Ilmastoinnin toimivuudesta!

Fortuna

Ajelen farkku-corollalla vuosimallia 2004. Olen ajellut ko. autolla vuoden päivät ja ihan alussa en huomannut mitään ongelmaa ilmastoinnin toimivuudessa ajettaessa pitkiä matkoja (yli 2-3 tuntia kerrallaan)kesällä. Corollalle tehtiin vasta 60 tuhannen huolto eikä autossa esiintynyt mitään ongelmia. Tänään palasin pieneltä kesäkiertueelta (n. 1200 kilometriä) ja huomasin turneella että noin kahden tunnin yhtämittaisen ajon aikana auton sisätila lämpenee ei tuskaisen kuumaksi, mutta melko epämukavaksi. Toisin sanoen ilmastointi ikään kuin hyytyy eikä kykene antamaan tarpeeksi viileätä ilmaa. Pidän yleensä puhallinta kakkosen kohdalla ja se on riittänyt yleensä ihan hyvin. Lyhemmillä matkoilla ilmastointi on pelannut tähän mennessä ihan hyvin. Esimerkiksi puhaltimen asetettaessa neloselle tehot jotenkin hiipuvat ja ääni muuttuu "tunkkaiseksi". Onko muilla kokemusta vastaavasta tilanteesta?

21

6690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmennyt vastaavaa

      hyytymistä.

      Mulla manuaali yleensä kakkosella tai ykkösellä lämpötilasäädin sinisellä ensimmäisen yläviivan kohdalla, sopivan viileätä ei kylmää ilmaa on riittänyt säätöä muuttamatta lyhyillä ja pitkillä matkoilla tänkesän helteillä, puhaltimen nopeuden yleensä saa pudottaa ykköselle muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen silti autossa on sopivan viileätä ei liian kylmä.

    • ***

      Terra farkkukoppa -05. Kompressorin käydesä tulee riittävän kylmää, mutta käyntijaksot ovat niin harvassa että puhallusilma lämpenee jonnekin 10-15 asteen tienoille. Jäähdyttävä vaikutus huomattavan vähäinen. Vika on kompressorin päällekytkeytymisen ohjauksessa. Uutena testatusti takuuhuollon mielestä ilmastointi toimii normaalisti. Kuulemma on niin että jos haluaa kylmemmän auton, pitää valita malli jossa isompi kompressori. Vertailun vuoksi paljon corollaa pienemmllä kompressorilla varustettu tuttavan yaris on huomattavan paljon kylmempi verrattuna omaan corollaan. Omassa corollassa 3- ja 4- asennot ainoita joilla jäähdytystä tapahtuu ylipäätään ollenkaan. Puhallusta ei kuitenkaan viitsi pitää isolla koska se on epämukavaa. Puutteelista jäähdytystehoa ei ole mielekäs kompensoida puhallusnopeudella. Nyt kun mittarissa on 60 tkm, en viitsi edes huollattaa toimimatonta ilmastontia. Takuu ei toimi, maahantuoja ei tee asialle mitään. Seuraavan merkin valinta käynnissä ja Toyota ei ole listoilla.

      • ilmennyt vastaavaa

        Miten sulla tyhjäkäynnillä auton ollessa paikallaan, omassa kuuluu aika voimakas kilahdos melko tiheään tahtiin kompressorin mennessä päälle ja pois päältä, kylmää tai halutun viileää ilmaa tulee riittävästi eikä lämpötilassa huomaa eroa sattuuko kompressori ollapäällä tai ei, -05 terra farkku myös mulla.

        Kylmä mun autossa tulee hellepäivinäkin jos kääntää lämmönsäätimen täysin kylmälle ei tuossa voi täysillä koskaa jäähdytystä pitää.


      • Golf....

        ...niin saat AUTON. Saksalainen insinööri ymmärtää eurooppalaista autoilijaa, ja VW:ssä moni pikkuasia on ajateltu viimeisen päälle.


      • ***
        ilmennyt vastaavaa kirjoitti:

        Miten sulla tyhjäkäynnillä auton ollessa paikallaan, omassa kuuluu aika voimakas kilahdos melko tiheään tahtiin kompressorin mennessä päälle ja pois päältä, kylmää tai halutun viileää ilmaa tulee riittävästi eikä lämpötilassa huomaa eroa sattuuko kompressori ollapäällä tai ei, -05 terra farkku myös mulla.

        Kylmä mun autossa tulee hellepäivinäkin jos kääntää lämmönsäätimen täysin kylmälle ei tuossa voi täysillä koskaa jäähdytystä pitää.

        Kun ei pysy kompressori päällä. Katkoo muutaman sekunnin välein päälle-pois-päälle-pois. Käytijaksot ovat aivan liian lyhyitä. Tyhjäkäynnillä ilmastointi on täysin vailla merkitystä. Moottorissa pitää olla kierroksia enemmän kuin kaupunkiajossa on, jotta ilma alkaisi jäähtyä. Kaupunkiajossa ilmastointi ei vaikuta sisälämpötilaan ei sitä eikä tätä. Jäähdytystä käyttäessä nuppi niin kylmällä kuin sen saa ja ei vaan riitä. Kertauksen vuoksi tilanne on ollut päällä uudesta saakka. Nyt reilu kaksivuotiaana kaasua on varmasti karannut sen 10 % vuosi vauhdilla, mutta en viitsi huollattaa toimimatonta ilmastointia koska ei sillä ns. "kunnossaolevanakaan" ole mitään tekoa tässä kunnossa jossa se nyt on. Jotta laitteen saisi toimimaan käytännössä pitäisi käydä arvioituttamassa laitteen toiminta ja mittauttaa lämpötiloja jossain erikoisliikkeessä ja mennä lausunto kourassa merkkiliikkeeseen vaatimaan ohjausyksikön (säätöelektroniikan) vaihtoa. Näin toimii Toyotan takuu Suomessa. Maksa tutkimuksia ja selvityksiä ja silti ei ole mitään varmuutta mikä on se raja-arvo jonka jälkeen laite korjataan. Ohjauselektroniikka on arvatenkn joku musta laatikko jota ei voi korjata, vaan se on vaihdettava.
        Vertailun vuoksi yariksessa ilmastointi toimii ihan kohtuudella, eli tuloilma pysyy viileänä silloin kun on potikka kylmällä.


      • ***
        Golf.... kirjoitti:

        ...niin saat AUTON. Saksalainen insinööri ymmärtää eurooppalaista autoilijaa, ja VW:ssä moni pikkuasia on ajateltu viimeisen päälle.

        Yhden volkkarin kokemuksella. Totta on että volkkarissa on vakiovarusteena ajo-ominaisuus, sekä ergonomia ja viimeistely, peltityöt ja ruostesuojaus kohdallaan. Alihankkijoiden laatu on kuitenkin osin aika matalaa. Mm kaikki sähköanturit ja muovisälät. Keskuslukot olivat jäässä puolet talvesta ja sedanista tuli pakkasten ajaksi 2-ovinen cupee. Käyttökulut ja arvonalennukset yhteenlaskien volkkarilla ajamani kilometrit maksoivat 2 x corollan vastaavien verran. Arviointijakson pituus 2 vuotta. Volkkari tosin oli jonkun vuoden vanha ja corolla uusi.


      • ilmennyt vastaavaa
        *** kirjoitti:

        Kun ei pysy kompressori päällä. Katkoo muutaman sekunnin välein päälle-pois-päälle-pois. Käytijaksot ovat aivan liian lyhyitä. Tyhjäkäynnillä ilmastointi on täysin vailla merkitystä. Moottorissa pitää olla kierroksia enemmän kuin kaupunkiajossa on, jotta ilma alkaisi jäähtyä. Kaupunkiajossa ilmastointi ei vaikuta sisälämpötilaan ei sitä eikä tätä. Jäähdytystä käyttäessä nuppi niin kylmällä kuin sen saa ja ei vaan riitä. Kertauksen vuoksi tilanne on ollut päällä uudesta saakka. Nyt reilu kaksivuotiaana kaasua on varmasti karannut sen 10 % vuosi vauhdilla, mutta en viitsi huollattaa toimimatonta ilmastointia koska ei sillä ns. "kunnossaolevanakaan" ole mitään tekoa tässä kunnossa jossa se nyt on. Jotta laitteen saisi toimimaan käytännössä pitäisi käydä arvioituttamassa laitteen toiminta ja mittauttaa lämpötiloja jossain erikoisliikkeessä ja mennä lausunto kourassa merkkiliikkeeseen vaatimaan ohjausyksikön (säätöelektroniikan) vaihtoa. Näin toimii Toyotan takuu Suomessa. Maksa tutkimuksia ja selvityksiä ja silti ei ole mitään varmuutta mikä on se raja-arvo jonka jälkeen laite korjataan. Ohjauselektroniikka on arvatenkn joku musta laatikko jota ei voi korjata, vaan se on vaihdettava.
        Vertailun vuoksi yariksessa ilmastointi toimii ihan kohtuudella, eli tuloilma pysyy viileänä silloin kun on potikka kylmällä.

        täytyy olla, en noitten päälle mitää ymmärrä mutta voisko putkistossa olla ilmalukko joka estää kylmäaineen kierron, muuten toiminta vaikuttais aivan samanlaiselta kun mulla eli paukuttaa päälle ja pois päältä muutaman sekunnin välein ainakin paikallaan seisoessa, mulla kylmää tulee aivan riittävästi joka tilanteessa.

        Oletko kokeillut käydä autosi kanssa eri merkkihuolloissa erojakin voi olla eri paikoissa miten takuuasiat hoituu, itte en ole joutunut takuuasiotten kanssa tekemisiin, no sen verran että edellisellä huoltokäynnillä olivat huomanneet ovenkahvoissa pientä maalin irtoilua itse en siitä edes puhunut mutta tilasivat uudet kahvat joka oveen ja vaihtavat ne takuuseen, ainakin tuossa Toyotan huollossa takuuhommat hoidetaan vaikka asiakas ei mistään valittaiskaa.


      • rikki!
        *** kirjoitti:

        Kun ei pysy kompressori päällä. Katkoo muutaman sekunnin välein päälle-pois-päälle-pois. Käytijaksot ovat aivan liian lyhyitä. Tyhjäkäynnillä ilmastointi on täysin vailla merkitystä. Moottorissa pitää olla kierroksia enemmän kuin kaupunkiajossa on, jotta ilma alkaisi jäähtyä. Kaupunkiajossa ilmastointi ei vaikuta sisälämpötilaan ei sitä eikä tätä. Jäähdytystä käyttäessä nuppi niin kylmällä kuin sen saa ja ei vaan riitä. Kertauksen vuoksi tilanne on ollut päällä uudesta saakka. Nyt reilu kaksivuotiaana kaasua on varmasti karannut sen 10 % vuosi vauhdilla, mutta en viitsi huollattaa toimimatonta ilmastointia koska ei sillä ns. "kunnossaolevanakaan" ole mitään tekoa tässä kunnossa jossa se nyt on. Jotta laitteen saisi toimimaan käytännössä pitäisi käydä arvioituttamassa laitteen toiminta ja mittauttaa lämpötiloja jossain erikoisliikkeessä ja mennä lausunto kourassa merkkiliikkeeseen vaatimaan ohjausyksikön (säätöelektroniikan) vaihtoa. Näin toimii Toyotan takuu Suomessa. Maksa tutkimuksia ja selvityksiä ja silti ei ole mitään varmuutta mikä on se raja-arvo jonka jälkeen laite korjataan. Ohjauselektroniikka on arvatenkn joku musta laatikko jota ei voi korjata, vaan se on vaihdettava.
        Vertailun vuoksi yariksessa ilmastointi toimii ihan kohtuudella, eli tuloilma pysyy viileänä silloin kun on potikka kylmällä.

        -05-mallissa ilmastointi toimii myös tyhjäkäynnillä moitteettomasti


      • ***
        ilmennyt vastaavaa kirjoitti:

        täytyy olla, en noitten päälle mitää ymmärrä mutta voisko putkistossa olla ilmalukko joka estää kylmäaineen kierron, muuten toiminta vaikuttais aivan samanlaiselta kun mulla eli paukuttaa päälle ja pois päältä muutaman sekunnin välein ainakin paikallaan seisoessa, mulla kylmää tulee aivan riittävästi joka tilanteessa.

        Oletko kokeillut käydä autosi kanssa eri merkkihuolloissa erojakin voi olla eri paikoissa miten takuuasiat hoituu, itte en ole joutunut takuuasiotten kanssa tekemisiin, no sen verran että edellisellä huoltokäynnillä olivat huomanneet ovenkahvoissa pientä maalin irtoilua itse en siitä edes puhunut mutta tilasivat uudet kahvat joka oveen ja vaihtavat ne takuuseen, ainakin tuossa Toyotan huollossa takuuhommat hoidetaan vaikka asiakas ei mistään valittaiskaa.

        jotain toista paikkakuntaa ja eri ketjun liikettä. Maksaa se vaan sekin jos pitää ajaa naapurikaupunkiin ensiksi näyttämään autoa ja toisen kerran huollattamaan.
        Vähän ihmetyttää tuo merkkiliikkeen nihkeä kanta takuukorjauksiin silloin kun aihetta korjauksiin on olemassa. Luulisi että takuukorjaus on työtilaus siinä missä asiakkaan itsensä maksamakin työ. Olen ymmärtänyt että takuukorjaukset maksaa maahantuoja/tehdas. Liikkeelle olisi näin muodoin pelkästään etua ottaa vastaan enemmän töitä. Kyselin ilmastoinnista maahantuojalta kun auto oli uusi ja mt:n näkemys oli että noin 5-asteista ilmaa pitäisi tulla suuttimista n. 10 cm etäsyydeltä suuttimien sisältä mitattuna. Mitattiin 20 asteen pilvisellä säällä keskimäärin 10-asteista nopealla digimittarilla. Kävi alimmilleen 5:ssä, mutta jäähtyi jonnekin 15 asteeseen ja sieltä 7:ään, josta 15:sta. Sahaus vakiintui 7 ja 15 välille. Rikkihän se silloin on maahantuojankin mukaan mutta takuukorjausta vaan ei saa. Koppi ei viilene. Maksoin auton hankintahinnassa ominaisuudesta joka ei toimi.


      • ihan
        *** kirjoitti:

        jotain toista paikkakuntaa ja eri ketjun liikettä. Maksaa se vaan sekin jos pitää ajaa naapurikaupunkiin ensiksi näyttämään autoa ja toisen kerran huollattamaan.
        Vähän ihmetyttää tuo merkkiliikkeen nihkeä kanta takuukorjauksiin silloin kun aihetta korjauksiin on olemassa. Luulisi että takuukorjaus on työtilaus siinä missä asiakkaan itsensä maksamakin työ. Olen ymmärtänyt että takuukorjaukset maksaa maahantuoja/tehdas. Liikkeelle olisi näin muodoin pelkästään etua ottaa vastaan enemmän töitä. Kyselin ilmastoinnista maahantuojalta kun auto oli uusi ja mt:n näkemys oli että noin 5-asteista ilmaa pitäisi tulla suuttimista n. 10 cm etäsyydeltä suuttimien sisältä mitattuna. Mitattiin 20 asteen pilvisellä säällä keskimäärin 10-asteista nopealla digimittarilla. Kävi alimmilleen 5:ssä, mutta jäähtyi jonnekin 15 asteeseen ja sieltä 7:ään, josta 15:sta. Sahaus vakiintui 7 ja 15 välille. Rikkihän se silloin on maahantuojankin mukaan mutta takuukorjausta vaan ei saa. Koppi ei viilene. Maksoin auton hankintahinnassa ominaisuudesta joka ei toimi.

        normaalit lukemat. Itselläni oli vastaavat lukemat suuttimen sisältä mitattuna ja samanlaiset heitot. Corollassa on markkinoiden heikoimat ilmastointi laitteet. Uudessa Corollassa on hivenen tehokkaampi ilmastointi.


    • määrä?

      Minulla toimii ihan normaalisti vähän uudemmassa. Kylmäaineen määrä vähenee ajan kanssa. Olisikohan sinulla aika tehdä ilmastoinnin huolto.

      • primus

        Minulla 02 terra wagon (uusi korimalli)

        Jäähdytys on minusta aika heikkotehoinen. Teetin ilmastointilaitteen huollon huollon yhteydessä, mutta ei se siitä miksikään muuttunut. Satanen meni täysin hukkaan. "Puhdistus" on sitä että suihkuttavat jotain mömmöä sisäilman kierto ja ilmastointi päällä ja toivovat että kenno puhdistuisi! Epäilen että heikkotehoisuus on tässä ilmastointilaitteessa ominaisuus eikä vika. Vähän sama lämmityslaitteen kanssa talvella. Farkun ilmatila niin iso ettei tehot riitä lämmittämään koko autoa pakkasilla.


      • Caesar.
        primus kirjoitti:

        Minulla 02 terra wagon (uusi korimalli)

        Jäähdytys on minusta aika heikkotehoinen. Teetin ilmastointilaitteen huollon huollon yhteydessä, mutta ei se siitä miksikään muuttunut. Satanen meni täysin hukkaan. "Puhdistus" on sitä että suihkuttavat jotain mömmöä sisäilman kierto ja ilmastointi päällä ja toivovat että kenno puhdistuisi! Epäilen että heikkotehoisuus on tässä ilmastointilaitteessa ominaisuus eikä vika. Vähän sama lämmityslaitteen kanssa talvella. Farkun ilmatila niin iso ettei tehot riitä lämmittämään koko autoa pakkasilla.

        Olinn huomaavinani Avessa saman ominaisuuden; kovalla helteellä kylmää ei tullut riittävästi ja puhallin tohotti voimakkaasti. Ehkäpä ilmastointilaitteet on mitoitettu hieman alakanttiin?


      • Fortuna

        Hei taas! Ihan hyviä keskustelunaihioita on tullut. Tarkoituksena ei ole ollut sanoa, että corolla ilmastointi olisi sinänsä huono. Tosin huonompiakin kokemuksia corollan ilmastoinnista ja sen huoltamisesta näyttäisi olevan ja näin on varmasti monessa muussakin automerkissä. Mutta: onko niin, että ilmastoinnin heikkeneminen, jota joka tapauksessa tapahtuu ajan kuluessa, voisi ilmetä juuri noin kuten olen todennut? Eli ilmastointi nimenomaan alkaa "hyytyä" pitemmillä matka-ajoilla ja varsinkin tämän huomaa tai paremminkin tuntee silloin, kun on kesäisen lämmintä. Yksinkertaisesti tarpeeksi viileätä ilmaa ei tule. Olen huomannut, että mikäli pysähtyy esim. tunniksi pariksi, niin ilmastointi taas toimii jokseenkin normaaliin tapaan. Myös kondensaatiovettä on tullut viime aikoina todella paljon eli "pissavana" auton alla. Mutta kuten olen sanonut aiemmin, niin silloin kun corollan (terra) ilmastointi toimii, niin ei ole mitään valittamista. Mutta pitäisi myös rakentavasti keskustellla siitä, miten ilmastoinnin heikkeneminen ilmenee. Oma corolla on "vain" kolme vuotta vanha eikä huoltopäällikkökään vielä sanonut 60 tuhannen huollossa, että ilmastoinnin huolto olisi vielä ajankohtainen.


      • ilmennyt vastaavaa
        Fortuna kirjoitti:

        Hei taas! Ihan hyviä keskustelunaihioita on tullut. Tarkoituksena ei ole ollut sanoa, että corolla ilmastointi olisi sinänsä huono. Tosin huonompiakin kokemuksia corollan ilmastoinnista ja sen huoltamisesta näyttäisi olevan ja näin on varmasti monessa muussakin automerkissä. Mutta: onko niin, että ilmastoinnin heikkeneminen, jota joka tapauksessa tapahtuu ajan kuluessa, voisi ilmetä juuri noin kuten olen todennut? Eli ilmastointi nimenomaan alkaa "hyytyä" pitemmillä matka-ajoilla ja varsinkin tämän huomaa tai paremminkin tuntee silloin, kun on kesäisen lämmintä. Yksinkertaisesti tarpeeksi viileätä ilmaa ei tule. Olen huomannut, että mikäli pysähtyy esim. tunniksi pariksi, niin ilmastointi taas toimii jokseenkin normaaliin tapaan. Myös kondensaatiovettä on tullut viime aikoina todella paljon eli "pissavana" auton alla. Mutta kuten olen sanonut aiemmin, niin silloin kun corollan (terra) ilmastointi toimii, niin ei ole mitään valittamista. Mutta pitäisi myös rakentavasti keskustellla siitä, miten ilmastoinnin heikkeneminen ilmenee. Oma corolla on "vain" kolme vuotta vanha eikä huoltopäällikkökään vielä sanonut 60 tuhannen huollossa, että ilmastoinnin huolto olisi vielä ajankohtainen.

        Oletteko tarkistanee auton nokalla ilmastoinnin jäähdyttimen/lauhduttimen tai mikä lie ettei se ole hyönteisiä täynnä niitä kertyy kesällä aika ruhtinaallinen määrä, tukkoinen lauhdutin varmaan vaikuttaa kanssa ilmastoinnin heikkenemiseen.


    • heinantti

      Mulla on 2002 vuoden sedan ja ilmastointi toimii hienosti, vaikkakin ilmastoinnin ollessa päällä kuuluu aika ajoin pieni naksahdus. tietoa, mistä ääni kuuluu..??
      Kovilla helteillä kuuma ilma ikkunoista ulos, ja sitten ilmastointi päälle. kakkosella tai kolmosella riittää aivan hyvin viilentämään auton. Autolla ajettu 160 tkm..

    • eiliseltä

      Meillä oli eilen 27C kun lähdin töistä. Auto oli ollut auringossa ja sisällä oli arviolta 50C. Laitoin Corollan käyntiin ja manuaali-ilmastoinnin päälle kolmospuhallukselle. 150m päässä seisoin liikennevaloissa 3 min. Silloin alkoi sisäilma viilenemään mukavaksi. Kilsan päässä pienensin puhalluksen kakkoselle ja pian ykköselle ja jatkoin näin kotiin.
      Minulla ei ole pienintäkään moittimisen aihetta Corollan ilmastointilaitteesta 2.5 vuoden jälkeen. Mitään huoltamisen tarvettakaan ei vielä ole ollut koska se pelaa aivan kuten uutenakin.

      • ***

        etteikö voisi toimiakin, mutta laadunvaihtelut ilmastoinnin toimivuudessa ovat kohtuuttoman suuria. TM:n koeajossakin taidettiin kehua ilmastointilaitteen tehoa. Laaduntarkkailua ei taida olla olemassa ainakaan turkin tehtailla. Ei myöskään merkkihuollossa tai maahantuojalla.

        Itse ajoin pari viikkoa takaperin muutaman sadan km matkan ulkolämpötilan vaihdellessa auton oman mittarin mukaan 20..24 välillä. Puhallus 50 % ajasta 3-asennossa, 40 % 2-asennossa ja 10 % 4-asennossa. Kylmänsäätö koko ajan täysillä. Manuaalinen ilmastointi. Itse olin T-paitasillaan ja autossa oli kuuma koko matkan ajan.

        Uutena mittasin tunnin ajon jälkeen 27 astetta hartian korkeudella ja oli kuuma. Kolmen kuorma, puhallus kakkosella ja kolmosella, ulkolämpötila 22..24 astetta. Itse kunkin tuntemukset kylmästä ja kuumasta on mitä on, mutta lämpömittarit oivat lahjomattomia.

        Vertailin vuoksi 80-luvun lopun Saab 9000i:lla (autom.ilmastointi) kylmyys oli läsnä aina kun sitä halusi. Kolme minuuttia tyhjäkäynnillä ja kopissa paleli vaikka ulkolämpötila olisi ollut lähemmäs 35. Puhallusnopeudeksi riitti ykkönen n 23 asteeseen saakka.


      • ilmastointia
        *** kirjoitti:

        etteikö voisi toimiakin, mutta laadunvaihtelut ilmastoinnin toimivuudessa ovat kohtuuttoman suuria. TM:n koeajossakin taidettiin kehua ilmastointilaitteen tehoa. Laaduntarkkailua ei taida olla olemassa ainakaan turkin tehtailla. Ei myöskään merkkihuollossa tai maahantuojalla.

        Itse ajoin pari viikkoa takaperin muutaman sadan km matkan ulkolämpötilan vaihdellessa auton oman mittarin mukaan 20..24 välillä. Puhallus 50 % ajasta 3-asennossa, 40 % 2-asennossa ja 10 % 4-asennossa. Kylmänsäätö koko ajan täysillä. Manuaalinen ilmastointi. Itse olin T-paitasillaan ja autossa oli kuuma koko matkan ajan.

        Uutena mittasin tunnin ajon jälkeen 27 astetta hartian korkeudella ja oli kuuma. Kolmen kuorma, puhallus kakkosella ja kolmosella, ulkolämpötila 22..24 astetta. Itse kunkin tuntemukset kylmästä ja kuumasta on mitä on, mutta lämpömittarit oivat lahjomattomia.

        Vertailin vuoksi 80-luvun lopun Saab 9000i:lla (autom.ilmastointi) kylmyys oli läsnä aina kun sitä halusi. Kolme minuuttia tyhjäkäynnillä ja kopissa paleli vaikka ulkolämpötila olisi ollut lähemmäs 35. Puhallusnopeudeksi riitti ykkönen n 23 asteeseen saakka.

        Itsellä käytössä vm. 99 Corolla. Kylmää ilmaa tulee melkein saman tien kun pistää ilmastoinnin päälle, viive on vain muutaman kymmenen sekuntia. Puhallusteholla 1 tulee jo kylmää oikein kunnolla, eikä yleensä suurempaa tehoa tarvitse edes käyttää.

        Mutta viime aikoina olen havainnut että kun kytkee ilmastoinnin pois päältä, tulee jonkinlainen tuoksahdus, joka muistuttaa öljyn/rasvan tuoksua, mistä mahtaa johtua?


      • ...
        ilmastointia kirjoitti:

        Itsellä käytössä vm. 99 Corolla. Kylmää ilmaa tulee melkein saman tien kun pistää ilmastoinnin päälle, viive on vain muutaman kymmenen sekuntia. Puhallusteholla 1 tulee jo kylmää oikein kunnolla, eikä yleensä suurempaa tehoa tarvitse edes käyttää.

        Mutta viime aikoina olen havainnut että kun kytkee ilmastoinnin pois päältä, tulee jonkinlainen tuoksahdus, joka muistuttaa öljyn/rasvan tuoksua, mistä mahtaa johtua?

        Ilmastointi kun kerää kondenssivettä kylmään kennoon niin ajan kanssa siinä alkaa kasvaa bakteereja yms. vipeltäjiä. Ilmastointihuollossa nuo puhdistetaan / tapetaan kennossa. Sen kait voi tehdä itsekin jollakin suihkeella jota suihkutetaan puhaltimen ilmanottoon. Manuaali-ilmastoinnilla ja tietysti myös automaattisella, kennon saa pysymään puhtaampana jos pysäyttää kompuran hetkisen ennen parkkeerausta jotta se kuivaisi hieman.


    • Fortuna

      Toyotalta sanottiin, että pitemmällä matkalla ajettaessa ja vielä lämpimän kesäsään vallitessa, kenno jäätyy. Tästä jäätymisestä johtuu se, että ilmastointi ikään kuin hyytyy. Mikäli pysähtyy joksikin aikaa, niin kenno sulaa ja ilmastointi toimii moitteetta. Eli tavallaan tämä on ominaisuus, joka ei onneksi kovin paljoa haittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5842
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4404
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1569
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      68
      1313
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe