Onko tämä oikein?

hoitaja:

Hei!
Olen siis käynyt hoitamassa kilpikonnia viikon ajan tässä. En tiedä , mitä konnia ovat , mutta kuitenkin todella suuria! Varmaan vähän pienenpiä kuin ruokalautanen! Tumman vihreitä väriltään.

Sitä ihmettelen kun kilpikonnat asuvat tavallisessa akvaariossa (aika suuressa) , mutta se on täynnä vettä. Kilpikonnia on kaksi ja kulmassa on vain pienilasi taso mihinkä yksi pääsee vain kerralla. Eli joutuvat olemaan koko ajan vedessä. Akvaariossa on vain yksi kivi ja hiekkaa pohjalla.
Olen aina luullut , että ne tarvitsevat lämpölampun ja kuivalla olevaa hiekkaa?

Entä sitten ruoka: Ruuaksi saavat vain sellaisia pieniä pallon muotoista kuivaruokaa kourallisen päivässä. Olen luullut , että tarvitsevat salaattia ja muuta?

Pystyykö tästä sanomaan mitään? Onko niitä niin paljon eri kilpikonnalajeja , että kaikilla on erilaiset tarpeet ja tämä hoito saattaa olla oikein?

Alkoi vain kiinnostamaan tuo kun viettävät koko ajan aikaa vedessä , ja äitinikin sanoi , että eikö niillä pitäisi olla kuivia paikkoja.
Ai niin , siis toinen on tyttö ja toinen poika!

Kiitos jos viitsitte vastata!

5

800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konna2

      Tarkistappa tuolta http://www.konnamaa.com/ kohdasta vesikonnan hoito... Itse en vesikonnista oikeen tiedä ,joten parempaakaan vinkkiä ei nyt ole antaa.

      • Kvibergsmyran

        kai tarkastit hoitoohjeita? Minulla ei ole kokemusta näistä konnista mutta sen verran tiedän että niillä täytyy olla paikka missä lekotella lämpölampun alla kuivalla maalla. Luonnossa ne makaa rannalla, eivät ne aina ole vedessä. Ruokavalio pitää olla vaihteleva, animaalista sekä kasveja. konnaparka,jos se saa uida koko ajan, miten kurjaa elämää se on. Monet hommaavat konnan ennekuin ovat ottaneet selvää miten niitä hoidetaan ja sitten ne raukat saavat kitua hirveissä oloissa ja ahtaissa akvaarioissa. Veden lämpötila on tärkeä ja puhtaus. toivottavasti juuri tämä konna saa paremmat olot,yritä auttaa.


      • ...............
        Kvibergsmyran kirjoitti:

        kai tarkastit hoitoohjeita? Minulla ei ole kokemusta näistä konnista mutta sen verran tiedän että niillä täytyy olla paikka missä lekotella lämpölampun alla kuivalla maalla. Luonnossa ne makaa rannalla, eivät ne aina ole vedessä. Ruokavalio pitää olla vaihteleva, animaalista sekä kasveja. konnaparka,jos se saa uida koko ajan, miten kurjaa elämää se on. Monet hommaavat konnan ennekuin ovat ottaneet selvää miten niitä hoidetaan ja sitten ne raukat saavat kitua hirveissä oloissa ja ahtaissa akvaarioissa. Veden lämpötila on tärkeä ja puhtaus. toivottavasti juuri tämä konna saa paremmat olot,yritä auttaa.

        Juu , tuolta luin linkistä , joku antoi niin voin kyllä sanoa , että hoito on päin persettä!

        Ruokavalion pitäisi näköjään koostua monesta eri osasta , kasviksista ja lihasta!
        Kysyin sitten omistajalta vielä ennen kun hän lähti niin pidätkö näitä koskaan sylissä niin hän vastasi , että joskus olen pitänyt , mutta en ota niitä pois sieltä kun purevat.
        Sitten luin sitä hoitoa tuolta nettisivulta niin ne pitäisi ainakin pari kertaa viikossa päästää lattialle!
        Voi kilpikonna raukkoja , mutta kun kysyin äidiltä , että voisinko antaa tälle netistä tulostetun hoito-ohjeen niin äiti sanoi , etti voi antaa sillä loukkaantuisi siitä kun on jo aikuinen! Aika vanhakin.


      • Kvibergsmyran
        ............... kirjoitti:

        Juu , tuolta luin linkistä , joku antoi niin voin kyllä sanoa , että hoito on päin persettä!

        Ruokavalion pitäisi näköjään koostua monesta eri osasta , kasviksista ja lihasta!
        Kysyin sitten omistajalta vielä ennen kun hän lähti niin pidätkö näitä koskaan sylissä niin hän vastasi , että joskus olen pitänyt , mutta en ota niitä pois sieltä kun purevat.
        Sitten luin sitä hoitoa tuolta nettisivulta niin ne pitäisi ainakin pari kertaa viikossa päästää lattialle!
        Voi kilpikonna raukkoja , mutta kun kysyin äidiltä , että voisinko antaa tälle netistä tulostetun hoito-ohjeen niin äiti sanoi , etti voi antaa sillä loukkaantuisi siitä kun on jo aikuinen! Aika vanhakin.

        Antaa loukkaantua. Ehkä hän jopa on iloinen siitä että joku tosiaan tietää enemmän ja antaa neuvoja. Ei kai kukaan ole liian vanha oppimaan uutta. En nukkuisi hyvin öisin jos en tekisi jotain tämän eläimen hyväksi.


      • vesik
        Kvibergsmyran kirjoitti:

        Antaa loukkaantua. Ehkä hän jopa on iloinen siitä että joku tosiaan tietää enemmän ja antaa neuvoja. Ei kai kukaan ole liian vanha oppimaan uutta. En nukkuisi hyvin öisin jos en tekisi jotain tämän eläimen hyväksi.

        konnamaan ruokintaohjeet ovat osittain väärät: juustoa ei saa antaa jne. Vanhojen konnien (aikuisten) kuuluisi syödä kasviksia yli puolet ruokavaliosta, mutta nirsoina elukoina se ei usein onnistu. Minun kilpikonna ei suostu syömään muuta kun kilpikonnan kuivaruokaa ja tuoreita kaloja kokonaisina (silakoita, ensin kiehautettava). Kuivaruoassa on kaikkea mitä kilpikonna tarvitsee, mutta lisäksi tulisi antaa nutrobalia, vitamiinivalmistetta.

        VESIKILPIKONNAA EI SAA SYÖTTÄÄ JOKA PÄIVÄ! Sen täytyy pitää useita paastopäiviä viikossa! Itse syötän 3-4 kertaa viikossa. Se on syötettävä erillisessä astiassa ei akvaariossa. Konnan TÄYTYY saada olla vapaana lattialla usein, mutta ei vetoisessa paikassa.
        Konna ei pure, kun sen nostaa tukevalla otteella kilven takaosasta ja kääntää sen ylösalaisin, jolloin se ei yritä edes raapia. Konnan tulee päästä kuivalle maalle aina sen halutessa. Lämmittelytason saa rakennettua esim. muovisesta säilytyslaatikosta vähän leikkaamalla. Akvaariossa tulisi olla virikkeitä: puita, kiviä, taustakuva...

        Lämpölamppu on pakollinen, se voi olla vaikka tavallinen kohdelamppu 60w tarpeeksi lähellä lämmittelytasoa. Lisäksi pitää olla uv-putki, jotta viitamiinit imeytyvät kilpparin elimistöön.

        Terveyttä voi testata näin:
        - Kilpparin täytyy kuivalla maalla jaksaa kävellessä kannatella kilpeä ilmassa, niin ettei se kolise lattiaan.
        - Aseta kilppari lattialle selälleen maton päälle. Sen täytyy itse saada käännyttyä oikein päin, vaikka siinä menisikin aikaa.
        - Kilven kuuluu olla vesikonnilla sileä ja litteähkö (ei pyöreä kuten maakonnilla)
        - Konna ei saa usein aivastella, sen silmien on oltava kiiltävät mutta ei vuotavat.
        - Terve konna on paljon hereillä.

        Kilpikonnista ei saa kunnolla oikeaa hoitotietoa ja sen voit sanoa opettaessa kilpikonnan omistajaa. Vaikka nämä antamani ohjeet kuulostavat vaikeilta, niin kilpparin hoitaminen ei ole vaikeaa. Mutta konnan omistaja ei varmasti loukkaannu saadessaan kilppareille elintärkeää tietoa, sano ihmeessä! Varsinkin juuri Aikuisen luulisi ymmärtävän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe