Eilen MTV3:lta tullut Jousiampuja oli positiivinen yllätys. Eihän se ehkä ole mikään mestariluokan taideteos, mutta oikein mainio draama kuitenkin. Siitäkin huolimatta, että tietyt juonenkäänteet oli aika helppo arvata etukäteen.
Vaikka näin elokuvan ensimmäistä kertaa se tuntui jotenkin niin kovin tutulta. Sitten oivalsin, että siihen oli napattu Hollywoodin poliisielokuvista tuttu teema, jossa kokenut veteraani kouluttaa rookiesta työlleen jatkajaa. Tarina oli vain sijoitettu suomalaiseen sairaankuljetusfirmaan.
Samankaltaisen kasvutarinan kertoo mm elokuva Colors-Jengit. Robert Duvall on siinä konkari, joka kouluttaa innokasta Sean Penniä katujen tavoille.
Samalla leffa oli pieni katsaus siitä, millaista oli ensihoito maassamme vielä 1980-luvun alussa. Silloin sanaa ensihoito ei edes tunnettu vaan puhuttiin sairaankuljetuksesta ja sekin oli muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta niin sanottua kolmen H:n hoitoa. Huopa, Happea ja Hanaa. Koulutukseksi saattoi riittää lääkintämiehen koulutus armeijassa.
Pakko myöntää, että tällaselle hoitsulle leffa tarjosi ehkä hiukan ylimääräistäkin hupia.
Jousiampuja
4
596
Vastaukset
- Retku
ennenkuin tuollaanen nokivasara ehti paikalle?
- Iso-B
Siksi tänä päivänä juopotkin saa mekastaa paljon pidempään kun aina saadaan pelastettua aivan kuoleman rajamailta takaisin kaljatiskin ääreen.
- tuanoivaan
Totta. Elokuva on on pieni helmi, joka on jäänyt suurten varjoon. Varsin laadukas draama, joka kuvaa 80-luvun alkua hienosti. Vaatimustaso on vahvasti noussut sairaankuljetuksissakin.
- kyseessä olevan leffan
Katsoin itse, oli ihan hyvä mielestäni. Sairaankuljetus oli tosiaan ennen oikeastaan vaan kuljetusta eikä hoitoa :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1411359
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa289966- 43855
- 33641
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html145633- 38597
- 52551
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244528528Tiesitkös rakas
Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔44511- 107498
