Gallup

Crypticall

Enpä ole koskaan aikaisemmin laittanut galluppia, mutta tuota kristittyjen suhtautumista maanpuolustukseen pohtiessani ajattelin, että olisi mielenkiintoista tietää miten kristittyjen ajatukset jakaantuvat.

Siis, hyväksyisitkö tässä elämän realiteetit huomioon ottavassa tilanteessamme mieluiten:

a) kristityn asevelvollisten osallistumisen hyökkäyssotaan.
b) kristityn asevelvollisten osallistumisen puolustussotaan.
c) kristityn asevelvollisen kieltäytymisen aseellisesta palveluksesta.
d) kristityn asevelvollisen totaalikieltäytymisen

Ja lyhyt perustelu miksi?

Oman mielipiteeni kirjoitin (vähän turhankin pitkästi) tuolla toisella palstalla mutta linkki löytyy nyt hetken aikaa galleria sivultani viimeksi kirjoitetuista viesteistä ”kristityn asevelvollisuus” (kirjoituksen loppuosa).

20

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtaa,jossa

      uskovaisen ihmisen tulisi kieltaytya ainakaan puolustus -sodasta. Jeesus puheli monessa yhteydessa sotilaiden kanssa ,eika mielestani koskaan suositellut 'ammatin vaihtoa' sopimattomana.vain sanoi heille.alkaa ryostako-vaan tyytykaa palkkaanne.
      ja kuka saikaan kunnian ensimmaisena todistaa Jeesuksen olleen Jumalan Poika-- sadanpaamies ristilla.
      Room. 13:4[esivalta] Se on Jumalan palvelija ja toimii sinun parhaaksesi. Mutta jos teet väärin, pelkää! Esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan palvelija ja panee täytäntöön väärintekijälle kuuluvan rangaistuksen.
      l-h

    • Olet laatinut kysymyksen tavalla, joka ikään kuin edellyttää vastaajan ottamaan roolin, jossa ollaan vahvoja ja tiedetään miten asiat tulisi hoitaa.

      Mieluummin tarkastelen asiaa ihmisenä olemisen moninaisuuden valossa, jotta itse kunkin harkinnalle ja heikkoudelle jää tilaa.

      Lähtökohdaksi otan kaksi Raamatun kohtaa:

      "kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat." Matt 26:52

      "Älä tapa." 5 Moos 5:17

      Kun näitä tarkastelee, älyllinen johtopäätös on, että kristitty ei tapa. Toisaalta vanhan liiton ajalta löytyy Raamatun kehotuksia, joissa kehotetaan kivittämään synnintekijät ja tuhoamaan perinjuurin viholliskansat.

      Uusi liitto, jonka Jeesus verellään solmi, ei kuitenkaan enää sisällä minkäänlaista väkivallan käytön oikeutusta. Joten taas johtopäätös on, että kristitty ei tapa.

      Siihen yksiselitteisyys sitten loppuukin, sillä yksityisen kristityn ratkaisujen perusteet ovat varsin monisäikeisiä. On ensinnäkin hyvä muistaa, että kristityn elämän lähtökohta on vapautus lain orjuudesta. Vaikka joku arvelisi tietävänsä, mikä on "oikea" vastaus, niin sen esittäjä ei voi vaatia, että jokaisen kristityn tulee toimia juuri tuon "oikean" näkemyksen mukaan.

      Sitä paitsi oikea vastaus voi ihan aidostikin olla erilainen riippuen siitä, millaisessa yhteiskunnallisessa tilanteessa ja hengellisen elämän vaiheessa yksittäinen kristitty elää.

      On nimittäin niin, että ihminen, joka on vasta uskontien alkupäässä tarvitsee paljon turvallisuutta ja löytää sitä monesti vain tarttumalla lakiin ja asettamalla itselleen päämääräksi noudattaa sitä tarkasti (vrt Room 14:1-6). Yksilötasolla tämä on jokaisen uskovan kohdalla jossain vaiheessa välttämätöntä. Erehdys tehdään yleensä siinä, että tätä itselle tärkeää lain noudattamisia aletaan vaatia myös muilta uskovilta.

      Omalta kohdaltani olen ollut palveluksessa ensin aseellisena ja sitten aseettomana. Olen kokenut asian hyvin vaikeana. Seuraava esimerkki valaiskoon:

      Jokainen meistä voi kuvitella tilanteen, jossa joku meille hyvin läheinen ihminen joutuu väkivaltaisen hyökkäyksen kohteeksi. Jos meillä siinä tilanteessa on käsillä teräase tai jokin muu väline, jolla voisimme puolustaa rakastamme, onko meillä niin suuri usko, että jätämme tarttumatta aseeseen ja luotamme, että vaikka hyökkääjä voi tapaa rakkaamme, niin silti Jumala pitää hänestä huolta eikä meidän tarvitse ottaa oikeutta käsiimme?

      On Jumalan armoa, jos Hän ensinnäkin varjelee meidät joutumasta liian vaikeiden valintatilanteiden eteen ja toisaalta, jos Hän antaa voiman seurata Jeesuksen väkivallatonta tietä ja luopua omista oikeassa olemisen himoista.

      • Crypticall

        Tarkoitukseni ei ole etsiä kaikkia kristittyjä sitovaa käyttäytymismallia, mielestäni nuo kaikki vaihtoehdot ovat vääriä, niin kuin elämässä voi jossain muissakin kysymyksissä olla tilanteita jolloin on vain huonoja vaihtoehtoja. Mielestäni mielenkiintoisinta on tietää miten kristittyjen ajatukset jakautuvat tällaisessa kysymyksessä, jossa ei ole oikeaa vaihtoehtoa. En pysty perustelemaan omaa kantaani (B) millään Raamatun kohdalla, se on aivan henkilökohtainen mielipiteeni huonosta mutta välttämättömästä ratkaisusta. Voin aivan hyvin olla täysin väärässä ja voin vain toivoa ettei koskaan tulisi tilannetta jossa on pakotettu ottamaan kantaa konkreettisesti.


    • Yosef4

      Muuten asepalvelus on varmaan ihan ookoo, mutta tappaminen on pahasta, ellei Herra ole erikseen antanut määräystä.

      • Crypticall

        Jos kuvitellaan tilannetta, jossa rintamalla yritetään pitää oma puolustusasema niin, ettei hyökkääjä saa murretuksi puolustuslinjaa. Ajatellaan edelleen että yksi on konekiväärin takana, yksi syöttää ammusvyötä, yksi toimittaa lisää ammuksia, yksi esimies kertoo milloin ammutaan, yksi tarkkailee valmiina siirtmään konekiväärin taakse jos konekivääriä käyttävä menehtyy, yksi laittaa ruokaa näille muille. Kaikki toimivat yksissätuumin säilyttääkseen sen puolustusaseman tietäen, että se voi säilyä vain jos suuri osa hyökkääjistä saadaan tapettua. Onko liipasimesta vetäjä suurempi syntinen kuin muut toimintaan osallistuvat? Olisi vaikea ajatella, että panosvyötä syöttävä rukoilisi lopulta kuin fariseus sanoen, "kiitos Jumala etten minä ole niin kuin tuo, joka ampui, vaan säilyin synnittömänä tästä tilanteesta". Tämä on mielestäni aika vaikea kysymys ja oikeastaan koskee koko kansaa, koska sellaisessa tilanteessa kaikki toimivat tavalla tai toisella edistääkseen omien joukkojen toimintakykyä.


      • Crypticall kirjoitti:

        Jos kuvitellaan tilannetta, jossa rintamalla yritetään pitää oma puolustusasema niin, ettei hyökkääjä saa murretuksi puolustuslinjaa. Ajatellaan edelleen että yksi on konekiväärin takana, yksi syöttää ammusvyötä, yksi toimittaa lisää ammuksia, yksi esimies kertoo milloin ammutaan, yksi tarkkailee valmiina siirtmään konekiväärin taakse jos konekivääriä käyttävä menehtyy, yksi laittaa ruokaa näille muille. Kaikki toimivat yksissätuumin säilyttääkseen sen puolustusaseman tietäen, että se voi säilyä vain jos suuri osa hyökkääjistä saadaan tapettua. Onko liipasimesta vetäjä suurempi syntinen kuin muut toimintaan osallistuvat? Olisi vaikea ajatella, että panosvyötä syöttävä rukoilisi lopulta kuin fariseus sanoen, "kiitos Jumala etten minä ole niin kuin tuo, joka ampui, vaan säilyin synnittömänä tästä tilanteesta". Tämä on mielestäni aika vaikea kysymys ja oikeastaan koskee koko kansaa, koska sellaisessa tilanteessa kaikki toimivat tavalla tai toisella edistääkseen omien joukkojen toimintakykyä.

        Tästä voikin sitten jatkaa pohdintaa millä tahansa elämänalueella: Mihin toimintaan kristitty ylipäänsä voi liittyä ja mihin ei...
        Jopa seurakuntaelämässä näyttää löytyvän paljon piirteitä, joista irtisanoudutaan kiivaasti.


      • Crypticall
        EJKR kirjoitti:

        Tästä voikin sitten jatkaa pohdintaa millä tahansa elämänalueella: Mihin toimintaan kristitty ylipäänsä voi liittyä ja mihin ei...
        Jopa seurakuntaelämässä näyttää löytyvän paljon piirteitä, joista irtisanoudutaan kiivaasti.

        Ehkä joltain kannalta katsottuna seurakuntakin valitaan pienimmän pahan periaatteella :)

        Koska ei ole yhtään sellaista täydellistä seurakuntaa, jossa olisi yhtään jäsentä, niin valitaan se, joka ei näyttäisi rikkovan Jumalan tahtoa ainakaan itselle tärkeissä asioissa. Kuinkahan moni on suurimman kirkkomme historian aikana ajatellut eroavansa jos papiksi vihitään ihmisiä joilla ei ole henkilökohtaista uskoa, tai jos kirkko alkaa vihkimään eronneita, tai jos naispappeus sallitaan. Kuinkahan moni nykyisin ajattelee eroavansa, jos homoliitot sallitaan.

        No se niistä ikävistä puolista, joiden kohdalla ihmiset ovat joutuneet tekemään kompromisseja sen kanssa mitä ovat ymmärtäneet Raamatusta. Ainakin näiden pohtiminen kertoo miten syntisiä olemme ja miten paljon kompromisseja on tehty.

        Tänä aikana monet omantunnontarkat Raamattuun pitäytyvät uskovat näkevät oman seurakuntansa lähetyskenttänä, vaikka sen ei pitäisi olla seurakunnan tarkoitus. Yö pimenee vain lopunaikoja kohti mentäessä ja voi todellakin miettiä mahtaako Herra löytää uskoa maan päältä..

        Tulipas tästä synkkää :/

        Käytännössä olen miettinyt joidenkin tuotteiden kohdalla, etten tahdo ostaa niitä, koska tiedän valmistajasta jotain sellaista mitä en oikein kristittynä hyväksy. Sitä ei kuitenkaan voi ehkä soveltaa kuin joihinkin räikeimpiin tapauksiin, muuten voi käydä niin ettei voi ostaa eikä myydä.


      • Crypticall kirjoitti:

        Ehkä joltain kannalta katsottuna seurakuntakin valitaan pienimmän pahan periaatteella :)

        Koska ei ole yhtään sellaista täydellistä seurakuntaa, jossa olisi yhtään jäsentä, niin valitaan se, joka ei näyttäisi rikkovan Jumalan tahtoa ainakaan itselle tärkeissä asioissa. Kuinkahan moni on suurimman kirkkomme historian aikana ajatellut eroavansa jos papiksi vihitään ihmisiä joilla ei ole henkilökohtaista uskoa, tai jos kirkko alkaa vihkimään eronneita, tai jos naispappeus sallitaan. Kuinkahan moni nykyisin ajattelee eroavansa, jos homoliitot sallitaan.

        No se niistä ikävistä puolista, joiden kohdalla ihmiset ovat joutuneet tekemään kompromisseja sen kanssa mitä ovat ymmärtäneet Raamatusta. Ainakin näiden pohtiminen kertoo miten syntisiä olemme ja miten paljon kompromisseja on tehty.

        Tänä aikana monet omantunnontarkat Raamattuun pitäytyvät uskovat näkevät oman seurakuntansa lähetyskenttänä, vaikka sen ei pitäisi olla seurakunnan tarkoitus. Yö pimenee vain lopunaikoja kohti mentäessä ja voi todellakin miettiä mahtaako Herra löytää uskoa maan päältä..

        Tulipas tästä synkkää :/

        Käytännössä olen miettinyt joidenkin tuotteiden kohdalla, etten tahdo ostaa niitä, koska tiedän valmistajasta jotain sellaista mitä en oikein kristittynä hyväksy. Sitä ei kuitenkaan voi ehkä soveltaa kuin joihinkin räikeimpiin tapauksiin, muuten voi käydä niin ettei voi ostaa eikä myydä.

        Oleellista ei lienekään, että kynsin hampain vastustetaan kaikkea vääryyttä, vaan että tulemme tietoisiksi, että elämme tällaisessa maailmanhistorian vaiheessa. Itse en välttelisi tilanteen tarkastelua, vaikka sinä huokailitkin sen synkyyttä.

        Asioiden tarkastelu, jos se tapahtuu keskinäisen kunnioituksen ilmapiirissä, auttaa löytämään vaikeisiinkin tilanteisiin suhtautumistapoja, vaikka emme asiaintilaan voisi muuten puuttuakaan.

        Kyllä "sairauden" avoin tunnustaminen on parempi, kuin sen kieltäminen; silloinkin, kun sitä ei voida parantaa.

        Silloin korostuvat läheiset vuorovaikutussuhteet ja katseemme siirtyy maailmanlaajuisten ongelmien pohdinnasta ruohonjuuritason uskoon ja rakkauteen.


    • Jumalan pieni köyhä

      Vastaan bonusvaihtoehto f) - En pidä näkökulmasta jonka mukaan "kristitty" nähdään tietynlaisen moraalikoodiston omaavana henkilönä.

    • uskovainen2

      Lähtökohtani on myös älä tapa, mutta tässä vastaukseni.

      a) Ainoastaan siinä tapauksessa kyllä, että pienin tappioin voidaan estää kansanmurha. Tässä tapauksessa hyökkäämättä jättäminen olisi mielestäni osoitus suuremmasta pahasta.

      b) Kyllä, koska kyse ei ole ainoastaan itsensä puolustamisesta. Mielestäni ihmisellä on oikeus kieltäytyä puolustamasta itseään ja Jeesuksen sanojen mukaan kääntää toinenkin poski. Puolustussodassa puolustetaan siviilejä, jotka eivät itseään kykene puolustamaan. Tällöin puolustamatta jättäminen olisi sama asia kuin kääntäisi jonkun muun kuin itsensä posken ja tähän mielestäni ihmisillä ei ole oikeutta.

      c) Kyllä, jos aseellinen palvelus on vastoin henkilön vakaamusta.

      d) Ei, koska tälläinen asettaisi kristityn ja ei-kristityn eriarvoiseen asemaan asiassa joka ei suoranaisesti liity uskontoon.

    • Trubaduuri

      Kristitty ohittakoon tuollaiset turhat kysymykset kokonaan ja keskittyköön vain olennaisiin asiohin ja epäkohtiin. Sillä, sotiminen ei tosiaankaan kuulu yhdenkään oikein uskovan kristityn, ihmisen metoodeihin! Rakkaus meissä jo sinänsä estää tarttumasta tuollaiseen mahdollisuuteen, mutta koska jokainen meistä on vain lihaa ja verta sekä joskus huonomuistisi niin on parenpi aina silloin tällöin myös muistuttaa tärkeistä asioista sekä oikeasta ja väärästä.

      • mutta jos olet

        tuossa tilanteessa-- kumpi on rakkautta--puolustaminen ,tai puolustamatta jattaminen?
        Jokainen meistä voi kuvitella tilanteen, jossa joku meille hyvin läheinen ihminen joutuu väkivaltaisen hyökkäyksen kohteeksi. Jos meillä siinä tilanteessa on käsillä teräase tai jokin muu väline, jolla voisimme puolustaa rakastamme, onko meillä niin suuri usko, että jätämme tarttumatta aseeseen ja luotamme, että vaikka hyökkääjä voi tappaa rakkaamme, niin silti Jumala pitää hänestä huolta eikä meidän tarvitse ottaa oikeutta käsiimme?
        lainattu yllaolevista viesteista.l-h


      • Trubaduuri
        mutta jos olet kirjoitti:

        tuossa tilanteessa-- kumpi on rakkautta--puolustaminen ,tai puolustamatta jattaminen?
        Jokainen meistä voi kuvitella tilanteen, jossa joku meille hyvin läheinen ihminen joutuu väkivaltaisen hyökkäyksen kohteeksi. Jos meillä siinä tilanteessa on käsillä teräase tai jokin muu väline, jolla voisimme puolustaa rakastamme, onko meillä niin suuri usko, että jätämme tarttumatta aseeseen ja luotamme, että vaikka hyökkääjä voi tappaa rakkaamme, niin silti Jumala pitää hänestä huolta eikä meidän tarvitse ottaa oikeutta käsiimme?
        lainattu yllaolevista viesteista.l-h

        Missä se sinun uskosi nyt on?
        Jos kerran Luoja, taivaallinen Isä voi kamelinkin herättää juomaan keitaalta yhden pisaran vettä, niin miksi Hän ei sinun rakastasi voisi herättää viimeisenä päivänä eloon. Etkö luota Häneen?
        Ja kumpaa muuten rakastat enemmän, Pyhää Isää taivaissa vai rakastasi maan päällä?


      • ennenko panet
        Trubaduuri kirjoitti:

        Missä se sinun uskosi nyt on?
        Jos kerran Luoja, taivaallinen Isä voi kamelinkin herättää juomaan keitaalta yhden pisaran vettä, niin miksi Hän ei sinun rakastasi voisi herättää viimeisenä päivänä eloon. Etkö luota Häneen?
        Ja kumpaa muuten rakastat enemmän, Pyhää Isää taivaissa vai rakastasi maan päällä?

        omat luettelosi esille--
        on upeata jotta kyselet,Missä se sinun uskosi nyt on
        miksi Hän ei sinun rakastasi voisi herättää viimeisenä päivänä eloon.
        Etkö luota Häneen?
        Ja kumpaa muuten rakastat enemmän,

        sinulle jai vastausvuoro.


      • Trubaduuri
        ennenko panet kirjoitti:

        omat luettelosi esille--
        on upeata jotta kyselet,Missä se sinun uskosi nyt on
        miksi Hän ei sinun rakastasi voisi herättää viimeisenä päivänä eloon.
        Etkö luota Häneen?
        Ja kumpaa muuten rakastat enemmän,

        sinulle jai vastausvuoro.

        Ei minulla ole vastausvuoroja täälläkään. Mutta tietenkin parenpaa puolustamista on,ettei vie rakastaan sellaisiin paikkoihin jossa voi joku uhata teräaseella. Ja ihminen kyllä voi ja osaa puhua jotta selviäisi sanojen avulla tukalistakin tilanteista ilman väkivaltaa ja sikstoiseksi, kyllä Luojamme, taivaallinen Isä pitää huolen omistaan, joten ei tuollaista tarvitse edes etukäteen miettiä. Turhuutta on siis kieltä purra ja edeltäkäsin huomista surra!


      • seka talvi,etta jatkosodist...
        Trubaduuri kirjoitti:

        Ei minulla ole vastausvuoroja täälläkään. Mutta tietenkin parenpaa puolustamista on,ettei vie rakastaan sellaisiin paikkoihin jossa voi joku uhata teräaseella. Ja ihminen kyllä voi ja osaa puhua jotta selviäisi sanojen avulla tukalistakin tilanteista ilman väkivaltaa ja sikstoiseksi, kyllä Luojamme, taivaallinen Isä pitää huolen omistaan, joten ei tuollaista tarvitse edes etukäteen miettiä. Turhuutta on siis kieltä purra ja edeltäkäsin huomista surra!

        puhumattakaan ekasta maailmansodasta ja nuijasodasta ja vaikka mista sodasta-- olet hauska,
        on sanonta,aseiden edessa lait vaikenevat.
        parempi, paljon parempi olisi ollut,ja tulisi olemaan jos sotia ei tarvitsisi kayda.
        mutta mita on ihminen oppinut historiasta? ei mitaan.valitettavasti..l-h


      • Trubaduuri
        seka talvi,etta jatkosodist... kirjoitti:

        puhumattakaan ekasta maailmansodasta ja nuijasodasta ja vaikka mista sodasta-- olet hauska,
        on sanonta,aseiden edessa lait vaikenevat.
        parempi, paljon parempi olisi ollut,ja tulisi olemaan jos sotia ei tarvitsisi kayda.
        mutta mita on ihminen oppinut historiasta? ei mitaan.valitettavasti..l-h

        Jos jotkut eivät selviä puhumalla asioista ja ristiriidoistaan, niin eihän se minun ongelmani suinkaan ole. Ja kuten sanottu jo aijemmin, suomi on yksi maailman väkivaltaisimmista maista. Sehän on jo jotakin se, eikös vaan. Hauskaksi sinua en kuitenkaan sen johdosta tohdi nimitellä.


      • suomen-niemi
        Trubaduuri kirjoitti:

        Jos jotkut eivät selviä puhumalla asioista ja ristiriidoistaan, niin eihän se minun ongelmani suinkaan ole. Ja kuten sanottu jo aijemmin, suomi on yksi maailman väkivaltaisimmista maista. Sehän on jo jotakin se, eikös vaan. Hauskaksi sinua en kuitenkaan sen johdosta tohdi nimitellä.

        on yksi maailman väkivaltaisimmista maista.

        eiko sinunkin olisi aika opetella joku naseva karatepotku,kun koskaan ei tieda,kuka sborassa alkaa huitomaan kirveella,puhumatta paras-potkaisemalla yes.


    • herramrks

      "b) kristityn asevelvollisten osallistumisen puolustussotaan.
      c) kristityn asevelvollisen kieltäytymisen aseellisesta palveluksesta.
      d) kristityn asevelvollisen totaalikieltäytymisen "

      Nuo hyväksyn.

      c ja d siksi ok, koska tuskin väkivallasta kieltäytyminen on väärin. (Mikäli katsomme esim ut:n kristittyjen suhtautumista väkivaltaan...)

      b on hankalampi. En osaa perustella mutta pidän sitä ok:na jos maa tarvitsee puolustusta jotta siihen osallistuu.

    • fsgga

      Kristityn asevelvollisen mahdollisuuden siivili-tai aseettomaan palvelukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      3441
    2. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      150
      2286
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      12
      1847
    4. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      67
      1266
    5. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      103
      1258
    6. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      388
      1250
    7. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      67
      1245
    8. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1161
    9. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      62
      1119
    10. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      15
      1097
    Aihe