Aurauskulmien säätö

W202

Edelliset renkaat olivat kuluneet epätasaisesti edessä ja takana kuluneeta selkeästi sisäsyrjiltään.

Tuossa alla mainitsin tuosta raidetangon vaihdosta nivelineen, jolloin myös etupään aurauskulmat laittoivat säätöihin, joskaan siitä ei ole olemassa dataa.

Nyt pitäisi kuitenkin tarkistuttaa kaikki kulmat ja teettää aurauskulmien säädöt myös taakse. Mitä tulisi valvoa / huomioda jotta työ tulee kunnolla tehtyä.

Tämä siksi että on kyse "aurauskulmien säädöistä" jotka on todellisuudessa tehty varsin puutteellisesti tai suorastaan väärin. Pahimmissa tapauksissa ne ovat ainoastaan laskussa.

7

5783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • W202

      Pieni tarkennus. Piti sanoa, että > toisinaan < on kyse "aurauskulmien säädöstä"...

    • maestro2

      Siitä pyörien asennosta,ennen säätöä ja sen jälkeen,jos on kunnon korjaamo ,sen saa kyllä,ja aina kannattaa pyytää se,eihä koskaa tiedä mitä tulee jälkeen päin.. Vaik jos pyörä alkaa yllättäen muuttaa itse kulmaa,siit lapusta näkee onko sitä pyörää mahdollisesti säädetty,ja voi sitte päätellä olisko voinu jäädä säätö mutterit/pultit löysälle....... Korjaamotakuu!!!

      • W202

        Silloin kun säätöjen printattu tulos perustuu hyvin tehtyyn työhön se hyödyllinen paperi omassa huoltokansiossa.

        Kulmien mekaaninen säätö tarkoista laitteista huolimatta vaatii todellista osaajaa ja joka myös näkee myös vaivan tehdä työ kunnolla. Hyvä lopputulos vaatii usein melko paljon säätöjen uudelleen säätöä ja ruuvausta ennenkuin lopputulos on kohdillaan.

        Usein säätö saadaan kohdilleen ja kun tehdään lopullinen kiristys, niin säädöt muuttuvat ja ovatkin jo pielessä ja pitää ottaa homma uusiksi.

        Tämän vuoksi jotkin "viilarit" ottavat mittausanturit irti juri ennen lopullista kiristystä jolloin paperille saadaan tip'top tulos, joka ei välttämättä kuitenkaan vastaa todellista tulosta.

        Asiakas huomaa sen vasta myöhemmin renkaiden liiaallisena kulumisena, jollin on vaikea osoittaa syy-yhteyttä.

        Mutta on niitä hyvän työn tekijöitäkin, sellainen vain pitää löytää. Samankin firman sisällä lopputulos voi vaihdella asentajasta toiseen.


      • maestro2
        W202 kirjoitti:

        Silloin kun säätöjen printattu tulos perustuu hyvin tehtyyn työhön se hyödyllinen paperi omassa huoltokansiossa.

        Kulmien mekaaninen säätö tarkoista laitteista huolimatta vaatii todellista osaajaa ja joka myös näkee myös vaivan tehdä työ kunnolla. Hyvä lopputulos vaatii usein melko paljon säätöjen uudelleen säätöä ja ruuvausta ennenkuin lopputulos on kohdillaan.

        Usein säätö saadaan kohdilleen ja kun tehdään lopullinen kiristys, niin säädöt muuttuvat ja ovatkin jo pielessä ja pitää ottaa homma uusiksi.

        Tämän vuoksi jotkin "viilarit" ottavat mittausanturit irti juri ennen lopullista kiristystä jolloin paperille saadaan tip'top tulos, joka ei välttämättä kuitenkaan vastaa todellista tulosta.

        Asiakas huomaa sen vasta myöhemmin renkaiden liiaallisena kulumisena, jollin on vaikea osoittaa syy-yhteyttä.

        Mutta on niitä hyvän työn tekijöitäkin, sellainen vain pitää löytää. Samankin firman sisällä lopputulos voi vaihdella asentajasta toiseen.

        Ja M-B kun on vielä niitä hankalampia säädettäviä...... Mut se on ihan asentajasta kiini,niinkuin kerroit.....


      • W202
        maestro2 kirjoitti:

        Ja M-B kun on vielä niitä hankalampia säädettäviä...... Mut se on ihan asentajasta kiini,niinkuin kerroit.....

        Omassani riadetangon vaihtanut tuttu pieni korjaamo jossa pitkän linjan asentajat sääti samalla etupään. Heidän käyttämstään laitteista en ole tietoinen.

        Teetin tarkistuksen ja etu- sekä takapään säädöt erään korjaamoketjun huoltopisteessä.

        Asentaja näytti ja selitti koneen ruudulta kulmien tilanteen ennen säätöä. Katsottiin / näytti säätöpisteet myös auton alla. Yllätykseksesi hän suoritti varsinaisen säätötyön varsin nopeasti (liian?), käyttäen siihen maksimissaan vartin.

        Koukkasin kahviossa ja palatessani hän oli juuri lopettamassa takasäädön loppukiristystä jonka jälkeen irrotti anturit. Etupää oli jo tehty. Korjaamon mukaan W202'ssa takana on säädettävissä ainoastaa aurauskulma, ei muita kulmia. Lieneekö näin?

        Kiusaus on kuitenkin tarkistuttaa tulos vielä muualla, sillä alla aivan uudet renkaat.


      • kans
        W202 kirjoitti:

        Omassani riadetangon vaihtanut tuttu pieni korjaamo jossa pitkän linjan asentajat sääti samalla etupään. Heidän käyttämstään laitteista en ole tietoinen.

        Teetin tarkistuksen ja etu- sekä takapään säädöt erään korjaamoketjun huoltopisteessä.

        Asentaja näytti ja selitti koneen ruudulta kulmien tilanteen ennen säätöä. Katsottiin / näytti säätöpisteet myös auton alla. Yllätykseksesi hän suoritti varsinaisen säätötyön varsin nopeasti (liian?), käyttäen siihen maksimissaan vartin.

        Koukkasin kahviossa ja palatessani hän oli juuri lopettamassa takasäädön loppukiristystä jonka jälkeen irrotti anturit. Etupää oli jo tehty. Korjaamon mukaan W202'ssa takana on säädettävissä ainoastaa aurauskulma, ei muita kulmia. Lieneekö näin?

        Kiusaus on kuitenkin tarkistuttaa tulos vielä muualla, sillä alla aivan uudet renkaat.

        renkaan pystykulma muuttuu samalla,eli camber... Takana siis....


    • Anonyymi

      olen tässä jo kohta 13 vuotta odotellut joskoon aloittaja palaisi asiaan ja kertoisi mitä oli auraus millimetreinä ilmoitettuna

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1478
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1139
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      984
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      944
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      924
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe