CO2-päästöjen laskeminen

Ympäristöteko

Olen vaihtamassa autoani ympäristöystävällisempään suuntaan ja kiinnittänyt erityisesti huomiota CO2-päästöihin. Haluan dieselauton, jonka hiilidioksiidipäästöt ovat alle 200 g/km ja kulutus alle 10 l / 100 km. (esim. nelivetoinen Audi A5:7,2 l/100 km ja CO2-luku 191 g/km)

En vaan ymmärrä miten tuota CO2:sta voi tulla noin paljon per kilometriä eli noin kilo jokaiselta viideltä kilometriltä.

Audi siis kuluttaa dieseliä 7,2 litraa sadalla kilometrillä eli 0,072 litraa kilometrillä. Litra dieseliä painaa 845 grammaa eli naftaa menee kilometrin aikana 60,84 grammaa ja lopputuloksena syntyy yli kolmenkertainen määrä CO2:ta?

Voisiko joku selittää tämän?

15

6607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulkku Mies

      Palaminen on kemiallinen reaktio, tässä tapauksessa siis dieselin hiilivetymolekyylien (HC) sisältämä hiili (C) yhtyy ilmassa oleviin happimolekyyleihin (O2). Palamistuotteen eli hiilidioksidin (CO) massa koostuu sekä dieselistä lähtöisin olevasta hiilestä että ilmasta peräisin olevasta hapesta.

      Näissä kemiallisissa reaktioissa pelataan ainemäärillä eli atomien/molekyylien lukumäärillä, ei grammoilla. Siksi homma ei mene niin yksinkertaisesti kuin voisi äkkiseltään kuvitella.

      Vinkiksi vielä: CO-päästöt ovat suoraan verrannollisia kulutukseen, ei niitä tarvitse erikseen tarkastella autoa ostaessa. Toisin sanoen auto kuin auto tuottaa täsmälleen saman määrän CO-päästöjä mikäli polttoaineenkulutus on sama!

    • C + 2xO

      Polttoainen yksi hiiliatomi yhtyy ilmassa olevaan kahteen happiatomiin. Vain 1/3 hiilidioksin (C02) atomeista on peräisin polttoaineesta. 2/3 tulee ilmasta. Siksi massakin kolminkertaistuu.

      • tietämätönkö

        Ilmassa on hiilidioksidia 0,038 %. Lasketaanko tämä auton hiilidioksidipäästöihin, sillä moottori imee sen ja työntää ulos pakoputkesta? Vai lasketaanko vain he hiilidioksidimolekyylit, jotka ovat moottorin luomia?


      • veio4
        tietämätönkö kirjoitti:

        Ilmassa on hiilidioksidia 0,038 %. Lasketaanko tämä auton hiilidioksidipäästöihin, sillä moottori imee sen ja työntää ulos pakoputkesta? Vai lasketaanko vain he hiilidioksidimolekyylit, jotka ovat moottorin luomia?

        Tuo oli hyvä näkökulma. Eipä ole kukaan kertonut.


      • veio4
        tietämätönkö kirjoitti:

        Ilmassa on hiilidioksidia 0,038 %. Lasketaanko tämä auton hiilidioksidipäästöihin, sillä moottori imee sen ja työntää ulos pakoputkesta? Vai lasketaanko vain he hiilidioksidimolekyylit, jotka ovat moottorin luomia?

        Kukaan ei ole myöskään kertonut, että moottori käyttää, muistaakseni, 15000 litraa ilmaa polttaakseen litran polttoainetta.


    • haluat ekoauton

      niin ostat kaasuauton, joka käyttää maa- tai biokaasumetaania. Riippuu tietysti missä päin Suomea asut... jos maakaasuasema (biokaasuasema JKL:n lähellä) on lähistöllä niin kaasuauto on paras ratkaisu ympäristön kannalta. Polttoaine on halvempaa kuin diesel, tosin auton ostohinta on hieman kalliimpi. Kaasuauto toimii aivan kuten bensa- tai dieselauto, eroa ei huomaa muuta kuin nenällä pakoputken päästä.
      Biokaasupohjainen metaani on puhtain biopolttoaine.

    • meikäläinen vain

      Diesel litraa kohden muuten tuottaa enemmän hiilidiosidipäästöjä kuin bensalitra.

      Ok, dieselautot yleensä vievät vähemmän kuin bensa-autot mutta euroopassa kuin myös Suomessa dieselmoottorit kasvavat ja tulevat tehoikkaimmiksi kokoajan, joten itseasiassa niiden suhteellinen osuus päästöistä kasvaa.

      Bensamoottoreissa kehitys on viemässä toiseen suuntaan, moottorikoko ja päästöt ovat pienenemässä vrt VAG:n 1.4L ja muut. Joten,
      suhteellinen osuus päästöistä pienenee.

      Eli päästöjen määrä riippuu myös moottorista

      • Mulkku mies

        Ei se hiilidioksidipäästöjen määrä edelleenkään riipu moottorista vaan VAIN JA AINOASTAAN siitä mitä siellä moottorissa poltetaan. Sama määrä bensaa tuottaa täsmälleen saman määrän hiilidioksidia niin Ladan kuin Mersunkin moottorissa!

        Dieselissä selitys on polttoaineen erilainen molekyylirakenne, käsittääkseni se siis sisältää enemmän hiiltä.


      • KaikkiVaikuttaaKaikkeen
        Mulkku mies kirjoitti:

        Ei se hiilidioksidipäästöjen määrä edelleenkään riipu moottorista vaan VAIN JA AINOASTAAN siitä mitä siellä moottorissa poltetaan. Sama määrä bensaa tuottaa täsmälleen saman määrän hiilidioksidia niin Ladan kuin Mersunkin moottorissa!

        Dieselissä selitys on polttoaineen erilainen molekyylirakenne, käsittääkseni se siis sisältää enemmän hiiltä.

        Paitsi että se riippuu myös moottorista, koska palaminen on aina enemmän tai vähemmän epätäydellistä. Osa hiilivedyistä jää palamatta, ja tulee ulos pakoputkesta hiilivetypäästöinä. Huonosti toimivasta moottorista näitä tulee enemmän suhteessa kulutettuun polttoaineeseen (->vähemmän hiilidioksidipästöjä suhteessa kulutettuun polttoaineeseen)


      • Joosanonminä
        Mulkku mies kirjoitti:

        Ei se hiilidioksidipäästöjen määrä edelleenkään riipu moottorista vaan VAIN JA AINOASTAAN siitä mitä siellä moottorissa poltetaan. Sama määrä bensaa tuottaa täsmälleen saman määrän hiilidioksidia niin Ladan kuin Mersunkin moottorissa!

        Dieselissä selitys on polttoaineen erilainen molekyylirakenne, käsittääkseni se siis sisältää enemmän hiiltä.

        Totta. Litra poltettua bensaa todellakin tuottaa saman määrän CO2 Ladassa ja Mersussa.

        CO2 kuitenkin ilmoitetaan per ajettu kilometri, jolloin enempi polttoainetta kuluttava auto tuottaa enemmän CO2. Todellisessa ajossa riippuu sitten kaasujalan raskaudesta eikä kukaan aja niin löysällä kaasujalalla kuin autotehtaille määrätyssä pakokaasut ja CO2 mittaavassa NEDC-testissä on pakko ajaa.

        CO2:een vaikuttaa moottorin hyötysuhde, joka on dieselmoottorilla parempi kuin bensakoneella. Siksi samanlaisen auton polttoaineenkulutus ja CO2 ovat dieselkoneella pienemmät kuin bensalla.

        CO2:een vaikuttaa polttoaineen hiili-%. Maakaasulla se on alempi kuin bensalla, minkä vuoksi samanlaisen auton CO2 on maakaasulla pienempi kuin bensalla.

        Tarkkaan ottaen CO2 kuuluisi laskea polttoainekilojen kautta, koska oikeasti auto kulkee polttoainekiloilla (jonkinmoinen ero bensan ja dieselin välillä mutta iso ero kaasuihin) ja vielä tieteellisemmin MegaJouleilla tai kiloWattitunneilla. On vain käytännössä paljon helpompaa mitata huoltoasemilla litroja kuin kiloja saati sitten kiloWattitunteja, joiden arvot on olemassa myös bensalle ja dieselille.

        Hybridiauton virallinen CO2 on muita pienempi osittain siksi, että mittauksessa voidaan kikkailla akun varauksella niin että kokeen alussa akku on täysi ja kokeen lopussa tyhjä. Tämä kikkailumahdollisuus poistuu parin vuoden päästä kun NEDC testin tilalle tulee todellisen ajon nopeuksia ja kaasujalkaa paremmin vastaavat WLTP ja RDE testit.


    • möhömaha1985

      Hiilidioksidi ei ole myrkyllistä ,joten tuota asiaa on turha miettiä auton valinnassa.

      • Huomioi_tämäkin

        Ei ehkä 'myrkyllistä' jossain mielessä, mutta se kyllä tappaa tehokkaasti ja nopeastikin ja on todella paha ilmastolle, jos sitä on liikaa.
        Tuskinpa sitä turhaan on otettu ensimmäiseksi autojen päästöksi, jota rajoitetaan.


    • veio4

      AJONEUVOVERO kannustaa saastuttamaan mahdollisimman paljon. Se on asia jota olen yrittänyt kertoa näillä palstoilla mutta ei näytä menevän perille. Lukijat ovat ilmeisesti niitä jotka haluavat saastuttaa paljon ja halvalla ja siksi kannattavat Ajoneuvoveroa.

      • sellainen.tapaus

        Polttopullo veijo, sinä olet yrittänyt näillä palstoilla kertoa kaikkea muutakin paikkansa pitämätöntä, tyhmyytesi, osaamattomuutesi ja katkeruutesi synnyttämää täydellistä paskaa.
        Eipä todellakaan ihme, ettei kertomasi ole lukijoissa mielenkiintoa herättänyt.


    • Einarsdottir

      Bensa 1 g/km CO2 = 0.043103448275862 l/100km
      Diesel 1 g/km CO2 = 0.037735849056604 l/100km

      Lähde: unitjuggler.com

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1321
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1155
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      990
    6. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      976
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      889
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe