Grand Voyager - mihin kiinnittää huomiota hankittaessa ??

Pallynen

Kiitos kaikista hyvistä vinkeistä hankintatilanteessa - siis kyseessä vuosimalli 1996-2000 kun uudempaan ei ole varaa... Mihin kannattaa kiinnittää huomiota, mistä huolloista kysellä, ns. yleisimpiä tyyppivikoja, miten huollot; pitääkö teettää merkkiliikkeissä (varaosien suhteen löysinkin jo aika kattavaa mielipidettä us.partsista, että sieltä kannattaa kysellä) jne. Eli kaikenkattava tieto ja kokemukset tästä mallista olisi tervetullutta ! Kai kaikkiin kysymyksiin jossain on jo vastattukin, mutta ei kaikkia keskusteluja jassa alkaa seuraamaan...

14

3304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stranger

      no näihin kiinnitin huomiota, kun itse gv:tä olin hankkimassa. koskee bensakoneita, dieseleistä en tiedä mitään.
      -jos 2.4 koneella, niin on jakopäänhihnanvaihto huolehdittavana (3.3 on kettingillä)
      -jos automaattivaihteet, niin onko oikeat öljyt sisässä ja vaihdettu koska (sanovat että on ronkeli öljyistä, pitää olla moparin omaa)
      -automaattilaatikon toiminta yleensä, onko ok
      -onko ruostetta (ovet, helmat yms.)
      -onko ko yksilössä nivomat itsesäätyvä takajousitus (kallis uusia)
      -onko kuskin penkin alla cd-boksi, muuten monissa vain kasettisoitin.

      muuten samat asiat kannattaa tsekata mitä autoista yleensä. osia saa ainakin us-partsista, rautakummulta ja jotain motonetistä. korjauksista en tiedä, kun ei ole ollut korjattavaa. luulisi että kuluvia osia osaa vaihtaa mikä vaan tavallinen korjaamo.

      • kysyn vaan

        millaiset on itsestään säätyvät takaiskarit-ja mistä tietää missä malleissa on ko.vermeet-voiko niitä korvata norm.iskareilla??


      • GV3,8AWD
        kysyn vaan kirjoitti:

        millaiset on itsestään säätyvät takaiskarit-ja mistä tietää missä malleissa on ko.vermeet-voiko niitä korvata norm.iskareilla??

        Nivomat iskarit n. 2 kertaa paksummat kuin tavalliset ulkohalkaisijaltaan ja voi vaihtaa tavallisiin mutta pitää vaihtaa iskareiden kanssa nuo kiinnityspultit koska nivomatissa isommat/paksummat mutta samalla kierteellä


      • stranger
        kysyn vaan kirjoitti:

        millaiset on itsestään säätyvät takaiskarit-ja mistä tietää missä malleissa on ko.vermeet-voiko niitä korvata norm.iskareilla??

        ne säätää iskunvaimennusta kuorman mukaan, koko systeemi on iskarissa itsessään, ei mitään ylimääräisiä letkuja näkyvissä. awd:ssä kai vakiona ja gv:ssä valinnainen. ei ne nyt ihan sikakalliit ole, näkyi olevan 220$ kpl usassa. suomessa tietysti jotain ihan muuta. hyvät ne on jos on usein paljon kuormaa tai hinaa kärriä. hyvä kuitenkin tietää onko vai eikö


      • mutta...

        "jos 2.4 koneella, niin on jakopäänhihnanvaihto huolehdittavana (3.3 on kettingillä)"

        Periaatteessa kyllä mutta ei. 3.3 on työntötankomoottori, eli ei ketjua eikä hihnaa. Aika guru saa olla jos jakoremmin/ketjun kotelon koneen päästä löytää. Mulla ei ainakaan ole sellaista...


      • 3.3 on
        mutta... kirjoitti:

        "jos 2.4 koneella, niin on jakopäänhihnanvaihto huolehdittavana (3.3 on kettingillä)"

        Periaatteessa kyllä mutta ei. 3.3 on työntötankomoottori, eli ei ketjua eikä hihnaa. Aika guru saa olla jos jakoremmin/ketjun kotelon koneen päästä löytää. Mulla ei ainakaan ole sellaista...

        Jokuhan niitä työntötankoja nostaa - eikö. Siellä on nokka-akseli, mutta se ei ole kannenpäällinen, niinkuin nykymoottoreissa vaan alhaalla. Tätä nokka-akselia pyöritetään ketjun välityksellä. Ketju on lyhyt, mutta siellä se ketju on.


      • stranger
        mutta... kirjoitti:

        "jos 2.4 koneella, niin on jakopäänhihnanvaihto huolehdittavana (3.3 on kettingillä)"

        Periaatteessa kyllä mutta ei. 3.3 on työntötankomoottori, eli ei ketjua eikä hihnaa. Aika guru saa olla jos jakoremmin/ketjun kotelon koneen päästä löytää. Mulla ei ainakaan ole sellaista...

        kyllä siellä kettinki on samaan malliin kuin vanhoissa amerikan v8:ssa. nokka-akseleita on vaan yksi v:n keskellä ja kettinki käyttää sitä kampiakselilta. 3.3 läpileikkauskuva löytyy esim. www.allpar.com.


      • GV2000
        stranger kirjoitti:

        ne säätää iskunvaimennusta kuorman mukaan, koko systeemi on iskarissa itsessään, ei mitään ylimääräisiä letkuja näkyvissä. awd:ssä kai vakiona ja gv:ssä valinnainen. ei ne nyt ihan sikakalliit ole, näkyi olevan 220$ kpl usassa. suomessa tietysti jotain ihan muuta. hyvät ne on jos on usein paljon kuormaa tai hinaa kärriä. hyvä kuitenkin tietää onko vai eikö

        Kuorman vaihdellessa Nivomatit pyrkivät pitämään perän keskimäärin vakiokorkeudella. Nivomatin sisäinen säätöpumppu saa käyttövoimansa tien epätasaisuuksien aiheuttamasta iskunvaimentiminen pituuden vaihtelusta.

        Normaali iskunvaimennin ei käynyt Nivomatin tilalle ainakaan minun Grand Voyageriin. Normaali iskunvaimentimen alapään kiinnitysholkki on niin lyhyt että iskunvaimentimen kylki koskettaa vieressä olevaa taka-akselia --> iskari hajoaa jos taka-akseli pääsee heilahtamaan vähänkin sivusuunnassa. Lisäksi yläpään kiinnityspultti oli liian pitkä iskarin lyhyeen holkkiin.

        Olen kokeillut ostaa alkuperäisen varaosakoodin mukaiset Nivomatit sekä USAsta netin kautta tilaamalla että USAssa paikan päällä Chrysler merkkiliikkeestä. Kumpikaan ei onnistunut, koska on kuulemma export malli eikä sitä myydä. Kaikkia muita osia kyllä sai.

        Itävallassa Grazissa kasatun Grand Voyagerin Nivomat iskunvaimentimen kyljessä luki varaosakoodi 04743415AC. USA versioihin netissä myytävän Nivomatin koodi on Boge L4000-156380. Tuo saattaa olla täsmälleen sama iskunvaimennin (Sachs = Boge). En yrittänyt tilata niitä, koska olisi voinut tulla turhan kalliiksi kokeilla onko vaimentimet tehty tahallaan yhteensopimattomiksi.

        Luulisi USAsta löytyvän jonkun kanavan mitä kautta sopivia Nivomateja saa järkevään hintaan. EU hinnat näyttivät olevan Suomen tasoa. En viitsinyt enää etsiä vaan ostin Suomesta merkkiliikkeestä. Tonnin maksoivat asennuksineen, eli sikakalliit hintaneuvottelun jälkeenkin!


    • Vai sachsia

      Kyseessä on MB C 200 cdi w 204, vm -09. Autossa on Sachsin itsesäätyvät (ni- vomat) takapään vaimentimet. Onkohan kellään tietoa, voiko nuo vaihtaa tavallisiin vaimentimiin (iskari jouset) ? Tuntuvat uudet samanlaiset olevan turhan tyyriit .

    • Valtteri1

      2,4 ja manuaali on huolettomin.

    • Vladimir Puttonen

      2,4 bensa automaatti on mulla vm. 1999, mittarissa 396 000. Laatikko pelaa kuin unelma. Ei ole koskaan muuta kuin Moparin öljyjä vaihdettu sinne.

      Kone nakuttaa hieman, varsinkin kylmänä. Mutta muuten on mielettömän hyvä peli. Eikä tarvitse enää auton arvon alenemista murehtia=)

    • eero1

      Paniikki on jo iskenyt vanhempiin Voyagerin myyjiin.Katsastetun saa jopa 1000eurolla.Nuoriso hajotti 3,3 voykusta työntötangon ja nostajan antamalla koneelle liikaa kierroksia.Ei hätää automerkki ei vielä vaihdu.

      • Voja 2008 allekympin

        Joo, saa niin halvalla, ettei paljon puutu, että sais vielä rahaakin kaupan päälle.
        Edes uusimmista ja vähän ajetuista ei saa vaihdossa juuri mitään, jos menee johonkin toiseen vaihtamaan. No ei se mitään, mulle ei tulis mieleenkään vaihtaa mihinkään toiseen.


    • Neuvo

      Kannattaa kuunnella vanhemmissa Chrysler Voyager 3.3 ettei ventiilikoneistosta kuulu mitään ylimääräisiä raksutuksia.Se kielii ventiilinnostaja ja nokkaakseli rempasta,eikä siinä edes 1000e riitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3299
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3031
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2298
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      26
      1809
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1355
    Aihe