Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Oulun kasvatustieteen perusopinnot?

apua!

Tämä on luultavasti todella tyhmä kysymys, mutta avoinyliopisto.fi -sivulla sanotaan "Opintokokonaisuuden hinta (300 €) laskutetaan kahdessa erässä, toinen syyslukukaudella 2007 ja toinen kevätlukukaudella 2008. Opintojaksokohtainen hinta on 95 €."

Tarkoittaako tämä sitä, että jos käyn perusopinnot kokonaan, niin maksan 300€ ja jos kävisin vain muutamia kursseja, niin maksaisin niistä sen 95€/kurssi. Vai pitääkö tuo 95€ maksaa sen 300€ lisäksi jokaisesta opintojaksosta? Olisi kiva jos joku voisi selittää. :)

Aikomuksenani olisi joskus tulla aineopettajaksi ja olen kuullut, että tällöin opiskellaan myös jonkin verran kasvatustiedettä? Olenko aivan väärässä?

Kiitoksia sille, joka osaa minua asiassa valaista! :)

15

6617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua!

      Olisi myös kiva kuulla kokemuksia niiltä, jotka ovat joskus avoimessa opiskelleet kasvatustieteitä. Miten opiskelu tapahtuu? Luentoja? Kaikki tieto tervetullutta! :)

      • opiskelemaan....

        jos en varasijalta pääse oikeeseen yliopistoon niin sinne tähtään myös. millonhan on viimenen ilmottautumispäivä.. ja mistä sait nuo tiedot, voitko pistää linkkiä


      • apua!
        opiskelemaan.... kirjoitti:

        jos en varasijalta pääse oikeeseen yliopistoon niin sinne tähtään myös. millonhan on viimenen ilmottautumispäivä.. ja mistä sait nuo tiedot, voitko pistää linkkiä

        Tietoa sain www.avoinyliopisto.fi -sivulta, jossa sanotaan: "Ilmoittautumis- ja tiedotustilaisuus 29.8. klo 18.30 Linnanmaalla."

        Eli vielä on aikaa. :) Itsellä tässä suurin mietityttäjä on se, miten saisin ajan riittämään opiskeluun, töiden tekoon ja ensi vuoden pääsykokeisiin lukemiseen..? Ehkä liian suuri homma. :(


      • been there
        apua! kirjoitti:

        Tietoa sain www.avoinyliopisto.fi -sivulta, jossa sanotaan: "Ilmoittautumis- ja tiedotustilaisuus 29.8. klo 18.30 Linnanmaalla."

        Eli vielä on aikaa. :) Itsellä tässä suurin mietityttäjä on se, miten saisin ajan riittämään opiskeluun, töiden tekoon ja ensi vuoden pääsykokeisiin lukemiseen..? Ehkä liian suuri homma. :(

        "Itsellä tässä suurin mietityttäjä on se, miten saisin ajan riittämään opiskeluun, töiden tekoon ja ensi vuoden pääsykokeisiin lukemiseen..? Ehkä liian suuri homma. :( "

        Helppo homma! Todellakin onnistuu, turhaan murehdit :)

        itselläni onnistu ainakin tosi hyvin. Kävin siis päivisin sen ohella töissä ja illalla sitten luennot tai itseopiskelu. Eri asia tietenkin on, jos on ilta- ja yötöitä..
        Jää myös aikaa omaan elämäänkin, kun osaa vaan taktikoida sopivan lukurytmin. Ohellahan myös menee pääsykokeisiin lukukin, samalla saat kasvatustieteistä syvempää perspektiiviä OKL:än pääsäreihinkin.


      • jaksat
        apua! kirjoitti:

        Tietoa sain www.avoinyliopisto.fi -sivulta, jossa sanotaan: "Ilmoittautumis- ja tiedotustilaisuus 29.8. klo 18.30 Linnanmaalla."

        Eli vielä on aikaa. :) Itsellä tässä suurin mietityttäjä on se, miten saisin ajan riittämään opiskeluun, töiden tekoon ja ensi vuoden pääsykokeisiin lukemiseen..? Ehkä liian suuri homma. :(

        Mikäli sinulla on motivaatio kohdillaan, niin työn, avoimen opintojen ja pääsykokeiden sovittaminen yhteen ei pitäisi tuottaa ongelmia. Kannattaa muuten vilkaista, saatko suoritetusta approsta hakukohteessasi lisäpisteitä, eli jos saat, kannattaa yrittää suorittaa nuo opinnot mahdollisimman nopeasti. Hakuoppaassa kerrotaan enemmän sitten kun se ilmestyy.

        Itse tein viime vuoden kolmivuorotyötä, kävin matkailun approa, korotin englantia ja pänttäsin pääsykokeeseen. Lopputulos oli se, että pääsin sisään kirkkaasti pääsykoekiintiössä :) Kannattaa tehdä ennakkoon selkeä aikataulu, jonka mukaan etenet. Ja voithan lukea pääsykoekirjat etukäteen jo nyt syksyllä, keväällä asia on jo jonkin verran tuttua ja se on helpompi omaksua.


      • apua!
        jaksat kirjoitti:

        Mikäli sinulla on motivaatio kohdillaan, niin työn, avoimen opintojen ja pääsykokeiden sovittaminen yhteen ei pitäisi tuottaa ongelmia. Kannattaa muuten vilkaista, saatko suoritetusta approsta hakukohteessasi lisäpisteitä, eli jos saat, kannattaa yrittää suorittaa nuo opinnot mahdollisimman nopeasti. Hakuoppaassa kerrotaan enemmän sitten kun se ilmestyy.

        Itse tein viime vuoden kolmivuorotyötä, kävin matkailun approa, korotin englantia ja pänttäsin pääsykokeeseen. Lopputulos oli se, että pääsin sisään kirkkaasti pääsykoekiintiössä :) Kannattaa tehdä ennakkoon selkeä aikataulu, jonka mukaan etenet. Ja voithan lukea pääsykoekirjat etukäteen jo nyt syksyllä, keväällä asia on jo jonkin verran tuttua ja se on helpompi omaksua.

        Haitko sinäkin kasvatustieteisiin? Itsellä kun tuo hakukohde on täysin erilainen kuin mitä avoimessa lukisin, niin pelkään, että aika ei riitä molempien aineiden kunnolliseen oppimiseen. Teen kaksivuorotyötä, sen lisäksi pitäisi lukea kasvatustieteitä ja päntätä muutamia englanninkielisiä pääsykoekirjoja. Ja vielä tietenkin pitäisi viettää sitä vapaa-aikaa ja levätä. :)

        Motivaatio kyllä on enemmänkin kuin kohdallaan. Toista vuotta aloittelen sellaisessa hommassa mistä en pidä yhtään. Opiskelemaan haluttaisi jo päästä! :)


    • been there

      Hei! Olen suorittanut kasvatustieteiden perusopinnot ja muutaman kurssin päälle vielä cumuakin Oulun yliopistossa myöskin.

      Kylä se minun muistini mukaan niin oli, että jos suoritat kerralla koko tutkinnon niin se 300e, ja tämä hinta jaettuna syyslukukausi- ja kevätlukukausi maksuksi. Jos taas käyt yksittäisen kurssin, tai muutaman kurssin sieltä täältä, niin maksat tietysti kurssikohtaisen maksun. Miksi ihmeessä et ole soittanut jo avoimen toimistoon ja kysynyt sieltä?

      "Aikomuksenani olisi joskus tulla aineopettajaksi ja olen kuullut, että tällöin opiskellaan myös jonkin verran kasvatustiedettä?" Eipä sitä tietenkään opiskella "vain vähän" kasvatustiedettä jos opettajaksi aikoo, sehän itse perustuu ytimeltään kasvatustieteeseen. Tietenkin opetukseen sisältyy muidenkin tieteenalojen perusteita, mutta kasvatustiede kulkee käsikädessä OKL:n kanssa. Joten ehottomasti kannattaa suorittaa perusopinnot! Jos et heti ensi yrittämällä pääse opettajaksi lukemaa, niin sitten suoritat aineopinnot(cum laude) heti perään ja jatkat hakemista. Toisaalta kannattaa hakea myös itse kasvatustieteisiin, koska sinne on tosi paljon helpompi päästä! Ei ole esimerkiksi karsivia haastatteluja, ainoastaan pääsykoekirjojen hallitseminen ratkaisee.

      Sen verran itse avoimen opiskeluista..
      Perusopinnot on helppo suorittaa, eikä tarvitse välttämättä aina olla itse luennoilla istumassa, jos opit parhaiten itseopiskelulla. Itse kävin vain muutamilla luennoilla ja sain pelkillä kirjojen pääkohtien lukemisella hyvät tulokset. Kirjatenttien lisäksi on myös paljon esseiden tekemistä, joskus jopa riittää yhden kurssin suorittamista varten, ilman kirjatenttiä. Jossain loppuvaiheessa on myös muutaman tutkielmien tekemistä, eli ainakin 10-sivun mittainen tutkimus jostakin aiheesta. Yksi kurssi mm. perustuu tutkielman tekemisen harjoitteluun.

      Jos kiinostaa niin, mulla olisi myytävänä näitä kasvatustieteen kirjoja, joita tarvitaan mm. perusopinnon aikana. Yksi niistä on mm. jo itse pääsykoekirja.

      Tsemppiä ja lukuintoa :) !

    • apua!

      "Miksi ihmeessä et ole soittanut jo avoimen toimistoon ja kysynyt sieltä?"

      Kuulin tästä vaihtoehdosta vasta tänään ollessani töissä ja tutustuin avoimen yliopiston nettisivuihin vajaa kaksi tuntia sitten. Muuten olisin tiedustellutkin suoraan yliopistolta.

      En aio hakea OKL:ään, koska toiveenani olisi tulla kieltenopettajaksi. Onko kasvatustieteiden opinnoista siinä tapauksessa mitään hyötyä?

      • been there

        "En aio hakea OKL:ään, koska toiveenani olisi tulla kieltenopettajaksi. Onko kasvatustieteiden opinnoista siinä tapauksessa mitään hyötyä?"

        Siis minnekä olet edes hakemassa?! Englannin filologiaan? Kasvatustieteisiin? Opettaja se kieltenopettajakin on! Täytyyän sinun saada jostakin opettajan pätevyys. Ja se onnistuu suoraan vaan OKL:n tai kiertotietä kasvatustieteiden kautta. Pääaineena sinulla täytyy olla itse opettajan pedagokiset opinnot ja sivuaineena englanti.

        Kannattaisi ottaa selvää aiheesta, ettet osta ns. sikaa säkissä.


      • apua!
        been there kirjoitti:

        "En aio hakea OKL:ään, koska toiveenani olisi tulla kieltenopettajaksi. Onko kasvatustieteiden opinnoista siinä tapauksessa mitään hyötyä?"

        Siis minnekä olet edes hakemassa?! Englannin filologiaan? Kasvatustieteisiin? Opettaja se kieltenopettajakin on! Täytyyän sinun saada jostakin opettajan pätevyys. Ja se onnistuu suoraan vaan OKL:n tai kiertotietä kasvatustieteiden kautta. Pääaineena sinulla täytyy olla itse opettajan pedagokiset opinnot ja sivuaineena englanti.

        Kannattaisi ottaa selvää aiheesta, ettet osta ns. sikaa säkissä.

        Itse olen saanut sen käsityksen, että esim. englanninopettajaksi pääsee lukemalla yliopistossa englantia pääaineena ja sitten ottamalla sivuaineeksi opettajan pedagogiset opinnot. Olen kuvitellut pedagogiset opinnot jotenkin "omiksi" eli en tiennyt, että siinäkin käydään noita samoja kasvatustieteiden kursseja. Anteeksi tyhmyyteni! Nyt asia on kuitenkin selvillä.

        Aion hakea englannin aineenopettajakoulutukseen (ja englantilaiseen filologiaan) ensi vuonna. Aineenopettajakoulutuksesta ei ole vielä kauheasti tietoa tarjolla, koska se oli ensimmäistä kertaa tänä keväänä. Mitä luulette, olisikohan näistä kasvatustieteiden perusopinnoista mahdollista saada jotain lisäpisteitä hakiessa? Millainen käytäntö on mahtanut olla muissa yliopistoissa?


      • jooj
        apua! kirjoitti:

        Itse olen saanut sen käsityksen, että esim. englanninopettajaksi pääsee lukemalla yliopistossa englantia pääaineena ja sitten ottamalla sivuaineeksi opettajan pedagogiset opinnot. Olen kuvitellut pedagogiset opinnot jotenkin "omiksi" eli en tiennyt, että siinäkin käydään noita samoja kasvatustieteiden kursseja. Anteeksi tyhmyyteni! Nyt asia on kuitenkin selvillä.

        Aion hakea englannin aineenopettajakoulutukseen (ja englantilaiseen filologiaan) ensi vuonna. Aineenopettajakoulutuksesta ei ole vielä kauheasti tietoa tarjolla, koska se oli ensimmäistä kertaa tänä keväänä. Mitä luulette, olisikohan näistä kasvatustieteiden perusopinnoista mahdollista saada jotain lisäpisteitä hakiessa? Millainen käytäntö on mahtanut olla muissa yliopistoissa?

        Taitaapa käydä niin, että aloittaja on asiassa oikeassa eli kyllä kieltenopettajalla on kieli pääaineena, ei kasvatustiede. Toki on olemassa aineenopettaja-linjoja, mutta niissäkin opinnot taitavat vahvasti painottua itse opetettavaan aineeseen.


      • Hemps
        apua! kirjoitti:

        Itse olen saanut sen käsityksen, että esim. englanninopettajaksi pääsee lukemalla yliopistossa englantia pääaineena ja sitten ottamalla sivuaineeksi opettajan pedagogiset opinnot. Olen kuvitellut pedagogiset opinnot jotenkin "omiksi" eli en tiennyt, että siinäkin käydään noita samoja kasvatustieteiden kursseja. Anteeksi tyhmyyteni! Nyt asia on kuitenkin selvillä.

        Aion hakea englannin aineenopettajakoulutukseen (ja englantilaiseen filologiaan) ensi vuonna. Aineenopettajakoulutuksesta ei ole vielä kauheasti tietoa tarjolla, koska se oli ensimmäistä kertaa tänä keväänä. Mitä luulette, olisikohan näistä kasvatustieteiden perusopinnoista mahdollista saada jotain lisäpisteitä hakiessa? Millainen käytäntö on mahtanut olla muissa yliopistoissa?

        Osaan nyt vastata vain Helsingin yliopiston puolesta.. Meillä kieli on pääaineena ja aineenopettajan pedagogiset opinnot sivuaineena. Pedagogiset ei ainakaan meillä vastaa kasvatustieteen perusopintoja. Joitakin samantyylisiä kursseja on, mutta suoraan korvaavia ei taida paljon olla, mutta onhan niistä muuten hyötyä. Kasvatustiede on yleisempää, kun taas pedagogisissa opinnoissa keskitytään nimenomaan opettamiseen. Siihen kuuluu mm. ainedidaktiikkaa, ja didaktiikka on siis opetusoppia.


      • been there
        jooj kirjoitti:

        Taitaapa käydä niin, että aloittaja on asiassa oikeassa eli kyllä kieltenopettajalla on kieli pääaineena, ei kasvatustiede. Toki on olemassa aineenopettaja-linjoja, mutta niissäkin opinnot taitavat vahvasti painottua itse opetettavaan aineeseen.

        Joo sitäpä kysyinkin aloittajalta onko hakemassa englannin filologiaan vaiko minne.. tottakai sitä kautta valmistuu eng.opettajaksi, edellyttäen opettajan PEDAGOGISIA opintoja.

        Sitä en sitten tiedä, onko nyt tullut Oulun yliopistoon joku uusi erillinen aineenopettajan linja. Ainakaan viimevuosina sellaista ei ole ollut, paitsi matemaattinen ja musiikkipainotteinen.

        Mutta! Tottakai OKL:stäkin pystyy valmistumaan aineenopettajaksi. Ja kasvatustieteiden peruskurssilla on didaktiikkaa eli opetusoppia. Todellakin kasvatustieteistä on hyötyä opettajan pedagogisiin opintoihin ja aivan varmasti katsotaan hyvällä pääsäreissäkin!

        Ja en ole missään vaiheessa väittänytkään, että kasvatustiede olisi pääaineena opettajankoulutuksessa, mutta se liittyy siihen enemmän, kuin oleellisesti! Ainakin minun kurssilani istui suurimmaksi osaksi sellaisia ihmisiä, jotka olivat pyrkimässä OKL:ään seuraavana vuonna.

        Sen verran voin sanoa, että sain tarpeekseni kasvatustieteistä ja koko pedagogiasta, ettei voisi enää vähempää tämä tieteenala ja ammatti kiinostaa. Näinkin voi käydä. Tosin, tutkinnostani on ollut suurta hyötyä nykyisen alani pääsyyn, ettei opintojen suorittaminen ainakaan hukkaan mene!


      • ilmottautumistilaisuutta?
        Hemps kirjoitti:

        Osaan nyt vastata vain Helsingin yliopiston puolesta.. Meillä kieli on pääaineena ja aineenopettajan pedagogiset opinnot sivuaineena. Pedagogiset ei ainakaan meillä vastaa kasvatustieteen perusopintoja. Joitakin samantyylisiä kursseja on, mutta suoraan korvaavia ei taida paljon olla, mutta onhan niistä muuten hyötyä. Kasvatustiede on yleisempää, kun taas pedagogisissa opinnoissa keskitytään nimenomaan opettamiseen. Siihen kuuluu mm. ainedidaktiikkaa, ja didaktiikka on siis opetusoppia.

        siis oletan että ilmottautumistilaisuudessa ilmottaudutaan, mutta entäs jos käy sittenkin niin että meitä halukkaita opiskelijoita onkin liikaa? onhan avoimeenkin tietty määrä mitä opiskelemaan otetaan, siis nopeimmat ensin- periaate. ei vaan kävis silleen että joutuu nuolemaan näppejään.


      • apua!
        ilmottautumistilaisuutta? kirjoitti:

        siis oletan että ilmottautumistilaisuudessa ilmottaudutaan, mutta entäs jos käy sittenkin niin että meitä halukkaita opiskelijoita onkin liikaa? onhan avoimeenkin tietty määrä mitä opiskelemaan otetaan, siis nopeimmat ensin- periaate. ei vaan kävis silleen että joutuu nuolemaan näppejään.

        Soittamisesta en tiedä, mutta kuinkahan paljon kasvatustieteissä on niitä opiskelijoita ollut?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      92
      2412
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2164
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      1993
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1702
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1476
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      74
      1419
    10. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    Aihe