Aurauskulmien säätö

W202

Edelliset renkaat olivat kuluneet epätasaisesti edessä ja takana kuluneeta selkeästi sisäsyrjiltään.

Tuossa alla mainitsin tuosta raidetangon vaihdosta nivelineen, jolloin myös etupään aurauskulmat laittoivat säätöihin, joskaan siitä ei ole olemassa dataa.

Nyt pitäisi kuitenkin tarkistuttaa kaikki kulmat ja teettää aurauskulmien säädöt myös taakse. Mitä tulisi valvoa / huomioda jotta työ tulee kunnolla tehtyä.

Tämä siksi että on kyse "aurauskulmien säädöistä" jotka on todellisuudessa tehty varsin puutteellisesti tai suorastaan väärin. Pahimmissa tapauksissa ne ovat ainoastaan laskussa.

7

5870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • W202

      Pieni tarkennus. Piti sanoa, että > toisinaan < on kyse "aurauskulmien säädöstä"...

    • maestro2

      Siitä pyörien asennosta,ennen säätöä ja sen jälkeen,jos on kunnon korjaamo ,sen saa kyllä,ja aina kannattaa pyytää se,eihä koskaa tiedä mitä tulee jälkeen päin.. Vaik jos pyörä alkaa yllättäen muuttaa itse kulmaa,siit lapusta näkee onko sitä pyörää mahdollisesti säädetty,ja voi sitte päätellä olisko voinu jäädä säätö mutterit/pultit löysälle....... Korjaamotakuu!!!

      • W202

        Silloin kun säätöjen printattu tulos perustuu hyvin tehtyyn työhön se hyödyllinen paperi omassa huoltokansiossa.

        Kulmien mekaaninen säätö tarkoista laitteista huolimatta vaatii todellista osaajaa ja joka myös näkee myös vaivan tehdä työ kunnolla. Hyvä lopputulos vaatii usein melko paljon säätöjen uudelleen säätöä ja ruuvausta ennenkuin lopputulos on kohdillaan.

        Usein säätö saadaan kohdilleen ja kun tehdään lopullinen kiristys, niin säädöt muuttuvat ja ovatkin jo pielessä ja pitää ottaa homma uusiksi.

        Tämän vuoksi jotkin "viilarit" ottavat mittausanturit irti juri ennen lopullista kiristystä jolloin paperille saadaan tip'top tulos, joka ei välttämättä kuitenkaan vastaa todellista tulosta.

        Asiakas huomaa sen vasta myöhemmin renkaiden liiaallisena kulumisena, jollin on vaikea osoittaa syy-yhteyttä.

        Mutta on niitä hyvän työn tekijöitäkin, sellainen vain pitää löytää. Samankin firman sisällä lopputulos voi vaihdella asentajasta toiseen.


      • maestro2
        W202 kirjoitti:

        Silloin kun säätöjen printattu tulos perustuu hyvin tehtyyn työhön se hyödyllinen paperi omassa huoltokansiossa.

        Kulmien mekaaninen säätö tarkoista laitteista huolimatta vaatii todellista osaajaa ja joka myös näkee myös vaivan tehdä työ kunnolla. Hyvä lopputulos vaatii usein melko paljon säätöjen uudelleen säätöä ja ruuvausta ennenkuin lopputulos on kohdillaan.

        Usein säätö saadaan kohdilleen ja kun tehdään lopullinen kiristys, niin säädöt muuttuvat ja ovatkin jo pielessä ja pitää ottaa homma uusiksi.

        Tämän vuoksi jotkin "viilarit" ottavat mittausanturit irti juri ennen lopullista kiristystä jolloin paperille saadaan tip'top tulos, joka ei välttämättä kuitenkaan vastaa todellista tulosta.

        Asiakas huomaa sen vasta myöhemmin renkaiden liiaallisena kulumisena, jollin on vaikea osoittaa syy-yhteyttä.

        Mutta on niitä hyvän työn tekijöitäkin, sellainen vain pitää löytää. Samankin firman sisällä lopputulos voi vaihdella asentajasta toiseen.

        Ja M-B kun on vielä niitä hankalampia säädettäviä...... Mut se on ihan asentajasta kiini,niinkuin kerroit.....


      • W202
        maestro2 kirjoitti:

        Ja M-B kun on vielä niitä hankalampia säädettäviä...... Mut se on ihan asentajasta kiini,niinkuin kerroit.....

        Omassani riadetangon vaihtanut tuttu pieni korjaamo jossa pitkän linjan asentajat sääti samalla etupään. Heidän käyttämstään laitteista en ole tietoinen.

        Teetin tarkistuksen ja etu- sekä takapään säädöt erään korjaamoketjun huoltopisteessä.

        Asentaja näytti ja selitti koneen ruudulta kulmien tilanteen ennen säätöä. Katsottiin / näytti säätöpisteet myös auton alla. Yllätykseksesi hän suoritti varsinaisen säätötyön varsin nopeasti (liian?), käyttäen siihen maksimissaan vartin.

        Koukkasin kahviossa ja palatessani hän oli juuri lopettamassa takasäädön loppukiristystä jonka jälkeen irrotti anturit. Etupää oli jo tehty. Korjaamon mukaan W202'ssa takana on säädettävissä ainoastaa aurauskulma, ei muita kulmia. Lieneekö näin?

        Kiusaus on kuitenkin tarkistuttaa tulos vielä muualla, sillä alla aivan uudet renkaat.


      • kans
        W202 kirjoitti:

        Omassani riadetangon vaihtanut tuttu pieni korjaamo jossa pitkän linjan asentajat sääti samalla etupään. Heidän käyttämstään laitteista en ole tietoinen.

        Teetin tarkistuksen ja etu- sekä takapään säädöt erään korjaamoketjun huoltopisteessä.

        Asentaja näytti ja selitti koneen ruudulta kulmien tilanteen ennen säätöä. Katsottiin / näytti säätöpisteet myös auton alla. Yllätykseksesi hän suoritti varsinaisen säätötyön varsin nopeasti (liian?), käyttäen siihen maksimissaan vartin.

        Koukkasin kahviossa ja palatessani hän oli juuri lopettamassa takasäädön loppukiristystä jonka jälkeen irrotti anturit. Etupää oli jo tehty. Korjaamon mukaan W202'ssa takana on säädettävissä ainoastaa aurauskulma, ei muita kulmia. Lieneekö näin?

        Kiusaus on kuitenkin tarkistuttaa tulos vielä muualla, sillä alla aivan uudet renkaat.

        renkaan pystykulma muuttuu samalla,eli camber... Takana siis....


    • Anonyymi

      olen tässä jo kohta 13 vuotta odotellut joskoon aloittaja palaisi asiaan ja kertoisi mitä oli auraus millimetreinä ilmoitettuna

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      2545
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1101
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      878
    8. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      62
      855
    9. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      851
    10. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      849
    Aihe