Gullkrona

..i..

Tarkoitus matkata viikonloppuna Gullkronaan keskikoisella (6m) ht-veneellä. Ja askaruttaa, että mikä saarista on luonnoltaan ja maisemiltaan hienoin? Eli kannattaako mennä suoraan pääsaareen eli Gullkronaan, vai miten olisi pari etelämpänä sijaitsevaa saarta Stenskär ja Brisskär, joissa myös näyttää olevan satamapaikat? Itse luonto ja maisemat kiinnostavat eniten, joten valinta olisi niiden perusteella.

25

5018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JoJo

      Sekä Stenskärissä että Gullkronassa on mukava luontopolku. Gullkronan polun varrella on vielä niitä peikkoja, jotka on lapsille ihan ykkösjuttu.

      Gullkronan luotsituvalta on upeat näkymät Gullkronan selälle. Eli kyllä mä menisin Gullkronaan.

    • Jakem

      Moi,kierrä kaikki saaret,jos kerran veneellä liikkeellä. Gullkrona on lapsille mukavin paikka,on leikkimökkiä,lauttaa,polkuja tms.Myös ympäristöltään paikka on harvinaisen kaunis vierasvenesatamaksi ja erittäin siisti.Kannattaa ajaa myös ulommaksi ja eihän pysähtyminen vaadi aina satamaa,luonnonsatamat ovat niitä parhaita.

    • löytyy

      Brisskär?

      • ..i..

        N60°04,35' E022°02,70'

        ...se on! Tosin kirjoitetaan Birsskär


      • upeat

        Birsskärissä on upeat kalliot ja varmasti rauhallinen paikka luontoa.


      • turunsaaristoonnn

    • Anonyymi

      Birsskärin satamamaksu (€20) överi suhteessa palveluihin: laiturisähkö ja Pidä saaristo siistinä ry:n jäsenten kertaalleen maksama vessa ja roskis.

      • Anonyymi

        Nykyisessä uudelleen avatussa Gullkronassa maksaa vielä tuotakin enemmän. Eriksonien omistamassa Gulkronassa sai vielä vuonna 2008 vain viidellä eurolla koko kesän vierailuihin oikeuttavan tarran. Saaristomerta ristiinrastiin purjehtiessa Gulkronassa tuli tuolloin pysähdyttyä viikoittain. Tunnin yksityinen saunavuoro saunoihin maksoi 4 euroa per henkilö, ja silti saunaan pääsi aina hyvin. Evan sairaus ja vanhempien ikääntyminen johti suositun vierassataman sulkemiseen kesän 2008 päätyttyä ja muutama vuosi sitten koko paikan myymiseen.


      • Anonyymi

        Lisäksi Birsskärin laituri on kunnostettu EU: hankkeena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisessä uudelleen avatussa Gullkronassa maksaa vielä tuotakin enemmän. Eriksonien omistamassa Gulkronassa sai vielä vuonna 2008 vain viidellä eurolla koko kesän vierailuihin oikeuttavan tarran. Saaristomerta ristiinrastiin purjehtiessa Gulkronassa tuli tuolloin pysähdyttyä viikoittain. Tunnin yksityinen saunavuoro saunoihin maksoi 4 euroa per henkilö, ja silti saunaan pääsi aina hyvin. Evan sairaus ja vanhempien ikääntyminen johti suositun vierassataman sulkemiseen kesän 2008 päätyttyä ja muutama vuosi sitten koko paikan myymiseen.

        En ole uudessa käynyt, mutta kai sieltä löytyy muutakin kuin laituri ja sähkö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisessä uudelleen avatussa Gullkronassa maksaa vielä tuotakin enemmän. Eriksonien omistamassa Gulkronassa sai vielä vuonna 2008 vain viidellä eurolla koko kesän vierailuihin oikeuttavan tarran. Saaristomerta ristiinrastiin purjehtiessa Gulkronassa tuli tuolloin pysähdyttyä viikoittain. Tunnin yksityinen saunavuoro saunoihin maksoi 4 euroa per henkilö, ja silti saunaan pääsi aina hyvin. Evan sairaus ja vanhempien ikääntyminen johti suositun vierassataman sulkemiseen kesän 2008 päätyttyä ja muutama vuosi sitten koko paikan myymiseen.

        Oikaisuna edelliseen, vuonna 2008 Gullkronan koko kesän kattava laituripaikkatarra taisi maksaa 15 euroa. Tällä kertamaksulla sai kiinnittyä koko kesän laituriin niin usein kuin halusi.


    • Anonyymi

      Ennen kuin urputatte parin kympin tms satamaksuista, muistakaa että sesonki kestää saaristossa reilun kuukauden eli sinä aikana pitäisi tienata vuoden tulot. Harva siinä onnistuu. Laiturit, saunat ja ravintolat yms kiinteistöt seistä jököttävät tyhjlllään suuriman osan vuodesta, ja osassa pidettävä lämmöt päällä. Kaupunkipellet eivät tätä ymmärrä vaan kauhea urputus joka asiasta kun on niin kallista.

      • Anonyymi

        Totta horiset. Valittajien kannattaisi käydä vaikka syyskuun alussa saariston satamissa arkena, tyhjää kaikkialla. Kuten tyhjää seuraavaan heinäkuuhun asti. Tällä viikolla itse asiassa saaristo hiljenee huomattavasti, koulujen alettua typötyhjää.


      • Anonyymi

        Gullkronassa se onnistui Eriksoneilta useita vuosikymmeniä pitää erinomaisesti hoidettua vierasvenesatamaa erittäin edullisilla hinnoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gullkronassa se onnistui Eriksoneilta useita vuosikymmeniä pitää erinomaisesti hoidettua vierasvenesatamaa erittäin edullisilla hinnoilla.

        Ei kai Gullkrona halpa ollut kuin Turkulaisille, jotka kävivät siellä monta kertaa vuodessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai Gullkrona halpa ollut kuin Turkulaisille, jotka kävivät siellä monta kertaa vuodessa?

        Helsinkiläisenä poikkesin Gullkronassa sillä 15 euron vuositarralla monta kertaa saman kesän aikana purjehtiessani saaristomerta, ja Gullkronan laitureissa silloin tutuiksi tuli muitakin helsinkiläisiä joita tapasin siellä toistuvasti.


    • Anonyymi

      Jos kerran vierasvenesataman pitäminen on kannattavaa naurettavin halvoilla satamamaksuilla niin siitä vaan sitten yrittäjäksi. Kaupunkilaiset kun tulevat saaristoon sesonkina niin siitä saa aivan väärän kuvan asiakasmääristä. Todella moni yritittäjä on lähtenyt alalle kovin odotuksin mutta joutunut perääntymään joko konkurssissa tai isojen velkojen kanssa. Siellä ei oikeasti ole asiakkaita syyskuusta heinäkuun alkuun mutta vuokrat yms maksut pitää kuitenkin maksaa ympäri vuoden. Esim pelkkä uusi laituri maksaa helposti 100 000 euroa,

    • Anonyymi

      Muutenkin vähän pihiä ajaa laituriin sadan tonnin laivalla ja itkeä muutamqn kympin maksusta. Alalle toivoisi lisää kilpailua, mutta jokainen yrittäjä ja laiturin omistaja tietää että sesonkinon sen kuukauden.

      Toki on selvä että suosituksia saa ja pitää antaa. Maine kyllä leviää montaa kautta. Oletan kuitenkin että kohdennetut yksitttäistä yrittäjää kohtaan esitetyt haukkuryöpyt saattavat yhtä hyvin olla virhearviointeja tai kilpailijan junailemia.

      Sama koskee vene- ja moottorikorjaamoita.

      • Anonyymi

        Satamilla ja niitä käyttävillä on hyvin erilaisia lähtökohtia. Joissain yrittäjä on tehnyt investointeja tai maksaa merkittävää vuokraa ja joissain on valtion/kunnan tai EU:n maksama laituri. Joissain on sähköt, vedet ja sauna, joissain pelkkä laituri ja puucee, joka sekin on PSS:n.

        Kaikkihan on tietysti kallistunut, mutta satamamaksut ovat kyllä nousseet todella reilusti. 2000-luvun alussa saarilaiturit ilman merkittäviä palveluita (Borstö, Utö, Stenskär, Aspö jne.) maksoivat 10-30 markkaa tai olivat ilmaisia (Utö). Nyt samoista laitureista ja palveluista saa maksaa 15 € eli 90 markkaa. Ainakaan oma palkkani ei ole noussut kuin 50% tuossa ajassa, vaikka tuolloin olin vasta hiljattain valmistunut.

        Onhan noita kohtuullisesti hinnoiteltuja edelleenkin. Vaikkapa Örö ja TPS (hienot fasiliteetit, sauna kuuluu jne). Sitten on noita selkeitä ylilyöntejä kuten Itämerenportti (kova hinta) ja Utön kylälaituri (valtion laituri, ei palveluita).

        En tiedä mikä on erona, mutta Ruotsissa tuntuu maksut olevan selvästi halvempia paikkaan ja palveluun nähden. Ehkä runsas loistavien luonnonsatamien tarjonta pitää hinnat kurissa? Tietysti tuolla myös veneilijöitä on enemmän ja sesonki pidempi.

        Vastaavasti Virossa hinnat tuntuvat karkaavan. EU on maksanut fasiliteetit, mutta maksut ovat kovat paikalliseen kustannustasoon nähden. Tuollahan taas ei ole luonnonsatamia lainkaan. Erityisesti ihmetytti Naissaaressa nyhdetty 25 e. Ei vettä eikä sähköä. Suihku ja sauna maksoivat erikseen ja ennen kaikkea laiturin kiinteä osa kauheassa remontissa, jonka työmaan läpi ei Suomessa taatusti olisi saanut kävellä ilman kypärää ja suojakenkiä. Kaivinkoneiden ja paalutuksen kova melu 8-23.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satamilla ja niitä käyttävillä on hyvin erilaisia lähtökohtia. Joissain yrittäjä on tehnyt investointeja tai maksaa merkittävää vuokraa ja joissain on valtion/kunnan tai EU:n maksama laituri. Joissain on sähköt, vedet ja sauna, joissain pelkkä laituri ja puucee, joka sekin on PSS:n.

        Kaikkihan on tietysti kallistunut, mutta satamamaksut ovat kyllä nousseet todella reilusti. 2000-luvun alussa saarilaiturit ilman merkittäviä palveluita (Borstö, Utö, Stenskär, Aspö jne.) maksoivat 10-30 markkaa tai olivat ilmaisia (Utö). Nyt samoista laitureista ja palveluista saa maksaa 15 € eli 90 markkaa. Ainakaan oma palkkani ei ole noussut kuin 50% tuossa ajassa, vaikka tuolloin olin vasta hiljattain valmistunut.

        Onhan noita kohtuullisesti hinnoiteltuja edelleenkin. Vaikkapa Örö ja TPS (hienot fasiliteetit, sauna kuuluu jne). Sitten on noita selkeitä ylilyöntejä kuten Itämerenportti (kova hinta) ja Utön kylälaituri (valtion laituri, ei palveluita).

        En tiedä mikä on erona, mutta Ruotsissa tuntuu maksut olevan selvästi halvempia paikkaan ja palveluun nähden. Ehkä runsas loistavien luonnonsatamien tarjonta pitää hinnat kurissa? Tietysti tuolla myös veneilijöitä on enemmän ja sesonki pidempi.

        Vastaavasti Virossa hinnat tuntuvat karkaavan. EU on maksanut fasiliteetit, mutta maksut ovat kovat paikalliseen kustannustasoon nähden. Tuollahan taas ei ole luonnonsatamia lainkaan. Erityisesti ihmetytti Naissaaressa nyhdetty 25 e. Ei vettä eikä sähköä. Suihku ja sauna maksoivat erikseen ja ennen kaikkea laiturin kiinteä osa kauheassa remontissa, jonka työmaan läpi ei Suomessa taatusti olisi saanut kävellä ilman kypärää ja suojakenkiä. Kaivinkoneiden ja paalutuksen kova melu 8-23.

        Katsoin vanhoista Vene-lehdistä satamamaksuja:

        2004 Birsskär 4 €, Stenskär 6 €, Jacobshamn 10 € (sähkö ja suihku), Lähteelä/Stora Svartö 5 €, Porkkala Marine 13 € (sähkö, suihku ja sauna, haukuttiin kalliiksi).


    • Anonyymi

      Korpoström hyvä esimerkki, löytyy kesäkauppa, ravintola, septityhjennys, polttoainetta, uudet rakennukset, saunat, bussilla pääsee paikan päälle kuten autolla, sijainti ei ihan korvessa. Siitä huolimatta vuodesta toiseen järkyt tappiot. Tällä hetkellä näkyy protestimerkintäkin löytyvän eli onko rahat täysin loppu?

      https://www.finder.fi/Kokoustilat konferenssitilat/Skärgårdscentrum Korpoström Saaristokeskus/Korpoström/yhteystiedot/952284

      • Anonyymi

        Korpoströmin takana taitaa olla säätiö tms? Rahaa riittää niin kauan kuin mielenkiintoa? Kukaan yrittäjä ei Korpoströmiä pysty pyörittämään, kiinteistössä valtavat ylläpitokulut. Paikka on liian kaukana Turusta jotta firmat tms lähtisivät sinne päiväksi ja toisekseen, Korpoströmissä ei varsinaisesti ole mitään nähtävää. Muistaakseni viime kesänä ravintolaan oli tulossa uusi ravintoloitsija joka sairastui burnoutiin ennen kuin sesonki oli edes käynistynyt...


      • Anonyymi

        Korpoström on huono esimerkki. Onneton liikevaihto ja kamalat kulut. Tuossa itse sataman osuus lienee pieni ja sille on oma pientä voittoa tuottava yrityksensä.

        Verkan/Buffalo tuottaa paljon suuremman liikevaihdon ja tekee jatkuvasti voittoa. Varmasti omistaja nostaa myös palkkaa.

        Ei tietenkään lyhyen kesän aikana saa koko vuodelle hyvin riittäviä tuloja, vaan jotain pitää keksiä myös lopulle 9 kk ajalle.


      • Anonyymi

        Korpoström on hyvä esimerkki siitä että ei ole mitään järkeä rakentaa valtavaa vierasvenesatamahotellikompleksia alueelle joka ei houkuta turisteja kuin kuukauden vuodessa. Viisi vuotta ja takkiin liki 900 000 euroa. Ei mitään järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korpoström on hyvä esimerkki siitä että ei ole mitään järkeä rakentaa valtavaa vierasvenesatamahotellikompleksia alueelle joka ei houkuta turisteja kuin kuukauden vuodessa. Viisi vuotta ja takkiin liki 900 000 euroa. Ei mitään järkeä.

        Korpoströmin Saaristokeskusen pääomistajana on säätiö, jonka tarkoituksena on tukea asumista ja työntekoa saaristossa. Myös sen toimisto on tuolla.

        http://www.turunmaansaaristosaatio.fi/hankkeet/
        http://www.turunmaansaaristosaatio.fi/tavoitteet/

        Tuo on siis varsin kaukana normaalista yritystoiminnasta, jonka tavoitteena on tuottaa omistajille rahaa. Mahdollisesti myös juuri ko. yrityksen tulosta pitäisi tarkastella konsernitasolla. Ehkä se vuokraa tilat alihintaan tai sille vyörytetään kuluja toisesta yrityksestä?

        Korpoströmin satamalla on pitkä historia. Eihän tuota koko kompleksia ole hiljattain rakennettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1558
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      26
      1099
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe