Mutteripannu?

EspressoaHetiNyt

Tarkoitus oli mutteripannu hankkia, kaupassa vastaan tuli kahta eri kokoa: kolme- ja kuusikuppista. Joskus saattaa sellainenkin ilta löytyä, että pitäisi kahvit tarjoilla neljälle-viidelle ihmiselle, mutta yleensä kestitän vain itseäni. Miten on, kumpikos koko sitä nyt sitten kannattaa ostaa? Jos pääsääntöisesti keittelee yhtä-kahta kuppia kerrallaan, niin onko lopputulos surkea ellei jopa katastrofaalinen jos sitä yrittää isomman pannun kanssa säätää?

10

5056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patterimunnu

      Itse lopetin mutteripannun käytön nuoruudessani - todettuani mm., ettei sillä saa cremaa. Nyt olen kolmisenkymmentä vuotta käyttänyt sähköpumppuisia laitteita, joista cremaa syntyy.
      Mutta järkeilisin, että kahden kupin mutteri on järkevin sinun tapauksessasi. Jos on kolmas tai neljäs juoja, keität vain heti uuden satsin.

      • ....................

        tulee noin ehkä desi kahvia. Itse huitaisen mokoman lirauksen kerralla huiviin ja kahvihammasta jää yleensä vielä kolottelemaan. Olisi pitänyt ostaa itselle se 6 kupin versio.

        Mitäs ihmeellistä siinä cremassa on? Sehän on vain hienoakahvivaahtoa, jonka puuttuminen ei vaikuta kuin ulkonäköön mielestäni.


      • Crema*
        .................... kirjoitti:

        tulee noin ehkä desi kahvia. Itse huitaisen mokoman lirauksen kerralla huiviin ja kahvihammasta jää yleensä vielä kolottelemaan. Olisi pitänyt ostaa itselle se 6 kupin versio.

        Mitäs ihmeellistä siinä cremassa on? Sehän on vain hienoakahvivaahtoa, jonka puuttuminen ei vaikuta kuin ulkonäköön mielestäni.

        Crema on äärimmäisen tärkeää myös espresson oikealle maulle.


      • Crema* kirjoitti:

        Crema on äärimmäisen tärkeää myös espresson oikealle maulle.

        Minulle riittää mutteripannun kahvi, etenkin maitokahvin kannalta cremalla ei mielestäni ole väliä.

        Crema on varmasti tärkeää italiaisille ja Italian espressoperinteestä kiinnipitäville.

        Mutteripannu ja sen eri modernimmat versiot on tdoennäköisesti yksi länsimaailman yleisimpiä kotona käytössä olevia kahvipannuja. Pannua käyttävät mm. varsin monet espanjalaiset ja portugalilaiset kotitaloudet. Cremaa juodaan ulkona, saahan sitä kupin jopa 50 sentillä. Kertovat, että jotkut italialaiset eivät pese pannua lainkaan, ei ainakaan pesuaineella (eikä ole tarpeenkaan), jotta kahvin maku ei menisi pilalle.

        Omat pannuni ovat neljän ja kahdeksan kupin. Itse pidän pienestä määrästä "paksua" kahvia.

        Olen tehnyt isolla pannulla pienemmän määrän kahvia ja toimii.


      • Crema*
        masseur kirjoitti:

        Minulle riittää mutteripannun kahvi, etenkin maitokahvin kannalta cremalla ei mielestäni ole väliä.

        Crema on varmasti tärkeää italiaisille ja Italian espressoperinteestä kiinnipitäville.

        Mutteripannu ja sen eri modernimmat versiot on tdoennäköisesti yksi länsimaailman yleisimpiä kotona käytössä olevia kahvipannuja. Pannua käyttävät mm. varsin monet espanjalaiset ja portugalilaiset kotitaloudet. Cremaa juodaan ulkona, saahan sitä kupin jopa 50 sentillä. Kertovat, että jotkut italialaiset eivät pese pannua lainkaan, ei ainakaan pesuaineella (eikä ole tarpeenkaan), jotta kahvin maku ei menisi pilalle.

        Omat pannuni ovat neljän ja kahdeksan kupin. Itse pidän pienestä määrästä "paksua" kahvia.

        Olen tehnyt isolla pannulla pienemmän määrän kahvia ja toimii.

        "Makuasia", kirjoitat.
        Niinpä juuri. Niin kirjoitinkin tuossa edellä: "Crema on äärimmäisen tärkeää myös espresson oikealle maulle".
        Varsinkin, kun en juo maitokahvia ollenkaan missään muodossa, vaan vain ja ainoastaan pelkkää espressoa. Ja Suomessa ei todellakaan saa kahvilasta espressoa 50 sentillä. Pikemmin se maksaa 2-3 euroa, ja määräkin on se pienin mahdollinen. Ulkomailla tavallinen espressoannos vastaa tuplaespressoa Suomessa. Italiassa voi olla eri tavalla, siellä en ole käynyt.


      • jossa kävin
        Crema* kirjoitti:

        "Makuasia", kirjoitat.
        Niinpä juuri. Niin kirjoitinkin tuossa edellä: "Crema on äärimmäisen tärkeää myös espresson oikealle maulle".
        Varsinkin, kun en juo maitokahvia ollenkaan missään muodossa, vaan vain ja ainoastaan pelkkää espressoa. Ja Suomessa ei todellakaan saa kahvilasta espressoa 50 sentillä. Pikemmin se maksaa 2-3 euroa, ja määräkin on se pienin mahdollinen. Ulkomailla tavallinen espressoannos vastaa tuplaespressoa Suomessa. Italiassa voi olla eri tavalla, siellä en ole käynyt.

        kuppi espressoa maksoi keskimäärin 2 euroa, yleensä jotain 1,70 - 2.20 välillä. Riippuen oliko kuppila vai kahvila.

        Pari ensimmäistä kertaa kun join, sen pienen määrän kaataminen kurkkuun vei useamman minuutin.
        Siihen kuitenkin tottui ja kun Suomeen palattuani tilasin espresson, se oli kuin vettä. Todella laihaa.

        Ja kannattaa kokeilla kaataa tilkka Bailey'siä espresson sekaan. Maistuu ihan hyvältä.


      • tuollaista
        jossa kävin kirjoitti:

        kuppi espressoa maksoi keskimäärin 2 euroa, yleensä jotain 1,70 - 2.20 välillä. Riippuen oliko kuppila vai kahvila.

        Pari ensimmäistä kertaa kun join, sen pienen määrän kaataminen kurkkuun vei useamman minuutin.
        Siihen kuitenkin tottui ja kun Suomeen palattuani tilasin espresson, se oli kuin vettä. Todella laihaa.

        Ja kannattaa kokeilla kaataa tilkka Bailey'siä espresson sekaan. Maistuu ihan hyvältä.

        barbariaa, per favore!


      • Mikä ero?
        jossa kävin kirjoitti:

        kuppi espressoa maksoi keskimäärin 2 euroa, yleensä jotain 1,70 - 2.20 välillä. Riippuen oliko kuppila vai kahvila.

        Pari ensimmäistä kertaa kun join, sen pienen määrän kaataminen kurkkuun vei useamman minuutin.
        Siihen kuitenkin tottui ja kun Suomeen palattuani tilasin espresson, se oli kuin vettä. Todella laihaa.

        Ja kannattaa kokeilla kaataa tilkka Bailey'siä espresson sekaan. Maistuu ihan hyvältä.

        Eikö "kuppila" ole juuri kahvila? Siitähän se kuppila-nimitys tuleekin, kun kahvilassa käytetään (kahvi)kuppeja.


      • kahveissa on eroja
        Crema* kirjoitti:

        Crema on äärimmäisen tärkeää myös espresson oikealle maulle.

        Tässä nyt on keskustelu lähtenyt aivan väärille raiteille. Vaikkakin mutteripannussa käytetään espressokahvia samankaltaisella jauhatuksella mutteripannussa syntyvää kahvia ei voida missään nimessä kutsua espressoksi.

        Oikean espresson valmistukseen vaaditaan noin 9 barin paine ja 3-3,5cl vettä ~90 asteista vettä. Mutteripannussa saavutetaan korkeintaan 3 barin paine, yleensä 2-2,5 baria. Lisäksi veden lämpötila on 95-100 asteista. Näiden seikkojen takia mutteripannulla ei synny cremaa. Mutteripanulla keitetty kahvi ei siis ole mikään espresson alalaji vaan aivan oma kahvityylinsä siinä missä suomalainen suodatinkahvikin. Näin ollen mikäli ostaa mutteripannun ei voi olettaakaan saada cremaa. Tosin oikein keitettyyn kahviin syntyy hienoinen vaahto, joka tosin ei muistuta cremaa millään tavoin.

        Mutteripannullahan kahvi pitäisi keittää siten, että kun ylempään säiliöön tulee ensimmäiset pisarat kahvia sammutetaan lämmönlähde jolloin vesi siirtyy hitaammin säiliöstä toiseen ja saa kahvijauheesta kaiken maun irti. (tietysti myös lieden lämpötila vaikuttaa eli ei ole sama onko vesi saatu kiehumaan käyttämällä liedessä maksimipoweria, esim. 6 vai jotain pienempää esim. 4 koska tällöin liesi on valmiiksi jo hieman "viileämpi" jolloin kahvin valmistuminen hidastuu entisestään)

        Mikäli joku haluaa asiasta lisätietoa suosittelen hankkimaan seuraavan kirjan:
        https://www.akateeminenkirjakauppa.fi/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10151&storeId=10052&productId=3851403&langId=-11


      • ............
        jossa kävin kirjoitti:

        kuppi espressoa maksoi keskimäärin 2 euroa, yleensä jotain 1,70 - 2.20 välillä. Riippuen oliko kuppila vai kahvila.

        Pari ensimmäistä kertaa kun join, sen pienen määrän kaataminen kurkkuun vei useamman minuutin.
        Siihen kuitenkin tottui ja kun Suomeen palattuani tilasin espresson, se oli kuin vettä. Todella laihaa.

        Ja kannattaa kokeilla kaataa tilkka Bailey'siä espresson sekaan. Maistuu ihan hyvältä.

        "italiassa jossa kävin..." - vietä toki hiukan enemmän aikaa italiassa ja vieraile myös "oikeassa italiassa", turistialueiden ulkopuolella. suosittelen, ihan jo kahvinkin takia!

        italiassa caffé (suomessa tunnettu espressona) maksaa yleensä 0,70-0,95e paikasta riippuen. tuplan saa kepeästi 1,5-1,7e hintaan, jopa turistialueilla.

        se on kyllä totta, että italialaisen kahvin jälkeen ei "suomalainen" tai "amerikkalainen" kahvi maistu miltään.

        nimityksistä sen verran, että ainakin täällä roomassa (ja muuallakin italiassa käsittääkseni) ei tunneta espressoa, paitsi turistipaikoissa joissa hinnastot on laadittu juuri turisteja silmälläpitäen. jos siis tilaat caffé, saat "espressoa" ja usein vielä edullisempaan hintaan - turisteja pissitetään silmään täällä minkä keretään.

        "espressosta", jota itse kutsun kahviksi (il caffé), haluaisin mainita että se tehdään juurikin mutteripannuilla, bialletti-merkkisillä. se on aitoa, muut feikkiä. kahviloissa toki käytetään erilaisia automaatti- tai puoliautomaattivehkeitä ajan säästämiseksi, mutta aito caffé siis syntyy bialettin mutteripannulla edelleenkin monissa, monissa italialaisissa talouksissa. parasta saat, jos käytät mineraalivettä (ei frizzantea!!).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8484
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1694
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe