Pelottaa junassa

turvaton olo

92

27794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkustaja..

      Lipuntarkastajia.

      • me2

        tarinaa uskomatonta,
        Kuka tässä pois jää ja joku matkaansa pitkittää.
        Matka on kuin elämä
        ei tiedä kuka istuu vieressä
        tai ehkä se voi olla ystävä.
        Antaa kaikkien kukkien kukkia,
        pelkääjät katselkoot sukkia!


      • sanottu ;)
        me2 kirjoitti:

        tarinaa uskomatonta,
        Kuka tässä pois jää ja joku matkaansa pitkittää.
        Matka on kuin elämä
        ei tiedä kuka istuu vieressä
        tai ehkä se voi olla ystävä.
        Antaa kaikkien kukkien kukkia,
        pelkääjät katselkoot sukkia!

        Tosin itse en juurikaan ole matkustellut junissa - varmaan joskus 1995 viimeeksi..., mutta bussissa about päivittäin, enkä ole vielä pelännyt - paitsi joskus kaahailevaa kuskia ;)


      • kuin autoilijoita

        Metrossa olen kulkenut sen alusta asti; milloin eka vuorossa - siltä väliltä useimmin - monesti myös viimeisellä vuorolla, ei koskaan mitään pelättävää!

        Autoilijoita - etenkin autolla liikkuvia- pelkään joka päivä monta kertaa!


      • alexndrea3
        kuin autoilijoita kirjoitti:

        Metrossa olen kulkenut sen alusta asti; milloin eka vuorossa - siltä väliltä useimmin - monesti myös viimeisellä vuorolla, ei koskaan mitään pelättävää!

        Autoilijoita - etenkin autolla liikkuvia- pelkään joka päivä monta kertaa!

        Olen oikein tyytyväinen hkl liikenteen käyttäjä ,ei koskaan kolareita turvallista kyllä ja jo yli 50 v olen käyttänyt palveluja .pitäis antaa kiitosta enemmänkin ja useimminkin .


      • kuljettavat pelottaa
        sanottu ;) kirjoitti:

        Tosin itse en juurikaan ole matkustellut junissa - varmaan joskus 1995 viimeeksi..., mutta bussissa about päivittäin, enkä ole vielä pelännyt - paitsi joskus kaahailevaa kuskia ;)

        Yhä useammin olen joutunut tilanteisiin joissa kauhun sekaisin tuntein seuraan kun ratikka vyöryy risteykseen punaisten valojen oltua päällä jo hyvän aikaa. Hirvittää ajatella millaista jälkeä syntyisi kun sellainen massa ottaa yhteen auton kanssa.
        Todella härskejä kuljettajia on liikenteessä, ja yllättävän paljon!


      • ei pelkuri
        kuljettavat pelottaa kirjoitti:

        Yhä useammin olen joutunut tilanteisiin joissa kauhun sekaisin tuntein seuraan kun ratikka vyöryy risteykseen punaisten valojen oltua päällä jo hyvän aikaa. Hirvittää ajatella millaista jälkeä syntyisi kun sellainen massa ottaa yhteen auton kanssa.
        Todella härskejä kuljettajia on liikenteessä, ja yllättävän paljon!

        Heh, et taida tietääkään, että raitiovaunulle palaa vain harvassa risteyksessä punainen (tai vihreä) valo. Lue vaan lehteäsi äläkä hauku punaisia päin ajavaksi sellaista, joka ei sitä tee.

        Olen asunut täällä koko ikäni eli lähes 60v, mutta en ole koskaan pelännyt minkään julkisen kulkuneuvon kyydissä. Minulla on ajokortti ollut jo vuosikymmeniä ja yli 35v olen ajanut ammatikseni.


      • oisko niin
        kuljettavat pelottaa kirjoitti:

        Yhä useammin olen joutunut tilanteisiin joissa kauhun sekaisin tuntein seuraan kun ratikka vyöryy risteykseen punaisten valojen oltua päällä jo hyvän aikaa. Hirvittää ajatella millaista jälkeä syntyisi kun sellainen massa ottaa yhteen auton kanssa.
        Todella härskejä kuljettajia on liikenteessä, ja yllättävän paljon!

        Vai oliko paikka sellainen,jossa on ratikoille omat valot. Sporavalot on eri valot.


      • Jalankulkija
        kuljettavat pelottaa kirjoitti:

        Yhä useammin olen joutunut tilanteisiin joissa kauhun sekaisin tuntein seuraan kun ratikka vyöryy risteykseen punaisten valojen oltua päällä jo hyvän aikaa. Hirvittää ajatella millaista jälkeä syntyisi kun sellainen massa ottaa yhteen auton kanssa.
        Todella härskejä kuljettajia on liikenteessä, ja yllättävän paljon!

        Entä kun ratikka tulee kovaa vauhtia kohti, vaikka olen kävelemässä suojatiellä vihreillä valoilla? Melkein jäin alle, kun ratikka oli niin äänetön (tai sitten kuuloni on huonontunut).


      • bussinkuljettaja
        kuljettavat pelottaa kirjoitti:

        Yhä useammin olen joutunut tilanteisiin joissa kauhun sekaisin tuntein seuraan kun ratikka vyöryy risteykseen punaisten valojen oltua päällä jo hyvän aikaa. Hirvittää ajatella millaista jälkeä syntyisi kun sellainen massa ottaa yhteen auton kanssa.
        Todella härskejä kuljettajia on liikenteessä, ja yllättävän paljon!

        Jos oikein tarkkaan katsot, niin raitiovaunut seuraavat omia valotolppiaan. Autoilijoiden punainen on heillä s-merkki "ÄSSÄ", vihreä on heillä
        nuoli -->, keltaine sama autoilijoilla.

        Jokainen sporakuski tiedostaa massan jota liikuttaa, en tällä syömisellä usko, että kovin herkästi ajavat "ÄSSÄÄ" vasten tarkoituksella. Raideliikenteessä väistäminen mahdotonta, osuu tai ei osu.

        Aina kun autoilija liikkuu kiskojen päällä kaikki aistit täytyy olla valppaana, tarkkailtava vaunuja molemmista suunnista.


      • .......

        MIETTIKÄÄ NÄISTÄ KAIKISTA VASTAUKSISTA MITÄ KULJETTAJAT JOUTUU SIETÄMÄÄN JA PELKÄÄMÄÄN!!!!
        MATKUSTAMO TURVALLISUUS ON TEISTÄ ASIAKKAISTA KII JA SIITÄ MITÄ SIEDÄTTE.


    • jawiga

      Pelkään suomalaiset juopot

      • ählämi

        taidat mamu itte olla juoppo!


    • tämän

      Matkustan paljon julkisissa ja käytän julkisia kulkuvälineitä ja olen niitä säännöllisesti käyttänyt pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella. Julkisilla matkustan myös kaupungista toiseen. Käytän mielestäni verraten paljon näitä eri välineitä: käyttö on useimmiten päivittäistä ja käytän aina tarpeen tullen bussia, kaupunkilauttaa, spåraa, junaa ja metroa jne.

      Mutta itseasiassa en kyllä ole kohdannut mitään häiriköintiä kuin korkeintaan siten, että ne on laskettavissa yhden ihmisen sormin, tällöin tuommoiset sattumat ovat olleet promillen luokkaa. Sama todennäköisyys varmaankin, kun että kurkkua syödessäni tukehdun. Eli minusta jokseenkin turhaa panikointia, vaikkakin nämä yksittäiset häiriköinnit ovat todella valitettavia.

      • mml

        joka on ällistyttävää..talvella tappeli 2 naista


    • Matkustaja

      Kannattaa olla siten, että takana ei ole ketään. Näkee aina kaikki mahdolliset hullut ajoissa ja osaa varautua. Metrossa on paha kun istuu selin sisääntuloaulassa seisoskeleviin päin. Valitsen metrossa ennemmin seisomapaikan kuin istumapaikan.

    • Että metrossa

      Kun ensimmäistä kertaa olin metrolla matkaa suorittamassa, niin kolmen humalaisen miehen nousu seuraavalta asemalta kyytiin. Silloin hieman kyllä pelotti. Istuin yksin nurkassa ja he tulivat siihen lähelle seisoman ja huojumaan. Tuijottivat ihmisiä humalassa. Toinen oli vielä kaatunut jossain ja häneltä valui verta päästä. Ei tälläisiä matkustajia saisi edes päästää julkisiin pelottelemaan toisia matkustajia.

      • ............

        Oikeasstaan metro on ainoa, jossa matkustaessa on turvaton olo. Nyt kun vielä laitetaan liikenteeseen valvomattomat metrot, niin sillä lailla. Paranee entisestään. Onneksi ei oo pakko matkustaa metrolla.


      • elisamarita
        ............ kirjoitti:

        Oikeasstaan metro on ainoa, jossa matkustaessa on turvaton olo. Nyt kun vielä laitetaan liikenteeseen valvomattomat metrot, niin sillä lailla. Paranee entisestään. Onneksi ei oo pakko matkustaa metrolla.

        Asun itä-helsingissä ja kuljen metrolla. Ei pelota sitten yhtään. Ainahan on olemassa hörhöjä, täytyy vaan katsoa mihin istuu.


    • NOLLA TOLERANSSI

      Häiriköinti on seurausta lööperimäisestä suhtautumisesta ja humanismista.Kovat otteet ja riittävät voimakeinot on se mahti joka tuon lopettaa.Väkivaltainen ihminen ei ymmärrä kuin väkivaltaa jonka saa itse tuntea omassa nahassa.

    • Nimetön

      Kyllä on syytä pelätä. Aika usein olen ollut bussissa sekä ratikassa jolloin on täytynyt
      katsoa vain ulos ikkunasta kun hörhöt sekoilee.
      Seka käyttäjät ovat arvelluttavia, joskus joku saataa joutua uhriksi eikä kukaan mene väliin.
      Tekis mieli ne nistit eliminoida, mutta laki on heidän puolellaan. Sorry unohtui, metrossa tilanne on kaikkein pahin.

    • jos olen yksin liikentessä niin pelkään esim. metrossa yksin liikkua, bussis ja junas en pelkää.. Yleensä koitan istua yksin.

      • lopetetaan pehmoilut

        Julkisissa hilluvat häiriköt telkien taa kuukaudeksi siinä esimakua millä homma saadaan hanskaan.Suomessa näissä asioissa on mopo karannut käsistä!


    • oulussa....

      Täällä kun on julkinen liikenne niin huonoa, ettei sitä juuri kukaan käytä kuin viimeisen pakon edessä.

      Linja-auto vuoroja supistetaan, eikä kaupungista kohta saa edes fillarille paikkaa kun sitäkin yritetään jo kieltää (http://www.kaleva.fi/plus/keskustelu1_934510_1_25_1_15_page0.htm)

      Ei täällä siis tarvi pelätä kun kaikki ajaa omallaan ..Helsingissä kun kesällä kävin ja metrolla/junalla liikuin niin olipas oikeasti helppoa. Kymmenien kilometrien matka taittuu aika leppoisasti.

      • Peretsa

        Oon oolusta, ei tarvii pelätä ja juon piimää.


      • Ciy-ihminen
        Peretsa kirjoitti:

        Oon oolusta, ei tarvii pelätä ja juon piimää.

        Piimästä tulee pieru, ja sitten kaikkia oksettaa.


    • suomitavikset

      voi kun sitä ollaan taas niin paniikissa. sinulle ei käy mitään jos pidät huolen vain omista asioistasi. ja jos joku sekoaa kerran viidessä vuodessa ja lyö kirveellä tuntematonta niin saatte syyttää hoitopaikkojen vähyyttä ei poliisien puutetta. helsingin julkisissa on jo liiankin tukaroitua. lähtekää pois sieltä pienestä kylästänne niin huomaatte että maailmalla on vaarallisempiankin paikkoja kuin teidän pieni lintukoto.
      vartija ei sua pelasta vaan järkesi.

      • upsalan monni

        kyllä helsinki se tuppukylä on. itse olen ajellut bangkokin (10-15milj. asukasta) julkisilla, eikä kertaakaan ole mitään häiriötä ollut, ei metrossa, ei skytrainissa. suomi on paha maa. on vaikea selittää ulkomaalaisille ystäville että suomessa voi saada turpiinsa kun menee hakemaan ruokaa discoillan päätteeksi.


    • metromatkustaja-

      Työni takia joudun usein matkustamaan metrolla kotiin ilta-aikaan. Olen huomannut musliminuorten röyhkeän käytöksen metroissa ja asemilla. Kanssamatkustajille haistatellaan ja heitä uhkaillaan isojen porukoiden voimin ilman mitään syytä. Kukaan, edes vartijat, eivät uskalla puuttua tilanteeseen rasistisyytösten takia.

      Tilanne on kestämätön.

      • matkustaja..

        Heh heh. Kiva provo.

        Mistäs ylipäätään tiedät kuka on muslimi?

        Minäkään en ole kristitty vaikka olenkin valkoihoinen.

        Metrossa saa pelätä lähinnä 25-35-vuotiaita kännisiä valkoihoisia miehiä, jotka aurinkoisen kesäpäivän jälkeen palaavat kokopäiväiseltä ryyppyreissultaan rannalta tai puistosta ja huutelevat kovaäänisesti ja jatkavat ryyppäämistään muista välittämättä metrovaunussa.

        Sellaiset ovat täysin arvaamattomia.


      • Nimetön

        Kyse ei ole lainkaan siitä etteivätkö vartijat uskaltaisi asiaan puuttua vaan siitä ettei heillä ole oikeuksia siihen. Jos metrossa kulkee joku känninen ja pahaltahaiseva jätkä, niin vartija ei häntä saa poistaa. Eri asia on se jos asiakkailta tulee esim. hätäpuhelimen kautta ilmoitus asiasta, jolloin HKL ilmoittaa lähimmälle vartijalle asiasta ja ongelmaan voidaan puuttua. Jos teitä ottaa joku ihminen päähän esim huutamisen takia tai jos joku vaikka uhkailee muita, tarttukaa laiturin hätäpuhelimeen ja ilmoittakaa asiasta, vartijat poistavat nämä mielellään.


      • -pq-
        Nimetön kirjoitti:

        Kyse ei ole lainkaan siitä etteivätkö vartijat uskaltaisi asiaan puuttua vaan siitä ettei heillä ole oikeuksia siihen. Jos metrossa kulkee joku känninen ja pahaltahaiseva jätkä, niin vartija ei häntä saa poistaa. Eri asia on se jos asiakkailta tulee esim. hätäpuhelimen kautta ilmoitus asiasta, jolloin HKL ilmoittaa lähimmälle vartijalle asiasta ja ongelmaan voidaan puuttua. Jos teitä ottaa joku ihminen päähän esim huutamisen takia tai jos joku vaikka uhkailee muita, tarttukaa laiturin hätäpuhelimeen ja ilmoittakaa asiasta, vartijat poistavat nämä mielellään.

        Asia on just noin.Asioihin tulee apua kun palautetta mm.HKL:lle annetaan.Itse en siellä liikkumista pelkää vaikkakin paikkana kaikkine puliukkoineen se on vastenmielinen.Onnex on oma auto ja yleiset laitteet vaan se viimenen hätävara.


    • Lukenut
      • katoikko sen toisen lööpin

        HS kirjottaa et oli tuttuja.....et näin.....


      • korjataas viä
        katoikko sen toisen lööpin kirjoitti:

        HS kirjottaa et oli tuttuja.....et näin.....

        Mies uhkaili veitsellä täydessä raitiovaunussa
        31.7.2007 10:27
        Veitsen kanssa täydessä raitiovaunussa heilunut mies aiheutti kaaosta Helsingin keskustassa aamulla yhdeksän aikaan.

        Mies uhkaili veitsellä henkilöä, joka poistui raitiovaunusta ennen Sokoksen pysäkkiä. Kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut. Poliisi pysäytti raitioliikenteen hetkeksi Sokoksen ja Lasipalatsin edessä, ja nappasi uhkailijan kiinni. Mies kuljetettiin putkaan.

        Veitsimiehen uhkailema henkilö oli poliisin mukaan miehelle ennestään tuntematon.

        Satu Salminen


    • Julkisissa kulkuneuvoissa voi todellakin joutua ikäviin tilanteisiin, koska yhetiskunnassamme nyt vain on kansan osa joka on heitteillä. Avohoito ja sairaaloiden ja mielisairaaloiden sulkeminen on päivän sana. Ja jos tällainen hoitoon kuuluva henkilö nyt tekee jotain ikävää muille ihmisille, ratkaisiu on että, se ei saa mitään tai se menee muutamaksi kuukaudeksi istumaan. Sitten ko. henkilö palaa entisille paikoilleen hörhöilemään, ikävä kyllä usein julkisiin kulkuvälineisiin. Julkiset kulkuneuvot kun ovat tämän päivän avohoito-osasto, missä potilaat voivat ottaa kontaktia muihin ihmisiin. Julkisilla kulkuvälineillä on myös ratkaistu syrjäytyneiden ihmisten asuntopula. Siitä saavat sitten nauttia kaikki veronmaksajat keillä ei ole varaa kulkea omalla autolla.

      Hyvää matkaa kaikille.

      • Tyttö_16_wee

        Tuo on totta, että jos panostettaisiin pelkkien "parin päivän putkassa pidon" sijaan esim. terveydenhuoltoon saataisiin pysyvämpiä vaikutuksia aikaan. Alkoholi-, psykiatria-, huume- tai muuta hoitoa tarvitseville ihmisille sellaista hoitoa mitä he todella tarvitsevat!
        Näin saataisiin pitkäaikaisia vaikutuksia, sillä ei "


    • mukavasti!

      Itse ajan omalla autolla, eikä sisälle pääse häiriköt. Tulee vähän kalliimmaksi, mutta matka sujuu nopeammin ja miellyttävämmin vaikka vähän joutuisikin ruuhkassa odottamaan. Jatkuva pelkääminen ei tee hyvää mielenterveydelle.

      Joskus aiemmin käytin satunnaisesti metroa. Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että joka vaunuun mahtuu yksi sekopää.

    • bemsu

      pelkään vähän olla yksin bussissa, koska ei ikinä tiedä kuka on kuka tai minklainen... junassa en niin paljoo pelkää. 8D

    • miisa-76

      Työn takia joudun käytän aika usein julkisia iltamyöhällä. Eli matkustan helsingistä 28 minuuttia junalla.

      Ja voin kyllä sanoa että ainakin juvat ovat vihonviimeisiä mihin haluaisin hypätä.

      Valitettavasti kaikista uhkaavimmat tilanteet ovat olleet uhoavat ulkomaalaiset. (nuoret).

      Eikä tuo rautatieasemakaan kovinkaan turvallinen paikka ole. 2 kertaa on kimppuun käyty, ja ihan ilman syytä. Puhumattakaan useasta tuppaantumisesta, ja tässäkin tapauksessa ulkomaalaiset ovat niitä jotka haluavat väkisin tulla tekemään tuttavuutta. Eli ei tälleen naisena ole kovinkaan turvallinen olo.

      Eli sitä paikkaakin kannattaa iltaisin välttää. Jotenkin tuntuu älyttömältä, miksi suomessa ei saa rauhassa ja turvallisesti kulkea.

      Ja turha kenenkään on sanoa, että miksi sinne väkisin tuppaudun... Edelleen, kun vaan sattuu olemaan ammatti ravintola-alalla, työajat ovat pitkälti sellaiset joihin ei voi vaikuttaa.

    • mailiisi

      Nykyisin on niin kauheita noi espoon bussikuskit ainakin eivät osaa liikennesääntöjä . varsinkin noita mustia on ajamassa missähän ne on ajokoulutuksen saanut vai onko ollenkaan
      monta läheltäpiti tilannetta ollut ja viimeksi kiilasi toisen bussin eteen yhtäkkiä risteyksessä bussi joka ei olis saanut edes lähteä vielä .
      Lisäksi on tienleveys epäselvää heille kun ajellaan pitkin pientareita katukivetyksille jalkakäytävänpäälle mutkissa ihmetellä täytyy .
      Usein myös bussikuskit puhuu puhelimessa puhelin korvanpäällä ja kädet pitäs olla ratissa ja ohjaamassa ja katse liikenteeseen eikä minne sattuu (siihen puhelimenpuhumiseen syyllistyy kyllä enemmän ihan suomalaiskuskit )
      Usein saa miettiä että entäs kun tulee liukkaat talvikelit miten noi pysyy tiellä kun eivä t kesäkelillä hallitse auton ajoa .
      Häiriköt pitäs poistaa julkisista heti alkuunsa bussi ja juna voi pysähtyä ja häirikkö ulos tai poliis paikalle ja häirikkö maksaa kaikki kulut kun joudutaan pysähtymään ylimääräisesti häirinnän vuoksi näin se pitää mennä
      lisäksi moni bussikuski ei osaa neuvoa kun asiakkaat kysyy mihin bussi menee tai meneekö johonki määrättyyn paikkaan se on aika outoa kans
      pitää varmaan vartijat pari joka busiin hankkia taas valvomaan ja junissa ja metroissa ne vartijat pitäs olla aina

      • olen itsekin ollut tänä kes...

        niinpä se että pysähtyvät minne sattuvaqt ja poimivat omia muslimejaan kyytiin viis siitä onko pysäkki tai ei...ja huutavat puhelimeen...


    • Naisihminen..

      että ihmisten pitää pelätä matkustaessan julkisilla liikkennevälineillä. Ja sehän on niin että nämä julkisten työntekijätkin pelkäävät työssään näitä kaikenmaailman hulluja hörhöjä jotka saavat vapaasti mellastaa niin junissa metroissa kuin raitiovaunuissakin, busseja unohtamatta. Ajatelkaa nyt esimerkiksi näitä junien konduktöörejä, mä en siihen ammattiin pystyis kun ajattelee miten se jengi noissa lähijunissakin riehuu, juopottelee, tappelee, pahoinpitelee kanssamatkustajia, ryöstelee kännyköitä ja lompakoita ja ne pikkukriminaalit piut paut välittää mitä niille törkyturpasille paskahousuille sanoo, aika vähissä ovat keinot silloin konnareillakin.. Turhan kaunisteltua tää helsingin julkisissa mukamas turvallisesti liikkuminen kyllä on ja ihmettelen suuresti miksi asiaa vaan hyssytellään ja tämän roskasakin annetaan jatkaa touhujaan junissa metroissa ja ratikoissa..

      Tukka pois ja linnaan.. se on oikea osoite sille häirikkö sakille

      • Syy siihen, miksi hörhöt ja muut, häirikkö-joukot saavat mellastaa julkisissa, on siinä että meidän poliittiset päättäjät eivät itse joudu kulkemaan julkisilla kulkuvälineillä. Päättäjillähän on taksisetelit ym. Ja jos joku kansan-, tai kaupunginvaltuuston-edeustaja hurskastelee kuinka hän kulkee julkisilla, todennäköisiesti hän asuu kävelymatkan päässä työpaikastaan.


    • hämärä mesta.

      Kusi haisee hisseissä ja monikulttuurit parveilevat niillä kulmilla. Jos vikkelästi juoksee junaa saattaa selvitä hengissä.

      • plikka pien

        Sen kun yritetään vain saada ihmiset pelkäämään kaikkea tyhjän päiten, niin voidaan taas lisätä kameroita ja kyttiä joka nurkalle. Pelkäävää ihmistä on naurettavan helppo kontrolloida. Älkää viitsikö mennä siihen lankaan, että kaikkialla on muka hirveän vaarallista: kyllä tämä elämä on pelottavaa ja vaarallista, kun eihän siitä selviä hengissäkään...


      • plikka pien
        plikka pien kirjoitti:

        Sen kun yritetään vain saada ihmiset pelkäämään kaikkea tyhjän päiten, niin voidaan taas lisätä kameroita ja kyttiä joka nurkalle. Pelkäävää ihmistä on naurettavan helppo kontrolloida. Älkää viitsikö mennä siihen lankaan, että kaikkialla on muka hirveän vaarallista: kyllä tämä elämä on pelottavaa ja vaarallista, kun eihän siitä selviä hengissäkään...

        Ja mitä tulee sitten noihin potentiaalisiin vaaratilanteisiin, niin joku tuolla hyvin totesikin aiemmin, että "ei se vartija sua pelasta vaan järkesti" tai jotakin tähän suuntaan. Näinhän se on. Ehkä tässä maailmassa tosiaankin on vaarallisempiakin paikkoja kuin joku Espoon bussi, ähm..


      • avarra ajatuksiasi

        Monissa kulttuureissa kokoonnutaan suuriksi joukoiksi ja asutaan kylissä ei koskaan kaukana muista. Ei kaikkialla olla erakkoja kuten Suomessa.

        Kaikki vieras pelottaa. Joissain maissa pelätään suomalaista örisevää humalaista enemmän kuin asemiehiä ja nimitellään barbaariksi, poroksi ja muilla kuvaavilla nimillä.


    • HYVÄ JUTTU:

      ISOA osaa ihmisiä siis pelottaa julkisissa.

      Asiaan olisi hyvä ja helppo ratkaisu:
      -helpotetaan ihmisten yksityisautoilua eli leikataan voimakkaasti autoverotusta.
      -näin tavis ihminen voisi ostaa helpommin oman auton ja liikkua tasokkaammin verraten julkisen liikenteen savukatiskoihin.
      -tuumasta toimiin, eli aletaan suosimaan yksityisautoilua eli verotus ALAS.
      -alas autovero, bensaverot, autokäyttömaksut ja auton ja bensa alv -näin suomi lähtisi nousuun ja liikkuminen olis mukavaa ja tasokasta.

      • ..hyvä

        Ajatus muuten hyvä, mutta jos joku ensin keksisi kuinka auto kulkee saastuttamatta. Yksityisautoilu lisää bensan kulutusta, mikä lisää saasteita ja kvihuoneilmiötä! Saastuminen johtaa siihen, että kohta ei kasva metsät kun lehdet/neulaset kuolee saasteisiin, mikä taas tarkoittaa että suomen pääelinkeino metsätalous romahtaa. Suomen suurinta vientiä on puu ja paperi, joten kun ei ole niistä saatavaa rahaa niin ei ole sitä rahaa millä saadaan bensaa. Ehkä vähän surrealistinen tarina mutta elämä on.

        Jos jotain ympäristöystävällisempää sittenkin?


      • Lintti

        Monet liikkuvat autolla taikka julkisilla ihan lyhyitä matkoja, joka ei luonnollisestikkaan aikanaan auta ilmastonmuutosta. Mutta siis ihmiset hyvät, pyöräilkää nämä lyhyet matkat. Siis en ymmärrä miksi joktut menevät omalla autolla vaikka näissä isommissakin kaupungiessa keskustaan, koska eihän sieltä löydy edes autolle paikkaa! Ja kun taittaa tämä matkat pyörällä, niin kuntokin siinä nousee.

        Viitseliäisyyttä peliin ihmiset!!

        Tietystikkaan mistään Helsingistä pyöräily Tampereelle ei ole kovin järkevää, mutta silloin kannattaa mennä junalla ja junassa en ole ikinä (paitsi viime sunnuntaina) törmännyt häiriköintiin.
        Sunnuntaina eräs romaninainen huusi junassa puhelimeen ja selvitteli jotain perheen sisäisiäasioita. Koko vaunu varmaankin nyt tietää millainen mies ko. naisella on.


    • turvattomuutta

      Tälläiselle pelottavannäköiselle leveäharteiselle äijälle eivät häiriköt tule ryppyilemään.

      Lienee etsivät helpompia uhreja.

    • Tyttö_16_wee

      Onhan se niinkin jos ajattelee, että on todella paljon asioita mitä vois ryhtyä pelkäämään.
      Yhtä hyvin kadulla kävellessä voi kävellä vastaan joku samanlainen häirikkö, kuin julkisessa kulkuvälineessä. Eikä "pakoonpääsy mahdollisuuksia" ole juuri sen enempää.
      Itse jouduin vappuaattona mm. menemään Sörnäisten aseman lähellä yksikseni. Näkymä ei ollut kaunis, mutta kun kulki päättäväisesti eteenpäin välttäen katsekontakteja ihmisiin sai kulkea rauhassa.
      Eräs kaverini neuvoi minua välttämään katsekontakteja - etenkin vanhemmat pöhinässä olevat miehet saattavat pitää näitä kiinnostuksen osoituksina.
      Tärkeintä on siis tarkkailla ympäristöä ja reagoida ympäristön mukaan, mutta välttää olemasta millään tavalla provosoiva. Valitettavaa kuitenkin tässä on se, etteivät hörhöt aina provosointiakaan tarvitse... :/
      Itse joudun nyt tulevan viikon aikana kulkemaan valitettavan paljon julkisilla pääkaupunkiseudulla. Eivät nämä jutut juuri houkuttele nyt tulevia matkustuksiani tekemään, mutta taidan silti käyttää metroa, joka on nopeasti ohi, vaikka muuten vaikuttaisikin huonolta ja turvattomalta vaihtoehdolta.
      PS. Oli myös kovin inhottavaa kulkea kerran metrolla 7 kassin kanssa, joista yksi painoi 17 kiloa...eivät ne metroasemienkaan hissit olleet mukavia ja todella kaukana ihmisistä...siinä tunsi
      turvattomuutta, miksei myös kulkiessani julkisissa.
      Toivotan kaikille siitä huolimatta rauhallisia matkoja, muistaen kuitenkin olla tarpeen tullen varuillaan. :)

    • silminnäkijä

      näin kokotapahtuman kahvilan ikkunasta lasipalatsin ja sokoksen välisellä raitovaunupysäkillä kyllä sitä joskus miettii uskaatako kohta julkisia käyttää kaikkea epämääätäistä porukkaa liikkuu julisissa

      • määkään

        uskalla mennä jos siellä on epämääätäistä porukkaa....heh heh.......


    • pakosta matkustava

      Humalaiset ovat kaikista inhottavampia. Kerran yhdellä ainoalla junamatkalla Rovaniemeltä Helsinkiin jouduin hätistämään kimpustani peräti 5 eri häirikköä. Yöjunat ovat inhottavia. Samassa vaunussa ei uneliaimpina vuodenaikoina välttämättä edes ole ketään muuta.

    • markkinoitsija

      Turvatonta. Rukoilkaa Herraa tueksenne.

    • luutu

      Jumala olkoon kanssamme.

    • Pellle Pelloton

      No eipä ole pelottanut. Kyllä päivälläkin on noita pultsareita ja narkkareita ja avopotilaita metrossa näkynyt mutta ei pelottanut ole alkanut.

    • pelottaa

      Muissa ei niin paljon.

      • Neljän vuoden työmatkat

        Rixun junista yleensä viimeiset kekkulit jää Keravalla pois. Joskus Jäkiksessäkin. Sitten siistiä. Huvittava havainto, mutta valitettavasti lähes jokapäiväinen.


    • tobo

      en pelkää koska ei ole mitään pelkäämisen aihetta

      • en minäkään

        Tässä keskustelussa on alle 50 vastausta, jotka arkailee. Päivittäin julkisilla tehdään ties kuinka monta kymmentätuhatta matkaa. Ei siis syytä huoleen.


      • Nimetön
        en minäkään kirjoitti:

        Tässä keskustelussa on alle 50 vastausta, jotka arkailee. Päivittäin julkisilla tehdään ties kuinka monta kymmentätuhatta matkaa. Ei siis syytä huoleen.

        pelkästään metrossa matkustaa päivittäin keskiarvolta 200000 ihmistä, lisää siihen sitten ratikat, bussit ja junat. Asiaa!


      • HeidiHobitti
        Nimetön kirjoitti:

        pelkästään metrossa matkustaa päivittäin keskiarvolta 200000 ihmistä, lisää siihen sitten ratikat, bussit ja junat. Asiaa!

        Stadissahan se yks metro hörhö iski sillon joskus yhtä matkustajaa kirveellä selkään. Yöaikaan varsinkin pelottaa kyl!! Ei bussissa niinkään kun siellä on sentään kuski,mutta bussipysäkeillä ei välttämättä ole ketään turvana.


    • olen maalta...

      No aika turvallista on matkustella täällä maalla joukkoliikenteessä, jos sitä nyt joukkoliikenteeksi voi sanoa, kun linja-auto menee kerran viikossa ohi!

      Tulisi varmasti paljon enemmän käytettyä linja-autokyytejä, jos niillä joskus pääsi johonkin ja vieläpä järkevään aikaan, mutta kun ei niin ei, oma auto on oltava ja näin ollen on vain jatkettava ympäristön saastuttamista ja ilmastonmuutoksen edistämistä.

    • miup-

      tosiaan, kohta ei varmaan uskalla liikkua missään. vasta maalta kaupunkiin muuttaneena kaikenlainen täällä on uutta ja pelottavaa! saati sitten, jos tuommosta sattuisi kohdalle silloin, kun on itse matkaamassa ratikalla tms.

    • OlenUskossaJa Herraonkanssani

      PSALMIT 23:4. Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.
      5. Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen.
      6. Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.

      Ja

      29. Niin minä vastasin teille: 'Älkää säikähtykö älkääkä peljätkö heitä.
      30. Herra, teidän Jumalanne, joka käy teidän edellänne, taistelee itse teidän puolestanne, aivan niinkuin hän teki teille Egyptissä teidän silmienne edessä
      31. ja erämaassa, jossa sinä olet nähnyt, kuinka Herra, sinun Jumalasi, on kantanut sinua, niinkuin mies kantaa poikaansa, koko sen matkan, jonka te olette kulkeneet, kunnes tulitte tähän paikkaan.'

      • tyttö_16_wee

        Mutta mistä tuo toinen pätkä oli, se ei selvästikkään ollut psalmista 23 nimittäin... :)
        Jumalan siunausta sinulle!


    • mutta ei Hesassa

      Olen matkustellut niin Suomessa kuin lähimaissakin ja missään, toistan, MISSÄÄN en ole nähnyt yhtä sotkuista ja sekaista julkista liikennettä; kusi ja oksennus haisevat. Seinissä on raapustuksia ja lattioilla roskia. Kaiken kukkuraksi tulevat kotimaiset juopot ja mitkä lie sekakäyttäjät, jotka näyttävät siltä, kuin olisivat käymässä terminaalihoitoa lävitse. Kuin pisteenä iin päällä ovat sitten nämä arvaamattomat, heitteille jätetyt mielenterveyspotilaat, joilla näyttää olevan oma yksityinen puhelu käynnissä "yläkertaan" - tai mille lie entiteetille.

      Mikäli vielä huonommin voi käydä, saatat tulla ryöstetyksi nuorisojengin toimesta rautatieasemalla, jossa olen todistanut pariin kertaan silmitöntä väkivaltaa. Pitää ilmeisesti olla joko itsekin hullu tai vain suomalainen, jos ei pelkää liikkua julkisilla ?!?

    • yksinäine

      pelkään taksissa. Vaikka olenkin ainut matkustaja niin tunnen olevani uhattuna. Tämän takia käytän useasti paikallisjunia jotka ovat turvallisia.

      Toivoisin takseihin vartijoita.

      • SerpeNTiina

        oma rakas kaupunkini on ainakin vielä osoittanut hellät puolensa.
        Pietarissa pelkään bussissa jos sen pohjassa on iso reikä,josta näkyy asfaltti tai kuoppa.
        Niinkuin silloin,kun piti seistä melkein ilmassa,roikkua nahkalenkissä.
        Ehkä tilanne on parantumassa sielläkin.


    • paksumaha

      Viime keväänä matkaisin paikallisjunalla Helsinkiin. Vaunussa oli joukko nuoria italailaisia, jotka pitivät helvetinmoista meteliä ja eräs sytytteli savukettaan vaunussa. Siirryin heidän ohitsensa toiseen vaunuun. Röökihuuli virnuili ja yritti kampittaa minut junan käytävälle: olin silloin raskaana!

      Murhanhimo valtaa vieläkin mielen, kun muistelen tuota matkanautintoa. Jos minulle tai lapselleni olisi jotakin tuolloin käynyt, kuka olisi korvannut?!

      • pipukka

        Junahan on kaikkein turvallisin, mikset hakenut
        henkilökunnalta apua, junassa on aina henkilökunta, viimeinen keino, kuljettaja soittaa poliisit seuraavalle asemalle.


      • ei haeta
        pipukka kirjoitti:

        Junahan on kaikkein turvallisin, mikset hakenut
        henkilökunnalta apua, junassa on aina henkilökunta, viimeinen keino, kuljettaja soittaa poliisit seuraavalle asemalle.

        välttämättä virkailijaa, jos kaksi erillistä lähijunanpätkää on liitetty toisiinsa. Lippuakaan ei voi maksaa kuin toisessa osassa junaa, toisella puolella ei ole henkilökuntaa ja häiriköt valitsevat kyllä juuri kauimmaisimmat vaunut.
        Ei tarvii kuin vähän vilkaista jotain ihmistä, niin jo saattaa provosoida jonku sairaan yksilön. Ei noista kaikista puukotuksistakaan lehdissä ole kirjoiteltu.


    • Liikkua

      Kun kuulee pahoinpitelyistä, niin siinä on kaksi toisilleen tuttua henkilöä, joilla on jostain syystä kahnaa keskenänsä.

      Itse en pelkää. Eikä kenenkään tarvitse pelätä kunhan vain pitää ympäristöään silmällä ja käyttää päätää eikä aseta itseään alttiiksi tietoisesti.

    • ..::-Emmi-::..

      Kyllä ja En. Suomessa nyt päivisin on aika turvallista julkisissa liikkua, mutta öisin eri asia. Ulkomailla pelkää päivisinkin liikkuessaan metroissa/junissa (yksin), sillä miljoonakaupungeissa porukkaan mahtuu aina monta hämäräperäistä ihmistä.

    • stadilainen.

      En ole ikinä nähny naisten aiheuttavan vaaratilanteita. Tietty joskus kännissä meluavat, mutta eivät uhkaa.

      Matkusta loppujanlopuksi aika harvoin metrolla ja siihen nähden on ollu aika vakaviaki tilanteita. Suoraan kohdistuvaa uhkailua ja yleisesti uhkaillaan.

    • taysikuu

      On ihan turhaa ruveta pelkäämään kaikkea.
      Elämä on elettävä ja sillä siisti.
      Jos on jotain sattuakseen niin se sattuu.
      Ainainen pelko vaan vahingoittaa.
      Ole iloinen ja nauti elämästä.
      (leipäänkin voi tukehtua).

      • Eilen metrossa

        Onhan se silti hirveää kun joku voi tulla nyrkillä kopauttamaan. Kyllä mua ainakin ahdistaa lähteä ilman pistoolia metroon. Olen oman päätökseni tehnyt että jos osun kohteeksi niin teen hyökkääjästä kohteen myös.

        Valitsevat vaan aina pienikokoisemmat, yli 190 senttisenä saa olla omissa oloissaan. Pelkästään kun tulen metrovaunuun niin levottomuudet loppuu siihen ellei ole kyseessä isompi nuorisoroskaväkijengi.

        Tosin nuoruteen kuuluu tietynlainen vallaton vittumaisuus, pahimpia ovat nämä aikuiset häirikköukkelit jotka koskettelevat toisia matkustajia. Eräskin mies kokeili toisen miesmatkustajan hauista eilen metrossa toisen miehen kieltäessä että älä koske. Silti vaan humalainen bodari selitteli omasta hauiksestaan ja samalla puristeli hintelän miehen hauista.

