Epäterveellinen ruokavalio

huolestunut vanhempi

Mielestäni vanhempien olisi aika kiinnittää huomiota nykynuorten ruokailutottumuksiin. Kauhistuin, kun kävin erään lapseni kaverin luona kylässä, kun ruoka-aikaan oli haettu hamburilaiset paikallisesta grilli-kioskista. Meillekin tarjottiin, mutta kieltäydyin kohteliaasti kunniasta, kun meidän piti lähteä kotiin valmistamaan oikeaa ruokaa perheelle. Millaista ruokaa tuollainen on? Rasvaa kyllä riittää, muttei kuituja ja kasviksia nimeksikään. En yhtään ihmettele, että tuon perheen lapset ovat päässeet siihen kuntoon. Jos tuollainen tahti jatkuu, niin kyllä nuo lapset ovat 10-vuotiaina jo todella ylipainoisia. Tuollaiset eivät myöskään mielestäni ole mitään pikkulasten ruokaa.

Onko tässäkin vain kysymys siitä, ettei vanhemmilla ole aikaa laittaa lapsille kunnollista ruokaa? Kaappiin kyllä ostellaan kaikenmaailman valmisruokia, jotka ovat todella epäterveellisiä. Monilta vanhemmilta tuntuu myös tyystin unohtuneen, että hampaiden reikiintymisen kannalta makeiset olisi hyvä syödä samana päivänä, jos niitä ylipäätänsä pitää syödä. Tuossakin perheessä makeisia syödään kuin leipää! Ja jokaisella oma karkkipussi... Jos meillä makeisia joskus ostetaan, niin kyllä siitä yhdestä pussista riittää jaettavaksi kaikille.

Itse olen sairaanhoitaja ja paljon töissä, mutta olen kyllä mielestäni huolehtinut siitä, että lapset saavat kunnollista ruokaa. Voin keittää esimerkiksi jauhelihakeittoa jääkaappiin ja tehdä kevyet salaatit valmiiksi, niin ruoka on edes vähän kunnollista. Näyttääpä liian useassa perheessä lapsille olevan välipalaksi mikropitsoja ja hamburilaisia. Sitten ihmetellään, kun nykynuoret ovat niin lihavia. Kysymys on elämäntavoista, ja kuka niitä lapsille opettaa, jos ei omat vanhemmat?

On myös tärkeää, että lapset syövät kunnon aterian koulussa. Sitäkin monet välttelevät, kun ovat kotona oppineet syömään rasvaisia ruokia ja makeisia. En tiedä, onko kouluilla vielä limonadiautomaatteja. Olen aiempina vuosina soitellut kouluun ja pyytänyt koulua ystävällisesti poistamaan limsa-automaatit tiloistaan, mutta en tiedä, onko mitään vielä tapahtunut. On todella epäterveellistä korvata lämmin ateria makeisilla ja virvoitusjuomilla, jotka sisältävät runsaasti sokeria. Eräskin lapseni luokkalainen osti aina ennen joka päivä limsapullon. Mahtavatko tuonkaan lapsen vanhemmat olla tietoisia, kuinka heidän lapsensa syö?

Jotain järkeä ruokailutottumuksiin! Pienillä muutoksilla voi jo vaikuttaa paljon oman perheen terveyteen ja hyvinvointiin.

26

2998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerran eletään

      Jos joskus kesällä haluaa herkutella annetaan se onni joillekkin.
      Nipota sä vaan kuivaa nuivaa kasvis elämää.
      Jokainen kantaa omat kilonsa.
      Meillä syödään joka päivä makaroneja, koska ei ole rahaa muuhun.
      Kyllä minäkin söisin terveellisesti jos olisi rahaa.
      Tiedetään, tiedetään menee hampaat, tulee ylipaino ja lopulta sairastut diabetekseen, mutta minkäs voit, koska yhteiskunta jakaa kansan kahtia. Niihin jotka VOIVAT ostaa terveellistä ruokaa ja näin ollen ehkä pysyvät terveenä JOS geenit/perimä ei ota haltuun ja niihin jotka EIVÄT voi ostaa sitä mitä haluaisivat ja näin ollen sairastuvat masennukseen sekä muihin kansansairauksiin ja tulemme siis yhteiskunnalle kalliiksi.
      Minkäs teet kun rahat eivät riitä ja tästä voimme kiittää yhteiskuntaa ja minun tapauksessa työvoimatoimistoa.

      • huolestunut vanhempi

        Tuoreet vihannekset ja raikkaat kasvikset ovat paljon halvempia kuin rasvaiset grilliruoat. Ja jos minulla näillä palkoilla on varaa terveelliseen ruokaan, niin varmasti monella muullakin. Tosin miehellä on parempi palkka, mutta minä meillä olen aina ruoat ostanut.

        Sinusta en nyt puhu, mutta joillakin näyttää olevan paha asenneongelma terveellisiä elämäntapoja kohtaan. Ei ole muka varaa terveelliseen ruokaan, mutta silti poltetaan tupakkaa posket lommolla. Sinne sitten kulutetaan vähätkin rahat. Terveellisesti eläminen ei ole kallista, mutta se vaatii panostusta.

        Ikävää, jos sinulla ei ole ollut työtä. Millä tavoin työvoimatoimisto estää työllistymistäsi?


      • Syö muutakin kuin makaroonia

        Jos syö perunaa, porkkanoita, kaalta, herneitä yms. ei tule kalliiksi. Lihan voi korvata halvemmalla soijarouheella tai muilla soijatuotteilla. Itse leivottu leipä ei maksa kuin murto-osan kaupasta ostetun hinnasta. Itse leipomalla voi joskus herkutella pullallakin. Metsät pursuaa marjoja ja sieniä, joita voi poimia talveksi asti.

        Paljon on omasta viitseliäisyydestä kiinni, mitä syö. Ja varsinkin, jos on työtön ja on aikaa.


    • voi elämä mikä niuho

      Puheestas päätellen olet todellakin olevinas joku kaiken kansan tapa-ja tyyli vartija, heitä jo kuule omat niuhotukses pois ja ala elämään niin kuin normaali ihmiset ja osta joskus hamppari, vedä kunnon perseet ja petä miestäs, muuttuu sullakin se elämän katsomus kun vapaudut tuosta inhottavasta elämän tapa tyylistäs, ihmettelen kovasti miten sinulla voi olla edes ystäviä jotka syö hampurilaisia.

      • huolestunut vanhempi

        Minä en ole mikään elämäntapavartija. Mutta ei kyllä tarvitse miettiä, miksi nykyään ylipaino on niin vakava ongelma, kun tuollaisella asenteella ollaan liikkeellä. Huhhuijaa vaan itsellesi.


      • näyttäisi siltä
        huolestunut vanhempi kirjoitti:

        Minä en ole mikään elämäntapavartija. Mutta ei kyllä tarvitse miettiä, miksi nykyään ylipaino on niin vakava ongelma, kun tuollaisella asenteella ollaan liikkeellä. Huhhuijaa vaan itsellesi.

        että todellakin olet huolestunut, mutta valitettavasti yleensä muiden ihmisten asioista. Eikö sinulla ole omakohtaisia huolenaiheita, siis aivan oman perheenkin asioista on lupa olla huolestunut.


    • Voi voi

      Voi että voi voi voi ja vielä kerran voi. Kyllä Sinä olet Hyvä ja Täydellinen Ihminen.

      • samaa mieltä

        Aloittaja oli kyllä aiheesta huolissaan, se on vaan kumma kun kalikka kalahtaa, niin koira älähtää.

        Ei ihme että koululaiset kippaavat koskemattomat ruokalautasensa jätesaaviin, kun ei osata syödä normi arkiruokaa. Uskomatonta,että nykyaikana on laskiämpärit koulujen ruokaloissa.

        Monet koululaiset syövät vaan leipäpalasen, eikä ollenkaan keittoruokaa. No sitten kotona jääkaapissa oottaa varmaan hampurilainen tai pizza.

        Ei siinä mitään, jos joskus ns. herkuttelee, mutta pitäis kuitenkin syödä terveellistä kotiruokaa, että osaa sitten aikanaan lapsillensakin laittaa terveellistä ruokaa.

        Siitä on vielä pitkä matka hyväksi ja täydelliseksi ihmiseksi, vaikka kantaakin vastuun lastensa terveydestä.


      • huolestunut vanhempi
        samaa mieltä kirjoitti:

        Aloittaja oli kyllä aiheesta huolissaan, se on vaan kumma kun kalikka kalahtaa, niin koira älähtää.

        Ei ihme että koululaiset kippaavat koskemattomat ruokalautasensa jätesaaviin, kun ei osata syödä normi arkiruokaa. Uskomatonta,että nykyaikana on laskiämpärit koulujen ruokaloissa.

        Monet koululaiset syövät vaan leipäpalasen, eikä ollenkaan keittoruokaa. No sitten kotona jääkaapissa oottaa varmaan hampurilainen tai pizza.

        Ei siinä mitään, jos joskus ns. herkuttelee, mutta pitäis kuitenkin syödä terveellistä kotiruokaa, että osaa sitten aikanaan lapsillensakin laittaa terveellistä ruokaa.

        Siitä on vielä pitkä matka hyväksi ja täydelliseksi ihmiseksi, vaikka kantaakin vastuun lastensa terveydestä.

        On suorastaan surkeaa, että hyvää ruokaa heitetään laskiin. Minulle on opetettu pienestä pitäen kotona, että ruokaa täytyy ottaa terveellisesti ja kohtuudella, mutta jättää ei saa. Samaa olen yrittänyt juurruttaa omiin lapsiini.

        Varsinkin nuorilla tytöillä on nykyään niin paljon syömishäiriöitä, että nykyinen ruokapolitiikka vain pahentaa heidän tilannettaan. Täytyisi oppia syömään terveellisesti ja tasapainoisesti. Koulussa kuulemma tarjoillaan lapsieni mukaan vielä joskus vaaleaa leipää, mikä on mielestäni aika omituista. Juuri tuollaiset elintarvikkeet runsaasti käytettynä lihottavat. Vielää pahempaa on, jos ne vähätkin kastikkeenlirut täytyy levittää haarukalla lautaselle, jos ei maistu. Voi surkeuksien surkeus. Kouluruoka on hyvää ja terveellistä. Siitä tulisi ottaa kaikki ilo irti.

        Enhän minä voi mitenkään muiden elämää säädellä, mutta mielipiteeni voin sanoa nykymenosta. Tuollaiset pitsat ja hamburilaiset eivät mielestäni ole mitään viikkoruokaa, eivät myöskään makeiset. Itse olen ainakin lapsilleni opettanut, että herkkuja voi joskus syödä ja kohtuudella, mutta ei kannata odottaa herkkuja kuin palkintoja raskaasta viikosta tai uurastuksesta. Tuolloin ylipaino-ongelmat juuri lisääntyvät. Harva vanhempi osaa nykyään säädellä omaa painoaan, joten sama avuttomuus siirretään lapsiin. Sitten meillä on suuri määrä sydän- ja verisuonitaudeista kärsiviä sekä kakkostyypin diabeetikoita. Surullista.


      • ???????????????????????
        huolestunut vanhempi kirjoitti:

        On suorastaan surkeaa, että hyvää ruokaa heitetään laskiin. Minulle on opetettu pienestä pitäen kotona, että ruokaa täytyy ottaa terveellisesti ja kohtuudella, mutta jättää ei saa. Samaa olen yrittänyt juurruttaa omiin lapsiini.

        Varsinkin nuorilla tytöillä on nykyään niin paljon syömishäiriöitä, että nykyinen ruokapolitiikka vain pahentaa heidän tilannettaan. Täytyisi oppia syömään terveellisesti ja tasapainoisesti. Koulussa kuulemma tarjoillaan lapsieni mukaan vielä joskus vaaleaa leipää, mikä on mielestäni aika omituista. Juuri tuollaiset elintarvikkeet runsaasti käytettynä lihottavat. Vielää pahempaa on, jos ne vähätkin kastikkeenlirut täytyy levittää haarukalla lautaselle, jos ei maistu. Voi surkeuksien surkeus. Kouluruoka on hyvää ja terveellistä. Siitä tulisi ottaa kaikki ilo irti.

        Enhän minä voi mitenkään muiden elämää säädellä, mutta mielipiteeni voin sanoa nykymenosta. Tuollaiset pitsat ja hamburilaiset eivät mielestäni ole mitään viikkoruokaa, eivät myöskään makeiset. Itse olen ainakin lapsilleni opettanut, että herkkuja voi joskus syödä ja kohtuudella, mutta ei kannata odottaa herkkuja kuin palkintoja raskaasta viikosta tai uurastuksesta. Tuolloin ylipaino-ongelmat juuri lisääntyvät. Harva vanhempi osaa nykyään säädellä omaa painoaan, joten sama avuttomuus siirretään lapsiin. Sitten meillä on suuri määrä sydän- ja verisuonitaudeista kärsiviä sekä kakkostyypin diabeetikoita. Surullista.

        Klo:14,24....17,24...18,57....21,33.

        Sinun täytyy olla uskomattoman nopea niissä terveellisten ruokien laitossa,kun näin usein joudat vastaileen.

        Mulla porukat kuolis nälkään ja vihannekset nahistus,jos päntiönään opettaisin muita terveille tavoille.;)


      • huolestunut vanhempi
        ??????????????????????? kirjoitti:

        Klo:14,24....17,24...18,57....21,33.

        Sinun täytyy olla uskomattoman nopea niissä terveellisten ruokien laitossa,kun näin usein joudat vastaileen.

        Mulla porukat kuolis nälkään ja vihannekset nahistus,jos päntiönään opettaisin muita terveille tavoille.;)

        Olen kesälomalla, ja aikaa on tosiaan nyt vierähtänyt netissä hieman enemmän. Terveellisien ruokien laitto ei vie kauaa. Tärkeämpää on ymmärtää, mistä ruoat tulee valmistaa.

        -Aamulla klo 6 herään, teen aamulenkin ja käyn suihkussa sillä aikaa, kun vanhimmaiset valmistautuvat töihin lähtöön

        -Klo 7 nuorimmaisten lasten herätys, aamutoimet ja aamupala noin klo 8, lasten syödessä ehdin lukea päivän lehden

        -Klo 9-11 ulos lasten kanssa, leikkipuistoon, uimarannalle jne.

        -Klo 12 kevyt lounas

        -Klo 13-15 lapset päiväunilla, pyykin pesua, siivoamista, mankelointia, omaa aikaa, lehtien lukemista, internet jne.

        -Klo 16-17 isäntä palaa töistä, päivällinen

        -Klo 18-19 iltalenkki lasten kanssa, yhteisoloa perheen kanssa

        -Klo 20-21 lapset nukkumaan

        -Klo 21-23 aikaa miehen kanssa, omia askareita, käsityöt

        -Klo 24 nukkumaan

        Joskus sattuu lipsahduksia, ja kohta kun päästään koulurytmiin, niin sitten aikataulut taas muuttuvat.


      • huolestunut vanhempi
        huolestunut vanhempi kirjoitti:

        Olen kesälomalla, ja aikaa on tosiaan nyt vierähtänyt netissä hieman enemmän. Terveellisien ruokien laitto ei vie kauaa. Tärkeämpää on ymmärtää, mistä ruoat tulee valmistaa.

        -Aamulla klo 6 herään, teen aamulenkin ja käyn suihkussa sillä aikaa, kun vanhimmaiset valmistautuvat töihin lähtöön

        -Klo 7 nuorimmaisten lasten herätys, aamutoimet ja aamupala noin klo 8, lasten syödessä ehdin lukea päivän lehden

        -Klo 9-11 ulos lasten kanssa, leikkipuistoon, uimarannalle jne.

        -Klo 12 kevyt lounas

        -Klo 13-15 lapset päiväunilla, pyykin pesua, siivoamista, mankelointia, omaa aikaa, lehtien lukemista, internet jne.

        -Klo 16-17 isäntä palaa töistä, päivällinen

        -Klo 18-19 iltalenkki lasten kanssa, yhteisoloa perheen kanssa

        -Klo 20-21 lapset nukkumaan

        -Klo 21-23 aikaa miehen kanssa, omia askareita, käsityöt

        -Klo 24 nukkumaan

        Joskus sattuu lipsahduksia, ja kohta kun päästään koulurytmiin, niin sitten aikataulut taas muuttuvat.

        Klo 20 on tietysti iltapala, ettei lapsien tarvitse yön yli riutua nälissään.


      • päätellen
        huolestunut vanhempi kirjoitti:

        Klo 20 on tietysti iltapala, ettei lapsien tarvitse yön yli riutua nälissään.

        Sinulla on useampia lapsia. Monissa pienissä perheissä sitä "ylimääräistä" rahaa, jos näin voi sanoa, jää ja helposti menee syöminen tuonne roskaruoan puolelle. Muistan, kun olin joskus aikoinaan piikomassa muutamia päiviä siskoni suurperheessä, omat siinä lisänä. Yhteensä toistakymmentä lasta. Ei ois tullut kuuloonkaan, että jokainen olisi käynyt omatoimisesti jääkaapilla hakemassa välipaloja ja syönyt mitä mieli tekee. Sehän olisi ollut yhtä trafiikkia jääkaapilla. Kuka ties ruoka-aikana ei ruoka olisi sitten maistunutkaan. Eli lapset söivät mitä pöytään tarjolle laitoin. Ja laitoin sitä mitä olin kaupasta kantanut! Kyllä ei ollut rahaa ostaa yli kymmentä hampurilaista.

        Mutta kyllä tahtoo näin yhden ihmisen taloudessakin olla tuo syöminen mitä sattuu. Ei kertakaikkiaan viiti pottuja keitellä. Yhen kerran oon uusia perunoita syönyt tälle kesää. Olivat kyllä hyviä! Tuossa mietinkin ostaa tänään kokonaista kahdeksan perunaa, niistähän riittääkin keitellä kahtena päivänä.

        Salaatteja etupäässä syön ja siitä huolimatta saa olla tarkkana, että pysyy ihannepainossa. Pysyis vaan näpit irti pullasta, suklaasta ja jäätelöstä!

        Syökää hyvät ihmiset terveellisesti! Tosiaankin katsokaa mitä lapsillenne kaupasta kannatte. Liian paljon näkee ylipainoisia lapsia ja nuoria, aikuisista nyt puhumattakaan. Tiedän nuoria, jotka tosiaankin kärsivät ylipainostaan ja siitähän seuraa pahimmassa tapauksessa syömishäiriöitä. Vastuu lapsistanne on kaikin puolin teillä vanhemmilla.

        Kirjoitti muori, joka vois itekin kattoa mitä suuhunsa pistää!


      • mimmonen
        huolestunut vanhempi kirjoitti:

        Olen kesälomalla, ja aikaa on tosiaan nyt vierähtänyt netissä hieman enemmän. Terveellisien ruokien laitto ei vie kauaa. Tärkeämpää on ymmärtää, mistä ruoat tulee valmistaa.

        -Aamulla klo 6 herään, teen aamulenkin ja käyn suihkussa sillä aikaa, kun vanhimmaiset valmistautuvat töihin lähtöön

        -Klo 7 nuorimmaisten lasten herätys, aamutoimet ja aamupala noin klo 8, lasten syödessä ehdin lukea päivän lehden

        -Klo 9-11 ulos lasten kanssa, leikkipuistoon, uimarannalle jne.

        -Klo 12 kevyt lounas

        -Klo 13-15 lapset päiväunilla, pyykin pesua, siivoamista, mankelointia, omaa aikaa, lehtien lukemista, internet jne.

        -Klo 16-17 isäntä palaa töistä, päivällinen

        -Klo 18-19 iltalenkki lasten kanssa, yhteisoloa perheen kanssa

        -Klo 20-21 lapset nukkumaan

        -Klo 21-23 aikaa miehen kanssa, omia askareita, käsityöt

        -Klo 24 nukkumaan

        Joskus sattuu lipsahduksia, ja kohta kun päästään koulurytmiin, niin sitten aikataulut taas muuttuvat.

        ihminen olet. Oikein tuommonen päiväohjelma lomalla. Säälin miestäsi ja lapsiasi. Säälin myöskin naapureitasi joita ilmeisesti kyttäät koska he ovat alempiarvoisia kuin sinä ja tulevat joskus pitsalaatikot mukana kotia. Kerro missä puolella Haukipudasta asut. Myyn talon heti jos olet naapuristossa.


      • huolestunut vanhempi
        mimmonen kirjoitti:

        ihminen olet. Oikein tuommonen päiväohjelma lomalla. Säälin miestäsi ja lapsiasi. Säälin myöskin naapureitasi joita ilmeisesti kyttäät koska he ovat alempiarvoisia kuin sinä ja tulevat joskus pitsalaatikot mukana kotia. Kerro missä puolella Haukipudasta asut. Myyn talon heti jos olet naapuristossa.

        Just joo. Ison perheen toiminnan kivijalka on hyvin organisoitu arki. Säälin parilapsisia perheitä, kun niissäkään ei saada pidettyä tarpeeksi huolta perheen hyvinvoinnista ja arjen toimivuudesta. Kyllä silloin on vika vanhempien toiminnassa. Ja voin kertoa, että elämänlaatuni on paljon parempi kuin noiden naapurin ryyppääjävanhempien. Elämäniloja voi saada näet muustakin kuin viinasta ja pitsalaatikoista.

        Ja kuule, ihan Kirkonkylällä asustelen ja tulen varmaan vielä hyvin pitkään asustelemaankin, joten minä täältä viimeisenä lähden.


      • meleko häspyytari
        huolestunut vanhempi kirjoitti:

        Olen kesälomalla, ja aikaa on tosiaan nyt vierähtänyt netissä hieman enemmän. Terveellisien ruokien laitto ei vie kauaa. Tärkeämpää on ymmärtää, mistä ruoat tulee valmistaa.

        -Aamulla klo 6 herään, teen aamulenkin ja käyn suihkussa sillä aikaa, kun vanhimmaiset valmistautuvat töihin lähtöön

        -Klo 7 nuorimmaisten lasten herätys, aamutoimet ja aamupala noin klo 8, lasten syödessä ehdin lukea päivän lehden

        -Klo 9-11 ulos lasten kanssa, leikkipuistoon, uimarannalle jne.

        -Klo 12 kevyt lounas

        -Klo 13-15 lapset päiväunilla, pyykin pesua, siivoamista, mankelointia, omaa aikaa, lehtien lukemista, internet jne.

        -Klo 16-17 isäntä palaa töistä, päivällinen

        -Klo 18-19 iltalenkki lasten kanssa, yhteisoloa perheen kanssa

        -Klo 20-21 lapset nukkumaan

        -Klo 21-23 aikaa miehen kanssa, omia askareita, käsityöt

        -Klo 24 nukkumaan

        Joskus sattuu lipsahduksia, ja kohta kun päästään koulurytmiin, niin sitten aikataulut taas muuttuvat.

        taijat olla,ko on noin tikutettu päivärytmi.
        Myö ukon kanssa noustaan sillo,ko huvittaa ja maata laitetaan,sillo ko tullee väsy.
        Päivälläki saatetaan tupluurit ottaa,jos alakaa ramasoon.
        Syödään,juodaan ja Juhannuksena ja Jouluna ehkä tehhään sitä kolomattaki.
        Jäläkikasvu on jo pesästä lentäny ja ihanha noista näyttää työimmeisiä tulleen

        No jokkainen tulukoon autuaaksi omalla uskollaan,sie elät noin ja myö ukon kanssa tälleen lunknimmin.


      • se meidän naapurissa
        huolestunut vanhempi kirjoitti:

        Just joo. Ison perheen toiminnan kivijalka on hyvin organisoitu arki. Säälin parilapsisia perheitä, kun niissäkään ei saada pidettyä tarpeeksi huolta perheen hyvinvoinnista ja arjen toimivuudesta. Kyllä silloin on vika vanhempien toiminnassa. Ja voin kertoa, että elämänlaatuni on paljon parempi kuin noiden naapurin ryyppääjävanhempien. Elämäniloja voi saada näet muustakin kuin viinasta ja pitsalaatikoista.

        Ja kuule, ihan Kirkonkylällä asustelen ja tulen varmaan vielä hyvin pitkään asustelemaankin, joten minä täältä viimeisenä lähden.

        asustava lestaperhe.


    • valmisruokaa

      Kyllä se nykyihmisen laiskuutta ja osaamattomuutta laittaa kunnon koti ruokaa.Pitää olla kyllä hienot keittiöt kaikilla mahdollisilla uuneilla ja avuvälineillä joita ei osata edes käyttää.Ostetaa kyliltä valmista einestä joko lämpimänä tai kaupasta kylmänä joka lämmitetään mikrossa.Sitten lauletaan jouluna porsaita äidin oomme kaikki

    • sulla varmaan

      Eikö sulla tosiaankaan oo muuta tekemistä, kun päivitellä täällä toisten ruokailutottumuksia...Jos oot paljon töissä, niin kokkailisit edes vapaa ajallasi salaatteja perheellesi, etkä täällä saarnaisi..

    • Rouva sairaanhoitaja

      Onpa uskomaton tämä aloittaja. Onneksi ei tarvitse olla tekemisissä tuollaisten kanssa. Meillä on itsellä ihan normaalit naapurit eikä tuollaisia niuhoja ONNEKSI ole.

    • huolestunut vanhempi

      Tiedoksi muutama asia. Emme ole uskovaisia enkä minä voi vaikuttaa muihin kuin mielipiteiden tasolla.

      Hieman vain ihmetyttää, kun näinkin jyrkästi ollaan erimielisiä lasten kasvatuksesta ja terveellisestä ruokavaliosta. Luulisi, että jokainen vanhempi ajattelisi lastensa parasta, mutta kun ei.

      En ole tarkoittanut mitään pahaa. Pitäkää kuitenkin huolta lapsistanne varsinkin näin koulujenalkuviikonlopun aikaan. Alkoholin kanssa voi tulla pahoja ongelmia, ja aina on hyväksikäyttäjiä liikkeellä. Aivan hirvitti katsoa viime vuonna, kun nuoret tytöt juovat alkoholia, pikkuiset paidat päällä ja takapuoli melkein näkyi. Tuo kertoo paljon aikamme välinpitämättömyydestä. Tuon ikäinen nuori tarvitsee selvät rajat niin ruokailun kuin käyttäytymisenkin suhteen.

      • Koulunkäyntiavustaja*

        Huolehtikaa lapsistanne, siihen kuuluu myös terveellinen ravinto, riittävä uni ja rajat ja rakkautta.

        Säännöllinen päivärytmi on kaikille paras.


    • vaikka

      mustikkaan tai sieneen niin ei tarvitte täälä houria

      • tässäpä on

        pullamössöjen tulos. Ilkeitä ihmisiä ja vielä laiskoja.


    • myös minä olen huolestunut

      Upea kirjoitus Sinulta sairaanhoitaja! Hyvä, että on muitakin kalkkiksia vanhempia kuin me, mieheni kanssa. Olemme huolehtineet, että murkkuikäiset lapsemme nukkuvat riittävästi ja syövät terveellistä ravintoa. Iltaisin he eivät kylillä pyöri pullon kanssa. Heillä on touhua kivojen kavereiden kanssa. Tietysti se vaatii meiltä vanhemmilta samanlaista elämän tyyliä. Mallioppiminen on vieläkin voimissaan.

      Itse olen työni puolesta joutunut seuraamaan viikonloppuisin nuorten iltaelämää. Se on kamalaa... Käykääpä vanhemmat katsomassa nuorten touhuja perjantai-iltaisin Kellon koulun ympäristössä ja kirkolla urheilukentän rannassa. Se ei todellakaan ole samanlaista kuin vuosikymmeniä sitten.

    • Anonyymi

      Älä ole huolissasi ihan turhaan ! Itse söin lihapiirakan 3 siivua juustoa, 1 mango jugurtti ja 2 cokis tölkkiä join. Turhaan vouhotatte turhuuksista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe