Valmistelen poikia jo koulun alkamiseen ja olemme hankkineet kaikkea tarpeellista (vähän tarpeetontakin). Pojilla on koulumatkaa 3km, joka taittuu turvallista ulkoilutietä pitkin uusilla pyörillä. Turvallisuus varusteet ovat kunnossa, mutta miten varustaa kakkos- ja nelosluokkalaiset pyörämiehet sadekelille?
Parhaina varusteina pitäisin itse saappaita, sadetakkia ja sadehousuja (ns. kura-asu), sillä tie on soratie ja pyörät poikien käytössä aikamoisia ”kuralinkoja”. Saisikohan tuonikäiset ukot vielä pukemaan päälleen sadepuvut! Onko kokemuksia? Miten muut ”vanhukset” varustatte muksunne sadekelille? Odotan asiallisia kokemuksia!
Fillaristien varustaminen
18
6169
Vastaukset
- 3:n isä
on alusta asti kuuluneet sadeasut sadekelin vakiovarusteisiin. Eivät ole ikinä pahemmin edes purnanneet vastaan.
Nyt pojilla on tavllisen näköiset sadehousut ja sadetakit on enemmänkin tuulipuvun näköiset ja ne kumpparit suostuvat kyllä laittamaan. Joskus ottavat reppuun lenkkarit mukaan, että voivat tarvittaessa vaihtaa ne koulussa.- Pyöräilijät
Kuulostaa hyvältä. Tarkoitatko noilla asuilla Rukan sadeasuja? Olen harkinnut sellaisten hankkimista.Meillä on kulunut vähän aikaa siitä, kun pojat käyttivät kura-asuja, joten pelkään, että menee asian suhteen "neuvotteluksi".
- vaihtoehtoa
elikkä annat vaihtoehdoiksi, joko sadevaatteet päälle ja pyörällä kouluun, tai sitten kävellen sateenvarjon kanssa. Eihän tuo nimittäin ole ylivoimaisen pitkä matka kävelläkkään, jos ei sadevehkeitä halua, niin ja muuten meillä on sama taktiikka kypäränkin kanssa, jos ei sitä halua, niin sitten kävelee.
- Näin kävi meillä
Järjellä ja tunteella – puhuen ja perustelleen!
Kerron kokemuksia parin vuoden takaa. Yleisurheilun MM-kisojen aikaan sattui satamaan ja rankasti. Olin hankkinut liput pojille ja itselleni koko kisaviikoksi. Mietin, miten varustaa pojat sateiseen katsomoon. Heillä oli entuudestaan Rukan sadetakit ja päätin hankkia heille kiireessä sadehousut. Itselläni on saman valmistajan asiallinen sadepuku. Ongelmaksi tuli se, ettei 130 ja 140 vyötäröhousuja ollut ostohetkellä kuin punaisina ja sinisiä oli vain kurahaalareina. Valitsin siniset haalarit. Nuorimmainen laittoi haalarit, mutta vanhimman, silloin 12 vuotiaan kanssa jouduin ottamaan miehestä mittaa. Hänestä ne olivat kurahousut ja lapselliset. Sain pojan laittamaan ne pakottamalla ja huutamalla. Taisi mennä meiltä molemmilta kisatunnelma sinä iltana. Minua jäi harmittamaan oma autoritaarinen tapani reagoida asiassa, vaikka se olikin järkevä ja oikea. Otin asian kisa illan jälkeen pojan kanssa puheeksi ja pyysin anteeksi menettelyäni selitysten kera. Poika kapsahti kaulaan ja sanoi: ”mää olen kiltti isi ja laitan sadevaatteet”. Kyllä siinä pala nousi isälläkin kurkkuun.
Haluan sanoa tällä kirjoituksella, että joskus joutuu olemaan tiukka vaatimuksissaan, mutta edelleenkin kaihertaa mieltä, teinkö oikein. Vastaan heti perään, että tein. En pakottanut poikia pukemaan sadevaatteita nolatakseni heitä, vaan suojatakseni heitä. Ne jotka olivat kisakatsomossa muistavat, miten vettä tuli joka suunnasta ja että kunnon sadepuku oli ainoa oikea varuste siellä.
No mitä tästä seurasi meillä: Nykyään sadepuvut ovat vakiovarusteet molemmilla sateisella säällä.
PS. Nuorimmainen oli eka- ja tokaluokan ajan iltapäivät leikkipuistossa. Siellä puiston ohjaaja perusti ”kuriskerhon”, johon pääsyvaatimuksena olivat kurahousut. Näin hän sai lapset pukemaan kurahousut jalkaan iltapäiväksi aina kun sää niin vaati. Olipa mukavaa hakea kuivalapsi kotiin. Muistan ne lukuisat kerrat, kun kaikki neljät housut olivat läpimärät ja kuraiset. lasten aknssa täytyy olla joskus ovelia! - vaan
Näin kävi meillä kirjoitti:
Kerron kokemuksia parin vuoden takaa. Yleisurheilun MM-kisojen aikaan sattui satamaan ja rankasti. Olin hankkinut liput pojille ja itselleni koko kisaviikoksi. Mietin, miten varustaa pojat sateiseen katsomoon. Heillä oli entuudestaan Rukan sadetakit ja päätin hankkia heille kiireessä sadehousut. Itselläni on saman valmistajan asiallinen sadepuku. Ongelmaksi tuli se, ettei 130 ja 140 vyötäröhousuja ollut ostohetkellä kuin punaisina ja sinisiä oli vain kurahaalareina. Valitsin siniset haalarit. Nuorimmainen laittoi haalarit, mutta vanhimman, silloin 12 vuotiaan kanssa jouduin ottamaan miehestä mittaa. Hänestä ne olivat kurahousut ja lapselliset. Sain pojan laittamaan ne pakottamalla ja huutamalla. Taisi mennä meiltä molemmilta kisatunnelma sinä iltana. Minua jäi harmittamaan oma autoritaarinen tapani reagoida asiassa, vaikka se olikin järkevä ja oikea. Otin asian kisa illan jälkeen pojan kanssa puheeksi ja pyysin anteeksi menettelyäni selitysten kera. Poika kapsahti kaulaan ja sanoi: ”mää olen kiltti isi ja laitan sadevaatteet”. Kyllä siinä pala nousi isälläkin kurkkuun.
Haluan sanoa tällä kirjoituksella, että joskus joutuu olemaan tiukka vaatimuksissaan, mutta edelleenkin kaihertaa mieltä, teinkö oikein. Vastaan heti perään, että tein. En pakottanut poikia pukemaan sadevaatteita nolatakseni heitä, vaan suojatakseni heitä. Ne jotka olivat kisakatsomossa muistavat, miten vettä tuli joka suunnasta ja että kunnon sadepuku oli ainoa oikea varuste siellä.
No mitä tästä seurasi meillä: Nykyään sadepuvut ovat vakiovarusteet molemmilla sateisella säällä.
PS. Nuorimmainen oli eka- ja tokaluokan ajan iltapäivät leikkipuistossa. Siellä puiston ohjaaja perusti ”kuriskerhon”, johon pääsyvaatimuksena olivat kurahousut. Näin hän sai lapset pukemaan kurahousut jalkaan iltapäiväksi aina kun sää niin vaati. Olipa mukavaa hakea kuivalapsi kotiin. Muistan ne lukuisat kerrat, kun kaikki neljät housut olivat läpimärät ja kuraiset. lasten aknssa täytyy olla joskus ovelia!Enpä itse muista nähneeni noin vanhoja lapsia kurahousuissa, mutta tuskinpa tuo nyt niin traumaattista pojallesi oli, että siitä enää kannattaa murehtia! Lienee ihan normaalia, että vaateasioissa menee lasten kanssa joskus tappeluksi. Ja eikös teillä sitten ollut ne sadetakitkin päällä, niin eihän sitä kukaan varmaan edes huomannut, että housut oli "lastenmallia". Mitenkä sitten kisojen jälkeen, jäikö kurahousut kertakäyttöisiksi vai suostuiko poika vielä käyttämään esim. kotipihalla?
Alkuperäiseen kysymykseen kommenttina, että aikuisten mallinen rukan sadetakki ja sadehousut luulisi ihan hyvin käyvän tuon ikäisille. Matkakin on niin lyhyt, että tuskin hengittämättömyydestä tulee ongelmaa. Onko teillä ollut kosteussuojahaalarit aiemmin, vai miten olette pärjänneet ilman kuravaatteita? - edelliseen
vaan kirjoitti:
Enpä itse muista nähneeni noin vanhoja lapsia kurahousuissa, mutta tuskinpa tuo nyt niin traumaattista pojallesi oli, että siitä enää kannattaa murehtia! Lienee ihan normaalia, että vaateasioissa menee lasten kanssa joskus tappeluksi. Ja eikös teillä sitten ollut ne sadetakitkin päällä, niin eihän sitä kukaan varmaan edes huomannut, että housut oli "lastenmallia". Mitenkä sitten kisojen jälkeen, jäikö kurahousut kertakäyttöisiksi vai suostuiko poika vielä käyttämään esim. kotipihalla?
Alkuperäiseen kysymykseen kommenttina, että aikuisten mallinen rukan sadetakki ja sadehousut luulisi ihan hyvin käyvän tuon ikäisille. Matkakin on niin lyhyt, että tuskin hengittämättömyydestä tulee ongelmaa. Onko teillä ollut kosteussuojahaalarit aiemmin, vai miten olette pärjänneet ilman kuravaatteita?En minäkään usko, että meille kummallekaan tästä asiasta on jäänyt traumoja. Meillä on kelpo pojat, joiden kanssa on ollut helppoa ja niin toivon olevan jatkossakin.
Totta kai sadetakit olivat päällä ja korostan, että nuo haalarit olivat ihan asiallisen näköiset – eivät mitkään kilttanat. Meille ei kukaan huomauttanut asuista, korkeintaan muutamat kateelliset ajattelivat, että onhan siinä hyvin varustautuneita katselijoita.
Haalarit olivat ahkerassa käytössä koko kisaviikon ajan. Sen jälkeen ne olivat muutaman kerran päällä mokilla ja pihalla, kun teimme multa- ja laatoitustöitä. Lapsilla on taipumus kasvaa ja haalarit jäivät pian pieniksi. Tällä hetkellä meillä on isä ainoa, jolla on asialliset sadevaatteet. Sateella pojilla on sadetakit ja kosteutta hylkivät tuulihousut. Vyötäröhousuja emme ole hankkineet, mutta uskon, että jos niille ilmenee tarvetta, niin kyllä pojat sellaiset jalkaansa laittavat – ilman huutoja!
Joku kumma noihin sadeasujen käyttöön liittyy. Eskariin asti ne ovat ihan ok, mutta sitten alkaa tökkimään. Kurahousuja et saa sitten millään väännettyä sadehousuiksi. Toisaalta nuo kurahousumalliset sadehousut ovat erinomaiset käytössä, kun pysyvät päällä vyötäröhousuja paremmin.
Itse uskon esimerkkiin ja käytän itse sateella kunnon sadeasu. Vastasinkohan kaikkiin kysymyksiisi? No mitäpä mietit näistä? - järkeä käyttävä iskä
Näin kävi meillä kirjoitti:
PS. Nuorimmainen oli eka- ja tokaluokan ajan iltapäivät leikkipuistossa. Siellä puiston ohjaaja perusti ”kuriskerhon”, johon pääsyvaatimuksena olivat kurahousut. Näin hän sai lapset pukemaan kurahousut jalkaan iltapäiväksi aina kun sää niin vaati. Olipa mukavaa hakea kuivalapsi kotiin. Muistan ne lukuisat kerrat, kun kaikki neljät housut olivat läpimärät ja kuraiset. lasten aknssa täytyy olla joskus ovelia!Välillä lasten kanssa joutuu turvautumaan "pakottamiseen", koska lopun kaiken vanhemmat päättävät, miten pukeudutaan kunnolla. Tietenkin tulee ikä, jossa pukeutumisesta aletaan itse päättää, mutta mielestäni 12-vuotiaana ja sitä nuorempana vanhemmat sanovat aika pitkälle, miten esimerkiksi sadekeleillä pukeudutaan. Meillä oli viime kevättalvella käytössä kanssa haalarimalliset kurahousut, kun lumi alkoi sulaa ja poika halusi peuhata pihalla. Ne pysyivät päällä mäenlaskussa ja muissa puuhissa paljon paremmin kuin vyötärömalliset sadehousut. Tietenkin näyttävät hieman "lapsellisilta" päällä, mutta jos leikkii yksin märässä lumessa, eipä kukaan ole kauheasti katsomassa. Olipa käytössä myös kurarukkaset muutamina päivinä. Kurakamppeet puettiin päälle, kun niin sanottiin. Jouduin kanssa ottamaan hieman miehestä mittaa ja miettimään, voiko näin toimia, mutta päädyin järkiratkaisuun ja kurahousuja käytettiin, kun niille oli tarvetta.
Pyöräillessä haalarimalliset sadehousut ovat paremmat, kun ne pysyvät ylhäällä ja lahkeissa on jalkalenksut saappaiden alle. Mutta kukin valitkoon mielestään parhaimmat sadekamppeet pyöräilyyn, kunhan ne suojaavat kastumiselta.
- Kannattaa kyllä
Kannattaa satsata kunnollisiin kalvokuoriasuihin, eli GoreTex-tyyppisiin takkeihin ja housuihin sekä vedenpitäviin jalkineisiin. Takilla on käyttöä muulloinkin tuulitakkina, samoin jalkineet sopivat yleiskengiksi syksyyn. Vaatteiden käyttömukavuus ja ulkonäkö ovat ihan eri luokkaa verrattuna perinteisiin sadeasuihin, jonka vuoksi niitä tulee käytettyäkin. Sadeviitat ovat turhia leijoja muuhun kuin satunnaiseen käyttöön.
Hintaa tuppaa olemaan enemmän, muta ehkäpä asusteita pystyy kierrättämään. Haltin DrymaxX-vaatteet ovat vähän edullisempia ja kestävät riittävän kauan kunnes jäävät pieneksi.- Minna65
Vaihtelevissa sääoloissa eli kun välillä sataa ja paistaa niin käytän Haltin Drynax takkia. Reppuun pakkaan sadehousut ja syydvestin, jotka laitan päälle kun sadekuuro yllättää. Drymax on sisänsä hiostava mikäli alla on liian paljon vaatetta tai ulkona on liian lämmin. Jatkuvaan sateeseen minulla on pitkä sadetakki, syydvesti ja saappaat.
Hyviä ja värikkäitä sadeasuja on saatavilla myös nettikaupoista postiennakolla kuten www.aprilrain.fi - Anonyymi
Minna65 kirjoitti:
Vaihtelevissa sääoloissa eli kun välillä sataa ja paistaa niin käytän Haltin Drynax takkia. Reppuun pakkaan sadehousut ja syydvestin, jotka laitan päälle kun sadekuuro yllättää. Drymax on sisänsä hiostava mikäli alla on liian paljon vaatetta tai ulkona on liian lämmin. Jatkuvaan sateeseen minulla on pitkä sadetakki, syydvesti ja saappaat.
Hyviä ja värikkäitä sadeasuja on saatavilla myös nettikaupoista postiennakolla kuten www.aprilrain.fiMikä siinä muuten on että naiset varustautuvat sadesäähän paljon paremmin kuin miehet. Varmaankin 90 prosenttia kunnolla pukeutuneista on naisia. Ottaako se jotenkin miehisen luonnon päälle kulkea julkisesti kunnon sadevaatteissa ja kumisaappaissa. Olen usein ollut liikenteessä ainoa kunnolla varustautunut mies, sadetakki, olkainsadehousut ja Kontio kumisaappaat ja oikein kovalla kelillä vielä sydwesti. Katseita kyllä tulee mutta minua se ei haittaa. Käyttäkää järkeä älkääkä välittäjä ihmettelijöistä.
- Pekka 68
Kesämökkiä hankkiessamme tuli vastaan myös sadeasujen hankinta koko perheelle. Silloin päätimme että kaikille hankitan haalarihoutut ja ssadetakki iästä riippumaatta. Hyviä ja makuun sopivia löytyi www.aprilrain.fi sadeasukaupasta. Nuorimmalle otettiin lisäski kurarukkaset ja vaimolle myös syydvesti.
- mökille
Mökille onkin helppo hankkia asianmukaiset varusteet. Minkäikäiset lapset teillä käyttävät haalarihousuja ja kurarukkasia? Itsekin oon hankkimassa sadeasuvarustusta.
- Hansen
On se kumma, kun katsotaan hieman pitkään kun pukeutuu asialliseti sadesäähän. Varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla tuntuu olevan synti, jos sateella pukee kunnollisen perinteisen sadeasun ja kumisaappaat.
Se kun on nyt vain niin, ettei Coreteksit ja muut huuhaa tekstiilit pidä vettä kunnon sateella ja ainoa oikea varuste rankkaan sateeseen on perinteinen sadeasu ja kunnon kumisaappaat.
Ihmiset taiteilee pikkukengissä ja sateenvarjossa mitä pahimmalla sateella, mutta omapahan on häpeänsä. Sateenvarjot tulisi kieltää niiden vaarallisuuden takia, ruuhkassa saa varoa silmiään.
Meikeläisen itsetunto riittää kyllä kunnon "kurahousuissa", sadetakissa ja kumisaappaissa kulkemiseen myös keskikaupungilla kun keli sen vaatii. Käyttäkää muutkin maalaisjärkeä, jos sellaista nyt sitten kaupungissa on. - Mikko33
Hei.
Minä käytän täällä helsingissä sateella valkoisia Ocean sadehousuja ja sadetakkia. Tietenkin jalassa on myös kontio kumisaappaat. Ostin sadeasut (www.sadeasu.net). - Corekalle
Hansen kirjoitti:
On se kumma, kun katsotaan hieman pitkään kun pukeutuu asialliseti sadesäähän. Varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla tuntuu olevan synti, jos sateella pukee kunnollisen perinteisen sadeasun ja kumisaappaat.
Se kun on nyt vain niin, ettei Coreteksit ja muut huuhaa tekstiilit pidä vettä kunnon sateella ja ainoa oikea varuste rankkaan sateeseen on perinteinen sadeasu ja kunnon kumisaappaat.
Ihmiset taiteilee pikkukengissä ja sateenvarjossa mitä pahimmalla sateella, mutta omapahan on häpeänsä. Sateenvarjot tulisi kieltää niiden vaarallisuuden takia, ruuhkassa saa varoa silmiään.
Meikeläisen itsetunto riittää kyllä kunnon "kurahousuissa", sadetakissa ja kumisaappaissa kulkemiseen myös keskikaupungilla kun keli sen vaatii. Käyttäkää muutkin maalaisjärkeä, jos sellaista nyt sitten kaupungissa on.Coretex kyllä pitää vettä kovallakin sateella. Minulla on Rukkan coretexistä tehty ulkoiluasu. Ei ole kertaakaan tullut vettä läpi kovassakaan sateessa. Silti materiaali on hengittävää. Kerrassaan ihmeainetta. Hinnakas puku on mutta hyvä.
PVC-puku on hyvä likaisissa hommissa, kalastuksessa, rakennustöissä yms. Coretex likaantuu helposti, joten perinteinen "kurapuku" on hyvä vaikka sienimetsällä mutta voi sitä kaatosateella pitää kaupungissakin. - inspe
mökille kirjoitti:
Mökille onkin helppo hankkia asianmukaiset varusteet. Minkäikäiset lapset teillä käyttävät haalarihousuja ja kurarukkasia? Itsekin oon hankkimassa sadeasuvarustusta.
Meillä haalarihousujen käyttö loppui 7-vuoden paikkeilla. Sen jälkeen meni vielä maastokuvioiset vyötäröhousut jonnekin 11 vuoteen asti. Mökillä ja kalastellessa poika 15v pukee päälle sadevaatteet ihan oma-aloitteisesti mutta kavereiden kanssa saa vaikka kastua. Ei edes sadetakkia suostu pukemaan. Tämä muoti on jännä juttu. Joskus 60-luvulla taas piti ihan väkisin saada Rukkan sadetakki kun se oli muotia. Nyt semmoinen on out ihan kokonaan. En ole koskaan pitänyt tätä sadevaateasiaa kovin tärkeänä. Pukeutukoot penskat kunnolla tai kastukoot.
- jasper55
Mikko33 kirjoitti:
Hei.
Minä käytän täällä helsingissä sateella valkoisia Ocean sadehousuja ja sadetakkia. Tietenkin jalassa on myös kontio kumisaappaat. Ostin sadeasut (www.sadeasu.net).hei!
minä käytän ocean valmistamaa ocean sadepuku saappailla. ostin myös hiljattain sadeasu.netistä - Anonyymi
Hansen kirjoitti:
Meikeläisen itsetunto riittää kyllä kunnon "kurahousuissa", sadetakissa ja kumisaappaissa kulkemiseen myös keskikaupungilla kun keli sen vaatii. Käyttäkää muutkin maalaisjärkeä, jos sellaista nyt sitten kaupungissa on.Minullakin on aina sadekelillä kunnon varustus eli sadetakki, olkainkurahousut ja Kontio kumisaappaat, myös keskikaupungilla. On mukava kulkea ja tutkia kateellisten katseita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995305Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453573Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4432496Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2521537Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121291- 851289
- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1381139