Näinkin voi käydä...
Vaimo on ollut äitiyslomalla viime syksystä lähtien. Tänä kesänä hän soitti työpaikalleen ja pyysi että saisi hänelle kuuluvan kesäloman rahana... Sitäkin sai pariin otteeseen pyytää ennenkuin saivat maksettua, mutta viimein sitten maksoivat rahan ihan normaalisti.
Nooh, nyt sitten tuli työnantajalta lasku jossa pyydettiin maksamaan takaisin puolet siitä summasta, jonka vaimo oli kesäkuussa saanut lomapalkkaa... Maksuaikaa annettii alle kaksi viikkoa! Kirjeessä kerrottiin että palkka oli maksettu tuplana. Ihmeteltiin, että miten niin tuplana koska summa oli ihan normaalin kokoinen.
Tarkemmin kun katsottiin palkkakuittia, niin olihan se tosiaan maksettu tuplana, mutta veroprosenttina oli käytetty 60%, jolloin käteenjäävästä summasta tuli ihan normaalin oloinen. Kehtaavat vielä väittää, että ei ole heidän vika vaan työntekijän pitäisi aina tarkistaa palkkakuittinsa! No eihän sitä moni tarkasta jos summa vaikuttaa normaalilta! Ja eikö palkanlaskijoita palkata siihen hommaan...
Veroprosentti oli 60% siksi että vaimo ei ollut toimittanut tämän vuoden verokorttia työnantajalle. No eipä varmasti moni äitiyslomalla oleva toimita korttia töihin... Mutta olisi tietysti toimittanut, jos olisivat viitsineet sitä edes kysyä! Mutta ei kukaan maininnut asiasta mitään... Ei varmasti tule monelle heti mieleen, että ei ole korttia toimittanut.
Tietysti tässäkin asiassa saadaan työntekijästä syyllinen, koska ei ole korttia muistanut toimittaa. Mutta kyllä virheet on mielestäni tehty työnantajan päässä. Ei ole varmasti paljo vaadittu jos kysyy työntekijältä verokorttia, saati sitten maksaa sen palkan oikealta ajalta, eikä tuplana!!!
Kyllä kyrsii aika voimakkaasti, koska joka penni oli tarpeen, ja meni samantien laskuihin. Tulot kun ei kovin suuret silloin ole, jos toinen on kotona pienen lapsen kanssa, ja pienenee kuukauden päästä vielä enemmän, kun vaimo jää loppuvuodeksi hoitovapaalle. Jokaikiselle pennille olisi käyttöä, mutta nyt niitä pitäisi maksaa työnantajalle takaisin!
Voiko tällaista tosiaan tapahtua?
Työnantaja muni!
16
4784
Vastaukset
- kuka munikaan
Työnantaja pidättää ennakonpidätyksen sen mukaan miten työntekijä määrää. Valta on siis täysin työntekijällä. Määrääminen tapahtuu verokortin avulla. Ellei korttia toimiteta, työnantajan velvollisuus on suorittaa pidätys 60% suuruisena.
Voiko työntekijä tästä vielä jotenkin syyttää työnantajaa???- L.O.S.
Joo ja työnantajahan saa maksaa vaikka viisinkertaisen palkan ja se ei oo sen virhe?
Jos soittaa palkanlaskijalle ja pyytää maksamaan kesäloman palkan, eikö olisi kohtuullista kysyä työntekijältä, voisiko tämä toimittaa verokortin? Onko se liikaa vaadittu? Eikö nämä ihmiset ole siellä sen takia että he "huolehtivat" palkanmaksusta?
Eikä sun tarvitte mulle tavata minkä suuruisena se pidätys suoritetaan, kyllä mä sen tiedän. Kysymys on nyt siitä, että viitsiikö työnantaja tehdä mitään työntekijän hyväksi?
Ja työntekijällähän ei ole tässä asiassa mitään valtaa, vain vastuuta... Valta on työnantajalla, ei vastuu. - sitten voi
Kelakin perii takaisin jos on jostain syystä tehnyt päätöksensä väärin. vuonna yks ja kaks tekivät omasta mielestään mulle väärän päätöksen työttömyyspäivärahasta, eli siis pienensivät mun päivärahaa ja perivät jo "liikaa maksamansa" takaisin. Eikä korjattu päätös perustunut mitenkään uuteen tietoon, eli kaikki oli jo sinne toimitettu huomasivat vaan jotain jälkikäteen.
Työnantaja todella pidättää 60% jos korttia ei siellä ole... ja kai niillä ei ole velvollisuutta sen perään mankua... - sitten voi
sitten voi kirjoitti:
Kelakin perii takaisin jos on jostain syystä tehnyt päätöksensä väärin. vuonna yks ja kaks tekivät omasta mielestään mulle väärän päätöksen työttömyyspäivärahasta, eli siis pienensivät mun päivärahaa ja perivät jo "liikaa maksamansa" takaisin. Eikä korjattu päätös perustunut mitenkään uuteen tietoon, eli kaikki oli jo sinne toimitettu huomasivat vaan jotain jälkikäteen.
Työnantaja todella pidättää 60% jos korttia ei siellä ole... ja kai niillä ei ole velvollisuutta sen perään mankua...Koska kyseessä on työnantajan oma virhe niin kai tuohon pitäisi saada neuvoteltua enemmän maksuaikaa. En tiedä voisiko tätä kysyä vaikka liitosta kuinka suhtautuvat tällaiseen "liikapalkan" takaisin maksattamiseen. Antaa kai ne sieltä neuvoja vaikka ei liittoon kuuluisi ja niidenhän pitäisi tuntea lainsäädäntöä muutenkin kuin verotuksen kannalta...jolle palstalle viestisi olet tyrkänny
- reilua tai ei
Olisihan se ollut fiksua työnantajalta ilmoittaa verokortin puuttumisesta. Tässä tapauksessa he olivat kuitenkin ilmeisesti itsekin olettaneet verotustietojen olevan kunnossa, kun menivät maksamaan oikealta näyttävän summan väärällä veroprosentilla.
Kyllä tällaisessa poikkeustapauksessa työntekijän pitäisi aina tarkistaa itse tiedot, eikä tyytyä siihen mitä satutaan maksamaan. Toinen puoli asiasta on se, että jos kyseessä on työnantajan oma moka (tässä liikaa maksettu lomaraha), minusta on paskamaista karhuta rahoja takaisin. Sain itse opiskeluaikoina karhukirjeen 500 markasta, jotka työntantaja oli maksanut liikaa palkkaa kesätöistä. Karhu tuli monta kuukautta työsuhteen päättymisen jälkeen ja oli pakko käydä vanhempien kukkarolla, kun semmoista summaa ei enää siinä vaiheessa irronnut minun tiukasta budjetistani. Kyse oli todella isosta firmasta, jolle tuollaisella rahalla ei pitäisi olla mitään merkitystä, mutta maksettava oli:/ Tuossa tilanteessa minulla ei ollut edes edellytyksiä pystyä seuraamaan palkastani mitä lisiä sun muita siinä kuului olla ja mitä ei. Nykyään kyllä teen pintapuolisen tsekkauksen joka palkasta, vaikka vuorotyöläisen on vaikea saada selkoa kaikista lisistä ja vähennyksistä. Suuret linjat kannattaa kuitenkin aina tarkistaa.- lakko-oikeus
Tuo on totta, vaikkakin sangen hupaisaa. Työntekijät ovat (liittonsa avulla) ahneuksissaan ja suuressa vallassaan käyttäneet röyhkeyttään hyväkseen ja vaaaaaatineet itselleen niin paljon erilaisia etuisuuksia, etteivät enää itsekään pysy niiden perässä:)
- en ole keksinyt tätä systeemiä
lakko-oikeus kirjoitti:
Tuo on totta, vaikkakin sangen hupaisaa. Työntekijät ovat (liittonsa avulla) ahneuksissaan ja suuressa vallassaan käyttäneet röyhkeyttään hyväkseen ja vaaaaaatineet itselleen niin paljon erilaisia etuisuuksia, etteivät enää itsekään pysy niiden perässä:)
Saan 1100-1500 € käteen kuussa verojen jälkeen, millä tulen juuri ja juuri toimeen joten en koe olevani kovin ahne... Siinä olen samaa mieltä kanssasi, että systeemi voisi olla yksinkertaisempi. Miksi ihmeessä joka palkassa pitää olla semmoisia parin euron lisiä kuin: muu.sää.epäm.korv. Ei niistä ota mitään tolkkua.
- lisäys
en ole keksinyt tätä systeemiä kirjoitti:
Saan 1100-1500 € käteen kuussa verojen jälkeen, millä tulen juuri ja juuri toimeen joten en koe olevani kovin ahne... Siinä olen samaa mieltä kanssasi, että systeemi voisi olla yksinkertaisempi. Miksi ihmeessä joka palkassa pitää olla semmoisia parin euron lisiä kuin: muu.sää.epäm.korv. Ei niistä ota mitään tolkkua.
Olen kunnallisella alalla töissä. En tiedä toista työpaikkaa, jossa olisi yhtä mutkikkaan näköinen palkkaliuska! Nuo ylimääräiset rivit eivät ikävä kyllä palkkaa niin paljon että se yltäisi suomalaisten keskiansioon...
- reilua
eli ei. palkanlaskija olisi tietysti voinut kysyä uutta verokorttia jos huomasi sen puuttuvan, mutta mitään velvollisuutta ei ole. Muuta kuin hyvät tavat. On se tosin voinut livahtaa ohi silmienkin, kun ohjelmaanhan syötetään verokorttien tiedot alkuvuodesta ja jos uusia tietoja ei ole niin automaattisesti ohjelma pidättää sen 60 prossaa.
Tuplamaksu on taas sitten ihan palkanlskijan kämmäys ja tietenkin firmat ja kaikki muutkin saavat periä ylimääräisen takaisin. Kahden viikon maksuaika on ihan vakioaika, tosin kun virhe on tehty firmassa niin luulis joustoa maksuun olevan. - .....
sen verran että maksoi tuplana,muuten teki pilkulleen niinkuin kuului. Kohteliaat tavat on sitten asia erikseen...
- parikin kertaa
on kyselly hänelle maksettavasta lomarahasta niin luulis sitä itsekin tajuavan että palkanmaksuun tarvitaan vielä verokorttikin !
Eikö ole sen verran järkeä. Pitääkö työntekijää holhota tässä asiassa. Liikaa maksettu pitää tietysti myös saada periä pois, jos liian vähän ois maksettu niin sekin pitäisi oikaista eikö vain ???? - L.O.S.
parikin kertaa kirjoitti:
on kyselly hänelle maksettavasta lomarahasta niin luulis sitä itsekin tajuavan että palkanmaksuun tarvitaan vielä verokorttikin !
Eikö ole sen verran järkeä. Pitääkö työntekijää holhota tässä asiassa. Liikaa maksettu pitää tietysti myös saada periä pois, jos liian vähän ois maksettu niin sekin pitäisi oikaista eikö vain ????Joopa joo... Jos työnantaja on virheitä tekemätön ja täydellinen osapuoli tässä asiassa, olisiko ollut liikaa vaadittu, että olisi sitten kysynyt sitä verokorttia, kun se kerta on noin helvetin yksinkertainen asia. On täysin idioottimaista jättää kysymättä verokorttia tällaisessa tilanteessa ja vedota siihen että se vie heiltä liikaa aikaa. Tähän asiasta vääntämiseen aikaa sitten tuntuukin riittävän.
Ja tuplapalkan maksamista palkanlaskija puolustaa sillä, että virheitä sattuu kaikille. Niinpä. Kuitenkin koko sotku on lähtenyt siitä että he ovat maksaneet palkan tuplana. Joten voisivat mielestäni tulla pikkuisen vastaan!
Ja se ylimääräinen raha on kaikki mennyt verottajalle, perikööt sieltä. Käsittääkseni työnantajalla on mahdollisuus periä liikaa maksettua pidätystä verottajalta vielä noin kuukausi maksun jälkeenkin. Tällainen raha ei tunnu miltään verottajan saati tämän ison yrityksen kukkarossa, meidän taloudessa kuitenkin tuntuu. - siellä ikuisesti ole
L.O.S. kirjoitti:
Joopa joo... Jos työnantaja on virheitä tekemätön ja täydellinen osapuoli tässä asiassa, olisiko ollut liikaa vaadittu, että olisi sitten kysynyt sitä verokorttia, kun se kerta on noin helvetin yksinkertainen asia. On täysin idioottimaista jättää kysymättä verokorttia tällaisessa tilanteessa ja vedota siihen että se vie heiltä liikaa aikaa. Tähän asiasta vääntämiseen aikaa sitten tuntuukin riittävän.
Ja tuplapalkan maksamista palkanlaskija puolustaa sillä, että virheitä sattuu kaikille. Niinpä. Kuitenkin koko sotku on lähtenyt siitä että he ovat maksaneet palkan tuplana. Joten voisivat mielestäni tulla pikkuisen vastaan!
Ja se ylimääräinen raha on kaikki mennyt verottajalle, perikööt sieltä. Käsittääkseni työnantajalla on mahdollisuus periä liikaa maksettua pidätystä verottajalta vielä noin kuukausi maksun jälkeenkin. Tällainen raha ei tunnu miltään verottajan saati tämän ison yrityksen kukkarossa, meidän taloudessa kuitenkin tuntuu.Tulee se veronpalautuksissa sitten takaisin aikanaan, ylimääräinen pidätys.
Muutoin, tuossa verokortin toimitusasiassa, kyllä peiliin voi nyt katsoa; tämä on varsin alkeellinen asia tämä verokortin toimittaminen, ja kuuluu jokaisen palkansaajan yleissivistykseen. - L.O.S.
siellä ikuisesti ole kirjoitti:
Tulee se veronpalautuksissa sitten takaisin aikanaan, ylimääräinen pidätys.
Muutoin, tuossa verokortin toimitusasiassa, kyllä peiliin voi nyt katsoa; tämä on varsin alkeellinen asia tämä verokortin toimittaminen, ja kuuluu jokaisen palkansaajan yleissivistykseen.Ei ole ikuisesti ei. Mutta kun rahaa tarvittais nyt. Verokortin toimittaminenhan on tosiaan hyvinkin yksinkertainen asia, ja kyllä kumpikin se tehdään joka vuosi. Vaimo vaan on ollut kotona vuoden ja nämä lomarahat ainoat tulot koko vuotena, joten eipä ole alkuvuodesta työnantajalle tullut verokorttia toimitettua. Jos tällainen asia tällaisessa tilanteessa on päässyt unohtumaan, on palkanlaskijalla ainakin moraalinen velvollisuus kysyä korttia. Tämä siis vain minun, vaimon ja liiton mielipide. Saas kattoo mitä työnantaja on mieltä. Liitto oli myös sitä mieltä, koska kyseessä on kuitenkin työnantajan virhe palkanmaksussa, ettei rahaa lyhennetä ennenkuin seuraavista lomarahoista.
Ja alkeellista tässä on mielestäni ollut lähinnä palkanlaskija käytös, koska heti kun takaisinmaksusta kysyttiin palkanlaskijalta, tämä uhkasi perinnällä, jos ei rahoja ole maksettu eräpäivään mennessä.
Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä tässä asiassa olisi voinut toimia asiallisemmin, on lakikirjaan kirjoitettu mitä hyvänsä. Minun entinen työnantajani oli melkein yhtä viisas kun maksoi välillä palkan käteisellä, käski mennä itse tallettamaan koska se maksaa hänelle. Vetosi että "mikään laki ei velvoita minua maksamaan palkkaa pankkitilille". No ei velvoita ei... Myöhemmin kyllä kävi ilmi ettei mies ollut pidättänyt puolen vuoden palkoista ollenkaan veroa, vaan maksellut vaan käteenjäävän osan työntekijälle. No, makselkoot nyt sitten niitä oppirahoja... Tämäkin on varmasti teidän mielestä aivan oikein toimittu ;) - Peiliin
L.O.S. kirjoitti:
Ei ole ikuisesti ei. Mutta kun rahaa tarvittais nyt. Verokortin toimittaminenhan on tosiaan hyvinkin yksinkertainen asia, ja kyllä kumpikin se tehdään joka vuosi. Vaimo vaan on ollut kotona vuoden ja nämä lomarahat ainoat tulot koko vuotena, joten eipä ole alkuvuodesta työnantajalle tullut verokorttia toimitettua. Jos tällainen asia tällaisessa tilanteessa on päässyt unohtumaan, on palkanlaskijalla ainakin moraalinen velvollisuus kysyä korttia. Tämä siis vain minun, vaimon ja liiton mielipide. Saas kattoo mitä työnantaja on mieltä. Liitto oli myös sitä mieltä, koska kyseessä on kuitenkin työnantajan virhe palkanmaksussa, ettei rahaa lyhennetä ennenkuin seuraavista lomarahoista.
Ja alkeellista tässä on mielestäni ollut lähinnä palkanlaskija käytös, koska heti kun takaisinmaksusta kysyttiin palkanlaskijalta, tämä uhkasi perinnällä, jos ei rahoja ole maksettu eräpäivään mennessä.
Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä tässä asiassa olisi voinut toimia asiallisemmin, on lakikirjaan kirjoitettu mitä hyvänsä. Minun entinen työnantajani oli melkein yhtä viisas kun maksoi välillä palkan käteisellä, käski mennä itse tallettamaan koska se maksaa hänelle. Vetosi että "mikään laki ei velvoita minua maksamaan palkkaa pankkitilille". No ei velvoita ei... Myöhemmin kyllä kävi ilmi ettei mies ollut pidättänyt puolen vuoden palkoista ollenkaan veroa, vaan maksellut vaan käteenjäävän osan työntekijälle. No, makselkoot nyt sitten niitä oppirahoja... Tämäkin on varmasti teidän mielestä aivan oikein toimittu ;)Katsokaa peiliin, älkääkä valittako. Vaikka on oltu äitiyslomalla, niin kyllä jos kesken vuotta tietää saavansa nuo lomarahat, niin kyllä jokainen täysjärkinen tietää, että se verokortti on toimitettava. Ei yrityksessä palkanlaskija voi jokaisen maksun yhteydessä tarkistaa, onko verotustiedot kunnossa.
Tuo takaisinperintä on tietusti toinen juttu, eli kyllä sitä maksuaikaa voisi tietysti pari viikkoa lisää antaa,koska yrityksen oma moka. Mutta kyllä teidän on se maksettava kohtuullisessa ajassa. - L.O.S.
Peiliin kirjoitti:
Katsokaa peiliin, älkääkä valittako. Vaikka on oltu äitiyslomalla, niin kyllä jos kesken vuotta tietää saavansa nuo lomarahat, niin kyllä jokainen täysjärkinen tietää, että se verokortti on toimitettava. Ei yrityksessä palkanlaskija voi jokaisen maksun yhteydessä tarkistaa, onko verotustiedot kunnossa.
Tuo takaisinperintä on tietusti toinen juttu, eli kyllä sitä maksuaikaa voisi tietysti pari viikkoa lisää antaa,koska yrityksen oma moka. Mutta kyllä teidän on se maksettava kohtuullisessa ajassa.in Finland we have this thing called "reilu meininki".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187