Grand Voyager - mihin kiinnittää huomiota hankittaessa ??

Pallynen

Kiitos kaikista hyvistä vinkeistä hankintatilanteessa - siis kyseessä vuosimalli 1996-2000 kun uudempaan ei ole varaa... Mihin kannattaa kiinnittää huomiota, mistä huolloista kysellä, ns. yleisimpiä tyyppivikoja, miten huollot; pitääkö teettää merkkiliikkeissä (varaosien suhteen löysinkin jo aika kattavaa mielipidettä us.partsista, että sieltä kannattaa kysellä) jne. Eli kaikenkattava tieto ja kokemukset tästä mallista olisi tervetullutta ! Kai kaikkiin kysymyksiin jossain on jo vastattukin, mutta ei kaikkia keskusteluja jassa alkaa seuraamaan...

14

3518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stranger

      no näihin kiinnitin huomiota, kun itse gv:tä olin hankkimassa. koskee bensakoneita, dieseleistä en tiedä mitään.
      -jos 2.4 koneella, niin on jakopäänhihnanvaihto huolehdittavana (3.3 on kettingillä)
      -jos automaattivaihteet, niin onko oikeat öljyt sisässä ja vaihdettu koska (sanovat että on ronkeli öljyistä, pitää olla moparin omaa)
      -automaattilaatikon toiminta yleensä, onko ok
      -onko ruostetta (ovet, helmat yms.)
      -onko ko yksilössä nivomat itsesäätyvä takajousitus (kallis uusia)
      -onko kuskin penkin alla cd-boksi, muuten monissa vain kasettisoitin.

      muuten samat asiat kannattaa tsekata mitä autoista yleensä. osia saa ainakin us-partsista, rautakummulta ja jotain motonetistä. korjauksista en tiedä, kun ei ole ollut korjattavaa. luulisi että kuluvia osia osaa vaihtaa mikä vaan tavallinen korjaamo.

      • kysyn vaan

        millaiset on itsestään säätyvät takaiskarit-ja mistä tietää missä malleissa on ko.vermeet-voiko niitä korvata norm.iskareilla??


      • GV3,8AWD
        kysyn vaan kirjoitti:

        millaiset on itsestään säätyvät takaiskarit-ja mistä tietää missä malleissa on ko.vermeet-voiko niitä korvata norm.iskareilla??

        Nivomat iskarit n. 2 kertaa paksummat kuin tavalliset ulkohalkaisijaltaan ja voi vaihtaa tavallisiin mutta pitää vaihtaa iskareiden kanssa nuo kiinnityspultit koska nivomatissa isommat/paksummat mutta samalla kierteellä


      • stranger
        kysyn vaan kirjoitti:

        millaiset on itsestään säätyvät takaiskarit-ja mistä tietää missä malleissa on ko.vermeet-voiko niitä korvata norm.iskareilla??

        ne säätää iskunvaimennusta kuorman mukaan, koko systeemi on iskarissa itsessään, ei mitään ylimääräisiä letkuja näkyvissä. awd:ssä kai vakiona ja gv:ssä valinnainen. ei ne nyt ihan sikakalliit ole, näkyi olevan 220$ kpl usassa. suomessa tietysti jotain ihan muuta. hyvät ne on jos on usein paljon kuormaa tai hinaa kärriä. hyvä kuitenkin tietää onko vai eikö


      • mutta...

        "jos 2.4 koneella, niin on jakopäänhihnanvaihto huolehdittavana (3.3 on kettingillä)"

        Periaatteessa kyllä mutta ei. 3.3 on työntötankomoottori, eli ei ketjua eikä hihnaa. Aika guru saa olla jos jakoremmin/ketjun kotelon koneen päästä löytää. Mulla ei ainakaan ole sellaista...


      • 3.3 on
        mutta... kirjoitti:

        "jos 2.4 koneella, niin on jakopäänhihnanvaihto huolehdittavana (3.3 on kettingillä)"

        Periaatteessa kyllä mutta ei. 3.3 on työntötankomoottori, eli ei ketjua eikä hihnaa. Aika guru saa olla jos jakoremmin/ketjun kotelon koneen päästä löytää. Mulla ei ainakaan ole sellaista...

        Jokuhan niitä työntötankoja nostaa - eikö. Siellä on nokka-akseli, mutta se ei ole kannenpäällinen, niinkuin nykymoottoreissa vaan alhaalla. Tätä nokka-akselia pyöritetään ketjun välityksellä. Ketju on lyhyt, mutta siellä se ketju on.


      • stranger
        mutta... kirjoitti:

        "jos 2.4 koneella, niin on jakopäänhihnanvaihto huolehdittavana (3.3 on kettingillä)"

        Periaatteessa kyllä mutta ei. 3.3 on työntötankomoottori, eli ei ketjua eikä hihnaa. Aika guru saa olla jos jakoremmin/ketjun kotelon koneen päästä löytää. Mulla ei ainakaan ole sellaista...

        kyllä siellä kettinki on samaan malliin kuin vanhoissa amerikan v8:ssa. nokka-akseleita on vaan yksi v:n keskellä ja kettinki käyttää sitä kampiakselilta. 3.3 läpileikkauskuva löytyy esim. www.allpar.com.


      • GV2000
        stranger kirjoitti:

        ne säätää iskunvaimennusta kuorman mukaan, koko systeemi on iskarissa itsessään, ei mitään ylimääräisiä letkuja näkyvissä. awd:ssä kai vakiona ja gv:ssä valinnainen. ei ne nyt ihan sikakalliit ole, näkyi olevan 220$ kpl usassa. suomessa tietysti jotain ihan muuta. hyvät ne on jos on usein paljon kuormaa tai hinaa kärriä. hyvä kuitenkin tietää onko vai eikö

        Kuorman vaihdellessa Nivomatit pyrkivät pitämään perän keskimäärin vakiokorkeudella. Nivomatin sisäinen säätöpumppu saa käyttövoimansa tien epätasaisuuksien aiheuttamasta iskunvaimentiminen pituuden vaihtelusta.

        Normaali iskunvaimennin ei käynyt Nivomatin tilalle ainakaan minun Grand Voyageriin. Normaali iskunvaimentimen alapään kiinnitysholkki on niin lyhyt että iskunvaimentimen kylki koskettaa vieressä olevaa taka-akselia --> iskari hajoaa jos taka-akseli pääsee heilahtamaan vähänkin sivusuunnassa. Lisäksi yläpään kiinnityspultti oli liian pitkä iskarin lyhyeen holkkiin.

        Olen kokeillut ostaa alkuperäisen varaosakoodin mukaiset Nivomatit sekä USAsta netin kautta tilaamalla että USAssa paikan päällä Chrysler merkkiliikkeestä. Kumpikaan ei onnistunut, koska on kuulemma export malli eikä sitä myydä. Kaikkia muita osia kyllä sai.

        Itävallassa Grazissa kasatun Grand Voyagerin Nivomat iskunvaimentimen kyljessä luki varaosakoodi 04743415AC. USA versioihin netissä myytävän Nivomatin koodi on Boge L4000-156380. Tuo saattaa olla täsmälleen sama iskunvaimennin (Sachs = Boge). En yrittänyt tilata niitä, koska olisi voinut tulla turhan kalliiksi kokeilla onko vaimentimet tehty tahallaan yhteensopimattomiksi.

        Luulisi USAsta löytyvän jonkun kanavan mitä kautta sopivia Nivomateja saa järkevään hintaan. EU hinnat näyttivät olevan Suomen tasoa. En viitsinyt enää etsiä vaan ostin Suomesta merkkiliikkeestä. Tonnin maksoivat asennuksineen, eli sikakalliit hintaneuvottelun jälkeenkin!


    • Vai sachsia

      Kyseessä on MB C 200 cdi w 204, vm -09. Autossa on Sachsin itsesäätyvät (ni- vomat) takapään vaimentimet. Onkohan kellään tietoa, voiko nuo vaihtaa tavallisiin vaimentimiin (iskari jouset) ? Tuntuvat uudet samanlaiset olevan turhan tyyriit .

    • Valtteri1

      2,4 ja manuaali on huolettomin.

    • Vladimir Puttonen

      2,4 bensa automaatti on mulla vm. 1999, mittarissa 396 000. Laatikko pelaa kuin unelma. Ei ole koskaan muuta kuin Moparin öljyjä vaihdettu sinne.

      Kone nakuttaa hieman, varsinkin kylmänä. Mutta muuten on mielettömän hyvä peli. Eikä tarvitse enää auton arvon alenemista murehtia=)

    • eero1

      Paniikki on jo iskenyt vanhempiin Voyagerin myyjiin.Katsastetun saa jopa 1000eurolla.Nuoriso hajotti 3,3 voykusta työntötangon ja nostajan antamalla koneelle liikaa kierroksia.Ei hätää automerkki ei vielä vaihdu.

      • Voja 2008 allekympin

        Joo, saa niin halvalla, ettei paljon puutu, että sais vielä rahaakin kaupan päälle.
        Edes uusimmista ja vähän ajetuista ei saa vaihdossa juuri mitään, jos menee johonkin toiseen vaihtamaan. No ei se mitään, mulle ei tulis mieleenkään vaihtaa mihinkään toiseen.


    • Neuvo

      Kannattaa kuunnella vanhemmissa Chrysler Voyager 3.3 ettei ventiilikoneistosta kuulu mitään ylimääräisiä raksutuksia.Se kielii ventiilinnostaja ja nokkaakseli rempasta,eikä siinä edes 1000e riitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      84
      7132
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      27
      7079
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      117
      6215
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5414
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5318
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5225
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      41
      5120
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4605
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      19
      3555
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3410
    Aihe