        Ei pahalla jos satut lukemaan tämän hintelä mies, sulla on oikeus olla hintelä ja sympatiani oli 100 prossaa sun puolella ja sitä humalaista bodaria vastaan 100 prossaa vaikka hiukanhan se huvittaa kun saa sivusta katsella mutta ei ole kivaa joutua itse sikailun kohteeksi. Itse olisin vetässyt tauluun samassa tilanteessa mutta hintelän on parempi vaan kiemurrella, ymmärränhän mä tilanteen.


    • ei pelota

      ku konnari ku oon jänis, mutta meen aina vessaan piiloon ja jos se sit väkisillä arvaa et oon siellä jäniksenä ni vedän itteni pöntöstä vapauteen.

    • nikooooooooooooo

      kuule älä pelkää noi on helsingissä sattuneita ei muualla suomessa junassa tapahdu pahoja. Ja juna on turvallinen paikka helsingin metro ei iltaisin niin turvallinen ole.

    • -Assamies-

      Oli kerran, noin vuosi sitten -Kemiin päin (etelästä) matkaavassa junassa sellainen aika kriminaalilta vaikuttava mies. Ja kädetkin pitkät -eli hyvin ulottuvat. Kaveri latki kaljaa junassa ja ahdisteli erästä nuorta tyttöä. Alkoi sittemmin, kun ulkopuoliset alkoivat puuttua tuohon nuoren naisen ahdisteleen, uhkailla sekä kanssamatkustajia että junavirkailijoita. Jätettiin ulos pois junasta Kemin asemalla, jonne myöskin hälyytettiin poliisit vastaan. En tiedä millä tavoin tämä episodi päättyi.

    • abhn

      näyttää ite tarpeeks pelottavalta ni eipä kukaa tuu häiritteen

    • S89 28.11.2010

      Tuli hakaluuksia matkalla kotiin eipä enään kiinnosta junalla kulkeminen,
      varsikaan kun koko kotimatka meni pilalle Parkanosta - Pieksämäelle.

    • mister ou

      Junassa ei tarvitse kuin vähän vinkata konnarille, niin se antaa sellaiselle kyllä potkut persuksille ja ulos junasta. Ainakin suuri osa konnareista suorastaan odottaa, että pääsisi kokeilemaan voimiaan ja tarvittaessa kaasupatruunaa. Ja jos konnaria ei näy, niin ainakin paikallisjunissa on ne sos-puhelimet, jonne voi kertoa hätänsä. Kyllä sieltä äkkiä konnari tulee ja pistää rosvon solmuun. Ja asemilla on sitten hyvin hyvin äkkiä poliisit vastassa, niitä ei tarvitse kauaa odottaa näissä tapauksissa.

    • 16+1

      Jos junassa pelottaa niin ota konduktööriin yhteys. Monesti junassa on useampikin konduktööri jotka kyllä pistää ahdistelijan kuriin. Jossei mikään muu auta niin kyllä heistä joku pesee häirikön naaman paprikasumutteella mikäli tilanne sen vaatii.

      Yllättävän moni matkustajakin herää mukaan puolustamaan kun menee painiksi. Omituinen mutta tervetullut ilmiö :)

    • entinen veeärräiliä

      Kuljen pitkän työmatkani julkisilla. Siihen sisältyi ennen junanvaihtoja M ja H/R junan välillä. Välillä joudun käyttämään raitiovaunua ja välillä kuljen metrollakin. Aikatauluni kulkemisiin menee klo 7-22:n välillä ja ikävä kyllä levotonta on. Olen päässyt mustalaisseurueen viereen istumaan matkalla M-junalla, jossa heiluteltiin puukkoa, toisessa seurueessa n. 12-vuotias mustalaispoika uhkaili yhtä mummoa, että pyytää serkkunsa antamaan mummolle turpaan (mummo huomautti huonosta käytöksestä, oli erittäin häiritsevää koko junavaunullisen käydessä tukalaksi paikaksi). Matkalla junalla kotiin on tapahtunut vaikka ja mitä, lähinnä mustalaisten toimesta.
      Muutoin pidetään kasseja viereisellä penkillä, kännikalat örisee mitä sattuu, torstaina metrossa pari nistiä käveli ympäri metrovaunua huomattavan epäilyttävän näköisinä, raitiovaunuissa kakarat hyppii silmille..kieltämättä pelottaa vaikka olen itsepuolustusta jo pitkään harrastanut kovakuntoinen nainen. Mutta ei pelota enään. Tein radikaalin ratkaisun ja siirryin täysin bussiliikennettä käyttämään. Joudun kävelemään muutaman kilsan suuntaansa, mutta ihanaa istua rauhassa ja pelkäämättä. Toivotaan, että tällä linjalla pysyykin. Edelleen joudun käytätmään välillä metroa ja raitiovaunua, mutta suurin osa liikenteestä onneksi pääsen bussilla.

      • entinen veeärräilijä

        ..piti viellä sanoa, että en käytä paikallisbusseja, kuljen pitkän työmatkani busseja ja näissä busseissa ei onneksi ole tähän mennessä ollut mitään häiriköintiä, taitavat jäädä noihin sisäisiin liikennevälineisiin.


    • terhiz

      Ennen tuli reissattua junalla paljon.

      Aika kusipäitä matkustajia siellä oli.

      Vittuilijoita, sillä siisti.

    • Metrojurpo

      Mie vilautan munaa metrossa.

    • Anonyymi

      Minä olen eniten käyttänyt Pieksämäen busseja. Kyllä täällä on toimiva joukkoliikenne...

    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3427
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      93
      3154
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2358
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1824
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1524
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      83
      1375
    Aihe