Miten selität juomattomuuden?

Tenumamma

Olen muutaman viikon ollut antabuskuurilla ja olo niin kertakaikkisen ihana, että aion tosiaankin jatkaa tätä. On tulossa pippaloita, joihin kuuluu alkoholi. Minähän en koskaan ole lasiin sylkenyt, joten varmaan siitä tulee ihmettelyjä. En haluaisi kertoa syöväni antabusta, joten nyt olisi keksittävä hyviä selityksiä uteliaille. Kesällä selvidyin sanomalla, että olen lääkekuurilla. Aattelin vaan, että oikein uteliaat voivat alkaa kyselemään, että mitäs lääkkeitä syöt. No tietty voin sanoa ettei se muille kuulu...
Joskus voin kertoa olevani kuskina. Muut voivat ihmetellä miksi en tullut taksilla...

Toisaalta olen ajatellut että voisin sanoa ottaneeni kesällä niin paljon,että on kiintiö täynnä. Tai että huomasin ettei alkoholoi sovi minulle. Tai että on huomenna jotain menoa enkä halua olla krapulassa.

No ois kiva kuulla minkälaisia selityksiä muilla on.

35

3448

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tenukeppisetä

On se vaan metkaa kun sitä juomattomuutta pitää selitellä. Niinhän se on että jos ei juo on jotenkin kipee. Itse olen sanonut suoraan, että olen saanut asiat viinalla niin sekaisin, että nyt ne ovat menossa parempaan suuntaan enkä halua viinalla tätä pilata. Toinen käyttämäni oli se, että en kestä krapulaa ja nyt yritän olla vähän aikaa juomatta. Samalla olen houkutellut kavereita mukaan, kukaan ei ole lähtenyt.

Nykyään juon pirkeissä alkumaljan ja yhden oluen tai ruoka juoman. Olen yllättynyt, että ei ainakan vielä ole tullut tarvetta aloittaa kännäämistä. On helpottanut oleellisesti kun on vaikka edes "hajulasi" nenän alla. Ei tarvitse enää selitää. Alkumaljaakin saatan maistella tunnin. Olihan se pommacin juominen jo merkki siitä että jossain on vika, ja naapuri pöydän riepupetteri huusi kiljuen että erkki juo LIMPSAA!!

Antabuksen kanssa en leikkisi alkoholilla yhtään.

Kaikkien helpointa on olla normaalisti.

• ollenkaan

Ei kaikki juo maitoakaan eikä sitä tarvitse pahemmin selitellä. Sanot vaan, ettei maistu ja sillä siisti. Ei kenellekään tarvi alkaa selvittämään antabuskuuriansa. Suomalaiset on kyllä kummaa porukkaa tässä suhteessa. Siis että toisten juominen tai juomattomuus on niin mahdottoman kiinnostavaa. Ketoo kyllä paljon tämän kansan suhteesta viinaan...

• sanoppa se?
        ollenkaan kirjoitti:

Ei kaikki juo maitoakaan eikä sitä tarvitse pahemmin selitellä. Sanot vaan, ettei maistu ja sillä siisti. Ei kenellekään tarvi alkaa selvittämään antabuskuuriansa. Suomalaiset on kyllä kummaa porukkaa tässä suhteessa. Siis että toisten juominen tai juomattomuus on niin mahdottoman kiinnostavaa. Ketoo kyllä paljon tämän kansan suhteesta viinaan...

siis mitä tarkoitat?

• tuo edellinen
        sanoppa se? kirjoitti:

siis mitä tarkoitat?

mutta sinulle ei oikein auennut. Suomalaisille se viina vaan on niin rakasta. Ei siinä kysellä makuja tai muita, vaan % ratkaisee.

• viinamaija

Ei oikeestaan tarvitse selitellä mitenkään. sanot vaan reippaasti, että en nyt ota ja kohta ne muutkaan eivät enää huomaa, ettet juo alkoholia. Jotkut voivat joskus avautua aika reippaastikin muutaman jälkeen ja alkaa haukkua sinua tylsäksi ihmiseksi, mutta katuvat sitä jo seuraavana päivänä krapuloissaan. Nämä avautujat ovat yleensä itse niitä reippaasti käyttäviä, jotka ovat oikeasti kateellisia siitä, että jollain on selkärankaa.

Olen huomannut, että mitä vähemmän selittelee, sen parempi. Oma hyvä olohan on tärkeintä.

Tämä Suomi taitaa olla aika önkyröitten maa kun pitää selitellä juomattomuuttaan, vaikka ollaan niin muka kansainvälisiä ja vapautuneita viinin maistelijoita. Jossain "oikeissa" viinimaissa, ei tarvitse mitenkään selitellä juomattomuuttaan, sillä se on normaalia ja muita ihmisiä ei oikeasti kiinnosta muiden tekemiset tai tekemättä jättämiset tällä saralla. Taitaa häntä heiluttaa koiraa täällä päin tämän alkon takia.

Kun olet vihdoin tajunnut selvän elämän mielekkyyden, älä missään nimessä anna muiden pilata sitä. Tosiaan, mitä vähemmän selittelet, sen parempi ja elämäsihän on vain sinun.

• Likööri-Liisa

Itse olen myös vähentänyt juomista eli en ole ottanut yli puoleen vuoteeen ollenkaan. Onhan sitä ihmetelty. Oon vaan sanonut, että täytyy pitää vähän paussia välillä. Ei sit kukaan ole alkanut mitään paussin kestosta kyseleen. Ihan hyvin on mennyt.

• Sanon jos joku kysyy että alkoholi ei sovi minulle ja sen vuoksi en käytä, ja jos kaveri vielä ihmettelee niin sanon että mopo karkaa käsistä jos alan juomaan eli ei kiitos, tämän jälkeen kysymykset loppuvat yleensä siihen.

• niin sanon vaan

ettei tee mieli, tai että ajattelin säästää maksaa vanhojen päivien varalle.

Tai sitten että kun ei tahdo mopo pysyä käsissä niin on paras olla mopoilematta kokonaan.

Mopo lähti tosiaan käsistä, liki 2 vuoden päivästä-päivään-putki ja usein lähdin yhden mäyriksen juotuani hakemaan autolla seuraavaa jo puolenpäivän aikaan.

Toukokuun 12 pv join viimeisen kaljan, ei antabusta, ei AA:ta ... omalla sisulla sinnitellään ja hyvin menee, enää ei tee edes mieli.

• miksi selitellä?

"nenänvalkaisu menossa". Tekee asian kerralla selväksi, eikä sitä nykyaikana kukaan ala kummastelemaan. Noilla valkeilla valheilla on taipumus tulla ilmi jossain vaiheessa ja se on vähän noloa ja tulee kerrasta alkkarin leima otsaan.

• T@neli

Vastaaa kyselijöille, että juominen pilaa unesi..vaikka joisi vähänkin. Olen aikaisemmin käyttänyt tätä selitystä, ja se on tosi toimiva ja pitää sitäpaitsi paikkansa

• tarkkailu

Että on normaalia vetää nuppi sekaisin ja että se joka ei tee niin on selityksen velkaa...

Tuollaiset kysymykset ovat nykyisin peräti harvinaisia, siis se että joku niitä esittää, on minun kokemukseni. Taitaa olla vanhan suomalasen viinakulttuurin viimeisetkin jäsenet jo loppusuoralla sukupuuttoon kuolossa. Ainakaan niitä ei kuule työelämässä olevan aktiiviväestön eikä nuortenkaan suusta. Raittius on useimmille luonnollinen asia. Kännin veto sen sijaan on sairas ja säälittävä piirre, lähinnä eläkeläisten ja syrjäytyneiden juttu.

• Freshmentti

Minä olen suoraan sanoen ihmetellyt kahta asiaa. Suomessa ryypätään valtavasti ja täällä on myös samassa määrin ihmisiä, jotka ovat suurkuluttajia tai alkoholisteja, ts. kärsivät alkoholin haitoista sen ollessa liian suuri osa elämää.

Heti kun joku hakee ulkopuolista apua vähentääkseen tai lopettaakseen alkoholin käytön, niin hänet virallistetaan juopoksi ja alkoholistiksi per heti muiden silmissä. Sen sijaan, jos jatkat reipasta ja "rehtiä" ryyppäämistä, niin olet vain "kova ottamaan" ja siinä se.

Siis ryyppääminen on sittenkin tässä maassa sallitumpaa, kun yritys vähentää tai lopettaa?

toinen mitä olen ihmetellyt on niiden suuri määrä, jotka juovat kaikilla mittapuilla liikaa eivätkä edes itse sitä näe.

• Kierrätys denso

"Ulkopuolinen apu" rinnastetaan valitettavasti ja jostain kummallisesta syystä AA:han. Ja siellähän pitää aina hokea sitä "olen alkoholisti" mantraa. Ja ihmisten yleisen tietämättömyyden takia luullaan että vaikkapa A-klinikka olisi sama asia.

Toisekseen apua hakeva ihminen on vähän pelottava ilmestys dokaaville ihmisille. Voi käydä mielessä oma juopottelu ja pelkoja siitä että itsekin voi joskus olla kehnossa kunnossa. Ikänsä raittiina olleet puolestaan eivät ymmärrä koko asiasta yhtään mitään kun ei ole omia kokemuksia, vain tietoviisauksia. Vähän kai samaa fiilistä kuin sanonnassa:" ei meidän lapsukaiset, vaan nuo naapurin kakarat".

Tuskin ryyppääminen on sen sallitumpaa kuin vähentäminenkään. Se vain on yleisempää ja näkyy katukuvassakin. Kuivistelijaa ei erota kadulla muista tallaajista kuin siitä että hän ei hoipertele :)

Jossain vaiheessa liikakäyttäjä kyllä varmasti tiedostaa asian. Juopottelu on sellaista hommaa että siitä ei ole tapana valitella ympäriinsä. Siis se muuttuu vähän noloksi asiaksi eikä siitä huvita puhua. Eikä sitä kukaan viitsisi edes kuunnella (vrt. pelot omasta juomisesta).

• arhambuusi
        Kierrätys denso kirjoitti:

"Ulkopuolinen apu" rinnastetaan valitettavasti ja jostain kummallisesta syystä AA:han. Ja siellähän pitää aina hokea sitä "olen alkoholisti" mantraa. Ja ihmisten yleisen tietämättömyyden takia luullaan että vaikkapa A-klinikka olisi sama asia.

Toisekseen apua hakeva ihminen on vähän pelottava ilmestys dokaaville ihmisille. Voi käydä mielessä oma juopottelu ja pelkoja siitä että itsekin voi joskus olla kehnossa kunnossa. Ikänsä raittiina olleet puolestaan eivät ymmärrä koko asiasta yhtään mitään kun ei ole omia kokemuksia, vain tietoviisauksia. Vähän kai samaa fiilistä kuin sanonnassa:" ei meidän lapsukaiset, vaan nuo naapurin kakarat".

Tuskin ryyppääminen on sen sallitumpaa kuin vähentäminenkään. Se vain on yleisempää ja näkyy katukuvassakin. Kuivistelijaa ei erota kadulla muista tallaajista kuin siitä että hän ei hoipertele :)

Jossain vaiheessa liikakäyttäjä kyllä varmasti tiedostaa asian. Juopottelu on sellaista hommaa että siitä ei ole tapana valitella ympäriinsä. Siis se muuttuu vähän noloksi asiaksi eikä siitä huvita puhua. Eikä sitä kukaan viitsisi edes kuunnella (vrt. pelot omasta juomisesta).

Sanoo olen allerginen alkoholille. piste.
        Todella ihmeellistä? Luulisi, että ne selvittävät, jotka "joutuvat" juomaan?
        Edelleen ihmettelen kuinka jossain pippaloissa tarjotaan "huumetta", alkoholia.
        Yhtä hyvin siellä pippaloissa vois olla tiski, jossa olis jaossa, eri laatuiset huumeet,
        olis: pillerit, poltettavathuumeet, nuuskattavat, ym. Miksi ihmisiä laillisesti huumataan, miksi ei osata seurustella ilman huumeita? Miksi? on huumattava itseään?

• Mistä kaikki lähtee
        Kierrätys denso kirjoitti:

Niinhän se on että vain alkoholisti sen tietää...

Ollaan asian perusytimessä, kuinka moni sanoo sukupirskeissä booliastian edessä muille, että minä en ota, minä olen alkoholisti ja käyn AA:ssa.

Aivan, eipä kovin moni. Mutta moni tälläkin palstalla roikkuva raitistunut alkoholisti kyllä luulee, että nykyinen raitistunut persoona olisi jollain tapaa ylivertainen ja älykäs..omasta mielestä.

Totuus sattuu ja tieto lisää tuskaa. Kyllä se alkoholistin leima jää pysyvästi ja pysyvästi olemme vammaisia, meidän mielestämme sairaita, muiden mielestä kummajaisia.
        Nämä selittelyt kuuluvat asiaan. "mopo karkaa käsistä" "nenän valkaisu" yms..

Eihän kukaan oikeasti halua olla alkoholisti, EI!
        Täällä tosin saadaan jopa siitä aikaiseksi kummalista väittelyä. "Et sinä ole alkoholisti kun yksin raitistelet" tai "Sinä et tiedä juomisesta mitään kun noin sanot"

Sehän tässä kaikessa onkin tämä suurin ongelma! Kun tämä perkeleen alkoholi-asia ei jätä. Se ei anna rauhaa, eikä sitä edes AA:lainen uskalla jättää. Kaiken takana on se pelko mitä se on tuonut ja voi viedä tuoda. Se on kuin krooninen ihottuma jota hoidetaan, välillä se on parempi ja ei näy. Toisena päivänä se taas kukkii kivasti.

• viinamaija
        Mistä kaikki lähtee kirjoitti:

Niinhän se on että vain alkoholisti sen tietää...

Ollaan asian perusytimessä, kuinka moni sanoo sukupirskeissä booliastian edessä muille, että minä en ota, minä olen alkoholisti ja käyn AA:ssa.

Aivan, eipä kovin moni. Mutta moni tälläkin palstalla roikkuva raitistunut alkoholisti kyllä luulee, että nykyinen raitistunut persoona olisi jollain tapaa ylivertainen ja älykäs..omasta mielestä.

Totuus sattuu ja tieto lisää tuskaa. Kyllä se alkoholistin leima jää pysyvästi ja pysyvästi olemme vammaisia, meidän mielestämme sairaita, muiden mielestä kummajaisia.
        Nämä selittelyt kuuluvat asiaan. "mopo karkaa käsistä" "nenän valkaisu" yms..

Eihän kukaan oikeasti halua olla alkoholisti, EI!
        Täällä tosin saadaan jopa siitä aikaiseksi kummalista väittelyä. "Et sinä ole alkoholisti kun yksin raitistelet" tai "Sinä et tiedä juomisesta mitään kun noin sanot"

Sehän tässä kaikessa onkin tämä suurin ongelma! Kun tämä perkeleen alkoholi-asia ei jätä. Se ei anna rauhaa, eikä sitä edes AA:lainen uskalla jättää. Kaiken takana on se pelko mitä se on tuonut ja voi viedä tuoda. Se on kuin krooninen ihottuma jota hoidetaan, välillä se on parempi ja ei näy. Toisena päivänä se taas kukkii kivasti.

ihan kaikkea ymmärtänyt mitä tuolla selvitit, mutta ei tämä sen kummempaa ole kuin, että on vain juomatta ja nöyrä sen tosiasian kanssa ettei voi alkaa urheilla edes sen yhden kaljan kanssa. Itsellekin on helpompaa kun ottaa vain vettä siinä seurassa ja selvänä on niin mukavaa, ettei tarvitse välttämättä juovaa seuraa. Heihin kuitenkin on tottunut juomakausina ja tuntuu että "kaikki muut" juovat.

Tämähän on vain sairaus, joka on itseaiheutettu ja siitä voi pyrkiä myös eroon. Viinanhimolle ei ole muuta parannuskeinoa kuin olla juomatta ja hups kun se himo pikkuhiljaa häviää ja muutaman yritys-erehdyskerran jälkeen voi päättää ihan itse miten tätä elämäänsä haluaa jatkaa.

• Freshmentti
        viinamaija kirjoitti:

ihan kaikkea ymmärtänyt mitä tuolla selvitit, mutta ei tämä sen kummempaa ole kuin, että on vain juomatta ja nöyrä sen tosiasian kanssa ettei voi alkaa urheilla edes sen yhden kaljan kanssa. Itsellekin on helpompaa kun ottaa vain vettä siinä seurassa ja selvänä on niin mukavaa, ettei tarvitse välttämättä juovaa seuraa. Heihin kuitenkin on tottunut juomakausina ja tuntuu että "kaikki muut" juovat.

Tämähän on vain sairaus, joka on itseaiheutettu ja siitä voi pyrkiä myös eroon. Viinanhimolle ei ole muuta parannuskeinoa kuin olla juomatta ja hups kun se himo pikkuhiljaa häviää ja muutaman yritys-erehdyskerran jälkeen voi päättää ihan itse miten tätä elämäänsä haluaa jatkaa.

Minulla ei ole ongelmaa juoda yksi tai kaksi kaljaa, mutta sen jälkeen alkaa mopeti lähteä herkästi hyppysistä.

• viinamaija
        Freshmentti kirjoitti:

Minulla ei ole ongelmaa juoda yksi tai kaksi kaljaa, mutta sen jälkeen alkaa mopeti lähteä herkästi hyppysistä.

Siksi on parempi olla ihan ilman. Miksi sitä mopoaan sitten härnäämään yhdellä tai kahdella?

• janneboyyy

mä sanon aina et oon raskaana..

• Tenumamma

Onhan se kummallista, että joutuu selittelemään ettei juo. Suomessa tosiaan juominen on normaalia, juomattomuus ei ja se, joka ei juo, on vähän outo ja nipo. Työpaikankin bileissä kuuluu juoda, mutta kovin juovuksiin ei saisi tulla eikä töihin saa tulla krapulassa. Siinähän on alkoholiongelmaiselle tekemistä. Parempi olla vallan ilman.
      Ai niin, kun en ole vielä niin kauhean ikäloppukaan, että onhan minun epäilty olevan raskaanakin. Voisinkin pitää hauskaa muiden kustannuksella ja antaa heidän vaikka olla siinä uskossa. ; )

• rohkeet on selvänä

kun minulta kysytään miksi en juo? niin sanon olevani niin rohkea ihminen, että uskallan juhlia ihan selvinpäin ;) en tarvitse rohkaisuryyppyä saadakseni suuni auki ja päälle oikein loistava hymy....

• uskoo?
        rohkeet on selvänä kirjoitti:

kun minulta kysytään miksi en juo? niin sanon olevani niin rohkea ihminen, että uskallan juhlia ihan selvinpäin ;) en tarvitse rohkaisuryyppyä saadakseni suuni auki ja päälle oikein loistava hymy....

mitä luulet?

• Pa.pio

Minä sanon, etten juo. Enkä tupakoi tai edes juo kahvia nykyään. Siihen se yleensä utelu loppuu. Pieni hymy päälle auttaa.

• tavoitteena absolutismi

Tilanteen niin vaatiessa turvaudun selityksiin,kuten-verenpaine muutenkin korkea,-olen jo syntymähumalassa,-elimistöni erittää luontaisesti antabusta,-tänään ei sovi,anoppi tulossa.-alkoholi on liuotin,myrkky,joka tuhoaa minun vihoviimesetkin harmaat aivosolut,-olen menossa Pariisiin.Selityksistäni parhaimpana pidän kuitenkin palikkatestiä-olen ilman alkoholia luja luonne,sain neliönmuotoisen palan menemään kolmionmuotoisesta reiästä.Kosteista ystävistäni yksi jopa hyväksyy minut raittiina.

• Miksi selitellä?

Kaikki mikä vaatii selittämistä, on jo arveluttavaa.
      Miksi siis selittää?

Jos joutuu selittämään/selittelemään joko itselleen tai muille, omaa alkoholistin mielenlaadun.
      Miksi siis selittää?

Tärkeintä on toimia periaatteidensa mukaisesti, niin yksin kuin seurassakin. JA ELÄÄ!

• Miksi selitellä?

Voihan sitä kääntää asian niinkin, että
        miksi sinä juot?
        - Voi nimittäin siirtää pallon toiselle, koska kyselijälle se alkoholi on ilmeisen tärkeä asia.

Ei normaali fiksu ihminen utele asiaa, jos hänellä on itsellä homma hanskassa.

• Miksi selitellä?
        Miksi selitellä? kirjoitti:

Voihan sitä kääntää asian niinkin, että
        miksi sinä juot?
        - Voi nimittäin siirtää pallon toiselle, koska kyselijälle se alkoholi on ilmeisen tärkeä asia.

Ei normaali fiksu ihminen utele asiaa, jos hänellä on itsellä homma hanskassa.

Itseltäänhän joutuu loppujen lopuksi kysymään:

Miksi olen täällä, jossa "joudun selittämään"

Siis miksi en ole siellä, missä ei joudu selittelemään?

SILLÄ:
        Ennen pitkään seura tekee kaltaisekseen:
        Selittelijä pysyy selittäjänä. Ja selittäjä joutuu lunastamaan selityksensä.

• Tenumamma
        Miksi selitellä? kirjoitti:

Itseltäänhän joutuu loppujen lopuksi kysymään:

Miksi olen täällä, jossa "joudun selittämään"

Siis miksi en ole siellä, missä ei joudu selittelemään?

SILLÄ:
        Ennen pitkään seura tekee kaltaisekseen:
        Selittelijä pysyy selittäjänä. Ja selittäjä joutuu lunastamaan selityksensä.

Alholia nyt vaan nautitaan melkein joka tilaisuudessa. En minä ainakaan halua pois jäädä sen takia, että joudun selittelemään. Ja sen takia tietysti joudun, koska ennen on drinksu maistunut ihan liikaakin. Onhan se ihan ymmärrettävää, että ihmiset kyselevät miksi ei enää maistu. En minä siitä mitään hernettä aio nenuuni vetää.

• minä selitän KAIKILLE

Viina alkoi viemään mua joten lopetin... Ja tiedän myös kuinka käy, jos otan yhdenkin huikan...

Tämän jälkeen kukaan ei enää tuputa huikkaa...

Eikä arvostukseni ole suinkaan laskenut, pikemminkin päin vastoin!

Selittelemättä paras, eikö vaan?

• juttu!

Kapakoissa en käy.
        Tuttavien kanssa tulee muutaman kerran vuodessa kilisteltyä mutta kotona en voi alkoholia pitää.
        Känniä en ota mutta käsillä oleva viina tulee juoduksi.
        Kun aamuista töihin lähtöäkään ei ole niin hillitsimet ovat vähissä.

Tuttaville kaerron totuuden.
        Humalatason hallitsen mutta juomisen kestoa en.

• sAAmari

En ole vielä kertaakaan ollut sellaisissa kissanristiäisissä, joissa ei olisi ollut tarjolla alkoholitonta vaihtoehtoa (ja niitä kissanristiäisiä on kuitenkin ehtinyt olla jo aika monia). Joskus olen saattanut todeta yksiselitteisesti, että "en käytä alkoholia". Koska en myöskään tupakoi, syö lihaa tai edes juo kahvia tai teetä (paitsi joskus harvoin), niin olen kai riittävän outo eikä minulta viitsitä edes kysellä sen enempää.

Tosin minulla on etunani se, että ne piirit joissa nykyisin liikun, eivät ole koskaan edes nähneet minun juovan.

Mutta jos joku alkaa tentata syitä juomattomuuteen niin se on osoitus hänen käytöstapojensa puutteesta, ja silloin hänen utelunsa voi jättää omaan arvoonsa.

• sAAmari

Toivottavasti sinulla on "pitemmän tähtäimen suunnitelma" johon sisältyy raittiina pysyminen myös ilman antabusta, antabus kun on kuitenkin tarkoitettu vain tilapäiseksi avuksi. Hyvän tien olet joka tapauksessa valinnut, menestystä!

• SANOA SUORAAN

ja aivan kuin puhuisit säästä: "En mä viitsi enää ottaa, ei huvita." Sillä sehän olisi TOTUUS - vai mitä?
      Kerro se ihan luonnollisena asiana. Olet ITSE tehnyt oman valintasi - mikset voi sanoa sitä muille ihan itsestänselvänä omana päätöksenäsi?
      Niin minä tekisin.

• niinkuin kaikki muutkin

huomenna työpäivä!, Lääkekuuri, Tulin autolla, Tulin Mopolla, Tulin Pyörällä, Lupasin vaimolle etten ota tänään..(tässä selityksessä pitää aina mainita, että muija on tiukkapipo ja hermoheikko) Yritetään lasta ja tänään olisi taas se päivä..

En tarvitse alkoholia, pääsen ilman viinakin eufooriseen olotilaan. Sienestään huomenna, Filatelistien kokous, Karate treenit, Talon rakennus kesken ja huomenna on kattotuolien asennus...

Vain mielikuvitus rajana...Kyllä hei me keksitään selitykset, me ollaan siinä parhaita!!

• kaksi sanaa

JUMALA KIELTÄÄ! Tämän jälkeen saan olla rauhassa, kukaan ei kysele minulta yhtään mitään.

;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe