kreikanmaakilpikonnan ripuli

albert

mistä maakilpikonnan ripuli johtuu?meillä on 3-v.kreikanmaakilpikonna,jonka uloste on aina löysää,ei koskaan papanamaista.vaarallista?paikallinen eläinlääkäri vaan totesi konnaa näkemättä,että se kuuluukin olla.itse olen kuullut toisin???

9

1749

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konna2

      Ei sen ulosteen löysää kuulu olla... Saako konna tarpeeksi kuituja, voisi johtua ainakin siitä.

      • albert

        kiitos konna2 vastauksestasi.olen tietoinen kuitujen tarpeellisuudesta,ja siksi olenkin yrittänyt pitää niitä ruokavaliossa.konnani ei pidä kuivasta heinästä,eikä suostu syömään sitä yksistään.siksi jokaiseen ateriaan pilkon sitä ruoan sekaan,jolloin se saa sitä väkisinkin vähäsen.millaiselta konnan "normaali"uloste pitäisi näyttää?voiko ripuli olla jotain vaarallista?paikallinen eläinlääkäri ei tunnu asiasta tietävän!mitä tehdä?


      • ...
        albert kirjoitti:

        kiitos konna2 vastauksestasi.olen tietoinen kuitujen tarpeellisuudesta,ja siksi olenkin yrittänyt pitää niitä ruokavaliossa.konnani ei pidä kuivasta heinästä,eikä suostu syömään sitä yksistään.siksi jokaiseen ateriaan pilkon sitä ruoan sekaan,jolloin se saa sitä väkisinkin vähäsen.millaiselta konnan "normaali"uloste pitäisi näyttää?voiko ripuli olla jotain vaarallista?paikallinen eläinlääkäri ei tunnu asiasta tietävän!mitä tehdä?

        Konnan ulosteen kuuluisi olla kiinteitä papanoita, ei missään tapauksessa löysää. Seassa voi olla myös sulamatonta heinää=kuitua. Meilläkään ei konna suostunut syömään kuivaa heinää mitä ostettiin eläinkaupasta. Jostain joskus kuulin, että ne heinät ovat usein aika vanhoja ja mauttomia, minkä takia ei maistu kaikille konnille. Noin vuosi sitten ostin Pre Alpin Testudo (PAT)-pellettejä (kuivattua heinää ym. kasveja) Alussa piti "piilottaa" PAT muun ruuan sekaan, nykyään syö sellaisenaan ja uloste on ollut PAT:in syömisen aikaan tosi kiinteää.

        Kannattaa myös nahistuttaa tuoreet esim. salaatit, kasvien lehdet ennen antamista. Se saattaa myös vähän auttaa ripuliin, kun konna saa nestettä vähemmän ruuan mukana. Talveksi kannattaa myös kuivata itse luonnosta ruokaa konnalle, meillä on kestosuosikki kuivatut voikukan lehdet. Kuivia antaessa on syytä pitää vesikuppia konnalla, niin kuin aina muutenkin, vaikka kaikki konnat eivät usein siitä juokaan.


      • konna2
        ... kirjoitti:

        Konnan ulosteen kuuluisi olla kiinteitä papanoita, ei missään tapauksessa löysää. Seassa voi olla myös sulamatonta heinää=kuitua. Meilläkään ei konna suostunut syömään kuivaa heinää mitä ostettiin eläinkaupasta. Jostain joskus kuulin, että ne heinät ovat usein aika vanhoja ja mauttomia, minkä takia ei maistu kaikille konnille. Noin vuosi sitten ostin Pre Alpin Testudo (PAT)-pellettejä (kuivattua heinää ym. kasveja) Alussa piti "piilottaa" PAT muun ruuan sekaan, nykyään syö sellaisenaan ja uloste on ollut PAT:in syömisen aikaan tosi kiinteää.

        Kannattaa myös nahistuttaa tuoreet esim. salaatit, kasvien lehdet ennen antamista. Se saattaa myös vähän auttaa ripuliin, kun konna saa nestettä vähemmän ruuan mukana. Talveksi kannattaa myös kuivata itse luonnosta ruokaa konnalle, meillä on kestosuosikki kuivatut voikukan lehdet. Kuivia antaessa on syytä pitää vesikuppia konnalla, niin kuin aina muutenkin, vaikka kaikki konnat eivät usein siitä juokaan.

        Tuossa edellä niitä hyviä kuitujenlähteitä jo tulikin. Pre Alpinia voi tilata ainakin tuolta http://www.elaintukku.fi/fin/index.php?page_id=110


      • albert
        konna2 kirjoitti:

        Tuossa edellä niitä hyviä kuitujenlähteitä jo tulikin. Pre Alpinia voi tilata ainakin tuolta http://www.elaintukku.fi/fin/index.php?page_id=110

        kiitos viesteistänne.kokeilen tuota Pre Alpinia.onko kellään vielä tietoa,voiko ripulissa olla kyse jostain vakavasta???eläinlääkärillä ei tuntunut olevan tietoa asiasta,eikä konnista yleensäkään!


      • Tiinajaosku
        albert kirjoitti:

        kiitos viesteistänne.kokeilen tuota Pre Alpinia.onko kellään vielä tietoa,voiko ripulissa olla kyse jostain vakavasta???eläinlääkärillä ei tuntunut olevan tietoa asiasta,eikä konnista yleensäkään!

        Meillä myös ilmeni viime viikolla ripulia. Konna reipas ja syö, mutta mielestäni kylvyssä katsoin, että nahka kesii sillä lailla kun ei pitäisi, eli kaikki ei kunnossa... Huolestuttaa! Ja ulosteen ei kyl pitäisi olla kovin löysää. Toisaalta jos se on ollut sitä pitkään, niin uskoisin kyse olevan ruokavaliosta.


      • konnatyyppi
        Tiinajaosku kirjoitti:

        Meillä myös ilmeni viime viikolla ripulia. Konna reipas ja syö, mutta mielestäni kylvyssä katsoin, että nahka kesii sillä lailla kun ei pitäisi, eli kaikki ei kunnossa... Huolestuttaa! Ja ulosteen ei kyl pitäisi olla kovin löysää. Toisaalta jos se on ollut sitä pitkään, niin uskoisin kyse olevan ruokavaliosta.

        Kilppareillakin voi olla ruoka yliherkkyyksiä esim. omena, porkkana, paprika,kaalit, hedelmät ja muut ruoka-aineet jotka eivät kuulu kilpparin pääruokavalioon voi aiheuttaa konnalle ripulia.. kannattaa antaa pelkkiä lehtiä ja sitä heinää niin kauan että ripuli lähtee ja sitten kokeilla mitkä ruoka-aineet eivät sovi.
        Ripuli voi johtua myös, jos konnasi ei saa tarpeeksi monipuolista ravintoa.

        Konnamaa.com kannattaa tulostaa ruokinta lista.

        Jos ripuli on ihan vettä kannattaa kylvettää konnaa ettei tule kuihtumista.

        Toivottavasti paranee pian (:


      • Tiinaja osku
        konnatyyppi kirjoitti:

        Kilppareillakin voi olla ruoka yliherkkyyksiä esim. omena, porkkana, paprika,kaalit, hedelmät ja muut ruoka-aineet jotka eivät kuulu kilpparin pääruokavalioon voi aiheuttaa konnalle ripulia.. kannattaa antaa pelkkiä lehtiä ja sitä heinää niin kauan että ripuli lähtee ja sitten kokeilla mitkä ruoka-aineet eivät sovi.
        Ripuli voi johtua myös, jos konnasi ei saa tarpeeksi monipuolista ravintoa.

        Konnamaa.com kannattaa tulostaa ruokinta lista.

        Jos ripuli on ihan vettä kannattaa kylvettää konnaa ettei tule kuihtumista.

        Toivottavasti paranee pian (:

        Moi!
        Itse asiassa konna ei ole vuosiin syönyt niin monipuolisesti kuin tänä kesänä, joten uskon ripulin olleen enemmänkin yliherkkyyttä. Ja nyt tilanne korjaantunut. Ei vieläkään kovaa, mutta huomattavasti kiiteämpää...


    • garantito

      hei,

      on varmaan iästäkin kiinni. mulla itelläni on kohta puolitoistavuotias kreikanmaakilpikonna, ja sen uloste on ainakin kiinteää, ei ollenkaan ripulimaista. mutta se löystyy heti, jos annan sille lisukkeita (salaatti, apila, voikukka, yms.) normaalia enemmän. enemmän se tykkääkin syödä kilpikonnien kiinteää ruokaa..

      tt -suski-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4803
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1121
    10. 23
      1102
    Aihe