Olen vaihtamassa autoani ympäristöystävällisempään suuntaan ja kiinnittänyt erityisesti huomiota CO2-päästöihin. Haluan dieselauton, jonka hiilidioksiidipäästöt ovat alle 200 g/km ja kulutus alle 10 l / 100 km. (esim. nelivetoinen Audi A5:7,2 l/100 km ja CO2-luku 191 g/km)
En vaan ymmärrä miten tuota CO2:sta voi tulla noin paljon per kilometriä eli noin kilo jokaiselta viideltä kilometriltä.
Audi siis kuluttaa dieseliä 7,2 litraa sadalla kilometrillä eli 0,072 litraa kilometrillä. Litra dieseliä painaa 845 grammaa eli naftaa menee kilometrin aikana 60,84 grammaa ja lopputuloksena syntyy yli kolmenkertainen määrä CO2:ta?
Voisiko joku selittää tämän?
CO2-päästöjen laskeminen
15
6607
Vastaukset
- Mulkku Mies
Palaminen on kemiallinen reaktio, tässä tapauksessa siis dieselin hiilivetymolekyylien (HC) sisältämä hiili (C) yhtyy ilmassa oleviin happimolekyyleihin (O2). Palamistuotteen eli hiilidioksidin (CO) massa koostuu sekä dieselistä lähtöisin olevasta hiilestä että ilmasta peräisin olevasta hapesta.
Näissä kemiallisissa reaktioissa pelataan ainemäärillä eli atomien/molekyylien lukumäärillä, ei grammoilla. Siksi homma ei mene niin yksinkertaisesti kuin voisi äkkiseltään kuvitella.
Vinkiksi vielä: CO-päästöt ovat suoraan verrannollisia kulutukseen, ei niitä tarvitse erikseen tarkastella autoa ostaessa. Toisin sanoen auto kuin auto tuottaa täsmälleen saman määrän CO-päästöjä mikäli polttoaineenkulutus on sama! - C + 2xO
Polttoainen yksi hiiliatomi yhtyy ilmassa olevaan kahteen happiatomiin. Vain 1/3 hiilidioksin (C02) atomeista on peräisin polttoaineesta. 2/3 tulee ilmasta. Siksi massakin kolminkertaistuu.
- tietämätönkö
Ilmassa on hiilidioksidia 0,038 %. Lasketaanko tämä auton hiilidioksidipäästöihin, sillä moottori imee sen ja työntää ulos pakoputkesta? Vai lasketaanko vain he hiilidioksidimolekyylit, jotka ovat moottorin luomia?
- veio4
tietämätönkö kirjoitti:
Ilmassa on hiilidioksidia 0,038 %. Lasketaanko tämä auton hiilidioksidipäästöihin, sillä moottori imee sen ja työntää ulos pakoputkesta? Vai lasketaanko vain he hiilidioksidimolekyylit, jotka ovat moottorin luomia?
Tuo oli hyvä näkökulma. Eipä ole kukaan kertonut.
- veio4
tietämätönkö kirjoitti:
Ilmassa on hiilidioksidia 0,038 %. Lasketaanko tämä auton hiilidioksidipäästöihin, sillä moottori imee sen ja työntää ulos pakoputkesta? Vai lasketaanko vain he hiilidioksidimolekyylit, jotka ovat moottorin luomia?
Kukaan ei ole myöskään kertonut, että moottori käyttää, muistaakseni, 15000 litraa ilmaa polttaakseen litran polttoainetta.
- haluat ekoauton
niin ostat kaasuauton, joka käyttää maa- tai biokaasumetaania. Riippuu tietysti missä päin Suomea asut... jos maakaasuasema (biokaasuasema JKL:n lähellä) on lähistöllä niin kaasuauto on paras ratkaisu ympäristön kannalta. Polttoaine on halvempaa kuin diesel, tosin auton ostohinta on hieman kalliimpi. Kaasuauto toimii aivan kuten bensa- tai dieselauto, eroa ei huomaa muuta kuin nenällä pakoputken päästä.
Biokaasupohjainen metaani on puhtain biopolttoaine. - meikäläinen vain
Diesel litraa kohden muuten tuottaa enemmän hiilidiosidipäästöjä kuin bensalitra.
Ok, dieselautot yleensä vievät vähemmän kuin bensa-autot mutta euroopassa kuin myös Suomessa dieselmoottorit kasvavat ja tulevat tehoikkaimmiksi kokoajan, joten itseasiassa niiden suhteellinen osuus päästöistä kasvaa.
Bensamoottoreissa kehitys on viemässä toiseen suuntaan, moottorikoko ja päästöt ovat pienenemässä vrt VAG:n 1.4L ja muut. Joten,
suhteellinen osuus päästöistä pienenee.
Eli päästöjen määrä riippuu myös moottorista- Mulkku mies
Ei se hiilidioksidipäästöjen määrä edelleenkään riipu moottorista vaan VAIN JA AINOASTAAN siitä mitä siellä moottorissa poltetaan. Sama määrä bensaa tuottaa täsmälleen saman määrän hiilidioksidia niin Ladan kuin Mersunkin moottorissa!
Dieselissä selitys on polttoaineen erilainen molekyylirakenne, käsittääkseni se siis sisältää enemmän hiiltä. - KaikkiVaikuttaaKaikkeen
Mulkku mies kirjoitti:
Ei se hiilidioksidipäästöjen määrä edelleenkään riipu moottorista vaan VAIN JA AINOASTAAN siitä mitä siellä moottorissa poltetaan. Sama määrä bensaa tuottaa täsmälleen saman määrän hiilidioksidia niin Ladan kuin Mersunkin moottorissa!
Dieselissä selitys on polttoaineen erilainen molekyylirakenne, käsittääkseni se siis sisältää enemmän hiiltä.Paitsi että se riippuu myös moottorista, koska palaminen on aina enemmän tai vähemmän epätäydellistä. Osa hiilivedyistä jää palamatta, ja tulee ulos pakoputkesta hiilivetypäästöinä. Huonosti toimivasta moottorista näitä tulee enemmän suhteessa kulutettuun polttoaineeseen (->vähemmän hiilidioksidipästöjä suhteessa kulutettuun polttoaineeseen)
- Joosanonminä
Mulkku mies kirjoitti:
Ei se hiilidioksidipäästöjen määrä edelleenkään riipu moottorista vaan VAIN JA AINOASTAAN siitä mitä siellä moottorissa poltetaan. Sama määrä bensaa tuottaa täsmälleen saman määrän hiilidioksidia niin Ladan kuin Mersunkin moottorissa!
Dieselissä selitys on polttoaineen erilainen molekyylirakenne, käsittääkseni se siis sisältää enemmän hiiltä.Totta. Litra poltettua bensaa todellakin tuottaa saman määrän CO2 Ladassa ja Mersussa.
CO2 kuitenkin ilmoitetaan per ajettu kilometri, jolloin enempi polttoainetta kuluttava auto tuottaa enemmän CO2. Todellisessa ajossa riippuu sitten kaasujalan raskaudesta eikä kukaan aja niin löysällä kaasujalalla kuin autotehtaille määrätyssä pakokaasut ja CO2 mittaavassa NEDC-testissä on pakko ajaa.
CO2:een vaikuttaa moottorin hyötysuhde, joka on dieselmoottorilla parempi kuin bensakoneella. Siksi samanlaisen auton polttoaineenkulutus ja CO2 ovat dieselkoneella pienemmät kuin bensalla.
CO2:een vaikuttaa polttoaineen hiili-%. Maakaasulla se on alempi kuin bensalla, minkä vuoksi samanlaisen auton CO2 on maakaasulla pienempi kuin bensalla.
Tarkkaan ottaen CO2 kuuluisi laskea polttoainekilojen kautta, koska oikeasti auto kulkee polttoainekiloilla (jonkinmoinen ero bensan ja dieselin välillä mutta iso ero kaasuihin) ja vielä tieteellisemmin MegaJouleilla tai kiloWattitunneilla. On vain käytännössä paljon helpompaa mitata huoltoasemilla litroja kuin kiloja saati sitten kiloWattitunteja, joiden arvot on olemassa myös bensalle ja dieselille.
Hybridiauton virallinen CO2 on muita pienempi osittain siksi, että mittauksessa voidaan kikkailla akun varauksella niin että kokeen alussa akku on täysi ja kokeen lopussa tyhjä. Tämä kikkailumahdollisuus poistuu parin vuoden päästä kun NEDC testin tilalle tulee todellisen ajon nopeuksia ja kaasujalkaa paremmin vastaavat WLTP ja RDE testit.
- möhömaha1985
Hiilidioksidi ei ole myrkyllistä ,joten tuota asiaa on turha miettiä auton valinnassa.
- Huomioi_tämäkin
Ei ehkä 'myrkyllistä' jossain mielessä, mutta se kyllä tappaa tehokkaasti ja nopeastikin ja on todella paha ilmastolle, jos sitä on liikaa.
Tuskinpa sitä turhaan on otettu ensimmäiseksi autojen päästöksi, jota rajoitetaan.
- veio4
AJONEUVOVERO kannustaa saastuttamaan mahdollisimman paljon. Se on asia jota olen yrittänyt kertoa näillä palstoilla mutta ei näytä menevän perille. Lukijat ovat ilmeisesti niitä jotka haluavat saastuttaa paljon ja halvalla ja siksi kannattavat Ajoneuvoveroa.
- sellainen.tapaus
Polttopullo veijo, sinä olet yrittänyt näillä palstoilla kertoa kaikkea muutakin paikkansa pitämätöntä, tyhmyytesi, osaamattomuutesi ja katkeruutesi synnyttämää täydellistä paskaa.
Eipä todellakaan ihme, ettei kertomasi ole lukijoissa mielenkiintoa herättänyt.
- Einarsdottir
Bensa 1 g/km CO2 = 0.043103448275862 l/100km
Diesel 1 g/km CO2 = 0.037735849056604 l/100km
Lähde: unitjuggler.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18976Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875