Enää en jaksa....

- - - -

    Olen tullut siihen pisteeseen elämässäni, etten enää jaksa. Se tuli oikeastaan aika äkkiäkin, vaikka tämä tuntemus on tunkenut tietoisuuteeni aina välillä.

Minulla on kotona nuori, jolla on mielenterveysongelmia. On masennusta ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa jotain identitettiongelmaa.
Se on ollut hyvin raskasta minulle, joka olen hänen vanhempansa.

Minua ei ole kukaan auttanut - ei edes kysynyt, miten sinä kestät ja jaksat. Olenkin nyt havainnut, etten minä enää jaksakaan. Olen loppuun kaluttu ja kulutettu. Minusta on imetty kaikki eikä enempää irtoa.

Nyt mietin, miten tästä eteenpäin?
Miten käy nuoreni ja miten käy minun?
Mistä löydän elämäni takaisin ja pääsenkö koskaan vapaaksi mielenterveysongelmaisesta nuoresta?

Olen kaikkeni hänen eteensä yrittänyt, mutta hän ei halua tehdä, kuten normaalit ihmiset tekevät ja elävät, vaan jotenkin minusta näyttää, että hän olisi tällä tavoin jopa itsetuhoinen, tietämättään ehkä.
Hän tekee juuri niin kuin on sanottu olevan huonosti ja hänen tilaansa ajatellen jopa haitallista.

Enhän minä voi hänelle mitään! En saa häntä ottamaan lääkeitä, joten ne lopetettiin. En saa häntä nukkumaan, kun hän ei halua. En saa häntä syömään, kun hän ei halua.

Pieni asuntoni on sinisenään tupakansavua, vaikka voin huonosti siitä, koska hän haluaa polttaa, enkä minä voi sille mitään...

En tiedä mitä tehdä. En tiedä onko tämä oikea palstalkaan, mutta jonnekin minun on nyt saatava puhua ennen kuin sekoan lopullisesti!

5

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hermiitti

      Pyydä apua kunnan sosiaaliviranomaisilta, että ne järkkäisivät lapsellesi asuinpaikan jostain tuetusta asuntolasta.

      • - - - -

        kun nuori on jo 17 vuotta? Ja miten se siellä pärjää kun ei huolehdi itsestään lainkaan? Sitä paitsi, en tiedä, että täälläpäin maalla semmosta olisikaan.

        Voi että minä olen loppu. Itkettää vaan koko ajan.

        Nuori sanoo että hällä on oikeus olla mitä on, mutta olen viime aikoina alkanut miettiä miksi minulla olisi velvollisuus hyväksyä kaikki mitään kyselemättä ja vaatimatta.

        Onko mitään puhelimia mistä voisi saada apua?


      • hermiitti
        - - - - kirjoitti:

        kun nuori on jo 17 vuotta? Ja miten se siellä pärjää kun ei huolehdi itsestään lainkaan? Sitä paitsi, en tiedä, että täälläpäin maalla semmosta olisikaan.

        Voi että minä olen loppu. Itkettää vaan koko ajan.

        Nuori sanoo että hällä on oikeus olla mitä on, mutta olen viime aikoina alkanut miettiä miksi minulla olisi velvollisuus hyväksyä kaikki mitään kyselemättä ja vaatimatta.

        Onko mitään puhelimia mistä voisi saada apua?

        http://www.mielenterveysseura.fi/sos-keskus/

        http://www.tukiasema.net/auttajat.asp


      • mandariininen.
        - - - - kirjoitti:

        kun nuori on jo 17 vuotta? Ja miten se siellä pärjää kun ei huolehdi itsestään lainkaan? Sitä paitsi, en tiedä, että täälläpäin maalla semmosta olisikaan.

        Voi että minä olen loppu. Itkettää vaan koko ajan.

        Nuori sanoo että hällä on oikeus olla mitä on, mutta olen viime aikoina alkanut miettiä miksi minulla olisi velvollisuus hyväksyä kaikki mitään kyselemättä ja vaatimatta.

        Onko mitään puhelimia mistä voisi saada apua?

        Ota heti yhteyttä ensinnäkin nuorta hoitavaan tahoon,ellei sellaista tällä hetkellä ole, varaa aika lähimpään nuorisopsykiatriseen vastaanottoon ja kerro tilanne ja he ohjaavat eteen päin. 17 vuotias on vielä sen ikäinen, ettei kuulu aikuispuolelle, psykiatrisilla nuortenosastoilla 17 lienee yleensä ikäraja, joten minusta se olisi tällä hetkellä oikea paikka saada hänet sinne. Ensinnäkin hänellä on jo todettu mielenterveydessä häiriöitä, kotioloissa hän ei suostu hoitamaan itseään (mm lääkkeet) joten siinä tapauksessa osasto on oikea paikka tilanteen kartoittamiseksi ja huolehdittavaksi siitä, että jatko kuntoutus tähtää nimen omaan itsenäisen elämän opiskeluun.
        Nuorisokodit ovat täysin väärä paikka mielenterveysongelmaisille, koska se ei ole kotia kummempi kapinalliselle nuorelle, koska mitään psykiatrisia apua ei ole saatavilla. Se on paikka lähinnä härikkönuorille, joilla ei aina ole turvallista kotia ja rajoja eikä hoitoa vaativia mielenterveysongelmia.
        Samalla hoidat itsesi kuntoon ja haet lähetteen lähimpään mielelenterveyskeskukseen ja pyydät ajan terapeutille ja pääset nollaamaan tilannetta.


    • Peony

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      156
      472
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe