Osaako joku kertoa kokemuksia matkailun tutkimuksen opiskelemisesta Lapin yliopistossa. Esimerkkejä työpaikoista joihin matkailun tutkimusta (erityisesti liiketoimintaosaamista) opiskellet ovat päässeet? Minkälaisia paikkoja ko. yliopisto ja Rovaniemi ovat? Matkailun tutkimuksen plussia ja miinuksia? Millaisia ovat oppiaineet käytännössä (paljon matematiikkaa? >:/ )? Selviääkö ei-lappalainen viiden vuoden opiskelusta kylmässä ja pimeässä Rovaniemessä? Muuta huomioitavaa?
Toisen vaihtoehdon ollessa Haaga-Helia matkailun liikkeenhjohdon koulutusohjelma (restonomi), kiinnostaa tietää millä tavalla se eroaa edellisestä? Eli mitkä ovat restonomikoulutuksen hyvät ja huonot puolet verrattuna matkailun tutkimukseen? Onko työnäkymät tosiaan niin huonot kuin annetaan ymmärtää.
Oppilaitosten nettisivut olen jo tarkkaan tutkinut, kaipailenkin enemmän kokemuksia. Kiitoksia asiallisista vastauksista!
Lapin yliopistoonko
7
1134
Vastaukset
- ihte opis-
kellut Rollon oikiksessa, joten koulutusohjelmasi sisällöstä en osaa sanoa mitään, mutta tuosta Rovaniemellä selviämisestä:
Ei ollenkaan niin kamala paikka, kuin Kehä III:n katveesta kotoisin olevana alunperin kuvittelin. Ok, onhan siellä ihan sydäntalvella pimeää, mutta kun talvet ovat "vanhanaikaisia" ja siellä on varmuudella lunta, on paljon valoisampaa kuin etelän loskapaskakelissä. Ja hirveän äkkiä kevättä kohden mentäessä onkin valoisampaa kuin etelässä (ajattele Lapin aurinkoisia hankia maaliskuussa...) ja kesällähän Roinkin korkeudessa on yötöntä yötä.
Kylmää, no joo, sellaisia kunnon talvia, joista kyllä järkevällä pukeutumisella selviää. Vanha vitsi yliopistolla on, että fuksit tunnistaa siitä, että tulevat yliopistolle 25-asteen pakkaspäivinäkin farkuissa tai prässihousuissa. Ekan talven jälkeen opiskelijat nääs älyävät laittaa päällimmäiseksi toppahousut, jotka sitten nappaavat pois narikkaan tullessaan luennoille :-)- myös matkailua
Miksi mennä merta edemmäs kalaan?
Matkailua voi opiskella yliopistotasolla myös Helsingin Yliopistossa maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa. Oppiaineen nimi on Elintarvike-ekonomia, ja siinä valitaan matkailun ja hotelli/ravintola-alan opintosuunta.
Käytännössä opiskelu on yhteistyössä Haaga-instituutin kanssa, lisäksi yliopistokurssit liiketaloudessa, johtamisessa, markkinoinnissa ym.
" Elintarvike-ekonomia on elintarviketalouteen sovellettua liiketaloustiedettä, joka käsittelee elintarvikkeiden teollisen tuotannon, jakelun ja palvelujen taloudellista analysointia ja suunnittelua. Me koulutamme asiantuntijoita teollisuuden, kaupan ja palveluiden johtamis-, suunnittelu- ja kehittämistehtäviin. Opinnoissa käsitellään mm. laskentatoimea, johtamista, markkinointia sekä elintarvikkeiden laatuun, tuotekehitykseen ja logistiikkaan liittyviä kysymyksiä. Koulutukseen sisältyy myös elintarviketieteellisiä perusopintoja. Elintarvike-ekonomiassa voi erikoistua myös hotelli-, ravintola- ja matkailualaan tai yrittäjyyteen."
http://www.mm.helsinki.fi/mmtal/opetus.html - juuri mulle
myös matkailua kirjoitti:
Miksi mennä merta edemmäs kalaan?
Matkailua voi opiskella yliopistotasolla myös Helsingin Yliopistossa maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa. Oppiaineen nimi on Elintarvike-ekonomia, ja siinä valitaan matkailun ja hotelli/ravintola-alan opintosuunta.
Käytännössä opiskelu on yhteistyössä Haaga-instituutin kanssa, lisäksi yliopistokurssit liiketaloudessa, johtamisessa, markkinoinnissa ym.
" Elintarvike-ekonomia on elintarviketalouteen sovellettua liiketaloustiedettä, joka käsittelee elintarvikkeiden teollisen tuotannon, jakelun ja palvelujen taloudellista analysointia ja suunnittelua. Me koulutamme asiantuntijoita teollisuuden, kaupan ja palveluiden johtamis-, suunnittelu- ja kehittämistehtäviin. Opinnoissa käsitellään mm. laskentatoimea, johtamista, markkinointia sekä elintarvikkeiden laatuun, tuotekehitykseen ja logistiikkaan liittyviä kysymyksiä. Koulutukseen sisältyy myös elintarviketieteellisiä perusopintoja. Elintarvike-ekonomiassa voi erikoistua myös hotelli-, ravintola- ja matkailualaan tai yrittäjyyteen."
http://www.mm.helsinki.fi/mmtal/opetus.htmlKiittooss,
Tämä tieto oli tosi iloinen yllätys mulle. En tiennyt ollenkaan, että hY:ssä voi opiskella tätä alaa.
Olen pähkäillyt hot/rav opintoja, mutta mikään amk-ravintolaesimies ei kauheasti nappaa, koska niille ei oo töitä (ts. valmistuu liikaa).
Nyt tiedänkin, minne pyrkiä! Yess!
- Larppaaaa
Ensinnäkin se on matkailututkimus, ei matkailun tutkimus.
Yliopisto on tosi mukava.
Matikkaa käsittääkseni matkailijoilla ei juuri ole. - vastailua
Noh, itsekään en tuosta matkailusta osaa sanoa mutta kouluna Lapin yliopisto on oikein mukava. Kivat tilat, sopivasti ihmisiä, hyvää ruokaa ja kivoja opettajia.:) Kaupunkina rovaniemi on paljon mukavampi mitä itsekään aluksi ajattelin, kuvioihin pääsee mukaan nopeasti ja jokaiselle kyllä löytyy oman tyylisiä kavereita.:) Eikä täällä nyt niin kylmää ja pimeääkään ole.
- vastailua
Noh, itsekään en tuosta matkailusta osaa sanoa mutta kouluna Lapin yliopisto on oikein mukava. Kivat tilat, sopivasti ihmisiä, hyvää ruokaa ja kivoja opettajia.:) Kaupunkina rovaniemi on paljon mukavampi mitä itsekään aluksi ajattelin, kuvioihin pääsee mukaan nopeasti ja jokaiselle kyllä löytyy oman tyylisiä kavereita.:) Eikä täällä nyt niin kylmää ja pimeääkään ole.
- alumni
Lyhyesti: ei kannata hakeutua! Koulutusohjelma on hyvin heikoissa kantimissa eikä matkailuala paljon maistereita työllistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251228
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89894- 88800
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20759- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109626
- 32603
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet117517