ESP valo palaa turhaan

kimberlyy

Minulla on Audi A3 1.6 Aut. vm.2004.
Auton ESP-merkkivalo syttyy melkein jokaisella ajokerralla ajon aikan itsestään.
En ole varma toimiiko tällöin ESP lainkaan.

Onko kellään ollut vastaavaa vikaa?
Osaisiko joku viisaampi kertoa mistä vika voisi johtua?

11

14337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on nyt

      se että on parempi kun käyt vikadiagnoosissa huollossa. Mahdollisuuksia on kovin monia, mutta ehkä vikamuisti kertoo jotain, esim. joku anturi antaa väärää tietoa ja ESP luulee olevan luistoa.
      Luulisin ettei ESP toimi ainakaan oikein jos se ilmaisee olevansa toiminnassa tarpeettomasti...

    • toimi...

      luistonesto kun valo palaa. Mahdollisia falskaavia antureita on muutama, mutta veikkaan että kyseessä on sivuttaiskiihtyvyysanturin vika. Audilla korjaus n. 200 euroa 50 euroa vikadiagnostiikan purku.

      • veikkaamalla

        voittaa.


    • Raudi A4

      taitaa siis olla aika tavallinen vika.

      Ratissa oleva anturi meni vaihtoon, mun tapauksessa.

      • Apukuskin jalkatila

        Passatissa oli samaa vikaa sateella ja pesun jälkeen. Tuulilasilta valuva vesi kertyi akun alle ja etsi sieltä tiensä apukuskin jalkatilaan ilmastoinnin läpiviennin kautta ja kasteli matkalla ESP:n ohjausyksikön.

        Onneksi ohjausyksikkö oli sen verran korkealla että se ei ollut veden alla vaan vesi valui kotelon pintaa pitkin ja kasteli liittimet tjsp.

        Kun kuivasi paikat (ja tietenkin avasi tukkoon menneet röörit "akkusolan" pohjalta) - ESP valo ei enää palanut omia aikojaan sateella tai pesun jälkeen.

        Veikkaisin että A4:ssa on sama konstruktio näiltä osin.


    • kimberlyy

      Auto oli vika-analyysissä ja kone ilmoitti vian jäähdytysveden lämpötilaa mittaavassa anturissa.
      Anturi on tilauksessa ja katsotaan, sammuuko sitten ESP-valo.
      Tietokone tosin ilmoitti myös, että koko ohjainyksikkö olisi rikki, mutta kokeillaan ensiksi pelkän anturin vaihtoa.

      • tuo?

        Mulla on vm.2001 A3 jossa sama vika ESP-valon kanssa. Se syttyy lähes joka ajokerralla itsestään muttei sammu ennen kuin auton virrat katkaistaan. Vikamuistista löytyy Lambda-anturiin ja lämpötilantunnistimeen liittyvät viat mutten käsitä miten ne vois liittyä ESP:iin. Miten tuo oranssi valo kojetaulussa voikin häiritä näin paljon.....


      • kimberlyy
        tuo? kirjoitti:

        Mulla on vm.2001 A3 jossa sama vika ESP-valon kanssa. Se syttyy lähes joka ajokerralla itsestään muttei sammu ennen kuin auton virrat katkaistaan. Vikamuistista löytyy Lambda-anturiin ja lämpötilantunnistimeen liittyvät viat mutten käsitä miten ne vois liittyä ESP:iin. Miten tuo oranssi valo kojetaulussa voikin häiritä näin paljon.....

        Viallinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturin vaihto auttoi. ESP-valo ei enää pala. Kun termostaatti ei saanut tietoa, iski se myös tuulettimen päälle (varotoimenpiteenä).
        Summa summarum: jos ESP-valo palaa, niin välttämättä ESP:ssä ei ole mitään häikkää...


      • hetkellisesti
        kimberlyy kirjoitti:

        Viallinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturin vaihto auttoi. ESP-valo ei enää pala. Kun termostaatti ei saanut tietoa, iski se myös tuulettimen päälle (varotoimenpiteenä).
        Summa summarum: jos ESP-valo palaa, niin välttämättä ESP:ssä ei ole mitään häikkää...

        Anturi vaihdettiin perjantaina ja koko viikonlopun vika pysyi poissa. Vika palasi vasta maanantai-iltana. Ajoin hidastustöysyyn ja valo syttyi. Nyt se on taas syttynyt lähes joka ajokerralla. Eli ilmeisesti jäähdytinanturin lähistöllä tai itse anturin piuhoissa on kosketushäiriö tms. Pitänee tutkia asiaa...


    • Anonyymi

      itellä audi a6 alko ilmamassamittari temppuammaan ee pysyny käynnissä ni irrotin töpselin että pysty ajamaan nii sytty samalla esp valo ja palo koko ajan kunnes nyt vaihoin uuen ilmamittarin nii hävis valoki

      • Anonyymi

        ESP systeemit tarvitsee moottorin "vääntötiedon" ja tämä saadaan sitten ilmamassoista joten vika tälläkin puolella voi tuon valon sytyttää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1642
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1369
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1076
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      838
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      713
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe