Lämmivesivaraaja 1~ 2kw: alkup.pistotulppa johdon päässä johto 3 x 1,0 .
Nyt katkaistaan pistotulppa pois ja liitetään johto mv-jakorasiaan (vedonpoisto) johto 10A sulakkeen perässä.
Virrankestoltaan 3 x 1,0:lle riittää 10A tulppa-sulake.
Mutta mitä sanovat määräykset.(tämähän on kiinteä-asennus)
pistotulppa pois ja kiinteä
9
2422
Vastaukset
- asennus
kuten esim liesi on.
2000W kuorma vaatii 10A sulakkeen, riittää teoriassa 2300W:n kuormalle.
Olennaisin asia asiallinen lienee vedonpoisto.- asennus
En ehkä osannut ilmaista mitä ajoin takaa, no minun mielestä kyseessä on kiinteä-asennus koska varaajaa ei voi siirtää mutta tämä on niitä
tulkinta kysymyksiä.
Sitä vain että pitäisikö liitäntä johto olla 3x1.5 jostain syystä tässä tapauksessa.
Laitekohtainen johtohan saa olla ohuempi mutta kun siitä poistaa pistotulpan ja kytkee sen suoraan jakorasiaan niin muuttuuko tilanne? - ei puolikiinteä
asennus kirjoitti:
En ehkä osannut ilmaista mitä ajoin takaa, no minun mielestä kyseessä on kiinteä-asennus koska varaajaa ei voi siirtää mutta tämä on niitä
tulkinta kysymyksiä.
Sitä vain että pitäisikö liitäntä johto olla 3x1.5 jostain syystä tässä tapauksessa.
Laitekohtainen johtohan saa olla ohuempi mutta kun siitä poistaa pistotulpan ja kytkee sen suoraan jakorasiaan niin muuttuuko tilanne?Kyse on kiinteä asennus ei puolikiinteä koska laite on kiinni jossain.Puolikiinteä on kun laitetta voi liikutella.mm.sähköhella.
Johto pitäisi riittää koska alkuperäinenkin riittää.Kuormitushan ei muutu mihinkään siitä mitä se oli pistotulpalla. - _tarkistaa_
asennus kirjoitti:
tulkinta kysymyksiä.
Laitekohtainen johtohan saa olla ohuempi mutta kun siitä poistaa pistotulpan ja kytkee sen suoraan jakorasiaan niin muuttuuko tilanne?En viitsi alkaa plaraamaan mitä SFS6000 asiasta oikeestaan sanoo. Kaapeliksi jonkun tulkinnan mukaan varmasti voisi laittaa kyllä 3*1mm2 itse vaihtasin kyllä samalla 3*1,5mm2 tulee laakista oikein eikä tarvi tulkita.
- asennus
_tarkistaa_ kirjoitti:
En viitsi alkaa plaraamaan mitä SFS6000 asiasta oikeestaan sanoo. Kaapeliksi jonkun tulkinnan mukaan varmasti voisi laittaa kyllä 3*1mm2 itse vaihtasin kyllä samalla 3*1,5mm2 tulee laakista oikein eikä tarvi tulkita.
en viitsi purkaa pelkän mutu-tiedon perusteella.
- vaikka ehkä pitäisi
asennus kirjoitti:
en viitsi purkaa pelkän mutu-tiedon perusteella.
Itse olen siinä uskossa että suomessa johtimien paksuudet eivät saisi muuttua virtapiirissä, eli sen viimeisenkin roikan pitäisi olla 1,5 neliötä, mutta ihan varmasti se vanha johto pelaa kiinteänä aivan yhtähyvin kuin aikaisemmin tulpan kanssa. En viitsisi alkaa vaihtamaan johtoa, jos tekisin tuon työn itselle.
- mukaan
vaikka ehkä pitäisi kirjoitti:
Itse olen siinä uskossa että suomessa johtimien paksuudet eivät saisi muuttua virtapiirissä, eli sen viimeisenkin roikan pitäisi olla 1,5 neliötä, mutta ihan varmasti se vanha johto pelaa kiinteänä aivan yhtähyvin kuin aikaisemmin tulpan kanssa. En viitsisi alkaa vaihtamaan johtoa, jos tekisin tuon työn itselle.
joissain tapauksissa sallitaan pienempi poikkipinta, eli suurempi kuormitettavuus. Joka tapauksessa, tuossahan on originaali johto, miksi sitä vaihtaa. Itse laittaisin sen jakorasiaan vedonpoistolla ja ok,
- _tarkistaa_
mukaan kirjoitti:
joissain tapauksissa sallitaan pienempi poikkipinta, eli suurempi kuormitettavuus. Joka tapauksessa, tuossahan on originaali johto, miksi sitä vaihtaa. Itse laittaisin sen jakorasiaan vedonpoistolla ja ok,
Noi tiedot siitä miten asennuksen pitää tehdä löytyy siitä Kiinalaisesta manuaalista jonka sekaan on heitetty lippu jossa sanotaan asennus on että tehtävä paikallisia sähköturvallisuus määräyksiä noudattaen. En sinänsä jaksa kinata
saako tehdä vai eikö. Yleisesti ottaen kysyjällä ei kuitenkaan ole lupia tehdä kyseistä työtä niin tehköön miten huvittaa.;-) - Säkääri
_tarkistaa_ kirjoitti:
Noi tiedot siitä miten asennuksen pitää tehdä löytyy siitä Kiinalaisesta manuaalista jonka sekaan on heitetty lippu jossa sanotaan asennus on että tehtävä paikallisia sähköturvallisuus määräyksiä noudattaen. En sinänsä jaksa kinata
saako tehdä vai eikö. Yleisesti ottaen kysyjällä ei kuitenkaan ole lupia tehdä kyseistä työtä niin tehköön miten huvittaa.;-)Asioissa voi myös käyttää tervettä järkeä (pienissä mittakaavoissa ja turvallisissa kohteissa). Jos valmistaja on laittanut tuhannen LVV pömpelin erän liikkeelle 1mm2 johdoilla, niin eiköhän ne piuhat ole juuri bueno.
Pitäkää palohälyyttimet kunnossa, oli sitten sähköt tehty Tukesin wanhimman ja wiisamman miehen toimesta tai kesäpojan. Tutun tutulla paloi talo, koska ovikellon muuntaja syttyi palamaan. Toki joku foorumin wiisas varmasti olis senkin välttänyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937658
- 403702
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021856- 241120
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html32983Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,27951Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31752Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703