hiekkaa terranpohjalle?

voiko laittaa

Tuli vaan mieleen kun eilen siivosin maakonnieni terran ja viskasin metsään kaiken hiekkaturveseoksen kun lenteli kämppä täynnä kukkakärpäsiä ja turpeesta nenäni on tukossa jatkuvaan.
Nyt en turvetta enää laita, mutta voinkohan käyttää pelkkää hiekkaa pohjalla???
Itse en oikein niistä matelija matoistakaan pidä, sottaantuvat herkästi ja vaikea alkaa pestä jatkuvaan 250cm x 100cm olevaa mattoa, seki lojuu tuolla komerossa. Samoin kuorikate tai puuhake esim mörttiröpö ei käy, konnat söisivät sitä. Hiekka olisi siis ainut, mutta onko se yksinään hyvä kun siihen ei mitää sekoita?

7

778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konna2

      Ootko kokeillu sitä puuhaketta? Meinaan oma konna ei ainakaan ole sitä koskaan syönyt...Eli hiekkaa ja sitä haketta ,tai jyrsijän kuivikepurua.

      • kilppuriini

        joo kokeiltu on mörttiröpöä ja syövät sitä, piti vaihtaa.samoin kokeilin jotain muuta puuhaketta isompaa sitäkin syövät. puru ei käy koska olen allerginen sille pölylle :/
        Onkohan pelkkä hiekka sitten hyvä... Toinen tietenkin että hiekkaa pohjalle ja kaiveluastiaan turvetta jonka saa vaihdettua helposti. sekaisin en enää kyllä laita, kukkakärpäsetn määrä ihan älytön samoin tavan kärpäset (maalla asutaan niin tulee vieläkin herkemmin).


      • konna2
        kilppuriini kirjoitti:

        joo kokeiltu on mörttiröpöä ja syövät sitä, piti vaihtaa.samoin kokeilin jotain muuta puuhaketta isompaa sitäkin syövät. puru ei käy koska olen allerginen sille pölylle :/
        Onkohan pelkkä hiekka sitten hyvä... Toinen tietenkin että hiekkaa pohjalle ja kaiveluastiaan turvetta jonka saa vaihdettua helposti. sekaisin en enää kyllä laita, kukkakärpäsetn määrä ihan älytön samoin tavan kärpäset (maalla asutaan niin tulee vieläkin herkemmin).

        Konnia on näköjään moneksi :) Miksikäs ei pelkkä hiekkakin kävisi ,kannattaa kokeilla. Uteliaisuuttani kysyn ,että mitä konnia sulla on ja kuinka monta? Mulla on ollut tämä Nelivarvas 14-vuotta.


      • meillä on.
        konna2 kirjoitti:

        Konnia on näköjään moneksi :) Miksikäs ei pelkkä hiekkakin kävisi ,kannattaa kokeilla. Uteliaisuuttani kysyn ,että mitä konnia sulla on ja kuinka monta? Mulla on ollut tämä Nelivarvas 14-vuotta.

        Meillä on 2nelivarvasta. Tulivat 8v sitten ihan vauvoina minulle. Alkuun käytin matelijamattoa ja hiekkaturvetta kaivelulootissa. Nyt jo kuitenkin niin isoja että kun kakkaavat pökäleen ja litsaavat sen päälle ja kakkaa juuttuu kiinni niin matto sottaantuu ja alkaa haista samoin pissa haisee ja iso matto talvella hankala pestä.

        Hiekkaturpeen kanssa tuli noita kukkakärpäsiä ja on kamalaa vaihtaa noin isoon terraan matskuja jatkuvaan joten turvetta en käytä enään sekaisin. Olen kukkien keräilijä ja talossamme on joka hylly ja ikkunalauta täynnä kasveja n.200kpl ja oli ihan älytön homma alkaa vaihtaa kukkiin uudet mullat kun pikkukärpäset levisivät niihinkin 8O

        Kyllä taidan laittaa ihan hiekkaa terraan ja ennemmin kaivelutaakikkoon sitten turvetta.


      • Kvibergsmyran
        meillä on. kirjoitti:

        Meillä on 2nelivarvasta. Tulivat 8v sitten ihan vauvoina minulle. Alkuun käytin matelijamattoa ja hiekkaturvetta kaivelulootissa. Nyt jo kuitenkin niin isoja että kun kakkaavat pökäleen ja litsaavat sen päälle ja kakkaa juuttuu kiinni niin matto sottaantuu ja alkaa haista samoin pissa haisee ja iso matto talvella hankala pestä.

        Hiekkaturpeen kanssa tuli noita kukkakärpäsiä ja on kamalaa vaihtaa noin isoon terraan matskuja jatkuvaan joten turvetta en käytä enään sekaisin. Olen kukkien keräilijä ja talossamme on joka hylly ja ikkunalauta täynnä kasveja n.200kpl ja oli ihan älytön homma alkaa vaihtaa kukkiin uudet mullat kun pikkukärpäset levisivät niihinkin 8O

        Kyllä taidan laittaa ihan hiekkaa terraan ja ennemmin kaivelutaakikkoon sitten turvetta.

        heitä se matto menemään ja osta kaktusmultaa ja sekoita se hiekan kanssa, Pistä sinne laatikkoon, vai mikä sinulla on, heinätukko jota sitten kastelet että kosteus säilyy. kärpäset häviävät vaikka vaikeata se on.kakat keräät pois heti kun näet, niistä kärpäset tykkää.


      • Kvibergsmyran kirjoitti:

        heitä se matto menemään ja osta kaktusmultaa ja sekoita se hiekan kanssa, Pistä sinne laatikkoon, vai mikä sinulla on, heinätukko jota sitten kastelet että kosteus säilyy. kärpäset häviävät vaikka vaikeata se on.kakat keräät pois heti kun näet, niistä kärpäset tykkää.

        Puhdas hiekka ei ole kovinkaan hyvä ratkaisu pohjamateriaaliksi konnalle. Nelivarvas on kotoisin kuivilta seuduilta, mutta ei sekään luonnossa puhtaassa hiekassa elä.
        Hiekka on erittäin kuiva pohjamateriaali ja tämä voi aiheuttaa ongelmia kilpikonnan kehityksessä. Esimerkiksi pyramidikilpi voi kehittyä liian kuivien olosuhteiden vuoksi.


      • konnanen..
        Kvibergsmyran kirjoitti:

        heitä se matto menemään ja osta kaktusmultaa ja sekoita se hiekan kanssa, Pistä sinne laatikkoon, vai mikä sinulla on, heinätukko jota sitten kastelet että kosteus säilyy. kärpäset häviävät vaikka vaikeata se on.kakat keräät pois heti kun näet, niistä kärpäset tykkää.

        Hei! Pesimme nyt matelijamaton ja laitoin terraan ja laitoin terranpohjalle laatikkoon tuota hiekka kaktusmulta seosta, tuli vaan ongelma että toinen konnista alkoi innoissaan popsia tuota hiekka/multa seosta ja näköjään popsisi mitä vain mörttiä, multaa, hiekkaa :/ En nyt enää tiedä mitä tekisin, pelkällä matollako jatkettava otin astian pois kun voiko tuosta popsimisesta tulla suolitukos :/ ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe