lahja morsiammelle

sulhanen

Mikä on tämä perinne, että sulhanen antaa hääpäivän jälkeisenä aamuna morsiammelle lahjan? Onko muilla tarkempaa tietoa tällaisesta?

16

3937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on

      mutta ei kovasti yleisessä käytössä.

    • ralfiefi

      Huomenlahjahan se on, mutta toivottavasti en ole käsittänyt väärin, koska luulen että myös sulhaselle sen voisi antaa (vihje morsiamille). Huomenlahja on vanha perinne, mutta vielä tänäänkin käytössä. Tarkoitus antaa jotakin kaunista ja mieluiten pysyvää, ei siis välttämättä suklaata, vaan vaikka joku vaate tai koru..

      • miekka

        se on ollut MIEHEN lahja vaimolleen. Ja se on ollut KORU. Vähemmän on kuule käytössä.


    • MPee

      Kyseessä on todellakin huomenlahja ja ainakin meillä halusimme antaa molemmille muiston ensimmäisestä päivästämme avioparina. Minä sain kauniit korvakorut ja mieheni kellon. :o)

    • Ces

      Seuraava löytyi netistä:
      Hääpäivän jälkeisenä aamuna on sulhasella ollut tapana antaa vaimolleen jokin persoonallinen huomenlahja. Vielä 1800-luvulla huomenlahjasta oli maininta laissa. Lahjan katsottiin olevan korvausta vaimon omilta vanhemmiltaan uuteen kotiin saamistaan kapioista.

      Itse olen jostain kuullut, että huomenlahja oli ennen jotain arvokasta. Idea oli se, että jos aviopuoliso kuoli, voisi vaimo myydä huomenlahjan ja elää siitä saatujen rahojen turvin. Eli ei heti olisi tarvinut uutta miestä ottaa. Tämä versio taitaa tosin olla jostain muualta kuin Suomesta... onko jollain tietoa?

    • MORSIAN -98

      LAHJA JONKA SULHANEN YLEENSÄ ANTAA MORSIAMMELLE HÄÄYÖN JÄLKEEN ON KAI PERINTEISESTI JOKU KORU TAI MUISTOESINE KIITOKSENA HÄISTÄ JA ENSIMMÄISESTÄ AAMUSTA SULHASENA, ITSE SAIN MIEHELTÄNI KULTAISEN RANNEKETJUN, JOKA ON TODELLA KAUNIS JA AINA KÄDESSÄ KUIN MYÖS KIHLA- JA VIHKISORMUS.

    • Salla

      huomenlahjat kokonaan antamatta. On kait vanha perinne, mutta minusta turha!! Varsinkin, kun tuo matti vierailee usein kukkarossa. =)

      • päivi

        me annoimme toisillemme huomenlahjat, kuin myös bestmanille ja kaasolle..
        tosin omat lahjamme anoimme vasta marraskuussa ja häät pidettiin elokuussa.. raha pulan vuoksi.. mutta jotain muistoa.. minä sain mieheltäni kultaisen ketjun kaulaan, jossa roikkui kultainen sydän.. kun saamme lapsia ym. oman talon ym. niin siihen ketjuun aina keräämme erilaisia koruja.. esim.. kultainen, helistin, tutti, talo.. ym.. merkittäviä päiviä.. minä annoin miehelleni taskumatin kaiverruksin..

        kaaso sai kalevala korvakorut ja bestman insinöörinä attasea-salkun(johon osallistui myös kaaso bestmanin vaimona..)


    • Morsian 2001

      Hei!

      Kyllä kyseessä on huomenlahja ja ainakin meidän ystäväpiirissä se on suosittu ja kaikki ovat sen toteuttaneet!
      Lahjaksihan voi antaa melkein mitä vaan pysyvää, minkä toinen muistaa ikusesti olleen huomenlahja, joten suklaa ei sinäänsä käy, kun ei ole ikuista!

      *Itse annoin miehelleni laadukkaan kellon ja itse sain kultaiset timanttikorvakorut, aivan mielettömän ihanat sydämen muotoiset!
      Sain 1 v. häälahjaksi samaa sarjaa olevan kaulakorun, jossa oli sama timanttinen sydän kuin korvakoruissa. Ja mieheni oli nämä todella itse valinnut ilman vihjeitäni! Innolla odottelenkin heinäkuista 2 v hääpäiväämme! :)

      *Paras ystäväni antoi miehelleen teettämänsä lippiksen ja hän sai mieheltään hopeisen ranneketjun.

      *Toinen ystäväni antoi miehellensä solmioneulan ja sai mieheltänsä hopeisen kaulaketjun.

      *Siskoni sai mieheltään kultaisen kaulakorun, jossa pieni sydän ja antoi miehelleen kalvosinnapit.

      Kaasolle ja bestmanille kuuluu antaa myös lahjat kiitokseksi. Mutta heille annettavien lahjojen nimi ei ole huomenlahja, vaan kiitoslahja.
      Annoin kaasolleni hopeiset korvakorut ja bestmanille annoimme suuren kukkakimpun.
      Itse sain kaasona hopeisen kakkulapion.

      • ittekki oon tällääne mätzimumma


    • Turhamaisuuspois

      Huomenlahja. Aivan turhia lahjoja. Koruliikkeiden hömpötystä ja joutavaa materiaa... Ja niille jotka sanovat että olisi vain miehen lahja vaimolle, niin olikos sitten myötäjäiskirstut ja muut käytössä?
      Hauska idea jos siihen haluaa leikkisästi suhtautua. Mutta ehkä kannattaa sopia toteutus yhdessä.

    • perinne

      Apelle pitää antaa viinapullo ja anopille hartiahuivi, siis sulhasen on tämä muistettava. Kuuliaislahja on myös annettava morsiammelle. Morsiamen äidin on kudottava pakka palttinaa lakanoiksi. Ja morsiamen ehdittävä ne lakanat tehdä ja kirjoa nimmarinsa niihin, että anoppi näkee miten ahkeran miniän saa. Morsiamen pitää punoa sulhaselleen tupakkakukkaro nauhoista jo ennen kosimista, että sulhanen tietää, että kosia voi ja tulee myönteinen vastaus. Puhemies on myös oltava ja sille lahjoitettava puhemiehen paita. Kaasot ja bestmannit on lahjottava, kaasoille huivit ja korut ja sulhaspojat juotettava kunnon humalaan. Isot häät pidettävä ja koko pitäjä niitä juhlimaan. Vähintään yksi ruumis on häissä tultava.

      Sitten vasta voi olla kunnolla naimisissa. Vihkipappi tietysti on vielä muistettava, mutta kun ei sille enää nykyään voi sitä lehmää eikä lammasta antaa, niin ostetaan vaikka polkupyörä. Ja häät kustantaa morsiamen kotiväki. Plus vielä muutkin myötäjäiset oltava. Perinteet kunniaan.

      • isänsäpoikavain

        Meillä kyllä pappi tuli omakustanteisesti etelä-Suomesta napapiirille vihkimään, vaikkei saanutkaan polkupyörää. Mutta kun näki morsiameni ensi kerran, niin pakkohan se oli! Ja ihastui niin, että ihan umpisolmuun vihki.


    • lopuunhöylättyjä

      Minulla on sellainen käsitys että huomenlahja oli sulhasen tapa kiittää tuoretta vaimoaan hääyöstä, eli nimenomaan jos oli neitsyenä tullut aviovuoteeseen. Muista jutuista en ole koskaan edes kuullut. Turha perinne nykyään.

    • Leskeneläke

      Suomen laista ja ns. maantavasta en osaa sanoa, mutta muualla huomenlahja on ollut eräänlainen leskeneläke eli naisen taloudellinen turva aviomiehen kuoleman varalta. Huomenlahja on voinut olla melkein mitä tahansa arvokkaasta korusta vaikka isoon kartanoon asti, aivan miehen ja hänen sukunsa varallisuuden mukaan. Vaimo on puolestaan tuonut mukanaan myötäjäisensä eli tavallaan perintönsä, jota on kuitenkin todennäköisesti käytetty jo avioliiton aikana, eikä vaimo läheskään aina ole saanut enää muuta perintöä omalta suvultaan. Vaimon varallisuus on ollut hänen miehensä vallan alla, mutta huomenlahjaan miehellä ei ollut koskemista.

      Myös morsiaimen suku on ollut hyvin kiinnostunut tulevasta huomenlahjasta, sillä mitä turvatumpi leskeytyneen vaimon taloudellinen asema oli, sitä vähemmän todennäköisesti hän on joutunut palaamaan (mahdollisesti lapsijoukon kanssa) oman sukunsa luo.

    • pihistelijä1989

      VINKIT MAHDOLLISIMMAN HALPOIHIN HÄIHIN:

      - Kutsu häihin vain ne tärkeimmät. Vieraita ei ole pakko olla satoja vaan yksi kourallinenkin riittää aivan hyvin.
      - Juhlien tarjoilut voi hoitaa itse (sukulaiset tai ystävät avuksi).
      - Hääkuvat voi ottaa se tuttava, jolla on paras kamera.
      - Monia asioita voi lainata, vuokrata ja tehdä itse häitä varten.
      - Teräksisiä ja hopeisia sormuksia saa muutamalla kympillä. Sormeen voi myös tatuoida sormusta muistuttavan rinkulan.
      - Kaikkein yksinkertaisimmat ja halvimmat häät on jos niihin ei kuulu juhlintaa lainkaan vaan pelkkä vihkiminen esim. maistraatissa.
      - Häämatkalla voi käydä esim. lähiöpubissa tai Tallinnan risteilyllä.
      - Hääyön voi viettää kotona tai jonkun tuttavan hääsviitiksi naamioidussa vierashuoneessa.
      - Hääpukujen ei tarvitse olla hääpukuja. Naimisiin voi mennä tennareissa, farkuissa ja hupparissakin.
      - Hyödynnä kirpputorien tarjontaa.
      - Hääkampauksen ja meikin voi morsian tehdä itse.
      - Kukat voi poimia luonnosta tai ostaa marketista.
      - Huomenlahjaa ei ole pakko antaa.
      - Hääjuhlat voi viettää omassa kodissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe