Introvertti = ujo?

Introvertti

Siis ihan mielipiteitä kysyisin siitä että onko teistä introvertti sama asia kuin ujo? Omasta mielestäni ei ja pidän itseäni introverttinä enkä ujona. Ongelma tosin on että "oireet" ovat jokseenkin samoja sillä erotuksella että en koe olevani "viallinen". En tosin suostu sanomaan ujouttakaan viaksi. Se tosin on luonteenpiirre josta ihmiset usein ilmoittavat kärsivänsä. Ulkopuoliselle molemmat luonteen piirteet näyttävät samalta. Mielestäni erona on se että ujot ihmiset eivät edes halutessaan pysty ottamaan osaa sosiaalisiin tilanteisiin tuntemattomien kanssa. Olen huomannut että usein (ekstrovertit) ihmiset luulevat että olen ujo vaikka en itse sitä koe olevani. Kertokaa mielipiteitänne asiasta :)

17

5751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämän enempää
    • tai varautunut

      Aika sama lopputulos suhteessa muihin ihmisiin, joten mitä väliä sillä on oletko ujo vai introvertti!? Molemmat epäsosiaalisia, hiljaisia ja harkitsevia ja muut, jotka joutuvat olemaan tekemissä ujon tai introvertin kanssa ovat kiinnosuneita vain siitä, oletko sosiaalinen vai et ja saatko sanaakaan suustasi.

      • kohtaan

        eli ujo voi olla sosiaalinen, mutta introvertillä kai yleensä tarkoitetaan ihmistä, joka ei ole kovin kiinnostunut muista ihmisistä.

        Ujot ovat yleensä aika kilttejä ja ystävällisiä, empaattisia, eivät pysty sanomaan pahasti, mutta introvertti voi halutessaan sanoa mitä tahansa.


      • ei kait noinkaan
        kohtaan kirjoitti:

        eli ujo voi olla sosiaalinen, mutta introvertillä kai yleensä tarkoitetaan ihmistä, joka ei ole kovin kiinnostunut muista ihmisistä.

        Ujot ovat yleensä aika kilttejä ja ystävällisiä, empaattisia, eivät pysty sanomaan pahasti, mutta introvertti voi halutessaan sanoa mitä tahansa.

        Introverttikin voi olla noilla tavoin ujo aivan kuten ekstroverttikin. Nuo luonteenpiirteet piirteet eivät liity suoraan ujouteen. Eiköhän suurin osa ujoista ole kuitenkin introvertteja.
        Ekstrovertti vain käyttää ihmisten kanssa vuorovaikutusta toimiakseen, kun taas introvertti puristaa sen irti itsestään.

        MBTI:n muodostaa siis E/I, N/S, F/T ja J/P yhdistelmät. Tuolle F/T-janalle sijoittuminen on kai se empaattisuuden paras kuvaaja suorissa kontakteissa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/MBTI


    • kingkongding

      Ainoa ero minusta on että introvertti ihminen osaa olla sosiaalinen niin halutessaan. Tällä tosin ei ole merkitystä muille sillä joko olet sosiaalinen sillä hetkellä tai et.

    • Alwyn

      ..olen kai molempia sitten... Introvertti sikäli että viihdyn usein yksin, ajattelen paljon kaikkea, taipuvainen hiljaisuuteen... jne...

      Ujo sikäli että etenkin tuntemattomampien kanssa puhuminen on usein ongelmallisempaa, samoin esiintymiset ja sellaiset...

    • tools

      Introvertti viihtyy erinomaisesti omissa oloissaan ja puuhissaan, eikä kärsi siitä pätkääkään kuten useimmat ujot tuntuvat tekevän.

      Jos introvertti tuntee tarvetta sanoa mielipiteensä, hän laukaisee sen kummempia miettimättä eikä hänellä ole vaikeuksia solmia sosiaalisia kontakteja. Hän ei vain kerta kaikkiaan yleensä nauti muiden seurasta (liikaa puhetta, tyhmät jutut, parempaakin tekemistä tai mitä milloinkin...).

      Ns. tyhjänpäiväinen pulina ympärillä tuntuu ärsyttävältä. Introvertti tykkää olla yksin, koska se on hänestä MUKAVAA!

      • et lukenut linkkiä

        ...sillä tuo oli vain sinun mielipiteesi, josta puuttuu faktat.


      • et lukenut linkkiä

        ...sillä tuo oli vain sinun mielipiteesi, josta puuttuu faktat.


      • .......
        et lukenut linkkiä kirjoitti:

        ...sillä tuo oli vain sinun mielipiteesi, josta puuttuu faktat.

        Psykologia ei ole absoluuttinen tiede, vaan se on itseään uudistava tiede, jossa tietyt asiat on vain sovittu.

        tools kirjoitti oivallisesti juuri asiasta eli ujo ja introverttihän ei ole sama asia. On hyvä muistaa, että kovaääninen extrovertti ihminen ei ole ollenkaan aina sosiaalinen eli toisista ihmisistä kiinnostunut, vaan hän voi olla pelkästään itsekeskeinen, ihastunut omiin juttuihinsa. Samoin ujo voi olla sosiaalinen tai ei.


    • drosen

      Olen MBTI-testin mukaan INTJ (Introverted Intuitive Thinking Judging) enkä ole koskaan pitänyt itseäni mitenkään ujona. Mikäli ujouden määritelmä on siinä, että uskaltaa lähestyä tuntemattomia ihmisiä niin kykenen tähän kyllä - ja monin eri keinoin. Mutta varsinkin nykyään, 26-vuotiaana, ammennan niin paljon itsestäni ja omasta elämästäni ettei ihmisten lähestyminen juurikaan kiinnosta.

      Mutta ekstraversioon taipuva ihminen saattaisi helposti tulkita introversioon taipuvan ihmisen käytöksen ujoksi. Mutta joo, kai tuo vaihtelee yksilöittäin, käyttäytyminen siis ja se miten se heijastuu ympäristöön kuin myös se miten ympäristö sitä saattaa tulkita.

      Sivuhuomautuksena vielä, että Carl Jung joka loi käsitteet introversio ja ekstraversio uskoi, että molemmat puolet löytyvät ihmisestä, vaikka toinen onkin useimmiten dominoivana.

      Vastaukseni on siis, että EI, introversio ei ole sama asia kuin ujo.

    • sopii minuun

      monelta osalta, Esim. toisten ihmisten jatkuva seura, tai pakolliset sosiaaliset kuviot pikemmin imevät minusta kaiken energian kuin lisäävät sitä. Mutta vetäytyminen sosiaalista tilanteista tai turhanpäiväisistä palaveeraamisesta tuntuu joidenkin mielestä olevan loukkaavaa. He eivät ymmärrä, että kaikki eivät ole aktiivisia samalla tavalla. Minä tarvitsen paljon omaa rauhaa ajatella ja mietiskellä, siten saan voimia ja energiaa kerätyksi. Ärsyttää töissäkin, kun aina kahvitauolle mennessäni joku moottoriturpa tulee jaappasemaan samaan pöytään. Koskaan ei saa keskittyä esim. lehden lukuun, kun pitää ottaa osaa turhanpäiväiseen lätinään. Introvertti ei välttämättä ole ujo, mutta itselläni luonteeseen liittyy paljon myös ujoutta ja herkkyyttä, sekä syvällisyyttä, minkä vuoksi en nauti ns. small talkista, vaan koen sen usein rasitteena. Sen sijaan voin hyvinkin paljon nauttia keskusteluista, joissa on esim. henkilökohtaisempi taso tms.

      • ei ole sama kuin ujous

        Minäkin olen samaa mieltä eli ei tosiaankaan ole sama asia.. Itseni myös luokittelisin introvertiksi, eli nimen omaan NAUTIN yksin olemisesta, esimerkiksi minäkin haluan syödä yksin ja lukea rauhassa lehteä, haluan edes pari päivää viikossa olla iltaisin yksin rauhassa kotona.

        Minäkään en pidä pakollisista, muodollisista sosiaalisista tilanteista, minulla ei esimerkiksi ole mitään pelkoa liikkua yksin ja tehdä asioita ihan yksinäni, kuten monilla ekstroverteilla tuntuu olevan (kaiketi sen takia, että on sosiaalisesti "outoa" tehdä asioita yksinään).

        En pidä itseäni erityisen ujona siinä mielessä, että olen aina pitänyt esillä olemisesta ja esiintymisestä. En ole myöskään epäsosiaalinen, sillä minä kuitenkin pidän ihmisistä ja myös nautin ihmisten seurassa olemisesta ja juttelemisesta. Hiljainenkaan en ole, ja joskus jopa toivoisin olevani hiljaisempi, etten vaikuttaisi itsekeskeiseltä (jos en huomaa antaa hiljaisille puheenvuoroa).

        Koen kuitenkin joskus oloni epämukavaksi, jos joku ihminen "tulee liian lähelle" (siis kuvainnollisesti), mutta tämä on käsittääkseni nimenomaan inrtoverttinen piirre. Pystyn kyllä olemaan avoin, se ei tuota vaikeuksia, mutta yleensä ainakin kadun sitä jälkeenpäin.

        Mielestäni on myös suuri virhe sekoittaa introvertti epäsosiaaliseen persoonallisuuteen. Introvertti EI ole itsekeskeinen tai välinpitämätön muita ihmisiä kohtaan (itse olen ehkä liiankin tunnollinen). Huonosti tuntemattomat ihmiset voivat ehkä sekoittaa introvertin persoonan epäsosiaaliseen persoonallisuuteen, mikä on todella surullista...


      • Introvertti itse
        ei ole sama kuin ujous kirjoitti:

        Minäkin olen samaa mieltä eli ei tosiaankaan ole sama asia.. Itseni myös luokittelisin introvertiksi, eli nimen omaan NAUTIN yksin olemisesta, esimerkiksi minäkin haluan syödä yksin ja lukea rauhassa lehteä, haluan edes pari päivää viikossa olla iltaisin yksin rauhassa kotona.

        Minäkään en pidä pakollisista, muodollisista sosiaalisista tilanteista, minulla ei esimerkiksi ole mitään pelkoa liikkua yksin ja tehdä asioita ihan yksinäni, kuten monilla ekstroverteilla tuntuu olevan (kaiketi sen takia, että on sosiaalisesti "outoa" tehdä asioita yksinään).

        En pidä itseäni erityisen ujona siinä mielessä, että olen aina pitänyt esillä olemisesta ja esiintymisestä. En ole myöskään epäsosiaalinen, sillä minä kuitenkin pidän ihmisistä ja myös nautin ihmisten seurassa olemisesta ja juttelemisesta. Hiljainenkaan en ole, ja joskus jopa toivoisin olevani hiljaisempi, etten vaikuttaisi itsekeskeiseltä (jos en huomaa antaa hiljaisille puheenvuoroa).

        Koen kuitenkin joskus oloni epämukavaksi, jos joku ihminen "tulee liian lähelle" (siis kuvainnollisesti), mutta tämä on käsittääkseni nimenomaan inrtoverttinen piirre. Pystyn kyllä olemaan avoin, se ei tuota vaikeuksia, mutta yleensä ainakin kadun sitä jälkeenpäin.

        Mielestäni on myös suuri virhe sekoittaa introvertti epäsosiaaliseen persoonallisuuteen. Introvertti EI ole itsekeskeinen tai välinpitämätön muita ihmisiä kohtaan (itse olen ehkä liiankin tunnollinen). Huonosti tuntemattomat ihmiset voivat ehkä sekoittaa introvertin persoonan epäsosiaaliseen persoonallisuuteen, mikä on todella surullista...

        Itse pidän itteäni introverttinä. Olen kyllä todella sosiaalinen tutun seuran keskellä mutta pidän todella paljon itsekseen olemisesta, mietin paljon itsekseni ja olen aika syvällinen persoona vaikken sitä hirveästi tuo julki. Ja se vielä että itteäni kans ärsyttää jos nyt vaihteeksi haluan olla omissa oloissani niin pidetään heti outona sillä yleensä olen sosialinen. Kuten joku tuossa jo sanoi niin itselläni on sama juttu eli että small talk usein tuntuu vaan kiuslliselta ja nautin paljon enemmän henkilökohtaisenmista keskusteluista. Small talkissa tulee se tarve väkisin keksiä jotain sanottavaa. Ps. Joo on nimi 2007 vuoden jutusta mutta teki mieli jatkaa todella mielenkiintoista aihetta :) ... Ainakin itselleni ;P


      • PointtiPointti
        Introvertti itse kirjoitti:

        Itse pidän itteäni introverttinä. Olen kyllä todella sosiaalinen tutun seuran keskellä mutta pidän todella paljon itsekseen olemisesta, mietin paljon itsekseni ja olen aika syvällinen persoona vaikken sitä hirveästi tuo julki. Ja se vielä että itteäni kans ärsyttää jos nyt vaihteeksi haluan olla omissa oloissani niin pidetään heti outona sillä yleensä olen sosialinen. Kuten joku tuossa jo sanoi niin itselläni on sama juttu eli että small talk usein tuntuu vaan kiuslliselta ja nautin paljon enemmän henkilökohtaisenmista keskusteluista. Small talkissa tulee se tarve väkisin keksiä jotain sanottavaa. Ps. Joo on nimi 2007 vuoden jutusta mutta teki mieli jatkaa todella mielenkiintoista aihetta :) ... Ainakin itselleni ;P

        Siis kertokaas, mikä on se ekstroverttien idea siinä, että hakeudutaan porukkaan ja sitten kilpaillaan siitä, että kuka on eniten äänessä, suusta suolletaan tappavalla tahdilla sanoja, sen enempää miettimättä ja päälle nauraa käkätetään sen minkä ehtii. Mä en näe tuollaisissa "istunnoissa" mitään järjenhäivääkään.
        Vaikka kuuntelisi kuinka noita ihmisten juttuja, niin ei niistä sen hullua hurskaammaksi tule, ei yhtään kivaa ideaa niistä voi napata, mitä ei halutessaan voi löytää muualtakin. Siis ketä kiinnostaa kuunnella ihmisten pikkutarkkaa selitystä omasta elämästään, että kuinka me nyt menimme sinne ja kuinka me nyt olimme siellä ja kuinka minä nyt suunnittelen sitä ja tätä. Korkeintaan voisi jotenkin kiinnostaa, jos kyseessä olisi läheinen ihminen, mutta että joku puolituttu, tai kaveri tai naapuri tai opiskelukamu, ei paljon jaksa kiinnostaa.

        Introverttina on siinä mielessä tosi raskasta olla, kun tietää olevansa järkevämpi, ajattelevaisempi kuin nämä vouhkaajaekstrovertit, mutta kun näitä vouhkaajia on jokapuolella, joka korostaa kyllä sitä, että intellektuellejä ei ekstroverteistä juuri löydy, miten voisikaan, kun he kulkevat massan mukana ja massassa mukana oleminen on se tärkein pointi heidän elämässään.


    • 1014

      Psykologiassa määritelmä lyhykäisyydessään on yleensä, että extrovertti on ulospäinsuuntautunut, kiinnostunut muista ihmisistä ja introvertti sisäänpäinkääntynyt, omissa oloissaan viihtyvä tai enemmän asioista yms. kiinnostunut.

      Ujoushan on sellaista tietyntyyppistä "arkuutta", etenkin uusien asioiden ääressä. Tuttujen ihmisten seurassa ujo voi olla hyvinkin sosiaalinen ja tiiviisti yhteydessä ystäviinsä, mikä olis extrovertille tyypillistä. Tai sitten ujo voi olla omissa oloissaan viihtyvä introvertti. Ujoja on erilaisia.

      Pakkaa voidaan vielä sekoittaa sosiaalisella fobialla ja miettiä, miten paljon se eroaa ujoudesta....

    • ............

      Sitten voi olla coctail.

      Minua suoraansanottuna väsyttää sosiaaliset tilanteet. Olen pirteä yksikseni. Jonkun verran olen sosiaalinen ja haluan tietää tuttujen kuulumisia. Juoneena alkaa pulputus eikä ala väsyttämään.

      Työn tahtoisin tehä pääasiassa yksin. Rakentava yhteistyö silti kiinnostaa.

      Olisi hyvä jos kumppani olisi enempi introvertti kuin ekstro. Väsyn niin hirveesti siitä että kumppani kaipaa jatkuvaa yhdessä tekemistä :

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe