Mitä ajattelee ystäväni minusta?

ei vl

Olen ihan tavallinen ei vl-nainen. Olen uskossa, mutta en tuo sitä juurikaan julki kenellekään. Olen tuntenut vl-ystäväni jo lukio ajoista lähtien. Pidämme yhteyttä puhelimitse ja joskus nähdäänkin (asun toisella puolella Suomea nykyään). Olemme olleet hyvin läheisiä pitkään.
Hän tietää minun olevan tällainen tavallinen tallukka suomalaisesta perheestä.
Itse en meikkaa, enkä juo, vaikka vanhempani tekevätkin niin turhan usein...
Hän kertoo myös minulle hyvin avoimesti kaikista asioistaan, siis ihan kaikista...
Heidän perhe elämästään ja ongelmistaan myös yhteisön asioista. Hän luottaa minuun, että en kerro niitä muille, enkä niin myöskään tee.
Usein Oulussa asuessani hän pyyteli minua RY:n kokouksiin. Luultavasti ihan rehellisellä mielellä?

Siis onhan se tyhmää kysellä täällä, mutta haluaisinkin tietää teidän vl-ihmisten mielipiteitä tällaisesta ystävyydestä. Onko mielestänne tällainen ystävyys suhde mahdollinen ja onko teillä muilla tällaista ystävyyssuhdetta?
Tämä ei ole mikään provo, joten haluan vain asiallisia vastauksia.

10

786

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Astiallinen

Itselläni ei ole kokemuksia tuollaisesta, pikemminkin vl-kaverit ovat osoittautuneet pidättäytyviksi asioissaan. Mutta Sinähän kyselitkin vl-ihmisten mielipidettä, joten ei nyt sen enempää tästä.

Mutta hieman asiaa:
      ei vl-nainen -> ei-vl -nainen
      lukio ajoista -> lukioajoista
      perhe elämästään -> perhe-elämästään
      ystävyys suhde -> ystävyyssuhde

• pikkumainen

ja narisija tyyppi

• Että näin

Vitsinähän sinun viestisi pitää ottaa. :-)
        Olet ehkä suomen kielen opettaja tai opiskelija, tai haluat muuten kurmoottaa täällä kirjoittajia ottamalla heistä kielenhuoltajan niskaotteen.

Niin tai näin, menettelysi osoittaa heikkoa tilannetajua. Tilannetaju taas on hyvän viestijän olennaisia taitoja.

Vaikuttaa siltä, että suomen kielen muotoseikkojen hallinnasta huolimatta et näytä ymmärtävän paljoakaan varsinaisesta kielen käytöstä eli viestinnästä ja vuorovaikutuksesta sekä keskustelemisesta. Keskustelussahan pyritään saamaan keskustelukumppani rakentavalla ja positiivisella otteella jatkamaan keskustelua.

Tosikkomainen puuttuminen täällä toisarvoisiin kielenhuoltokysymyksiin silloin kun niistä ei nomenomaisesti ole puhe, saattaa pilata keskusteluilmapiiriä.

Toki kieliseikkohinkin kannattaa puuttua, varsinkin semantiikan näkökulmasta. Toisin sanoen silloin kun sanoja käytetään virheellisissä merkityksissä tai virheelliset mudot saattavat aiheuttaa väärinkäsityksiä. Tuossa kirjoituksessasi esiin nostamasi virheelliset ilmaisut eivät kuitenkaan aiheuta kenellekään väärinkäsityksiä, joten niihin ei olisi ollut tässä mielessä tarpeen puuttua.

On olemassa riski, että menettelysi antaa itsestäsi kuvan avuttomana töksäyttelijänä ja kommunikaatiokyvyttömänä persoonana, mitä itse et ehkä todellisuudessa haluaisi. Etkä varmaan edes pohjimmiltasi ole! :-)

• ei vl

Oli tuo puoli vuotias lapsi sylissä, joten en ehtinyt tarkistella. :)

• Seniorikansalainen

Hyvä, että joku sentään rohkenee puuttua täällä esiintyvään kielenraiskaukseen.

Yksinkertaisimmat pilkkusäännötkin kuuluvat yleissivistykseen...

• öljytty ent. tyyppinarisija
        pikkumainen kirjoitti:

ja narisija tyyppi

Pitäisikö jokaisen vl:n viestiä, että peruskoulun oppimääräkin jäi liian vaikeana suorittamatta?

Kirjoitetaan muuten yhteen: narisijatyyppi.

• ei uutta Bibliaa
        Että näin kirjoitti:

Vitsinähän sinun viestisi pitää ottaa. :-)
        Olet ehkä suomen kielen opettaja tai opiskelija, tai haluat muuten kurmoottaa täällä kirjoittajia ottamalla heistä kielenhuoltajan niskaotteen.

Niin tai näin, menettelysi osoittaa heikkoa tilannetajua. Tilannetaju taas on hyvän viestijän olennaisia taitoja.

Vaikuttaa siltä, että suomen kielen muotoseikkojen hallinnasta huolimatta et näytä ymmärtävän paljoakaan varsinaisesta kielen käytöstä eli viestinnästä ja vuorovaikutuksesta sekä keskustelemisesta. Keskustelussahan pyritään saamaan keskustelukumppani rakentavalla ja positiivisella otteella jatkamaan keskustelua.

Tosikkomainen puuttuminen täällä toisarvoisiin kielenhuoltokysymyksiin silloin kun niistä ei nomenomaisesti ole puhe, saattaa pilata keskusteluilmapiiriä.

Toki kieliseikkohinkin kannattaa puuttua, varsinkin semantiikan näkökulmasta. Toisin sanoen silloin kun sanoja käytetään virheellisissä merkityksissä tai virheelliset mudot saattavat aiheuttaa väärinkäsityksiä. Tuossa kirjoituksessasi esiin nostamasi virheelliset ilmaisut eivät kuitenkaan aiheuta kenellekään väärinkäsityksiä, joten niihin ei olisi ollut tässä mielessä tarpeen puuttua.

On olemassa riski, että menettelysi antaa itsestäsi kuvan avuttomana töksäyttelijänä ja kommunikaatiokyvyttömänä persoonana, mitä itse et ehkä todellisuudessa haluaisi. Etkä varmaan edes pohjimmiltasi ole! :-)

Kyllä tällaisen Matti Meikäläisenkin pitää kiinnittää kielenkäyttöön huomiota. Muutoin ollaan kohta siinä tilanteessa, että jokainen kirjoittaa jotain muille käsittämätöntä näennäissuomea(an). Biblia on tällaisesta kyllin varoittava esimerkki.

• Trim Cat

Tuollaiset ystävyysuhteet ovat aivan tavallisia ja olisit voinut mennä ry:lle ystäväsi mukana aivan vapaasti. Samoin voit tehdä nyt uudella paikkakunnallasi.

• ystävä voi löytyä

myös ei veeällien joukosta. minulla on ystävä joka ei kuulu edes kirkkoon ja en usko löytäväni maanpäältä toista ihmistä joka ymmärtää niin hyvin minua. meitä yhdistää varmaan sekin kun hänellä on myös iso perhe. Pyöräytti yhdeksännen lapsensa kuukausi sitten. Joten meitä yhdistää naisten jutut, synnytykset ja lapset. Juttua riittää... ja on kiva kun on joku muukin joka tänäpäivänä "haluaa" ison perheen kuin vl.

On heitäkin luultu veeälliksi kun ajelevat vielä lesta pösöllä. Kerroin hänelle että tiedätkö miksi teidän automerkkiä kutsutaan. Ei tiennyt mutta nyt tietää.

• ei vl

Niin asiallisia vastauksia kiitos. On pari toki tullutkin, mutta osalla tuo kirjoittelu liittyy nyt tässä tapauksessa epäolennaiseen asiaan.
      Kielioppi on toki tärkeä asia, mutta kun pieni lapsi heiluu sylissä, niin on välillä vaikeaa seurata omien käsien luomaa kirjoittamista...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      66
      2201
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      6
      1836
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      238
      1344
    4. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      216
      987
    5. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      980
    6. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      90
      967
    7. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      21
      925
    8. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      766
    9. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      39
      760
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      729
    Aihe