Jos on tullut iskias/välilevynpullistuma,niin mistä tietää,että on sopiva aika venytellä tai harrastaa liikuntaa?
Iskiashan on siitä petollinen vaiva,että saattaa näennäisesti kivuttomasta tilasta ärsyyntyä todella kipeäksi,jos pullistuma ei ole kunnolla parantunut.Ikäväksi asian tekee myös se,että kipu usein tulee viiveellä eli ei satu silloin kun jotakin tekee vaan seuraavana päivänä.
Ohjeenahan usein on se,että saa/pitää venytellä/liikkua kivun sallimissa rajoissa.Ohje kuulostaa hyvältä,mutta iskiaksen kohdalla ei koskaan tiedä,että mistä "narusta" on vetänyt.
Miten pitäisi menetellä?
Iskias ja venyttely?
4
2297
Vastaukset
- just päällä
ainakin alkuun se että kävelyä minulle on suositellut kaikki lääkäri,kiropraktikko ja fysioterapeutti ja se auttaa kyllä ja nopeuttaa parantamista. Sitten on nämä mackenzie jutut jotka varmaan venytkseksi voi laskea. toisaalta viimekerralla fysioterapeutti opetti niitä mutta soitti sitten perään työajan ulkopuolella että ne voi olla liian rajuja akuutissa vaiheessa. oli tai ei ne ainakin auttaa minulle. oikeista venytyksistä varmaan yksilöllinen homma. Itse aloin silloin kun pystyi tekemään muutakin liikuntaa kuin kävellä. En usko että se venyttelyssä jos se tehdään lämpimille lihaksille ja rauhallisesti menee uusiksi ennemminkin jossain varsinaisessa urheilussa esim puntti tennis jne.
- Kokemuksella
Rauhallinen kävely ainakin auttoi minulla iskias-kipuun. Kun minulla oli välilevyn pullistuma, vasemman jalkan lihakset tuntui olevan aivan krampissa. 2krt päivässä lyhyt kävelymatka helpotti kramppeja. Minä ainakin venyttelin joka päivä, usein sekä aamu-että iltapäivällä n 0,5 -1 h. Muista venytellä kaikki jalanlihasryhmät. Samoin minulla auttoi tangossa roikkuminen.
"kipu usein tulee viiveellä eli ei satu silloin kun jotakin tekee vaan seuraavana päivänä."
Onko sinulla todettu välilevyn pullistuma? Tuli tuosta lauseestasi mieleen se, että jos jalanlihakset (varsinkin pakaralihakset) ovat pahasti jumissa iskiahermo voi olla pahasti lihasten välissä puristuksissa ja aiheuttaa tästä syystä iskias-oireita ilman pullistumaakin. Itselläni pullistumasta johtuva kipu ei todellakaan odotellut seuraavaan päivään vaan alkoi heti.- aloittaja
"Onko sinulla todettu välilevyn pullistuma? Tuli tuosta lauseestasi mieleen se, että jos jalanlihakset (varsinkin pakaralihakset) ovat pahasti jumissa iskiahermo voi olla pahasti lihasten välissä puristuksissa ja aiheuttaa tästä syystä iskias-oireita ilman pullistumaakin. Itselläni pullistumasta johtuva kipu ei todellakaan odotellut seuraavaan päivään vaan alkoi heti."
Asiantuntijalääkäri oli sitä mieltä,että on välilevynpullistuma - itsekin voin vahvistaa:)
Akuuttivaiheessa kipu toki tuntuu heti ( ja kovana),jos paine lisääntyy.
Taas jos tilanne on parempi,niin voi lämmitellä lihaksia ja liikkua eikä tunnu missään - kunnes seuraava päivänä...
Mutta sainkin tässä ajan osteopaatille.Katsotaan mitä hyö sanoo...
- liikuntaa
jos kipujesi takia jäät ns. makaamaan niin sielä ole ja pysyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481558Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 261099
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789