Magnum ja minimagnum nopeudet

frtrt

Onko minimagnumit(70:set väh.40g latauksella) yleisestikkin ottaen nopeampia mitä magnumit(76:set)?Olen järkeillyt silleen,että lintumetsällä laittaisin väljempään piippuun minimagnumin,koska se on nopeampi niin helpompi ampua lentoon,ja magnumi suppeampaan.Onko tässä mitään järkeä?

3

2196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noin

      Magnumien ja minimagnumien nopeudet n. 350-360 m/s luokkaa. 12/70 32g latauksella n. 400-420m/s, 36g n.360-380 m/s. Magnumilla saa kantamaa lisää n. 10m suuremman haulikuorman ansiosta.

    • Baikalin testaaja

      Magnun tai minmagnum siis haulimäärän lisääminen ei aina välttämättä tarkoita lisätehoa osumissa.

      Aluksi: Muistaen fysiikan peruslain, että ammuksen liike-energia kasvaa suorassa suhteessa ammuksen painoon mutta suhteessa ammuksen nopeuden neliöön...

      Suurimmat lähtönopeudet (paras läpäisy) löytyvät yleensä pienellä haulikuormalla olevista patruunoista. Magnumeissa on usein hitaampi lähtönopeus siksi, että jos magnumit ladattaisiin lähtemään samalla nopeudella kuin kevyen latauksen haulit, noussisivat pesäpaineet ja rekyyli hirmuisiksi.

      Koska eri latausten välitulpat ym. rakenteet toimivat eri tavoin riippuen piipun perusporauksesta, saman patruunan lähtönopeus voi vaihdella paljonkin aseesta toiseen.

      Haulikon osuman tehossa on kaksi tärkeää muuttujaa:
      1) Osumakuivon tiheys eli iskemien lukumäärä halutulla osuuma-alueella, joka ensisijaisesti riippuu patruunan sopivuudesta piipun tai vaihtosupistajan suspistukseen ja toissijaisesti haulien lukkumäärästä
      2) Läpäisykyky (haulin iskuenergia), joka riippuu haulin painosta ja nopeuden neliöstä

      Siis asia ei ole ihan yksinkertainen, koska:
      - haulikuorman lisääminen pääsääntöisesti vähentää lähtönopeutta (=vähentää läpäisyä suhteessa nopeuden neliöön)
      - haulikuorman lisääminen mahdollistaa painavampien haulin käytön haulien lukmäärää vähentämättä eli siten lisää läpäisyä suorassa suhteessa haulin painoon

      Ratkaisevammaksi tekijäksi jää yleensä osuman laatu, johon itse helposti vaikuttaa käyttämällä asessa hyvin käyvää patruunaa olipa se sitten normaali tai magnumi, ja myös kehittämällä ampumataitoa.

      • noin

        Osuma, osumien määrä ja upotus ratkaisee.Haulien ei tarvitse yltää kuin "konehuoneeseen" jos osumia on 5-7. Karkeammilla osumia on vähemmän ja raanakkojen todennäköisyys kasvaa.

        Alle 30m matkoilta riittää ihan mainiosti 12/70 lataus jossa 2,75mm/32g hauleja. Mukavampi ampuakkin kun magnumit ja paikkolaukaus lähtee nopeammin pienemmän rekyylin ansiosta.

        Magnumien edut tulevat esille isommalla riistalla (metso, hanhi, kettu, jänis talvella...). Niillekkään sitä ei tarvita alle 35m matkoilla.

        Haulikoko ja ampumamatka riistan mukaan on ainaskin minun neuvo. Se latauksen suuruus on aika marginaalinen kun ei patruunoita ehdi vaihtaa tilanteessa:) Teerelle ja sitä pienemmille linnuille 2,75-3,3mm vuodenajan mukaan. Isommille 3,3-3,75. Ketulle ja jänikselle 3,3-4mm vuodenajan mukaan.

        Talvella lienee syytä varustautua kettu/jänisjahtiin siltikin niillä magnumeilla jos aseen kaliberi sen mahdollistaa...Ampumamatka sama, mutta pykälää karkeammat rouheet!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      132
      1744
    2. Jos sinua kiinnostaa nainen

      tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
      Ikävä
      57
      1411
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      49
      1149
    4. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      79
      1010
    5. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      371
      861
    6. Miksi toisille löytyy kumppani, mutta joillekin ei?

      Usein ihmettelee, miten helppoa joillekin on löytää seuraa. Jo nuoresta asti on kumppani vierellä ja jos tulee ero, vaih
      Sinkut
      124
      739
    7. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      38
      694
    8. aa eli nyt tajuan..

      eli siis pitkä-aikainen vaikeus parisuhteen saamisesta johtuu omalta kohdaltani alhaisesta yhteiskunnallisesta asemasta.
      Sinkut
      117
      685
    9. Mikähän auttaisi kun kuIIi

      Seisoo kun lipputanko. PaIIien sitominen antaa voimakkaan orkun mikä jeesaa himoja hetkeksi, mutta se panetus tulee pian
      Ikävä
      69
      656
    10. Mitä siellä tapahtuu?

      Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
      Savonlinna
      17
      651
    Aihe