Minulla ei ole varsinaista bulimiaa, mutta joskus yksin ollessani sorrun silti syömään liikaa. Eilen kävi taas niin ja mutustin illan aikana 300g suolapähkinöitä. Tänään olo on ollut aika huono ja sellaisia ällöttäviä oksennukselta haisevia röyhtäyksiä on tullut paljon pitkin päivää. Näin on tapahtunut myös joskus aikaisemminkin. Mietin vain, että yrittääkö keho saada minut oksentamaan, jotta liika rasva ja suola poistuisi? En kuitenkaan osaa oksentaa kuin sairaana, ja hyvä näin. Jos osaisin, tekisin sitä liian usein.
pitäisikö oksentaa?
2
598
Vastaukset
- pläski
Eiliset ruuat ei enää ole vatsassa, joten myöhäistä olisi enää oksennella. Typerää touhua muutenkin, ei kannata aloittaa ja opetella. Tuhoaisit vain kehosi.
- minulla ei pitänyt olla bul...
ahmimishäiriö (binge eating disorder BED) on syömishäiriö, vaikkei oksentaisikaan (bulimia). jos koet olevasi taipuvainen, ole varovainen!!! kaikkein tärkeintä on ahmimisen estäminen ajoissa siten, että oksentamisen tarvetta ei tule. oma viisivuotinen taival bulimian kanssa alkoi juuri tahdottomasta oman elimistön reaktiosta syömisen jälkeen. tosin siihen liittyi raju stressi yms. en edelleenkään "osaa oksentaa", vaan riittää, että kurkkaan pyttyyn ahmimisen jälkeen...
kuvailemasi närästys on yksi oireistani.
oksentaminen ei ole avain taivaaseen, jossa voi syödä kaikkea ihanaa. ahmimiskierteen aloitettuaan ruosta ei saa enää hyvää oloa kuin silloin, kun sitä pääsee syömään nopeasti, paljon ja taukoamatta. hyvä olo lakkaa välittömästi kun lopettaa syömisen.
miten kontrolloida ahmimista? kysymys johon en ole saanut hyvää vastausta. pari tekniikka, joita käytän kun tunnen kohtauksen tulevan:
1. vaihtoehtoinen hyvänolon lähde (itse tykkään kuumasta suihkusta tai kylvystä, hyvästä musiikista)
2. vaihtoehtoinen tekeminen (kävely ulkona, kitara, piirtäminen)
3. hankkiudun ihmisten ilmoille tai soitan kaverille (muiden seurassa ei voi ahmia)
jos olen jo aloittanut nopean syömisen, yritän pysähtyä ja arvioida mitä olen oikeasti vailla. onnistuu ehkä vaihtamalla huonetta ja tekemällä rentoutumisharjoituksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä692010- 1291396
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321363- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67664