MAKROFAGIT liittyvät myös alveoliittiin!!

nisuiisu

Tällainen tieto:

Sarcoidosis and extrinsic allergic alveolitis were selected to represent wellcharacterized in vivo models for lung inflammation. The immunopathogenesis of sarcoidosis and extrinsic allergic alveolitis include accumulation and activation of inflammatory cells, mainly macrophages, and the formation of pulmonary
granulomas originating from monocytic cells (see review by Müller-Quernheim
1998).

löytyi tämän väitöskirjan sivulta 56:

http://herkules.oulu.fi/isbn9789514285165/isbn9789514285165.pdf

Joo on jätetty vain tylysti kertomatta, että kyllä muukin kuin lymfosytoosi viittaa allergiseen alveoliittiin.

Näistä minulle tehdyistä altistuskokeiden ajankohdasta pystyy päättelemään, koska lymfosytoosi on ”parhaimmillaan”, siis Cd8 maksimissaan tai ainakin lähellä sitä.

Asiantuntija sanoi minulle, että BAL-tutkimus olisi tehtävä viimeistään viikon kuluttua altistumisen päättymisestä. Tällä hän tietysti tarkoitti lymfosytoosin huippua.

Kun minulle tehtiin kolmen kuukauden kuluttua uudelleen BAL-tutkimus, niin muistaakseni olin saanut aika homemällit paikallisesta kirjastosta juuri ennen tätä toista BAL-tutkimusta. Tämän naispatologin lausunto on eriskummallinen. Vähättelee minun nelikertaista soluylimäärää, pääasiassa kaikkia solutyyppejä niukasti, makrofageja on, niin kuin nyt tiedämme, että se liittyy myös nimenomaan allergiseen alveoliittiin.

Jos naispatologi oli rehellinen, niin minulle oli vasta syntymässä lymfosytoosi. Olin siis vielä alveoliitin epäspesifisessä puolustusvaiheessa eli makrofagivaiheessa.

Ja olenhan tästä jo maininnut aikaisemmin:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000018170313#22000000018170313

Tosin siinä kuvataan ensikosketusta kosteusvauriomikrobeihin. Kaikilla, myös terveillä on tietysti nämä makrofagi (epäspesifinen)- ja lymfosyyytti(spesifinen)-vaiheet. Yleensä tämä puolustusjärjestelmä onnistuu tehtävässään. Mutta sitten olemme me, jotka olemme sairastuneet pysyvästi. Meille nuo makrofagien ja lymfosyyttien esiintymiset tarkoittavatkin SAIRAUTTA. Valitettavasti sellaista sairautta, johon ei ole hoitoa, koska nuo makrofagit ja lymfosyytit tulevat aina automaattisesti "puolustamaan" meitä herkistyneitä.

Tässäkin on selvä alveoliitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000022738291#22000000022738291

Tutkittavan BAL-tutkimus on tehty alveoliitis epäspesifisessä vaiheessa.

No minulla on ollut tässä muutaman vuoden projekti. Kaikki on nyt selvitetty ja kerrottu tällä palstalla. Kiitän lukijoitani ja erityisesti niitä, jotka ovat solvanneet minua. Ilman näitä solvauksianne, en olisi pystynyt selvittämään tätä vuosituhannen RIKOSTA! Nämä solvaukset suorastaan innoittivat minut selvittämään tämä julma viattomien ihmisten kohtelu.

MUISTAKAA siis: Alveoliittiin sairastuneella myös makrofagi-vaihe on osoitus aktiivisesta alveoliitista. Muistakaa myös, että terveinä pysyvillä on myös makrofagi- ja lymfosytoosivaihe. Terveillä on myös IgG-vasta-aineita.

ystävällisin terveisin
Pekka Nikkola
tutkiva A. fumigatus-allergikko

18

1491

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikku Myy

Minullahan oli makrofageja paljon (4/4)!
      Patologin lausunto: Ei merkittävää muutosta.

• alveoliitti,

vaikka kirjoittaja on erimieltä tai oikeastaan hän ei ole, kyseessä on siis paradoksi:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000019707248

"Faktatiedossa" sanotaan:
      "Ja ylisuuri magrofagivoittoisuus työpaikka-altistuksen jälkeen seuraavana päivänä otetusta BAL-näytteestä näyttää löytyvän jokaisen tuntemani homeallergikon BAL-tuloksista."

Eli näitä kaikkia on kusetettu, kun on sanottu, että eipä ole alveoliittia. Ovat siis erikoistuneet ottamaan BAL-näytteen työpaikka-altistuksen jälkeisenä päivänä. HYI! HYI!, kuinka häpeällistä toimintaa! Kyseessä on siis keuhkorakkulatulehduksen alku eli primäärivaihe, joka on epäspesifinen ja siitä huolehtivat nimenomaan makrofagit ja neurtrofiilit. Pitäisi aina altistaa riittävän kauan, jotta tulehdus menisi riittävän pitkälle eli lymfosytoosivaiheeseen. Kuinka kauan? Varmaan yksilöllistä paljonkin! Muuta en tiedä kuin itseni kohdalla, että BAL-tutkimus minulle tehtiin 11 vrk:n kuluttua kaasutusten aloittamisesta. Minä olen sikäli poikkeus sinä suhteessa, että minä olin jo herkistynyt silloin A. fumigatukselle, kun menin kosteusvaurioiseen työpaikkaani. Todella herkkä olin siinä vaiheessa A. fumigatukselle, kun Piipari (R.I.P.) aloitti kaasutukseni työterveyslaitoksella, vaikka olinkin ehtinyt olla jo vuoden altisteettomassa työympäristössä.

Toinen vaihe keuhkorakkulatulehduksessa onkin sitten spesifinen vaihe ja siihen osallistuvat IgG ja lymfosyytit. Jos tämä tulehdus kestää niin kauan, että CD4 /CD8 menee alle 1,5, niin silloin on diagnosoitu allerginen alveoliitti. Näin ovat tutkijat päättäneet, toivottavasti selvinpäin!

Terveydenhoitojärjestelmämme siis yritää junailla niin, että BAL-tutkimus tehdään joko liian aikaisin, jolloin lymfosytoosi ei ole vielä alkanut tai sitten liian myöhään jos lymfosytoosi eli pahin tulehdus on lakannut. Ovat perhanan taitavia suunittelemaan näitä operaatioita. Operaatio yleensä onnistuu, koska sairastunut luottaa lääkäreiden rehellisyyteen.

Jos alveoliitti on kerran diagnosoitu, niin ei sitä toista kertaa kuulu enää diagnosoida, koska se on pysyvä ominaisuus!

Alveoliitikon uusi tulehduskierre alkaa aina magrofagi-vaiheella. Se on siis myös osa alveoliittikohtausta.

Kiitokset "homeherkälle", kun jo näin aikoja jo sitten kerroit, että alveoliitissa on myös makrofagi-vaihe. On siinä kyllä lymfosytoosi-vaihekin, kuten varmaan tiedät! Sinä vain luotit liikaa tuolloin ehkä lääkäreiden rehellisyyteen!

PN

• pikku Myy

Miktä kokeet pitäisi vaatia lääkäriltä, ja milloin niitä pitää ottaa?

Onko nyt liian myöhäistä, kun minut jo irtisanottiin työapkaltani, jossa sairastuin. Enhän saa samaa altistusta enää. Siinä vasta oli kunnon "myrkytyslaitos".

Minulla on kyllä aika vahva epäilys siitä, etten sairasta ainoastaan sitä TTL:llä todettua ammattiastmaa. Putuksen mukaan homeille altistunut henkilö voi sairastua sekä astmaan ETTÄ alveolittiin. Ehkä minä olen sellainen tapaus...että minulla on molempia.

• aivan varma,
        pikku Myy kirjoitti:

Miktä kokeet pitäisi vaatia lääkäriltä, ja milloin niitä pitää ottaa?

Onko nyt liian myöhäistä, kun minut jo irtisanottiin työapkaltani, jossa sairastuin. Enhän saa samaa altistusta enää. Siinä vasta oli kunnon "myrkytyslaitos".

Minulla on kyllä aika vahva epäilys siitä, etten sairasta ainoastaan sitä TTL:llä todettua ammattiastmaa. Putuksen mukaan homeille altistunut henkilö voi sairastua sekä astmaan ETTÄ alveolittiin. Ehkä minä olen sellainen tapaus...että minulla on molempia.

että sinulla on astma?

Astma on myös spesifinen sairaus. Ahtauman aiheuttajan, siis kohdallasi jonkun kosteusvauriomikrobin, spesifistä IgE-vastainetta on löydyttävä. Siis ei mikään kokonais-IgE-riitä. Sen lisäksi pitää olla keuhkoputkessa eosinofiiliaa. Sinulle tehtiin BAL! Eli oliko sinulla eosinofiiliaa BAL-nytteessä?

Kyseinen hlö, jonka nimen mainitsit, sanoi minulle, että kyllä on kosteusvauriomikrobien aiheuttamaa IgE-astmaa, jossa on mukana eosinofiilit. Hän siis vahvisti minulle allergisen astman kriteerit. Minä en ainakaan ole missään, julkaisuissa tai tavannut tai kuullut henkilöä, jolla olisi kosteusvauriomikrobien aiheuttama allerginen astma.

Ttl:n A. fumigatus-koe, jos siinä erittyy limaa ja puhallustehot laskee, EI OLE ASTMA! Eihän tällä koejärjestelyllä ole mitään tekemistä kosteusvauriokohteessa oleskelun kanssa!

Allergisen alveoliitin paheneminen saattaa aiheuttaa ennen pitkää kyllä sellaisen tilanteen, että syntyy astma. Mutta se ei synny kosteusvauriomikrobien joutumisesta keuhkoputkelle, vaan ihan normaaleista ympäristöallergeeneistä, esim. Alternaria, Cladosporium, siitepöly jne.

Ainoa nykyään (kun käry on nyt käynyt) laillinen ja inhimillinen tapa selvittää se, että onko kyseessä alveoliitti, on se, että oleskelet riittävän kauan (sekin epäinhimillistä, koska tietävät, että sinulla on alveoliitti) mieluimmin vanhassa työpaikassa ainakin 11 vrk ja sitten tehdään BAL-tutkimus. Tosin osaavat kyllä ottaa näytteen sellaisesta paikasta, missä ei ole tulehdussoluja. Mitään muuta konstia ei ole, vaikka lääkärit kyllä tietävät, mikä sinua vaivaa.

PN

• Varma?
        aivan varma, kirjoitti:

että sinulla on astma?

Astma on myös spesifinen sairaus. Ahtauman aiheuttajan, siis kohdallasi jonkun kosteusvauriomikrobin, spesifistä IgE-vastainetta on löydyttävä. Siis ei mikään kokonais-IgE-riitä. Sen lisäksi pitää olla keuhkoputkessa eosinofiiliaa. Sinulle tehtiin BAL! Eli oliko sinulla eosinofiiliaa BAL-nytteessä?

Kyseinen hlö, jonka nimen mainitsit, sanoi minulle, että kyllä on kosteusvauriomikrobien aiheuttamaa IgE-astmaa, jossa on mukana eosinofiilit. Hän siis vahvisti minulle allergisen astman kriteerit. Minä en ainakaan ole missään, julkaisuissa tai tavannut tai kuullut henkilöä, jolla olisi kosteusvauriomikrobien aiheuttama allerginen astma.

Ttl:n A. fumigatus-koe, jos siinä erittyy limaa ja puhallustehot laskee, EI OLE ASTMA! Eihän tällä koejärjestelyllä ole mitään tekemistä kosteusvauriokohteessa oleskelun kanssa!

Allergisen alveoliitin paheneminen saattaa aiheuttaa ennen pitkää kyllä sellaisen tilanteen, että syntyy astma. Mutta se ei synny kosteusvauriomikrobien joutumisesta keuhkoputkelle, vaan ihan normaaleista ympäristöallergeeneistä, esim. Alternaria, Cladosporium, siitepöly jne.

Ainoa nykyään (kun käry on nyt käynyt) laillinen ja inhimillinen tapa selvittää se, että onko kyseessä alveoliitti, on se, että oleskelet riittävän kauan (sekin epäinhimillistä, koska tietävät, että sinulla on alveoliitti) mieluimmin vanhassa työpaikassa ainakin 11 vrk ja sitten tehdään BAL-tutkimus. Tosin osaavat kyllä ottaa näytteen sellaisesta paikasta, missä ei ole tulehdussoluja. Mitään muuta konstia ei ole, vaikka lääkärit kyllä tietävät, mikä sinua vaivaa.

PN

Että astmadiagnoosiin vaaditaan spesifisen IgE:n osoittaminen. Edes ammattiastmaan?

• muisti...
        aivan varma, kirjoitti:

että sinulla on astma?

PN

" Minä en ainakaan ole missään, julkaisuissa tai tavannut tai kuullut henkilöä, jolla olisi kosteusvauriomikrobien aiheuttama allerginen astma."

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2000/250100.html

Dementoituminen voi johtua hometalojen myrkyistä

Pari vuotta sitten Nature-lehdessä julkaistiin mielenkiintoisia tuloksia, jotka osoittivat, että hermosolujen apoptoosi on yksi tärkeä syy dementiaan.

• lääkäreillä

koska itsekin sain sairaalan lääkäreiltä jo 19.6.2005 tietää, "ei sinulla mitään astmaa ole, mutta työpaikallesi et enää voi palata" diagnoosin tuo BAL-huuhtelun ja tähystyksen ja keuhkojen tietokonekuvausten ja reumakuvausten jälkeen. Makrofagejahan minulla oli 97%, solulisää ja tulehdussoluja. TTL vain tulkitsi asian, että astmaa se oli, koska siellä ei tulkita asioita mitenkään muutoin. Tästä ei kannata kenenkään enää kiisteillä, koska se nyt on niin kiistattomasti jo selvitetty. Kaikki sairaudet muuttuvat TTL:n toimesta astmaksi.

Nyt pitää vain saada heidän lopettamaan touhunsa ja heti. Siirtää kaikki ammattitautitutkimukset luotettaviin paikkoihin ja ajaa koko TTL:n toiminta alas. Sillä ei voi olla oikeutta jatkaa toimintaansa näiden asioiden jälkeen, se nyt ei yksinkertaisesti voi olla mahdollista. Tuohon organisaatioon ei voi vain vaihtaa johtoa ja ajatella, että siitä se tervehtyy. Se on kokonaisuudessaan ajettava alas ja aloitettava rehellinen työ jossakin muualla. Näitä nyt mukana olleita lääkäreitä ei saa päästää mihinkään vastaavaan työhön, jossa he pääsivät toimimaan yhteiskuntaa vastaan. Heidän paikkansa pitää jakaa niille, joilla on oikeat eettiset arvot ja rehellisyys jäljellä.

Ne lääkärit jotka tällä palstalla kirjoittavat, voisivat nyt miettiä mitä kirjoittavat ja miksi. Toimivatko he lääkäreinä, vaiko ei. Ei ole mitään syytä kivittää homesairaita, ei edes niitä jotka ovat homesairaita vain omasta mielestään. Joka sairaudessa on niitä, joiden oireet ja ongelmat sopivat myös ko. sairauteen, mutta kukaan ei tiedä onko niin. Jotkut sairastavat sairautta, jonka mukaan he sairastavat aina jotakin. Kun homesairauksista lääkärit väittävät, etteivät he voi tietää ja tutkia, antaa se näille sairastuneille mahdollisuuden sairastaa tätä sairautta, vaikka todellisuus onkin toinen. Kyllä lääkärit tietävät kuka sairastaa ja mitä ja miten elimistö näihin sairauksiin reagoi. Siksi he varmasti tietävät myös kuka sairastaa oikeaa homesairautta ja kuka ei. Ei tätä sairautta nyt niin vaikeaa olekaan tunnistaa ja sen tietävät myös rehelliset lääkärit. Mutta on hyvä suomia oikeita sairaita näiden sairastamista rakastavien sairaiden kautta. Ja näitä sairaita on siis joka sairaudessa, ei pelkästään meidän sairaudessamme.

Kun rehellisyys ei ole se pohja mille asioita rakentaa, on vaikea kertoa potilaalle suoraan tietojaa siitä, että ihan varmasti sinulla ei ole tätä sairautta. Kun potilas kertoo samat oireet kun toinen, mutta toisella ne on todennettavissa kaikin tavoin, toinen muistaa oireet joka kerta vähän eritavoin, eikä missään tutkimuksissa näy mitään, oikeasti sairastuneelta oikeilla tutkimuksilla saadaan tauti näkyviin helpostikin, mutta kun sitä ei voi kertoa, kun on menty sille tielle, ettei kukaan tiedä... niin ei sitten tiedä. Ja tätä nämä sairautta rakastavat käyttävät siekailematta hyväkseen, siinähän on sitten kaksi valehtelijaa vastakkain. Kärsijöinä me joiden sairaus on todennettavissa aivan helposti, mutta kun pitää vain valehdella!

• juttuja

Kotona altistuneilla, jotka eivät edes tiedä mitään koko TTL:stä, yleisin homesairaus on astma. Homeastma on minullakin. Siihen auttaa astmalääkkeet. Mitään alveoliitin oireita ei minulla ole edes ollut.

• tästä
        juttuja kirjoitti:

Kotona altistuneilla, jotka eivät edes tiedä mitään koko TTL:stä, yleisin homesairaus on astma. Homeastma on minullakin. Siihen auttaa astmalääkkeet. Mitään alveoliitin oireita ei minulla ole edes ollut.

mutta eipä tuo astman ja bronkiitin ja keuhkoahtauman välinen ero ollut mitenkään suuri, joten toivotaan ettet altistu uudelleen ja uudelleen, jotta tautisi myös pysyy astmana ja siihen riittää astmalääkkeet. Eikä tuo astmakaan nyt mikään pikkujuttu ole, joten en nyt vähättelisi sitäkään sairautta!

• dear dear
        juttuja kirjoitti:

kun astma on niin pikku juttu minulle, niin ou dear nyt näitä juttuja, astmaahan se VAIN on!

• vähättele
        tästä kirjoitti:

mutta eipä tuo astman ja bronkiitin ja keuhkoahtauman välinen ero ollut mitenkään suuri, joten toivotaan ettet altistu uudelleen ja uudelleen, jotta tautisi myös pysyy astmana ja siihen riittää astmalääkkeet. Eikä tuo astmakaan nyt mikään pikkujuttu ole, joten en nyt vähättelisi sitäkään sairautta!

astmaa. Kirjoitin sen, että astmalääkkeet auttavat pelkästään siksi, että diagnoosista ei ole mitään epäselvyyttä.

• sinua, viis muista
        vähättele kirjoitti:

astmaa. Kirjoitin sen, että astmalääkkeet auttavat pelkästään siksi, että diagnoosista ei ole mitään epäselvyyttä.

ja vikinät seis. !!! Se on tärkeää tuo että ITSELLÄ on kaikki hyvin. Mitä sitä sitten muiden vaivoja kuuntelemaan. Näin on hyvä ja sillä sipuli!

• homeahdistus1
        vähättele kirjoitti:

mitä nämä astmat ovat joissa diagnoosista ei ole epäselvyyttä? Kun minulla on ollut astmadiagnoosista aina vähän epäselvyyttä? En esimerkiksi histamiinialtistuksessa saa välttämättä juuri mitään reaktiota. Tai saan esimerkiksi korviin ja nenään, mutta keuhkoputket supistuvat vain ihan vähän. IgE-allergeeneilla tehdyt altistuskokeet ovat myös olleet negatiivisia.

Niin miten saadaan esiin semmoinen "selvä homeastma"? Mitä tutkimuksia silloin tehdään?

• ratkeaa

hyvin yksinkertaisesti, kun poistetaan homealtistuminen ammattitautien joukosta.

• ratkeaa KAIKKI?
        ratkeaa kirjoitti:

hyvin yksinkertaisesti, kun poistetaan homealtistuminen ammattitautien joukosta.

Kismittääkö?

• homeastma
        homeahdistus1 kirjoitti:

mitä nämä astmat ovat joissa diagnoosista ei ole epäselvyyttä? Kun minulla on ollut astmadiagnoosista aina vähän epäselvyyttä? En esimerkiksi histamiinialtistuksessa saa välttämättä juuri mitään reaktiota. Tai saan esimerkiksi korviin ja nenään, mutta keuhkoputket supistuvat vain ihan vähän. IgE-allergeeneilla tehdyt altistuskokeet ovat myös olleet negatiivisia.

Niin miten saadaan esiin semmoinen "selvä homeastma"? Mitä tutkimuksia silloin tehdään?

Minäkin olen miettinyt, että mikä olisi "selvä homeastma". Luulisin, että jos olisin sairastunut homeista (eli aina myös saisin astmaoireita homeen lähellä), ja altsituksista saamani oireet käyttäytyisivät kuten superperinteinen astma käyttäytyy, niin oloni olisi diagnoosin suhteen varmempi. Siis tyyliin: menisin kirjastoon, jossa yhtäkkiä haistaisin voimakkaan homeen hajun jossakin kohtaan. Alkaisin yskiä astmayskää, ja hetken kuluttua olisi avaavaa vetäen poistuttava kirjastosta. Kaivaisin ennen avaavan ottoa PEFmittarin takataskustani ja puhaltaessani saisin yli 15%romahtaneet PEF arvot. Sitten avaavan jälkeen arvot taas palautuisivat. Ja tietysti kuvaan kuuluisivat kaikki lääkärissä tehtävät tutkimukset, jotka täyttäisivät kiltisti KELAn astmakriteerit ja hupsista hei, olisin rehellinen homeastmaatikko!
        Jos olisin homealveoliitikko, niin luulisin että jos en "viitsisi" poistua kirjastosta riittävän nopeasti, kuume nousisi/laskisi joidenkin tuntien kuluttua, tulisi yleisoireita ja kipuja sekä hengitysoireita...jotka paranisivat parissa päivässä ainakin about (joo, tiedän että riippuu tilanteesta ja pohjakunnosta. tää on vaan teoreettinen ajatusmalli).
        MUTTA: Missään tapauksessa en saa alveoliitin oireita, vaan pikemminkin astmaoireita, ja siis saman tien - ei tuntien kuluttua. mutta PEF jököttää tyytyväisenä paikoillaa siellä missä enennekin ja jos se joskus vähän liikkuu, niin korkeintaan 10%. Sitä paitsi en tiedä, kuuluuko ei-home-astmaan keuhkokivut, niinkuin ainakin minun "homeastmaani" kuuluvat... Ja muutenkaan lääkärin testit eivät näytä selvää astmaa, vaikka toki astmalääkkeet auttaa ainakin jonkin verran. Välttäminen on silti ainoa kunnollinen hoitokeino, kortisoni vain hieman parantaa lähtötasoa.
        Niin, että varsin epäonnistunut astmaatikko olen, ainakin kelan mukaan, mutta lääkärini tosin sanoi että ihan selvää astmaa se on. Ja niin luulen sen olevanikin, homeastmaa, joka on hieman erilaista kuin normaaliastma, mutta kuitenkin astmaa...
        Mahtaako ei-homeastmassa olla keuhkokipuja, jos on esim altistunut koiralle tai siitepölylle?

• homeahdistus1
        homeastma kirjoitti:

Minäkin olen miettinyt, että mikä olisi "selvä homeastma". Luulisin, että jos olisin sairastunut homeista (eli aina myös saisin astmaoireita homeen lähellä), ja altsituksista saamani oireet käyttäytyisivät kuten superperinteinen astma käyttäytyy, niin oloni olisi diagnoosin suhteen varmempi. Siis tyyliin: menisin kirjastoon, jossa yhtäkkiä haistaisin voimakkaan homeen hajun jossakin kohtaan. Alkaisin yskiä astmayskää, ja hetken kuluttua olisi avaavaa vetäen poistuttava kirjastosta. Kaivaisin ennen avaavan ottoa PEFmittarin takataskustani ja puhaltaessani saisin yli 15%romahtaneet PEF arvot. Sitten avaavan jälkeen arvot taas palautuisivat. Ja tietysti kuvaan kuuluisivat kaikki lääkärissä tehtävät tutkimukset, jotka täyttäisivät kiltisti KELAn astmakriteerit ja hupsista hei, olisin rehellinen homeastmaatikko!
        Jos olisin homealveoliitikko, niin luulisin että jos en "viitsisi" poistua kirjastosta riittävän nopeasti, kuume nousisi/laskisi joidenkin tuntien kuluttua, tulisi yleisoireita ja kipuja sekä hengitysoireita...jotka paranisivat parissa päivässä ainakin about (joo, tiedän että riippuu tilanteesta ja pohjakunnosta. tää on vaan teoreettinen ajatusmalli).
        MUTTA: Missään tapauksessa en saa alveoliitin oireita, vaan pikemminkin astmaoireita, ja siis saman tien - ei tuntien kuluttua. mutta PEF jököttää tyytyväisenä paikoillaa siellä missä enennekin ja jos se joskus vähän liikkuu, niin korkeintaan 10%. Sitä paitsi en tiedä, kuuluuko ei-home-astmaan keuhkokivut, niinkuin ainakin minun "homeastmaani" kuuluvat... Ja muutenkaan lääkärin testit eivät näytä selvää astmaa, vaikka toki astmalääkkeet auttaa ainakin jonkin verran. Välttäminen on silti ainoa kunnollinen hoitokeino, kortisoni vain hieman parantaa lähtötasoa.
        Niin, että varsin epäonnistunut astmaatikko olen, ainakin kelan mukaan, mutta lääkärini tosin sanoi että ihan selvää astmaa se on. Ja niin luulen sen olevanikin, homeastmaa, joka on hieman erilaista kuin normaaliastma, mutta kuitenkin astmaa...
        Mahtaako ei-homeastmassa olla keuhkokipuja, jos on esim altistunut koiralle tai siitepölylle?

sitten ovat, jos pef ei laske? Oletko mitannut fev1-mittarilla?

Minulla ei ole ollut kipua keuhkoissa astmassa, edellyttäen että astmani nyt on "tavallinen" astma. Keuhkoputkissa tuntuu vähän sellaista repivää kipua, mutta se on nopeasti lievittyvää. Minulla astma oireilee lievimmillään kuivalla yskällä ja pahimmillaan sitten keuhkoputket supistuvat. Rasituksessa peffin pudotus on n. 40%. Sain silloin aikanaan diagnoosin rasitusastma, mikä oli kyllä osuva diagnoosi minulle.

Olen kyllä lukenut jostain, että rasituksessa kylmällä ilmalla pitäisi liki kaikille astmaatikoille tulla oireita.

• nimitän:
        homeahdistus1 kirjoitti:

sitten ovat, jos pef ei laske? Oletko mitannut fev1-mittarilla?

Minulla ei ole ollut kipua keuhkoissa astmassa, edellyttäen että astmani nyt on "tavallinen" astma. Keuhkoputkissa tuntuu vähän sellaista repivää kipua, mutta se on nopeasti lievittyvää. Minulla astma oireilee lievimmillään kuivalla yskällä ja pahimmillaan sitten keuhkoputket supistuvat. Rasituksessa peffin pudotus on n. 40%. Sain silloin aikanaan diagnoosin rasitusastma, mikä oli kyllä osuva diagnoosi minulle.

Olen kyllä lukenut jostain, että rasituksessa kylmällä ilmalla pitäisi liki kaikille astmaatikoille tulla oireita.

1. ärsykkeestä (kuten hometalot, hajusteet, rasitus mikäli edellä ollut altistusta)laukeavaa kuivaa yskää, siis rajuja yskänpuuskia tai pitkään jatkuvaa yskää joka hengenvedolla.
        2. Hengenahdistusta (ja joskus vinkunaa), joka harvoin saa PEFiä edes värähtämään, mutta FEV1 on lääkäreissä näyttänyt eri kerroilla 67% -71%, samoin MEFFit on samansuuntaisesti pienentyneet - selvästi mutta lievähkösti. Hengenahdistus voi olla lievää, mutta aina säännöllisesti se vie puhekyvyn (siis happea ei ole riittävästi puhumiseen tuhlattavaksi) ja joskus en voi kävelläkään kuin ihan hitaasti laahustamalla.
        (3.)Lisäksi pahimpina altistusaikoina erityisesti tietyissä rakennuksissa kitalakeni ja huuleni alkaa kihelmöidä ensin samalla tavoin kuin syödesssäni kalaa jolle olen allerginen, ja kohta alkaa yskä ja hengenahdistus. Olen huomannut sen tulevan aina uusista rakennuksista ja tulkinnut sen olevan allergiatyyppinen oire rakennuskemikaaleille. Kun sen huomaan ja häivyn, niin ehdin välttää hengenahdistuksen.

Avaava auttaa hengenahdistukseen ja yskään silloin kun ovat akuuttikohtauksena, mutta suurilla altistusmäärillä mikään ei auta varsinkaan hengenahdistukseen, jota siis voi olla joitakin vuorokausia putkeen altistuksen jälkeen. Tällöin myös keuhkojen alaosat sattuvat (polttavat) ja nukkuminen on vaikeaa. Toki akuutti yskänpuuska voi joskus raastaa keuhkoputkiakin kipeästi, mutta se on sinänäsä eri juttu.
        Tässä kaikki oireeni. Kuten näet, kuumetta ei ole, eikä muita kuin keuhko-oireita. Niin että lähinnä astmaa lienee, vaikka esim vuorokausi/altistus/rasitusvaihtelu PEFfissä ei ole lainkaan mun juttuni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3035
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1235
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1037
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      961
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      925
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      897
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      871
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      161
      841
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      784
    Aihe