Urheilijat pääsee helpommalla

kysyn vaan

Miksi ihmeessä urheilijat on niin eriarvoisessa asemassa kuin muut? Jos ne ylipäätään menee armeijaan, niin ei ne siellä montaa yötä vietä.

eipä oikein tuu mieleeni mitään perustelua, miksi niitten ammatti olis jotenkin niin paljon arvokkaampi kuin muitten.

http://www.iltalehti.fi/jaakiekko/200708106439667_jk.shtml

148

38243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuplajättipotti

Niitä ei ainoastaan vapauteta intistä. Samalla ne voi tienata miljooniaan ja säästyvät maksamasta veroja inttivuodeltaan. Se on tuplajättipotti, jos joku!

Jokisesta en ihmettelis, vaikka olis ihan oikea latva-B.

Mut noita fyysisistä syistä vapautettuja en ymmärrä: Hyvin tuntuu Mättölänkin polvet ammattilaiskoriksessa kestäneen 10 vuotta, vaikka on niistä vapautettu.

Kansalaiset ovat tasavertaisia - juhlapuheissa.

• yrjö

Sitten vielä urheilijat vievät kaikki parhaat naiset. On se niin väärin.

• kade

Taidat vain itse olla kateellinen ihmisille, jotka ovat saaneet jotain aikaa elämässään. Kaikki me, jotka itkemme urheilijoiden vapautuksia ja käytämme aikaa tälläiseen typerään kirjoitteluun olemme todellisia luusereita. Laittakaamme koko surkea sakki hame päälle.

• Kananmunapoika
        kade kirjoitti:

Taidat vain itse olla kateellinen ihmisille, jotka ovat saaneet jotain aikaa elämässään. Kaikki me, jotka itkemme urheilijoiden vapautuksia ja käytämme aikaa tälläiseen typerään kirjoitteluun olemme todellisia luusereita. Laittakaamme koko surkea sakki hame päälle.

Niin juuri, puhu vain omasta puolestasi! Pelle!

• kade kirjoitti:

Todellinen luuseri on se, joka ei saa kansalaisvelvollisuuksiaan suoritettua.

Mielestäni kansalaisvelvollisuuksista tahallisesti luistavilta pitäisi ottaa kansalaisoikeudetkin pois.

Ollipojalle antaisin vain yhden neuvon: muuta muualle.

• k0rh0nen kirjoitti:

Mielestäni kansalaisvelvollisuuksista tahallisesti luistavilta pitäisi ottaa kansalaisoikeudetkin pois.

"Todellinen luuseri on se, joka ei saa kansalaisvelvollisuuksiaan suoritettua."

Sinä taidat olla myös näitä ääri-isänmaallisia fasisteja, jotka eivät pysty hyväksymään suomalaisten miesten kieltäytymistä armeijasta millään perusteella?

"Mielestäni kansalaisvelvollisuuksista tahallisesti luistavilta pitäisi ottaa kansalaisoikeudetkin pois."

Siviilipalvelus on myös täysin sallittu palvelusmuoto, joten miksi kaikkien pitäisi mennä armeijaan? Sitä paitsi, Jokinen sai vapautuksen asevelvollisuudesta terveydellisten syiden perusteella, joten näin ollen hänen ei siis tarvitse suorittaa asepalvelusta eikä siviilipalvelusta.

"Ollipojalle antaisin vain yhden neuvon: muuta muualle."

Jokinen on jo muuttanut pois suomesta, sillä hän on asunut jo vuosia jenkkilässä NHL-uransa takia.

• DarkFear kirjoitti:

Sinä taidat olla myös näitä ääri-isänmaallisia fasisteja, jotka eivät pysty hyväksymään suomalaisten miesten kieltäytymistä armeijasta millään perusteella?

"Mielestäni kansalaisvelvollisuuksista tahallisesti luistavilta pitäisi ottaa kansalaisoikeudetkin pois."

Siviilipalvelus on myös täysin sallittu palvelusmuoto, joten miksi kaikkien pitäisi mennä armeijaan? Sitä paitsi, Jokinen sai vapautuksen asevelvollisuudesta terveydellisten syiden perusteella, joten näin ollen hänen ei siis tarvitse suorittaa asepalvelusta eikä siviilipalvelusta.

Jokinen on jo muuttanut pois suomesta, sillä hän on asunut jo vuosia jenkkilässä NHL-uransa takia.

Siviilipalvelus on yksi vaihtoehto suorittaa asepalvelus. Kunhan vaan jokainen sivari muistaisi sodan syttyesä ettei sivari ole vapautettu kriisiaikana. Kotirintamallakin tarvitaan ihmisiä, tosin muita kuin omaan napaansa katselijoita.

Jokisen lehdistölausuntojen perustella en kyllä vallesmannina hänelle myöntäisi aseenkantolupaa.
        Liekkö päähän noussut kusi ollut myös asepalveluksen esteenä?

• k0rh0nen kirjoitti:

Siviilipalvelus on yksi vaihtoehto suorittaa asepalvelus. Kunhan vaan jokainen sivari muistaisi sodan syttyesä ettei sivari ole vapautettu kriisiaikana. Kotirintamallakin tarvitaan ihmisiä, tosin muita kuin omaan napaansa katselijoita.

Jokisen lehdistölausuntojen perustella en kyllä vallesmannina hänelle myöntäisi aseenkantolupaa.
        Liekkö päähän noussut kusi ollut myös asepalveluksen esteenä?

"Siviilipalvelus on yksi vaihtoehto suorittaa asepalvelus. Kunhan vaan jokainen sivari muistaisi sodan syttyesä ettei sivari ole vapautettu kriisiaikana. Kotirintamallakin tarvitaan ihmisiä, tosin muita kuin omaan napaansa katselijoita."

Itse olen suorittanut siviilipalveluksen, mutta jos nyt saisin valita uudestaan, niin siinä tapauksessa se totaalikieltäytyminen tai vapautuksen hankkiminen olisi minun kohdallani entistäkin todennäköisempi vaihtoehto. Tässä muutama vuosi sitten rohkeus ei vielä riittänyt totaalikieltäytymiseen, mutta nyt olisin siihen täysin valmis jos tarve vaatisi. Ainakin se asia on täysin varma juttu, että minä en suostuisi puolustamaan tätä maata mistään hinnasta, enkä todellakaan suostuisi tappamaan yhtään ihmistä tämän maan itsenäisyyden puolesta.

"Jokisen lehdistölausuntojen perustella en kyllä vallesmannina hänelle myöntäisi aseenkantolupaa.
        Liekkö päähän noussut kusi ollut myös asepalveluksen esteenä?"

Tuskin Jokinen tulee aseita pahemmin tarvitsemaan, joten siitä nyt ei ole hänelle mitään haittaa jos aseenkantoluvat jäävät saamatta. Lisäksi tuolla Amerikassa niitä aseita pystyy saamaan jokainen ilman mitään erityisiä lupia.

• se, että
        yrjö kirjoitti:

Sitten vielä urheilijat vievät kaikki parhaat naiset. On se niin väärin.

urheilijat vie ne tyhmimmät pois päältä - meidän muitten pitää tsempata sitten fiksumpien kanssa...

• (niin)

voi tienata miljoonia verotta?Ainoa minkä ne saa verovapaana on se huima päiväraha.Kyllä kaikesta muusta työstä pitää normi vero maksaa.

• ......
        DarkFear kirjoitti:

"Siviilipalvelus on yksi vaihtoehto suorittaa asepalvelus. Kunhan vaan jokainen sivari muistaisi sodan syttyesä ettei sivari ole vapautettu kriisiaikana. Kotirintamallakin tarvitaan ihmisiä, tosin muita kuin omaan napaansa katselijoita."

Itse olen suorittanut siviilipalveluksen, mutta jos nyt saisin valita uudestaan, niin siinä tapauksessa se totaalikieltäytyminen tai vapautuksen hankkiminen olisi minun kohdallani entistäkin todennäköisempi vaihtoehto. Tässä muutama vuosi sitten rohkeus ei vielä riittänyt totaalikieltäytymiseen, mutta nyt olisin siihen täysin valmis jos tarve vaatisi. Ainakin se asia on täysin varma juttu, että minä en suostuisi puolustamaan tätä maata mistään hinnasta, enkä todellakaan suostuisi tappamaan yhtään ihmistä tämän maan itsenäisyyden puolesta.

"Jokisen lehdistölausuntojen perustella en kyllä vallesmannina hänelle myöntäisi aseenkantolupaa.

Tuskin Jokinen tulee aseita pahemmin tarvitsemaan, joten siitä nyt ei ole hänelle mitään haittaa jos aseenkantoluvat jäävät saamatta. Lisäksi tuolla Amerikassa niitä aseita pystyy saamaan jokainen ilman mitään erityisiä lupia.

"Ainakin se asia on täysin varma juttu, että minä en suostuisi puolustamaan tätä maata mistään hinnasta, enkä todellakaan suostuisi tappamaan yhtään ihmistä tämän maan itsenäisyyden puolesta."

Melko kärkkäitä imaisuja! Jos todellakin olet tuota mieltä niin kannattaa miettiä miksi edes asut tässä maassa! Tee Suomelle palvelus ja muuta vaikka Ruotsiin!

• ...... kirjoitti:

"Ainakin se asia on täysin varma juttu, että minä en suostuisi puolustamaan tätä maata mistään hinnasta, enkä todellakaan suostuisi tappamaan yhtään ihmistä tämän maan itsenäisyyden puolesta."

Melko kärkkäitä imaisuja! Jos todellakin olet tuota mieltä niin kannattaa miettiä miksi edes asut tässä maassa! Tee Suomelle palvelus ja muuta vaikka Ruotsiin!

"Melko kärkkäitä imaisuja! Jos todellakin olet tuota mieltä niin kannattaa miettiä miksi edes asut tässä maassa! Tee Suomelle palvelus ja muuta vaikka Ruotsiin!"

Taidat olla jotain näitä vääräuskoisia kiihkorasisteja ja ääri-isänmaallisia fasisteja, kun et pysty hyväksymään mitään eriäviä mielipiteitä tästä isänmaallisuus- ja maanpuolustusasiasta. Sinunlaisesi kusipäät taitavat arvostella ihmisten paremmuutta juuri sillä perusteella, miten tehokkaita he ovat tappamaan toisia ihmisiä mahdollisen sodan syttyessä.

Koskaan en ole suomalaisuuttani arvostanut ja olisinkin paljon mieluummin jonkun toisen maan kansalainen. Valitettavasti ruotsin kielen taitoni on aina ollut varsin heikko. Muuten Ruotsi onkin ollut aina yksi suurimmista suosikkivaltioistani kansainvälisen ja suvaitsevaisen ilmapiirinsä takia, lisäksi siellä miehiä arvostetaan vaikka he eivät olisikaan isänmaallisia ja armeijan käyneitä. Eipä tässä kurjassa suomenmaassa ole ollut ikinä mitään puolustamisen arvoista.

• Timi
        k0rh0nen kirjoitti:

on kun ei mukamas paikat kestä...voi vittu näitä selityksiä..JÄTKÄ PELAA JÄÄKIEKKOA!!!Siinähän kun ei PALJOO SATUKKAAN!(ei oo pullamössöpojasta armeijan käyntiin)Toteaa vielä lopuksi ettei asiasta enää puhuta.

• "sarkasmin LÖYÄNYT"
        kade kirjoitti:

Dorka!

• 5-vuotta sodassa Veteraani
        DarkFear kirjoitti:

Pilliin kun puhalletaan ja joudutaan tositoimiin, niin Jokinen on sijoitettuna ihan etu riviin ja vielä ilman asetta, voi, kuinka helppoa on vähä-älyisenkin taistella ja puolustaa.Näinhän se pitää ollakkin noiden luuserien suhteen.

• Sama laki kaikille

Siipeilijöitä ja luusereita koko sakki. Koko urheilu yhteiskunnan mätäpaise joka sietäis puhkaista.

• DarkFear kirjoitti:

On se kumma, kun pimeän työn tekijät eivät kehuskele yhteiskunnan vastaisilla tempuillaan, mutta asepalveluksesta sluipaavat pitävät sitä oikein kunnia-asiana.

Palveluksesta puheen ollen, olen suorittanut vapaaehtoista palvelusta 5 kertausharjoitusvuorokautta keväästä lähtien, kun elämäntilanne on sen mahdollistanut. Näistä "vuorokausista" on ollut eniten hyötyä itselleni monessakin mielessä.

• EI YMMÄRRÄ

Menköö sitten istumaan linnaan sen minun tietääkseni kuukauden, jos ei intti kelpaa tai yhdyskuntapalvelu, mut niin nää onkin vapautettuja.
        Ja mistähän syystä Idols tähti ARI vapautettiin intistä. Helvetin vellipöksy!!

• k0rh0nen kirjoitti:

On se kumma, kun pimeän työn tekijät eivät kehuskele yhteiskunnan vastaisilla tempuillaan, mutta asepalveluksesta sluipaavat pitävät sitä oikein kunnia-asiana.

Palveluksesta puheen ollen, olen suorittanut vapaaehtoista palvelusta 5 kertausharjoitusvuorokautta keväästä lähtien, kun elämäntilanne on sen mahdollistanut. Näistä "vuorokausista" on ollut eniten hyötyä itselleni monessakin mielessä.

"On se kumma, kun pimeän työn tekijät eivät kehuskele yhteiskunnan vastaisilla tempuillaan, mutta asepalveluksesta sluipaavat pitävät sitä oikein kunnia-asiana."

Ainakin minun mielestäni se asepalveluksesta kieltäytyminen on erittäin hieno asia, varsinkin suomen kaltaisessa fasistivaltiossa, jossa sitä armeijan suorittamista pidetään jonkinlaisena miehisyyden merkkinä ja yhteiskuntakelpoisuuden mittarina. Suomessa aseistakieltäytyminen vaatii jonkinlaista rohkeutta ja omien mielipiteiden säilyttämistä. On aina helppoa mennä massan mukana armeijaan, kun sillä pystyy aina miellyttämään varsinkin sodan kokeneita vanhuksia ja muita armeijamielisiä suomalaisia.

• hahhahhahahha
        DarkFear kirjoitti:

"On se kumma, kun pimeän työn tekijät eivät kehuskele yhteiskunnan vastaisilla tempuillaan, mutta asepalveluksesta sluipaavat pitävät sitä oikein kunnia-asiana."

Ainakin minun mielestäni se asepalveluksesta kieltäytyminen on erittäin hieno asia, varsinkin suomen kaltaisessa fasistivaltiossa, jossa sitä armeijan suorittamista pidetään jonkinlaisena miehisyyden merkkinä ja yhteiskuntakelpoisuuden mittarina. Suomessa aseistakieltäytyminen vaatii jonkinlaista rohkeutta ja omien mielipiteiden säilyttämistä. On aina helppoa mennä massan mukana armeijaan, kun sillä pystyy aina miellyttämään varsinkin sodan kokeneita vanhuksia ja muita armeijamielisiä suomalaisia.

olet täysin latvakakkonen!!!! hahahhahahh!!!!!
        Kommenttisi ovat täysin älyvapaita!!! ota neuvosta vaari ja vedä naru kaulaan.

• urheilu....
        kade kirjoitti:

Oikeasti tärkeää? Ei minusta muuta kuin isojen poikien ja tyttöjen leikkimistä.

• Tuplajättipotti

Ei kannata vetää takataskusta kateuskorttia, sillä se ei ole tässä valttia. En ole kade ihmisille, jotka ovat nelikymppisenä moneen kertaan leikattuja invalideja.

Olen saanut elämässäni ihan kivasti aikaan omalla alallani, enkä ole enää aikoihin tehnyt työtä toimeentulon vuoksi. Osaan myös pitää omat saavutukseni Suomen verottajan ulottumattomissa.

Minusta on silti todella outoa, että pelkkää viihdettä tarjoavat ammattiurheilijat voivat luistaa normaaleista yhteiskunnallisista velvotteista.

Ja onhan koko Suomen asevelvollisuuslaki pahasti ajastaan jäljessä. Nykyisenä tasa-arvon aikana ei ole mitään mieltä laissa, jossa asevelvollisuus määräytyy pelkän sukupuolen perusteella. Se on Suomen lainsäädännön räikein tasa-arvoepäkohta.

• sivariih
        DarkFear kirjoitti:

osittain. kyllähän se niin on ettei Suomessa yleisesti katsota hyvällä muita kuin armeijan käynneitä, mutta suunta on kuitenkin oikea. Itse olen suorittamassa siviilipalvelusta, eikä ongelmia ole oikeastaan kertaakaan tullut. Pari isänmaallishenkistä kaveria on vähän katsonut pahalla, mutta kyllä ihmiset on alkanut todella hyvin ymmärtämään/hyväksymään siviilipalveluksen vaihtoehtona, ehkä siksi että se on yleistynyt todella paljon. Ei mielestäni kannata mennä äärimmäisyyksiin ja esim. totaalikieltäytyä vain sen takia, ettei halua osallistua maan puolustukseen millään tasolla. Se on mielestäni kenkkuilua. Itse en periaatteesta halua tappaa ketään (en varsinkaan isänmaani nimessä), joten armeija ei ole oikea paikka minulle. Toisaalta ei päänikään olisi sitä varmasti kestänyt.

Hmmm... oliko muuten SKIDISTI off topic?!

• Asdertson
        kade kirjoitti:

Se vaan siitä "yleisestä" asevelvollisuudesta, joka on muuten yleinen, mutta ei koske naisia, jehovantodistajia, ahvenanmaalaisia, huippu-urheilijoita, rikosrekisterin omaavia, narkomaaneja jne.

• armeijassa 225 pv
        Asdertson kirjoitti:

Se vaan siitä "yleisestä" asevelvollisuudesta, joka on muuten yleinen, mutta ei koske naisia, jehovantodistajia, ahvenanmaalaisia, huippu-urheilijoita, rikosrekisterin omaavia, narkomaaneja jne.

Pientä selontekoa asevelvollisuudesta: ahvenanmaalaiset, siis kotipaikkaoikeuden omaavat, eivät suorita asepalvelusta Suomen armeijassa, eivät ole kutsuntavelvollisia, kylläkin suorittavat tarpeen vaatiessa kuukauden pituisen meri- tai rantavartiopalveluksen täydellä palkalla.Huippu-urheilijat ovat kutsuntavelvollisia ja kykyjensä mukaan joutuvat suorittamaan varusmiespalveluksen, siviili- tai aseettoman palveluksen. Eri luokitustunnusmerkinnöin voidaan vapautta asevelvollinen palveluksesta kokonaan, määräajaksi tai vaikkapa rauhanajan palveluksesta. Kyllä rikosrekisterissä olevat miehet ovat asevelvollisia, narkomaanit sen sijaan saavat lahes aina vaputuksen väh. rauhanajan palveluksesta. Nykyisin jehovalaiset uskontunnustajat ovat vapautettuja tarkkojen uskonnollisten todisteiden perusteella. Ei riitä vaputuksen selvityksksi sanomalla olevansa jehovalainen. Suomen kansalaisen ei tarvitse suorittaa asepalvelusta ain oastaan silloin kun hänellä on myös toisen valtakunnan kansalaisuus, asuinpaikka ratkaisee.

• Asdertson

Todellisuudessa "yleinen asevelvollisuutemme" Suomessa on jo pitkään ollut valikoivaa asevelvollisuutta.

Minulle ei löytynyt niin hyvää (teko)syytä, että olisin välttynyt 11kk palvelukselta...

No, yleninpä sentään ihan korpraaliksi asti...

• irtopaa

Siitä vaan rupeette urheilemaan jos kateus noin kovasti iskee..EI niitä pidetä arvokkaampana niitten ammattia tai mitään..mut kyse on kehityksestä..kehitys lakkaisi mikäli vuoden täysin treenamatta..on vähän eriasia olla pois koulusta/pakkaamasta maito´purkkeja riviin Fin lavalle ku olla poissa jostain lajista jossa pitää kokoajan kehittyä..se on aikarajallista..kouluun voi mennä 30 vuotiaana tai 50 vuotiaana..ja saada siltikin vielä ammatin itselleen..mut esimerkiksi jos haluat nyrkkeillä ja menestyä siinä niin et voi alottaa sitä 50 vuotiaana...ja hei..jos hieman miettii..ni mielummin mäkin esim. jos oisin jonkun firmasn toimitus johtaja ni antaisin vapauksia kunnioittavammin sille joksa treenaa vitusti esim.8-12krt viikossa ku sille joka halauaa mennä metsään sieneen..????????? JOS EI URHEILIJAT saisi armeijasta harjoitus vapaata olisi se heiltä mahdollisuuksien riistämistä PAKOLLISEN armeijan takia..että näin..siitä vaan treenailemaan..mutta ton kaltasista valittajista siihen ei ikinä ole siin'ä mittakaavassa että ansaitsisitte jotain vapauksia...Ei edes saatana golfaamiseen...

• Asdertson
        irtopaa kirjoitti:

Siitä vaan rupeette urheilemaan jos kateus noin kovasti iskee..EI niitä pidetä arvokkaampana niitten ammattia tai mitään..mut kyse on kehityksestä..kehitys lakkaisi mikäli vuoden täysin treenamatta..on vähän eriasia olla pois koulusta/pakkaamasta maito´purkkeja riviin Fin lavalle ku olla poissa jostain lajista jossa pitää kokoajan kehittyä..se on aikarajallista..kouluun voi mennä 30 vuotiaana tai 50 vuotiaana..ja saada siltikin vielä ammatin itselleen..mut esimerkiksi jos haluat nyrkkeillä ja menestyä siinä niin et voi alottaa sitä 50 vuotiaana...ja hei..jos hieman miettii..ni mielummin mäkin esim. jos oisin jonkun firmasn toimitus johtaja ni antaisin vapauksia kunnioittavammin sille joksa treenaa vitusti esim.8-12krt viikossa ku sille joka halauaa mennä metsään sieneen..????????? JOS EI URHEILIJAT saisi armeijasta harjoitus vapaata olisi se heiltä mahdollisuuksien riistämistä PAKOLLISEN armeijan takia..että näin..siitä vaan treenailemaan..mutta ton kaltasista valittajista siihen ei ikinä ole siin'ä mittakaavassa että ansaitsisitte jotain vapauksia...Ei edes saatana golfaamiseen...

"mut esimerkiksi jos haluat nyrkkeillä ja menestyä siinä niin et voi alottaa sitä 50 vuotiaana..."

Suomen armeija kestää 6-12kk. Ei siis tuota n.30v., jota ehdotit eli että inttiin joku menisi 50-vuotiaana.

Epätasa-arvoista kohtelua se ehdottomasti on, että joku seipäänheittäjä, jousiampuja tai eukonkantaja saa "urheilullisuutensa" takia käytännössä vapautuksen.

Armeija tietää KAIKILLE keskeytystä työ- tai opiskelu-uraan. Yhtä vakavaa se voi olla firman toimitusjohtajalle tai valmiille lääkärille kuin pingiksen pelaajallekin.

• Asdertson
        irtopaa kirjoitti:

"..ni mielummin mäkin esim. jos oisin jonkun firmasn toimitus johtaja ni antaisin vapauksia kunnioittavammin sille joksa treenaa vitusti esim.8-12krt viikossa ku sille joka halauaa mennä metsään sieneen"

Olisit surkea firman johtaja. Valmiiksi kohtelisit alaisiasi eriarvoisesti.

Oli minullakin duunipaikka, jossa esimies oli ketjupolttaja. Hän myönsi 4-5 kertaa päivässä 15-20 minuutin pituisia tupakkataukoja kaikille röökääjille ja meni aina mukaan itsekin. Samaan aikaan me muut, jotka eivät polttaneet, olivat tiukasti sorvin ääressä (oli vielä liukuhihnatyötä tuo kesäduuni). Olisi kai joku päivä pitänyt ottaa olkipilli suuhun ja lähteä sillä puhaltelemaan aina kun muut lähtivät tupakkatauolle.

• Nimetön
        Asdertson kirjoitti:

"mut esimerkiksi jos haluat nyrkkeillä ja menestyä siinä niin et voi alottaa sitä 50 vuotiaana..."

Suomen armeija kestää 6-12kk. Ei siis tuota n.30v., jota ehdotit eli että inttiin joku menisi 50-vuotiaana.

Epätasa-arvoista kohtelua se ehdottomasti on, että joku seipäänheittäjä, jousiampuja tai eukonkantaja saa "urheilullisuutensa" takia käytännössä vapautuksen.

Armeija tietää KAIKILLE keskeytystä työ- tai opiskelu-uraan. Yhtä vakavaa se voi olla firman toimitusjohtajalle tai valmiille lääkärille kuin pingiksen pelaajallekin.

tarkoitin et noita muita juttuja voi tehdä minkä ikäsenä vaan ..mut jos sä haluat edetä urheilu-urallas niin sun pitää tehdä se tässä ja nyt tai mahdollisuudet menee....etkö käsitä?? en tarkoittanut että armeija kestää 30vuotta..naurettavaa että voit edes ajatella noin..ja sitten EI SE OLE MITÄÄN EPÄTASA-ARVOA se tuntuu vaan susta siltä kun et ole kyseistä itse koskaan saavuttanu ja olet jotunu armeijassa olemaan saappaat mudassa kun kaverit on lähterny urheilemaan..mitä vitun syytä sulla olis ollu sieltä poistua??????????????? ne joilla on syy ne poistuu ja lähtee urheilemaan..ne joilla ei ole mitn syytä niiden ei tarvitse lähteä..et sä pomoltakaan töistä saa vapaataz jos sä sanot et muuten vaan loikoilisin paripäivää..mut sjos sun mummo on kuollu ja tarttis päästä hautajaisiin..tai jos sul on lomareissu tiedossa..niin voit hyvinkin saada vapaata..jos nää meitin urheilijat ei pääsis sielt' treenaamaan ei olis sullakaan suomen maajoukkuetta jännättävän mm-kisoissa...vaikka en tiedä oletko jääkiekon ystävä..mut kuitenkin...

• Nimetön
        Asdertson kirjoitti:

"..ni mielummin mäkin esim. jos oisin jonkun firmasn toimitus johtaja ni antaisin vapauksia kunnioittavammin sille joksa treenaa vitusti esim.8-12krt viikossa ku sille joka halauaa mennä metsään sieneen"

Oli minullakin duunipaikka, jossa esimies oli ketjupolttaja. Hän myönsi 4-5 kertaa päivässä 15-20 minuutin pituisia tupakkataukoja kaikille röökääjille ja meni aina mukaan itsekin. Samaan aikaan me muut, jotka eivät polttaneet, olivat tiukasti sorvin ääressä (oli vielä liukuhihnatyötä tuo kesäduuni). Olisi kai joku päivä pitänyt ottaa olkipilli suuhun ja lähteä sillä puhaltelemaan aina kun muut lähtivät tupakkatauolle.

joo..mut tiedäksä mitä?? tää maailma on sellanen et ne jotka on jotain ni ne on ja saa jotain..ne jotka ei..niin ei..näin se on..halautsä myöntää sitä tai et

• Nimetön
        Asdertson kirjoitti:

pakko vielä lisätä...et ton mukaanhan sun mielestä kaikki ansaitsee kaiken saman vapauden toisen kustannuksella vaikka itse ei tee mitään..kyl se niin on ET JOS JOTAIN HALUU ON MYÖS TEHTÄVÄ SEN ETEEN JOTAIN

• Nemic
        irtopaa kirjoitti:

Tuli vaan tuosta golfaamisesta mieleen, että mulla oli alaisena (silloin au-oppilaana, nykyään res alik) jätkä joka sai harva se päivä lomaa/vapaata koska golfasi SM-tasolla. =D

En siis kyseenalaista kirjoituksiasi, olen samaa mieltä että fyysisen kunnon ylläpitäminen on useassa tapauksessa tärkeämpää kuin nykypäivän armeija. Monille armeija-aika on kuntoilupiikki, mutta myös niitä löytyy jotka eivät armeijassa ehdi treenaamaan tarpeeksi/niin paljon kun ovat tottuneet/olisi tarpeen...

• MA Juri
        Nimetön kirjoitti:

tarkoitin et noita muita juttuja voi tehdä minkä ikäsenä vaan ..mut jos sä haluat edetä urheilu-urallas niin sun pitää tehdä se tässä ja nyt tai mahdollisuudet menee....etkö käsitä?? en tarkoittanut että armeija kestää 30vuotta..naurettavaa että voit edes ajatella noin..ja sitten EI SE OLE MITÄÄN EPÄTASA-ARVOA se tuntuu vaan susta siltä kun et ole kyseistä itse koskaan saavuttanu ja olet jotunu armeijassa olemaan saappaat mudassa kun kaverit on lähterny urheilemaan..mitä vitun syytä sulla olis ollu sieltä poistua??????????????? ne joilla on syy ne poistuu ja lähtee urheilemaan..ne joilla ei ole mitn syytä niiden ei tarvitse lähteä..et sä pomoltakaan töistä saa vapaataz jos sä sanot et muuten vaan loikoilisin paripäivää..mut sjos sun mummo on kuollu ja tarttis päästä hautajaisiin..tai jos sul on lomareissu tiedossa..niin voit hyvinkin saada vapaata..jos nää meitin urheilijat ei pääsis sielt' treenaamaan ei olis sullakaan suomen maajoukkuetta jännättävän mm-kisoissa...vaikka en tiedä oletko jääkiekon ystävä..mut kuitenkin...

Pipon kuminauhaa ja lopeta kiihkoilu. Kun olet jäähtynyt, niin lueppa oma kirjoituksesi uudelleen vaikka hitaasti niin huomaat, että sinunkin kannattaisi pyytää vapautusta armeijasta oikeinkirjoituskurssin takia,jottei kehityksesi jäisi enempää jälkeen.

• Tyhjät pussit
        Nemic kirjoitti:

Tuli vaan tuosta golfaamisesta mieleen, että mulla oli alaisena (silloin au-oppilaana, nykyään res alik) jätkä joka sai harva se päivä lomaa/vapaata koska golfasi SM-tasolla. =D

En siis kyseenalaista kirjoituksiasi, olen samaa mieltä että fyysisen kunnon ylläpitäminen on useassa tapauksessa tärkeämpää kuin nykypäivän armeija. Monille armeija-aika on kuntoilupiikki, mutta myös niitä löytyy jotka eivät armeijassa ehdi treenaamaan tarpeeksi/niin paljon kun ovat tottuneet/olisi tarpeen...

Meillä oli komppaniassa näitä urheilijoita jos jonkin sorttista. Ei tainnut ketään niistä SM-tasolla urheilla. Yksikin kaveri sai joka viikko vapaita Snookerin pelaamiseen, vaikka oli Suomen Rankingissä joku 50:s. Kaljaa tais sekin kaveri vaan vetää niillä harjoitusreissuilla.

Jääkiekon pelaajat sai vähän enemmän vapaata, mutta ei ne elämäntavat ainakaan mitään terveitä olleet.

• juupajoopa
        Nimetön kirjoitti:

Näinpä juuri, eli siis, jos harrastat urheilua, lajia kuin lajia, pidä huoli ettei tule ikinä 6kk breikkiä, sehän katkeaa koko ura siihen..
        Pyöräily: 6-12kk breikki intissä, eihän sen jälkeen oo ees tasapainoa jäljellä että pysyis pystyssä sillä pyörällä saati sitten jaloissa voimia moisen velttoilun jäljiltä..
        Keihään/kuulan heitto/työntö: no jumalauta, jokanen tajuu että voimathan katoaa totaalisesti kun on 6-12kk intissä, siellä vaan veltostuu ja lihakset surkastuu, toisin ku reeneissä muutamat kerrat viikossa ku kuulaa/keihästä viskotaan..

Ja juu, enempää esimerkkejä tuskin tarvitaan :)

Ja jumalauta, joka jannulle intti vapaaehtoseks..
        Ei toi nykypäivän pellekoulu liity maanpuolustukseen juuri mitenkään, joten mitä syytä..
        Kyllä tositilanteen tullen löytyy isänmaan puolustajia, itsekkin olen valmis aseeseen tarttumaan sen puolesta jos tarvis, mutta tuo valtion muodostama sirkus on aivan jostain, ja syvältä sieltä..
        Intin läpäisee jokainen helposti kuin heinänteon ellei ole aivan täysi vettynyt vätys, mutta eri asia mitä siellä oppii: ei niin mitään mitä ei perus maalais/kaupunkilaisjärki sanoisi :)

• __:___:__
        juupajoopa kirjoitti:

Näinpä juuri, eli siis, jos harrastat urheilua, lajia kuin lajia, pidä huoli ettei tule ikinä 6kk breikkiä, sehän katkeaa koko ura siihen..
        Pyöräily: 6-12kk breikki intissä, eihän sen jälkeen oo ees tasapainoa jäljellä että pysyis pystyssä sillä pyörällä saati sitten jaloissa voimia moisen velttoilun jäljiltä..
        Keihään/kuulan heitto/työntö: no jumalauta, jokanen tajuu että voimathan katoaa totaalisesti kun on 6-12kk intissä, siellä vaan veltostuu ja lihakset surkastuu, toisin ku reeneissä muutamat kerrat viikossa ku kuulaa/keihästä viskotaan..

Ei toi nykypäivän pellekoulu liity maanpuolustukseen juuri mitenkään, joten mitä syytä..
        Kyllä tositilanteen tullen löytyy isänmaan puolustajia, itsekkin olen valmis aseeseen tarttumaan sen puolesta jos tarvis, mutta tuo valtion muodostama sirkus on aivan jostain, ja syvältä sieltä..
        Intin läpäisee jokainen helposti kuin heinänteon ellei ole aivan täysi vettynyt vätys, mutta eri asia mitä siellä oppii: ei niin mitään mitä ei perus maalais/kaupunkilaisjärki sanoisi :)

Ei tarvitse olla urheilija, että armeija voi olla hyvinkin olla menestyksen esteenä. Koulusta valmistuttua täytyy suunnata heti armeijaan, mutta jos käy niin ikävästi kuin minulla niin ei pääse sinne kuin vasta puolen vuoden odottelun jälkeen. Ja tämän lisäksi toisen puoli vuotta joutuu odottelemaan armeijan jälkeen. Eihän siinä ole muuta vaihtoehtoja kuin painua töihin noiksi vapaiksi ajoiksi jos on niin onnekas että töitä on tarjolla. Tämän 2 vuoden tauon jälkeen koulun penkille palaaminen maistuu aika puulta, kun suoraa lukion jälkeen olisi jatkanut koulua melkeempä mieluusti. Kyllähän tämä näinkin menee, mutta päähäni ei vaan mahdu että mikä on se syy miksi tällainen inttipelleily on hyödyllistä.

Se myös vihastuttaa, että miksi tämä asevelvollisuus ei ole sitten edes pakollinen ihan kaikille. Jos halutaan pitää pystössä tuota idioottilaitosta niin sen saisi kärsiä mielestäni ihan jokainen. Jokaiselle löytyy jokin tehtävä oli hän missä kunnossa tahansa.

• __:___:__
        juupajoopa kirjoitti:

Ei tarvitse olla urheilija, että armeija voi olla hyvinkin olla menestyksen esteenä. Koulusta valmistuttua täytyy suunnata heti armeijaan, mutta jos käy niin ikävästi kuin minulla niin ei pääse sinne kuin vasta puolen vuoden odottelun jälkeen. Ja tämän lisäksi toisen puoli vuotta joutuu odottelemaan armeijan jälkeen. Eihän siinä ole muuta vaihtoehtoja kuin painua töihin noiksi vapaiksi ajoiksi jos on niin onnekas että töitä on tarjolla. Tämän 2 vuoden tauon jälkeen koulun penkille palaaminen maistuu aika puulta, kun suoraa lukion jälkeen olisi jatkanut koulua melkeempä mieluusti. Kyllähän tämä näinkin menee, mutta päähäni ei vaan mahdu että mikä on se syy miksi tällainen inttipelleily on hyödyllistä.

Se myös vihastuttaa, että miksi tämä asevelvollisuus ei ole sitten edes pakollinen ihan kaikille. Jos halutaan pitää pystössä tuota idioottilaitosta niin sen saisi kärsiä mielestäni ihan jokainen. Jokaiselle löytyy jokin tehtävä oli hän missä kunnossa tahansa.

Paljon hyödyllisempää olisi kuitenkin pitää vain pieni, modernin kaluston omaava ja tehokas palkka-armeija, jolle olisi todellä käyttöä esimerkiksi kansainvälisissä tehtävissä. Kansainväliset tehtävät ovat nykyään armeijan ainoita tehtäviä. Muistutettakoon vielä että muualla päin maailmaa ei enää vanhan tyylistä armeijaa tueta. Taas menemme jälkijunassa, mutta miksi ihmeessa kun tilanne on täysin yksinkertainen jopa poliitikasta vain vähän ymmärtävälle.

• näionkii
        __:___:__ kirjoitti:

Paljon hyödyllisempää olisi kuitenkin pitää vain pieni, modernin kaluston omaava ja tehokas palkka-armeija, jolle olisi todellä käyttöä esimerkiksi kansainvälisissä tehtävissä. Kansainväliset tehtävät ovat nykyään armeijan ainoita tehtäviä. Muistutettakoon vielä että muualla päin maailmaa ei enää vanhan tyylistä armeijaa tueta. Taas menemme jälkijunassa, mutta miksi ihmeessa kun tilanne on täysin yksinkertainen jopa poliitikasta vain vähän ymmärtävälle.

Muistele kuule itse hyvin vaan. Ai nykyään ei tarvita omaa armeijaa? Pienoinen vartijoista koottu joukko valmiina puolustamaan jotain rajoja jossai?!

• -.-
        Nimetön kirjoitti:

Mitenkäs sitten jos joku yrittää tehdä aktiivisesti uraa muusikkona? Silloin on vähän huonoa jos ei pääse treenaamaan ja saa nimeään joka paikassa esiin. Vuoden poissaolo piireistä tarkoittaa pienemmin tunnetulle kaverille jo käytännössä kokonaan katoamista maailmankartalta samallalailla kun urheilijoillekkin. Miettikääs vaikka The Rasmusta, pojat kanto aika muhkeasti verorahaa suomeen myytyään teinipoppia silloin kun olisi pitänyt intissä olla. En tosin mene heidän valtionpalveluksestaan takuuseen onko suoritettu vai ei mutta en käsitä missä välissä olisivat ehtineet...

• __::___::___
        näionkii kirjoitti:

Muistele kuule itse hyvin vaan. Ai nykyään ei tarvita omaa armeijaa? Pienoinen vartijoista koottu joukko valmiina puolustamaan jotain rajoja jossai?!

Puhutko suomen rajoista? Sanoisin että suomen nykyinen armeija olisi venäjän hyökätessä yhtä tyhjän kanssa. Sitäpaitsi venäjän hyökkäys on sinällään jo hyvin huvittava ajatus. Miksi ihmeessä niin iso valtio haluaisi vielä vähän lisää tilaa. Ja mikä ihme olisi niin suuri syy että jokin sivistysvaltioista olisi valmis järkyttämään rauhaa.

Ajatuksenani oli lähinnä panostaa nimenomaan euroopan ja koko maailman yhteiseen puolustukseen mahdollisia "sekoamisia" vastaan. Nykyinen armeija on kallis, hyödytön ja opiskelun hidaste. Kohta on pulaa työntekijöistä kun vanhat ikäryhmät siirtyvät eläkkeelle ja tämä armeijaan kuluva(t) 1-2 vuotta ovat yksi hidaste lisää nuorien valmistumisessa ammatteihin.

• Velvollsuus täytetty
        __:___:__ kirjoitti:

Kaikki miespuoliset ja vapaaehtoiset naisetkin suorittavat kyseisen palveluksen kunniallla loppuun.On jonkun verran sellaisia "vähä-älyisiä",huumeenkäyttäjiä,nuorisorikollisia ja muita kriminaaleja, joista vanhemmat eivät ole kiinnostaneet, ovat siis lapsilleen "alusta lähtien roiston esikuvia", tämä on päällimmäinen syy vapautuksiin tilapäisesti.

• peter pank
        Asdertson kirjoitti:

Aikanaan armeijassa ollessani. Komppanian päälikkömme totesi , kun lomat "paloivat". Suomen puolustusvoimat eivät saa olla esteenä urheilu-uralle.

• palkkasoturi

Onhan se ihmeellistä touhua kun julkimourheilijat säästyvät. Jo pitemmän aikaa on palkka-armeija ajatus ollut kansanläheinen vaihtoehto, mutta sen kustannukset siten olisivat huomattavasti suuremmat.

Kyllä näinkin pienestä valtiosta löytyy niitä sotahulluja, jotka armeijaan haluavat ja monesti myös jäävät.

Säästyttäisiin monen ihmisen itkuilta ja marisemisilta. Urheilijatkin saisivat urheilla.

• puhuvat

yleensä sivarit ja muut onnettomat jotka eivät itse halua mennä armeijaan ja vetoavat jos jonkinlaisiin syihin. Kyllä hymy sitten hyytyy kun joutuu itse kustantamaan palkka-armeijan ylläpitoa. Ellei sitten ole yhteiskunnan elätti.

• reservin vänrikki

"Kyllä näinkin pienestä valtiosta löytyy niitä sotahulluja, jotka armeijaan haluavat"????

-Vai sotahulluja!? Suomi on kalliin hinnan itsenäisyydestään maksanut ja vapautusta hinkuavien muutamien luusereiden pakoilu ei muuta miksikää sitä faktaa, että jopa 2000-luvulla Suomen nuorison maanpuolustustahto on maailman suurin. Nato ja terrorismin torjunta on muoti-ilmiötä, mutta oman puolutuksen hoitaminen ilman avun vinkumista muulta on paras henkivakuutus silloin kun on 1100 km maarajaa diktatuurilla hallittavan suurvallan kanssa. Itsenänen puolustus ja(Israelin jälkeen) maailman toiseksi suurin asevelvollisuuden suorittavien nuoren miesten osuus (yli 80%) on paras henkivakuutus. Tämän yhteisen vastuunkannon olemme veteraaneillemme velkaa.

• Suomi
        reservin vänrikki kirjoitti:

"Kyllä näinkin pienestä valtiosta löytyy niitä sotahulluja, jotka armeijaan haluavat"????

-Vai sotahulluja!? Suomi on kalliin hinnan itsenäisyydestään maksanut ja vapautusta hinkuavien muutamien luusereiden pakoilu ei muuta miksikää sitä faktaa, että jopa 2000-luvulla Suomen nuorison maanpuolustustahto on maailman suurin. Nato ja terrorismin torjunta on muoti-ilmiötä, mutta oman puolutuksen hoitaminen ilman avun vinkumista muulta on paras henkivakuutus silloin kun on 1100 km maarajaa diktatuurilla hallittavan suurvallan kanssa. Itsenänen puolustus ja(Israelin jälkeen) maailman toiseksi suurin asevelvollisuuden suorittavien nuoren miesten osuus (yli 80%) on paras henkivakuutus. Tämän yhteisen vastuunkannon olemme veteraaneillemme velkaa.

Asiaa!

• aliupseeri

Mutta antaako nykyisenlainen armeijassa annettava koulutus asevelvollisille sellaisia taitoja, joita nykyaikaisessa sodassa tarvitaan? Nykysodat soditaan ilmasta käsin ja huipputeknologialle.
        Turha on enää muistella vetaraanien saavutuksia ja käyttää niitä perusteluina yleisen asevelvollisuuden puolesta. Ajat ja olosuhteet ovat muuttuneet.
        Jos yleistä asevelvollisuutta perustellaan puolustuskyvyn ylläpitämisellä, niin silloin pitää asevelvollisten koulutuksen todella olla sellaista, joka antaa todellista kykyä puolustaa maata hyökkaystilanteessa nykytilanteessa. Itse armeijan käyneenä (97) en tähän kuitenkaan usko. Enkä usko siihenkään että viimeisen kymmenen vuoden aikana varusmieskoulutus olisi kamalasti muuttunut.
        Jos kunnollista puolustuskykyä todella halutaan yleisen asevelvollisuuden avulla pitää yllä niin silloin pitäisi jokaiselle asevelvolliselle antaa kunnollista nykyajan sodankäyntiin sopivaa koulutusta. Ja sehän se sitten maksaa. Sitä taitoa kun ei synny metsässä tetsaamalla. Palkka-armeijan kalleudesta puhutaan, mutta sillä saadaan ainakin kunnollista puolustuskykyä, sillä sinne hakeutuu alalle halukkaita ja kyvykkäitä ihmisiä (ei sinne kannattaisi ketä tahansa wannabee-Ramboja ottaa) ja pienempi porukka pystytään kouluttamaan kunnolla nykysodan taitoihin.
        Jos puolustuskyvyn osalta keskitytään vain hintaan, niin täytyy muistaa että halvalla ei hyvää saa. Kyllähän nykysysteemillä tarjotaan kaikille jonkinlaista sodankäynnin osaamista, mutta taso ei kyllä sovi enää nykypäivään.
        Usein vaikuttaakin siltä, että yleistä asevelvollisuutta puolustetaankin vain vetoamalla epämääräisesti veteraaneihin sekä ennen kaikkea vanhanaikaisiin mies-rooleihin ja velvollisuuteen osallistua yhteiskunnan rakentamiseen vastapainoksi siltä saataviin hyödykkeisiin. Mutta onko armeijan käyminen todellakin ainoa keino osoittaa kiitollisuuttaan yhteiskunnalle. Paljon hyödyllisempänä näen tältä osin juuri niin paljon halveksittujen sivarien tekememän työn vanhusten ja sairaiden hoidossa, kouluissa ym. yhteiskunnan laitoksissa. Ja jos todella verrataan niitä hyötyjä mitä yhteiskunta saa toisaalta metsässä tetsaavasta alokkaasta ja toisaalta ainaisesta työvoimapulasta kärsivän sairaanhoidon piirissä työskentelevältä sivarilta, niin ei pitäisi lopputuloksen olla epäselvä.

• Tietäjä___
        aliupseeri kirjoitti:

Mutta antaako nykyisenlainen armeijassa annettava koulutus asevelvollisille sellaisia taitoja, joita nykyaikaisessa sodassa tarvitaan? Nykysodat soditaan ilmasta käsin ja huipputeknologialle.
        Turha on enää muistella vetaraanien saavutuksia ja käyttää niitä perusteluina yleisen asevelvollisuuden puolesta. Ajat ja olosuhteet ovat muuttuneet.
        Jos yleistä asevelvollisuutta perustellaan puolustuskyvyn ylläpitämisellä, niin silloin pitää asevelvollisten koulutuksen todella olla sellaista, joka antaa todellista kykyä puolustaa maata hyökkaystilanteessa nykytilanteessa. Itse armeijan käyneenä (97) en tähän kuitenkaan usko. Enkä usko siihenkään että viimeisen kymmenen vuoden aikana varusmieskoulutus olisi kamalasti muuttunut.
        Jos kunnollista puolustuskykyä todella halutaan yleisen asevelvollisuuden avulla pitää yllä niin silloin pitäisi jokaiselle asevelvolliselle antaa kunnollista nykyajan sodankäyntiin sopivaa koulutusta. Ja sehän se sitten maksaa. Sitä taitoa kun ei synny metsässä tetsaamalla. Palkka-armeijan kalleudesta puhutaan, mutta sillä saadaan ainakin kunnollista puolustuskykyä, sillä sinne hakeutuu alalle halukkaita ja kyvykkäitä ihmisiä (ei sinne kannattaisi ketä tahansa wannabee-Ramboja ottaa) ja pienempi porukka pystytään kouluttamaan kunnolla nykysodan taitoihin.
        Jos puolustuskyvyn osalta keskitytään vain hintaan, niin täytyy muistaa että halvalla ei hyvää saa. Kyllähän nykysysteemillä tarjotaan kaikille jonkinlaista sodankäynnin osaamista, mutta taso ei kyllä sovi enää nykypäivään.
        Usein vaikuttaakin siltä, että yleistä asevelvollisuutta puolustetaankin vain vetoamalla epämääräisesti veteraaneihin sekä ennen kaikkea vanhanaikaisiin mies-rooleihin ja velvollisuuteen osallistua yhteiskunnan rakentamiseen vastapainoksi siltä saataviin hyödykkeisiin. Mutta onko armeijan käyminen todellakin ainoa keino osoittaa kiitollisuuttaan yhteiskunnalle. Paljon hyödyllisempänä näen tältä osin juuri niin paljon halveksittujen sivarien tekememän työn vanhusten ja sairaiden hoidossa, kouluissa ym. yhteiskunnan laitoksissa. Ja jos todella verrataan niitä hyötyjä mitä yhteiskunta saa toisaalta metsässä tetsaavasta alokkaasta ja toisaalta ainaisesta työvoimapulasta kärsivän sairaanhoidon piirissä työskentelevältä sivarilta, niin ei pitäisi lopputuloksen olla epäselvä.

Itse olen ihmetellyt täysin samaa asiaa. Todennäköisesti näin suurta muutosta ei kukaan ole vain innokas aloittamaan kun nykyinen järjestelmä toimii ainakin jotenkin. Jos asiasta keskusteltaisiin nykytilannetta ja tulevaisuutta ajatellen ja jätettäisiin se menneisyys ja veteraanien palvonta taka-alalle niin näissä keskusteluissa voitaisiin löytää viisaita ratkaisuja. En ymmärrä mitä hyötyä on kouluttaa nurmiporia kykkimään metsässä tussari kourassa kun ohjuksia sataa taivaalta.

• Israelissa

Jotta tasa-arvo toteutuisi, pitäisi myös naisia koskea asevelvollisuus. Näinhän Israelissakin on.

• res.vänskä

itsekkin olen miettiny urheilijoiden eriarvoisuutta.Omana inttiaikana urheilijat laitettiin auk:n tiedustelulinjalle.He olivat kyllä harjoituksissa mukana,mutta "normaalia" kasarmielämää jne he eivät viettäneet.Saivat iltapalat tupiin,pääsivät lähtemään kesken tetsauksen pois ilmoittamalla "lähden harjoittelemaan"...Toki ymmärrän sen, että jos oikeasti on menestynyt sm-tasolla,vuoden tauko harjoittelusta on liikaa.Mutta sitä en ymmärrä, miksi "meidän" urheilijoita palkittiin kersantin natsoilla urheilumenestyksen perusteella,ei sen, miten palvelus suoritettiin.Myöskään omalla johtajakaudellaan urheilijat eivät saaneet/suorittaneet johtajatehtäviä, joten miten he voivat toimia reservissä johtajina?Osasta urheilukoululaisista tulee jopa reservin upseereita.En tahdo missään nimessä mollata urheilijoita, enkä varsinkaan PV:n tukea heille,mutta pointtini on se,että mm. ylennykset pitäisivät tulla palveluksen perusteella,ei urheilusuoritusten.

• irtopaa

Toi on totta

• KUIN VESI

Eipä, puhut asiaa. Itse en todellakaan edes suostuisi toimimaan komppaniassa missä olisi sellainen tapaus päällikkönä.
        Keihäänheittäjä joukkueen johtajana ilman johtajakoulutusta, heittää suomi rynkkynsä päin vihollista muistaen vain keihäänheittotreeninsä ;D

• KUIN VESI kirjoitti:

Eipä, puhut asiaa. Itse en todellakaan edes suostuisi toimimaan komppaniassa missä olisi sellainen tapaus päällikkönä.
        Keihäänheittäjä joukkueen johtajana ilman johtajakoulutusta, heittää suomi rynkkynsä päin vihollista muistaen vain keihäänheittotreeninsä ;D

Saattaapa se kipeääkin tehdä kun liekinsammutin kolahtaa otsasta läpi:)

• Vänrikki ´84

Urheilukoulussa kaikista (komppania, vajaa 90 hemmoa) tulee tiedustelulinjan upseereita, joko alikessuja tai vänrikkejä (n. 20 äijää). Jo pääsykokeissa seulotaan ns. ei-johtaja-aines pois. Samat sotilasjohtajataidot opetellaan kuin muissakin yksiköissä, lyhyemmässä ajassa vaan. Loppuaika on varattu treenaamiselle ja kilpailemiselle. Omana palvelusaikanani yli 20 v sitten oli tosin huomattavissa, että etenkin palloilulajien poitsulla oli aika monella systeemit sekaisin; treenaaminen oli tosi velttoa, kehitystä tuskin tuli. Oliko treeni ennen inttiä ollut sen kummempaa? Epäilen. Poikkeuksena jäi mieleen mm. futari Mika Lipponen jonka treenaaminen oli aika kunniotettavaa. Ja mies kehittyi. Itse kestävyyslajin harrastajana kehityin myös, SM-mitskuja ja maajoukkue-edustuksia tuli sekä inttivuonna että seuraavina vuosina. Suomen raskas ei ollut taakka, päinvastoin. Oman ikäluokan lajin huiput samassa yksikössä kehitti kaikkia ja avarsi näköaloja.

Kertausharjoituksissa nyt myöhempinä vuosina olen pärjännyt tiedoillani ja taidoillani siinä missä normaaliyksiköissä palvelleetkin.

• irtopaa

ai et bne pääsee helpommalla..vaikka ne ois 10vuotta putkeen intissä ni ne treenaa omaa juttuaan yhdessä kuukaudessa sen verran mitä tulee intistä..et kyllä nme tekee vitusti enempi töitä ku sinä siellä armeijassa...et se siitä helposta..ja olisit iloinen..sinne ne joutuu eturintamalle sotaan sitten...

• Pappa betalar

Sotaa ei ole näillä näkymin näköpiirissä, ja jos tulisi, niin luulisitko NHL-pelaajan löytyvän etulinjasta?

"ne treenaa omaa juttuaan yhdessä kuukaudessa sen verran mitä tulee intistä"

Luulet vain. Peruste lyhyemmälle palvelukselle on yksinkertaisesti kestämätön.

"kyllä nme tekee vitusti enempi töitä ku sinä siellä armeijassa"

Saattaapa tehdäkin. Kaikki vain eivät saa valita rupeavatko urheilijoiksi vai käyvätkö kiltisti intin.

• irtopaa
        Pappa betalar kirjoitti:

Sotaa ei ole näillä näkymin näköpiirissä, ja jos tulisi, niin luulisitko NHL-pelaajan löytyvän etulinjasta?

Saattaapa tehdäkin. Kaikki vain eivät saa valita rupeavatko urheilijoiksi vai käyvätkö kiltisti intin.

Mä en luule mitn vaan tiedän omasta kokemuksesta..ja jokaisella on mahdollisuus valita..kaikki voi ruveta urheiklemaan ja yriottäämään sen sijasta että kirjottaa tänne ja valittaa siitä kun itse ei päässy harjoitus vapaalle vaikka ei siihen ois mitn syytäkään ollu...kaikki voi urheilla..kehitysmaissakin urheillaan vaikka ne on varmasti ehkä bvähän köyhempiä kuin me...vammaiset tai muuten raajarikkoiset ei kunnolla..mut ei ne mene inttiinkään

• rtyrty
        Pappa betalar kirjoitti:

Jep, kaikki eivät saa myöskään valita rupeavatko sairaaksi, vai käyvätkö kiltisti intin.

• Ei helvata sentään... Kyllä se on urheilijoidenkin käyävä asepalvelus, sillä hekin ovat samanlaisia ihmisiä kuin myökin.
      Armeijaan vaan!!!

Ja sitä paitsi ammatin valinta ei nosta arvokkuutta ihmisenä yhtään, joten turhat hössötykset pois ja inttiin vaan.

• näätis

Ja sinä väität että intti on raskaampi kuin esim. NHL ? mietippäs nyt uudelleen ja oikein järjen kanssa. NHL:ässä treenataan monta kertaa päivässä ja rankasti. Intin totuus on että huonokuntoisilla siellä kunto paranee mutta huippukuntoisilla siellä kunto heikkenee ellei treenaa omatoimisesti. Sitten vielä toinen juttu. NHL:ään pitää lähteä nuorena. Jos joku joukkue pyytää sinut 18-19v pelaamaan ja kieltäydyt armeijan takia niin toista mahdollisuutta ei välttämättä tule.

• -ea-

kumpikohan mahtaa olla hyödyllisempi? Mitä siinä jotkut jääkiekonpelaajat auttavat jos syttyy sota? Muuttavat jonnekin USA:han tai Kanadaan sotaa pakoon! (Tai asuvat jo siellä!) Jos kaikki urheilisivat sen sijaan että menisivät inttiin, Suomi jäisi puolustamatta.

• -e-

kumpikohan mahtaa olla hyödyllisempi? Mitä siinä jotkut jääkiekonpelaajat auttavat jos syttyy sota? Muuttavat jonnekin USA:han tai Kanadaan sotaa pakoon! (Tai asuvat jo siellä!) Jos kaikki urheilisivat sen sijaan että menisivät inttiin, Suomi jäisi puolustamatta.

• repair kit

huippu-urheilu luokitellaan intissä nykykäytännön mukaan sairaudeksi. Siinä syy?

• t-a valtuutettu

1.Miten asevelvollisuus voi olla 2000 Suomessa pakollinen vain toiselle sukupuolelle - kun samalla joka puolella huudetaan tasa-arvoa?

2.Miten vain toisen sukupuolen edustajat joutuvat pakosta, vankilan uhalla esim. nukkumaan ja elämään teltoissa vrk ympäri, viikkotolkulla talvellakin, syöden hernekeittoa likaisista pakeista - ILMAN PALKKAA?! kun samaan aikaan puhutaan mm. työergonomoista, 6 h työpäivistä ja palkka tasa-arvoista ?

3. Miten silti juuri sen sukupuolen edustaja, joka ei joudu pakko oloihin vrk ympäri telttaan, ilman palkkaa, voi olla tämän koko järjestelmän yli-päällikkö? Ottaen huomioon vielä sen, että kyseinen ylipäällikkö ei tv tentissä tunnistanut edes ykinkertaisinta tietoa kyseistä toisen sukupuolen, ilmaisesta, pakkolaitoksesta - eli alikessun jämiä?

5.Miten tämä yllämainittu on mahdollista? Ottaen huomioon, että YLE:n uutisissakin ynm. on kerrottu, että vastaavaa järjestelmää ei ole enää kuin Turkissa ja jossain Kyproksella länsimaista - joissa on muutenkin sitten hiuuuukan erilaiset sukupuoliroolit naisillekin ja presidentit ynm...

• Äijä24

Hienoa, että joku ajattelee meitä miehiäkin. Ihan totta hopäjät!

Eipä ole mitään naisia vastaan, PÄINVASTOIN, mutta jossainhan sitä mätää on, kun jauhetaan vaan palkka tasa-arvosta ym., maanpuolustus ja MONI muu asia unohtaen.

Eipä ole miehetkään tasa-arvoisia naisen rinnalla.

Huom. En väheksy mitenkään maanpuolustuksen merkitystä. Vaan ja ainoastaan tasa-arvoa.

• kadhurejem

Vaikka topicci käsitteleekin urheilijoiden vapauksia intin käymisessä, niin silti täytyy olla kyllä niin samaa mieltä ylläolevan kanssa. Mitä te niistä urheilijoista poraatte? Ensin pitäisi tälle asialle tehdä jotain, että toiselle sukupuolelle armeija on pakollinen ja toinen ei. Eikö siinä oikeasti ole mielestänne mitään vikaa?

Itsellä kyllä intti käytynä, ihan mukavaa ja hyvää aikaa oli. Mutta periaatteesta vaan kysyn, että onko oikeasti näin, että enemmistö ei näe mitään vikaa siinä että vain miesten on pakko mennä armeijaan, sivariin tai vankilaan; naisten ei

• Huhhuh!!

Tää keskustelu nyt vähä poikkes aiheesta mut pakkko oli kirjottaa ku tästä tasa-arvosta puhuttii et miusta sekään ei oo oikein et nainen on luotu kärsimään yksin synnytys ja sen mahdollistavat kuukautiset jne kaikki paskat jutut..miehellehä se on vaan kivaa tehä lapsia ja nainen saa kärsiä pahimman..et miusta armeija miehillä ei oo tähän verrattuna ku kärpäsen paska tapetilla. sentään on kyse vaan 6-12kk ajasta elämässä ku naisilla lähes koko elämän.. vielä tässä naistenkin pitäis armeijaan mennä...hävetkää!!!!! ja aiheeseen palatakseni kyllä urheilijat on treenaamis vapaansa ansainnu.tosin armeijan sisällä tapahtuvat ylennykset/muut palkkiot pitää ansaita siellä tapahtuvilla saavutuksilla eikä urheilu saavutuksilla jotka ei liity itse armeijaan millään tavalla.

• Kuniz
        Huhhuh!! kirjoitti:

Tää keskustelu nyt vähä poikkes aiheesta mut pakkko oli kirjottaa ku tästä tasa-arvosta puhuttii et miusta sekään ei oo oikein et nainen on luotu kärsimään yksin synnytys ja sen mahdollistavat kuukautiset jne kaikki paskat jutut..miehellehä se on vaan kivaa tehä lapsia ja nainen saa kärsiä pahimman..et miusta armeija miehillä ei oo tähän verrattuna ku kärpäsen paska tapetilla. sentään on kyse vaan 6-12kk ajasta elämässä ku naisilla lähes koko elämän.. vielä tässä naistenkin pitäis armeijaan mennä...hävetkää!!!!! ja aiheeseen palatakseni kyllä urheilijat on treenaamis vapaansa ansainnu.tosin armeijan sisällä tapahtuvat ylennykset/muut palkkiot pitää ansaita siellä tapahtuvilla saavutuksilla eikä urheilu saavutuksilla jotka ei liity itse armeijaan millään tavalla.

Siis, naista tai miestä EI OLE luotu! ME olemme kehittyneet. Kaikki noi "nainen on luotu kärsimään yksin synnytys ja sen mahdollistavat kuukautiset jne kaikki paskat jutut" ovat evoluution tulosta, eikä luomisen ihmettä.

Niin kauan kun naiset haluavat kävellä kahdella jalalla, on parempi tottua synnytyskipuihin, sillä ne ovat evoluution ja fyysisen kehityksen kompromissi, jotta luurakenne on voinut kehittyä takaraajojen varaan perustuvalle etenemistyylille.

Niin eihän se varmasti reilua ole, mutta jostain täytyy lyopua jotta jotain muuta voidaan saavuttaa. Ei minustakaan ole reilua, että silmäni ovat geeni mutaation takia vihreät, eivätkä siniste kuten isälläni. On se niin väärin ja epätasa-arvoista, että sinisiä silmiä palvotaan ja pidetään kauniina mutta ei vihreitä tai ruskeita!

• silmät saattavat
        Kuniz kirjoitti:

Siis, naista tai miestä EI OLE luotu! ME olemme kehittyneet. Kaikki noi "nainen on luotu kärsimään yksin synnytys ja sen mahdollistavat kuukautiset jne kaikki paskat jutut" ovat evoluution tulosta, eikä luomisen ihmettä.

Niin kauan kun naiset haluavat kävellä kahdella jalalla, on parempi tottua synnytyskipuihin, sillä ne ovat evoluution ja fyysisen kehityksen kompromissi, jotta luurakenne on voinut kehittyä takaraajojen varaan perustuvalle etenemistyylille.

Niin eihän se varmasti reilua ole, mutta jostain täytyy lyopua jotta jotain muuta voidaan saavuttaa. Ei minustakaan ole reilua, että silmäni ovat geeni mutaation takia vihreät, eivätkä siniste kuten isälläni. On se niin väärin ja epätasa-arvoista, että sinisiä silmiä palvotaan ja pidetään kauniina mutta ei vihreitä tai ruskeita!

olla kauniit ja yhtäläillä kaikenvärisiä silmiä pidetään kauniina, mutta kipu ei kivusta miksikään muutu, eikä tuska tuskasta. Irrelevanttia takertua siihen että tuo joku kirjoittaja sattui puhumaan "luomisesta", koska maanpuolustuksen tai tasa-arvon kannalta mokomalla erimielisyydellä ei ole mitään merkitystä, kuten ei silmien värilläkään.

• väität
        silmät saattavat kirjoitti:

olla kauniit ja yhtäläillä kaikenvärisiä silmiä pidetään kauniina, mutta kipu ei kivusta miksikään muutu, eikä tuska tuskasta. Irrelevanttia takertua siihen että tuo joku kirjoittaja sattui puhumaan "luomisesta", koska maanpuolustuksen tai tasa-arvon kannalta mokomalla erimielisyydellä ei ole mitään merkitystä, kuten ei silmien värilläkään.

ihan tosissasi että nainen joutuu kärsimään siitä lapsesta monta vuotta?

Mies kuitenkin tekee työtä saman ajan ja tuo rahaa vaimolleen ja töiden jälkeen vielä kasvattaa lastaan, kun nainen pitää kodista huolta.

Sitäpaitsi Israelissa on naisille myös pakollinen armeija. Naisille opetetaan kaikki taidot mitä miehillekin, mutta vain miehet laitetaan taistelutehtäviin tai puolustamaan jotain aseellisesti. Miehet ovat liikkuvaa sorttia, mutta naiset ovat siellä kodin puolustajia ja kotilinjojen ja huollon ylläpitäjiä. Ja siellä ollaan armeijassa muistaakseni reilu kaksi vuotta.

• väität kirjoitti:

ihan tosissasi että nainen joutuu kärsimään siitä lapsesta monta vuotta?

Mies kuitenkin tekee työtä saman ajan ja tuo rahaa vaimolleen ja töiden jälkeen vielä kasvattaa lastaan, kun nainen pitää kodista huolta.

Sitäpaitsi Israelissa on naisille myös pakollinen armeija. Naisille opetetaan kaikki taidot mitä miehillekin, mutta vain miehet laitetaan taistelutehtäviin tai puolustamaan jotain aseellisesti. Miehet ovat liikkuvaa sorttia, mutta naiset ovat siellä kodin puolustajia ja kotilinjojen ja huollon ylläpitäjiä. Ja siellä ollaan armeijassa muistaakseni reilu kaksi vuotta.

Tasa-arvoista ja muutenkin isänmaan edun mukaista olisi, että naiset kävisivät edes peruskoulutuskauden jalkaväessä. Nykyiset naisenalut oppivat liian helpolle ja eivät osaa käyttäytyä.

Nostan jokatapauksessa hattua jokaiselle naiselle joka menee suorittamaan asepalveluksen tai osallistuu vapaaehtoiseen maanpuolustustoimintaan muodossa tai muodossa.

• Ylipäällikkömme
        Huhhuh!! kirjoitti:

Aloitusviesti on täysin oikeassa! Suurin tasa-arvo ongelma!

Tätä ei voi millään verrata täysin vapaa-ehtoiseen lahjaan - lapsen saamiseen - joka on luonnon luoma biologinen juttu - ilmainen pakkoarmeija epäinhimillisissä oloissa on taas valtion luoma pakko vain toiselle sukupuolelle! Jos biologiset ynm jutut halutaan tähän vetää, niin miehet kuolevat 8 vuotta enne, joten naisille silloin saman logiikan mukaan 8 vuoden asepalvelu - on se nyt kivempaa kuin kuolleena olo...

• !!!
        Ylipäällikkömme kirjoitti:

Aloitusviesti on täysin oikeassa! Suurin tasa-arvo ongelma!

Tätä ei voi millään verrata täysin vapaa-ehtoiseen lahjaan - lapsen saamiseen - joka on luonnon luoma biologinen juttu - ilmainen pakkoarmeija epäinhimillisissä oloissa on taas valtion luoma pakko vain toiselle sukupuolelle! Jos biologiset ynm jutut halutaan tähän vetää, niin miehet kuolevat 8 vuotta enne, joten naisille silloin saman logiikan mukaan 8 vuoden asepalvelu - on se nyt kivempaa kuin kuolleena olo...

Et ole selvästikkään edes halunnut ymmärtää kirjoitusta, johon olet vastannut. kyse on siitä että jo biologisista syistä, täydellistä tasa-arvoa miesten ja naisten välillä on lähes mahdoton saavuttaa. sitä ei ainakaan saavuteta asettamalla samat velvoitteet molemmille sukupuolille, ottamatta huomioon biologisia eroja.

Lapsen hankkiminen on useimmiten vapaa ehtoista. Mutta kuukautiset kestävät lähes koko elämän, ainakin ne parhaimmat vuodet, kuukautisia tuskin kukaan nainen haluaa itselleen vapaa ehtoisesti. Ensinnäkin nehän ovat jo pelkän vuodon takia hidaste metsässä rämpimiselle. En tiedä enkä edes halua tietää, mitä naiset tekevät käytetyille siteille metsässä..

Ja toiseksi, oletko koskaan kuullut mitä tarkoittaa kuukautiskivut? Tuskinpa olet.. Joillakin naisilla ne tulevat joka kuukausi ja vaikka osalla ei kipuja olisi ollenkaan, toisilla kivut ovat lähes sietämättöiä, eikä niitä välttämättä saada edes pois pelkillä reseptittömillä kipulääkkeillä.

Kolmanneksi oletko varma että 8 vuotta pidempi elämä on etuoikeus? Mistä tiedät että kuolleena olo edes on kurjaa?

• Miesasiamies
        Huhhuh!! kirjoitti:

Naisten biologiasta johtuvilla terveysongelmilla ja valtion keinotekoisesti järjestämällä miesten uhraamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Jos haluat puhua terveysongelmista, voisit myös muistaa että miehet kuolevat paljon aikaisemmin,pojat yleisemmin jo kohdussa,ja erilaiset sairaudet vaivaavat jne.

Luuletko ehkä että kaksi ongelmaa on parempi kuin yksi ongelma? Onko järkevää järjestää miehille orjuutta sen takia että naisilla on sukupuoliperäisiä terveysongelmia? Pitäisiköhän naisillekkin järjestää pakkokoulutusta,pakkotyötä,vankilaa ja hengenvaarallista sotaa eturauhassyövän,impotenssin ym.miesten terveysongelmien takia? Logiikkasi voi johtaa siihen.

Eihän armeija toki miesten ainoa ongelma ole. Synnytyksestä puhuen, nainen saa valita hommaako lapsia vai ei,ja voi valheellisesti pakottaa miehen elatusvelvollisuuteen jos haluaa lapsia tai miehen tahtoa vastaan tehdä abortin jos ei halua. Eli siinä on toinen tasa-arvo ongelma. Mutta en halua ajautua liian kauas itse aiheesta joten jätän muut ongelmat tässä käsittelemättä.

• Miesasiamies
        Miesasiamies kirjoitti:

Naisten biologiasta johtuvilla terveysongelmilla ja valtion keinotekoisesti järjestämällä miesten uhraamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Jos haluat puhua terveysongelmista, voisit myös muistaa että miehet kuolevat paljon aikaisemmin,pojat yleisemmin jo kohdussa,ja erilaiset sairaudet vaivaavat jne.

Luuletko ehkä että kaksi ongelmaa on parempi kuin yksi ongelma? Onko järkevää järjestää miehille orjuutta sen takia että naisilla on sukupuoliperäisiä terveysongelmia? Pitäisiköhän naisillekkin järjestää pakkokoulutusta,pakkotyötä,vankilaa ja hengenvaarallista sotaa eturauhassyövän,impotenssin ym.miesten terveysongelmien takia? Logiikkasi voi johtaa siihen.

Eihän armeija toki miesten ainoa ongelma ole. Synnytyksestä puhuen, nainen saa valita hommaako lapsia vai ei,ja voi valheellisesti pakottaa miehen elatusvelvollisuuteen jos haluaa lapsia tai miehen tahtoa vastaan tehdä abortin jos ei halua. Eli siinä on toinen tasa-arvo ongelma. Mutta en halua ajautua liian kauas itse aiheesta joten jätän muut ongelmat tässä käsittelemättä.

Siis naisten terveysongelmat eivät poistu tekemällä miehistä toisen luokan kansalaisia.

Jäljelle jäävä väite mitä vielä tässä yhteydessä kuulee että seksistinen asevelvollisuus on silti oltava,siis miehille orjuutta,koska miehet kestävät sitä paremmin ja/tai ovat parempia siinä jne. Itse sanoisin että orjuus ei oikein sovi kenellekkään. Miehet ehkä kestävät paremmin niitä olosuhteita,mutta ne tuottavat silti kärsimystä miehille,ja kuten nähty on,miljoonia ja miljoonia miehiä on kuollut sodissa pelkästään viime vuosisadalla. Miehet eivät ehkä kuole yhtä helposti kuin naiset rintamalla, mutta miehet kuitenkin kuolevat,ja se ei sovi kenellekkään. Historiallisesti kuten nykyäänkin,naisista vahvimmat on säästetty pakkotyöltä,pakkokoulutukselta,vankilalta ja sodalta,mutta heikoiten sopivia miehiä ei. Sitä paitsi naiset ovat biologisesti voimakkaampia tietyillä tavoin,kuten ainakin siten että tarvitsevat vähemmän ravintoa kuin miehet.

Mutta jos naiset todella ovat tasa-arvoisia,sitten naisten täytyy olla yhtä hyviä (monet feministit rakastaisivat väittää niin) armeijassa ja sotimisessa tai edes parempia jossain muussa joka kompensoisi heikkoutta armeijassa. Muutoin on myönnettävä että naiset eivät todella ole tasa-arvoisia. Tasa-arvoista olisi järjestää naisille pakkokoulutusta ja pakkotyötä jollain sellaisella alalla johon naiset puolestaan sopivat hyvin,ehkä paremmin kuin miehet,jos naiset eivät kerran ole tasa-arvoisia armeijassa. En itse kannata sitä vaan pakkotyön,pakkokoulutuksen,vankilan,ja pakkosodan poistamista miehiltä,mikä on toinen tie tasa-arvoon.

• Miehen velvollisuudet?
        Miesasiamies kirjoitti:

JUURI NÄIN! ALOITUSVIESTIN 5 TEESIÄ OVAT VARMASTI SUURIN YKSITTÄINEN, OIKEA TASA-ARVO ONGELMA SUOMESSA!

Ja sinä lisäsit tähän erittäin painavan toisen ongelman:

"Eihän armeija toki miesten ainoa ongelma ole. Synnytyksestä puhuen, nainen saa valita hommaako lapsia vai ei,ja voi valheellisesti pakottaa miehen elatusvelvollisuuteen jos haluaa lapsia tai miehen tahtoa vastaan tehdä abortin jos ei halua. Eli siinä on toinen tasa-arvo ongelma."

NIMENOMAAN - miten h***tissä nainen saa yksin päättää abortoiko/mur***ko isän haluaman vauvan Suomessa? Entä miten ihmeessä sitten taas jos nainen päättää pitää lapsen, niin automaattisesti silloin isä on taas vastuussa lapsen elättämisestä? Ei j''''ta.

Joko aborttiin vaaditaan kumpaisenkin suostumus - ja näin myös kumapainenkin ovat lapsen eloojäädessä elatusvelvollisia - tai sitten isän tahdosta riippumatta, yksinään nainen voi abortoida lapsen tai pitää lapsen, mutta jos kerran on näin suuri päätäntövalta yksin, niin myös yksin vastaa silloin lapsesta joka tapauksessa!

Miettikää muuten tilastollisesti, että kun Suomessa tehdään yli 10 000 aborttia joka vuosi, kuinka monta miestä tuolla liikku kaduilla, jonka haluama lapsi ollaan abortoitu hänen tahdostaan riippumatta - miettikää !

Abortteja ollaan siis tehty hieman vajaa 500 000 nyt 70- luvulta alkean Suomessa - jos edes 1% näistä on sellaisia, että isä olisikin halunnut pitää lapsen - on tuolla kadulla laillisesti nykysuomessa lapsensa menettäneitä "feminismin alttarille" jo 5000 - jos taas luku on 10% - on heitä 50 000...mistähän nuo kaikki alkoholismit ja itsarit johtuvat...

• break-the-silence

Niin eikös Jokinen kävellyt Kaivohuoneelle sisään 17-vuotiaana. Erivapauksia siis löytyy, näin urheilijoille :)

• ollut kiva

olla kuuntelemassa kun tämä oojii itkee miksi hän tarvitsee vappautuksen...
      siis valehtelemassa , kyllä kai kenelle tahansa kelpaa vuoden palkka armeijan kusisten päivärahojen sijaan.
      Toivottavasti polkasevat tältä nössöltä jalan irti.

• ihan sama

En ole lukenut muita kommentteja mutta minusta urheilijoiden ja kaikki hyvä kuntoiset armeija ikäiset suomalaiset saisivat näyttää esimerkkiä, muille ja kannustaa muita. Lehdistä voi kaikki lukea kuinka suomalaisten kunto on tippunut ja paino kasvanut. Eli kaikki urheilijat kylmästi 12kk =) ....

• jombpe

Eikös suomessa ole pakollinen asevelvollisuus kaikilla palveluksiin kykenevillä miehillä.

OJ sai vapautuksen terveydellisistä syistä, mutta pystyy kuitenkin reenaan ja pelaan änärissä ihan normaalisti.

PRKL, meinasin raivosta haleta kun näin tämän uutisen!!! Puhuisivat asioista asioiden nimillä, ja kertoisivat totuuden, eikä sössöttäs mitään terveyden kustannuksella!

• raha,,,

saa ihmisestä tuollaiset puolet esiin,niin köyhyydesssä ei oo mitään häpeemistä!

• on saanut

vapautuksen joka myönnetään kerran sadassa vuodessa:
        Pää ei toimi läheskään normaali ihmisen tavalla. Aivan vesipää koko jätkä. Älkää syyttäkö systeemiä. Se on ihan oikeesti vaarallinen VESIPÄÄ!!!!!!!!!

• Jasse 68
        on saanut kirjoitti:

Pää ei toimi läheskään normaali ihmisen tavalla. Aivan vesipää koko jätkä. Älkää syyttäkö systeemiä. Se on ihan oikeesti vaarallinen VESIPÄÄ!!!!!!!!!

kirjoituksen perusteella vaikutat itse aika yksinkertaiselta. Voiko kukaan täysijärkinen ihminen pitää vaarallisena urheilijaa, joka on saanut vapautuksen armeijasta.

• floridassa :D
        on saanut kirjoitti:

eiku oikeesti kyl jääkiekkoilijoil on oikeesti ihan helvetisti kaikkia vaivoja jotka estävät intin käymisen.Nhllässä on eri saa pelata vaivaisena mutta
        armeijaa ei saa käydä vaivaisena PISTE OLLI VITUN MOVE :D

• 3-sodan veteraani

TÄMÄN VÄHÄ-ÄLYISEN KASVOILTAKIN NÄKEE, ETTEI KAIKKI OLE KOTONA, TOSI VAMMAINEN YKSILÖ.ME VETERAANIT MÄÄRÄÄMMEKIN, ET VÄLITTÖMÄSTI KUOHITTAVA, ETTEI SIKIÄ VIELÄKIN VÄHÄ-ÄLYISEMPIÄ JA LOPPUIÄKS SIPERIAAN, SIELLÄ KYLLÄ TÄLLÄISET "HAMENAISET" SAAVAT KOULUTUKSEN.MEIDÄN ARMEIJA EI TARVITSE NOIN YKSINKERTAISTA MIESTÄ, TAI JAA OSAISHAN SE JALKARÄTIT KUIVATA, JOS JOKU PITKÄÄN JAKSAIS OPETTAA.

• olet jo

päässyt sikiämään.

• Ent.Bonsori

Johan moisten kiekkohuijareiden käytöksestäkin pitäis huomata, ettei kyseiset koijarit ole mitenkään yhteiskuntakelpoisia, kuten Kamalahti ym.ym..jääkiekko on yhteiskunnan tuho ja turmio. Kaikille näille ko. huijareille kiekko anukseen, pallit pois ja venäjälle, kiitos.

• juho 40

Tämä 3-sodan veteraani vaikuttaa olevan todella yksinkertainen tapaus. Jos tälläinen tyyppi on edes läpäissyt armeijan, niin kannattaako koko armeijaa edes enää yllä pitää. Yleinen asevelvollisuus on aikansa elänyt laitos ja urheilijat ovat tehneet järkevän ratkaisun, kun eivät ole menneet inttiin.

• Res.YK.miäs.
        juho 40 kirjoitti:

Tämä 3-sodan veteraani vaikuttaa olevan todella yksinkertainen tapaus. Jos tälläinen tyyppi on edes läpäissyt armeijan, niin kannattaako koko armeijaa edes enää yllä pitää. Yleinen asevelvollisuus on aikansa elänyt laitos ja urheilijat ovat tehneet järkevän ratkaisun, kun eivät ole menneet inttiin.

Näinhän nuo sivarit asiaansa pyrkivät puolustamaan, mutta onneks sillä ei ole kovinkaan kauaskantoista vaikutusta.SIVARIHAN ON HENKILÖ, JOKA SODASSA KATSOTTIIN KÄPYKAARTILAISEKSI JA AMMUTTIIN HETI.Mielestäni siinä ei ollut mitään, mikä Suomen valtion lainsäädäntöä loukkaisi.

• Konkare
        juho 40 kirjoitti:

...mutta sodat jatkuu!! Oletko aivan kondiksessa itsekkään?

• käpykaartilaiset

ei muuta kuin saunan taa !

• Jaagoppi

Urheilijat ei tosiaankaan intissä käy kuin vähän kääntymässä. Muutenkin urheiluharrastus tuntuu pätevöittävän melkein hommaan kuin hommaan.
      Ainakin kotikunnasssani pääsee melkein mihin kunnaliseen virkaan vaan, jos vain vähän urheilee.
      On se kumma!

• tjaahas

60 % suomalaisista ei käy armeijaa, miksi siis Ollin pitäisi käydä? Missä on tasa-arvo koko armeija-asiassa?

• elmellölö**

Ehkä siksi Ollin olisi syytä käydä armeija että jos minä olen fyysisesti sairas, parantumattomasti vuosia sitä elänyt, ja haluan vapautuksen, niin mut vaaditaan älyttömiin testeihin joissa todetaan ettei sillä voi antaa vapautusta.

On se aika lapsellista että elämänsä kunnossa oleva urheilija saa itselleen vapaata. Muttei sairas ihminen, koska hän on vain tavan kansalainen

• G.I.Jane

Iltalehti: "Jokinen on yrittänyt sovitella inttipäivien suorittamista kesiin, mutta se ei ole kuitenkaan eri syistä onnistunut."

Jokinen ei koskaan ole selvinnyt playoffeihin, jos käsi olikin viime vuonna paskana niin mitenkäs kaikki edelliset kesät sitten? Lähinnä noloa yrittää selittää intin skippaamista jollain terveyteen liittyvillä syillä. Pointsit muuten J.Niemiselle, sentäs näyttää päällisin puolin tekevän mitä miehen kuuluukin. Olkoonkin että suorittaa palveluksensa paikassa josta tulee Räikkösen tasoisia johtajia..

• orjuus!!!

niinpäniin, miehen kuuluu tehdä tätä palkatonta armeijahommaa pelkästään sukupuolensa "perusteella"... se on ns. suomalaista tasa-arvoa, heh...

• G.I.Jane
        orjuus!!! kirjoitti:

niinpäniin, miehen kuuluu tehdä tätä palkatonta armeijahommaa pelkästään sukupuolensa "perusteella"... se on ns. suomalaista tasa-arvoa, heh...

Parahin nimimerkki orjuus!!!, kuka mitään tasa-arvosta puhui? Itsekin kannatan armeijapakkoa jokaikiselle suomalaiselle, poislukien oikeasti palvelukseen kykenemättömät - O.J:kin taitaa lukeutua tähän kastiin, ei vaan selittelisi mitään terveyssoopaa - fysiikaltaan tai mieleltään vajaat.

• G.I.Jane kirjoitti:

Parahin nimimerkki orjuus!!!, kuka mitään tasa-arvosta puhui? Itsekin kannatan armeijapakkoa jokaikiselle suomalaiselle, poislukien oikeasti palvelukseen kykenemättömät - O.J:kin taitaa lukeutua tähän kastiin, ei vaan selittelisi mitään terveyssoopaa - fysiikaltaan tai mieleltään vajaat.

Joskus kuulin kyseisen herran käyttäytymisestä julkisissa soittoruokaloissa ja tein omat johtopäätökseni...

• Vääpeli Holle

Ei urheiljoiden erivapaudet voi mitenkään loukata "tavallista" varusmiestä. Itse muistan hyvin miten Karjalan prikaatin huoltokomppanian urheilijat ehkä "nauttivat" urheiluvapaasta mutta vetivät omaa kidutus-treeniä joka oli tosi rankkaa.

Olen käynyt kuusi kertaa kertamassa ja ollut 16 kk YK-joukoissa enkä voi mitenkään halveksia tätä inttiajan urheilija-joukkuetta, jonka jäsenet vetivät täydet pisteet kotiin "oikeilla" metsäkeikoilla.

Ei todellakaan mitään lusmuporukkaa!

/res. vääpeli

• PartaG-sus

Vähän käy sua sääliksi. Pieni raukka....
        Eniten siksi että olet ressukka vääpeli! Hoo!

• yk-joukoissa

ollut 3 reissua (sinulla Golanin keittiökeikka?) ja kerran kertausharjoituksissa
        ja siellä oli yksi perseennuolija kertaaja taisit olla sinä joka oli natsojen perään niin että oksetti
        ei siinä mitään jos sun kanttisi ei kestä sitä
        että joku esittää mielipiteensä mutta älä vedä
        siihen mitään epäolennaisia juttuja mun mielestä
        jollakin nyt viiraa päästä eikä ranteesta

• reservin urheilu vänrikki

haista kuule kukkanen jonka söin toissa viikolla. olet tosi ahdasmielinen urheilijoita kohtaan.

• Herrakaikkitietävä

Olli on vain paskahousu. Mitä tästä sen enempää lätisemään??? Piste.

• kiristä anustasi

entäst sitten jos urheilijat pääsee helpommalla, kiristä itse anustasi ja ota kunnolla kiinni niskastasi ja urheile vaikka naapurin vanhan aijän kanssa hikeen asti. Silloin se sunkin kuntos kasvaa ja vähenee epämääräinen hiivan haju alapäässä. Tuo kikka auttaa myös muuten Status Quon kuunteluun, eli jos koet pakottavaa tarvetta kuunnella tuota bändiä, ota yksi tanko valkosipulia (noin 5-7kpl) ja vedä se jalkovälistäsi edestakaisin noin kahdeksan kertaa. Tämän jälkeen pue päällesi aidot Viivi ja Wagner alushousut ja olet tämän jälkeen suojassa tippurilta sekä kondyloomalta vaikka työkavereissasi olisi tuo sairaus saatuna raveissa vähemmistöön kuuluvalta tumma ihoisemmalta mies henkilöltä.

eli ei muuta kun antaa mennä vain poijjjat!

• Shawn_Michaels

Jos pelaa lätkää sillä tasolla, kuin Olli Jokinen. Niin miten voi olla mahdollista, että hänet vapautetaan terveydellisin perustein asepalveluksesta. Ei mahdu järkeen. Vai onko se sitä, että hänen henkinen terveytensä ei kestäisi armeijan tuomaa painetta.. Ihan uskomatonta!

• liberte!

VAPAASSA YHTEISKUNNASSA ON PALKKA-ARMEIJA. ihmiset eivät ole valtion karjaa niinkuin sosialismissa.

• vääräselkä

Olin itse aktiiviurheilija nuorena,harrastin vieläpä armeijan suosimia lajeja kuten hiihtoa ja juoksua.Intti oli loistavaa aikaa,pääsi todella helpolla, ei tarvinnut metsissä konttailla, oli erikoisruokaa. Mutta maanpuolustamisesta en oppinut mitään,suoraan vaan Auk:hon, kun oli kova kunto ja siellä palvelusta noin puolet ajasta,toinen puoli harjoittelua ja etuoikeuksista nauttimista. Urheilu on täysin yliarvostettua yhteiskunnassamme ja urheilijoiden etuoikeudet valtionpalkkoineen pöyristyttävät.Mitä nää formulakuskit yms.jotka ei oo ees veroja tänne tuoneet on tehneet verrattuna esim. Jorma Ollilaan ?

• liittyen

"Mitä nää formulakuskit yms.jotka ei oo ees veroja tänne tuoneet on tehneet verrattuna esim. Jorma Ollilaan ?"

No mietitääs... He ovat antaneet ja antavat edelleen miljoonille television katsojille jännityksellistä viihdettä ja muistuttaneet muun maalaisia Suomen olemassaolosta. Jälkimmäisestä on, vaikket sitä uskokaan, pr-hyötyä turismille ja muulle liike-elämälle.

Entiseksi aktiiviurheilijaksi vaikutat kovin urheiluvastaiselta. Totuus on, että miljoonia muita suomalaisia urheilu kiinnostaa. Miksi valittaa siitä, että Opetusministeriö käyttää oikeasti naurettavat 860 000 euroa (urheilija-apurahat 2006) ihmisiin, jotka antavat miljoonille suomalaisille jopa elinikäisiä elämyksiä.

Vertailun vuoksi Helsinkiin rakennettavan musiikkitalon hinnaksi on laskettu 106 miljoonaa euroa.

Esimerkiksi yleisurheilun MM-kisat Helsingissä tuottivat voittoa puolet tuosta tukien kokonaissummasta. Ja tähän ei tietenkään ole laskettu kisoja seuraamaan tulleiden turistien matkarahoja.

• Joups

Nii se on että urheilijat on aivan eri asemassa kuin muut. Saavat olla harjoitteluvapaalla monena iltana viikossa ja toisinaan nukkuvat koko vapaan ajan tuvassaan.

• Minä tiedän

Ei siinä touhussa muutenkaan ole mitään tolkkua. Valehtelevat kaikessa päin naamaa, ja väittävät että kyse on "maanpuolustuksesta" vaikka tosiasiassa koulutetaan hyökkäysjoukkoja. Kyllä tosiasia on se, että sivari on sankari ja totaalikieltäytyjä tosimies!

• ja totaali tosimies!
        Minä tiedän kirjoitti:

Ei siinä touhussa muutenkaan ole mitään tolkkua. Valehtelevat kaikessa päin naamaa, ja väittävät että kyse on "maanpuolustuksesta" vaikka tosiasiassa koulutetaan hyökkäysjoukkoja. Kyllä tosiasia on se, että sivari on sankari ja totaalikieltäytyjä tosimies!

Noinha se vaan nykyään menee!!

• ja tosimies käy intin
        ja totaali tosimies! kirjoitti:

• RAUTANYRKKI
        ja tosimies käy intin kirjoitti:

JEP TOSIMIES KÄY TODELLAKIN INTIN ! ITSENÄINEN SUOMI!

• hyi olkoon

yleinen asevelvollisuus on syytä jo viimeinkin lakkauttaa.

• Konstaapeli

Juurikin nämä vapaan kasvatuksen saaneet penikat ovat kuria ja järjestystä vastaan, miksi....no juurikin, kun kotona opetetaan ja käytetään huumeita ym.ym.penikoista tulee pääsääntöisesti passiivi kansalaisia ja rikollisia. Tämä on tutkittua asiaa..

• mies49

On selvää että Olli Jokisen fyysinen kunto ei estä asepalveluksen suorittamista. Muiden "huippu-urheilijoiden tapaan" Jokinen näyttelee palvelushalukasta mutta keplottelee itsensä irti palveluksesta. Oma tilipussi on tietenkin lähempänä, kuin kansalaisvelvollisuus. Ei voi kuin ihmetellä mistä syystä urheilijat ja taiteilijat ovat saaneet tämän etuoikeutetun aseman. Tästäkin näkee että tasa-arvo on yhteiskunnassamme pelkkä tyhjä sana. Toiset ,esim. muusikot, pääsee palveluksesta suunnilleen ilmoittamalla ettei huvita, mutta jos joku ilmoittaa vastustavansa asepalvelusta kokonaan ja kieltäytyy, niin häkki heilahtaa.

• asevelvollisuus loppuu

Ei sille voi kommarit,eikä halosen feministipiirit mitään.

• SUOMIKONEPISTOOLI

JESS PERUSTETAAN OMA VALTIO SIVAREILLE !!!!!! SIINÄ OLISI IDEAA ?

• SUOMOLEIJONA
        SUOMIKONEPISTOOLI kirjoitti:

NIINPÄ JA PANNAAN KAIKKI MUUTKIN HIHHULIT SAMAAN VALTIOON.OLIS MUKAVA KÄYDÄ KATSOMASSA "TÄTÄ"VALTIOTA PARIN VUODEN PÄÄSTÄ !!!

• DDDDDDDDDDDDDDDDCCCCCCCCCCCCLP
        SUOMIKONEPISTOOLI kirjoitti:

NIINPÄ JA LAITETAAN KAIKKI MUUTKIN HIHHULIT SAMAAN "VALTIOON" ! OLIS MUKAVA KÄYDÄ KATSOMASSA PARIN VUODEN PÄÄSTÄ MILLE SIELLÄ NÄYTTÄÄ ? VARMAAN AIKA FREESILTÄ HEH HEH !!!!!!!!!!!

• sitten

Ahvenanmaalaiset,mustalaiset,somalit,jehovat ym. ei mene armeijaan?Vai ootko nähnyt joskus mannen tulevan vastaan jolla on armeijan "loma-asu"?Miksei urheilijat sitten saisi vapautusta?Sinäkö sen päätät kuka menee ja kuka ei?

• katsomaan VMTL!

miksi urheilijoilla ei saisi muka olla jotain vikaa mikä estää armeijassa käymisen?Vaikka Oj:lla on tod näköisesti huippukunto,niin se ei tarkoita sitä että ojolisi kykeneväinen käymään armeijaa.Ollin vamma voi olla esim jääkiekosta aiheutunut jalkavika joka estää marssimisen yms.OJ EI OLE MOVETTAJA !!!!

• inhimillinen,,

Lain tulee tosiaan olla kaikille sama. On kuitenkin kaikille hyväksi että huippu urheilijat saavat treenata tehokkaasti. Tämä ei onnistu armeija-aikana. Lakia olisi siis väljennettävä siten että urheilun takia saisi lykkäystä tiettyyn pisteeseen asti ja sitten jos vielä on huipulla niin vapautetaan kokonaan. Tai sitten jokin vanhuusiän yhdyskuntapalvelu....

Joka tapauksessa on kurjaa lukea kuinka valitetaan kateellisesti että "Miksi toi ei joudu kun minäkin....". Edelleen verrataan jotain yksityisyrittäjää Lapinjärvellä urheilijaan joka myös harjoittaa ammattiaan. Muistakaa että jo antiikin Kreikassa urheilijat saivat erivapauksia (mm. verovapauden ja vapautuksen asepalveluksesta). Tämä johtui siitä että kaikki halusivat että oma poika menestyy muita vastaan ja tuo mainetta ja kunniaa. Niin haluamme mekin! Me emme tarvitse armeijaamme ehdottomasti yhtä Olli Jokista, mutta me haluamme huippu jääkiekkomaajoukkueen (Jos et halua niin olet vähemmistössä joten älä kommnentoi). Miksi ihmeessä meidän pitäisi moralisoida itsemme pussiin ja toimia vastoin haluamme vain jotta lapsellisesti voisimme todeta että "Kyllä tonkin pitää...". Emme kuitenkaan voi vapautta kaikkia armeijasta, sillä jotain joukkoja toki tarvitaan. Kuitenkin jos on jotain varaa vapauttaa niin otetaan huippu-urheilijat. Se on kaikille hyväksi.

Ja sitten hieman sarkasmia teille "oikeamielisillle" hurskauden perikuville jotka vaaditte tasajakoa kaikessa (kun se sopii teille) kuin viisivuotiaat:
      1.) Tasataan verot siten että rikkaat ja köyhät maksavat tasan yhtä paljon.
      2.)Ei verohelpotuksia suuryrityksille. Nokia pois Suomesta.
      3.)Naiset armeijaan.
      4.)Yms...yms.....

Vapautetaan urheilijat siksi että se on meille hyväksi. Ei siksi että se olisi heille hyväksi.

• Juki

Olen täysin samaa mieltä..
        T. Huippu urheilija

• minä....

Olen hyötynyt urheilijoista? En kerta kaikkiaan mitään. Yleensäkin naivia ajatella, että urheilijat jonkin Suomen takia tekisivät mitään, kyllä se on oma etu mikä ajaa.

• ponnistaja
        minä.... kirjoitti:

Olen hyötynyt urheilijoista? En kerta kaikkiaan mitään. Yleensäkin naivia ajatella, että urheilijat jonkin Suomen takia tekisivät mitään, kyllä se on oma etu mikä ajaa.

totta muuten on, ainahan urheilijat omaa etua ensin ajaa, niinku kaksi tyhjän puhujaa nimittäin evilä ja mononen molemmilla ei ole muuta hyvää ku poskilihakset. jotain onnenkantamoisia on joskus tullu ei muuta.

• Juki

Niin se vaan menee että huippu urheilijoita suositaan ja oikein. Harva pystyy olemaan ammattilainen ja urheilussa eläke ikä tulee aikalailla nopeasti. Armeija hidastaa huipulle nousemista.. Ei sota yhtämiestä kaipaa, siis tässä tapauksessa urheilijoita..

T: Huippu urheilija

• Juki

Niin se vaan menee että huippu urheilijoita suositaan ja oikein. Harva pystyy olemaan ammattilainen ja urheilussa eläke ikä tulee aikalailla nopeasti. Armeija hidastaa huipulle nousemista.. Ei sota yhtämiestä kaipaa, siis tässä tapauksessa urheilijoita..

T: Huippu urheilija

• jahas.

Niin se vaan menee, että huippu urheilijat ei oo sen kummempia ku ketkään muutkaan, armeijaan vaan sielähän se huippu urheilijan kuntokin vähä kasvaa.

• Juki
        jahas. kirjoitti:

Niin se vaan menee, että huippu urheilijat ei oo sen kummempia ku ketkään muutkaan, armeijaan vaan sielähän se huippu urheilijan kuntokin vähä kasvaa.

Mä treenaan kymmenekertaa viikossa noin 15-20 tuntia. Intissä ei todellakaan pysty samaan? Pystyy vetämään treenin ehkä kerran päivässä.. jos sitäkään.

• urheilukoulussa
        Juki kirjoitti:

Mä treenaan kymmenekertaa viikossa noin 15-20 tuntia. Intissä ei todellakaan pysty samaan? Pystyy vetämään treenin ehkä kerran päivässä.. jos sitäkään.

15-20h/vko pystyy taatusti treenaamaan jossakin urheilukoulussa, lepoonkin jää riittävästi aikaa.
        Jossakin LJK:ssa voisi muun palveluksen lisänä johtaa ylikuntoon tai rasitusvammoihin.

• Inttikundi

Näkyy kyllä, että olet urheilija, sillä yhdys_|_sanoja et ole ainakaan vielä kerinnyt opettelemaan. :)

• p ä i v ä p e r h o n e n

...lopullisesti armeijasta takavuosina,kun polvi oli mukamas kipee niin pahoin. Hän meni suoraan USA ammattilaiskehiin pelaamaan ja polvi olikin yhtäkkiä täysin terve ja hän kuului pelaajien parhaimmistoon.

Suomen armeija on pahasti mätääntynyt "mafian kaltainen pesäke"!

• Cloonit sisään peliin

Mitenkäs me puolustettaisiin ydinkärjiltä itteemme??? Usa ja venäjä on kavereita ja jos jompikumpi hyökkää tai joku muu maa, olemme aika pientä siellä sekamelskassa sitten.

Mielummin tehtäisiin klooniarmeija kun kerta klooneja pystytään tekemään ja on tehtykin jo, niin tehtäisiin niitä niin saataisiin jotakin täydellistä puolustusvoimaa. Eiköhän tämä ratkaise meidän maamme ongelman ja helpota meidän elämää. Ja tämä on myös täydellinen suunnitelma koska voimme lähettää suuria joukkoja puolustamaan alueita ja ei tarvitse pelätä että se oli jonkin lähisukulaisten poika joka räjähti kappaleiksi.

Hei, ei me olla enään kivikaudella, nyt me ollaan high tech kaudella, eli korkean teknologian kaudella. Kysynpä vaan miksi helvetissä me ei tehdä klooniarmeijaa jos meillä siihen on mahdollisuus.

• Mutta mistä saadaan Antero Rokan DNA?

• kyllä riittää

Pullamössö sivarit aina valittaa.....

• mahtavaa!!

Olli haistatti sitten oikein kunnolla asevelvollisuusjärjestelmälle! Hyvä Pomo!

• -jacqueline-

Siis eikös tuossa lehtijutussa sanota, että Jokinen lopetti pari viikkoa ennen alokasajan loppumista? Että ei hän koko huvista paitsi jäänyt vaan parista viikosta. Valistakaa toki jos olen väärässä. :D

• mies49

on vain osa asepalveluksesta.

• rtyuiopå

kateellisten panettelua tuo avaajan viesti. Hävettäs kirjoitella tuollaista voi reppanaa

• huoltokomppania ja vemppaa

Tiedän kiekkoilijan joka oli huoltokomppaniassa jostain syystä ja vempassa lähes joka päivä. Se ei kuitenkaan haitannut jääkiekkotreenejä eikä pelejä.

Mutta "soittomiehet" ne vasta turhaa porukkaa onkin...

• Koivu

on suorittanut armeijan. Kunnon mies!

• Inttikundi

Mullaki on TJ 0!

Eli vedetään kaikki bräntty korville ja lähetään Norjaan!!

• Kokemuksella

Urheilijat ovat siksi eri asemassa, koska vuoden tai puolen tauko harjoittelussa olisi monelle katastrofi. Urheilukoulussa suurin osa käy vuoden armeijaa, eikä heillä ole suuria tuloja.

Urheilukoulussa on vuodessa n. 140 urheilijaa. Onko se muilta pois, jos nuo 140 saavat kevyemmän varusmiepalveluksen?

Eiköhän urheilukouluun pääsevät ole ansainneet sen paikan päivittäisellä harjoittelullaan ja siihen urheiluun panostamalla.

Jos jotain urheilumenestystä halutaan nähdä, niin eikö se ole hyvä, että urheilijoiden asiaa edistetään. Ymmärtääkseni ruotsissa urheilijat vapautetaan asevelvollisuudesta. Ehkä se olisi suomessakin paras ratkaisu?!?

• "Urheilukoulussa on vuodessa n. 140 urheilijaa. Onko se muilta pois, jos nuo 140 saavat kevyemmän varusmiepalveluksen?"

Yleensä monet armeijan käyneet ovat äärimmäisen katkeria siitä, jos toiset onnistuvat pääsemään armeijassa heitä helpommalla. Tämä on myös syynä siihen, miksi hyvin monet armeijan käyneet eivät pysty hyväksymään sivareita ja totaalikieltäytyjiä, koska he ovat kateellisia siitä, kun he eivät ole joutuneet käymään läpi näitä samoja armeijan koettelemuksia.

"Jos jotain urheilumenestystä halutaan nähdä, niin eikö se ole hyvä, että urheilijoiden asiaa edistetään. Ymmärtääkseni ruotsissa urheilijat vapautetaan asevelvollisuudesta. Ehkä se olisi suomessakin paras ratkaisu?!?"

Ruotsi onkin kaikin puolin paljon parempi valtio kun tämä kurja suomenmaa, jossa armeijan käymistä pidetään tärkeämpänä asiana kun esim. urheilu-uraa, opiskeluja tai työmahdollisuuksia. Ruotsissa ketään ei pakoteta armeijaan vasten tahtoaan kuten meillä suomessa, sillä täällä ei välitetä siitä asiasta, jos miehen urheilu-ura tai muut syyt joutuvat kärsimään asepalveluksen takia. Suomessa eletään edelleen talvisodan hengessä ja vedotaan vieläkin siihen, kuinka sotaveteraanit joutuivat myös taistelemaan aikoinaan monta vuotta rintamalla parhaiden nuoruusvuosiensa aikana. Suomalaiset ovat olleet aina äärimmäisen katkeroituneita etenkin siitä asiasta, jos nuorempi sukupolvi onnistuu pääsemään helpommalla kun heidän vanhempansa ja isovanhempansa.

• ikuisesti katkera

Olin urheilija. Menin armeijaan, en kuitenkaan urheilujoukkoihin. Luvattiin, että treenaminen onnistuu toisessakin paikassa. Pakollinen vuosi intissä ja urheilu-ura pilalla. Kertaakaan en treenamaan päässyt. Hyvä, että huippu-urheilijat voivat saada vapautuksen, JA HYVÄ ETTÄ KÄYTTÄVÄT TÄTÄ MAHDOLLISUUTTA.

• miliisi

mitäs tuolla on väliä. samalla urheilijoilla jää yksi elämän parhaista kokemuksista kokematta. mahtava lastentarha tuo armeija, mutta kukaan ei voi loppujenlopuksi väittää että ei olisi kannattanut mennä. eikös pääasia ole että itse on tyytyväinen.

Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      1968
    2. Rakastan sinua

Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli
      Ikävä
      56
      1407
    3. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      201
      1224
    4. Kun viimeksi tapasit kaivattusi

Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi
      Ikävä
      56
      1152
    5. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      78
      1092
    6. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      38
      1037
    7. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      67
      947
    8. Jos lähestyisin

näyttäisitkö ovea vai vihreää valoa?
      Ikävä
      62
      946
    9. Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!

Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy
      Luterilaisuus
      212
      893
    10. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      94
      858
    Aihe