Onko tämä oikein?

hoitaja:

Hei!
Olen siis käynyt hoitamassa kilpikonnia viikon ajan tässä. En tiedä , mitä konnia ovat , mutta kuitenkin todella suuria! Varmaan vähän pienenpiä kuin ruokalautanen! Tumman vihreitä väriltään.

Sitä ihmettelen kun kilpikonnat asuvat tavallisessa akvaariossa (aika suuressa) , mutta se on täynnä vettä. Kilpikonnia on kaksi ja kulmassa on vain pienilasi taso mihinkä yksi pääsee vain kerralla. Eli joutuvat olemaan koko ajan vedessä. Akvaariossa on vain yksi kivi ja hiekkaa pohjalla.
Olen aina luullut , että ne tarvitsevat lämpölampun ja kuivalla olevaa hiekkaa?

Entä sitten ruoka: Ruuaksi saavat vain sellaisia pieniä pallon muotoista kuivaruokaa kourallisen päivässä. Olen luullut , että tarvitsevat salaattia ja muuta?

Pystyykö tästä sanomaan mitään? Onko niitä niin paljon eri kilpikonnalajeja , että kaikilla on erilaiset tarpeet ja tämä hoito saattaa olla oikein?

Alkoi vain kiinnostamaan tuo kun viettävät koko ajan aikaa vedessä , ja äitinikin sanoi , että eikö niillä pitäisi olla kuivia paikkoja.
Ai niin , siis toinen on tyttö ja toinen poika!

Kiitos jos viitsitte vastata!

5

914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konna2

      Tarkistappa tuolta http://www.konnamaa.com/ kohdasta vesikonnan hoito... Itse en vesikonnista oikeen tiedä ,joten parempaakaan vinkkiä ei nyt ole antaa.

      • Kvibergsmyran

        kai tarkastit hoitoohjeita? Minulla ei ole kokemusta näistä konnista mutta sen verran tiedän että niillä täytyy olla paikka missä lekotella lämpölampun alla kuivalla maalla. Luonnossa ne makaa rannalla, eivät ne aina ole vedessä. Ruokavalio pitää olla vaihteleva, animaalista sekä kasveja. konnaparka,jos se saa uida koko ajan, miten kurjaa elämää se on. Monet hommaavat konnan ennekuin ovat ottaneet selvää miten niitä hoidetaan ja sitten ne raukat saavat kitua hirveissä oloissa ja ahtaissa akvaarioissa. Veden lämpötila on tärkeä ja puhtaus. toivottavasti juuri tämä konna saa paremmat olot,yritä auttaa.


      • ...............
        Kvibergsmyran kirjoitti:

        kai tarkastit hoitoohjeita? Minulla ei ole kokemusta näistä konnista mutta sen verran tiedän että niillä täytyy olla paikka missä lekotella lämpölampun alla kuivalla maalla. Luonnossa ne makaa rannalla, eivät ne aina ole vedessä. Ruokavalio pitää olla vaihteleva, animaalista sekä kasveja. konnaparka,jos se saa uida koko ajan, miten kurjaa elämää se on. Monet hommaavat konnan ennekuin ovat ottaneet selvää miten niitä hoidetaan ja sitten ne raukat saavat kitua hirveissä oloissa ja ahtaissa akvaarioissa. Veden lämpötila on tärkeä ja puhtaus. toivottavasti juuri tämä konna saa paremmat olot,yritä auttaa.

        Juu , tuolta luin linkistä , joku antoi niin voin kyllä sanoa , että hoito on päin persettä!

        Ruokavalion pitäisi näköjään koostua monesta eri osasta , kasviksista ja lihasta!
        Kysyin sitten omistajalta vielä ennen kun hän lähti niin pidätkö näitä koskaan sylissä niin hän vastasi , että joskus olen pitänyt , mutta en ota niitä pois sieltä kun purevat.
        Sitten luin sitä hoitoa tuolta nettisivulta niin ne pitäisi ainakin pari kertaa viikossa päästää lattialle!
        Voi kilpikonna raukkoja , mutta kun kysyin äidiltä , että voisinko antaa tälle netistä tulostetun hoito-ohjeen niin äiti sanoi , etti voi antaa sillä loukkaantuisi siitä kun on jo aikuinen! Aika vanhakin.


      • Kvibergsmyran
        ............... kirjoitti:

        Juu , tuolta luin linkistä , joku antoi niin voin kyllä sanoa , että hoito on päin persettä!

        Ruokavalion pitäisi näköjään koostua monesta eri osasta , kasviksista ja lihasta!
        Kysyin sitten omistajalta vielä ennen kun hän lähti niin pidätkö näitä koskaan sylissä niin hän vastasi , että joskus olen pitänyt , mutta en ota niitä pois sieltä kun purevat.
        Sitten luin sitä hoitoa tuolta nettisivulta niin ne pitäisi ainakin pari kertaa viikossa päästää lattialle!
        Voi kilpikonna raukkoja , mutta kun kysyin äidiltä , että voisinko antaa tälle netistä tulostetun hoito-ohjeen niin äiti sanoi , etti voi antaa sillä loukkaantuisi siitä kun on jo aikuinen! Aika vanhakin.

        Antaa loukkaantua. Ehkä hän jopa on iloinen siitä että joku tosiaan tietää enemmän ja antaa neuvoja. Ei kai kukaan ole liian vanha oppimaan uutta. En nukkuisi hyvin öisin jos en tekisi jotain tämän eläimen hyväksi.


      • vesik
        Kvibergsmyran kirjoitti:

        Antaa loukkaantua. Ehkä hän jopa on iloinen siitä että joku tosiaan tietää enemmän ja antaa neuvoja. Ei kai kukaan ole liian vanha oppimaan uutta. En nukkuisi hyvin öisin jos en tekisi jotain tämän eläimen hyväksi.

        konnamaan ruokintaohjeet ovat osittain väärät: juustoa ei saa antaa jne. Vanhojen konnien (aikuisten) kuuluisi syödä kasviksia yli puolet ruokavaliosta, mutta nirsoina elukoina se ei usein onnistu. Minun kilpikonna ei suostu syömään muuta kun kilpikonnan kuivaruokaa ja tuoreita kaloja kokonaisina (silakoita, ensin kiehautettava). Kuivaruoassa on kaikkea mitä kilpikonna tarvitsee, mutta lisäksi tulisi antaa nutrobalia, vitamiinivalmistetta.

        VESIKILPIKONNAA EI SAA SYÖTTÄÄ JOKA PÄIVÄ! Sen täytyy pitää useita paastopäiviä viikossa! Itse syötän 3-4 kertaa viikossa. Se on syötettävä erillisessä astiassa ei akvaariossa. Konnan TÄYTYY saada olla vapaana lattialla usein, mutta ei vetoisessa paikassa.
        Konna ei pure, kun sen nostaa tukevalla otteella kilven takaosasta ja kääntää sen ylösalaisin, jolloin se ei yritä edes raapia. Konnan tulee päästä kuivalle maalle aina sen halutessa. Lämmittelytason saa rakennettua esim. muovisesta säilytyslaatikosta vähän leikkaamalla. Akvaariossa tulisi olla virikkeitä: puita, kiviä, taustakuva...

        Lämpölamppu on pakollinen, se voi olla vaikka tavallinen kohdelamppu 60w tarpeeksi lähellä lämmittelytasoa. Lisäksi pitää olla uv-putki, jotta viitamiinit imeytyvät kilpparin elimistöön.

        Terveyttä voi testata näin:
        - Kilpparin täytyy kuivalla maalla jaksaa kävellessä kannatella kilpeä ilmassa, niin ettei se kolise lattiaan.
        - Aseta kilppari lattialle selälleen maton päälle. Sen täytyy itse saada käännyttyä oikein päin, vaikka siinä menisikin aikaa.
        - Kilven kuuluu olla vesikonnilla sileä ja litteähkö (ei pyöreä kuten maakonnilla)
        - Konna ei saa usein aivastella, sen silmien on oltava kiiltävät mutta ei vuotavat.
        - Terve konna on paljon hereillä.

        Kilpikonnista ei saa kunnolla oikeaa hoitotietoa ja sen voit sanoa opettaessa kilpikonnan omistajaa. Vaikka nämä antamani ohjeet kuulostavat vaikeilta, niin kilpparin hoitaminen ei ole vaikeaa. Mutta konnan omistaja ei varmasti loukkaannu saadessaan kilppareille elintärkeää tietoa, sano ihmeessä! Varsinkin juuri Aikuisen luulisi ymmärtävän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe