Miksi???

Frettiä hankkimassa..

Kun lähetät viestiä tai ilmoitat jossain, että haetaan frettiä niin ketään ei kiinnosta edes ilmoittaa onko frettejä enään missään saatavilla.

Kokemattomat ihmiset jotka haluaisivat hankkia fretin, niin ei kelpaa edes vanhemman fretin hoitajaksi/omistajaksi.

Miksi asiat ovat näin?

11

1200

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joopajoo....

Niin muaki ärsyttää toi että ihmiset ei myy frettejään sellasille kellä ei ole ennestään ollut frettiä ja sitten ku joku ilmottaa saavansa ensimmäisen fretin keskustelussa nii sanotaan että tervetuloa uudet omistaja,mutta miten ne meinaa saaha uusia frettien omistajia jos ne ei myy niille niitä..Onhan ne itekki ollu joskus fretittömiä ja ovat sitten saaneet kasvatettua frettinsä hyvin kun ovat ne saaneet ostettua..no joo saatto olla vähän sekava viesti :)

• Kissus

...että pentuja joutuu parhaimmillaan jonottamaan jopa toista vuotta. harvemmin kellään on ylijääneitä pentuja. Fretit ovat sen verran haluttuja ja kuitenkin suht harvinaisia lemmikeitä ettei niiden kotimainen poikastuotanto riitä täyttämään kysyntää. Yleensä myös on niin, että kasvattajat antavat jo ennen pennun hankkineelle etuvarausoikeuden. Pentueet varataan siis pitkälti ennen niiden syntymää ja useimmiten varaajat ovat ihmisiä, jotka hankkivat ensimmäiselle freetulleen kaveria samalta kasvattajalta.

Kyllä täällä aina ajoin näkyy myös ilmoituksia joissa haetaan uutta kotia aikuiselle fretille. On totta että niitäkään tuskin saa ilmaiseksi eli maksamaan joutuu jos fretin haluaa. Se, että aikuisitakaan freteistä ei haluta luopua johtuu varmaan siitä ettei kukaan nyt "lapsistaan luovu" ihan helpolla.

• weemano

En minä tunne että minua olisi syrjitty lainkaan enemmän, kuin muitakaan uusia ihmisiä jotka frettien pariin eksyvät.
      Tosin suosion saamiseen tarvitaan keskustelutaitoa!
      Jos vain laitat ilmoituksen:"Halutaan ostaa fretti tai kaksi" se ei herätä kenenkään kiinnostusta koska kukaan ei tiedä sinusta mitään.
      Avoimesti keskusteluissa mukana ollessa ja kysellessä saa sen maineen jonka tarvitsee kasvattajien silmissä edes päästäkseen listoille.
      Minä aloin haeskelemaan näätyläistä n. kuukausi ennen koulun loppua tänä keväänä ja 2 viikon sisällä, kyseltyäni kaikki kasvattajat läpi, minuun otettiin yhteyttä ostoilmoitukseni perusteella.
      2 viikkoa myöhemmin olin sitten onnellinen fretinomistaja.
      3 viikkoa sitten meille saapui jo toinen poika taloon.
      Että vähän vain kärsivällisyyttä.

• maiki

Olen täysin samaa mieltä weemanon kanssa. Tottakai kasvattaja haluaa tietää ihmisestä jolle kasvattamansa pennun myy. Kaikilla on joskus ollut se ensimmäinen fretti... Mutta myös että onko ihminen joka on hankkimassa ensimmäistä frettiänsä, tutustunut siihen lukemalla netistä tai jollain muulla tavalla. Itse hankin ensimmäisen frettini n. 6vuotta sitten.. "opiskelin" siitä silloin kuukauden/kaks ja fretin hankinta helpottui huomattavasti! :) En nyt tarkoita tällä ettet olisi tutustunut fretteihin, mutta tietämättömyys voi olla myös yksi syy jos kasvattaja ei halua pentua myydä.

• Vikiskää vaan....
        maiki kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä weemanon kanssa. Tottakai kasvattaja haluaa tietää ihmisestä jolle kasvattamansa pennun myy. Kaikilla on joskus ollut se ensimmäinen fretti... Mutta myös että onko ihminen joka on hankkimassa ensimmäistä frettiänsä, tutustunut siihen lukemalla netistä tai jollain muulla tavalla. Itse hankin ensimmäisen frettini n. 6vuotta sitten.. "opiskelin" siitä silloin kuukauden/kaks ja fretin hankinta helpottui huomattavasti! :) En nyt tarkoita tällä ettet olisi tutustunut fretteihin, mutta tietämättömyys voi olla myös yksi syy jos kasvattaja ei halua pentua myydä.

Eiköhän kasvattaja aika äkkiä huomaa että millainen ihminen sitä frettiä kyselee.... Onko kyseliä 13v. LAPSI jonka vanhemmat eivät ole edes antaneet suostumusta eläimen ottoon, vaiko sitten aikuinen joka on etsinyt monta vuotta tietoa jne... Ja monet kasvattajat eivät edes myy, jos meinaa hommata häkin, koska häkkieläimiähän nämä eivät ole. Ensimmäinen tuli meille kasvattajalta, ja pentu oli varattu reilusti yli puoli vuotta ennen pentujen syntymää. Eli kas niin lapset, mikään ei tule ilmaiseksi.... Jos haluatte kaiken olevan helppoa, ottakaa vaikka hamsteri

• 2 Fretinomistaja

Ennen fretin hankkimista olin harkinnut asiaa muutaman vuoden ja lukenut aktiivisesti _paljon_ tietoa freteistä, kaikesta mahdollisesta.

Lopullinen herätys tuli kuitenkin keväällä. Kyselin kaikki mahdolliset kasvattajat läpi ja suurimmasta osasta pennut olivat jo varattuja. Löysin onneksemme kasvattajan jolta kuitenkin saimme kaksi pentua varattua.

Kasvattajaan ottaessani yhteyttä kerroin tarkasti minkä ikäisiä olemme, mistä tulemme, millaisiin oloihin fretti tulisi, tietoa ruokinnasta ym mahdollisesta. Kannattaa huolellisesti koota esittely, sillä se merkitsee paljon!

Kannattaa myös olla kiinnostunut mahdollisen pennun löytyessä pennun kasvatuksesta, kehityksestä ja kysellä kuulumisia oma-aloitteisesti. Olla mukana alusta asti oman pentusi elämässä :)

En koe että olisimme tulleet syrjityksi, vaikka ensimmäiset 2 pentua hankittiin tänä kesänä perheeseemme.

• Miina H

Jokaisella fretti-ihmisellä on joskus ollut se ensimmäinen fretti. Mitä kautta kukakin on ensimmäisen frettinsä hankkinut, vaihtelee.

Itse olen pentujen kohdalla tavallaan priorisoinut ostajat. Ensisijalla ovat ne, joilla on jo meiltä kasvatti. Toisella sijalla ne, joilla on kotona ennestään frettejä. Tämä siitä syystä, että ne, joilla on jo meidän kasvatti, ovat tuttuja ja luotettavia ihmisiä ja toisaalta, fretti kaipaa seuraa, joten mielummin myyn pennun kotiin, jossa sillä on kavereita kuin yksineläjäksi.

Seuraavaksi tulevat ne, joilla on jo kokemusta freteistä vaikka ei juuri tällä hetkellä frettiä olisikaan. Näillä ihmisillä on tieto siitä, mitä fretti tuo elämään tullessaan eikä näiden kohdalla tule juurikaan tapauksia, joissa freteistä luovuttaisiin niiden frettimäisten piirteiden vuoksi.

Meiltä on kuitenkin lähtenyt pentuja myös ensimmäisiksi freteiksi ja ainoiksi freteiksi (tosin eivät ole kauaa ainoina olleet :)).

En oikeastaan koskaan vastaa foorumeilla oleviin frettitiedusteluihin. Tähän on monia syitä... mikäli ihminen on nähnyt vaivaa sen verran, että on ottanut selville kasvattajien yhteystietoja ja ottaa yhteyttä sähköpostilla, koen jotenkin nämä motivoituneimmiksi kuin foorumeilla frettejä (etenkin pentuja) kyselevät. Kasvattajien yhteystietoja kuitenkin löytyy, kun vain hieman viitsii etsiä.

Mitä sitten tulee sähköpostikyselyihin, niin huomattavasti mieluimmin vastaa viesteihin, joissa pennunkyselijä esittelee itsensä, kertoo itsestään ja perheestään/kodistaan kuin viesteihin, joiden sisältö on suunnilleen "koska voin hakea kaksi frettiä? Mielellään tummia. Paljonko maksaa". Vaikka lain mukaan eläin on kauppatavaraa siinä missä auto tai kengät, harva kasvattaja tekee näin kuitenkaan.

Toivottavasti tästä sekavasta viestistä sai jotain punaista lankaa esille :)

• vähän

sanoit ettei vanhaakaan frettiä saa eksks fretiks. Omalt kannalt voin sanoo etten helpolla kokemattomalle omiani antais jos heist olis pakko luopua, koska siinä jännittäisi vielä enemmän että hoidetaanko heitä nyt kunnolla ja prjäävätkö he siellä. Sen takia tuntuisi paremmalta antaa eteenpäin ihmiselle jolla on freteistä kokemusta ennestään, että tietää että heillä on siellä siten hyvät oltavat. Tietysti kokematon voisi olla aivan yhtä pätevä, mutta.. no joo, tää nyt on vain mun mielipide

• Kattikonna

Vahingossa osui viesti silmiini, ja toden totta; pakko olla samaa mieltä, ja tämä koskee varmaan kaikkia muitakin eläimiä..!

Jos ostoilmoitus menee suurinpiirtein näin:

"Mä haluun ostaa fretin/kilpparin/hamsun, ja mulla on kauheesti kokemusta jo, niin paljoko maksaa hei, ja missä sä asut?" TÄMÄN kaltaisiin ostoilmoituksiin kukaan tuskin haluaa vastata!!?

Ja, jos itse laitat ilmoituksen palstalle/lehteen, jossa myyt kasvattamiasi poikasia, ja potentiaalinen ostajaehdokas esittelee itsensä esim. e-mailissa näin:

"sulla oli myynnissä fretti/kilppari/hamsu, mä oon aatellu kans hankkii jonku tommosen, niin paljoko nää maksaa ja saako niitä osamaksulla. Mä oon lukenu noista elukoista, ja mä tiiän niistä jo kaiken"

Jotenka; HUOLELLISUUTTA ihmiset siihen, miten itsenne tuotte julki!! Jopa /- 30 vuotiaat saavat itsensä kuulostamaan ja vaikuttamaan 13 vuotiaalta =0/

• 15-vuotias
        Kattikonna kirjoitti:

Vahingossa osui viesti silmiini, ja toden totta; pakko olla samaa mieltä, ja tämä koskee varmaan kaikkia muitakin eläimiä..!

Jos ostoilmoitus menee suurinpiirtein näin:

"Mä haluun ostaa fretin/kilpparin/hamsun, ja mulla on kauheesti kokemusta jo, niin paljoko maksaa hei, ja missä sä asut?" TÄMÄN kaltaisiin ostoilmoituksiin kukaan tuskin haluaa vastata!!?

Ja, jos itse laitat ilmoituksen palstalle/lehteen, jossa myyt kasvattamiasi poikasia, ja potentiaalinen ostajaehdokas esittelee itsensä esim. e-mailissa näin:

"sulla oli myynnissä fretti/kilppari/hamsu, mä oon aatellu kans hankkii jonku tommosen, niin paljoko nää maksaa ja saako niitä osamaksulla. Mä oon lukenu noista elukoista, ja mä tiiän niistä jo kaiken"

Jotenka; HUOLELLISUUTTA ihmiset siihen, miten itsenne tuotte julki!! Jopa /- 30 vuotiaat saavat itsensä kuulostamaan ja vaikuttamaan 13 vuotiaalta =0/

Itse olen 15-vuotias tyttö ja haluaisin fretin. Olenko minäkin sitten mielestänne liian nuori? Eihän nuori ikä aina kerro kaikkea. Tietenkin ymmärrän että harvat haluaa myydä 13-vuotiaalle, mutta missä menee raja? Kyllähän fretilleen omistautunut 15-vuotias voi olla ihan yhtä hyvä omistaja kuin 30-vuotias töissä käyvä aikuinen.

• 16-vuotias
        15-vuotias kirjoitti:

Itse olen 15-vuotias tyttö ja haluaisin fretin. Olenko minäkin sitten mielestänne liian nuori? Eihän nuori ikä aina kerro kaikkea. Tietenkin ymmärrän että harvat haluaa myydä 13-vuotiaalle, mutta missä menee raja? Kyllähän fretilleen omistautunut 15-vuotias voi olla ihan yhtä hyvä omistaja kuin 30-vuotias töissä käyvä aikuinen.

ja minulla on fretti. ja ystävälläni on myös fretti ja siitä sain innostuksen. en tiedä miten ystäväni kyseli frettiiän, mutta hän etsi sitä 3kk, ja minulla meni vain vajaa viikko. kerroin kasvattajalle millaisiin oloihin fretti tulisi, millainen itse olen ja vähän kyselin hänen freteistään, ja jonkun ajan mietinnän jälkeen hän myi minulle fretin. ikä tietysti vaikuttaa, mutta kuinka ilmoittaa asiansa, vaikuttaa vielä enemmän. mutta jos on riittävästi kärsivällisyyttä ja ei pinna pala kauhean helposti fretin kanssa pärjää aivan hyvin :P ja olen varma että jokaisella jolla on fretti, haluaa toisen. ne ovat maailman suloisimpia eläimiä :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      47
      2973
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2751
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2649
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      39
      2466
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1938
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1569
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1287
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      178
      1219
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1070
    Aihe