Yritysmuotoa

pähkäilen?

Nyt on jo tmi olemassa mutta oy olisi varmaan turvallisempi valinta kun yritystoiminta lähtee käyntiin. Starttirahaa (jonka määräraha on jo loppu) varten varmaan täytyy aloittaa oy ja poistaa tmi rekisteristä, eikös edellytys ole ettei yritystä saa perustaa ennen kun hakee/on saanut päätöksen rahasta?

Olenko ihan oikeassa jos kärjistäen sanon että oy:ssä henkilökohtainen vastuu mahdollisista ongelmista liiketoiminnassa rajoittuu sijoitukseeni, olettaen etten syyllisty laittomuuksiin tai tahalliseen firman konkurssiin ajamiseen. Tmi vastaa kaikella omaisuudellaan.

6

755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuno-

      Minulla on metsäkaupan johdosta Y-tunnus. Pitääkö paikkaansa että voisi hankkia tunnuksen sekalaisia töitä varten mutta ei perusta toiminimeä?

    • enää

      oy:n perustamiseen starttirahaa saa, jos olet saanut sitä toiminimen perustamiseen.

      • starttirahaa

        toiminimeen.


    • yksinkertaista

      Kyllä kannattaa todella miettiä sitä yritysmuotoa.
      Sitoutuminen osakeyhtiöön taloudellisesti voi tapahtua niinkin, että rahoituslaitoksen antamaan lainaan joutuu antamaan vakuuksia yksityisomaisuudesta. Pankeille on kyllä tapansa sitoa ihmisen koko omaisuus ja vähentää näin omaa riskiään. Mutta se riippuu tapauksesta.
      Mene asiantuntijan luokse keskustelemaan tällaisesta asiasta, siia kaikkien tietojen kanssa.

      • kirjoitukseen...

        Toiminimi on aikanaan perustettu juuri sen helppouden takia, käyttöä sille ei ole ollut kun palkkana on korvaukset maksettu. Kun yritystoiminnan pyörittäminen alkaa tulla ajankohtaiseksi mietin josko kannattaisi vaihtaa toiminimi osakeyhtiöksi, starttirahan (jos sitä ensi vuonna edes saa?) vuoksi täytynee perustaa sitten uusi osakeyhtiö ja poistaa toiminimi kaupparekisteristä.

        Osakeyhtiötä mietin sen vuoksi kun yritystoiminta on sivutoimista aluksi ja siitä (toivottavasti) muuttuu enemmän päätoimiseksi. Investoinnit yritystoiminnan aloittamiseen on käytännössä uusi tietokone ja ohjelma, ei edes osakepääoman edestä rahaa tarvitse käyttää. Osakeyhtiö on asikkaidenkin silmissä jotenkin luotettavampi kun toiminimi, muut henkilöyhtiöt eivät tule kyseeseen koska toimin yksinyrittäjänä.

        Osakeyhtiössä uskoisin vastuun jäävän siihen mitä itse sijoitan yhtiöön jos huonosti käy, tietysti oletuksena on etten tahallaan aiheuta vahinkoa yritykselle. Jos jotain takaan niin tietysti siitä vastaan mutta sellaiseen ei ole tarvetta.


      • ei starttirahaa
        kirjoitukseen... kirjoitti:

        Toiminimi on aikanaan perustettu juuri sen helppouden takia, käyttöä sille ei ole ollut kun palkkana on korvaukset maksettu. Kun yritystoiminnan pyörittäminen alkaa tulla ajankohtaiseksi mietin josko kannattaisi vaihtaa toiminimi osakeyhtiöksi, starttirahan (jos sitä ensi vuonna edes saa?) vuoksi täytynee perustaa sitten uusi osakeyhtiö ja poistaa toiminimi kaupparekisteristä.

        Osakeyhtiötä mietin sen vuoksi kun yritystoiminta on sivutoimista aluksi ja siitä (toivottavasti) muuttuu enemmän päätoimiseksi. Investoinnit yritystoiminnan aloittamiseen on käytännössä uusi tietokone ja ohjelma, ei edes osakepääoman edestä rahaa tarvitse käyttää. Osakeyhtiö on asikkaidenkin silmissä jotenkin luotettavampi kun toiminimi, muut henkilöyhtiöt eivät tule kyseeseen koska toimin yksinyrittäjänä.

        Osakeyhtiössä uskoisin vastuun jäävän siihen mitä itse sijoitan yhtiöön jos huonosti käy, tietysti oletuksena on etten tahallaan aiheuta vahinkoa yritykselle. Jos jotain takaan niin tietysti siitä vastaan mutta sellaiseen ei ole tarvetta.

        saa, jos on jo olemassa toiminimi ja y-tunnus. Ei auta, vaikka toiminimen lopettaisit, y-tunnus kuitenkin jää nimellesi. Olisi melko hölmöä, jos starttirahaa myönnettäisiin uuden yrityksen perustamiseen vanhan mennessä pers...n.
        Osakeyhtiötä ei kannata perustaa sen takia, että se näyttäisi muiden silmissä paremmalta. Ja jos investoinnit ja toiminta on noin pientä, niin pärjäät kyllä vanhalla toiminimellä. Rekisteröi vaikka uusi aputoiminimi, pääset helpommalla ja halvemmalla.
        Olisihan se toki hienoa, kun olisi MB, Oy ja BMW, mutta kun on myös pa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1499
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1126
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      47
      961
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      180
      837
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      759
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      720
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      30
      605
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      588
    9. 52
      571
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      541
    Aihe