Valmistun tässä vuoden sisään luokanopettajaksi ja mietin, että vois sen jälkeen suorittaa Jyväskylässä opinto-ohjaajan koulutuksen. Kertoisitteko omia kokemuksianne työstä. Millainen palkkaus muuten työssä on verrattuna luokanopettajan työhön? Olisi myös kiva tietää työtilanteesta ja miten sinä hakeudut juuri opinto-ohjaajaksi.
Kertokaa kokemuksia opinto-ohjaajan työstä
8
8369
Vastaukset
- Opona
Opon työ on monialaista ja hajottavaa. Montaa asiaa ollaan työntämässä opolle, koko ajan on mietittävä mitä kerkiää ja tulee hoitaa ja mikä kuuluu luokanvalvojille tai ryhmänohjaajille. Silti pidän työstäni. Palkka jää tosin yleensä hieman ainakin aineenopettajien palkasta, rippuu miten saa neuvoteltua liksaansa. Oma palkkani yläasteella on suunnilleen aineenopettajan liksa plus kolme ylituntia.
En usko, että pääset suoraan opettajan tutkinnon jälkeen pätevöitymään opoksi. Minun kurssillani Jyväskylässä tuossa vuosituhannen vaihteen tietämillä meillä kaikilla oli ainakin 5 vuotta työkokemusta opettajan töistä. Työkokemus myös pisteytetään. Noin joka viides hakija pääsi sisään. Ainakin maaseudun kouluissa on tarvetta päteville opoille, suuret kaupungit on saaneet yleensä pätevät opot kouluihinsa.- ainakin
on myös on paljon epäpäteviä töissä. Se on tosi sääli, koska oppilaiden kannalta opon työ on erityisen tärkeää.
Kun katselen asiaa äidin näkökulmasta, niin olen tosi harmistunut siitä, että lasteni opoina on ollut epäpäteviä ja epäjohdonmukaisia hössöttäjiä, joilla ei ole minkäänlaista järjestelmällisyyttä toimissaan. Tässä on jouduttu kotona paikkaamaan heidän tekemättäjättämisiään.
Opettajan näkökulmasta olen harmistunut samasta asiasta eli epäpätevä opo kollegana on aika kelju, kun töissäkin joutuu hoitamaan hänen hommiaan.
Toivottavasti opoja koulutettaisiin lisää ja tuohon sisäänpääsyyn panostettaisiin, niin että valitut olisivat järjestelmällisiä ja avarakatseisia toimijoita työssään opiskelijoiden luotsaajina kohti uusia haasteita. - Kuka lie
ainakin kirjoitti:
on myös on paljon epäpäteviä töissä. Se on tosi sääli, koska oppilaiden kannalta opon työ on erityisen tärkeää.
Kun katselen asiaa äidin näkökulmasta, niin olen tosi harmistunut siitä, että lasteni opoina on ollut epäpäteviä ja epäjohdonmukaisia hössöttäjiä, joilla ei ole minkäänlaista järjestelmällisyyttä toimissaan. Tässä on jouduttu kotona paikkaamaan heidän tekemättäjättämisiään.
Opettajan näkökulmasta olen harmistunut samasta asiasta eli epäpätevä opo kollegana on aika kelju, kun töissäkin joutuu hoitamaan hänen hommiaan.
Toivottavasti opoja koulutettaisiin lisää ja tuohon sisäänpääsyyn panostettaisiin, niin että valitut olisivat järjestelmällisiä ja avarakatseisia toimijoita työssään opiskelijoiden luotsaajina kohti uusia haasteita.No joo. Opot on opettajista edelleen pätevöityneitä ja sitä myöten logiikkasi mukaan opettajissa on runsaasti epäjohdonmukaisia hössöttäjiä tai sitten nykyinen valintasysteemi noukkii sellaiset opet koulutettaviksi opoiksi. Opona olen sitä mieltä kirjoittelet epäjohdonmukaisesti ja suorastaan typerästi. Opot koulutetaan näkemään oppilaassa se hyvä ja ajamaan oppilaan etua. Se ei vaan aina ole riviopettajan kannalta mukavaa ja vaivatonta eikä välttämättä systeemin kannalta johdonmukaista. Yksilön kannalta kyllä. Poikkeavia koulutusratkaisuja tulee jatkossakin ja siinä opot ja erkat yhdessä muun oppilashuollon kanssa joutuvat moneen kertaan syntipukiksi. Toivotan sinulle avarakatseisuutta työssäsi.
- vastaa
Kuka lie kirjoitti:
No joo. Opot on opettajista edelleen pätevöityneitä ja sitä myöten logiikkasi mukaan opettajissa on runsaasti epäjohdonmukaisia hössöttäjiä tai sitten nykyinen valintasysteemi noukkii sellaiset opet koulutettaviksi opoiksi. Opona olen sitä mieltä kirjoittelet epäjohdonmukaisesti ja suorastaan typerästi. Opot koulutetaan näkemään oppilaassa se hyvä ja ajamaan oppilaan etua. Se ei vaan aina ole riviopettajan kannalta mukavaa ja vaivatonta eikä välttämättä systeemin kannalta johdonmukaista. Yksilön kannalta kyllä. Poikkeavia koulutusratkaisuja tulee jatkossakin ja siinä opot ja erkat yhdessä muun oppilashuollon kanssa joutuvat moneen kertaan syntipukiksi. Toivotan sinulle avarakatseisuutta työssäsi.
MOT
- Opona
vastaa kirjoitti:
MOT
Elämä on laajempi kuin yksi oppiaine.
Avarakatseisutta ja sydämensivistystä. - United we stand
ainakin kirjoitti:
Toivottavasti opoja koulutettaisiin lisää ja tuohon sisäänpääsyyn panostettaisiin, niin että valitut olisivat järjestelmällisiä ja avarakatseisia toimijoita työssään opiskelijoiden luotsaajina kohti uusia haasteita.sinne opokoulutukseen. Ei kannata masentua jos ei pääse ekalla kertaa, seula on tiukkaa. Katkeroitua ei kannata! Tsemppiä sulle.
- nyt palkkaani
United we stand kirjoitti:
sinne opokoulutukseen. Ei kannata masentua jos ei pääse ekalla kertaa, seula on tiukkaa. Katkeroitua ei kannata! Tsemppiä sulle.
halua tiputtaa! Opon hommasta maksetaan paljon vähemmän kuin mitä saan nykyisessä opettajan työssäni.
Koulujen nimiä en halua tietenkään mainita, mutta voisin luetella heti kättelyssä viisi koulua, joissa on joko erittäin epäpätevä (kouluttamaton) tai sitten pätevä, mutta erittäin epälooginen opo. Valitettavasti tämä on todellisuutta - ilman sen suurempia sarvia ja hampaita. - Toinen aalto
nyt palkkaani kirjoitti:
halua tiputtaa! Opon hommasta maksetaan paljon vähemmän kuin mitä saan nykyisessä opettajan työssäni.
Koulujen nimiä en halua tietenkään mainita, mutta voisin luetella heti kättelyssä viisi koulua, joissa on joko erittäin epäpätevä (kouluttamaton) tai sitten pätevä, mutta erittäin epälooginen opo. Valitettavasti tämä on todellisuutta - ilman sen suurempia sarvia ja hampaita.Upeaa. Minäkin tiedän monta matikanopettajaa joilla ei ole juurikaan sosiaalisia taitoja. Ja logiikkakin toimii lähinnä omaa palkkaa laskiessa. Mitä tehdään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803