Uusi nurmi ruskottaa

Nurmis

Uusi nurmikkoni on kylvetty monessa osassa, ensimmäiset osat pari viikkoa ennen juhannusta ja viimeiset heinäkuulla. Kastelusta pidin heti alkuun huolen, mutta hyvin pian luonto alkoi huolehtia siitä... ehkä vähän liikaakin. Piha on hieman viisto, ja sateet veivät siemeniä kasoihin, josta aiheutui pieniä aukkoja, no niistä ei riesaa kun olen paikkaillut niitä.

Mutta nyt on alkanut mennä suuriakin alueita kauempaa katsottuna keltaiseksi, lähempää katsoessa huomaa että nurmi on alkanut ruskettua maan pinnasta ylöspäin. Onko tämä liiallisen märkyyden merkki? Outoa sinällään että pihan kuivinkin kohta ruskottaa. Vai onko sade vienyt lannoitteenkin mennessään ja ruskeaksi meno johtuu ravinnon puutteesta? Alavammissa kohdissa kasvaa todella komeaa nurmea, ja kasvuvauhti on kova.

Nurmen olen leikannut vasta kerran läpi, reilun 10 cm pituisena pisimpään sänkeen, jo ennen leikkaustakin oli vähän tätä ruskotusta tai kellerystä, mitä liekin. Ja nyt kun on viikko leikkauksesta, niin paremmissa paikoissa on tullut monta senttiä lisää pituutta, mutta keltaiset paikat eivät ole kasvaneet juuri yhtään.

Annanko lisää apulantaa, vai annanko vaan rauhassa kellertää ja katson mille ensi kesänä näyttää? Vai ei kai voi olla liika lannoitus kyseessä, jotenkin siihen en uskoisi koska mielestäni pahiten ruskottavat alueet saattoivat jäädä vähän vähemmälle apulannalle.

Nurmen siemen on Agrimarketin kestoseosta, ensimmäiset lajikkeet nousivat joka kohdassa piikille viikossa.

Multakerroksen paksuus on n. 15-20 cm, sen alle tuli toinen mokoma mäntykankaan hiekkaa (kun kaivettiin niin paljon kiviä pois nurmen pohjasta että piti ajaa täyttömaaksi tätä).

Salaojia on muutamassa kohdassa, ei ole mitään eroa niillä kohdilla tämän kellerryksen suhteen.

1

1537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt laittaisin

Ei missään nimessä enää apulantaa. Hae nyt heti puutarhamyymälästä NURMIKON SYYSLANNOITETTA ja pistä sitä 20kg riittää 200M2. Nurmikko talvehtii kunnolla ja saa syyslannoitteesta potkua ensi kevääseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      193
      11626
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      58
      5499
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2787
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      40
      2405
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1881
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1865
    7. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      13
      1767
    8. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      29
      1754
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1516
    10. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      42
      1488
    Aihe