lahja morsiammelle

Mikä on tämä perinne, että sulhanen antaa hääpäivän jälkeisenä aamuna morsiammelle lahjan? Onko muilla tarkempaa tietoa tällaisesta?
Ilmianna
Jaa

11 Vastausta

mutta ei kovasti yleisessä käytössä.
Ilmianna
Jaa
Huomenlahjahan se on, mutta toivottavasti en ole käsittänyt väärin, koska luulen että myös sulhaselle sen voisi antaa (vihje morsiamille). Huomenlahja on vanha perinne, mutta vielä tänäänkin käytössä. Tarkoitus antaa jotakin kaunista ja mieluiten pysyvää, ei siis välttämättä suklaata, vaan vaikka joku vaate tai koru..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
se on ollut MIEHEN lahja vaimolleen. Ja se on ollut KORU. Vähemmän on kuule käytössä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kyseessä on todellakin huomenlahja ja ainakin meillä halusimme antaa molemmille muiston ensimmäisestä päivästämme avioparina. Minä sain kauniit korvakorut ja mieheni kellon. :o)
Ilmianna
Jaa
Seuraava löytyi netistä:
Hääpäivän jälkeisenä aamuna on sulhasella ollut tapana antaa vaimolleen jokin persoonallinen huomenlahja. Vielä 1800-luvulla huomenlahjasta oli maininta laissa. Lahjan katsottiin olevan korvausta vaimon omilta vanhemmiltaan uuteen kotiin saamistaan kapioista.

Itse olen jostain kuullut, että huomenlahja oli ennen jotain arvokasta. Idea oli se, että jos aviopuoliso kuoli, voisi vaimo myydä huomenlahjan ja elää siitä saatujen rahojen turvin. Eli ei heti olisi tarvinut uutta miestä ottaa. Tämä versio taitaa tosin olla jostain muualta kuin Suomesta... onko jollain tietoa?
Ilmianna
Jaa
LAHJA JONKA SULHANEN YLEENSÄ ANTAA MORSIAMMELLE HÄÄYÖN JÄLKEEN ON KAI PERINTEISESTI JOKU KORU TAI MUISTOESINE KIITOKSENA HÄISTÄ JA ENSIMMÄISESTÄ AAMUSTA SULHASENA, ITSE SAIN MIEHELTÄNI KULTAISEN RANNEKETJUN, JOKA ON TODELLA KAUNIS JA AINA KÄDESSÄ KUIN MYÖS KIHLA- JA VIHKISORMUS.
Ilmianna
Jaa
huomenlahjat kokonaan antamatta. On kait vanha perinne, mutta minusta turha!! Varsinkin, kun tuo matti vierailee usein kukkarossa. =)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
me annoimme toisillemme huomenlahjat, kuin myös bestmanille ja kaasolle..
tosin omat lahjamme anoimme vasta marraskuussa ja häät pidettiin elokuussa.. raha pulan vuoksi.. mutta jotain muistoa.. minä sain mieheltäni kultaisen ketjun kaulaan, jossa roikkui kultainen sydän.. kun saamme lapsia ym. oman talon ym. niin siihen ketjuun aina keräämme erilaisia koruja.. esim.. kultainen, helistin, tutti, talo.. ym.. merkittäviä päiviä.. minä annoin miehelleni taskumatin kaiverruksin..

kaaso sai kalevala korvakorut ja bestman insinöörinä attasea-salkun(johon osallistui myös kaaso bestmanin vaimona..)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hei!

Kyllä kyseessä on huomenlahja ja ainakin meidän ystäväpiirissä se on suosittu ja kaikki ovat sen toteuttaneet!
Lahjaksihan voi antaa melkein mitä vaan pysyvää, minkä toinen muistaa ikusesti olleen huomenlahja, joten suklaa ei sinäänsä käy, kun ei ole ikuista!

*Itse annoin miehelleni laadukkaan kellon ja itse sain kultaiset timanttikorvakorut, aivan mielettömän ihanat sydämen muotoiset!
Sain 1 v. häälahjaksi samaa sarjaa olevan kaulakorun, jossa oli sama timanttinen sydän kuin korvakoruissa. Ja mieheni oli nämä todella itse valinnut ilman vihjeitäni! Innolla odottelenkin heinäkuista 2 v hääpäiväämme! :)

*Paras ystäväni antoi miehelleen teettämänsä lippiksen ja hän sai mieheltään hopeisen ranneketjun.

*Toinen ystäväni antoi miehellensä solmioneulan ja sai mieheltänsä hopeisen kaulaketjun.

*Siskoni sai mieheltään kultaisen kaulakorun, jossa pieni sydän ja antoi miehelleen kalvosinnapit.

Kaasolle ja bestmanille kuuluu antaa myös lahjat kiitokseksi. Mutta heille annettavien lahjojen nimi ei ole huomenlahja, vaan kiitoslahja.
Annoin kaasolleni hopeiset korvakorut ja bestmanille annoimme suuren kukkakimpun.
Itse sain kaasona hopeisen kakkulapion.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
ittekki oon tällääne mätzimumma
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Huomenlahja. Aivan turhia lahjoja. Koruliikkeiden hömpötystä ja joutavaa materiaa... Ja niille jotka sanovat että olisi vain miehen lahja vaimolle, niin olikos sitten myötäjäiskirstut ja muut käytössä?
Hauska idea jos siihen haluaa leikkisästi suhtautua. Mutta ehkä kannattaa sopia toteutus yhdessä.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

lahja morsiammelle

Mikä on tämä perinne, että sulhanen antaa hääpäivän jälkeisenä aamuna morsiammelle lahjan? Onko muilla tarkempaa tietoa tällaisesta?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta