Mulla on hevoskärryssä tälläinen kumivääntöjousitus ja se nyt hajos. Onko sitä mahdollisuutta korjata eli saako siihen varaosana mistään näitä jousia, olisiko missä hinnoissa? Vai kannattaako vaihtaa akseli, minkä ovat hintaisia?
kumivääntöjousitus
11
7149
Vastaukset
- Kuinka on?
Jos kärry on ”tehdastekoinen”, niin miksi et kysyisi asiaa kärryn valmistajalta?
- Osta koko akseli
Vissiin sulla on jarruton peruskärri? Eiköhän niihin saa täydellisiä akseleita sen verran edukkaasti ettei paljon korjailla kannata. IKH, Trailcon, Teohydrauli, Comarcon, siinä myyjiä.
- "ihmeissään"
Merkkiä ei tehä enää enkä tiiä vastaavaa merkkiä. Kärry 20v vanha.
Jarrullinen se on.- Silti uusi akseli
Joo, sori, huolimattomasti luin. Tietysti hevoskärry on jarrullinen.
Ei sillä merkillä niin väliä, kyllä sinne alkuperäisestä poikkeava akseli käy kun vaan vetopää ja akseli on samoilla arvoilla.
Jos koppi muuten on hyvä, ja yksiakselinen, niin vaihda vetopää ja akseli samalla kertaa, samanmerkkisiksi; Al-Ko, Knott, ja onhan noita.
Mutta ei ihan mätään kärryyn kannata vaihdella. Kato netistä www.teohydrauli.fi tai www.comarcon.fi. Jos hintoja ei näy niin soita niille. Voi olla halvempi hupi kuin luuletkaan, siihen nähden että rupeet uutta koppia etsiin.
- hevoskärreissä
usein teräsvääntöjousi, on vaikeampi korjata kuin kumijousi. joissakin kumijousissa voidaan välitangon prikka irroittaa ja laittaa uudet kumit.
- Jorpetti, hevosmies
Kannattaa TOSISSAAN punnita vaunun kunto, ikäähän on jo todella paljon! Vaikka vaihtaisi jouset, niin onko vaunu muuten turvallisessa kunnossa. Hepat painaa paljon, ja tuho on suuri jos ojaan menette ympäri - hepat ja auto.
Perävaunutkaan eivät ole ikuisia, ja usein osien vaihtaminen on kalliimpaa kuin koko vanhan vaunun hinta.
Voisimpa suositella jo uuden vaunun hankkimista.- "ihmeissään"
Kärrystä on seinät ja pohja uusittu parin vuuen sisällä ja muuten tosiaan on ihan kunnossa, että voisin ostaa uuen akselin.
- Jorpetti
"ihmeissään" kirjoitti:
Kärrystä on seinät ja pohja uusittu parin vuuen sisällä ja muuten tosiaan on ihan kunnossa, että voisin ostaa uuen akselin.
JUURI TUOTA minä tarkoitan. Kun vaihdetaan ensin pientä, sitten isompaa, ja enemmän ja enemmän....lopulta vaunun perusosat on kaikki vaihdettu, mutta kuitenkin kriittisiä osia on vanhoja.
Vaunua ei voi verrata uuteen, ja koko vaunun rakentaminen rekisterikilven ympärille on laitonta. Osien hankkimiseen on mennyt paljon rahaa, eikä vaivasta haluta luopua.
Järkevintä on siis hankkia täysin uusi vaunu ja romuttaa vanha. Ja uuden kanssa muistaa huollon säännöllisesti. - Hummaveikko
Jorpetti kirjoitti:
JUURI TUOTA minä tarkoitan. Kun vaihdetaan ensin pientä, sitten isompaa, ja enemmän ja enemmän....lopulta vaunun perusosat on kaikki vaihdettu, mutta kuitenkin kriittisiä osia on vanhoja.
Vaunua ei voi verrata uuteen, ja koko vaunun rakentaminen rekisterikilven ympärille on laitonta. Osien hankkimiseen on mennyt paljon rahaa, eikä vaivasta haluta luopua.
Järkevintä on siis hankkia täysin uusi vaunu ja romuttaa vanha. Ja uuden kanssa muistaa huollon säännöllisesti.Eiköhän tässä ole olemassa myös kultainen keskitie: on näet olemassa vaunuja, jotka korkeasta iästään huolimatta ovat niin hyvässä kunnossa että yhden osan korjaus on edullisempaa kuin uuden vaunun osto.
Hyvä uusi vaunu maksaa 5000 - 8000 euroa. Uusi vetopää hevostraileriin maksaa muutaman satasen. Esimerkiksi. Jopa akselin ja vetopään osto saattaa kannattaa.
Kyllä hyvä kannattaa korjata, huonoa tietenkään ei kannata korjata.
Jarrullista vaunua ei varsinaisesti voi korjata (ei kannata) "rekisterikilven ympärille" koska vaunu on katsastettava kahden vuoden välein.
Eniten tätä järjetöntä korjaushommaa tehdään täysin romujen jarruttomien vaunujen kanssa; niitä kun ei tarvitse milloinkaan katsastaa (on se muuten kumma!) joten vetoaisa valmistenumeroineen ja rekisterikilpi riittävät - niiden väliin voi rakentaa melkein mitä tahansa ja miten tahansa, ja niiden väli saa olla missä kunnossa tahansa. - kumivääntöjousitus
Hummaveikko kirjoitti:
Eiköhän tässä ole olemassa myös kultainen keskitie: on näet olemassa vaunuja, jotka korkeasta iästään huolimatta ovat niin hyvässä kunnossa että yhden osan korjaus on edullisempaa kuin uuden vaunun osto.
Hyvä uusi vaunu maksaa 5000 - 8000 euroa. Uusi vetopää hevostraileriin maksaa muutaman satasen. Esimerkiksi. Jopa akselin ja vetopään osto saattaa kannattaa.
Kyllä hyvä kannattaa korjata, huonoa tietenkään ei kannata korjata.
Jarrullista vaunua ei varsinaisesti voi korjata (ei kannata) "rekisterikilven ympärille" koska vaunu on katsastettava kahden vuoden välein.
Eniten tätä järjetöntä korjaushommaa tehdään täysin romujen jarruttomien vaunujen kanssa; niitä kun ei tarvitse milloinkaan katsastaa (on se muuten kumma!) joten vetoaisa valmistenumeroineen ja rekisterikilpi riittävät - niiden väliin voi rakentaa melkein mitä tahansa ja miten tahansa, ja niiden väli saa olla missä kunnossa tahansa.kumivääntöjousitus on täys paska,älkää ihmeessä ostako sanoohan se nimikin jo tuotteesta ettei kestä pitkään konnollinen ainoa on normaali jousitus !
- tuhansia vaunuja myynyt
kumivääntöjousitus kirjoitti:
kumivääntöjousitus on täys paska,älkää ihmeessä ostako sanoohan se nimikin jo tuotteesta ettei kestä pitkään konnollinen ainoa on normaali jousitus !
Kumivääntövarsijousitus on ihan hyvä jos vaunun omapaino on yli 300 Kg. Ei hypi eikä pompi ja kestää isältä pojalle. Ei tarvitse erikseen iskareita eikä muutakaan huoltoa. Harvoin menevät rikki muuten kuin ylikuormaamalla. Ja vaunusta voidaan tehdä matala. Lehtijousilla leikkii yleensä vain Suomalaiset. Kumivääntövarsijousitus on kevyissä perävaunuissa euroopan ja jopa koko maailman ylivoimaisesti käytetyin vaihtoehto kevytperävaunuissa. Jos menee rikki niin uusi koko akseli on helppo ja halpa vaihtaa ja taas mentiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452505Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 98888
- 66868
- 53851
- 46839
- 60822