Haussa penkkiä täydentämään keltakukkaisia, myöhäisiä (kukinta elokuusta eteenpäin) suurehkoja (50-80 cm) vähintään puolivarjoisilla (mieluiten varjoisilla) paikoilla menestyviä perennoja (tai pensaita). Ja/tai noin 20-40 cm korkeita perennoja samoilla kriteereillä. Tuleeko kellään mieleen sopivia vaihtoehtoja?
KIITOS AVUSTA!
Myöhäinen keltainen varjon perenna?
18
3278
Vastaukset
- Onttomukulakiurunkannus
Mitäs sanoisit kanadanpiiskusta? Kukkii loppukesästä ja kukinta kestää aika kauan. En nyt kylläkään ole kovin varma hänen valoisuusvaatimuksistaan...
Onhan niitä tietysti läjäpäin muitakin, tämä nyt tuli ensin mieleen.
Monissa puutarhakirjoissa on oikein hyviä ohjeita ja vinkkejä siitä, mikä mihinkin sopii. Itselläni on Suomalainen perennakäsikirja (en ole ollenkaan varma nimestä, on mökillä, kannessa sinivalkoinen akileija). Sen lopussa ainakin on pitkät kasviluettelot, jaettu kasvupaiken, kukan värin, maaperän kosteuden, kasvupaikan aurinkoisuuden yms mukaan.
Se on todella hyvä kirja, kuvailee kasvin ulkonäön, kasvupaikkavaatimukset, talvenkestävyyden, lisäyksen... Ja siinä on paljon kuvia! ;-) - ellit
Korkeita perennoita olis nauhukset,ja niitä on montaa erilaista,ne kukkivat keltaisilla kukilla ja aloittelevat juuri nyt kukintaa,samoin kultapallo ja auringontähti,itselläni nuo ovat puolivarjossa.
Toki kultapallo ja auringontähti menestyy myös auringossa.
Mitään matalaa keltaista en nyt hoksaa,isellä ei ainakaan ole kasvamassa.
Syyskaunosilmä on keltainen ja kukkii juuri nyt,ehkä sekin vois mennä puolivarjossa. - perennoja/pensaita/liljat
pensashanhikki
keltaliljat
nauhukset
suikeroalpi= matala
tarha-alpi
miekkahirvenjuuri= 20cm
syyspäivänlilja
keltapäivänlilja
Tässäpä muutama esimerkki :=)- Ceecee
Juu, kiitosta vaan. Nämä kyllä vaativat kaikki huomattavasti enemmän aurinkoa kuin mitä penkkini pystyy tarjoamaan!
Tarvitsen nimenomaan keltakukkaisia varjoperennoja, mutta niitäpä ei olekaan niin helppo löytää... - kukka
Meillä on tuo tarha-alpi lopettamassa jo kukintaa, ettei siis ole kovin myöhään kukkiva...
- kuunliljaa...
pistä sitä kuunliljaa, millä on melkein keltaiset lehdet. Väri pysyy koko kesän ja kestää varjossakin.
- olla
Vaikea löytää sellaista kasvia. Varjossa viihtyvistä keltakukkaisista pensaista tulee mieleen vain mahonia, ja sekin kukkii liian aikaisin, jo touko-kesäkuussa. Mitä mieltä olisit kuunliljoista? Niitä on kelta-vihreälehtisiäkin. Googlaa.
- perennoja
Varjoa sietäviä perennoja
Jättipoimulehti (Alchemilla mollis)
Valkovuokko (Anemone nemorosa)
Isotähtiputki (Astrantia major)
Töyhtöangervo (Aruncus dioicus)
Pikkutöyhtöangervo (Aruncus aethusifolius)
Lehtotaponlehti (Asarum europaeum)
Kilpiangervo (Astilboides tabularis)
Hiirenporras (Athyrium filix-femina)
Vuorenkilvet (Bergenia)
Kimikit (Cimicifuga)
Alaskankleitonia (Claytonia sibirica)
Varjohiipat (Epimedium)
Japanintatar (Fallopia japonicum)
Tuoksumatara (Galium odoratum)
Tuoksukurjenpolvi (Geranium macrorrhizum)
Lehtosinivuokko (Hepatica nobilis)
Kuunliljat (Hosta)
Keltapeippi (Lamium galeobdolon)
Varjolilja (Lilium martagon)
Suikeroalpi (Lysimachia nummularia)
Kotkansiipi (Matteuccia struthiopteris)
Kevätkaihonkukka (Omphalodes verna)
Varjoyrtti (Pachysandra terminalis)
Ruttojuuret (Petasites)
Lehtosinilatva (Polemonium caeruleum)
Tarhakalliokielo (Polygonatum x hybridum)
Imikät (Pulmonaria)
Valeangervot (Rodgersia)
Posliinirikko (Saxifraga x urbium)
Rönsytiarella (Tiarella cordifolia)
Isokolmilehti (Trillium grandiflorum)
Kaukasiantädyke (Veronica filiformis)
Pikkutalvio (Vinca minor)
Tuoksuorvokki (Viola odorata)
Rönsyansikka (Waldsteinia ternata)
tse mieleisiä!!- keltaista
Harvapa noista kukkii KELTAISIA kukkia.Niitä haettiin,kannattaa lukea kysymys.
- uutta matalampaa
lajiketta kultapallosta, n. metri, onko liian korkea.
- näyttävä pensas
loppukesästä
- Ceecee
Kyllä on paljon lukutaidottomia puutarhaharrastajia liikkeellä.
Multakin löytyy kirjoja ja tiedän/löydän kyllä varjoperennat tai keltakukkaiset perennat tai myöhäiset perennat. Mutta nyt etsinkin MYÖHÄISTÄ ja VARJOSSA VIIHTYVÄÄ ja KELTAKUKKAISTA perennaa tai pientä pensasta. Tehtävä ei ole helppo, siksi ajattelinkin kysäistä täältä, josko jollakin olisi kokemuksia jostakin uutuuslajista.
Pensashanhikkeja ja kultapalloja, juupa juu...- riippuu tietysti paikasta
...katvio kukkii minulla nelos vitos vyöhykkeellä myöhään ,on noin metri ja pohjoisen puolella. kasvi on hyvin erikoinen ja harvemmin kenelläkään sitä on,mutta näin harrastelijana...myös köynnöstävää särkynyttä sydäntä saa keltaisena.
- sitten
No etkös sitten sieltä kirjasta löydä hakemaasi, kun ei mikään kelpaa.Marraskuullako luulet vielä jonkun kukkivan,osta keltaisia muovikukkia.
- Ceecee
riippuu tietysti paikasta kirjoitti:
...katvio kukkii minulla nelos vitos vyöhykkeellä myöhään ,on noin metri ja pohjoisen puolella. kasvi on hyvin erikoinen ja harvemmin kenelläkään sitä on,mutta näin harrastelijana...myös köynnöstävää särkynyttä sydäntä saa keltaisena.
Kiitos vastauksesta!!
Katviota mulla penkissä jo onkin. Se on rehevä ja kaunislehtinen perenna, joka (nimensä mukaisesti) todella menestyy täysin varjossa.
Särkynytsydän on hyvä idea! Mistähän sitä löytyy, täytyy alkaa etsiskellä. - katvion ehdottaja
Ceecee kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!!
Katviota mulla penkissä jo onkin. Se on rehevä ja kaunislehtinen perenna, joka (nimensä mukaisesti) todella menestyy täysin varjossa.
Särkynytsydän on hyvä idea! Mistähän sitä löytyy, täytyy alkaa etsiskellä....itse tilasin siemenet Korpikankaan kautta englannista.Siis keltaisen särkyneen sydämen. En tiedä olisko taimia saatavilla.Juuri istutin syrikän taimet (siemenet engl)Täältä on vaikea löytää taimia,muuta kuin tavalliset.Kyseleppä Kauppilan puutarhalta ja Tommolan puutarha.Niistä olen löytänyt joskus erikoisuuksia.Jos tilaat siemenet,niin itse tein niin,että maaliskuussa kylvin laatikkoon,vein varastoon noin -5 pakkaseen toukokuuhun asti ja sitten ulos pohjoisen puolelle taimettumaan,kun itää pieniä taimia,siirto itäpuolelle,kunnes voi koulia ja elokuussa istutus paikoilleen...ja suurta varjelua ekavuosina.
- kukka
Ceecee kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!!
Särkynytsydän on hyvä idea! Mistähän sitä löytyy, täytyy alkaa etsiskellä.Eikös köynnössydän ole yksivuotinen,hait kait perennaa.
- keltaisia perennoja
syyskaunosilmä, päivänsilmä, päivänlijoista jotkut kukkii syksyllä, keltakurjenmiekka, kallionauhus, soihtunauhus, aurinkonauhus (nauhukset ovat komeita korkeita kasveja), sädepäivänhattu, piiskut
Siinä nyt muutama....saat itse tutkiskella mikä sopisi varjoon.
Itse huomasin konnanyrtin tykkäävän varjoisasta paikasta,,,mutta sen kukat ovat vaaleanpunaisia...muuten komea kasvi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1066852- 954351
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista473658Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483482- 513398
- 1833360
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242889- 672584
- 422424
- 131814