Joustavuus liikenteessä?

ajoäijä

Miksi joustavuus liikenteessä tarkoittaa vain ajonopeuden hiljentämistä? Miksi jononvetäjien ei tarvitse joustaa ja esim. nostaa ajonopeuttaan sen verran, että pahimmat tappohalut jonossa laantuisivat?

No, kyllä kai se on vaan hyväksyttävä että jotkut pitävät oikeutenaan haitata muiden tiellä liikkumista. Mielestäni on kuitenkin törkeää, että jotkut haittaavat jopa ammattiautoilijoiden työntekoa. Taitaa olla jopa laitonta haitata jonkun työntekoa.

Se, että hitaammin ajava haittaa ammattiautoilijan liikkumista on sama kun menisi heiluttamaan kättä kirurgin silmien eteen kun hän leikkaa.

Hitaammin ajavat pitävät tällaista oikeutenaan, jos nyt yhtään ymmärtävät mitä ympärillä liikenteessä tapahtuu. Esimerkkinä voisin mainita erään rouvan jonka perässä ajoin kuivalla kelillä noin tunnin ja koko ajan rouvan auton takalasin pyyhin vispasi eli niin hyvin hän seurasi peruutuspeilistä mitä takana tapahtuu.

Kyllä oma ajoväline/työkalu pitää tuntea niin hyvin, että tietää katsomattakin, että onko valot tms päällä vai ei. Vai onko luottamusta herättävää jos poliisi ei tiedä onko hänen virka-aseessaan varmistin päällä vai ei?

Itselläni on liikenteessä vain velvollisuuksia. Velvollisuutenani on olla ajamatta kenenkään päälle ja olla haittaamatta muiden tiellä liikkumista.
Toivoisin, että hitaammin ajavat ajattelisivat myös velvollisuuksiaan oikeuksiensa sijaan.

18

2729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pena-anna
    • ½:let

      tiellä on kaikille tilaa mutta leikkaussalissa ei

      • kirurgit

        ei mene maantielle töihin?


    • Jarkko Harva

      Aloitetaanpa tuosta ajonopeudesta. Minusta toisten kulkemista ei saa haitata ajamalla ihan aiheetta turhan hitaasti - kiusaksi vaan.

      Useimmiten noilla selvästi liian hitaasti ajavilla on toki syynsäkin tähän ajoon esim. vika autossa. Tällöin toki pitää tietenkin seurata tilannetta tarkasti ja antaa ohitusmahdollisuus normaalivauhtia ajaville. Se on joustavuutta.

      Sen sijaan "jononvetäjän", joka ajaa ihan sallitun nopeuden ylärajalla ei ole mitään syytä lähteä vauhtia lisäämään. Sairastahan olisi, että aina ensimmäisen pitäisi nostaa vauhtia.

      Joustavuutta on se, että osaa sopeuttaa tässä tapauksessa oman ajonsa nopeusrajoituksen puitteissa tapahtuvaan reippaaseen ajooon eikä lähde kiusaamaan sitä "jonovetäjää" ajamalla kiinni puskurissa.

      Joustavuutta on myös se, että ymmärtää myös nämä syystä hitaammin ajavat ja ottaa huomioon heidänkin tarpeensa.

      Joustavuuvuutta on se, ettei aina aja"nopeusrajoituksen mukaan" liki sitä, vaan ottaa oikeasti tilanteet ja olosuhteet huomioon ja ajaa hitaampaa tilannenopeutta.

      Joustavuutta on toki paljon muutakin kuin suorannaisesti ajonopeuteen liittyvää. Esimerkisi se, että näyttää kääntymis- tai kaistanvaihtoaikeensa ajoissa vilkulla. Ja se, että antaa kaistanvaihtajille tilaa.

      • Motomiäs

        Itse ostin moottoripyörän, kun en jaksa enää näitä vitun turvallisia maantie joustovälitilannenopeusvauhtisokeuspellejä. Ajan vaan ohi.

        Pohtikoon niitä kaahausnopeuksiaan ihan rauhassa. En ole mikään elämäntapakaahari mutta täällä kun lukee näitä perusteluja kaiken maailman pelleilylle on hihat palanut lopullisesti. Pistäkää vaikka rajoittimet ratinkääntöön mua ei kiinnosta. Voin vaikka palauttaa kilvet ja luovuttaa kortinkin samaan läjään. Ajan silti.


      • ajoäijä

        Eli sinunkin mielestäsi joustavuus tarkoittaa ajonopeuden hiljentämistä?

        Itse ajan nopeudella jota pidän olosuhteisiin ja tarpeisiini sopivana. Jos jonossa on 10 autoilijaa ja heistä 9 arvioi olosuhteet sellaisiksi että sopiva ajonopeus on 110-120, niin miksi sillä yhdellä joka ajaa 80-90 on oikeus määrittää myös näiden muiden ajonopeus? Miksi joustaminen toimii vain yhteensuuntaan?


      • TrafficEye

        "Sen sijaan "jononvetäjän", joka ajaa ihan sallitun nopeuden ylärajalla ei ole mitään syytä lähteä vauhtia lisäämään. Sairastahan olisi, että aina ensimmäisen pitäisi nostaa vauhtia."

        SAIRASTA on, jos ne KAIKKI siellä jonossa ovat ajaneet SINUT kiinni ETKÄ voi OTTAA MUITA HUOMIOON ja nostaa ajonopeuttasi. Siis jokainen takanasi tuleva on ajanut ja haluaisi ajaa nopeammin. Vedä nyt vähintään tien sivuun hetkeksi, jos et halua/uskalla joustaa !

        Yksittäisen takana tulijan takia ei tietenkään tarvitse kauheasti säätää, sen pitää kyllä päästä halutessaan ohi. Eri asia on osaako.


    • joustaen

      Muuta liikennettä hitaamminkin ajava voi olla joustava.

      Minä esimerkiksi joustan eteenpäin ohituspaikkojen kohdalla. Jonon kärjessä kun lisään yllättäen 10km/h, jono venyy, eikä jonosta taempaa pääse ohi mitenkään. Tällaista joustavan liikkumisen mallia tarjoilen ylinopeuskaahareille.

      Tunnuslauseeni on joustavasti jonossa, ja minä voittajana ajan jonon kärjessä.

      • tehokas auto

        Yksi peruste tehokkaan auton hankinnalle on tuollaiset ääliöt. Tehokkaalla autolla tuollaisistakin pääsee helposti ohitse.

        Edellisessä autossani ei ollut kuin 100 hevosvoimaa. Kylläpä olivat ohitukset hankalia. Nykyisessä on yli tuplasti tuo (mikä ei silti toki ole kovin paljoa), mutta ohitukset sujuvat mukavasti. Yleensä ohituksessa on nopeuseroa 40-50 km/h, joskus enemmänkin. Mitä vähemmän aikaa ohitus kestää, sitä turvallisempaa.


      • tehoilla mässäily
        tehokas auto kirjoitti:

        Yksi peruste tehokkaan auton hankinnalle on tuollaiset ääliöt. Tehokkaalla autolla tuollaisistakin pääsee helposti ohitse.

        Edellisessä autossani ei ollut kuin 100 hevosvoimaa. Kylläpä olivat ohitukset hankalia. Nykyisessä on yli tuplasti tuo (mikä ei silti toki ole kovin paljoa), mutta ohitukset sujuvat mukavasti. Yleensä ohituksessa on nopeuseroa 40-50 km/h, joskus enemmänkin. Mitä vähemmän aikaa ohitus kestää, sitä turvallisempaa.

        Pari kertaa olen saanut kaltaisesi tyypit tutka-ansaan. 50km/h ylinopeudella yrittivät pitkän jonon ohitusta.

        Joskus se onnistuu, mutta se vie aikaa, ja ehdin nauttia pitkään sinunkin pitämiestä joustavien autoilijoiden jonossa.

        Joustavuus on kaiken A ja O, ja minä tarjoilen sitä sinulle.


      • ohittaja
        tehoilla mässäily kirjoitti:

        Pari kertaa olen saanut kaltaisesi tyypit tutka-ansaan. 50km/h ylinopeudella yrittivät pitkän jonon ohitusta.

        Joskus se onnistuu, mutta se vie aikaa, ja ehdin nauttia pitkään sinunkin pitämiestä joustavien autoilijoiden jonossa.

        Joustavuus on kaiken A ja O, ja minä tarjoilen sitä sinulle.

        Niin tuollaisesta tempusta otan kyllä jo rekkarin ylös ja käyn iltahämärissä raaputtamassa kiitoset autosi kylkeen...
        Ja olen hyvillä mielin varmasti pitempään kuin sinä tempustasi...


    • joustaa

      "Miksi joustavuus liikenteessä tarkoittaa vain ajonopeuden hiljentämistä?"

      Eihän se sitä tarkoita, vaan yleistä muiden huomioon ottamista.

      "Miksi jononvetäjien ei tarvitse joustaa ja esim. nostaa ajonopeuttaan sen verran, että pahimmat tappohalut jonossa laantuisivat?"

      Liikennesäännöissä kyllä kielletään muuta liikennettä haittaava ajo, ja muistaakseni jossakin siellä myös edellytettään selvästi muuta liikennettä hitaammin ajavia silloin tällöin päästämään takana oleva jono ohi, esimerkiksi bussipysäkille hetkeksi pysähtymällä. Eli jononvetäjien pitää siis joustaa, mikäli ajavat selvästi suurinta sallittua hitaammin. Jos sen sijaan joku ajaa kahdeksankympin rajoituksella 74km/h nopeutta se ei ole lain tarkoittamaa muuta liikennettä haittaavaa ajoa, vaikka se siellä rekan ohjaamossa siltä tuntuisikin.

      Jonkinlainen psykologinen testi sen sijaan voisi olla paikallaan ennen ajokortin myötämistä. Ihmisen, jolle jonossa ajaminen aiheuttaa tappohaluja ei olisi koskaan pitänyt edes saada minkään luokan ajokorttia...

      "Mielestäni on kuitenkin törkeää, että jotkut haittaavat jopa ammattiautoilijoiden työntekoa."

      Se muun liikenteen häirintä todellakin on kiellettyä, joten jos sellaista tapaat niin ei muuta kuin soitto poliisille ja toivot että ehtivät tulla noukkimaan häirikön pois liikenteestä.

      "Se, että hitaammin ajava haittaa ammattiautoilijan liikkumista on sama kun menisi heiluttamaan kättä kirurgin silmien eteen kun hän leikkaa."

      Ei se ole ollenkaan sama asia. Liikenteessä pitäisi lähtökohtana olla, että kaikki noudattavat liikennesääntöjä. Ammattiautoilijan työnkuvaan kuuluu työskentely muun liikenteen seassa, eikä ammattiautoilija voi olettaa saavansa liikenteessä mitään erityiskohtelua. Tuskin kenellekään autonkuljettajaksi hakeutuvalle myöskään tulee yllätyksenä, että teillä on muutakin liikennettä kuin ammattiliikennettä. Jos et tule toimeen muun liikenteen kanssa, sinulle sopisi paremmin veturinkuljettajan ammatti.

      "Esimerkkinä voisin mainita erään rouvan jonka perässä ajoin kuivalla kelillä noin tunnin ja koko ajan rouvan auton takalasin pyyhin vispasi..."

      Vaan jospa rouva oli sitä mieltä, että vispaava takalasinpyyhin antaa sporttisen ja dynaamisen vaikutelman? Vrt. sumuvalot...

      Ps. Kun puhutaan hitaammin ajavista, saattaisi olla paikallaan kertoa mitä tuolla "hitaammin ajavilla" tarkoittaa. Se kun eri ihmisille tarkoittaa hyvinkin erilaisia nopeuksia. Esim. kahdeksankympin rajoitusaleella alle 95 saattaa joidenkin mielestä olla liian hidas nopeus. Joku toinen saattaa sietää hyvin edellään sellaisenkin joka ajaa 75 mittarinopeudella...

      • ajoäijä

        Ei sitä laki kirjasta voi katsoa koska jokin asia saa ottaa aivoon. Kun puhuin tappohaluista niin se oli tietenkin kärjistys mutta ymmärrät kyllä mitä tarkoitan, kyllä kai sinuakin on jokin joskus liikenteessä vituttanut?
        Siihen, mikä on laitonta ja mikä ei, en ota kantaa.

        Hitaammin ajavilla tarkoitan niitä jotka ajavat hitaammin kuin mikä on oma normaali ajonopeuteni, poislukien nopeudenrajoittimella varustetut ajoneuvot sillä niiden nopeus ei ole kuljettajasta kiinni. Nopeammin ajavia ovat taas ne, jotka ajavat nopeammin kuin ajan itse.
        Oma normaali ajonopeuteni kesäkelillä on rajoitus 11-13km/h. Talviaikana olosuhteet vaihtelevat niin paljon ettei mitään normaaliajonopeutta voi oikein sanoa.


      • joustaa
        ajoäijä kirjoitti:

        Ei sitä laki kirjasta voi katsoa koska jokin asia saa ottaa aivoon. Kun puhuin tappohaluista niin se oli tietenkin kärjistys mutta ymmärrät kyllä mitä tarkoitan, kyllä kai sinuakin on jokin joskus liikenteessä vituttanut?
        Siihen, mikä on laitonta ja mikä ei, en ota kantaa.

        Hitaammin ajavilla tarkoitan niitä jotka ajavat hitaammin kuin mikä on oma normaali ajonopeuteni, poislukien nopeudenrajoittimella varustetut ajoneuvot sillä niiden nopeus ei ole kuljettajasta kiinni. Nopeammin ajavia ovat taas ne, jotka ajavat nopeammin kuin ajan itse.
        Oma normaali ajonopeuteni kesäkelillä on rajoitus 11-13km/h. Talviaikana olosuhteet vaihtelevat niin paljon ettei mitään normaaliajonopeutta voi oikein sanoa.

        Kyllähän ne hitaammin ajavat silloin tällöin toki itseänikin vituttavat. Lähinnä silloin kun on olevinaan kiire jonnekin. Myöhemmin kun asioita ajattelee uudelleen yleensä kyllä huomaa että se kiire oli enemmän kuviteltua kuin todellista ja joka tapauksessa täysin itse aiheutettua. Siinä sitä samalla huomaa että vitutuksen syy ei loppujen lopuksi ollutkaan siinä itseäni hitaammin ajavassa, vaan syyllinen löytyy peiliin katsomalla...

        Ammattiliikenteessä kiireen syy tietenkin usein löytyy ajojärjestelijästä tms. Kiire kuitenkin on siinä mielessä hassu ilmiö, että se harvemmin nopeuttaa mitään asioita. Ammattikuljettajan pitäisi kyllä pystyä "unohtamaan" kiire ja ajamaan stressaantumatta sillä nopeudella mitä pystyy muun liikenteen seassa käyttämään. Eihän kukaan voi kuskilta sen enempää vaatia. Jos hitaammin ajavat (vai onko se sittenkin esimiehen hiillostus?) jatkuvasti nostavat verenpainetta, niin silloin kuskin kannattaisi ehdottomasti harkita alan vaihtoa.

        Ihmettelit tuossa avauksessasi, että miksi jononvetäjien ei tarvitse nostaa nopeuttaan siihen mitä takana tulevat haluaisivat käyttää ja nyt kerrot että itse ajat yleensä 11 - 13 km/h ylinopeutta. Lienee sinullekkin täysin selvä asia ettei ketään voi velvoittaa ajamaan ylinopeutta, vai kuinka?


      • ajoäijä
        joustaa kirjoitti:

        Kyllähän ne hitaammin ajavat silloin tällöin toki itseänikin vituttavat. Lähinnä silloin kun on olevinaan kiire jonnekin. Myöhemmin kun asioita ajattelee uudelleen yleensä kyllä huomaa että se kiire oli enemmän kuviteltua kuin todellista ja joka tapauksessa täysin itse aiheutettua. Siinä sitä samalla huomaa että vitutuksen syy ei loppujen lopuksi ollutkaan siinä itseäni hitaammin ajavassa, vaan syyllinen löytyy peiliin katsomalla...

        Ammattiliikenteessä kiireen syy tietenkin usein löytyy ajojärjestelijästä tms. Kiire kuitenkin on siinä mielessä hassu ilmiö, että se harvemmin nopeuttaa mitään asioita. Ammattikuljettajan pitäisi kyllä pystyä "unohtamaan" kiire ja ajamaan stressaantumatta sillä nopeudella mitä pystyy muun liikenteen seassa käyttämään. Eihän kukaan voi kuskilta sen enempää vaatia. Jos hitaammin ajavat (vai onko se sittenkin esimiehen hiillostus?) jatkuvasti nostavat verenpainetta, niin silloin kuskin kannattaisi ehdottomasti harkita alan vaihtoa.

        Ihmettelit tuossa avauksessasi, että miksi jononvetäjien ei tarvitse nostaa nopeuttaan siihen mitä takana tulevat haluaisivat käyttää ja nyt kerrot että itse ajat yleensä 11 - 13 km/h ylinopeutta. Lienee sinullekkin täysin selvä asia ettei ketään voi velvoittaa ajamaan ylinopeutta, vai kuinka?

        "Ihmettelit tuossa avauksessasi, että miksi jononvetäjien ei tarvitse nostaa nopeuttaan siihen mitä takana tulevat haluaisivat käyttää."

        Näin en kirjoittanut. Lueppa avaukseni uudestaan, ilman omaa tulkintaa.

        Kiireen syystä on turha jauhaa, se on jälkiviisautta. Totuus on se, että jos kiire on päässyt syntymään ei sitä jossittelulla saa enää pois vaan ainoa keino on yrittää minimoida vahinko.


      • joustaa
        ajoäijä kirjoitti:

        "Ihmettelit tuossa avauksessasi, että miksi jononvetäjien ei tarvitse nostaa nopeuttaan siihen mitä takana tulevat haluaisivat käyttää."

        Näin en kirjoittanut. Lueppa avaukseni uudestaan, ilman omaa tulkintaa.

        Kiireen syystä on turha jauhaa, se on jälkiviisautta. Totuus on se, että jos kiire on päässyt syntymään ei sitä jossittelulla saa enää pois vaan ainoa keino on yrittää minimoida vahinko.

        "Miksi jononvetäjien ei tarvitse joustaa ja esim. nostaa ajonopeuttaan sen verran, että pahimmat tappohalut jonossa laantuisivat?"

        Paljonko niiden jonovetäjien sitten pitäisi nopeuttaan nostaa, jotta tappohalut laantusivat? Mistä se jononvetäjä voi tietää mikä on takanatulevien mielestä sopiva ajonopeus, vai pitäisikö vain nostaa nopeutta niin paljon, että takana tulevat alkavat jäämään jälkeen?

        "Totuus on se, että jos kiire on päässyt syntymään ei sitä jossittelulla saa enää pois vaan ainoa keino on yrittää minimoida vahinko."

        Jep, useimmiten se kiire vaan tahtoo olla sellaista, että mitään todellista vahinkoa ei synny vaikka vähän myöhästyisikin. Hyvä keino "vahingon" minimointiin on sekin että soitaa määränpäähän ja ilmoittaa myöhästyvänsä kymmenen minuuttia ja kas, kiire hävisi!

        Kiire on siinämielessäkin kummallinen ilmiö, tai tunnehan se on, että useimmiten ihminen pystyy toimimaan tehokkaammin ja nopeammin silloin kun ei kiirettä ole. Kiire tahtoo aiheuttaa kaikenlaista turhaa härväystä ja epäjohdonmukaista toimintaa joka loppujen lopuksi vain hidastaa tavoitteen saavuttamista vaikka kuinka huhkisi ja heiluisi.

        Eikä se hitaammin ajavan kiroaminen liikenteessäkään mitään auta. Ei sen pitäisi olla kenellekään yllätys että tuolla tienpäällä on kaikenlaista kulkijaa ja silloin tällöin eteen sattuu joku joka matkantekoa vähän jarruttaa. Se vähän kuin kuuluu asiaan. Kiireen syyhän loppujen lopuksi on se, että itse on lähtenyt liikkeelle liian myöhään tai aikataulu on liian tiukka. Turha siinä on alkaa jonon kärjessä vähän alle rajoituksen ajavaa syyttelemään.


    • paha paikka

      voi sitä "jäykistyä noinkin....

    • Vanhempi ajoä

      Olet oikeassa siinä että itsekäs hitaasti ajava on ongelma liikenteessä esim. silloin kun hän valtaa rampilta paikan väkisin muun liikenteen sekaan aiheuttaa haitariliikettä jonssa. Toisaalta, jonoa ei aiheuta ensimmäinen hidas ajoneuvo, vaan se toinen, joka jää notkumaan ensimmäisen takapuskuriin kiinni ohittamatta. Hyvä vanha sääntöhän on, että jos saavutat edellä ajavan, niin pyri myös ohittamaan, tai jos et tee sitä, niin jätä jäliin tavallista runsaammin tilaa, että sinun takanasi ajava voi ohittaa ja tulla tarvittaessa takaisin omalle kaistalle vaikka sinun eteesi.
      Itsekin vanhana ajoäijänä tunnustan joskus ajatelleeni olevani keskimäärin parempi ajaja, mutta se ei oikuta ajoäijiä tai-muijia ajamaan selvästi ylinopeuksilla, ei edes omilla kaisoillaan. Osoittiko esim. se Ruoholahdessa ajava ajoäijä justavuutta kun viljkutti minulle valoja ja soitti torvea kun ryhmityin hänen eteensä kääntyäkseni seuraavasta risteyjestä oikealle. Ajoin taatusti vähintäänkin sallitua nopeutta, mutta hän ajoi taatusti reilua ylinopetuuta, koska joutui hidastamaan.
      Bussikuskeilla oli jonkin aikaa tapana odottaa pysäkillä lähtövilkku päällä ainakin yden auton ohittaminen, ennen kuin survoivat itsenä muun liikenteen sekaan. Nyt se näyttää taas unohtuneen. Varsin usein näkee bussin olevan liikkeellä ennen vilkun vilausta. Ei siinä jo vierellä olevalla ole paljon muuta tehtävissä kuin koukata tai tehdä raju jarrutus. En usko, kukaan haluaa kiusata busseja, eihän se ole edes mahdollistakaan, ennemminkin sanoisin, että bussikuskeilla on asennevika ja kenties koulutuksesta on jätetty muun liikenteen huomioiminentunti pois kustannussyistä.
      Paljon on myös meitä autoilijoita liikenteessä, jotka emme huomaa, että esim. kiertoliittymän laidalla olevilla kevyenliikenteen väylillä ajavilla polkupyörillä on aina etuajo-oikeus liittymään tuleviin ja sieltä lähteviin ajoneuvoihin. jne.
      Kaikkien on joustettava, jotta liikenne sujuisi ja vahinkoja ei sattuisi eikä pinnat palaisi. Ajoäijien ja -muijien tuli joustaessaan huomata, että kaikki eivät ole niin taitavia kuin he eikä peltikuori oikeuta etuajo-oikeuden riistoon suojattomalta pyöräilijältä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1783
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      359
      1196
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1188
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1058
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      848
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      774
    8. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

      Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      141
      723
    9. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      716
    10. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe