Omistan suojelurakennuksen jossa on säilytettävä sammaloitunut ja jäkälöitynyt vanha hieno savitiilikatto. Tiilit ovat ehjiä mutta jäkälän ja sammalen yms. peitossa. Pesin kattoa korkeapainepesurilla, mutta tiileihin jäi msutaa (ilmeisesti jäkälän juuria). Muuten puhdistuivat hyvin mutta jo viikon päästä näyttäisi että jäkälä nousee tiilistä uudelleen esiin.
Millä tiilit pitäisi pestä /käsitellä, jotta en tee turhaa pesutyötä. Joku tarjosi pesuainetta ja pintakäsittelyä jolla tiili pitäisi pysyä puhtaana. Tuhoaako nuo aineet kuitenkin vanhan tiilen vai mitä tälle kannattaisi tehdä.
Joku sanoi että kuparijohto katola tai kuparisulfiitti poistaisi jäkälätä katolta...????
Jäkälän poisto savitiilikatosta
painepesijä
2
1115
Vastaukset
- ojheet
museovirastolta sen muinaismuisto-osastolta.
- löytyy
Juuri käytössä sammaleenpoistoon tarkoitettu pesuaine joka tuhoaa myös juuret. Nimeä en muista ja pänikät on työmaalla mutta selviää esim. Kivira oy:stä joka tuo maahan sitä. Ja kivira sijaitsee juvanmalmilla espoossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3073015Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612343Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492033- 1191806
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1261729Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121385- 661359
- 661337
- 681263
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781233