CO2-päästöjen laskeminen

Ympäristöteko

Olen vaihtamassa autoani ympäristöystävällisempään suuntaan ja kiinnittänyt erityisesti huomiota CO2-päästöihin. Haluan dieselauton, jonka hiilidioksiidipäästöt ovat alle 200 g/km ja kulutus alle 10 l / 100 km. (esim. nelivetoinen Audi A5:7,2 l/100 km ja CO2-luku 191 g/km)

En vaan ymmärrä miten tuota CO2:sta voi tulla noin paljon per kilometriä eli noin kilo jokaiselta viideltä kilometriltä.

Audi siis kuluttaa dieseliä 7,2 litraa sadalla kilometrillä eli 0,072 litraa kilometrillä. Litra dieseliä painaa 845 grammaa eli naftaa menee kilometrin aikana 60,84 grammaa ja lopputuloksena syntyy yli kolmenkertainen määrä CO2:ta?

Voisiko joku selittää tämän?

15

6726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulkku Mies

      Palaminen on kemiallinen reaktio, tässä tapauksessa siis dieselin hiilivetymolekyylien (HC) sisältämä hiili (C) yhtyy ilmassa oleviin happimolekyyleihin (O2). Palamistuotteen eli hiilidioksidin (CO) massa koostuu sekä dieselistä lähtöisin olevasta hiilestä että ilmasta peräisin olevasta hapesta.

      Näissä kemiallisissa reaktioissa pelataan ainemäärillä eli atomien/molekyylien lukumäärillä, ei grammoilla. Siksi homma ei mene niin yksinkertaisesti kuin voisi äkkiseltään kuvitella.

      Vinkiksi vielä: CO-päästöt ovat suoraan verrannollisia kulutukseen, ei niitä tarvitse erikseen tarkastella autoa ostaessa. Toisin sanoen auto kuin auto tuottaa täsmälleen saman määrän CO-päästöjä mikäli polttoaineenkulutus on sama!

    • C + 2xO

      Polttoainen yksi hiiliatomi yhtyy ilmassa olevaan kahteen happiatomiin. Vain 1/3 hiilidioksin (C02) atomeista on peräisin polttoaineesta. 2/3 tulee ilmasta. Siksi massakin kolminkertaistuu.

      • tietämätönkö

        Ilmassa on hiilidioksidia 0,038 %. Lasketaanko tämä auton hiilidioksidipäästöihin, sillä moottori imee sen ja työntää ulos pakoputkesta? Vai lasketaanko vain he hiilidioksidimolekyylit, jotka ovat moottorin luomia?


      • veio4
        tietämätönkö kirjoitti:

        Ilmassa on hiilidioksidia 0,038 %. Lasketaanko tämä auton hiilidioksidipäästöihin, sillä moottori imee sen ja työntää ulos pakoputkesta? Vai lasketaanko vain he hiilidioksidimolekyylit, jotka ovat moottorin luomia?

        Tuo oli hyvä näkökulma. Eipä ole kukaan kertonut.


      • veio4
        tietämätönkö kirjoitti:

        Ilmassa on hiilidioksidia 0,038 %. Lasketaanko tämä auton hiilidioksidipäästöihin, sillä moottori imee sen ja työntää ulos pakoputkesta? Vai lasketaanko vain he hiilidioksidimolekyylit, jotka ovat moottorin luomia?

        Kukaan ei ole myöskään kertonut, että moottori käyttää, muistaakseni, 15000 litraa ilmaa polttaakseen litran polttoainetta.


    • haluat ekoauton

      niin ostat kaasuauton, joka käyttää maa- tai biokaasumetaania. Riippuu tietysti missä päin Suomea asut... jos maakaasuasema (biokaasuasema JKL:n lähellä) on lähistöllä niin kaasuauto on paras ratkaisu ympäristön kannalta. Polttoaine on halvempaa kuin diesel, tosin auton ostohinta on hieman kalliimpi. Kaasuauto toimii aivan kuten bensa- tai dieselauto, eroa ei huomaa muuta kuin nenällä pakoputken päästä.
      Biokaasupohjainen metaani on puhtain biopolttoaine.

    • meikäläinen vain

      Diesel litraa kohden muuten tuottaa enemmän hiilidiosidipäästöjä kuin bensalitra.

      Ok, dieselautot yleensä vievät vähemmän kuin bensa-autot mutta euroopassa kuin myös Suomessa dieselmoottorit kasvavat ja tulevat tehoikkaimmiksi kokoajan, joten itseasiassa niiden suhteellinen osuus päästöistä kasvaa.

      Bensamoottoreissa kehitys on viemässä toiseen suuntaan, moottorikoko ja päästöt ovat pienenemässä vrt VAG:n 1.4L ja muut. Joten,
      suhteellinen osuus päästöistä pienenee.

      Eli päästöjen määrä riippuu myös moottorista

      • Mulkku mies

        Ei se hiilidioksidipäästöjen määrä edelleenkään riipu moottorista vaan VAIN JA AINOASTAAN siitä mitä siellä moottorissa poltetaan. Sama määrä bensaa tuottaa täsmälleen saman määrän hiilidioksidia niin Ladan kuin Mersunkin moottorissa!

        Dieselissä selitys on polttoaineen erilainen molekyylirakenne, käsittääkseni se siis sisältää enemmän hiiltä.


      • KaikkiVaikuttaaKaikkeen
        Mulkku mies kirjoitti:

        Ei se hiilidioksidipäästöjen määrä edelleenkään riipu moottorista vaan VAIN JA AINOASTAAN siitä mitä siellä moottorissa poltetaan. Sama määrä bensaa tuottaa täsmälleen saman määrän hiilidioksidia niin Ladan kuin Mersunkin moottorissa!

        Dieselissä selitys on polttoaineen erilainen molekyylirakenne, käsittääkseni se siis sisältää enemmän hiiltä.

        Paitsi että se riippuu myös moottorista, koska palaminen on aina enemmän tai vähemmän epätäydellistä. Osa hiilivedyistä jää palamatta, ja tulee ulos pakoputkesta hiilivetypäästöinä. Huonosti toimivasta moottorista näitä tulee enemmän suhteessa kulutettuun polttoaineeseen (->vähemmän hiilidioksidipästöjä suhteessa kulutettuun polttoaineeseen)


      • Joosanonminä
        Mulkku mies kirjoitti:

        Ei se hiilidioksidipäästöjen määrä edelleenkään riipu moottorista vaan VAIN JA AINOASTAAN siitä mitä siellä moottorissa poltetaan. Sama määrä bensaa tuottaa täsmälleen saman määrän hiilidioksidia niin Ladan kuin Mersunkin moottorissa!

        Dieselissä selitys on polttoaineen erilainen molekyylirakenne, käsittääkseni se siis sisältää enemmän hiiltä.

        Totta. Litra poltettua bensaa todellakin tuottaa saman määrän CO2 Ladassa ja Mersussa.

        CO2 kuitenkin ilmoitetaan per ajettu kilometri, jolloin enempi polttoainetta kuluttava auto tuottaa enemmän CO2. Todellisessa ajossa riippuu sitten kaasujalan raskaudesta eikä kukaan aja niin löysällä kaasujalalla kuin autotehtaille määrätyssä pakokaasut ja CO2 mittaavassa NEDC-testissä on pakko ajaa.

        CO2:een vaikuttaa moottorin hyötysuhde, joka on dieselmoottorilla parempi kuin bensakoneella. Siksi samanlaisen auton polttoaineenkulutus ja CO2 ovat dieselkoneella pienemmät kuin bensalla.

        CO2:een vaikuttaa polttoaineen hiili-%. Maakaasulla se on alempi kuin bensalla, minkä vuoksi samanlaisen auton CO2 on maakaasulla pienempi kuin bensalla.

        Tarkkaan ottaen CO2 kuuluisi laskea polttoainekilojen kautta, koska oikeasti auto kulkee polttoainekiloilla (jonkinmoinen ero bensan ja dieselin välillä mutta iso ero kaasuihin) ja vielä tieteellisemmin MegaJouleilla tai kiloWattitunneilla. On vain käytännössä paljon helpompaa mitata huoltoasemilla litroja kuin kiloja saati sitten kiloWattitunteja, joiden arvot on olemassa myös bensalle ja dieselille.

        Hybridiauton virallinen CO2 on muita pienempi osittain siksi, että mittauksessa voidaan kikkailla akun varauksella niin että kokeen alussa akku on täysi ja kokeen lopussa tyhjä. Tämä kikkailumahdollisuus poistuu parin vuoden päästä kun NEDC testin tilalle tulee todellisen ajon nopeuksia ja kaasujalkaa paremmin vastaavat WLTP ja RDE testit.


    • möhömaha1985

      Hiilidioksidi ei ole myrkyllistä ,joten tuota asiaa on turha miettiä auton valinnassa.

      • Huomioi_tämäkin

        Ei ehkä 'myrkyllistä' jossain mielessä, mutta se kyllä tappaa tehokkaasti ja nopeastikin ja on todella paha ilmastolle, jos sitä on liikaa.
        Tuskinpa sitä turhaan on otettu ensimmäiseksi autojen päästöksi, jota rajoitetaan.


    • veio4

      AJONEUVOVERO kannustaa saastuttamaan mahdollisimman paljon. Se on asia jota olen yrittänyt kertoa näillä palstoilla mutta ei näytä menevän perille. Lukijat ovat ilmeisesti niitä jotka haluavat saastuttaa paljon ja halvalla ja siksi kannattavat Ajoneuvoveroa.

      • sellainen.tapaus

        Polttopullo veijo, sinä olet yrittänyt näillä palstoilla kertoa kaikkea muutakin paikkansa pitämätöntä, tyhmyytesi, osaamattomuutesi ja katkeruutesi synnyttämää täydellistä paskaa.
        Eipä todellakaan ihme, ettei kertomasi ole lukijoissa mielenkiintoa herättänyt.


    • Einarsdottir

      Bensa 1 g/km CO2 = 0.043103448275862 l/100km
      Diesel 1 g/km CO2 = 0.037735849056604 l/100km

      Lähde: unitjuggler.com

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      38
      2945
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2824
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      120
      2288
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1422
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1246
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1063
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      969
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe

    Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

    Palvelu ja sen kolmannen osapuolen toimittajat (71) keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

    Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

    Tarkoitukset

    Tarkkoja sijaintitietoja ja laiteominaisuuksia koskevia tietoja voidaan käyttää.

    Mainonta voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa varten. Mainonnan suorituskykyä voidaan mitata.

    Sisältö voidaan yksilöidä profiilisi perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä sisältöä varten. Sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

    Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

    Erityisominaisuudet

    Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla Asetukset linkkiä.

    Tietosuoja