Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vain TSH korkea,

lääkitys?

Labrakokeissa vain TSH oli korkealla, muut arvot normaalit. Missä vaiheessa tulee lääkitys kuvioon mukaan? Täytyykö jonkin muunkin arvon olla "pielessä"? Voiko TSH heittelehtiä eli ollakin sitten seuraavissa kokeissa normaali?

Lääkäri totesi, ettei yksinään TSH:n nousu merkitse mitään. Jäi vain asia kuitenkin painamaan mieltä.

20

18353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alitoimintainen

      Jo on kumma lääkäri! TSH kertoo nimenomaan sen, miten elimistö kokee tyroksiinin määrän eli onko se riittävä vai ei. Jos TSH on korkea eli suurempi luku kuin 4, aivolisäke yrittää käskyttää kilpirauhasta tuottamaan lisää tyroksiinia. Se siis kertoo, että sinulla ei ole tarpeeksi tyroksiinia, vaikka T4V olisi viitearvojen sisällä. Mitkä olivat labrakokeittesi tulokset?

      Jos sinulla on kilpirauhasen alitoiminnan oireita, tilaa aika endokrinologille tai sisätautilääkärille.

      Lisää kilpirauhasen alitoiminnan oireista voit lukea sivustolta: www.kilpirauhas.info

    • ::::::

      Kysypä paljonko se tsh oli ja kerro vaikka täällä. Ei tsh nouse turhaan eli jos se on korkea, kannattaa mittauttaa vaikka lamaavat vasta-aineet todistaakseen että on vajaatoiminta. Aina ei vasta-aineita löydy mutta jos tsh on korkea, tarvitaan lääkitys. Muuten se t4v laskee kyllä jossain vaiheessa ja sitten vaikka irtoaa tukka ja tulee paljon rajumpia oireita. Parempi lääkitä ajoissa siis.

      Onko suvussasi vajaatoimintaa tai muita autoimmuunisairauksia?

      • alkup.

        Se tsh oli 7,5. En mielestäni ole oireillut, mutta painoa on kyllä tullut lisää 25 kg 2 vuodessa. Olen laittanut se vähäisen liikunnan piikkiin - tähän asti...

        Täytyy ottaa kilpirauhasasioista enemmän selvää ja varsinkin oireista.

        Vajaatoimintaa ei ole tietääkseni suvussa, mutta reuma löytyy ihan lähipiiristä. Eikös se sekin ole autoimmuunisairaus? Itselläni sitä ei ole.


      • :::::
        alkup. kirjoitti:

        Se tsh oli 7,5. En mielestäni ole oireillut, mutta painoa on kyllä tullut lisää 25 kg 2 vuodessa. Olen laittanut se vähäisen liikunnan piikkiin - tähän asti...

        Täytyy ottaa kilpirauhasasioista enemmän selvää ja varsinkin oireista.

        Vajaatoimintaa ei ole tietääkseni suvussa, mutta reuma löytyy ihan lähipiiristä. Eikös se sekin ole autoimmuunisairaus? Itselläni sitä ei ole.

        Kyllä, reuma on myös autoimmuunisairaus.

        Vaihda heti lääkäriä ja mene mieluiten endokrinologille (tietää näistä asioista) tai jos et sellaista löydä lähistöltä niin sisätautilääkärille. Kyllä on todella kummaa jos tapaukseesi ei reagoida. TSH:n raja menee rikki tuplasti! Yleensä raja on n. 4 ja nelosellakin jo on monilla oireita. Tarvitset lääkityksen.

        Painosi nousu on vajaatoiminnasta johtuvaa.


      • alitoimintainen
        alkup. kirjoitti:

        Se tsh oli 7,5. En mielestäni ole oireillut, mutta painoa on kyllä tullut lisää 25 kg 2 vuodessa. Olen laittanut se vähäisen liikunnan piikkiin - tähän asti...

        Täytyy ottaa kilpirauhasasioista enemmän selvää ja varsinkin oireista.

        Vajaatoimintaa ei ole tietääkseni suvussa, mutta reuma löytyy ihan lähipiiristä. Eikös se sekin ole autoimmuunisairaus? Itselläni sitä ei ole.

        Tuo valtava painonnousu lyhyessä ajassa on aivan selvä kilpirauhasen alitoiminnan oire. Ja TSH 7,5 kertoo, että sinulla on selvä alitoiminta. Autoimmuunitulehduskin on mahdollinen etenkin, koska suvussasi on reumaa.

        Mikä vastuuntunnoton lääkäri! Odottaako hän, että lihot toiset 25kiloa ennen kuin ryhtyy hoitamaan sinua?! Tuollaiset lääkärit pitäisi saada vastuuseen väärästä hoidosta eli virkavelvollisuuksien laiminlyönnistä. Sinuna ottaisin yhteyttä terveyskeskuksesi ylilääkäriin ennen kuin maksat yksityislääkärimaksuja. (Tai pyytäisin vanhempaasi tekemään se, jos olet vielä teini-ikäinen.) Ehkä pääset ylilääkärin potilaaksi tai saat samasta TK:sta muun uuden omalääkärin.


      • vajis
        alitoimintainen kirjoitti:

        Tuo valtava painonnousu lyhyessä ajassa on aivan selvä kilpirauhasen alitoiminnan oire. Ja TSH 7,5 kertoo, että sinulla on selvä alitoiminta. Autoimmuunitulehduskin on mahdollinen etenkin, koska suvussasi on reumaa.

        Mikä vastuuntunnoton lääkäri! Odottaako hän, että lihot toiset 25kiloa ennen kuin ryhtyy hoitamaan sinua?! Tuollaiset lääkärit pitäisi saada vastuuseen väärästä hoidosta eli virkavelvollisuuksien laiminlyönnistä. Sinuna ottaisin yhteyttä terveyskeskuksesi ylilääkäriin ennen kuin maksat yksityislääkärimaksuja. (Tai pyytäisin vanhempaasi tekemään se, jos olet vielä teini-ikäinen.) Ehkä pääset ylilääkärin potilaaksi tai saat samasta TK:sta muun uuden omalääkärin.

        todella törkätä, asiatonta kätöstä lääkäriltä, itse tekisin valituksen!

        Ja tosiaan, mene endokrinologille, itselläni aloitettii n Thyroxin TSH:n ollessa 4.5 ja T4V:n ollessa 11...oirelista oli sitten aikas pitkä...


    • alkup.

      Joo tosiaan. Tämä asia on laittanut minut miettimään kilpirauhaspotilaita ihan enemmänkin, vaikka itse tosiaan vasta asiaan olen tutustumassa.

      Ihmetyttää, että miksi henkilöt, joilla tsh ylittää viitearvon ei sitten hoideta? Tai edes aleta harkitsemaan hoitoa? Jos kyseessä olisi vaikka viitearvot ylittävät sokerilukemat niin takuulla olisi jo vähintäänkin ravitsemusneuvontaan ohjattu ja laitettu jos mihinkin seurantaan ja lyöty diabetes-leima takalistoon.

      Miksi tsh, kuten minulla, saa olla korkealla eikä siitä välitetä. En kyllä ymmärrä yhtään. Mutta sen tiedän, että asia ei tosiaankaan jää osaltani tähän. Ei muuta kuin vastauksia ja hoitoa vaatimaan!

      • Unisaari

        että eivätkö lääkärit saa mitään tiedotteita tai käy missään kokouksissa. Näiltä palstoilta (siis myös kilpirauhasfoorumilta) näkee, miten vaikeaa on saada hoitoa ja hoitaa kilpirauhasvaivoja. Tuntuu, että kentällä ei ole juurikaan tietoa siitä vaikeudesta. Millaisessa hoidossa Suomen kilpirauhaspotilaat ovat? Kuinka paljon on tyytyväisiä? Vai onko niin, että nämä palstat vääristävät yleisen voinnin tason, koska nimenomaan ongelmaiset tulevat täältä kyselemään, kun muuten eivät apua saa.
        Eikö kukaan lääkäri lue näitä, että voisi tiedottaa kokouksissa muille ja hoitolinjoista päättäville. Joku voisi tehdä vaikka opinnäytetutkimuksen näistä keskusteluista, ihmisten kokemuksista hoidoista ja hoitojen onnistumisista. Tehdään niitä turhemmistakin asioista. Eikö tähän saada mitään tolkkua?


      • omat kokemukset
        Unisaari kirjoitti:

        että eivätkö lääkärit saa mitään tiedotteita tai käy missään kokouksissa. Näiltä palstoilta (siis myös kilpirauhasfoorumilta) näkee, miten vaikeaa on saada hoitoa ja hoitaa kilpirauhasvaivoja. Tuntuu, että kentällä ei ole juurikaan tietoa siitä vaikeudesta. Millaisessa hoidossa Suomen kilpirauhaspotilaat ovat? Kuinka paljon on tyytyväisiä? Vai onko niin, että nämä palstat vääristävät yleisen voinnin tason, koska nimenomaan ongelmaiset tulevat täältä kyselemään, kun muuten eivät apua saa.
        Eikö kukaan lääkäri lue näitä, että voisi tiedottaa kokouksissa muille ja hoitolinjoista päättäville. Joku voisi tehdä vaikka opinnäytetutkimuksen näistä keskusteluista, ihmisten kokemuksista hoidoista ja hoitojen onnistumisista. Tehdään niitä turhemmistakin asioista. Eikö tähän saada mitään tolkkua?

        .. saa kyllä sellaisen kuvan, että lääkärit ei tiedä mistään mitään eikä ketään siksi hoideta oikein.

        Joskus kesällä HS:ssä oli juttua lääkäreiden työtä käsittelevästä tutkimuksesta ja siinä mainittiin, että potilas saa huonompaa hoitoa, jos "tyrkyttää" lääkärille tietoa. Enkä itekään olisi lääkärinä kauhean iloinen, jos potilas olis tehnyt diagnoosin sairaudestaan nettikeskustelujen perusteella ja tyrkyttäisi netistä printattuja papereita oppia varten.

        Monet kilpirauhaseen vajaa- tai liikatoimintaan liittyvistä oireista on sellaisia, joita voi saada mistä vaan. Ei kai ole mikään yllätys, että ylipainoista voi väsyttää eikä liikkuminen oikein innosta ja mielikin on maassa, kun ei saa liikuttua vaikka pitäisi. On paljon helpompi päätellä, että vika on kilpirauhasessa ja ongelma poistuu lääkettä syömällä (vaikka arvot olisivat normaalit).

        Huomhuom! On varmasti niitä, joilla on vuosia ongelmia kilpirauhasen kanssa ja oireet haittaavat elämää. Mutta on myös niitä, jotka elävät oireetonta elämää jo muutaman kuukauden päästä taudin toteamisesta.


      • alitoimintainen
        omat kokemukset kirjoitti:

        .. saa kyllä sellaisen kuvan, että lääkärit ei tiedä mistään mitään eikä ketään siksi hoideta oikein.

        Joskus kesällä HS:ssä oli juttua lääkäreiden työtä käsittelevästä tutkimuksesta ja siinä mainittiin, että potilas saa huonompaa hoitoa, jos "tyrkyttää" lääkärille tietoa. Enkä itekään olisi lääkärinä kauhean iloinen, jos potilas olis tehnyt diagnoosin sairaudestaan nettikeskustelujen perusteella ja tyrkyttäisi netistä printattuja papereita oppia varten.

        Monet kilpirauhaseen vajaa- tai liikatoimintaan liittyvistä oireista on sellaisia, joita voi saada mistä vaan. Ei kai ole mikään yllätys, että ylipainoista voi väsyttää eikä liikkuminen oikein innosta ja mielikin on maassa, kun ei saa liikuttua vaikka pitäisi. On paljon helpompi päätellä, että vika on kilpirauhasessa ja ongelma poistuu lääkettä syömällä (vaikka arvot olisivat normaalit).

        Huomhuom! On varmasti niitä, joilla on vuosia ongelmia kilpirauhasen kanssa ja oireet haittaavat elämää. Mutta on myös niitä, jotka elävät oireetonta elämää jo muutaman kuukauden päästä taudin toteamisesta.

        Eivät kaikki Suomen lääkärit ole uunoja. On totta, että näitä keskusteluja lukemalla vääristyy kuva kilpirauhassairauksien hoidosta, sillä täällä kirjoittavat lähinnä ne, joilla on yhä ongelmia hoidosta huolimatta tai ne, jotka eivät pääse lääkehoitoon oireistaan huolimatta, kun lääkäri tulkitsee labra-arvoja omalla tavallaan. Miten arvoja tulkitaan, vaikuttaa kirjavalta. Suurin osa Thyroxinin syöjistä voi todennäköisesti yhtä hyvin tai huonosti kuin keskiverrot terveet ihmiset. Kukapa ei joskus olisi väsynyt, allapäin tai lihoisi jonkun verran?

        Mutta toisaalta, jos ei ole tietoa, ei osaa yhdistää potemiaan oireita kilpirauhassairauteensa. Olen itse sairastanut kilpirauhasen autoimmuunitulehdusta ja sen aiheuttamaa vajista jo vuosikymmenet varhaisteinistä lähtien, mutta koskaan ei ole kukaan lääkäri valistanut minua erilaisista oireista. Vain kuukautiset, mahan toiminta, verenpaine, pulssi ja labrakokeet käydään kontrollivastaanotolla läpi. Silmien ja ihon kuivuuden osasin yhdistää kilpparisairauteen vasta ehkä 10 vuotta sitten.

        Kun keväällä eksyin tälle palstalle sattumalta (ja tätä kautta muille kilpparipalstoille) ja luin vajiksen oireista, sain omistani kolmekymmentä oiretta ylittävän listan! Vaikka olin aina valittanut lääkärille väsymystä, uupumusta, kuivaa ihoa ja silmiä sekä muisti- ja unihäiriöitä, sanottiin minulle aina lääkityksen olevan kohdallaan. Tyydyin pakosta siis siihen, koska lääkäri niin sanoi.

        Elämäni muuttui oleellisesti, kun nostin annostustani omasta aloitteestani kilpparipalstan keskustelujen innoittamana. Monet potemistani oireista hävisivät tai lievittyivät noston jälkeen. Vaikka labra-arvot ovat nykyisin yläkantissa, voin huomattavasti paremmin. Tätä ei olisi tapahtunut ilman kanssakärsijöiden netissä jaettuja kokemuksia. Kiitos teille niistä.

        Olisi todella hyvä, jos joku tekisi opinnäytetyön kilpirauhassairauksien hoidosta ja ottaisi mukaan kilpirauhaspalstoilla kirjoittavien kokemuksia. Kilpirauhassairauksien hoidosta pitäisi puhua julkisuudessa enemmän. Lääkärit eivät lue maallikkojen keskustelupalstoja. Heidät tulisi saattaa tietoiseksi siitä, miten huonosti monet potilaat voivat ja siitä, että labra-arvojen viitearvoja tulisi ehkä tarkistaa. Ainakin oireiden mukainen hoito tulisi nostaa kunniaan ja labra-arvoihin sokeasti tuijottaminen lopettaa.

        Kuinka moni teistä on Kilpirauhasliiton jäsen? Potilasjärjestöt ovat juuri niitä instansseja, joilla voisi olla lääkärikunnan kanssa käytävään keskusteluun tarpeeksi arvovaltaa ja resursseja. Nyt vaan kaikki lähettämään kirjeitä sinne. Ja jotta ko. järjestöllä olisi resursseja, niin ehkä kannattaisi liittyä jäseneksi ja omalla jäsenmaksullaan kannattaa liiton toimintaa. - Olisi kiva kuulla, onko täällä lukijoiden joukossa liiton jäseniä ja etenkin sen aktiiveja. Jos liitto ei toimi meidän etujemme mukaisesti tarpeeksi aktiivisesti, on meidän aktivoiduttava ja tuotava uutta verta liittoon.

        Sen vielä sanoisin, että kaikkien kilpparipalstan kirjoittajien kaikki vaivat eivät johdu kilpirauhasesta. Vaikka alitoimintaan liittyy masennus, lienee joukossa myös muista syistä masentuneita ja luulosairaitakin. Kilpirauhasairaus kun ei estä sairastumasta muihinkin sairauksiin siinä missä kilpirauhasen puolesta terveetkin.


      • Unisaari
        alitoimintainen kirjoitti:

        Eivät kaikki Suomen lääkärit ole uunoja. On totta, että näitä keskusteluja lukemalla vääristyy kuva kilpirauhassairauksien hoidosta, sillä täällä kirjoittavat lähinnä ne, joilla on yhä ongelmia hoidosta huolimatta tai ne, jotka eivät pääse lääkehoitoon oireistaan huolimatta, kun lääkäri tulkitsee labra-arvoja omalla tavallaan. Miten arvoja tulkitaan, vaikuttaa kirjavalta. Suurin osa Thyroxinin syöjistä voi todennäköisesti yhtä hyvin tai huonosti kuin keskiverrot terveet ihmiset. Kukapa ei joskus olisi väsynyt, allapäin tai lihoisi jonkun verran?

        Mutta toisaalta, jos ei ole tietoa, ei osaa yhdistää potemiaan oireita kilpirauhassairauteensa. Olen itse sairastanut kilpirauhasen autoimmuunitulehdusta ja sen aiheuttamaa vajista jo vuosikymmenet varhaisteinistä lähtien, mutta koskaan ei ole kukaan lääkäri valistanut minua erilaisista oireista. Vain kuukautiset, mahan toiminta, verenpaine, pulssi ja labrakokeet käydään kontrollivastaanotolla läpi. Silmien ja ihon kuivuuden osasin yhdistää kilpparisairauteen vasta ehkä 10 vuotta sitten.

        Kun keväällä eksyin tälle palstalle sattumalta (ja tätä kautta muille kilpparipalstoille) ja luin vajiksen oireista, sain omistani kolmekymmentä oiretta ylittävän listan! Vaikka olin aina valittanut lääkärille väsymystä, uupumusta, kuivaa ihoa ja silmiä sekä muisti- ja unihäiriöitä, sanottiin minulle aina lääkityksen olevan kohdallaan. Tyydyin pakosta siis siihen, koska lääkäri niin sanoi.

        Elämäni muuttui oleellisesti, kun nostin annostustani omasta aloitteestani kilpparipalstan keskustelujen innoittamana. Monet potemistani oireista hävisivät tai lievittyivät noston jälkeen. Vaikka labra-arvot ovat nykyisin yläkantissa, voin huomattavasti paremmin. Tätä ei olisi tapahtunut ilman kanssakärsijöiden netissä jaettuja kokemuksia. Kiitos teille niistä.

        Olisi todella hyvä, jos joku tekisi opinnäytetyön kilpirauhassairauksien hoidosta ja ottaisi mukaan kilpirauhaspalstoilla kirjoittavien kokemuksia. Kilpirauhassairauksien hoidosta pitäisi puhua julkisuudessa enemmän. Lääkärit eivät lue maallikkojen keskustelupalstoja. Heidät tulisi saattaa tietoiseksi siitä, miten huonosti monet potilaat voivat ja siitä, että labra-arvojen viitearvoja tulisi ehkä tarkistaa. Ainakin oireiden mukainen hoito tulisi nostaa kunniaan ja labra-arvoihin sokeasti tuijottaminen lopettaa.

        Kuinka moni teistä on Kilpirauhasliiton jäsen? Potilasjärjestöt ovat juuri niitä instansseja, joilla voisi olla lääkärikunnan kanssa käytävään keskusteluun tarpeeksi arvovaltaa ja resursseja. Nyt vaan kaikki lähettämään kirjeitä sinne. Ja jotta ko. järjestöllä olisi resursseja, niin ehkä kannattaisi liittyä jäseneksi ja omalla jäsenmaksullaan kannattaa liiton toimintaa. - Olisi kiva kuulla, onko täällä lukijoiden joukossa liiton jäseniä ja etenkin sen aktiiveja. Jos liitto ei toimi meidän etujemme mukaisesti tarpeeksi aktiivisesti, on meidän aktivoiduttava ja tuotava uutta verta liittoon.

        Sen vielä sanoisin, että kaikkien kilpparipalstan kirjoittajien kaikki vaivat eivät johdu kilpirauhasesta. Vaikka alitoimintaan liittyy masennus, lienee joukossa myös muista syistä masentuneita ja luulosairaitakin. Kilpirauhasairaus kun ei estä sairastumasta muihinkin sairauksiin siinä missä kilpirauhasen puolesta terveetkin.

        kun valitin silmien kuivuutta vuosia sitten. Ei sitä verikokeiden mukaan ollut. Lihasvaivoja olen valitellut vuosia. Viimeinen paha oire on muisti- ja ajatteluvaikeus n. vuosi sitten. Sitäkään ei yhdistetty kilpirauhaseen, vaikka itse ehdotin. Lääkärin sana painaa: "Arvot aivan OK, ei hypotyreoosia". Runsas vuosi sitten alkoi käsinkirjoittamisvaikeus. Se on mennyt välillä pois, mutta nyt kun sairasloman jälkeen aloittelen kirjallista työtä, se vaikeus on aika pahana. Minulla on se jarru kilpirauhasepäilyssä, että vasta-aineita ei ole ollut. Siksi kilpirauhasta ei haluta tutkia tarkemmin.


    • luottaako lääkäriin kaikessa?

      Olen juuri äsken kokenut tyrmistyksekseni saman. Viikko sitten sain lääkäriltäni pyynnön mennä uudelleen verikokeisiin, sillä edellisissä (mahavaivojen takia) mitattu TSH arvo oli ollut 9.

      Kävin verikokeissa ja uudet arvot olivat: TSH 6 ja T4V 13. Arvot kuulemma normaalit eikä jatkotoimenpiteitä tarvitse tehdä.

      Viikon aikana kuitenkin ehdin jo ahmia kaiken mahdollisen tiedon tästä sairaudesta ja monet arveluttavat oireet selittyisivät tällä. Tosin lääkärin mielestä nämä oireet voivat johtua niin monesta muustakin asiasta, eikä niillä kuulemma ole merkitystä, jos arvot ovat normaalit. En tiedä olenko ymmärtänyt jotakin väärin, mutta mielestäni tuo TSH-arvo on koholla ja lääkärin pitäisi tässä tapauksessa kuunnella myös oireita.

      Epäilyä luulisi vahvistavan myös sen, että isälläni on kaksi vuotta sitten todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, josta lääkärillä on tieto olemassa.

      Muutan toiselle paikkakunnalle, joten taidanpa pyytää sieltä toisen lääkärin mielipiteen, sillä olen huolissani oireiden lisääntymisestä.

      • .......

        Mies sairastuu harvemmin vajaatoimintaan ja jos sairastuu, periyttää autoimmuunisairauksia todennäköisemmin kuin nainen. En tiedä onko tämä täysin totta mutta näin eräs lääkäri minulle sanoi. Vajaatoimintahan on usein naisten sairaus, miehillä hurjasti harvinaisempi.

        Sinulla on takuulla vajaatoiminta. Kestää vaan aikansa ennenkuin tulehdus vetää kilpparin kokonaan hiljaiseksi. Saisitko vasta-aineita tutkintaan? Tsh 9 tai 6 eivät kumpikaan ole normaaleja.


    • alkup.

      Jos (ja näyttäisi siltä, että aivan varmasti) nykyinen tukeva olomuotoni on kilpirauhasesta johtuvaa, niin laihdunko entisiin mittoihin lääkityksen alettua?

      • .....

        ... ainakin on - vajaallahan ei takuulla pääse vajiskiloistaan eroon. Monet on saaneet apua karppauksesta.


      • *******

        Ainakin on huomattavasti helpompaa laihduttaa! Nyt jos koettaisit laihtua niin tuskin onnistuisi... epäilen suuresti.


    • tällä tavalla

      TSH oli koholla,muut arvot ihan normaalit.Sain koelääkityksen,koska oireet olivat niin pahat.Riippuu varmaan aika paljon lääkäristä.Nyt lääkitystä on jatkettu ihan normaalisti,koska se parantaa huomattavasti minun oloa.Vähän asiasta piti kyllä inttää lääkärille......

      • vielä sananen

        Laihtumista saa odotella.Ainakaan minulla ei vielä 8 kk:ssa ole paino tippunut,päin vastoin.Töitä saa tehdä painonpudottamisen eteen enemmän kuin sellainen ihminen,jolla ei ole vajista.Kaikkia syömisiä pitää miettiä.Helppoa ei ole eikä tapahdu hetkessä,mutta periksi ei anneta.Nyt syksyllä alkaa TAAS ruokavalionmuutos ja liikunta...


    • Lokj

      Ok.

      • kuvaaja_vaakaviiva

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2464
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2163
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1360
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe