mitä olette tykänneet?
Kannattiko mennä? Neuvoja?
Onko kukaan menossa nyt kesällä tai syksyllä ja minne?
Sopeutumisvalmennus kurssit
32
2655
Vastaukset
- kokenut
Kyllä ne on ihan hyviä on vertaistukea ja puhutaan asiasta oikeilla nimillä. Puolisoni kanssa olimme täysihoidossa 5päivää oli omat vertaisryhmät ja puolisoille omat ryhmät sekä yhteistä oloa olimme todella tyytyväisiä.
Harmitti vaan että sinne pääsee yhden kerran se oli jokaisella kurssin päätteeksi ainoa negatiivinen ajatus. Paperit vetämään ja hyvää jatkoa sinulle. - järjestetään ainakin
paljon kursseja. Ja se on aivan ihana paikka eli käynyt siellä olen, mutten millään kurssilla.
Parhaillaan siellä on esim. Rintasyöpäpotilaille tarkoitettu kurssi.
Syksyllä ja vielä joulukuulla on useampia Parikursseja syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen.
Selkäydin ja aivokasvainpotilaille ja heidän läheisilleen on kurssi elo-syyskuun vaihteessa, jne..
Onkohan kukaan menossa näille tai ollut vastaavissa? Itseäkin kiinnostaisi.- Kukka-maaria
Kadutti vähän kun hain Turkuun, halusin meren rantaan mutta ilma vaan oli ihan kamala. Kurssi oli yksilökurssi ja kesti liian kauan, 10 päivää.
Ruoka oli hyvää =), minusta vaan oli liikaa luennoilla istumista. Odotin, että enemmän olisi ollut liikuntaa, itsekin olen huonokuntoinen, mutta ajattelin että saan sieltä kipinän.
Kurssin vetäjät oli mukavia turkulaisia.
Ikäjakauma oli aika laaja, joten kovin "riehakasta" vapaa-aikaa siellä vietetty. Sopii siis koti-ihmisille. Jotkut lähti taksilla Turkuun ravintolaan tanssimaan sentään. Lähellä ei mitään elämää ole.
Keväällä oli Aulangolla Kelan kustantama kurssi, mutta sinne oli paljon hakijoita. Etusijalla tetty ne, jotka eivät ole olleet millään kursseilla. - mutta kun sanoit,
Kukka-maaria kirjoitti:
Kadutti vähän kun hain Turkuun, halusin meren rantaan mutta ilma vaan oli ihan kamala. Kurssi oli yksilökurssi ja kesti liian kauan, 10 päivää.
Ruoka oli hyvää =), minusta vaan oli liikaa luennoilla istumista. Odotin, että enemmän olisi ollut liikuntaa, itsekin olen huonokuntoinen, mutta ajattelin että saan sieltä kipinän.
Kurssin vetäjät oli mukavia turkulaisia.
Ikäjakauma oli aika laaja, joten kovin "riehakasta" vapaa-aikaa siellä vietetty. Sopii siis koti-ihmisille. Jotkut lähti taksilla Turkuun ravintolaan tanssimaan sentään. Lähellä ei mitään elämää ole.
Keväällä oli Aulangolla Kelan kustantama kurssi, mutta sinne oli paljon hakijoita. Etusijalla tetty ne, jotka eivät ole olleet millään kursseilla.että ruoka oli hyvää, niin kysyisin, että tiedätkö, oliko siellä kasvisvaihtoehtoa?
- anssi
Olin siellä puolisoni kanssa sopeutumisvalmennuskurssilla, ja annan tuosta kurssista arvosanan 10 ! Pian sen jälkeen kun minulla todettiin eturauhassyöpä, hakeuduin kurssille ja suosittelen sitä jokaiselle syöpään sairastuneelle.Henkilökunta on aivan ihanaa väkeä, ruoka hyvää ja ohjelma monipuolinen ja antoisa. Tuo kurssiviikko veti minutkin "murheen alhosta" takaisin elämään.
- Kukka-maaria
mutta kun sanoit, kirjoitti:
että ruoka oli hyvää, niin kysyisin, että tiedätkö, oliko siellä kasvisvaihtoehtoa?
http://www.lssy.fi/palvelut/merikarina.htm
Mutta ainahan kannattaa varmistaa, tuossa on linkki sinne. On siellä kosmetologi ja kampaajakin, meitä vain oli niin paljon, kun oli yksilökurssi (taisi olla 40?) ettei aikoja riittänyt kaikille ikävä kyllä. Parikurssilla varmaan pääseekin paremmin, kun/jos on miehiä mukana. Tai mistä mää mitään tiiän, vanhapiika =) - kun keittiölle
mutta kun sanoit, kirjoitti:
että ruoka oli hyvää, niin kysyisin, että tiedätkö, oliko siellä kasvisvaihtoehtoa?
kertoo ja pyytää.
He on siellä keittiölläkin aivan ihania. Olin siellä nyt jokin aika sitten pari päivää ja itsekin olen kasvissyöjä.
Nauti olostasi siellä kaikin tavoin!!
Siellä on muuten ihanaa tuoretta sämpylää aamuisin! - rohkaisusta,
anssi kirjoitti:
Olin siellä puolisoni kanssa sopeutumisvalmennuskurssilla, ja annan tuosta kurssista arvosanan 10 ! Pian sen jälkeen kun minulla todettiin eturauhassyöpä, hakeuduin kurssille ja suosittelen sitä jokaiselle syöpään sairastuneelle.Henkilökunta on aivan ihanaa väkeä, ruoka hyvää ja ohjelma monipuolinen ja antoisa. Tuo kurssiviikko veti minutkin "murheen alhosta" takaisin elämään.
sitä ainakin minä juuri nyt tarvitsin. Jostain syystä olen niin alamaissa ja pelolla ajattelen tuonne menoa, kun pitäisi ihmisten kanssa olla.
Kiitos.
- Nimetön
Olimme puolisoni kanssa parikurssilla ja antoisaa oli. Ihanaa tutustua muihin ja kuulla kokemuksia ja vetäjät olivat asiaan paneutuneita ja valtava tuki tuli kurssilta. Valitettavasti moni jää ulkopuolelle eikä mahdu mukaan, mutta yrittäkää päästä jos mahdollista.
- Rinta veks
Minulta leikattu rinta ja imusolmukkeet syöpäisinä 2003.Ei mitään sopeutumiskursseja edes ehdotettu eikä mitään kuntoutukseen ohjauksia ainakaan minulle eikä miehestä puhumattakaan!Mitään pariterapiota ei ikinä edes mainittu?!!Kivuista kärsin joka puolella ja toimintakyky kädessä kohtalainen.Kotiäitinä sain jäädä ilman yhtään mitään tukea ja sairaspäivärahoja.Olen aivan tyhjän päälle jätetty.Mieskin varmaan odottaa,että kuolen vaan pois.Yksikään ihminen ei ole tukenut henkisesti eikä fyysisti.Mies ei ollenkaan.Miksi edes elän enää?
- Sairastunut myös
Tiesitkö, että minimi sairauspäivärahaa voi hakea, kun sairausloma on kestänyt yhtäjaksoisesti 55 päivää, sen jälkeen tulee minimipäiväraha.
Voithan mennä lääkäriin ja pyytää sairausloma, kerrot tilanteesi.
Kirjoittele vaikka tänne. - Rinta veks
Sairastunut myös kirjoitti:
Tiesitkö, että minimi sairauspäivärahaa voi hakea, kun sairausloma on kestänyt yhtäjaksoisesti 55 päivää, sen jälkeen tulee minimipäiväraha.
Voithan mennä lääkäriin ja pyytää sairausloma, kerrot tilanteesi.
Kirjoittele vaikka tänne.Laitoit,että"kun on kestänyt 55pv niin sitten minimisair.pv.rahaa"Kun en ole siis koskaan hakenut enkä tietenkään mitään saanutkaan.Omaiset kuvittelivat etten saa mitään koska olen kotiäitinä ollut niin kauan.Lääkärit tai muut eivät koskaan kysyneet tai auttaneet.Ihminen on niin sairas ja sekaisin,ettei kykene ajattelemaan muuta kuin seuraavaa tuntia.Olin yli 1,5v niin sairas ettei ajatus kulkenut.Pelkään että on liian myöhäistä kysyä mitään tukeakaan?Voisiko olla näin?Minulla ei ole palkkatyötä eikä mitään tukea miltään taholta.Miehellä pieni palkka ja minun asemani perheen heikoin.Olen aina syönytkin kaikkein huonoiten,jotta muille jäisi tärkein osa.Siksi kai osittain sain syöpäni.
- Nimetön
Kurssit ovat vapaaehtoisia ja on itse oltava aktiivinen. Luin sairaalan ilmoitustaululta ja ryhdyin hakemaan tietoja miten anotaan ja niin asia eteni. Jaksamista vain.
- Sairastunut myös
Rinta veks kirjoitti:
Laitoit,että"kun on kestänyt 55pv niin sitten minimisair.pv.rahaa"Kun en ole siis koskaan hakenut enkä tietenkään mitään saanutkaan.Omaiset kuvittelivat etten saa mitään koska olen kotiäitinä ollut niin kauan.Lääkärit tai muut eivät koskaan kysyneet tai auttaneet.Ihminen on niin sairas ja sekaisin,ettei kykene ajattelemaan muuta kuin seuraavaa tuntia.Olin yli 1,5v niin sairas ettei ajatus kulkenut.Pelkään että on liian myöhäistä kysyä mitään tukeakaan?Voisiko olla näin?Minulla ei ole palkkatyötä eikä mitään tukea miltään taholta.Miehellä pieni palkka ja minun asemani perheen heikoin.Olen aina syönytkin kaikkein huonoiten,jotta muille jäisi tärkein osa.Siksi kai osittain sain syöpäni.
Kyllä, kun olet ollut sairaslomalla 55 päivää sen jälkeen vasta alkaa sairauspäivärahaoikeus. Voithan sanoa lääkärille, että et pysty ottamaan vastaan työtä,ja jotenkin toimeentulo tulisi järjestää. Mene vastaanotolle, siitä asiat etenevät, ja kerro että et tällä hetkellä pysty olemaan työnhakijana.
- uusi ketju
Rinta veks kirjoitti:
Laitoit,että"kun on kestänyt 55pv niin sitten minimisair.pv.rahaa"Kun en ole siis koskaan hakenut enkä tietenkään mitään saanutkaan.Omaiset kuvittelivat etten saa mitään koska olen kotiäitinä ollut niin kauan.Lääkärit tai muut eivät koskaan kysyneet tai auttaneet.Ihminen on niin sairas ja sekaisin,ettei kykene ajattelemaan muuta kuin seuraavaa tuntia.Olin yli 1,5v niin sairas ettei ajatus kulkenut.Pelkään että on liian myöhäistä kysyä mitään tukeakaan?Voisiko olla näin?Minulla ei ole palkkatyötä eikä mitään tukea miltään taholta.Miehellä pieni palkka ja minun asemani perheen heikoin.Olen aina syönytkin kaikkein huonoiten,jotta muille jäisi tärkein osa.Siksi kai osittain sain syöpäni.
niin saadaan "jutella" rauhassa sotkematta tätä ketjua.
JA se syöpä ei todella ole sinun vikasi. Päinvastoin olen lukenut että niukka ruokavalio estää syöpää!Ja miehesi ei kienties osaa tukea sinua. On varmasti omalla tavallaan huolissaan.
- LPolku
Kun aikanaan sairastuin, kursseja oli kovastikin - ja kaikki pareille!
Meillä oli juuri avioero tekeillä eikä yksinäiselle rintasyöpäpotilaalle ollut ainuttakaan kurssia.
Pitäkööt valmennuksensa. Kyllä suututti.- Tänäänkin
Kyllä yksin voi hakeutua kurssille, katselin ja löytyy monta kurssia. Nyt on nyt ennen oli toisin.
- on kursseja
sekä pareille että yksilökursseja. Niihin pääsee mm.syöpäjärjestön kautta. Ei minullekaan kukaan sairaalassa neuvonut. Itse tässä on saanut kaiken tiedon etsiä, joten turha katkeruus pois!
- ollut jollain
kurssilla? Rintasyöpäpotilaille on hirmu paljon kursseja. Toiset on maksullisia ja toiset näitä tälläsiä, joista nyt kirjoitan.
Nuo kurssit sairastuneelle ja läheisille moni ymmärtää myös parikursseiks, mutta niihin voi mennä vaikka parhaan ystävänsä tai lapsensa tai sukulaisensa, jne. kanssa. -Monia vuosia sitten tuttuni meni parikurssille yksin, kun mies oli kuollut. Ilmeisesti asiassa on joustoa. Kannattaa kysyä.
Minäkin itse etsin tietoa ja kysyin sitten täältä syöpäyhdistyksestä.. Neuvoivat ja nyt olen menossa Meri-Karinaan syksyllä viikon kurssille miehen kanssa.
Ihan vasta sairastuneen ei kannata kuulemma mennä kurssille eikä pääsekään; pitää olla ainakin puolivuotta diagnoosista ja hoito tehty, näin mulle sanottiin, joten teille LPolku ja rinta veks kurssi sopis hyvin. Pidenpään sairastanut kuulemma hyötyy kursseista eniten.
Ajattelin itse, että miksei just sairastunut voi mennä, mutta se on kuulemma sen takia, että kursseilla on monia pitkään sairastaneita ja just sairastuneelle heidän näkemisensä ja varsinkin heidän kokemuksensa voisivat olla liian rajuja.
-Ne kurssit on esim. Kelan tai Ray:n "järjestämiä" ja kustantamia, joten ne ei maksa mitään ja ajalta saa sekä itse että mukaan tuleva läheinen kuntoutusrahaa ja matkat korvataan (-omavastuu).
Näille kursseille voi joutua hakeen useampaan kertaan kun niihin on tunkua, mutta noihin maksulisiin viikonloppu virkistyskursseihin ja muihin pääsee lähes poikkeuksetta. Niihin otetaan ilmoittautumis järjestyksessä. Eikä nekään ole mitään kauhean kalliita. - LPolku
ollut jollain kirjoitti:
kurssilla? Rintasyöpäpotilaille on hirmu paljon kursseja. Toiset on maksullisia ja toiset näitä tälläsiä, joista nyt kirjoitan.
Nuo kurssit sairastuneelle ja läheisille moni ymmärtää myös parikursseiks, mutta niihin voi mennä vaikka parhaan ystävänsä tai lapsensa tai sukulaisensa, jne. kanssa. -Monia vuosia sitten tuttuni meni parikurssille yksin, kun mies oli kuollut. Ilmeisesti asiassa on joustoa. Kannattaa kysyä.
Minäkin itse etsin tietoa ja kysyin sitten täältä syöpäyhdistyksestä.. Neuvoivat ja nyt olen menossa Meri-Karinaan syksyllä viikon kurssille miehen kanssa.
Ihan vasta sairastuneen ei kannata kuulemma mennä kurssille eikä pääsekään; pitää olla ainakin puolivuotta diagnoosista ja hoito tehty, näin mulle sanottiin, joten teille LPolku ja rinta veks kurssi sopis hyvin. Pidenpään sairastanut kuulemma hyötyy kursseista eniten.
Ajattelin itse, että miksei just sairastunut voi mennä, mutta se on kuulemma sen takia, että kursseilla on monia pitkään sairastaneita ja just sairastuneelle heidän näkemisensä ja varsinkin heidän kokemuksensa voisivat olla liian rajuja.
-Ne kurssit on esim. Kelan tai Ray:n "järjestämiä" ja kustantamia, joten ne ei maksa mitään ja ajalta saa sekä itse että mukaan tuleva läheinen kuntoutusrahaa ja matkat korvataan (-omavastuu).
Näille kursseille voi joutua hakeen useampaan kertaan kun niihin on tunkua, mutta noihin maksulisiin viikonloppu virkistyskursseihin ja muihin pääsee lähes poikkeuksetta. Niihin otetaan ilmoittautumis järjestyksessä. Eikä nekään ole mitään kauhean kalliita.Nykyisinhän onkin myös niitä yksilökursseja, ei ollut silloin kun itse olisin tarvinnut. Syöpäyhdistyksen kautta juuri tiedot kursseista tulivat.
Tuskin enää vaivaudun millekään kurssille - eiköhän tässä 14 vuodessa ole sopeutunut jo tarpeeksi ilman kurssejakin.... Mielestäni nimenomaan vastasairastuneet tarvitsisivat ihan omia, juuri heille suunnattuja kursseja. - Rinta veks
LPolku kirjoitti:
Nykyisinhän onkin myös niitä yksilökursseja, ei ollut silloin kun itse olisin tarvinnut. Syöpäyhdistyksen kautta juuri tiedot kursseista tulivat.
Tuskin enää vaivaudun millekään kurssille - eiköhän tässä 14 vuodessa ole sopeutunut jo tarpeeksi ilman kurssejakin.... Mielestäni nimenomaan vastasairastuneet tarvitsisivat ihan omia, juuri heille suunnattuja kursseja.Minulle ei kerrottu mistään kursseista missään välissä.Olin niin sairas 1,5v että kaikki vaan odottivat kuolemaani.Täällä olen,mutta katkerana lähimmille joiden piti tukea muka...Ymmärrän etteivät kyenneet,mutta olen katkera heikkoudestansa.Itse olen auttanut vuosia pahasti sairastuneita enkä koskaan peräänytnyt enkä vieläkään.Tuettavia on nytkin.Yhdessä odottelemme samalla tavalla kun"terveet"meidän suhteen:koskahan tuokin sairastuu?Omituisesti on tullut"silmää nähdä kuka sairastuu seuraavaksi".Ollaan erään tutun potilaan kanssa bongattu jo 4 yhdessä ja nyt kuuluvat "clubiimme"..:)
- tällaselta kurssilta
saa parhaan "hyödyn"? Ymmärrettättekö mitä tarkotan; en minä nyt siis sitä tarkota, että kaikesta aina pitäis hyötyä jotain, mutta ajattelin, että kun tällaselle kurssille menee, jotain vartenhan sinne mennään.. Sopeuttamaan itseä tähän sairauteen vai mitä..? Tuntuu varmaan kummalta, mutta minä en oikeeasti tiedä, mitä edes pitäis odottaa; oon vaan aika sekasin koko asian kanssa edelleen. Jotain selvyyttäkö minun pitäis saada?
Mitä te, jotka olette olleet odotitte ja saitte?
Niin ja onko kukaan menossa nyt syksyllä jollekin kurssille?- pois kursseilta
omavastuu,ja matkarahat.Sairauden myötä budjetti mennyt miinuksen puolelle.
- kokenut
pois kursseilta kirjoitti:
omavastuu,ja matkarahat.Sairauden myötä budjetti mennyt miinuksen puolelle.
Jos sinulla on sijoittaa aluksi matkarahat ne kaikki kela korvaa sitten kun olet siellä ollut. Omavastuuta ei ole, eli sinne pääsee vain kerran 5 vuoden sisällä sairastumisesta. Voit valita yksilö tai parikurssin oman tilanteesi mukaan.
Sopeutua ei tarvitse sairauteen vaan vaikka sillä mielellä että sopeudunpa nyt näihin kontrolleihin ja niiden jännittämiseen kuka milläkin mielellä, no tää oli jollekin toiselle kun sulle, tuolla oli vaan komentti, että sopeutuako pitäisi. mutta rahasta se ei nyt saisi olla kiinni. - sijoittaa
kokenut kirjoitti:
Jos sinulla on sijoittaa aluksi matkarahat ne kaikki kela korvaa sitten kun olet siellä ollut. Omavastuuta ei ole, eli sinne pääsee vain kerran 5 vuoden sisällä sairastumisesta. Voit valita yksilö tai parikurssin oman tilanteesi mukaan.
Sopeutua ei tarvitse sairauteen vaan vaikka sillä mielellä että sopeudunpa nyt näihin kontrolleihin ja niiden jännittämiseen kuka milläkin mielellä, no tää oli jollekin toiselle kun sulle, tuolla oli vaan komentti, että sopeutuako pitäisi. mutta rahasta se ei nyt saisi olla kiinni.rahaa,pienikin ylimääräinen meno kaataa koko budjetin.
- niin kaukana,
sijoittaa kirjoitti:
rahaa,pienikin ylimääräinen meno kaataa koko budjetin.
että omavastuu matkoista tuli täyteen ihan kohta ja nyt saan mennä ilman omavastuuta eli matkat on minulle ilmasia tämän vuoden.
Olen menossa mieheni kanssa vielä tänä syksynä sopeutumisvalmennuskurssille. Sairastumisestani on jo vuosi.
Mies saa myös kuntoutusrahaa kurssinajalta ja minäkin saan, kun joudumme olemaan työstä pois. Niitä haetaan kurssin jälkeen. Se ei ole sama kuin palkka, mutta hyvä kuitenkin, että saa jotain.
Kurssilta odotan erityisesti saada tutustua saman kokeneisiin, en tunne nimittäin ketään. - lueskelija**
niin kaukana, kirjoitti:
että omavastuu matkoista tuli täyteen ihan kohta ja nyt saan mennä ilman omavastuuta eli matkat on minulle ilmasia tämän vuoden.
Olen menossa mieheni kanssa vielä tänä syksynä sopeutumisvalmennuskurssille. Sairastumisestani on jo vuosi.
Mies saa myös kuntoutusrahaa kurssinajalta ja minäkin saan, kun joudumme olemaan työstä pois. Niitä haetaan kurssin jälkeen. Se ei ole sama kuin palkka, mutta hyvä kuitenkin, että saa jotain.
Kurssilta odotan erityisesti saada tutustua saman kokeneisiin, en tunne nimittäin ketään.Juuri sain Kelalta sen ilmaisiin matkoihin oikeuttavan kortin.
Olen menossa kutssille nyt syksyllä miehen kanssa. En yhtään tiedä, mikä odottaa, mutta menossa ollaan.
Ajattelin ottaa lomana arjesta. Saa nähdä onnistuuko..
- jolla aivokasvain
on menossa myös miehensä kanssa jollekin aivokasvain sopeutumisvalmennuskurssille ja sekin alkaa elokuun puolella ja kestää 5 pvää.
He kertoivat, että matkoista maksavat vain omavastuuosuuden ja jotakin kuntoustusrahaa saavat myös.
Syöpäjärjestöstä olivat kuulleet tästä kurssista. - puhuttiin tuolla
aiemmin. Mutta millasia kursseja niitä on ja kuinka sinne haetaan? Ymmärsin, että niitä on ympäri vuoden, ettei vaan kesällä.
- SULPJOK
Tulin juuri keskiviikkona Kelan järjestämältä rintasyöpäpotilaiden sop.valm.kurssilta. Meitä oli kurssilla yhteensä 54 ja ohjelmaa riitti aamuyhdeksästä ilta kahdeksaan. Oli eri asiantuntijoiden luentoja, liikuntaa, pienryhmäkeskusteluja ja yksilökeskusteluja. Kirkkokonsertissakin kävimme, joten olen nyt aika väsynyt kymmenen päivän tietopaketista. Suosittelen kaikille kursseja. Tietoja kursseista saa Kelalta, syöpäjärjestön lehdistä, paikallistoimistoista jne.
- pidit kurssista tai
mitä koit hyvänä/huonona?
Mitä odotit kun menit?
Sain just tiedon, että minut on hyväsytty muutaman viikon päästä alkavalle kurssille. Nyt pelottaa. Enkä oikein edes tiedä, mikä! - en ensin
pidit kurssista tai kirjoitti:
mitä koit hyvänä/huonona?
Mitä odotit kun menit?
Sain just tiedon, että minut on hyväsytty muutaman viikon päästä alkavalle kurssille. Nyt pelottaa. Enkä oikein edes tiedä, mikä!ymmärtänyt/huomannut, että suosittelit kaikille kursseille menoa.. Olen kai niin jännittynyt, että mikään ei mene kertalukemalla päähän.
Kysyisin kuitenkin, mitä odotit, kun menit ja mikä oli parasta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862