kovalevykäytön optimointi

kokopuu

Koskapa kovalevy on nykykoneissa usein suurin pullonkaula nopeudessa niin päätin (jälleen) miettiä mikä olisi paras konfiguraatio seuraavien keskinäiselle sijainnille
-windows vista
-virtuaalimuistin sivutustiedosto
-ohjelmat

Taustaa
Koneessa kaksi sisäistä kovalevyä (suunnilleen yhtä nopeita SATA levyjä) joissa molemmissa useita osioita (kaikki NTFS alustettuja)
Windows sijaitsee ykköslevyn ensimmäisessä osiossa
Sivutustiedosto ja ohjelmat sijaitsevat kakkoslevyn ensimmäisessä osiossa
(se että nuo sijaitsevat levyjensä ensimmäisissä osioissa on sattumaa ja en tiedä onko sillä mitään merkitystä)
En ole muuttanut ohjelmatiedostojen oletusijaintia koska microsoft ei sitä suosittele http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/933700 Eli nykyisellään asennan isot ja suorituskysyä vaativat ohjelmat tuolle kakkoslevylle ja annan windowsin asennella default paikkaansa omat ohjelmansa jne

Lähtökohdat
Ohjelmien ja sivutustiedoston pitäisi sijaita joko mahdollisimman lähellä windowsia tai (mieluummin) kukin omalla erillisellä levyllään. Se että esim sivutustiedoston pistäisi saman levyn eri osiolle olisi kardinaalivirhe sen takia, että silloin levyn luku/kirjoituspää joutuu siirtymään pidemmän matkan esim lukiessaan välillä windowsin tiedostoista ja välillä sivutustiedostosta.
(Jos olet eri mieltä näistä lähtökohdista niin perustele väitteesi, kiitos)

Jos minulla olisi kolme fyysistä levyä niin sijoittelu olisi helppoa... kun ei ole niin kysynkin nyt siis että mikä olisi paras tapa sijoitella nämä keskenään. Variaatioita olisi monia, mutta ehkä järkevin modofikaatio nykyiseen nähden olisi jättää ohjelmat sittenkin samaan osioon windowsin kanssa ja jättää sivustustiedosto yksinään toiselle levylle. Mielipiteitä tai tietoa?

4

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ScanDisk

Asiassa montakin puolta, riippuen kovalevyjen koosta. Jättikokoisilla levyillä haut ym. vievät enemmän aikaa jos osiot missä ohjelmat, ovat kaukana Windowsista koska Windowskansiossa on dll ym. ohjelman kaipaamat hilpetöörit. Kuitenkin nykyisillä kovalevyillä tekniikka ja nopeus on toista luokkaa kuin kuin vanhoilla levyillä joten siinä mielessä eipä paljon eroa, minne mitäkin asentaa. Kuitenkin Vistassa voi siirrellä resurssien hallinnalla ohjelmia, linkkejä ja kansioita aivan samoin kuin vanhemmissa käyttöjärjestelmissä.
      Käytössä kovalevyt ohjelmien ja muiden tiedostojen osalta aikanaan pirstaloituvat ympäri kovalevyä - vapaisiin paikkoihin joten lukupää tekee aina hommia levyn "laidasta laitaan" ja kestää sen mitä kovalevyt, merkistä riippuen yleensäkin kestävät. Kai se näytössä silmälle näkyvä asettelu linkeistä ja ohjelmista on nykyään se tärkein. Kyllä kovalevyt kestävät ja toimivat vuosia kokopäiväisessä käytössä on ne osioitu-jaettu miten vain, kun muistaa välillä huoltaa ohjelmallisesti konettaan.
      Itsellä kestänyt kakkoskoneessa 3 kovalevyä 9 vuotta jokapäiväisessä 7-10 tuntisessa käytössä eikä ole missään levyssä yhtäkään virhesektoria ja toimii edelleen virheettä vaikka kaikki täynnä.Hidastunut vain, mutta se taas johtuu siitä, että levyillä pitäisi olla nyrkkisäännön mukaan aina noin 20% vapaata tilaa, nyt on vain 3-6%. Silti pelaa hyvin. Eikä Prossukaan ole ihmeellinen Intel Pentium II, 400 MHz (4x100), joten tosiaankin "mummonaikuinen".

• kokopuu

Kiitos vastauksesta.
        Jos luet tarkemmin mitä sanon aloitusviestissäni niin minulla ei ole aikomusta laittaa saman levyn eri osioille yhttän mitään. Eli pohdintasi tuohon liittyvästä nopeusongelmasta ei ole kovin järkevä.

• SCRuBS

Sivutustiedoston kooksihan jotkut suosittelevat RAM kerrottuna 2,5:llä tai jopa 3:lla.. Tosin jos Vistakoneessa RAM:ia on vaikka 2 Gt, saatika käytät Vistan uutta USB2-muistitikku-laajennusta, se lienee turhan suuri.

Käytän 2 Gt RAM koneessani TweakVi-softaa 2 Gt, joka laskee/muuttaa (mihin lie perustuen?) optiimaalisen Pagefile koon ja TweakVi:n mielestä se on 4Gt.

Minulle on kerrottu ja olen lukenut, että osiossa johon Windows on asennettu, tulisi AINA olla vähintään osa Pagefilesta. Jos sitä ei tarvitse pelkästää niukaksi muuttuneen vapaan tilan takia siirrellä, parempi antaa olla.

Itse olen kokeillut kaikki variaatiot: puolittanut, jakanut kolmeen (eri prosentein), siirtänyt kokonaan pois system-osiosta jne. En ole kyllä huomannut yhtikäs mitään eroa mihinkään suuntaan, joten nyt koko 4Gt on system-osiolla. Järjestelmätiedostohan se on, joten olkoon siis siellä kun levytila riittää...

t. -S-

• quantoo

Kiitos vastauksesta.
        Minulla on tällähetkellä sen verran vähän muistia koneessani että minulle sillä on merkitystä missä mainitsemani kolme kohdetta sijaitsevat (vaikka itse et olisi eroa huomannut). Lisämuistia on tosin tilatteu joten ehkä sekin vie tilannetta parempaan suuntaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      56
      2950
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2731
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      38
      2441
    4. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2359
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1928
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1559
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      105
      1235
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1203
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1060
    Aihe