Uusi nurmikkoni on kylvetty monessa osassa, ensimmäiset osat pari viikkoa ennen juhannusta ja viimeiset heinäkuulla. Kastelusta pidin heti alkuun huolen, mutta hyvin pian luonto alkoi huolehtia siitä... ehkä vähän liikaakin. Piha on hieman viisto, ja sateet veivät siemeniä kasoihin, josta aiheutui pieniä aukkoja, no niistä ei riesaa kun olen paikkaillut niitä.
Mutta nyt on alkanut mennä suuriakin alueita kauempaa katsottuna keltaiseksi, lähempää katsoessa huomaa että nurmi on alkanut ruskettua maan pinnasta ylöspäin. Onko tämä liiallisen märkyyden merkki? Outoa sinällään että pihan kuivinkin kohta ruskottaa. Vai onko sade vienyt lannoitteenkin mennessään ja ruskeaksi meno johtuu ravinnon puutteesta? Alavammissa kohdissa kasvaa todella komeaa nurmea, ja kasvuvauhti on kova.
Nurmen olen leikannut vasta kerran läpi, reilun 10 cm pituisena pisimpään sänkeen, jo ennen leikkaustakin oli vähän tätä ruskotusta tai kellerystä, mitä liekin. Ja nyt kun on viikko leikkauksesta, niin paremmissa paikoissa on tullut monta senttiä lisää pituutta, mutta keltaiset paikat eivät ole kasvaneet juuri yhtään.
Annanko lisää apulantaa, vai annanko vaan rauhassa kellertää ja katson mille ensi kesänä näyttää? Vai ei kai voi olla liika lannoitus kyseessä, jotenkin siihen en uskoisi koska mielestäni pahiten ruskottavat alueet saattoivat jäädä vähän vähemmälle apulannalle.
Nurmen siemen on Agrimarketin kestoseosta, ensimmäiset lajikkeet nousivat joka kohdassa piikille viikossa.
Multakerroksen paksuus on n. 15-20 cm, sen alle tuli toinen mokoma mäntykankaan hiekkaa (kun kaivettiin niin paljon kiviä pois nurmen pohjasta että piti ajaa täyttömaaksi tätä).
Salaojia on muutamassa kohdassa, ei ole mitään eroa niillä kohdilla tämän kellerryksen suhteen.
Uusi nurmi ruskottaa
Nurmis
1
1614
Vastaukset 1
- nyt laittaisin
Ei missään nimessä enää apulantaa. Hae nyt heti puutarhamyymälästä NURMIKON SYYSLANNOITETTA ja pistä sitä 20kg riittää 200M2. Nurmikko talvehtii kunnolla ja saa syyslannoitteesta potkua ensi kevääseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo1451099Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.1171017En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58765Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset213758Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä25706- 62698
- 135686
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus57612- 38578
Joko kaupungin johtaja saa iskeä kuokkansa kunttaan
Särkiperällä tapahtuu 25.8 2026 klo.10.00 Fingrid Oy:n ja kahden maanomistajan kanssa maan lohkominen.Mahdollisesti täss58541