hiekkaa terranpohjalle?

voiko laittaa

Tuli vaan mieleen kun eilen siivosin maakonnieni terran ja viskasin metsään kaiken hiekkaturveseoksen kun lenteli kämppä täynnä kukkakärpäsiä ja turpeesta nenäni on tukossa jatkuvaan.
Nyt en turvetta enää laita, mutta voinkohan käyttää pelkkää hiekkaa pohjalla???
Itse en oikein niistä matelija matoistakaan pidä, sottaantuvat herkästi ja vaikea alkaa pestä jatkuvaan 250cm x 100cm olevaa mattoa, seki lojuu tuolla komerossa. Samoin kuorikate tai puuhake esim mörttiröpö ei käy, konnat söisivät sitä. Hiekka olisi siis ainut, mutta onko se yksinään hyvä kun siihen ei mitää sekoita?

7

792

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konna2

Ootko kokeillu sitä puuhaketta? Meinaan oma konna ei ainakaan ole sitä koskaan syönyt...Eli hiekkaa ja sitä haketta ,tai jyrsijän kuivikepurua.

• kilppuriini

joo kokeiltu on mörttiröpöä ja syövät sitä, piti vaihtaa.samoin kokeilin jotain muuta puuhaketta isompaa sitäkin syövät. puru ei käy koska olen allerginen sille pölylle :/
        Onkohan pelkkä hiekka sitten hyvä... Toinen tietenkin että hiekkaa pohjalle ja kaiveluastiaan turvetta jonka saa vaihdettua helposti. sekaisin en enää kyllä laita, kukkakärpäsetn määrä ihan älytön samoin tavan kärpäset (maalla asutaan niin tulee vieläkin herkemmin).

• konna2
        kilppuriini kirjoitti:

joo kokeiltu on mörttiröpöä ja syövät sitä, piti vaihtaa.samoin kokeilin jotain muuta puuhaketta isompaa sitäkin syövät. puru ei käy koska olen allerginen sille pölylle :/
        Onkohan pelkkä hiekka sitten hyvä... Toinen tietenkin että hiekkaa pohjalle ja kaiveluastiaan turvetta jonka saa vaihdettua helposti. sekaisin en enää kyllä laita, kukkakärpäsetn määrä ihan älytön samoin tavan kärpäset (maalla asutaan niin tulee vieläkin herkemmin).

Konnia on näköjään moneksi :) Miksikäs ei pelkkä hiekkakin kävisi ,kannattaa kokeilla. Uteliaisuuttani kysyn ,että mitä konnia sulla on ja kuinka monta? Mulla on ollut tämä Nelivarvas 14-vuotta.

• meillä on.
        konna2 kirjoitti:

Konnia on näköjään moneksi :) Miksikäs ei pelkkä hiekkakin kävisi ,kannattaa kokeilla. Uteliaisuuttani kysyn ,että mitä konnia sulla on ja kuinka monta? Mulla on ollut tämä Nelivarvas 14-vuotta.

Meillä on 2nelivarvasta. Tulivat 8v sitten ihan vauvoina minulle. Alkuun käytin matelijamattoa ja hiekkaturvetta kaivelulootissa. Nyt jo kuitenkin niin isoja että kun kakkaavat pökäleen ja litsaavat sen päälle ja kakkaa juuttuu kiinni niin matto sottaantuu ja alkaa haista samoin pissa haisee ja iso matto talvella hankala pestä.

Hiekkaturpeen kanssa tuli noita kukkakärpäsiä ja on kamalaa vaihtaa noin isoon terraan matskuja jatkuvaan joten turvetta en käytä enään sekaisin. Olen kukkien keräilijä ja talossamme on joka hylly ja ikkunalauta täynnä kasveja n.200kpl ja oli ihan älytön homma alkaa vaihtaa kukkiin uudet mullat kun pikkukärpäset levisivät niihinkin 8O

Kyllä taidan laittaa ihan hiekkaa terraan ja ennemmin kaivelutaakikkoon sitten turvetta.

• Kvibergsmyran
        meillä on. kirjoitti:

Meillä on 2nelivarvasta. Tulivat 8v sitten ihan vauvoina minulle. Alkuun käytin matelijamattoa ja hiekkaturvetta kaivelulootissa. Nyt jo kuitenkin niin isoja että kun kakkaavat pökäleen ja litsaavat sen päälle ja kakkaa juuttuu kiinni niin matto sottaantuu ja alkaa haista samoin pissa haisee ja iso matto talvella hankala pestä.

Hiekkaturpeen kanssa tuli noita kukkakärpäsiä ja on kamalaa vaihtaa noin isoon terraan matskuja jatkuvaan joten turvetta en käytä enään sekaisin. Olen kukkien keräilijä ja talossamme on joka hylly ja ikkunalauta täynnä kasveja n.200kpl ja oli ihan älytön homma alkaa vaihtaa kukkiin uudet mullat kun pikkukärpäset levisivät niihinkin 8O

Kyllä taidan laittaa ihan hiekkaa terraan ja ennemmin kaivelutaakikkoon sitten turvetta.

heitä se matto menemään ja osta kaktusmultaa ja sekoita se hiekan kanssa, Pistä sinne laatikkoon, vai mikä sinulla on, heinätukko jota sitten kastelet että kosteus säilyy. kärpäset häviävät vaikka vaikeata se on.kakat keräät pois heti kun näet, niistä kärpäset tykkää.

• Kvibergsmyran kirjoitti:

heitä se matto menemään ja osta kaktusmultaa ja sekoita se hiekan kanssa, Pistä sinne laatikkoon, vai mikä sinulla on, heinätukko jota sitten kastelet että kosteus säilyy. kärpäset häviävät vaikka vaikeata se on.kakat keräät pois heti kun näet, niistä kärpäset tykkää.

Puhdas hiekka ei ole kovinkaan hyvä ratkaisu pohjamateriaaliksi konnalle. Nelivarvas on kotoisin kuivilta seuduilta, mutta ei sekään luonnossa puhtaassa hiekassa elä.
        Hiekka on erittäin kuiva pohjamateriaali ja tämä voi aiheuttaa ongelmia kilpikonnan kehityksessä. Esimerkiksi pyramidikilpi voi kehittyä liian kuivien olosuhteiden vuoksi.

• konnanen..
        Kvibergsmyran kirjoitti:

Hei! Pesimme nyt matelijamaton ja laitoin terraan ja laitoin terranpohjalle laatikkoon tuota hiekka kaktusmulta seosta, tuli vaan ongelma että toinen konnista alkoi innoissaan popsia tuota hiekka/multa seosta ja näköjään popsisi mitä vain mörttiä, multaa, hiekkaa :/ En nyt enää tiedä mitä tekisin, pelkällä matollako jatkettava otin astian pois kun voiko tuosta popsimisesta tulla suolitukos :/ ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4110
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2111
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      551
      1677
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1415
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1137
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1048
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      951
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      893
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      864
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      848
    Aihe