jotka siis pitäisi tietää? entä itävallassa?
esim väistämiset
onko saksassa ajettaessa mitään erikoisia
25
6111
Vastaukset
- Hans
Jos motarilla tulee äkkipysähdys (ei mitenkään epätavallista), niin kannattaa samantien läimäyttää hätävilkut päälle, että takaa kahtasataa tulevakin varmasti tajuavat että nyt perkele jarrua tosissaan!
Voi törmätä yht'äkkiä kilometrien tukoksiin (stau) AutoBahneilla ja silloin on aina ketjukolarin riski.- olla vähän vaarallista
iroittaa käsi ja painaa sitä hätävilkkua päälle.
Saa nimittäin pitää ihan tosissaan kiin kun hidastus on sen verran raju.Kerran sain kytkettyä päälle.Siellä heillä on hätävilkut kytketty jarruun sitten että äkkijarrutus/nopeushidastus pistää ne päälle.Saisi olla suomessakin.Se on tosi että ne äkkipysähdykset on rajuja.Kuin seinään ajais. - erikoista!
olla vähän vaarallista kirjoitti:
iroittaa käsi ja painaa sitä hätävilkkua päälle.
Saa nimittäin pitää ihan tosissaan kiin kun hidastus on sen verran raju.Kerran sain kytkettyä päälle.Siellä heillä on hätävilkut kytketty jarruun sitten että äkkijarrutus/nopeushidastus pistää ne päälle.Saisi olla suomessakin.Se on tosi että ne äkkipysähdykset on rajuja.Kuin seinään ajais.Vyöt tiukalla ja jarrut kunnossa.
Miten niin vaarallista?
Toisin paikoin hidastumisen pystyy ennakoimaan.
Esimerkiksi Kasselin tienoon mäissä, jos kilsan, parin päässä edessä näkee rekan lähetevän nousussa ohittamaan jotain saatanan laatikon vetäjää (karavaanarit suuttuvat) niin ainakin kaasun voi löysätä ja varautua jarrutukseen.
Joka paikassa, meilläkin, kannattaa katsella liikennettä hieman kauemmas eteen päin. - oli perässä
erikoista! kirjoitti:
Vyöt tiukalla ja jarrut kunnossa.
Miten niin vaarallista?
Toisin paikoin hidastumisen pystyy ennakoimaan.
Esimerkiksi Kasselin tienoon mäissä, jos kilsan, parin päässä edessä näkee rekan lähetevän nousussa ohittamaan jotain saatanan laatikon vetäjää (karavaanarit suuttuvat) niin ainakin kaasun voi löysätä ja varautua jarrutukseen.
Joka paikassa, meilläkin, kannattaa katsella liikennettä hieman kauemmas eteen päin.1200 kiloinen vaunu.Vetää aikamoisesti kun rupeaa nopeassa jarrutuksessta työntämään perää vaikka jarrullinen onkin.Kuten sanoin niin hätävilkkujen automaattinen toiminta äkkipysähdyksessä olis Suomessakin ok. Ai niin olen muuten pari kerta käyttänyt hätävilkkuja täälläkin.M.m. hämärässä kuin Hirvi tallusteli maantien laidalla
- aifhaifhaf
olla vähän vaarallista kirjoitti:
iroittaa käsi ja painaa sitä hätävilkkua päälle.
Saa nimittäin pitää ihan tosissaan kiin kun hidastus on sen verran raju.Kerran sain kytkettyä päälle.Siellä heillä on hätävilkut kytketty jarruun sitten että äkkijarrutus/nopeushidastus pistää ne päälle.Saisi olla suomessakin.Se on tosi että ne äkkipysähdykset on rajuja.Kuin seinään ajais.kuin Suomessa.
Yhtäkkisen jarrutuksen jonon pysähtymisen takia voi välttää sillä, että pitää riittävän turvavälin edellä ajavaan sekä tarkkailee ajoneuvoja myös 2-3 ajoneuvoja edelläajavan edellä, eikä pelkästään edelläajavan takavaloja!
- erikoista!
Toki Suomessakin jokainen AINA ennen kaistan vaihtoa tarkistaa peileiSTÄ liikennetilanteen?
Samoin AINA ennen kaistan vaihtoa laittaa vilkun päälle hyvissä ajoin ENNEN sivusuuntaan liikkumista?
Mutta jos kotoisissa olosuhteissa asiat ovat päässeet unohtumaan niin nyt on korkea aika verestää autokouluoppeja!- kyllä nyt
lähinnä erikoisii liikennemerkkejä ym jotai ei maalainen tajuu
- Käynnyt
kyllä nyt kirjoitti:
lähinnä erikoisii liikennemerkkejä ym jotai ei maalainen tajuu
Vauhdit on reiluja mut muuten liikenne on hyvin kurinalaista ja joustavaa,sooloilua ja koheltamista ei suvaita,isommat sakot menee oikeuteen ja poliisilla on oikeus periä arvioidun sakon suuruinen takuusumma käteisenä ja jos sitä ei löydy niin takavarikoida auto,että ei kannata hölmöillä.
Paikoitellen väärästä pysäköinnistä ei sakoteta vaan auto napataan nosturilla lavalle ja viedään samantien talteen,et jos pysäköintikieltomerkin alla on hinausauton kuva niin...
Motarilla voi olla kaistakohtainen alin sallittu nopeus. - B.B.Virtanen
kyllä nyt kirjoitti:
lähinnä erikoisii liikennemerkkejä ym jotai ei maalainen tajuu
Liikennemerkithän ovat vakiokamaa miltei kaikkialla joskin esim. ohituskieltomerkki saattaa koskea vain kuorma-autoja.
Mutta, kuten kirjoituksista on käynyt ilmi, saksalaiset moottoritiet eli autobahnit ovat samalla tavalla osaamattomalle vaarallisia kuin moottoritiet Suomessa osaamattomalle turvallisia. Autobahnilla on täysin laillista ajaa kolmeasataa ja sitä siellä tehdään jatkuvasti, kunhan vain tilaa on. 200-250 km/h on aivan normaali ajonopeus ehkä joka kymmenennelle kulkijalle ja kun kulkijoita on miljoonia, on kovaa ajaviakin tosi paljon.
Autobahnilla ajetaan aina oikealla kaistalla. Muita kaistoja saa käyttää vain hetkellisesti ohittamiseen. Vaikka ajaisit kahtasataa, oikea kaista on ainoa sallittu kaista. Suomalaisella "ajan-tässä-sataakahtakymppiä-vasemmalla-kaistalla" mentaliteetilla pääsee hyvin nopeasti autonsa viimeisestä metristä eroon ellei liikennepoliisi ehdi sitä ennen lätkäistä 2000 euron sakkoja.
Ja ohittamaan lähtiessä, takasektori, takasektori ja vielä kerran takasektori, ja sitten vasta kaistan vaihto ellei sieltä ketään kilometrin matkalla tule; pelkkä vasemman kaistan tarkkailu ei riitä koska se 275 km/h lähestyvä Mersu tai Porsche saattaa tulla kanssasi samaa kaistaa, vasemmalla ajo kun on pääsääntöisesti kiellettyä.
Näitä pääsääntöjä noudatetaan sitten niin hyvin kuin mahdollista; aina ei tarkka noudattaminen onnistu, jos oikealla kaistalla on 5 km jono rekkoja tai muuten vaan on normaali liikennetilanne, jossa autoja on 100 kpl/km joka kaistalla. Mutta alle 10000 autobahn-ajokilometrin kokemuksella kannattaa olla erityisen varovainen ja siitä eteenpäin varovainen. Kuolonkolarit ovat jokapäiväistä kamaa.
Niin, ja Saksassa ajovaloja pitävät ne, jotka haluavat viestittää ajavansa kovaa, eivät muut. Harkitse, toimitko kuin turisti vai kuin saksalainen.
Hyvää matkaa. Autobahn on parhaimmillaan hauska ja nopea ajoväylä.
B.B.Virtanen - dfsdfsd
kyllä nyt kirjoitti:
lähinnä erikoisii liikennemerkkejä ym jotai ei maalainen tajuu
Jos näet Autobahnilla kahdeksankympin nopeusrajoitusmerkin,jonka alla lukee "bei Nässe",niin tämä nopeusrajoitus on voimassa ainoastaan sateella.Tässä yksi esimerkki,joita ei Suomessa tunneta.
- erikoista!
dfsdfsd kirjoitti:
Jos näet Autobahnilla kahdeksankympin nopeusrajoitusmerkin,jonka alla lukee "bei Nässe",niin tämä nopeusrajoitus on voimassa ainoastaan sateella.Tässä yksi esimerkki,joita ei Suomessa tunneta.
Ainakaan meillä päin Suomea ei tuulipusseja ole.
Korkeammalla sivuprofiililla kannattaa ottaa huomioon. - asiaa baanoista
B.B.Virtanen kirjoitti:
Liikennemerkithän ovat vakiokamaa miltei kaikkialla joskin esim. ohituskieltomerkki saattaa koskea vain kuorma-autoja.
Mutta, kuten kirjoituksista on käynyt ilmi, saksalaiset moottoritiet eli autobahnit ovat samalla tavalla osaamattomalle vaarallisia kuin moottoritiet Suomessa osaamattomalle turvallisia. Autobahnilla on täysin laillista ajaa kolmeasataa ja sitä siellä tehdään jatkuvasti, kunhan vain tilaa on. 200-250 km/h on aivan normaali ajonopeus ehkä joka kymmenennelle kulkijalle ja kun kulkijoita on miljoonia, on kovaa ajaviakin tosi paljon.
Autobahnilla ajetaan aina oikealla kaistalla. Muita kaistoja saa käyttää vain hetkellisesti ohittamiseen. Vaikka ajaisit kahtasataa, oikea kaista on ainoa sallittu kaista. Suomalaisella "ajan-tässä-sataakahtakymppiä-vasemmalla-kaistalla" mentaliteetilla pääsee hyvin nopeasti autonsa viimeisestä metristä eroon ellei liikennepoliisi ehdi sitä ennen lätkäistä 2000 euron sakkoja.
Ja ohittamaan lähtiessä, takasektori, takasektori ja vielä kerran takasektori, ja sitten vasta kaistan vaihto ellei sieltä ketään kilometrin matkalla tule; pelkkä vasemman kaistan tarkkailu ei riitä koska se 275 km/h lähestyvä Mersu tai Porsche saattaa tulla kanssasi samaa kaistaa, vasemmalla ajo kun on pääsääntöisesti kiellettyä.
Näitä pääsääntöjä noudatetaan sitten niin hyvin kuin mahdollista; aina ei tarkka noudattaminen onnistu, jos oikealla kaistalla on 5 km jono rekkoja tai muuten vaan on normaali liikennetilanne, jossa autoja on 100 kpl/km joka kaistalla. Mutta alle 10000 autobahn-ajokilometrin kokemuksella kannattaa olla erityisen varovainen ja siitä eteenpäin varovainen. Kuolonkolarit ovat jokapäiväistä kamaa.
Niin, ja Saksassa ajovaloja pitävät ne, jotka haluavat viestittää ajavansa kovaa, eivät muut. Harkitse, toimitko kuin turisti vai kuin saksalainen.
Hyvää matkaa. Autobahn on parhaimmillaan hauska ja nopea ajoväylä.
B.B.VirtanenTäällä taas mahtaillaan ja liioitellaan asioita.
Autobahnilla ajaminen ei periaatteessa eroa kovinkaan paljon minkään muun maan motareista. Yli 200 ajavat ovat harvassa, koska tilaa ei ole ja nopeusrajoituksia on paljon.
Sääntöjä rikotaan ja törttöilijöitä on sielläkin. En kyllä usko, että kukaan yli 200 km/h ajava käytännössä vaihtelisi kaistoja aina oikean puoleisimpaan saakka liikennetilanteen mukaan, vaikka vasemmalla turhaan roikkuminen on ihan jollakin metrimäärällä säädetty rangaistavaksi.
Erikoisin ja vaarallisin ajotapoihin liittyvä juttu oli se, että kun "Herr Mueller" laittaa vilkun päälle, niin voit olla varma, että hän myös tulee eteesi, vaikka oma vauhtisi olisi kuinka paljon kovempi. Suomessa sentään ei ihan mihin tahansa väliin tungeta ja jopa perutaan kaistanvaihtosuunnitelmia. Eli jos ajat todella kovaa, niin varaudu siihen, että välillä voit joutua seisomaan jarrulla ja että vilkuttavaa on aina syytä varautua väistämään. Ja valot päälle, kun alat painamaan talla pohjassa. - liikenne!
asiaa baanoista kirjoitti:
Täällä taas mahtaillaan ja liioitellaan asioita.
Autobahnilla ajaminen ei periaatteessa eroa kovinkaan paljon minkään muun maan motareista. Yli 200 ajavat ovat harvassa, koska tilaa ei ole ja nopeusrajoituksia on paljon.
Sääntöjä rikotaan ja törttöilijöitä on sielläkin. En kyllä usko, että kukaan yli 200 km/h ajava käytännössä vaihtelisi kaistoja aina oikean puoleisimpaan saakka liikennetilanteen mukaan, vaikka vasemmalla turhaan roikkuminen on ihan jollakin metrimäärällä säädetty rangaistavaksi.
Erikoisin ja vaarallisin ajotapoihin liittyvä juttu oli se, että kun "Herr Mueller" laittaa vilkun päälle, niin voit olla varma, että hän myös tulee eteesi, vaikka oma vauhtisi olisi kuinka paljon kovempi. Suomessa sentään ei ihan mihin tahansa väliin tungeta ja jopa perutaan kaistanvaihtosuunnitelmia. Eli jos ajat todella kovaa, niin varaudu siihen, että välillä voit joutua seisomaan jarrulla ja että vilkuttavaa on aina syytä varautua väistämään. Ja valot päälle, kun alat painamaan talla pohjassa.Saksassa teiden tukkoisuus säätelee ajonopeuksia.
Väljällä baanalla on kyllä yli 200:n ajajia.
Italia, Ranska ja jopa Espanja poikkeavat tässä suhteessa.
Ilmeisesti maksut ohjaavat osan liikennettä maanteille joten tilaa on paremmin kuin Saksassa mutta nopeudet pienempiä.
Niin, onhan siellä rajoituksetkin!
Tuo viimeinen kappaleesi tulee ottaa täydellä vakavuudella!
Muutaman kerran on ollut meikäläinen "tuuraaja" ratin takana.
Peilien tähyily ja vilkun käyttö sekä mainitsemasi signaalit eivät menneet niiden vaatimassa vakavuudessa jakeluun.
Samoin suman nopea syntyminen oli kavereille yllätys. - B.B.Virtanen
asiaa baanoista kirjoitti:
Täällä taas mahtaillaan ja liioitellaan asioita.
Autobahnilla ajaminen ei periaatteessa eroa kovinkaan paljon minkään muun maan motareista. Yli 200 ajavat ovat harvassa, koska tilaa ei ole ja nopeusrajoituksia on paljon.
Sääntöjä rikotaan ja törttöilijöitä on sielläkin. En kyllä usko, että kukaan yli 200 km/h ajava käytännössä vaihtelisi kaistoja aina oikean puoleisimpaan saakka liikennetilanteen mukaan, vaikka vasemmalla turhaan roikkuminen on ihan jollakin metrimäärällä säädetty rangaistavaksi.
Erikoisin ja vaarallisin ajotapoihin liittyvä juttu oli se, että kun "Herr Mueller" laittaa vilkun päälle, niin voit olla varma, että hän myös tulee eteesi, vaikka oma vauhtisi olisi kuinka paljon kovempi. Suomessa sentään ei ihan mihin tahansa väliin tungeta ja jopa perutaan kaistanvaihtosuunnitelmia. Eli jos ajat todella kovaa, niin varaudu siihen, että välillä voit joutua seisomaan jarrulla ja että vilkuttavaa on aina syytä varautua väistämään. Ja valot päälle, kun alat painamaan talla pohjassa.Vai "mahtaillaan" ja "liiotellaan" täällä "taas".
Olipa hyvä että kaltaisesi kokenut asiantuntija vaivautui paikalle valistamaan meitä tyhmempiä.
Eikä se oikeaa kaistaa ajaminen ole mikään uskon asia. Se näkee, joka kulkee. Ellei näe, ei kannata kauaa autobahneillakaan ajella ettei satu mitään.
Mutta kiitoskiitoskiitoskiitos.
B.B.Virtanen - Tiedokas
B.B.Virtanen kirjoitti:
Liikennemerkithän ovat vakiokamaa miltei kaikkialla joskin esim. ohituskieltomerkki saattaa koskea vain kuorma-autoja.
Mutta, kuten kirjoituksista on käynyt ilmi, saksalaiset moottoritiet eli autobahnit ovat samalla tavalla osaamattomalle vaarallisia kuin moottoritiet Suomessa osaamattomalle turvallisia. Autobahnilla on täysin laillista ajaa kolmeasataa ja sitä siellä tehdään jatkuvasti, kunhan vain tilaa on. 200-250 km/h on aivan normaali ajonopeus ehkä joka kymmenennelle kulkijalle ja kun kulkijoita on miljoonia, on kovaa ajaviakin tosi paljon.
Autobahnilla ajetaan aina oikealla kaistalla. Muita kaistoja saa käyttää vain hetkellisesti ohittamiseen. Vaikka ajaisit kahtasataa, oikea kaista on ainoa sallittu kaista. Suomalaisella "ajan-tässä-sataakahtakymppiä-vasemmalla-kaistalla" mentaliteetilla pääsee hyvin nopeasti autonsa viimeisestä metristä eroon ellei liikennepoliisi ehdi sitä ennen lätkäistä 2000 euron sakkoja.
Ja ohittamaan lähtiessä, takasektori, takasektori ja vielä kerran takasektori, ja sitten vasta kaistan vaihto ellei sieltä ketään kilometrin matkalla tule; pelkkä vasemman kaistan tarkkailu ei riitä koska se 275 km/h lähestyvä Mersu tai Porsche saattaa tulla kanssasi samaa kaistaa, vasemmalla ajo kun on pääsääntöisesti kiellettyä.
Näitä pääsääntöjä noudatetaan sitten niin hyvin kuin mahdollista; aina ei tarkka noudattaminen onnistu, jos oikealla kaistalla on 5 km jono rekkoja tai muuten vaan on normaali liikennetilanne, jossa autoja on 100 kpl/km joka kaistalla. Mutta alle 10000 autobahn-ajokilometrin kokemuksella kannattaa olla erityisen varovainen ja siitä eteenpäin varovainen. Kuolonkolarit ovat jokapäiväistä kamaa.
Niin, ja Saksassa ajovaloja pitävät ne, jotka haluavat viestittää ajavansa kovaa, eivät muut. Harkitse, toimitko kuin turisti vai kuin saksalainen.
Hyvää matkaa. Autobahn on parhaimmillaan hauska ja nopea ajoväylä.
B.B.VirtanenMiks baanalla saa muka ajaa niin kovaa kun lystää? Tarkasta asentees, joitain pätkiä on mut ei kaikki autobaanat
- ei roikuta jarruna
0,8 on promille raja!! Pois alta saatana......
- finnbulli
ja joudut onnettomuutteen ilman omaa syyttä, olet kuitenkin oikeudessa osasyyllinen vauhdin takia.
Kai tiedät että moottoritiet Itävallassa ovat maksullisia, ilman tarra tulee huomattavat sakot.- B.B.Virtanen
Olet osasyyllinen, jos voidaan toteennäyttää, että onnettomuus johtui liian kovasta tilannenopeudestasi, liian lyhyestä etäisyydestä seuraavaan ajoneuvoon tms. muusta kaahaamisesta. Eli jos olet selvästi rikkonut lakeja ja asetuksia.
Nopeusrajoituksia kun ei ole niin 300 km/h on täysin sallittu nopeus jos värkeissä on varaa. 130 km/h on yleinen enimmäisnopeussuositus mutta sitä ei ole mitään velvoitetta noudattaa. Aika moni saksalainen kuitenkin ajaa noin sataakolmeakymppiä.
Moottoritiet ovat maksullisia oikeastaan missä tahansa muualla paitsi Pohjoismaissa ja Saksassa. Itävallassa, Sveitsissä, Tsekeissä, Slovakiassa ja Unkarissa vaaditaan tarra; mm. Italian käytännöstä ei minulla ole tietoa. Ranskassa moottoritiet ovat maksullisia mutta maksu kerättäneen paikan päällä. Edelleen huomattakoon, että näissä kaikissa muissa maissa (kuin Saksassa) on nopeusrajoitukset moottoritielläkin. Älä siis erehdy jatkamaan 180 km/h ajoa Sveitsissä tai Tsekeissä.
B.B.Virtanen - finnbulli
B.B.Virtanen kirjoitti:
Olet osasyyllinen, jos voidaan toteennäyttää, että onnettomuus johtui liian kovasta tilannenopeudestasi, liian lyhyestä etäisyydestä seuraavaan ajoneuvoon tms. muusta kaahaamisesta. Eli jos olet selvästi rikkonut lakeja ja asetuksia.
Nopeusrajoituksia kun ei ole niin 300 km/h on täysin sallittu nopeus jos värkeissä on varaa. 130 km/h on yleinen enimmäisnopeussuositus mutta sitä ei ole mitään velvoitetta noudattaa. Aika moni saksalainen kuitenkin ajaa noin sataakolmeakymppiä.
Moottoritiet ovat maksullisia oikeastaan missä tahansa muualla paitsi Pohjoismaissa ja Saksassa. Itävallassa, Sveitsissä, Tsekeissä, Slovakiassa ja Unkarissa vaaditaan tarra; mm. Italian käytännöstä ei minulla ole tietoa. Ranskassa moottoritiet ovat maksullisia mutta maksu kerättäneen paikan päällä. Edelleen huomattakoon, että näissä kaikissa muissa maissa (kuin Saksassa) on nopeusrajoitukset moottoritielläkin. Älä siis erehdy jatkamaan 180 km/h ajoa Sveitsissä tai Tsekeissä.
B.B.Virtanenmihinkään. Jos ajaa 250 km tunnissa ollaan aina osasyyllinen kolarissa.
Moottoritiemaksuja ei peritä Hollannissa eikä Belgiassa, nyt kuitenkin kirjoitettiin Saksasta ja Itävallasta, ja Itävallan sakot ovat siinä yhteydessä aivan omaa luokkaa. - Rosvo Roope
B.B.Virtanen kirjoitti:
Olet osasyyllinen, jos voidaan toteennäyttää, että onnettomuus johtui liian kovasta tilannenopeudestasi, liian lyhyestä etäisyydestä seuraavaan ajoneuvoon tms. muusta kaahaamisesta. Eli jos olet selvästi rikkonut lakeja ja asetuksia.
Nopeusrajoituksia kun ei ole niin 300 km/h on täysin sallittu nopeus jos värkeissä on varaa. 130 km/h on yleinen enimmäisnopeussuositus mutta sitä ei ole mitään velvoitetta noudattaa. Aika moni saksalainen kuitenkin ajaa noin sataakolmeakymppiä.
Moottoritiet ovat maksullisia oikeastaan missä tahansa muualla paitsi Pohjoismaissa ja Saksassa. Itävallassa, Sveitsissä, Tsekeissä, Slovakiassa ja Unkarissa vaaditaan tarra; mm. Italian käytännöstä ei minulla ole tietoa. Ranskassa moottoritiet ovat maksullisia mutta maksu kerättäneen paikan päällä. Edelleen huomattakoon, että näissä kaikissa muissa maissa (kuin Saksassa) on nopeusrajoitukset moottoritielläkin. Älä siis erehdy jatkamaan 180 km/h ajoa Sveitsissä tai Tsekeissä.
B.B.Virtanenon sama käytäntö kuin Ranskassa. Eli saat kupongin kun meet motarille ja maksat kun poistut motarilta.
- välit
Rosvo Roope kirjoitti:
on sama käytäntö kuin Ranskassa. Eli saat kupongin kun meet motarille ja maksat kun poistut motarilta.
Myös kortti ja käteinen käy.
Esimerkiksi Barcelonasta etelään päin alkupään välit ovat lyhyitä ja maksu tapahtuu korttia uittaen kätevimmin.
Myös käteinen käy.
Pitemmille väleille saa kupongin jonka myös maksan kortilla..
Kortin käytöstä johtuen muista Ranskan enkä Italian käytäntöä.
Luulisi sen muistuttavan Espanjan vastaavaa?
Tosin aikaakin Ranskaan ja Italiaan on kohta kolme vuotta. - Vulkan
B.B.Virtanen kirjoitti:
Olet osasyyllinen, jos voidaan toteennäyttää, että onnettomuus johtui liian kovasta tilannenopeudestasi, liian lyhyestä etäisyydestä seuraavaan ajoneuvoon tms. muusta kaahaamisesta. Eli jos olet selvästi rikkonut lakeja ja asetuksia.
Nopeusrajoituksia kun ei ole niin 300 km/h on täysin sallittu nopeus jos värkeissä on varaa. 130 km/h on yleinen enimmäisnopeussuositus mutta sitä ei ole mitään velvoitetta noudattaa. Aika moni saksalainen kuitenkin ajaa noin sataakolmeakymppiä.
Moottoritiet ovat maksullisia oikeastaan missä tahansa muualla paitsi Pohjoismaissa ja Saksassa. Itävallassa, Sveitsissä, Tsekeissä, Slovakiassa ja Unkarissa vaaditaan tarra; mm. Italian käytännöstä ei minulla ole tietoa. Ranskassa moottoritiet ovat maksullisia mutta maksu kerättäneen paikan päällä. Edelleen huomattakoon, että näissä kaikissa muissa maissa (kuin Saksassa) on nopeusrajoitukset moottoritielläkin. Älä siis erehdy jatkamaan 180 km/h ajoa Sveitsissä tai Tsekeissä.
B.B.VirtanenUseat saksalaiset vakuutusyhtiöt eivät suostu maksamaan korvauksia jos nopeus on ollut onnettomuushetkellä yli 130 km/h. Siitä tämä raja tulee. En tiedä mikä on suomalaisyhtiöiden käytäntö, tuskin siinä mitään rajaa on.
Moottoritiemaksuista vielä sen verran että Sloveniassa ja Kroatiassa on tietullit, Kroatiassa tulli on vieläpä aika tuntuva. No eivätpä ne moottoritiet ole kovin halpoja rakentaakaan sinne vuoristoon. Liettuassa henkilöautot on vapautettu tiemaksuista, siellä ei ole tullipisteitä joten todennäköisesti pitää ostaa tarra. Ja Ruotsissa on kuulemma Tukholmassa joku ruuhkamaksu. Sitä en tiedä koskeeko se ulkomaille rekisteröityjä autoja. Saksassakin on raskaalle kalustolle tiemaksut, ja ne kerätään jotenkin hämärästi autoon kiinnitettävän laitteen avulla. Kun ajoin Puolaan, siellä oli moottoritiemaksuista kertova liikennemerkki, mutta en ole koskaan ajanut Puolassa moottoritiellä. Maan itäosassa, missä olen ajanut, niitä ei nimittäin ole. Länsipuolella taitaa olla joitain Hitlerin aikaisia moottoriteitä.
Mielestäni tarrasysteemi on paljon parempi verrattuna tietulliin. Kun ostat tarran, koko asiaa ei tarvitse enää ajatella vähään aikaan.
- tttxxx
Olin reilu kk sit ekan kerran Saksassa autolla,ei ollu baanoil mitään ongelmii kuhan pitää silmät auki ja kyttää peilejä jatkuvasti,ainakin jos meinaa yhtään kovempaa ajaa.Peilit,peilit ja silmät auki ja jatkuva tarkkailu,no problem ja mukavasti kulkee 200 kmh,kuhan muistaa hidastaa tietyömaan kohdalla,siel ne tutkat nykyään on.Näin 3 tutkaa,just tietyöalueella joten siel kandee ottaa iisimmin etteivät lämäytä hirveitä sakkoja.
- Kaivannainen
tässä on puhuttu vain autobahnoista, mutta jso laskeutuu sieltä valtaväyliltä kaupunkiliikenteeseen, niin kannattaa huomioida että kääntyminen oikealle (punaista valoa päin) on sallittua, jos risteyksessä ei ole muuta liikennettä, ja jos oikealle punaista valoa päin käännyttäessä ei vaaranneta jalankulkijoita.
- Pipa01
Kääntyminen oikealle punaisen valon palaessa on sallittua vain silloin, kun liikennevaloissa on lisänä joko valona palava tai kiinteä vihreä nuoli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760