Kamalin, rehellinen runo 70-luvulta

öuna

Tämä runo oli hyvin suosittu Tämän runon haluaisin kuulla -radio-ohjelmassa, joka alkoi 1967.

Niilo Rauhalan runo siis mistä? Lasten saamisen kauheudesta. Väestökadosta. Oppilaiden määrän vähenemisestä. Työvoimapulasta. Siirtotyöläisistä. Varsin ajankohtainen siis.

Mutta siis haluanko kasvaa äitini paikalle?


"Onnittelen teitä, lapset,
tästä päivästä ja kaikista kirpeistä, huuruisista talviaamuista.
Onnittelen teitä siksi, ettei teitä
aikanaan kaavittu ulos äitinne kohdusta
sätkyttelevänä lihana ja upotettu
vesialtaan syvyyteen.
Onnittelen, että äitinne jaksoi uudelleen
ja taas uudelleen
etsiä vaatekaapistaan äitiyspukunsa,
jaksoi masentua, itkeä sitä, ettei saa olla kuin toiset,
jaksoi katkerana kertoa häpeävänsä jälleen
mutta aamuisin portaiden narahdellessa pakkasessa
jaksoi lähteä ihmisten eteen taakseen katsomatta.

Onnittelen teitä, lapset,
kun kotianne nauretaan tovereittenne kotona.
Kasvakaa vähän, niin isät ja äidit
kerjäävät teitä lastensa leikkitovereiksi
ja maksavat teille siitä palkkaa;
kasvakaa vähän, niin opettajien päivät ovat tuskaiset,
te olette heidän elintasonsa,
muuten he joutuvat johonkin ympärivuotiseen työhön,
kuten suurten vanhustentalojen askarteluohjaajiksi
tai sitojiksi maakunta-arkistoihin.

Onnittelen teitä, lapset!
Kun kasvatte vielä tästä,
hädin tuskin tiedätte, mistä ovesta menisitte sisään.
Teidän edestänne kaatuvat numerus clausukset,
rehtorit eivät odota teitä enää kuin veistokset
korkeaselkäisissä tuoleissaan virkahuoneissaan
ojentaakseen raskaan kätensä;
he ryntäävät puunatuille käytäville
ja kumartavat teille.

Tai kun vieraat, kiireiset laivat tyhjinä ja kärsimättöminä
odottavat satamissa
ja ministerit epätoivoisina mittaavat tuontivoittoisuutta,
teitä rukoillaan massatehtaisiin
ja höyryävien paperikoneitten ääreen -
totisesti, totisesti
te ette ole pinkka
ahdistuneita kortteja työnvälitystoimistossa,
onnittelen teitä siitä.

Onnittelen teitä, lapset,
että saatte lukutoveriksenne sisaren Intiasta,
työtoveriksenne veljen Bangla Deshista,
Egyptistä, Nigeriasta.
Tuokaa heidät kotiini, puhumme yhdessä siitä,
mikä on iloista ja vaikeaa tässä maailmassa ja kaikkien sydämessä.

Ja lopuksi onnittelen,
että olette päivä päivältä mekastaneet rajusti,
lyöneet toisianne, itkeneet ja pyytäneet anteeksi.
Aamun tähti nousee huoneenne kohdalle kuin hyvän Jumalan katse,
ja te näette unta niin kuin lapset."

Niilo Rauhala, 1977 (Valossa näkyy kirjoitus)

12

3243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja hyvä runo

      Tuon voisi lukea rauhanyhdistyksen seuroissa.

      Miltähän tuntuisi kuunnella tuota runoa äidin, joka nuoruudessaan on päätynyt aborttiin ja saanut myöhemmin uskon ja uskonut syntinsä anteeksi.

    • kauhistus,

      en edes kehdannut lukea loppuun! Kaikesta sitä runo kirjoitetaankin.

    • Teija1

      Ajankohtainen ja täyttä totta. Oppilasennusteet laskevat, opettajilla on huoli työn jatkuvuudesta tai ainakin viran saamisesta, kyläkoulut lakkaavat ja ammatilliset oppilaitokset siirtyvät yhä suurempiin yksiköihin, koska haja-asutusalueella ei riitä oppilaita. Tulevaisuuden työvoimapula kolkuttelee edessä. Olen kiitollinen äidilleni, joka on minutkin perheen kuopuksen ja seitsemännen lapsen jaksanut ottaa vastaan ja kasvattaa rakkaudella. Sen rakkauden voimasta olen itsekin saanut voimia kasvaa suuren perheen äitiyteen. Ja elämä on ollut rikasta... päivääkään en vaihtaisi pois.

    • öönä

      Runo kirjoitettu 1977, kyllä runontekijä on nähnyt tänne asti, tähänpäivään.

      öuna, ei muuten ole minun nimimerkki vaikka on aika samanlainen
      t. öönä

    • vielä tiedetty,

      tai ei ainakaan kunnolla ymmärretty, mitä maapallon liikakansoitus todella merkitsee. Jos se saa jatkua holtittomasti, se vie elämisen mahdollisuudet koko ihmiskunnalta, tai ainakin johtaa suuriin kärsimyksiin. Silloin vielä luultiin, että Suomi on oma saarekkeensa, johon ei vaikuta muun maailman tilanne.

      Olisipa mielenkiintoista tietää, kirjoittaisiko Rauhala, ainakin periaatteessa fiksu ja tietävä ihminen, vielä tänään tuollaista runoa. Silloin täällä Suomessa elettiin kuin tynnyrissä, asiat nähtiin vain oman maan kannalta.

    • öönä

      Hyvä kun laitoit tämän runon tänne, se on hieno ja liikuttava.

      • valitettavasti

        hölynpölyä


      • öönä
        valitettavasti kirjoitti:

        hölynpölyä

        Minusta se kertoo tästä ajasta.


      • koko runo.
        öönä kirjoitti:

        Minusta se kertoo tästä ajasta.

        MOT.


      • 70-luvulla,
        öönä kirjoitti:

        Minusta se kertoo tästä ajasta.

        ja mikä on nyt silloin syntyneiden tilanne? Ei heille olla levittelemässä punaista mattoa ja suorastaan repimässä oppilaitoksiin ja työelämään, "kun heitä on niin vähän".
        Verissäpäin he saavat taistella pätkätöistään ja mahdollisista opiskelupaikoistaan velkojensa alla. Juuri tuo sukupolvi on kovilla. Taisi mennä silloin profetia vähän pieleen?


    • saastaa radiossa

      näköjään luetaan.

    • kamala ja

      mauton runo.

      Ahdistaa ajatella, että oma äitini on hävennyt minua ja sisaruksiani ja meidän syntymäämme ja omaa perhettään ja seksuaalielämäänsä. Kukapa sitä ei haluaisi syntyä toivottuna?

      Itse tulen olemaan pyöristyvästä vatsastani ja lapsistani ylpeä. Enkä aio pakkosynnyttää yhtään lasta, jos olen masentunut ja uupunut.

      Aborttia en hyväksy, mutta on muistettava, että Jumalalla on kyllä valta ja voima antaa ihan kaikki anteeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      139
      1412
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe