sipulit taas

syöty!!!

Yritän viljellä sipuleita luomusti mutta taas varsinkin punasipuleihin on iskenyt sipulikärpänen.

Melkein puolet sipulien varsista ovat kellastuneet ja sipulista löytyy ällöttäviä valkoisia toukkia.

Ei minua muutamat sipulit harmittaisi mutta tämä on jo liikaa.

Siis onkohan mitään luomukeinoa torjua tätä tuholaista???

10

5884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikku-puutarhuri

      Eikös niitä pitäny liotella (42C) vedessä ennen istutusta?
      Sen piti olla yksi ennakko torjunta juttu tauteja vastaan.
      Toki kumppanuuskasveja kannattaa laittaa myös..
      Itselläni on rivi sipulia ja rivi porkkanaa ja sitä rataa..
      Ei näy tuholaisia tulleen. Vaikkakin olis kai pitäny laittaa kaks riviä sipulia ja yks rivi porkkanaa..ja taas kaks sipulia ja yks porkkanaa..
      Eikä ole tarvinnyt myrkytellä.

      • Kumppanuus sipuli porkkana

        Sipuliin tuli juurimato, porkkanaan porkkanakärpänen. Ei ensimmäistäkään porkkanaa, kaikki oli nypittävä pois ja hävitettävä. Tuhkaa laitoin molemmille.En usko tuhkan taikaan. Ainut taitaa olla harson käyttö jos sekään enää auttaa.Punajuuren taimet söi jänöjussi. Kaalissa juurimato, kasvoivat jonkin verran ja kuihtuivat pystyyn.Kiinan kaali ei ole kelvannut kellekään,. Tälläistä tänä kesänä!


    • sirottelu

      sipulien juurelle estä sipulikärpäsen munimista. Sipulikärpäsen lentoaikojen selville saaminen onkin sitten juttu sinänsä.

    • tuhkaa käytetti

      ainakin minun nuoruudessa.

      • aloittaja

        Kiitos kaikille neuvoista! Pitää ensi vuonna yrittää paremmalla onnella.

        Hyvää syyskesän jatkoa!


    • Nimetön

      on vahva paukku kivennäisaineita juureksille.

      Jossain sanottiin ihan vaan ohimennen luin, että juuri sipuli ja porkkana tykkää. Niitä minulla onkin omassa penkissäni vierekkäin.

      Ja nyt en juuri muista miten paljon laitetaan. Minulla tulee koivupuuntuhkaa uunista, lämmityksen takia.

      Marjapensaille se sopii kanssa. Elikkäs tämän logiikan mukaan...

      • harson

        alla, niin ei pitäisi olla vaivaa ötököistä. kunhan eivät vain pääse suojaharson alle:)


    • eroon...

      Sipulikärpänen talvehtii kotelona edellisen vuoden sipulimaassa,joten uusi sipulilohko kannattaa perustaa kauas edellisen vuoden sipulilohkosta.

      Toukkaisten sipulien hävitys vähentää talvehtimaan jäävien koteloiden määrää.Vuoroviljely ja tuulinen kasvupaikka vähentää kärpästen esiintymistä.Jos käytät lannoituksessa "luonnon" lantaa,se pitää kompostoida huolellisesti.Kärpäsen voi myös houkutella munimaan astiaan,jossa on vanhoja sipuleita.Muninnan jälkeen astia hävitetään polttamalla.

      Toi sipulien lämpökäsittely (tunti 40C vedessä tai 24h 40C ilmassa) ennaltaehkäsee naattihomeen syntyä,ei se mitenkään tuholaisiin vaikuta.

      • TUHKAA KÄYTÄN

        sipuleiden liotus ennen istutusta parantaa myös kasvamaan lähtöä.
        Itse laitan sipulikuoppaan tuhkaa ja vähän haraan siitä päältä ja sitten istutan sipulin. Käytän alkukesällä myös sipulin päällä sammalta/jäkälää niin kauan, että sipulissa alkaa kasvaa naatit.
        Alku keväästä harso käy myös pitämään lämpöä ja nopeuttaa kasvamista. Sipulipenkki pitäisi jokaisen sateen jälkeen vähän harata, se helpottaa niin ettei tarvitse kitkeä rikkaruohoa.
        En tiedä mikä vaikutus sammaleella on, mutta eivät ole ainakaan kuivamaan päässeet. Sammaltupsu jokaisen sipulin päälle.
        Vaihdan sipulien kasvupaikkaa joka vuosi. Jos sattuu vuorossa olemaan huonompi puoli kasvimaasta pistän sipulin istutuskuoppaan (ei syvä) vähän turvetta ja hiekkaakin tuhkan lisäksi.
        nyt syksyllä voisi kalkki tehdä terää ! Milloin olet lisännyt kalkkia kasvimaahan.


    • mustikki

      tuhkaa,kuten edellä jo mainittiin,ja samettikukat kasvimaan reunalla auttaa torjumaan ötököitä. Haisevat niin pahalle että tuholaiset pysyvät kaukana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      109
      7883
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2882
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2185
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1609
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe