Auto identiteetin luojana

Borgward Isabella

Auto identiteettityön välineenä

Eräs kaikkein merkittävimmistä identiteettityöskentelyn, symbolisen itseilmaisun tai viestinnän välineistä on auto. Identiteettikysymys kuuluu: kuka minä olen tai keitä minä olen? Ja vastaus: minä olen niitä, jotka ajavat mersulla/ rättisitikalla/ toyota corollalla/ ladalla/ harrikalla/ polkupyörällä.

Pierre Martineau kertoo:

"Auto kertoo ketä me olemme ja mitä haluaisimme olla. Se on kannettava persoonallisuuden ja aseman symboli... selkein tapa kertoa ihmisille tarkka asemamme. Autoa ostaessasi sanot eräässä mielessä tähän tapaan: 'Etsin autoa joka ilmaisisi kuka minä olen'." (mt. 50)

Chicagossa tehdyssä tutkimuksessa selvisi, että vain pienellä väestönosalla (lähinnä työnväenluokkaiset miehet) on todellista kiinnostusta auton teknisiin puoliin. Tutkimuksen päätulos oli se, että autot ovat hyvin raskaasti sosiaalisilla merkityksillä ladattuja ja se, että niitä arvostettiin koska ne tarjosivat välineen temperamentin, luonteen ja itsekäsitysten ilmaisemiselle.

Raportti totesi, että "ihmiset ostavat autoja joiden he ajattelevat olevan erityisen ominaisia heille itselleen". Ihmiset eivät siis osta liian "ylhäistä" eikä liian "alhaista" autoa itselleen.

Ihmiset, jotka haluavat näyttää konservatiivisilta, kertoa maailmalle, että he ovat vakavia ja vastuuntuntoisia, ovat taipuvaisia ostamaan Plymouthin, Dodgen, DeSoton, Packardin ja suosivat neliovisia sedaneita, tummia värejä, vähäistä varustelun tasoa.

Sosiaaliset, aikaansaseuraavat, mutta keskitietä kulkevat suosivat Chevrolettia, Pontiacia, Buickia, Crysleriä kaksiovisina kupeemalleina, vaaleissa väreissä.

Sen sijaan ihmiset, jotka haluavat esiintyä näyttävästi, ilmaista yksilöllisyyttään ja uudenaikaisuuttaan valitsevat Fordin, Mercuryn jne. kaksivärisenä ja runsaalla varustelulla. Ne taas joilla on tarve ilmaista epätavallista statusta suosivat Cadillacia jne. kirkkailla väreillä ja viimeistä huutoa olevalla varustelulla. (mt. 51)

Tämän päivän Suomessa automerkit ovat tietysti vaihtuneet. Uusi muuttujia ovat varmaankin mm. ekologisuus ja sukupuoli. Aivan selvästi joitakin autoja markkinoidaan erityisesti naisille. Vaatetus tarjoaisi vielä paremman esimerkin identiteettityöskentelystä.

Kuvatussa ilmiössä on kyse tavaroiden kielestä tai niiden symbolisesta ulottuvuudesta. Ihminenhän on " a symbol using animal" (Kenneth Burke). Ihmisen täytyy kertoa jopa itselleen itsestään symboleilla, ja tietysti täytyy kertoa myös muille. Näin symbolit eivät ole mitään ylimääräistä lisäkettä ihmisyyteen, vaan aivan perustava ihmisyyden tekijä.

Packard kertoo myös tapauksen jossa tähän asti bourbonista pitänyt mies huomasi ylennyksen saatuansa hämmästyksekseen, että skottilainen onkin alkanut maistua paremmalta kuin bourbon. Skottilaisen viskin sosiaaliset merkitykset ovat yläluokkaisemmat kuin kotoisen bourbonin.

Lähde: Packard, Vance. The Hidden Persuaders. Penguin Books. Harmondsworth 1981. orig. 1957.

3

401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vieläkin

Hyvä kirjoitus, pitää vieläkin paikkansa.
      Joskus oikein naurattaa kun ihmiset selittävät itselleen ja tuttaville kuinka hyvän kaupan he tekivät auttoa ostaessaan. BMW ja MB ovat sellaisia autoja suomessa, jotka ilmaisevat omistajasta, ( tai haltijasta eniten.) On helppoa
      paljastaa ihmisen heikkoudet kyseisten autojen
      omistajista. Osalla on varaa noihin ja se paljastuu helposti. Mutta köyhät MB ja BMW kuskit
      ovat helppoa riistaa, myydään heille sitten mitä tahansa joka kohottaa heidän egoaan.

• nostattaja

Paitsi ne jotka just lukee noita tutkimuksia saavat siitä itselleen jotain oman arvon kohotusta, ovat pieni munasia kyräilijöitä ... mersu mies on mersunsa ansainnut ... se on paras vaikka kuinka räpiköisitte

• Taidat käydä parisuhdeterap...

En oikein jaksanut lukea ylipitkää juttuasi, mutta siitä jäi kuva että ihmiset valitsevat autonsa luonteenpiirteiden mukaan?

Ehkä noin on Kuvaitissa, mutta muualla hintakin ratkaisee!

Kaikki meistä ajaisi Rollseilla ja SLR:llä jos pelkkä imago ratkaisisi.

Kyse on rahasta sekä kuljetustarpeiden yhteensovittamisesta.

Älä etsi tästä jutusta joidenkin Amerikkalaisten "tutkijoiden" viisauksia, koska silloin menet metsään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      109
      6936
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      103
      4638
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      47
      3918
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      13
      3314
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      665
      1958
    6. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      66
      1308
    7. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      210
      1301
    8. teemu samuli

käykäähän lukemassa uusin alibi lehti 3/26 mitä tämä ihmissaasta satuilee..
      Suomussalmi
      9
      1289
    9. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      55
      1273
    10. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      48
      1250
    Aihe