Minulla on vanha 80-luvun Muuli peräkärryn "raato", joka on rekisterissä. Ajattelin sitä hieman korjailla ja samalla pidentää kärryn lavaa.
Mitä laki sanoo muutostyöstä, paljonko voin kärryä muuttaa esimerkiksi mittojen osalta. Ilmeisesti se on sitten muutoskatsastettava.
Kannattaako hankkeeseen ryhtyä, vain onko minun tyydyttävä vain korjaamaan vanhaa ja olla muuttamatta ja pidentämättä.
Löytyykö tällaiseen operaatioon jostain ohjeita, eli mitä voi tehdä ja millä ehdoilla.
Vanhan Muuli peräkärryn "uudistaminen"
24
19942
Vastaukset
- ei79
Ei! Ei! EI!
Poista vain raatosi rekisteristä ja osta suosiolla uusi vaunu. Vanhojen romujen paikkailulla ei synny kuin sutta ja hengenvaarallisia viritelmiä. Ei vanhan vaunun "kunnostamisella" ole mitään itseisarvoa. Uusia saa edullisesti, eikä alusta alkaen oman vaunun rakentaminen enää nykyvaatimuksilla kannata - katsastuksen vaatimat osat maksavat saman kuin valmiiksi kasattu vaunu. Ja todella hyvä niin. Uudella voit sitten viedä komeasti vanhan raatosi metallinkierrätykseen, niin saat muutaman euron painon mukaan. - vain korjailla
mittoja ei saa muuttaa, jos joutuu katsastamaan tulee sitten voimaan nämä uudet aisa- ja akselimääräykset.
- Muuli
Osaatko antaa linkin.
- lcwkleel
Muuli kirjoitti:
Osaatko antaa linkin.
Tällä palstalla liikkuu kärry kauppiaita jotka yrittävät saada myytyä kalliita kärryjään syöttämällä ihmisille virheellistä tietoa. Vanhasta kärrrystä saa uuden veroisen pienellä vaivalla ja rahalla. Totta on että mittojen muuttaminen on kiellettyä mutta esim vanhoissa suositun kumivääntö jousituksen vaihtaminen lehtijousiin on täysin sallittua. todennäköisesti nämä uudet kärryt on niin heppoisesti rakennettuja että kunnostettuna tuo sinun vanha muuli palvelee paljon pidempään.
- Sääntöjä kunnioittava kärristi
lcwkleel kirjoitti:
Tällä palstalla liikkuu kärry kauppiaita jotka yrittävät saada myytyä kalliita kärryjään syöttämällä ihmisille virheellistä tietoa. Vanhasta kärrrystä saa uuden veroisen pienellä vaivalla ja rahalla. Totta on että mittojen muuttaminen on kiellettyä mutta esim vanhoissa suositun kumivääntö jousituksen vaihtaminen lehtijousiin on täysin sallittua. todennäköisesti nämä uudet kärryt on niin heppoisesti rakennettuja että kunnostettuna tuo sinun vanha muuli palvelee paljon pidempään.
Tällä palstalla liikkuu paljon ihmisiä joiden elämän päätarkoitus on sääntöjen kiertäminen. Sillä asenteella sitten saadaan aikaan juur mitä vaan. Niitä "juur mitä vaan" kärriä sitten on joka bussipysäki turvollaan, kun on aksilat poikki, aisat poikki, pyörät lintallaan ja niin edelleen.
- Muuli
Sääntöjä kunnioittava kärristi kirjoitti:
Tällä palstalla liikkuu paljon ihmisiä joiden elämän päätarkoitus on sääntöjen kiertäminen. Sillä asenteella sitten saadaan aikaan juur mitä vaan. Niitä "juur mitä vaan" kärriä sitten on joka bussipysäki turvollaan, kun on aksilat poikki, aisat poikki, pyörät lintallaan ja niin edelleen.
Aisa ja akseli ovat hyvänkuntoiset, mutta se muu rakenne on hepponen ja jonku tuntemattoman parkkialueella törmäämisen johdosta vähän mutkalla.
Kun sitä rakennetta katsoo, kun vaneri on poistettu, niin ihmetyttää miten niille kärrylle kantavuudet on saatu laskettua. Lavan reunoja kiertää noin 20x35 mm suorakaideputki ja takana on jäykisteenä mutkalle väännetty pelti, jossa on perävalot kiinni. Taitaa se vaneeri olla jäykistäjänä tosi tärkeässä osassa. Tämän tiedon perusteella varon visusti ylikuormaa. - Muuli
Muuli kirjoitti:
Aisa ja akseli ovat hyvänkuntoiset, mutta se muu rakenne on hepponen ja jonku tuntemattoman parkkialueella törmäämisen johdosta vähän mutkalla.
Kun sitä rakennetta katsoo, kun vaneri on poistettu, niin ihmetyttää miten niille kärrylle kantavuudet on saatu laskettua. Lavan reunoja kiertää noin 20x35 mm suorakaideputki ja takana on jäykisteenä mutkalle väännetty pelti, jossa on perävalot kiinni. Taitaa se vaneeri olla jäykistäjänä tosi tärkeässä osassa. Tämän tiedon perusteella varon visusti ylikuormaa.Kokonaispaino 700 kg, kantavuus 590 kg. Huh huh.
- Matematiikkaa se vaan on
Muuli kirjoitti:
Aisa ja akseli ovat hyvänkuntoiset, mutta se muu rakenne on hepponen ja jonku tuntemattoman parkkialueella törmäämisen johdosta vähän mutkalla.
Kun sitä rakennetta katsoo, kun vaneri on poistettu, niin ihmetyttää miten niille kärrylle kantavuudet on saatu laskettua. Lavan reunoja kiertää noin 20x35 mm suorakaideputki ja takana on jäykisteenä mutkalle väännetty pelti, jossa on perävalot kiinni. Taitaa se vaneeri olla jäykistäjänä tosi tärkeässä osassa. Tämän tiedon perusteella varon visusti ylikuormaa.Ei yksikään viranomainen tai tutkimuslaitos Suomessa ole ollut kiinnostunut perävaunun rakenteiden kestävyydestä eikä siten kantavuudesta.
Vasta EU:n pakottamana, ja silloinkin aikamoisella viiveellä, vetoaisoille saatiin joku standardi.
Muta muuten kärrin on saanut, ja saa yhä, rakentaa vaikka kuinka heppoisista tarpeista.
Kantavuus lasketaan matemaattisen erona omamassan ja kokonaismassan välillä. Eli mitä kevyempi kärry, sen suurempi kantavuus. Rakenteiden lujuudella ei ole mitään tekoa asian kanssa.
Ja nykkun itserakentajat rupee huutaan, niin kannattaa sekin muistaa ettei raudan paksuus ole sama asia kuin sen kestävyys.
Mualla maailmassa kärreiltä edellytetään melkoisia lujuuslaskelmia.
Vaneri sinänsä on monesti jäykempi ja jäykistävämpi kun hepponen pelti. Eikä puu itte asiassa ole ollenkaan huono materiaali, hehheh, ennen muinoin kaikki traktorin perävaunut oli puurunkoisia, ja kuorma-autojen puoliperävaunuissa oli puurunkoisia.
Se vaan tuppaa oleen niin että kun joku ukko on saanu vanhan puikkokoneen käsiinsä niin se on heti varsinainen metallurgi ja lujuuslaskennan erikoismiäs. - Muuli
Matematiikkaa se vaan on kirjoitti:
Ei yksikään viranomainen tai tutkimuslaitos Suomessa ole ollut kiinnostunut perävaunun rakenteiden kestävyydestä eikä siten kantavuudesta.
Vasta EU:n pakottamana, ja silloinkin aikamoisella viiveellä, vetoaisoille saatiin joku standardi.
Muta muuten kärrin on saanut, ja saa yhä, rakentaa vaikka kuinka heppoisista tarpeista.
Kantavuus lasketaan matemaattisen erona omamassan ja kokonaismassan välillä. Eli mitä kevyempi kärry, sen suurempi kantavuus. Rakenteiden lujuudella ei ole mitään tekoa asian kanssa.
Ja nykkun itserakentajat rupee huutaan, niin kannattaa sekin muistaa ettei raudan paksuus ole sama asia kuin sen kestävyys.
Mualla maailmassa kärreiltä edellytetään melkoisia lujuuslaskelmia.
Vaneri sinänsä on monesti jäykempi ja jäykistävämpi kun hepponen pelti. Eikä puu itte asiassa ole ollenkaan huono materiaali, hehheh, ennen muinoin kaikki traktorin perävaunut oli puurunkoisia, ja kuorma-autojen puoliperävaunuissa oli puurunkoisia.
Se vaan tuppaa oleen niin että kun joku ukko on saanu vanhan puikkokoneen käsiinsä niin se on heti varsinainen metallurgi ja lujuuslaskennan erikoismiäs.Vetoaisa ja akselisto mielestäni ok, muu tosi hepposta. Senverran rautaa, että saa vanerin kiinitettyä.
- ei79
Muuli kirjoitti:
Aisa ja akseli ovat hyvänkuntoiset, mutta se muu rakenne on hepponen ja jonku tuntemattoman parkkialueella törmäämisen johdosta vähän mutkalla.
Kun sitä rakennetta katsoo, kun vaneri on poistettu, niin ihmetyttää miten niille kärrylle kantavuudet on saatu laskettua. Lavan reunoja kiertää noin 20x35 mm suorakaideputki ja takana on jäykisteenä mutkalle väännetty pelti, jossa on perävalot kiinni. Taitaa se vaneeri olla jäykistäjänä tosi tärkeässä osassa. Tämän tiedon perusteella varon visusti ylikuormaa.No jos itsekin toteat, että vaneri on laho, muut metallirakenteet jo uutenakin olleet surkeita ja vaunu vieläpä kolaroitu.
Kokemuksesta voin vielä sanoa päälle, että vaikka vanha vetoaisa "näyttäisi vielä hyvältä", ei se ikimaailmassa täyttäisi nykyisiä standardeja ja vanhat aisalukot ovat vaarallisia kun eivät pysy kiinni. Renkaat ovat varmasti vaihtokamaa ja sähköt kun purat - näet itse.
Mikä on se itseisarvo alkaa väkisin parsimaan rekisterikilpien ympärille kärryä?
En voi käsittää. Uusissa kärreissä on huonoja ja hyviä, mutta varmasti jktp turvallisempia kuin harrastajien omat viritykset.
Niin, harrastelijoitahan meistä ei ole kukaan... - Muuli
ei79 kirjoitti:
No jos itsekin toteat, että vaneri on laho, muut metallirakenteet jo uutenakin olleet surkeita ja vaunu vieläpä kolaroitu.
Kokemuksesta voin vielä sanoa päälle, että vaikka vanha vetoaisa "näyttäisi vielä hyvältä", ei se ikimaailmassa täyttäisi nykyisiä standardeja ja vanhat aisalukot ovat vaarallisia kun eivät pysy kiinni. Renkaat ovat varmasti vaihtokamaa ja sähköt kun purat - näet itse.
Mikä on se itseisarvo alkaa väkisin parsimaan rekisterikilpien ympärille kärryä?
En voi käsittää. Uusissa kärreissä on huonoja ja hyviä, mutta varmasti jktp turvallisempia kuin harrastajien omat viritykset.
Niin, harrastelijoitahan meistä ei ole kukaan...Ei ihan niin surkea. Renkaat vuoden vanhat ja valot toimii. Aisalukko kunnossa.
Nykykärryissäkin näyttää materiaalivahvuudet olevan 1,5 mm. Ainakin Muulin esitteen mukaan. Joten yhtä hepposia nyt kuin aiemminkin.
Itseisarvo siinä, että vaneria vaihtaessani olisin vähän vahvistanut ja pidentänyt kärryä. No, vaneri vaihdettu ja kärry kunnostettu entisin mitoin.
Ja minä olen todellakin harrastelija. - jopasjookk
Muuli kirjoitti:
Ei ihan niin surkea. Renkaat vuoden vanhat ja valot toimii. Aisalukko kunnossa.
Nykykärryissäkin näyttää materiaalivahvuudet olevan 1,5 mm. Ainakin Muulin esitteen mukaan. Joten yhtä hepposia nyt kuin aiemminkin.
Itseisarvo siinä, että vaneria vaihtaessani olisin vähän vahvistanut ja pidentänyt kärryä. No, vaneri vaihdettu ja kärry kunnostettu entisin mitoin.
Ja minä olen todellakin harrastelija.Vau, että on sun kärryssä sentään vielä aisalukko kunnossa! Ei vaikuta kovin vakuuttavalta - aisalukkohan on irrallinen tarvike, jolla hintaa 15e ja se koostuu kahdesta metallipalasta. Kuinka voi edes mennä epäkuntoon??
- Muuli
jopasjookk kirjoitti:
Vau, että on sun kärryssä sentään vielä aisalukko kunnossa! Ei vaikuta kovin vakuuttavalta - aisalukkohan on irrallinen tarvike, jolla hintaa 15e ja se koostuu kahdesta metallipalasta. Kuinka voi edes mennä epäkuntoon??
Minusta aisalukko on laite, jolla peräkärry kiinnitetään auton vetokoukkuun. Se maksaa noin 50 €.
- oikealta nimeltä
Muuli kirjoitti:
Minusta aisalukko on laite, jolla peräkärry kiinnitetään auton vetokoukkuun. Se maksaa noin 50 €.
kiinnittää perävaunun autoon, maksaa jarruttomaan kärriin 10-15 eur, jarrulliseen parisataa, aisalukko on se jolla se kuulakytkin lukitaan siten että varkailla on hankalampi viedä kärriä.
- Muuli
oikealta nimeltä kirjoitti:
kiinnittää perävaunun autoon, maksaa jarruttomaan kärriin 10-15 eur, jarrulliseen parisataa, aisalukko on se jolla se kuulakytkin lukitaan siten että varkailla on hankalampi viedä kärriä.
Tarkoitin siis kuulakytkintä. Kiitos tiedosta.
- rampet
Muuli kirjoitti:
Tarkoitin siis kuulakytkintä. Kiitos tiedosta.
Itse tässä laitellut kuntoon yli 20 vuotta vanhaa kärryä. Rahaa on mennyt n. 100 euroa ja nyt kaikin puolin kunnossa. Toinen mokoma menee vielä uudelleenrekisteröintiin. Ja taas pärjäilee vähintään sen 10 vuotta.
Miksi ihmeessä pitäisi ostaa uusi kärry? Varsinkin jos käyttö on suhteellisen vähäistä.
Hintaeroa uuteen kuitenkin useita satoja. - koyirribioyhrbyh
rampet kirjoitti:
Itse tässä laitellut kuntoon yli 20 vuotta vanhaa kärryä. Rahaa on mennyt n. 100 euroa ja nyt kaikin puolin kunnossa. Toinen mokoma menee vielä uudelleenrekisteröintiin. Ja taas pärjäilee vähintään sen 10 vuotta.
Miksi ihmeessä pitäisi ostaa uusi kärry? Varsinkin jos käyttö on suhteellisen vähäistä.
Hintaeroa uuteen kuitenkin useita satoja.melkonen kärry kun yli 20v oot laitellut kuntoon :))
- Kierrätekärry
Itse kunnostin vanhan -89 peräkärryn.Vaihdoin uudet vääntökumit ja hitsasin ruostuneet telit vahvoiksi.Uudet ledivalaisimet,uusi kuulakytkin,uudet iskunvaimentimet ja pohjalevy.Näin päivitin vanhan Muulin .
- Anonyymi
minkälainen jousitus on sellainen,että siinä on kumivääntöjouset iskunvaimentimilla?
- Anonyymi
Etkö ole nähnyt sellaista? Minäpä olen, koska rakensin velipojalle vanhasta ruotsalaisesta matkailuvaunun rungosta lavettimallisen kevytperävaunun vuonna 2003. Siinä oli alkuperäiset sähköjarrut rakenteineen, jotka poistin ja sain tällä tavalla painoa pois tasan 70 kg. Jäljelle jäi tukeva runko, jossa suht pitkäaisainen V-aisa lisättynä yhdellä suoralla väliputkella. Rungon pohjamaalasin Ferrexillä, lisäsin tarvittavat profiilipalkit, jotta sain sovitettua siihen 150 cm x 300 cm kokoisen 15 mm paksun pohjavanerin ja lokasuojien kiinnikkeet. Asensin uudet peltiset lokasuojat ja reunoihin matalat kaiteet, ei muuta. Sähköt uusin, valaisimet myös. Tämän vaunun akselissa on tosiaan kumivääntövarsijousitus ja iskunvaimentimet. Liekö kaikissa matkailuvaunuissa vielä nykyäänkin, en tiedä. Ja eräille omavalmistevaunujen vihaajille tiedoksi, että tämä vaunu on edelleen huippukunnossa ja aktiivikäytössä mönkijän, kelkan, rekien ja rakennustarvikkeiden kuljettamisessa. Ja takaan, että on taatusti tukevampi kuin jotkut heppoiset halpisvaunut ja kestää kovaakin käyttöä vielä vähintään 10 vuotta eteenpäin.
- Anonyymi
Esimerkiksi mulla on Muuli1000KS jossa akselin päässä kynkät eli vääntövarret kumeilla ja telin keijujen etupäässä iskunvaimentimet joka ottaa keinutelin heilahtelut vastaan. Kunnostuksen jälkeen jopa tyhjänä loistava vetää,alkuperäiset kumin olivat litistyneitä koppuroita eli ei ihme ettei joustanut!
- Anonyymi
Pitää muistaa, Jos kärry on kokoajan ollut rekisterissä, on sillä oltava kokoajan siltä ajalta vakuutus. jos kunnostat kärryä kannattaa tarkistaa onko Velkataakkaa kärryn päällä. on muuten kallis kunnostus kun vakuutuksen otat, myyt kärryn tai poliisi pysäyttää vakuutamattomalla kärryllä ajelusta.
- Anonyymi
Itse just kunnostin romuttamolle tuomitun vm. 1987 muuli 590-kärryn. Vähän korjaushitsausta, uusi "kumijousi" akseli, pohjavaneri, vetokytkin, sähköt uusiksi. Kärry maksoi pullakahvit, omistajamuutos 10 €, akseli 160 €, vaneri 50 €, sähköt 20 € ja omaa työtä kymmenkunta tuntia... palvelee vielä vuosikymmeniä ja maksoi murto-osan uudesta.
- Anonyymi
Tein aikanaan peräkärryjä myyntiin ja kärryt oli ALKO-KOBER vääntövarsijousitetulla akselilla.
Edelleen oma kärryni on vahvassa kunnossa. Vaikka rekisteriotteen kantavuus jääkin noin 550 kiloon 750 kilon kokonaispainolla, kärryyn voi turvallisesti laittaa 1500-2000 kilon kuorman.
Mikään nykyään valmistettu ns tehdaskärry ei moista kuormaa kestä. Rimpuloita ovat.
Jarruttomista kärryistä kysymys.
Vanhan kärryn kunnostus kannattaa kyllä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 245182
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r34627- 1041409
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1471386Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121230- 931104
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike211024viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.169892En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61853- 37809