Olen tullut siihen pisteeseen elämässäni, etten enää jaksa. Se tuli oikeastaan aika äkkiäkin, vaikka tämä tuntemus on tunkenut tietoisuuteeni aina välillä.
Minulla on kotona nuori, jolla on mielenterveysongelmia. On masennusta ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa jotain identitettiongelmaa.
Se on ollut hyvin raskasta minulle, joka olen hänen vanhempansa.
Minua ei ole kukaan auttanut - ei edes kysynyt, miten sinä kestät ja jaksat. Olenkin nyt havainnut, etten minä enää jaksakaan. Olen loppuun kaluttu ja kulutettu. Minusta on imetty kaikki eikä enempää irtoa.
Nyt mietin, miten tästä eteenpäin?
Miten käy nuoreni ja miten käy minun?
Mistä löydän elämäni takaisin ja pääsenkö koskaan vapaaksi mielenterveysongelmaisesta nuoresta?
Olen kaikkeni hänen eteensä yrittänyt, mutta hän ei halua tehdä, kuten normaalit ihmiset tekevät ja elävät, vaan jotenkin minusta näyttää, että hän olisi tällä tavoin jopa itsetuhoinen, tietämättään ehkä.
Hän tekee juuri niin kuin on sanottu olevan huonosti ja hänen tilaansa ajatellen jopa haitallista.
Enhän minä voi hänelle mitään! En saa häntä ottamaan lääkeitä, joten ne lopetettiin. En saa häntä nukkumaan, kun hän ei halua. En saa häntä syömään, kun hän ei halua.
Pieni asuntoni on sinisenään tupakansavua, vaikka voin huonosti siitä, koska hän haluaa polttaa, enkä minä voi sille mitään...
En tiedä mitä tehdä. En tiedä onko tämä oikea palstalkaan, mutta jonnekin minun on nyt saatava puhua ennen kuin sekoan lopullisesti!
Enää en jaksa....
5
303
Vastaukset
- hermiitti
Pyydä apua kunnan sosiaaliviranomaisilta, että ne järkkäisivät lapsellesi asuinpaikan jostain tuetusta asuntolasta.
- - - - -
kun nuori on jo 17 vuotta? Ja miten se siellä pärjää kun ei huolehdi itsestään lainkaan? Sitä paitsi, en tiedä, että täälläpäin maalla semmosta olisikaan.
Voi että minä olen loppu. Itkettää vaan koko ajan.
Nuori sanoo että hällä on oikeus olla mitä on, mutta olen viime aikoina alkanut miettiä miksi minulla olisi velvollisuus hyväksyä kaikki mitään kyselemättä ja vaatimatta.
Onko mitään puhelimia mistä voisi saada apua? - hermiitti
- - - - kirjoitti:
kun nuori on jo 17 vuotta? Ja miten se siellä pärjää kun ei huolehdi itsestään lainkaan? Sitä paitsi, en tiedä, että täälläpäin maalla semmosta olisikaan.
Nuori sanoo että hällä on oikeus olla mitä on, mutta olen viime aikoina alkanut miettiä miksi minulla olisi velvollisuus hyväksyä kaikki mitään kyselemättä ja vaatimatta.
Onko mitään puhelimia mistä voisi saada apua?http://www.mielenterveysseura.fi/sos-keskus/
http://www.tukiasema.net/auttajat.asp - mandariininen.
- - - - kirjoitti:
Onko mitään puhelimia mistä voisi saada apua?Ota heti yhteyttä ensinnäkin nuorta hoitavaan tahoon,ellei sellaista tällä hetkellä ole, varaa aika lähimpään nuorisopsykiatriseen vastaanottoon ja kerro tilanne ja he ohjaavat eteen päin. 17 vuotias on vielä sen ikäinen, ettei kuulu aikuispuolelle, psykiatrisilla nuortenosastoilla 17 lienee yleensä ikäraja, joten minusta se olisi tällä hetkellä oikea paikka saada hänet sinne. Ensinnäkin hänellä on jo todettu mielenterveydessä häiriöitä, kotioloissa hän ei suostu hoitamaan itseään (mm lääkkeet) joten siinä tapauksessa osasto on oikea paikka tilanteen kartoittamiseksi ja huolehdittavaksi siitä, että jatko kuntoutus tähtää nimen omaan itsenäisen elämän opiskeluun.
Nuorisokodit ovat täysin väärä paikka mielenterveysongelmaisille, koska se ei ole kotia kummempi kapinalliselle nuorelle, koska mitään psykiatrisia apua ei ole saatavilla. Se on paikka lähinnä härikkönuorille, joilla ei aina ole turvallista kotia ja rajoja eikä hoitoa vaativia mielenterveysongelmia.
Samalla hoidat itsesi kuntoon ja haet lähetteen lähimpään mielelenterveyskeskukseen ja pyydät ajan terapeutille ja pääset nollaamaan tilannetta.
- Peony
Tuolta voit saada henkilökohtaista neuvontaa ja vertaistukea http://www.omaisten.org/jasenjarjestot.php
Voimia sinulle ja muista suojella itseäsi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944263Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293233No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452350- 351358
- 10949
- 141948
- 6904
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12842Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11780