Kun äiti ei uskalla lentää

RiinaRiina

Äiti on kuusikymppinen eläkeläinen, joka ei ole ikänä uskaltanut astua lentokoneeseen. Matkailu ei muutenkaan ole pahemmin kiinnostanut - vaikka asuukin Etelä-Suomessa ei ole Helsingissäkään käynyt pariinkymmeneeen vuoteen.

Siskoni, joka on asunut ulkomailla jo yli 10 vuotta, menee naimisiin joulun alla. Äiti on osannut odottaa tietoa ulkomaille sijoittuvista häistä jo useamman vuoden mutta on alusta asti kieltäytynyt astumasta lentokoneeseen. Kaikkemme olemme yrittäneet puhumalla. Ostin kirjankin joululahjaksi ("Lentopelko hallintaan") mutta äiti sanoo jo pelkän opuksen lukemisen pelottavan häntä.

Siskostani ja minusta on kokeneina matkailijoina vaikea ymmärtää mikä lentämisessä on niin kauheaa että jännitys saa näinkin suuria piirteitä. On valmis jäämään pois tyttärensä häistä. Tiedän että pelon vähättely ei auta ketään ja jokin apu tähän ongelmaan pitäisi saada. Jos mikään ei nimittäin auta, minä ainakin olen valmis lähettämään mamman silmät sidottuna ja rahtina kohti maailman ääriä!

HELP! Miten jäärän saa rentoutumaan ja ottamaan osaa tärkeään perhejuhlaan?

73

15388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M28..

      jotkut formulakuskitkin, vaikka uskaltavat ajaa autolla yli 350km/h. kyse on siitä, että epävarmaan liikennevälineeseen ei voi olla 100% luottoa. jos lentokone putoaa, se vie varmaan kuolemaan jokaisen matkustajansa. maalla kulkeva ajoneuvo ei tee niin.

      • ... Jaa-a

        Fakta on silti, että maaliikenteessä kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin lentoliikenteessä. Suomessa kuolee vuosittain tieliikenteessä nelisensataa ihmistä, lentoliikenteessä muutama ihminen pienkoneonnettomuuksissa. Vuosittain siis. On todennäköisempää, että saat surmasi autossa, kuin lentokoneessa.


      • vain kertoa
        ... Jaa-a kirjoitti:

        Fakta on silti, että maaliikenteessä kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin lentoliikenteessä. Suomessa kuolee vuosittain tieliikenteessä nelisensataa ihmistä, lentoliikenteessä muutama ihminen pienkoneonnettomuuksissa. Vuosittain siis. On todennäköisempää, että saat surmasi autossa, kuin lentokoneessa.

        Mutta voin kertoa että lentäminen on aivan paras tapa matkustaa !

        Jo pelkkä lähtökiihdytys laittaa väkisinkin hymyilemään, on niin mukava tunne kun voima painaa selkänojaan kiinni. Sen lisäksi palvelu pelaa ja voi rauhassa keskittyä mihin tahtoo...

        Olen töiden takia matkustanut koneella paljonkin ja siellä on loistavasti aikaa lukea tai vain rentoutumalla valmistautua siihen, mitä ikinä perillä odottaakaan.

        Turvallisuuden takia ei tarvitse pelätä, kuten joku varmasti jo mainitsi - lentäminen on turvallisempaa kuin mikään muu matkustusmuoto, jalankulkijoita kuolee enemmän vuosittain.

        Ihmisiä kuolee ihan kotonakin erilaisissa onnettomuuksissa enemmän vuosittain kuin lentokoneessa


      • M28..
        vain kertoa kirjoitti:

        Mutta voin kertoa että lentäminen on aivan paras tapa matkustaa !

        Jo pelkkä lähtökiihdytys laittaa väkisinkin hymyilemään, on niin mukava tunne kun voima painaa selkänojaan kiinni. Sen lisäksi palvelu pelaa ja voi rauhassa keskittyä mihin tahtoo...

        Olen töiden takia matkustanut koneella paljonkin ja siellä on loistavasti aikaa lukea tai vain rentoutumalla valmistautua siihen, mitä ikinä perillä odottaakaan.

        Turvallisuuden takia ei tarvitse pelätä, kuten joku varmasti jo mainitsi - lentäminen on turvallisempaa kuin mikään muu matkustusmuoto, jalankulkijoita kuolee enemmän vuosittain.

        Ihmisiä kuolee ihan kotonakin erilaisissa onnettomuuksissa enemmän vuosittain kuin lentokoneessa

        mutta entäpä lentokonekaappaukset? ulkomailla kyllä sattuu näitä.


      • Turma79
        M28.. kirjoitti:

        mutta entäpä lentokonekaappaukset? ulkomailla kyllä sattuu näitä.

        Kyllä ymmärrän, että lentäminen voi pelottaa sillä pelkotiloja on monenlaisia, mutta turvallisuuteen ei kannata vedota.

        Lähdettä minulla ei ole nyt antaa kun en jaksa etsiä, mutta kunniasanalla tiedän lukeneeni, että lentomatkustaminen on turvallisinta millä tavalla tahansa laskettuna. Myös suhteessa määriin laskettuna.

        Lisäksi kannattaa muistaa, että Finnairilla ei ole ainuttakaan kuolemaan johtanutta onnettomuutta, koska heidän turvamääräyksensä ovat alan tiukimmat.

        Moni lento-onnettomuus johtuu huolimattomista huoltotöistä, ja näihin juuri Finnair on puuttunut. Yhtiö ei anna milliäkään varaa että joku voisi lepsuilla heidän hommissaan.

        Esimerkkinä viimeaikainen koneen ulompaan tuulilasiin tullut särö. Vaikka on epätodennäköistä että kyseinen särö olisi voinut aiheuttaa vaaratilanteen, konetta istutettiin ulkomailla koko vuorokauden vaikka varaosa piti tilata Englannista asti ja lentomatkustajat odottivat.

        Suosittelen kaikille lentopelkoisille lentokoneisiin, niiden valmistukseen ja osiin perehtymistä, sillä se auttaa ymmärtämään miten se kone pysyy siellä taivaalla ja kuinka monta varmistusmekanismia ja varajärjestelmää jokaisella osalla on. Ehkä se antaa rohkeutta luottaa lentokoneisiin enemmän.

        Ja lentokonekaappaukset? Niitähän tapahtuu vain maissa joissa olot ovat huonot ja halutaan lentää parempaan ympäristöön. Tuskin kukaan haluaa Suomesta esim. Venäjälle.

        Pelätä saa, jos pelottaa, eikä kenenkään ole pakko lentää. Mutta iana kannattaa kuitenkin tutkia että ei pelkää vääriä asioita.


      • Kurre1
        Turma79 kirjoitti:

        Kyllä ymmärrän, että lentäminen voi pelottaa sillä pelkotiloja on monenlaisia, mutta turvallisuuteen ei kannata vedota.

        Lähdettä minulla ei ole nyt antaa kun en jaksa etsiä, mutta kunniasanalla tiedän lukeneeni, että lentomatkustaminen on turvallisinta millä tavalla tahansa laskettuna. Myös suhteessa määriin laskettuna.

        Lisäksi kannattaa muistaa, että Finnairilla ei ole ainuttakaan kuolemaan johtanutta onnettomuutta, koska heidän turvamääräyksensä ovat alan tiukimmat.

        Moni lento-onnettomuus johtuu huolimattomista huoltotöistä, ja näihin juuri Finnair on puuttunut. Yhtiö ei anna milliäkään varaa että joku voisi lepsuilla heidän hommissaan.

        Esimerkkinä viimeaikainen koneen ulompaan tuulilasiin tullut särö. Vaikka on epätodennäköistä että kyseinen särö olisi voinut aiheuttaa vaaratilanteen, konetta istutettiin ulkomailla koko vuorokauden vaikka varaosa piti tilata Englannista asti ja lentomatkustajat odottivat.

        Suosittelen kaikille lentopelkoisille lentokoneisiin, niiden valmistukseen ja osiin perehtymistä, sillä se auttaa ymmärtämään miten se kone pysyy siellä taivaalla ja kuinka monta varmistusmekanismia ja varajärjestelmää jokaisella osalla on. Ehkä se antaa rohkeutta luottaa lentokoneisiin enemmän.

        Ja lentokonekaappaukset? Niitähän tapahtuu vain maissa joissa olot ovat huonot ja halutaan lentää parempaan ympäristöön. Tuskin kukaan haluaa Suomesta esim. Venäjälle.

        Pelätä saa, jos pelottaa, eikä kenenkään ole pakko lentää. Mutta iana kannattaa kuitenkin tutkia että ei pelkää vääriä asioita.

        Finnairille on sattunut kuolemaan johtaneita lento-onnettomuuksia, useampiakin.

        Tarkoitit varmaan Air Finlandin koneen tuulilasin rikkoutumista.


      • tiesitkö että

        Lentämistä voi pelätä jopa matkustamossa istuva lentäjä... Tai ihan kuka tahansa "pelkääjän paikalla" oleva henkilö, jolla ei ole itse mahdollisuutta ohjata konetta.. Yleensä pelko häviää kun itse pääsee puikkoihin ohjaamaan konetta.

        En usko, että koneen "hurjalla vauhdilla" on mitään tekemistä lentopelon kanssa. Yleensä sen aiheuttaa juuri kontrollin puuttumisen pelko - kun ei mitään pysty tekemään koneen liikkeille ja suunnalle, ja olet kokonaan toisen käsissä jne.


      • M28..
        tiesitkö että kirjoitti:

        Lentämistä voi pelätä jopa matkustamossa istuva lentäjä... Tai ihan kuka tahansa "pelkääjän paikalla" oleva henkilö, jolla ei ole itse mahdollisuutta ohjata konetta.. Yleensä pelko häviää kun itse pääsee puikkoihin ohjaamaan konetta.

        En usko, että koneen "hurjalla vauhdilla" on mitään tekemistä lentopelon kanssa. Yleensä sen aiheuttaa juuri kontrollin puuttumisen pelko - kun ei mitään pysty tekemään koneen liikkeille ja suunnalle, ja olet kokonaan toisen käsissä jne.

        pelkää sitä autossakin, jos on matkustajana ja toinen kaahaa yli sataaviittäkymppiä.


      • lopeta jo
        M28.. kirjoitti:

        pelkää sitä autossakin, jos on matkustajana ja toinen kaahaa yli sataaviittäkymppiä.

        Jos joku lentäisi lentokoneella sataa viittäkymppiä niin kyllä mua alkaisi pelottamaan sillä se ei pysyisi sillon ilmassa!! Lopeta nyt toi vouhkaaminen. Se että sä pelkäät lentämistä ei tarkota että muiden pitäis pelätä, koska se on turvallisin tapa matkustaa piste!! Tätä väitettä et pysty kumoamaan millään omilla näkemyksilläsi koska ne ovat vain ja ainoastaan itellesi luomia harhakuvia ja omia pelkotilojasi. Jos uskaltautuisit kerran koneeseen tajuaisit että siinä ei ole mitään ihmeellistä. Jos joku kaappaa auton ja ajaa sen täysiä päin seinää niin kuolet ihan yhtä varmuudella kuin lentokoneessa päin seinää. Nykyisin koneissakin on turvallisuusjärjestelyt sitä luokkaa ettei niitä noin vaan kaapata.
        Taivaalle ei päästetä kaahareita sun muita hörhöjä, jotka voi ajaa sun kylkeen. Valitse sä vaan laiva tai auto, jolla köröttelet kolme päivää kun lentokoneella olisit turvallisemmin muutamassa tunnissa perillä.


    • SerpeNTiina

      usein lentopelon takana on muu pelko,ehkä tiedostamaton.Esim.ahtaanapikankammo ja siitä johtuva paniikki.Kaikki eivät tiedosta omia pelkojaan oikeilla nimillä.
      Pelko on suurempi kun juhlat.Miten hän voisi nauttia edes lapsensa häistä ja muiden ilosta kun itsellä on hirmuinen pelko päällä takasinmeno matkasta.
      Eivät sellaiset voi käsittää kpo.ahdistusta,jotka eivät ole itse kokeneet.Pelko voi johtua niin monista asioista joita ei edes pysty ehkä koskaan selvittämään,ja vielä kun ikää on jo tuon verran.
      On olemassa terapeuttisia valmennuskursseja lentopelkoisille,mutta luulenpa ettei äitisi halua niihin.
      Antakaa äidille ilo juhlia kotona...nauttii varmasti enemmän täällä,vaikka ei ole läsnä kuin hengessä.

      • SerpeNTiina

        unohdin sanoa,että ahtaanpaikankammo tulee juuri siitä,että ei pääse sillä hetkellä pois tilanteesta kun paniikki iskee,tässä,lentopaniikki.
        Ihmistä ei pidä ahdistaa minkään juhlien tähden.Paha olo jo siitä tulee henkisesti äidillenne.


      • Jasu

        Minusta on aika sairasta pelätä tuota lentoa. Kaikenlisäksi antaa sen estää jotain, mitä ei todella pitäisi? Ei ihminen voi olla terve, jos ei pysty ajattelemaan muulla tavalla. Minä matkustan mieluusti koneessa, mutta en sano että pidän itsestään selvänä sitä että pysymme ilmassa. ;D Mutta miettikää nyt, kuinka usein niitä tuolta tipahtelee! Se on sitten kohtalo, jos satut juuri tipahtavassa koneessa olla. Ymmärrän korkeanpaikankammon, mutta ..


      • totuus taas
        Jasu kirjoitti:

        Minusta on aika sairasta pelätä tuota lentoa. Kaikenlisäksi antaa sen estää jotain, mitä ei todella pitäisi? Ei ihminen voi olla terve, jos ei pysty ajattelemaan muulla tavalla. Minä matkustan mieluusti koneessa, mutta en sano että pidän itsestään selvänä sitä että pysymme ilmassa. ;D Mutta miettikää nyt, kuinka usein niitä tuolta tipahtelee! Se on sitten kohtalo, jos satut juuri tipahtavassa koneessa olla. Ymmärrän korkeanpaikankammon, mutta ..

        Sairastako? Älä puhu fobioista, ellet niistä mitään ymmärrä.


    • äitisi asia

      Sehän on aivan äitisi oma asia, lähteekö hän lentämään tai niihin juhliin. Jos ei halua, niin ei halua. Ei se kenellekään muulle kuulu.

    • äitisi...

      lentopelko. Minä pelkään myös ja kaikki jotka tämän tietävät, poikkeuksetta myös kunnioittavat eivätkä ole tästä numeroa tehneet. Tehkää myös äitinne kohdalla näin ja antakaa hänen tehdä itse päätös lähteäkö vai ei. Turha painostus vain pahentaa asiaa.

    • todellinen

      FOBIA, sitä ei tule kenekään aliarvioida! Itse pääsin fobiastani eroon käymällä Finnairin järjestämän kurssin lentopelkoisille.

      • M28..

        Minä kärsin myös siitä.


      • kuin lentopelko
        M28.. kirjoitti:

        Minä kärsin myös siitä.

        On kyse eri mekanismista. Usein takana on jokin muu syy, ei itse lentäminen vaan esim. tuhoutumisen pelko.


      • Jasu
        M28.. kirjoitti:

        Minä kärsin myös siitä.

        Mulle tulee aina välillä kamalia ajatuksia varsinkin pitkällä lentomatkalla. :D Mut siirrän heti ajatukset sikseen. Vaikka eihän ne ajatukset sitä konetta tipauta?


    • pakottamalla opi

      Kuten jo huomasit aiemmista kommenteista, lentopelko voi olla niin todellinen, että sitä on turha muiden yrittää vähätellä olemattomaksi. Itselleni ainakin kyse on samasta asiasta kuin joku kirjoitti, jos kone putoaa, niin tuho on melko lailla varmaa. Tilastot maaliikenneonnettomuuksista tai mikään muukaan järkisyy ei muuta muuksi sitä tosiasiaa, että jos huono tilastonumero osuu juuri omalle kohdalle... Silloin siihen ei auta välttämättä kirjojen lukeminen tai Finnarin kurssitkaan. Ai niin, olen nelikymppinen ja tosi paljon matkaillut meri-, maantie- ja rautatievaihtoehtoja käyttäen.

      Mutta mutta, missäpäin ulkomailla sisko asuu? Onko täysin poissuljettua, että mamma roudattaisiin sinne ei suinkaan lentorahtina vaan maa/meriliikennettä käyttäen? Ja jos paikka nyt sitten sattuu olemaan Australia, niin onko täysin poissuljettua, että morsiamen äidin saamiseksi juhliin ne pidettäisiinkin Suomessa tai edes lähempänä Euroopassa? Yleensä elämässä on vaihtoehtoja, jos niitä haluaa etsiä.

      • lentopelkoinen

        Itsekin lentopeloista aikaisemmin todella kovasti kärsineenä voin sanoa, että siitä pois opettelu kannattaa. Samat perustelut munkin peloillani on/oli kuin edellä kirjoittaneilla, ja luin kyllä itse Lentopelko hallintaan -kirjankin (ja siitä oli hiukan apua). Finnairin kurssille olisin mennyt jos olisi ollut aikaa/ rahaa (maksaa 300 e muistaakseni), mutta kun tämä ei järjestynyt ja kuitenkin oli pakko matkustaa lentämällä, oireet alkoivat hiukan helkpottaa vuoden tiiviin matkustelun jälkeen. Nykyään pystyn jo keskittymään hieman muuhunkin kuin lentokoneen pitämiin ääniin matkustaessani.

        Fobioita voidaan myös hoitaa lyhytkestoisessa terapiassa, ja yksittäisissä fobioissa hoitotulokset ovat käsittääkseni varsin hyviä. Eli suosittelen psykiatrikäyntiä, jossa voidaan arvioida hoidon tarvetta

        ... vaikka toki kaikilla on lupa pelätä jos välttämättä haluaa (ts. kuten edellä sanottu, ketään ei voi pakottaa opettelemaan pelkäämättömyyttä).


      • M28..
        lentopelkoinen kirjoitti:

        Itsekin lentopeloista aikaisemmin todella kovasti kärsineenä voin sanoa, että siitä pois opettelu kannattaa. Samat perustelut munkin peloillani on/oli kuin edellä kirjoittaneilla, ja luin kyllä itse Lentopelko hallintaan -kirjankin (ja siitä oli hiukan apua). Finnairin kurssille olisin mennyt jos olisi ollut aikaa/ rahaa (maksaa 300 e muistaakseni), mutta kun tämä ei järjestynyt ja kuitenkin oli pakko matkustaa lentämällä, oireet alkoivat hiukan helkpottaa vuoden tiiviin matkustelun jälkeen. Nykyään pystyn jo keskittymään hieman muuhunkin kuin lentokoneen pitämiin ääniin matkustaessani.

        Fobioita voidaan myös hoitaa lyhytkestoisessa terapiassa, ja yksittäisissä fobioissa hoitotulokset ovat käsittääkseni varsin hyviä. Eli suosittelen psykiatrikäyntiä, jossa voidaan arvioida hoidon tarvetta

        ... vaikka toki kaikilla on lupa pelätä jos välttämättä haluaa (ts. kuten edellä sanottu, ketään ei voi pakottaa opettelemaan pelkäämättömyyttä).

        työasioissakin yleensä kyseessä on rahanahneus. ei muuten tarvitse kenenkään huitoa missään maapallon toisella puolella. jatkuvasti matkustavat ihmiset eivät arvosta isänmaata. mielestäni, jos matkailee, se matka pitää AJAA AUTOLLA, eikä istua lentokoneessa. pitäisi jokaisen KOKEA KONKREETTISESTI MATKAN PITUUS, eikä vain istua pari tuntia suihkarissa.


    • auttoi

      minua. Itselläni on ahtaan paikan kammosta johtuva "lentopelko", en siis varsinaisesti pelkää että kone tippuu tms. Tuttava suositteli Diapam 2mg, otan sen n. 20min ennen koneeseen menoa ( sain reseptin lääkäriltä ) ja luen kirjaa ennen nousua, jotta en kiinnittäisi huomiota siihen milloin ovet suljetaan yms. Koneen ollessa ilmassa oireenikin katoavat. Diapam ja huomion kiinnittäminen muualle ovat auttaneet minua - mutta - nähtävästi minulla on se ero äitiisi, että HALUAN lentää ja kokea maailman ihmeitä. Äitisi on jo sen ikäinen, että tietää varmasti itse mitä haluaa.

    • alprazolamia mummo täyteen

      Kohta on niin maireana, ettei muuta tekisikään kuin lentelisi paikasta toiseen. Tosi on. Minulle kävi näin! Toimi heti!

    • tiptip

      Äidilläsi on lentopelko eli aerofobia. F-o-b-i-a.

      Fobialla tarkoitetaan irrationaalista pelkoa/inhoa jotain tiettyä kohdetta kohtaan. Fobioita voi olla useampia, ja niihin liittyy usein myös muita tunne-elämän häiriöitä kuten ahdistuneisuutta yms. Äitisi tapauksessa kyse ei ole mistään pienestä jännittämisestä vaan oikeasta pelosta. Ei fobioita voi selittää järkevästi, niitä vain tulee toisille ihmisille. Fobioita voidaan hoitaa terapioilla esim. altistushoidolla tms. Myös lentoyhtiöt tarjoavat kursseja joilla lentopelkoa pyritään poistamaan.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Lentopelko

      http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/finnair/kcxml/04_Sj9SPykssy0xPLMnMz0vM0Y_QjzKLD443tPABSZnFe8e7AFloQs6eaEIu8c7eCCFfj_zcVP2gtMx4N099b_0A_YLc0NCIckdFAFUdqK0!/delta/base64xml/L3dJdyEvd0ZNQUFzQUMvNElVRS82X0tfNDgy

    • vetää

      jäätävät lärvät. varmasti on äidillä hauskaa.

    • Hah

      Miten joku voi pelätä lentokonetta? Ihan naurettavaa.

      • mieluummin lentäen

        ajatellaan autolla matkustamista olisi syytä pelätä paljon enemmän kuin lentämistä.Mutta kun on kysymys fobiasta ei siinä järkeilyt auta.
        Itselläni on muita fobioita,eivätkä ne paljon naurata.


      • M28..
        mieluummin lentäen kirjoitti:

        ajatellaan autolla matkustamista olisi syytä pelätä paljon enemmän kuin lentämistä.Mutta kun on kysymys fobiasta ei siinä järkeilyt auta.
        Itselläni on muita fobioita,eivätkä ne paljon naurata.

        korkeintaan sillalta,jos silta putoaa, kuten amerikassa nyt kävi.


      • M28..

        minkä-lie-maan-minkä-lie-lentoyhtiön-koneeseen. saattaa olla pelkoon aihetta. lisäksi saattaa olla matkustajana joku pyssy-tai-puukkomies, joka käskee muuttamaan suuntaa. mihinkäs sieltä koneesta silloin hypätään?


      • lopeta
        M28.. kirjoitti:

        minkä-lie-maan-minkä-lie-lentoyhtiön-koneeseen. saattaa olla pelkoon aihetta. lisäksi saattaa olla matkustajana joku pyssy-tai-puukkomies, joka käskee muuttamaan suuntaa. mihinkäs sieltä koneesta silloin hypätään?

        Luulet varmaan olevasi hauskakin. Se puukkomies tulee helpommin autoosi ja vetää kurkkusi auki tai käskee ajamaan päin puuta.


      • lollipop1111

        No jos sinä et halua ulkomaille niin eikö muut saisi haluta? tommonen pelkääminen on ihan sairasta ! lentokoneessa on todella turvallista. ----------------------------------------------------RiinaRiina jos äitis ei suostu ees lukemaan sitä opusta niin ei sitä taida häissä olo kiinnostaakkaan...


    • Jotkut lentoyhtiöt järjestaa "lentopelko hallintaan kursseja" kannattaa kysellä.

      Kerro miten kävi?

    • M28..

      paljonkohan pelkkään huvimatkailuun tuhlataan fossiilisia polttoaineita? olis miettimistä tässä asiassa.

    • juhlia kotosalla

      Netti on keksitty, ja sitä hyödynnetään moniin tarkoituksiin. Videoneuvotteluja voidaan pitää lukuisilla eri tavoilla, ja lukuisin eri välinein. Miksette siis videoneuvottele äitinne juhliin kotisohvallaan...?

      Helposti ja ilmaiseksi videoneuvottelu onnistuu vaikkapa pikaviestinohjelmilla, esim. MSN Messenger, kun käytössä on kaksi tietokonetta Internet-yhteyksineen sekä web-kamera tai pari. Jos juhlapaikalla ei ole tietokonetta käytettävissä, niin kannettava tietokone on jollakulla varmasti, ja netinkin saa vaikka kännykällä järjestettyä. Yhdelläkin kameralla saa ne juhlat äitisi kotiin, ja jos haluatte äidin juhliin, tarvitaan toinen kamera. Jos äidillä ei ole tietokonetta, tuttavapiiristä löytyy varmasti kannettava, jonka voi tilapäisesti antaa hänen käyttöönsä, ja opastaa käytössä sen verran että saa pikaviestiohjelman päälle.
      Oma äitini on kuusikymppinen, ja osaa käyttää tietokonetta & nettiä (ja Messengeriä), joten tiedän että on täysin mahdollista jos vain halua on.

      Lentopelko, niinkuin muutkin pelot, on siitä kärsivälle todellisuutta. Jos ei koe pelon rajoittavan elämäänsä liikaa, eikä se itseä häiritse, ei sen pitäisi häiritä muitakaan. Jos itsellä ei ole tarvetta eikä halua päästä pelostaan, ei muiden haluamiset mitään vaikuta (paitsi jos omalla elämällä ei pidä mitään arvoa), eikä niiden tarvitsekaan vaikuttaa.

      Sanot tietäväsi, ettei pelon vähättely auta ketään... mitä luulet uhkailun tekevän? "mamma silmät sidottuna rahtina kohti maailman ääriä"
      Toivottavasti et sanonut tuota äidillesi, edes leikilläsi!

    • ehdoillaan

      Tutustupas paremmin näihin pelkojuttuihin ja muuta asennettasi. Voi olla, että pystyt auttamaan äitiäsi oikeasti, jos yrität ymmärtää todella. Itse olen paniikkiin taipuvainen ihminen, olen lentänyt, mutta jotenkin viime vuosina on tullut tunne, että mitenkähän siitä enää selviytyisin. Mutta jos rinnalla on luotettava ihminen, joka tietää tuosta pelosta, tietää myös miten asiaa voi helpottaa, on tukena ja turvana, se voi onnistua hyvinkin. Muuta sinä siis asennettasi ja keskustele äitisi kanssa, mistä todella on kysymys, onko muitakin pelkoja. Ja jos on, harjoitelkaa yhdessä, hommatkaa pieniä voittoja ja sitä myöten tilanne helpottuu. Lentäkään harjoituslentoja kotimaassa, puolen tunnin, tunnin. Siinähän sen näkee, miten se onnistuu. Monesti pelko etukäteen on niin paljon mahtavampi, kuin itse tilanteessa. Itse asiassa jo se, että ottaa askeleen rohkeasti pelkoa kohti, häivyttää sen. Toisaalta voihan sitä mennä lääkärille ja pyytää jotain sopivaa rauhoittavaa tai pelkoa lievittävää lääkettä lisäksi. Apua kyllä saa.

    • expelkoinen

      Laitanpa nyt minäkin lusikkani soppaan..

      Itse en lentänyt viiteentoista vuoteen yhden ikävän kokemuksen takia. Olin varma etten lennä enää ikinä.
      Sitten tuli tilanne, että oli "pakko". Kaikkiin paikkoihin kun ei pääse autolla, enkä kaikkea voinut, enkä halunnutkaan kokea pelkän "näköpuhelimen" avulla (M28 kirjoituksiin viitaten).

      Oli varattava lento. Ostin sitten itselleni tuon mainitsemasi kirjan, josta olikin paljon hyötyä. Kun on edes suurin piirtein selvillä mitä tapahtuu ja miksi, ja kuuluuko se asiaan, puolet pelosta on poissa. Lääkkeitä en hommannut, vaikka se mielessä ensin oli. Loppujen lopuksi olin niin tohkeissani että taisi adrenaliini hoidella homman.

      Luultavasti tuon viidentoista vuoden aikana minua ei olisi mikään saanut koneeseen. TIESIN pelon turhaksi, mutta ei se auta. Oma uteliaisuus pakotti lopuksi laittamaan asiat omiin vaakakuppeihin ja se vaaka kallistui kokeilun puolelle. En nyt voi sanoa erityisesti nauttineeni lentämisestä (paitsi noususta ja laskusta, mahtavaa:)!) ahdastahan siellä on ja hiukan ahdistavaakin, kun en oikein ihmisjoukoissa viihdy.

      Yritän tällä kirjoituksella esittää mitä kaikkea "pelottavaa" siellä voi olla?
      Voisitteko te kokeneina matkailijoina keskustella äitinne kanssa; Pyydä häntä tekemään "mielikuvituslento" ja laittamaan muistiin ihan kaikki mikä hirvittää. Pakkaamisesta lähtien. Sitten ne pienet palaset mietitte yhdessä, onko oletukset realistisia/ omaa kuvitelmaa, onko jotkin ongelmat ratkottavissa heti.

      Ei se välttämättä auta, jos tosi fobiasta on kyse, mutta tuskin tuosta on haittaakaan, ainakaa jos kyseessä sattuu olemaan "vain" jääräpäisyys. Itsepä tunnet äitisi parhaiten. Nyt on vielä hyvää aikaa äidilläsi sulatella ajatusta mahdollisesta ensimmäisestä lennosta. Itse päättää lähteekö katsomaan siskosi uutta kotimaata vai jääkö mieluummin kotiin. Matkasta ei kyllä nauti pätkääkään, jos vain kauhulla odottaa paluulentoa... Kokemusta on.
      Ja katsokaa yhdessä sitä kirjaa, se on oikeasti hyvä.

      • mieluummin lentäen

        että Suomessa kuolee satoja ihmisiä liikenneonnettomuuksissa.Lento-onnettomuuksissa ei ole juuri suomalaisia kuollut.
        Olen ollut koneessa jonka toinen moottori sammui ilmassa,Mutta perille päästiin.


      • muuta taustalla
        mieluummin lentäen kirjoitti:

        että Suomessa kuolee satoja ihmisiä liikenneonnettomuuksissa.Lento-onnettomuuksissa ei ole juuri suomalaisia kuollut.
        Olen ollut koneessa jonka toinen moottori sammui ilmassa,Mutta perille päästiin.

        Lentopelossa taitaa kyllä aika usein olla joku muu pelko taustalla. Itselläni ainakin on.. Se vaan tulee siinä pahana, koska siitä tilasta ei kertakaikkiaan voi päästä ulos.


    • vaakakupissa?

      Halu nähdä ainoan(?) tyttärensä häät, vai pelko poistua kaupungista, koska kukkaset kuolevat? Jos ei oikeasti äitiä huvita lähteä lentopelko tekosyynä(?), josta ei edes halua parantua. Siis eihän jostain lentopelko hallintaan kirjoista ja kursseista mitään haittaa voi olla... Mikä siis on oikea ongelma?

    • tiina_tiger

      Omien kokemusten perusteella oon sitä mieltä, että pelosta pääsee vain kohtaamalla sen. Eli äiti koneeseen ja pelko häviää. Eri asia sitten, että miten sen saa sinne koneeseen... Ehkä voisi käskeä äitiä pistämään asiat tärkeysjärjestykseen, meidän äitiä ei ainakaan saisi kirveelläkään jäämään pois lastensa häistä.

      • ihan noinkaan mene

        Noinhan se periaatteessa on. Mutta jos ihminen vastahakoisesti, muiden painostuksesta tekee sen, voi se myös olla aika paha kokemus. Kohdata se pelko täytyy, mutta omilla ehdoilla ja omasta tahdosta.
        Mutta auttaa voi ja tukea.


    • M28..

      niin,se miksi arvostelen ketjun aloittajaa on tämä:
      HÄÄT on muka joku syy painostaa kuusikymppistä ihmistä lentokoneeseen. HÄÄT!!!! työntäkää ne häänne....sanonko minne.

      • TOIVOTTAVASTI

        Olet jo saanut ajan psykiatriselle osastolle.
        Siellä osataan varmasti auttaa sinua!


      • hah

        joku jättänyt sinut ilmeisesti alttarille. Voi pientä!!!


      • M28..
        hah kirjoitti:

        joku jättänyt sinut ilmeisesti alttarille. Voi pientä!!!

        Alttarille menen vasta arkussa.


    • **N23**

      Kait sullakin joku pelko on? vertaappa pelkoasi toisen pelkoon niin ymmärrät. Itse pystyn hillumaan vaikka kuin korkeissa paikoissa, mutta ahtaat paikat tekee mut hulluksi. Se on minusta jotenki sairasta ku ajattelee. Tein bungyhypyn(benjiihypyn) niin nauroin vaan koko matkan ja sitten sen jälkeen jumituin ahtaaseen marketin vessakoppiin maankamaralla niin tuli paniikki ja potkasin sen oven läskeneen irti. Ihan kauhia oli se paniikki kohtaus.

      Sen sanon,että toista ei voi pakottaa jos se ei halua. Sille ei voi mitään. :( Niin se vaan on.

      • suomi.fi

        ...muuta miksikään.

        Jos tarve vaatii niin tainnuta, pistä säkkiin ja lennätä tai valitse jokin muu matkustustapa.

        Niin se vaan menee. Ja tähän on turha kenenkään heittää puppukommentteja ellei ymmärrä mitään fobioista.

        Kukaan ei huvikseen pelkää. Kyseessä on ongelma johon tulee suhtautua vakavasti. Ajan kanssa voi saada tuloksia aikaan, mutta turha kuvitella että lentopelosta kärsivä 'tervehtyy' kun hänet kerran survotaan koneeseen ja todetaan että 'kato nyt ei nää muutkaan pelkää' tms.

        Pahimmillaan sillä saadaan aikaan kunnon paniikkikohtaus kaikkine lisukkeineen.

        Anna mammalle mahdollisuus päästä häihin ilman turhia pelkoja ja paineita. Se on parasta mitä tässä tilanteessa voit tehdä :)


    • puhku-tuhku-juna

      Jos äitisi ei voi lentää, kai hän voi varata matkoihin enemmän aikaa ja mennä häihin laivalla ja/tai autolla ja/tai junalla. Mene itse kuskiksi.

      Jos siskon häät on jossain valtameren takana tai vinku-intiassa, ei sinne ole pakko kenenkään muunkaan mennä. Se on sitten siskon vika, jos pitää häät niin kaukana.

    • soilikaarina

      Meitä on aika paljon,ei vaan teidän äitinne.Pelolla ei ole mitään tekemistä järkeilyn kanssa.Olemmehan me monin kerroin enempi vaarassa esim.auton tratissa.Minä henk.koht.matkaan bussilla ympäri eurooppaa ja kauemmaksi laivoilla.Hyvin olen selvinnyt vaikka se meidänkin perheessä on yleinen naurun aihe.Matkan tekoon on vaan varattava monin kertainen aika, josta minä ainakin osaan nauttia ja ottaa kaiken irti ensi metreistä alkaen.

    • lentopelko

      Lentopelko on ihan totista totta, opittu asia tai ei. Vaikka hallitsenkin oman pelkoni (toisinaan) niin onhan se kurjaa jos sattuu juuri sille lennolle kun koneeseen iskee salama tai joku idiootti unohtaa kännykkänsä päälle ja vahingoittaa laitteistoa tai tulee laitevika tai lentoja on ollut koneella paljon ja runkoon tullut rasitusmurtuma päättää poksahtaa. Että kun kone tuhatta ja sataa porhaltaa kohti maanpintaa niin kyllä sen täytyy olla kauhean kammottava ja pelottava kuolemankokemus. Vaikka sitten tilanne ei kauan kestäisi ja kuolema tulisi sekunnissa. Ei voi kuin kuvitella sitä huutoa ja kirkunaa ja epätoivoa...kun kone tärisee, räjähdyksiä, tulta, ruumiita..

    • et voi oikein mitään

      ei psykiatritkaan saa kaikkia tapauksia hoidettua. Voin vain kuvitella millasessa pelon ja kauhun vallassa äitisi olisi jos hänet pakotettaisiin koneeseen... En soisi sitä kenellekkään. Häitä pidetään aivan liian tärkeinä, jos toinen joutuu sinne menemään ja kokemaan kauhun hetkiä. Sun siskos varmaan eroaa siitä miehestä kummiskin alkaahan tilastot jo olemaan yli 50%. Miksette voisi järjestää kaksia häitä yksi molemmissa maissa? Vaikka ihan pienimuotoiset?

      En ainakaan syyttäisi äitiäni, jos hän ei häihini pääsisi. Ei hän tullut jenkkeihinkään kun siellä asuin 14 vuotta ja en siitä äitiä syytä tai pakottanut häntä lentokoneeseen astumaan.

      • PerttaHirviö

        Kenenkäs häät on niin tärkeät että siellä kaikkien sukulaisten pitäisi paikalla olla? Lakakaa hössöttämästä ja käväiskää maistraatissa.


      • M28..
        PerttaHirviö kirjoitti:

        Kenenkäs häät on niin tärkeät että siellä kaikkien sukulaisten pitäisi paikalla olla? Lakakaa hössöttämästä ja käväiskää maistraatissa.

        ...


    • vaan niin auttaa

      Ei äitisi ole jäärä vaan hän todella pelkää lentämistä. KOetapa saada hänet Finnairin lentopelkoisille tarkoitetulle kurssille.

    • Nimetön

      Anna jäärälle konjakkipaukku, ja sano että mennään katsomaan historiallisen Malmin lentoaseman viimeisiä päiviä.

      Aikovat panna sen rullalle, ja viedä Porvooseen.
      Helsinkiin ei jäisi yhtään lentokenttää.
      Seuraavaksi lähin olisi kehä klmosen takana Vantaalla.

      ...sitten jäärä, vai mikä kuoriainen se olikaan yleisölennätys Cessnaan ja menox.

    • lentokoneessa

      ei voi tilannetta mitenkään hallita, toisin kuin autossa.

    • lentäjäS

      Moi, äitisi tarvitsee terapiaa. Hänet on pakotettava lentokentälle, annettava pari rauhoittavaa konjakkipaukkua ja vietävä koneeseen ikkunapaikalle.
      Jos hän pitää parempana mennä vaikka polkupyörällä ulkomaille, niin siitä vaan. Luulisi äitiä hävettävän moinen. Jääkööt pois häistä, jos se kerran on noin pirun vaikeaa. Ei häntä oikeasti siellä kukaan kaipaakaan, kun kerran tuollaisen syyn takia jättäytyy pois.

    • Lennä lennä leppäkerttu

      Lentopelkoon ei auta muu kuin lentäminen,olen itse sen karvaasti kokenut,olen lähes viisikymppinen ja sairastanut laaja-alaista paniikki häiriötä 22-vuotiaasta ja lentäminen on ollut yksi ylitsepääsemätön este, mutta viime kesänä päätin lähteä kahden tyttäreni kanssa Kreetalle kahdeksi viikoksi ja jännitys ja pelko että saan niin pahan hyperventtilaation lentokoneessa ja sekoan päästäni ja sydän tulee ulos ja aiheutan häiriötä muille, kanssa matkustajille,mutta näin nyt ei kuitenkaan käynyt vaan olo oli erittäin hyvä ja jopa nukuin mennessä ja tullessa katselin taivasta ja voin todellakin sanoa että meno oli paljon mukavampaa kuin junassa ja bussissa matkustaminen, ei muuta kuin äidille terveisiä että lentäminen on mukavaa ja turvallista ja henkilökunta mukavaa ja ovat kyllä joutuneet ammattinsa aikana lentopelkoisten kanssa tekemisiin ja hallitsevat avun annon ja äitisi ei todellakaan ole ainut jolla on lentopelkoja ja siinä voi käydä niin kuin minullekkin että nyt katsellaan taas mihin lähdetään seuraavaksi matkustelemaan, jos äitisi haluaa keskustella lentopelostaan olen valmis auttamaan mielelläni :)

      • ...

        Helpommin se on sanottu kuin tehty. Minäkin joka olen lentänyt 20.v ajan n.2-5 krt./vuosi , niin osoittauduinpa lentopelkoiseksi. Ainut mitä tähän tarvittiin oli muutama huono kokemus lennoilta. (mm.paha turbulenssi).


    • ne on voitettavissa

      Monet ihmiset elävät pelkojensa kanssa koko ikänsä, ja jäävät paljosta paitsi. Koti on paljon varallisempi kuin lentokone. Tilastollisesti onnettomuusriski kotona on huomattavasti suurempi kuin lentämisessä.
      Pelkojensa voittaminen vapauttaa ihmisen elämään täysipainoista elämää. Elämään kuuluu uudet kokemukset ja riskit. Henkensä voi todellakin menettää kompastumalla kynnykseen, tai olemalla väärässä paikassa väärään aikaan.
      Lentopelko on korvienvälissä ja myös jokaisen voitettavissa niin halutessaan. Pelon ei tarvitse estää lentämästä. Jokaisen on itse päätettävä jääkö rannalle ruikuttamaan kun muut lähtee.
      Säälittävää kun nuoretkin ihmiset selittelle syitä pelkoihinsa eivätkä taistele niiden voittamiseksi.

    • ````Äidit

      Ihminen on sitä parempi,mitä nopeammin hän lähestyy ikuista täydellisyyttä,Taivasta!

    • kloi

      ...jos ja kun kone joskus putoaisikin alas. Taju lähtee G-voimista ennen kun rysähtää. Helpompi kuolema kuin esim hukkuminen jossain laiva-onnettomuuden seurauksena..

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten kukaan voi ajatella

      Niin naiviisti että jos jokin asia tekee sinut onnelliseksi / iloiseksi niin se ei olisi ikinä muka väärin ? Jos joku es
      Ikävä
      40
      3234
    2. Nainen, sinä vain kaunistut

      Tiedätkö, minä täällä haukon henkeäni ja yritän rauhoitella tunteitani. Sinussa natsaa kaikki, ja olet todella päässyt k
      Ikävä
      97
      2503
    3. Olen mennyt jotenkin lukkoon sen jälkeen

      kun meillä meni miten meni. En vain pääse sinusta yli. Jäi niin monta kysymystä, ja sen lisäksi olet tullut niin tärkeäk
      Ikävä
      133
      2045
    4. Kunnes mitään ei ole

      Täällä on kaipaajia jotka odottaa että toinen tekee lähestymisen jollain tavalla, siksi koen etten kuulu enää tänne ja s
      Ikävä
      11
      1534
    5. Kerro jotakin mukavaa kaivatustasi?

      Sana on vapaa 💬
      Ikävä
      108
      1531
    6. Kylmäojan koululla löytynyt ruumis

      Kylmäojan koululta löytynyt ruumis lauantaina. Mitä on tapahtunut, omaisille voimia
      Kontiolahti
      15
      1396
    7. Ehkä sinä haluat samaa kuin minä

      Eli sitä et me päädytään yhteen. Ainakin toivoisin sitä..
      Ikävä
      43
      1339
    8. IS Viikonloppu 26.-27.10.2024

      No nyt tulikin mukava Kovis-ristikko tälle viikonlopulle. Toisille tämä on varmaan vihjeineen ihan helppo 2- tason risti
      Sanaristikot
      80
      1309
    9. Miten paljon sä

      Haluat häntä? Onko joku osa mikä jäi eniten mieleen?
      Ikävä
      52
      1291
    10. Taas yksi persuämmä sekosi

      Kun lapsilla oli korona-aikana kirkossa hengityssuojaiet käytössä. Persuämmä piti asiaa lasten pahoinpitelynä. https://
      Maailman menoa
      240
      1107
    Aihe