Lapsuusiän AUTISMI

Pimale

Minulla on reilu 3 vuotias poika lapsi jolle todettiin lapsuuiän autismi toukok.2007. Itse olen hieman hukassa asian kanssa mutta olen kuitenkin hiljalleen alkanut ottamaan otetta asiaan.

Poika ei keskity mihinkään, ei hetkäkään paikallaan, huutaa, kiljuu, riehuu, itse pukiessa hermostuu hyvin nopeasti - tai ylipäätänsä jos jokin asia on vaikea -hermostuu, suu käy taukoamatta mutta puheesta vain ei saa mitään selvää, sanoja on jonkin verta joista osa on epäselviä ja sanoista ei osaa muodostaa lauseita muuten kuin esim. anna mehua, anna leipää. jne. ei ymmärrä kaikkea puhetta, normi askareet sujuvat moitteetta - syö yksin, osaa syödä itse, käy vessassa itse, peseytyy itse, vie tiskit altaaseen, roskat roskiin jne. tällaiset "käskyt" otaksuu kyllä (siis jos pyydän viemään roskat roskiin) on myös joissain asioissa siis hyvinkin "älykäs" MUTTA . . . jatkuvan riehumisen johdosta epäilen pojan koskaan oppivan kunnolla puhumaan. Kaikki energia jota löytyy - menee riehumiseen, huutamiseen ja kiljumiseen.
Tästä syystä olen miettinyt asiaa, luontaistuote "lääkkeet". Olen lukenut tolosen juttuja netistä vaikka kuinka ja paljon, yötä myöten ja aamulla silmät punaisena(jätesäkin silmien alla) töihin. Olen päättänyt kokeillä pohjalla E-EPAa ja karnosiinia. Pointtina tähän koko asiaan on se että jos saisin poikaa enemmän keskittymään, voisin saada hänet oppimaan puhumaan. Tällöin siis energiaa jäisi riehumisen sijaan oppimiseen.
ONKO KENELLÄKÄÄN MINKÄÄNLAISTA KOKEMUSTA NÄISTÄ LUONTAISTUOTE VAIHTOEHDDOISTA(?)? tai olisiko kellään ideoita muista yhdistelmistä joita voisi käyttää(?)?

7

4438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autistin äiti..

Juu kokeiltiin jonkun aikaa pojalle kumpaakin valmistetta. En ole nyt ihan varman minkä ikäinen silloin oli, mutta luultavasti samaa ikää kuin poikasi nyt.
      Itse en kyllä huomannut eroa toiminnassa. Riehuminen jatkui.
      Jotkut kyllä vannoo sen kalaöljyn nimeen (adhd-lasten vanhempia)
      Nyt meillä on kokeilulla yksi vahvahko lääke, toistaiseksi ei suurta merkitystä silläkään, mutta luultavasti pian annosta nostetaan.
      Myös nukahtamis lääke on aloitettu vasta, ja se kyllä toimii :)

Poikasi taidot kuulostavat kyllä hienoilta!! Ole ylpeä hänestä!! Oma kohta viisivuotias ei paljon puhua putkahda, eikä puhetta ymmärrä. Vain tietyt lauseet menee "kaaliin". Kuivaksi oppi reilun 4v iässä, mutta vieläkään ei mene itse vessaan, vaan häntä täytyy käyttää siellä.

Voimia teille tulevaisuuteen! Toivonmukaan pikku äkäpussimme rauhoittuvat iänmyötä!

• pimale

Kiitos kovasti. Kuivana ollaan oltu jo ainakin 1v. verta jollei jo enemmän, en muista ja taidot ovat kyllä ihan hyviä. ja kovasti ollaan taidoista saatukkin kehuja joka puolelta.
        Lääkkeet vaan mietityttävät enkä niinkään haluaisi ruveta käyttämään mitään apteekin lääkkeitä pojalla, kun ei tilanne nyt niin toivottaman toivoton ole, olen kuitenkin kullut ja lukenut tapauksista joihin verrattuna meidän arki ja elämä on pientä.
        Pitäisi vain poika saada jollain lailla edes puhumaan, ja joten tuntuu vain että puheterapeutista ei ole pojalle mitään hyötyä koska ei pysty keskittymään siellä, leikkii vain autoilla ja kokoo palapeliä (mun mielestä ei mitään järkeä) Kun saisin hänet edes hetkeksi keskittymään asioihin niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.
        Olettekop te käyneet terapioissa, terapeutilla, kuntoutuksissa,missään, ja minkälaista se on jo mitä olette käyneet jos olette(?)?
        KAIKKI VASTAUKSET KAIKILTA OVAT ENEMMÄN KUIN TERVETULLEITA, OLEN KUITENKIN NUORI JA VIELÄ TIETÄMÄTÖN ÄITI NÄISSÄ ASIOISSA. :)

• autistin äiti
        pimale kirjoitti:

Kiitos kovasti. Kuivana ollaan oltu jo ainakin 1v. verta jollei jo enemmän, en muista ja taidot ovat kyllä ihan hyviä. ja kovasti ollaan taidoista saatukkin kehuja joka puolelta.
        Lääkkeet vaan mietityttävät enkä niinkään haluaisi ruveta käyttämään mitään apteekin lääkkeitä pojalla, kun ei tilanne nyt niin toivottaman toivoton ole, olen kuitenkin kullut ja lukenut tapauksista joihin verrattuna meidän arki ja elämä on pientä.
        Pitäisi vain poika saada jollain lailla edes puhumaan, ja joten tuntuu vain että puheterapeutista ei ole pojalle mitään hyötyä koska ei pysty keskittymään siellä, leikkii vain autoilla ja kokoo palapeliä (mun mielestä ei mitään järkeä) Kun saisin hänet edes hetkeksi keskittymään asioihin niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.
        Olettekop te käyneet terapioissa, terapeutilla, kuntoutuksissa,missään, ja minkälaista se on jo mitä olette käyneet jos olette(?)?
        KAIKKI VASTAUKSET KAIKILTA OVAT ENEMMÄN KUIN TERVETULLEITA, OLEN KUITENKIN NUORI JA VIELÄ TIETÄMÄTÖN ÄITI NÄISSÄ ASIOISSA. :)

Ihan pikaisesti vastaan..
        Eli meillä poika meni ensin päiväkodin normaaliryhmään reilun 2v ikäisenä (heti kun ensimmäinen dg. saatiin). Nyt on vuoden ollut pienryhmässä jossa yht. 9 erityislasta.
        Puheterapiaa on saanut myös sieltä reilun 2v ikäisestä saakka. Toimintaterapiaa nyt vajaan vuoden.

Puheterapia on todellakin alussa juuri sitä palapelien tekoa yms puuhaa joka tuntuu pelkältä leikiltä. Mutta leikin kautta lapselle juuri opetetaan sitä kärsivällisyyttä, paikalla pysymistä, ja keskittymistä. Siitä se lähtee!
        Meillä ollut käytössä pcs-kuvat ja nyt "uudessa" päiväkodissa myös pictot. Joillekkin lapsille uppoaa paremmin tukiviittomat.
        Meillä ei mielestäni yli kahden vuoden (2krt/vko) puheterapia ole kyllä tuottanut paljoakaan tulosta. Keskittyminen on kyllä parantunut, mutta vaeltelua on yhä paljon. Puhe on yhä hukassa, toki satunnaisesti joskus joku sana kuuluu)

Toimintaterapia on meillä mallia SI-terapia (1krt/vko). Se on ollut kokeilulla, saa nähdä saako sitä jatkaa vielä ensivuonna. Siellä kiikutaan,leikitään autoilla, touhutaan pallomeressä, pompitaan, heilutaan, kiipeillään yms muuta kivaa :) Se on aina mieleinen päivä!

Ei tietenkään sinun pidä alkaa syöttää lapsellesi vahvoja lääkkeitä. Sitä en ehdottanutkaan, kerroin vain oman tilanteemme. Lääkkeitä ei ihan heppoisesti määräillä edes.
        Mutta muista vain se että autistin opettamisessa on oltava kärsivällinen!! Mikään ei tapahdu hetkessä! Itsekkin silloin sydän toivoa täynä, olin innoissani mukana puhterapioissa kun ajattelin että nyt meidän lapsi oppii puhumaan!! Yli kahden vuoden jälkeen alkaa jo turtua, mutta osaa vielä iloita pienistä onnistumisista.

Jaksamisia vielä kerran ja voimia! Hae vaikka netistä vertaistukea, etsi toinen äiti jolla samanikäinen autistinen lapsi. Auttaa paljon kun pääsee purkamaan paineita vaikka vain sähköpostin välityksellä! Ja on mahtavaa lukea/nähdä/kuulla että toisilla on juuri samoja ongelmia kuin itselläkin!!

Tsemppiä!

• vaikutusta

Luepas esim. Jyväskylän yliopiston kautta väitöskirja (Nyt en muista nimeä, mutta löytyy varmasti haulla netistä). Uusimpien tutkimusten mukaan luontaistuotteilal ei ole mitään muuta kuin placeboefekti niin AD/HD:hen kuin autismiinkin. Ei niistä toki mitään haittaakaan ole, mutta turhaan niihin rahansa laittaa. Ohjaus, sitkeä opettaminen ja selkeä päivärytmi sekä esim. kuvakommunikaatio, ovat paljon parempi vaihtoehto.

• auttaa...

Kannattaa hankkia autismista kirjallisuutta ja liittya alueen autismiliittoon. Autimita tiedetaan viela verraten vahan ja tieto siita lisaantyy kokoajan, joten kannattaa opiskella sita ja omaa lastaan. Han on loppujen lopuksi paras opettaja. Saattaa oppia tuntemaan myos itseaan ja lapsen isaa paremmin autismin myota.

• IntroverttinenXtrovertti

Minulla todettiin, kylläkin sellainen epävirallinen diagnoosi, jossa ei lääkärejä tarvittu.
      Kaikki oireet lapsuudessani viittavat autismiin (lievään tosin) ja minä selvisin ainoastaan luonnon lääkkeellä - olisi niitä lääkkeitäkin siihen saanut (se oli kuitenkin jo 90-luvun alkua!) mutta kiitän luojaa että selvisin itse. Äitini on myöhemmin kylläkin pyytänyt anteeksi välinpitämättömyyttään, mutta olen itse havainnut että se oli oikeastaan parasta mitä minulle on koskaan tapahtunut.

Mutta kuitenkin, minun "parantumiseeni" vaikutti ympäristön vaihdos eli muutto kaupunkiin ja tutustuminen uusiin ihmisiin sekä vanhempien ero tarpeeksi aikaisessa vaiheessa. Uskon että tällä autismilla on ollut suuri vaikutus omaan henkiseen kasvuuni sekä ajatteluun. Vain toinen autisti, joka on kokenut sellaista tietää mitä tarkoitan. Omat autistiset piirteeni ovat lähes kokonaan kadonneet, mutta kummittelevat silloin tällöin. Minulle jäi lapsuudestani ainakin muistoksi merkillinen neuroottisuus (josta tosin on hyötyäkin:) ja huumorintaju, jota en osaa selittää.

• mierontielle

Viranomaisten toimista, jotka oli hajottaa monilapsisen raittiin lapsuuden perheen.

Lapsen autistinen mieli on vanhemmille mysteeri, johon liittyy erilaisia pelkoja ja uskomuksia lapsen neroudesta pahanilkisyyteen. Näin onkin muuten hyvä, sillä mieleemme liittyvä mysteeri antaa meille myös vallan valottaa mielemme saloja tai jättää valottamatta. Tehokkainta on monesti vaikeneminen. Mutta se saattaa johtaa kierteeseen, jossa sanat muuttuvat tarpeettomiksi.

Vanhemmat yrittävät lukea ilmeettömiä kasvojamme, mutta turhaan. Myöhemmin tarhatädit ja opettajat he yrittävät valloittaa mielemme erilaisin konstein. Milloin huijaamalla, milloin väkivalloin. Välillä tämä tuntuu lähinnä huvittavalta. Mutta kun ymmärtämättömyyttään vanhemmat vievät lapsensa sairaalaan opettajan rohkaisemana avatakseen lastensa mielen mysteerit, seurauksena on tragedia. Lapsi leimataan sairaalassa mutistiksi, psykoottiseksi ja pumpataan täyteen antipsykootteja. Testeillä osoitetaan, että vanhempien käsitys lapsensa neroudesta johtuu vääristyneestä suhteesta, sillä lapsi ei ole vaan idiootti, mutta myös hullu.

Äiti tässä prosessissa leimataan aina ensimmäisenä syypäääksi. Aivonkutistajien mukaan syylisyyden tunto ajoi hänet hakemaan apua sairaalasta. Kun isä uskaltaa olla eri mieltä diagnoosista, myös hänet leimataan hulluiksi. Äiti määrätään psykoanalyysiin lapsensa kanssa. Harva äiti tästä kieltäytyy, sillä hän uskoo syyllisyyteensä, joka on ja raamattuun kirjoitettu.

Kun katselen kuviani vauvaikäisenä, näen, kuinka yritän pyristellä pois äitini sylistä. Ensimmäiset muistoni liittyy siihen, kuinka inhosin, kun aikuiset silittivät karkeilla käsillään "pellavaisia" kutrejani. Kuinka polven korkuisena kyllästyin aikuisten pitkäpiimäisiin ja käsittämättömiin jaarituksiin. Jo pienenä minusta tuntui, että kaikki tuo jaarittelu oli aivan turhaa. Äitiäni en voi syyllistää, sillä hän on tehnyt parhaansa sen tiedon varassa, mikä hänellä on. isäänikään en voi syyllistää, hän yritti pelastaa minut aivonkutistajien käsistä, mutta turhaan. Vähältä piti, etteivät panneet häntäkin, raitista perheestään huolehtivaa yrittäjää pakkohoitoon ja perhettä mierontielle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      54
      4716
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      168
      4275
    3. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      67
      3892
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      126
      3855
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      49
      3671
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      79
      3498
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      98
      3041
    8. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2895
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2716
    10. Korjaamo suositus

Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      15
      2450
    Aihe