Aurauskulmien säätö

W202

Edelliset renkaat olivat kuluneet epätasaisesti edessä ja takana kuluneeta selkeästi sisäsyrjiltään.

Tuossa alla mainitsin tuosta raidetangon vaihdosta nivelineen, jolloin myös etupään aurauskulmat laittoivat säätöihin, joskaan siitä ei ole olemassa dataa.

Nyt pitäisi kuitenkin tarkistuttaa kaikki kulmat ja teettää aurauskulmien säädöt myös taakse. Mitä tulisi valvoa / huomioda jotta työ tulee kunnolla tehtyä.

Tämä siksi että on kyse "aurauskulmien säädöistä" jotka on todellisuudessa tehty varsin puutteellisesti tai suorastaan väärin. Pahimmissa tapauksissa ne ovat ainoastaan laskussa.

7

5380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • W202

      Pieni tarkennus. Piti sanoa, että > toisinaan < on kyse "aurauskulmien säädöstä"...

    • maestro2

      Siitä pyörien asennosta,ennen säätöä ja sen jälkeen,jos on kunnon korjaamo ,sen saa kyllä,ja aina kannattaa pyytää se,eihä koskaa tiedä mitä tulee jälkeen päin.. Vaik jos pyörä alkaa yllättäen muuttaa itse kulmaa,siit lapusta näkee onko sitä pyörää mahdollisesti säädetty,ja voi sitte päätellä olisko voinu jäädä säätö mutterit/pultit löysälle....... Korjaamotakuu!!!

      • W202

        Silloin kun säätöjen printattu tulos perustuu hyvin tehtyyn työhön se hyödyllinen paperi omassa huoltokansiossa.

        Kulmien mekaaninen säätö tarkoista laitteista huolimatta vaatii todellista osaajaa ja joka myös näkee myös vaivan tehdä työ kunnolla. Hyvä lopputulos vaatii usein melko paljon säätöjen uudelleen säätöä ja ruuvausta ennenkuin lopputulos on kohdillaan.

        Usein säätö saadaan kohdilleen ja kun tehdään lopullinen kiristys, niin säädöt muuttuvat ja ovatkin jo pielessä ja pitää ottaa homma uusiksi.

        Tämän vuoksi jotkin "viilarit" ottavat mittausanturit irti juri ennen lopullista kiristystä jolloin paperille saadaan tip'top tulos, joka ei välttämättä kuitenkaan vastaa todellista tulosta.

        Asiakas huomaa sen vasta myöhemmin renkaiden liiaallisena kulumisena, jollin on vaikea osoittaa syy-yhteyttä.

        Mutta on niitä hyvän työn tekijöitäkin, sellainen vain pitää löytää. Samankin firman sisällä lopputulos voi vaihdella asentajasta toiseen.


      • maestro2
        W202 kirjoitti:

        Silloin kun säätöjen printattu tulos perustuu hyvin tehtyyn työhön se hyödyllinen paperi omassa huoltokansiossa.

        Kulmien mekaaninen säätö tarkoista laitteista huolimatta vaatii todellista osaajaa ja joka myös näkee myös vaivan tehdä työ kunnolla. Hyvä lopputulos vaatii usein melko paljon säätöjen uudelleen säätöä ja ruuvausta ennenkuin lopputulos on kohdillaan.

        Usein säätö saadaan kohdilleen ja kun tehdään lopullinen kiristys, niin säädöt muuttuvat ja ovatkin jo pielessä ja pitää ottaa homma uusiksi.

        Tämän vuoksi jotkin "viilarit" ottavat mittausanturit irti juri ennen lopullista kiristystä jolloin paperille saadaan tip'top tulos, joka ei välttämättä kuitenkaan vastaa todellista tulosta.

        Asiakas huomaa sen vasta myöhemmin renkaiden liiaallisena kulumisena, jollin on vaikea osoittaa syy-yhteyttä.

        Mutta on niitä hyvän työn tekijöitäkin, sellainen vain pitää löytää. Samankin firman sisällä lopputulos voi vaihdella asentajasta toiseen.

        Ja M-B kun on vielä niitä hankalampia säädettäviä...... Mut se on ihan asentajasta kiini,niinkuin kerroit.....


      • W202
        maestro2 kirjoitti:

        Ja M-B kun on vielä niitä hankalampia säädettäviä...... Mut se on ihan asentajasta kiini,niinkuin kerroit.....

        Omassani riadetangon vaihtanut tuttu pieni korjaamo jossa pitkän linjan asentajat sääti samalla etupään. Heidän käyttämstään laitteista en ole tietoinen.

        Teetin tarkistuksen ja etu- sekä takapään säädöt erään korjaamoketjun huoltopisteessä.

        Asentaja näytti ja selitti koneen ruudulta kulmien tilanteen ennen säätöä. Katsottiin / näytti säätöpisteet myös auton alla. Yllätykseksesi hän suoritti varsinaisen säätötyön varsin nopeasti (liian?), käyttäen siihen maksimissaan vartin.

        Koukkasin kahviossa ja palatessani hän oli juuri lopettamassa takasäädön loppukiristystä jonka jälkeen irrotti anturit. Etupää oli jo tehty. Korjaamon mukaan W202'ssa takana on säädettävissä ainoastaa aurauskulma, ei muita kulmia. Lieneekö näin?

        Kiusaus on kuitenkin tarkistuttaa tulos vielä muualla, sillä alla aivan uudet renkaat.


      • kans
        W202 kirjoitti:

        Omassani riadetangon vaihtanut tuttu pieni korjaamo jossa pitkän linjan asentajat sääti samalla etupään. Heidän käyttämstään laitteista en ole tietoinen.

        Teetin tarkistuksen ja etu- sekä takapään säädöt erään korjaamoketjun huoltopisteessä.

        Asentaja näytti ja selitti koneen ruudulta kulmien tilanteen ennen säätöä. Katsottiin / näytti säätöpisteet myös auton alla. Yllätykseksesi hän suoritti varsinaisen säätötyön varsin nopeasti (liian?), käyttäen siihen maksimissaan vartin.

        Koukkasin kahviossa ja palatessani hän oli juuri lopettamassa takasäädön loppukiristystä jonka jälkeen irrotti anturit. Etupää oli jo tehty. Korjaamon mukaan W202'ssa takana on säädettävissä ainoastaa aurauskulma, ei muita kulmia. Lieneekö näin?

        Kiusaus on kuitenkin tarkistuttaa tulos vielä muualla, sillä alla aivan uudet renkaat.

        renkaan pystykulma muuttuu samalla,eli camber... Takana siis....


    • Anonyymi

      olen tässä jo kohta 13 vuotta odotellut joskoon aloittaja palaisi asiaan ja kertoisi mitä oli auraus millimetreinä ilmoitettuna

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      353
      4006
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1749
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1268
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe