Metaania tankkiin

Gaasuttaja

Bifuel auto kulkee kaasulla ja kun sitä ei ole tarjolla niin bensalla. Muualla euroopassa pärjää jo pelkällä kaasulla mutta suomen tankkausverkosto on vielä alkuvaiheessa. Helsinki, Kotka, Kouvola, Tampere, Lappeenranta on ainakin valmiina ja Jyväskylästä saa biokaasua. 30 asemaa on luvattu lähivuosina rakentaa, mutta uusia yrittäjiä alalla on jo tulossa, joten voi tulla useampiakin kun öljypohjaiset polttoainevarastot hupenee vauhdilla. Saksassa saa kohta biokaasulla höystettyä maakaasua mittarilta. Vaikka itse asun 80km malmin asemalta, ajan noin 75% ajoista kaasulla. Bensalitraan verratuna kaasu maksaa n.63 centtiä.

28

3587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • biobönde

      Kiinnostaisi tietää polttoaineen kulutuksesta sen verran, että kuluttaako auto metaanina enemmän energiaa kuin bensiininä?

      Olen sitä mieltä ollut pitkåän, että biokaasu on ainoa järkevä biopolttoaine. Tuotannon helppous etanoliin verratuna on etu, saadaan kilpailua. Maanviljelijä voi valmistaan polttoaineen itse toisin kuin etanolin kohdalla. Ja toisena on tuotannon hyötysuhde. Peltohehtaarin tuotto metaaniksi valmistettuna mahdollistaa tuplaten suuremman ajomatkan kuin etanoliksi valmistettuna.
      Mädätysjätteen kierrättäminen maatilan sisällä on myös yksinkertaista.

      Luulenpa, että biopohjainen metaani voittaa kilpajuoksun muita biopolttoaineita vastaan.

      • minä ite

        oon nyt pari vuotta ajellu autolla oman pellon rypsistä puristamalla öljyllä ja hyvin kulkee .
        talvella rilautan pikkusen naftaa sekaan..


      • kaasusta

        Jos kriteeriksi otetaan kasvihuonekaasupäästöt (CO2 metaani), maakaasu ei juuri ole bensiiniä parempi eikä yhtään parempi kuin diesel (dieselmoottorilla parempi hyötysuhde). Jos kriteeriksi otetaan hinta, niin ei veroton bensa tai dieselkään paljoa maksa. Kaasu on halpaa kun sitä ei juurikaan veroteta (ainakaan vielä). Bensiini ja diesel ovat luotettavia siksi, että niitä voidaan varastoida pitkiksikin ajoiksi ja toimittajia on lukuisia. Keski-Eurooppa on jo ollut hädissään kun itäinen kaasuntoimitus katkesi jonkun pantua hanat kiinni joksikin aikaa valtakunnanrajan sillä puolella jonne omat valtuudet eivät riitä.

        Biokaasulla on monta hyvää puolta. Peltoperäisesti tuotettuna iso saanto per hehtaari, ei tarvita järeätä prosessitekniikkaa niin kuin esim. etanolin tekoon, syötöksi kelpaa melkein mikä tahansa paitsi kivet ja lasi. Biomassa kelpaa märkänäkin.

        Mutta kaasun, olipa se bio- tai maakaasu, akilleen kantapää on matala energiasisältö. Varastointi ja säiliöautokuljetukset ovat käytännössä mahdottomia. Kaasu pitää saada tuotannosta käyttöön putkea pitkin. Jos henkilöautossa on 60 kg polttoainetankki (tankin kuoret täysi sisältö), dieselillä ajaa 1000 km mutta kaasulla vain 100 - 200 km. Ja silloinkin pitää olla 200 bar kaasu, minkä teko pyörittää sähkömittaria aika lailla kun kompressoria väännetään. Kaasukäyttöisestä täysperävaunurekasta on olemassa pilakuva: suuri osa nupin kuormatilasta oli kaasusäiliöitä perävaunun ollessa päätila hyötykuormalle. Henkilöautossa kaasutankit vievät ison osan tavaratilasta ja painavat paljon jos meinataan päästä pitempiä matkoja. Siten kaasu sopii hyvin vain lyhytmatkaiseen liikenteeseen, jossa voidaan tankata usein, esim. kaupunkilinja-autot ja kaupunkitaksit.

        Paras biokaasun käyttö olisi energian ja sähkön tuotanto niin että kaasu menee putkea pitkin käyttöön sitä mukaa kuin "soppa tai tunkio muhii". Silloin kaasua ei tarvitse puhdistaa ja kompressoida niin kuin autokäyttöön. Öljyvarojen kokonaiskäytön kannaltahan on sama korvataanko biokaasulla autojen polttoaineita vai polttoöljyä. Sama pätee kasvihuoneilmiöön: helpoin hyöty saadaan jos korvataan kivihiilen ja polttoöljyn käyttöä biopolttoaineilla eikä väkisin jalosteta biopolttoaineita autoihin kelvollisiksi.


      • kaasuttaja
        kaasusta kirjoitti:

        Jos kriteeriksi otetaan kasvihuonekaasupäästöt (CO2 metaani), maakaasu ei juuri ole bensiiniä parempi eikä yhtään parempi kuin diesel (dieselmoottorilla parempi hyötysuhde). Jos kriteeriksi otetaan hinta, niin ei veroton bensa tai dieselkään paljoa maksa. Kaasu on halpaa kun sitä ei juurikaan veroteta (ainakaan vielä). Bensiini ja diesel ovat luotettavia siksi, että niitä voidaan varastoida pitkiksikin ajoiksi ja toimittajia on lukuisia. Keski-Eurooppa on jo ollut hädissään kun itäinen kaasuntoimitus katkesi jonkun pantua hanat kiinni joksikin aikaa valtakunnanrajan sillä puolella jonne omat valtuudet eivät riitä.

        Biokaasulla on monta hyvää puolta. Peltoperäisesti tuotettuna iso saanto per hehtaari, ei tarvita järeätä prosessitekniikkaa niin kuin esim. etanolin tekoon, syötöksi kelpaa melkein mikä tahansa paitsi kivet ja lasi. Biomassa kelpaa märkänäkin.

        Mutta kaasun, olipa se bio- tai maakaasu, akilleen kantapää on matala energiasisältö. Varastointi ja säiliöautokuljetukset ovat käytännössä mahdottomia. Kaasu pitää saada tuotannosta käyttöön putkea pitkin. Jos henkilöautossa on 60 kg polttoainetankki (tankin kuoret täysi sisältö), dieselillä ajaa 1000 km mutta kaasulla vain 100 - 200 km. Ja silloinkin pitää olla 200 bar kaasu, minkä teko pyörittää sähkömittaria aika lailla kun kompressoria väännetään. Kaasukäyttöisestä täysperävaunurekasta on olemassa pilakuva: suuri osa nupin kuormatilasta oli kaasusäiliöitä perävaunun ollessa päätila hyötykuormalle. Henkilöautossa kaasutankit vievät ison osan tavaratilasta ja painavat paljon jos meinataan päästä pitempiä matkoja. Siten kaasu sopii hyvin vain lyhytmatkaiseen liikenteeseen, jossa voidaan tankata usein, esim. kaupunkilinja-autot ja kaupunkitaksit.

        Paras biokaasun käyttö olisi energian ja sähkön tuotanto niin että kaasu menee putkea pitkin käyttöön sitä mukaa kuin "soppa tai tunkio muhii". Silloin kaasua ei tarvitse puhdistaa ja kompressoida niin kuin autokäyttöön. Öljyvarojen kokonaiskäytön kannaltahan on sama korvataanko biokaasulla autojen polttoaineita vai polttoöljyä. Sama pätee kasvihuoneilmiöön: helpoin hyöty saadaan jos korvataan kivihiilen ja polttoöljyn käyttöä biopolttoaineilla eikä väkisin jalosteta biopolttoaineita autoihin kelvollisiksi.

        Ei välttämättä paras, että biokaasu käytetään sähkön- ja lämmöntuotantoon. Myös autokäyttö on järkevää, sillä korvataan bensan ja dieselin käyttöä tehokkaasti. (mm.rahat jää kotimaahan) Liikenne on aika paha saastuttaja.
        Jos Suomen peltopinta-alasta 20 prosentilla tuotetaan biokaasun raaka-ainetta, niin miljoona autoa saisi todella ympäristöystävällisen polttoaineen.
        1m3 maakaasua tai biokaasumetaania vastaa n. 1L kevyttä polttoöljyä.
        Se on totta, ettei kannata kuljettaa rekoilla puhdistettua biokaasua pitkiä matkoja. Vaikka kyllähän isoja kaasunkuljetusperävaunuja on olemassa. Putkessa se kyllä kulkee, mutta toisaalta voitaisiin rakentaa biokaasun tankkausasemia maatilojen, pienten kylien ja kaupunkien yhteyteen yhtä tiheään kuin nyt on huoltoasemia.
        Varastointi onnistuu kyllä.

        Biokaasu on lähes 100% kotimaista biopolttoainetta, ei haittaa paljoa vaikka maakaasuhanat väännetään kiinni. Biokaasulla voisikin korvata EON:n arvioiden mukaan yli 60% Suomen käyttämästä maakaasusta.

        Sanomasi toimintamatka kaasulla 100-200km ei pidä paikkaansa, se on alakantissa. Itse omistan VW Caddy Life Ecofuel auton jolla päästelen n. 440 km yhdellä (bio)kaasutankillisella. Esim. reissasin Kuopioon -> edestakainen matka oli reilu 300km. Tankkasin kotona autoon reilun 3/4 tankkia ja reissun jälkeen oli vielä 1/4 jäljellä. Volvoillakin pääsee noin 250km. Kaasutankit autoissa ei vie tavaratilaa yhtään jos kyse on tehdasvalmisteisista kaasuautoista. (Poikkeus on Fiat Punto, jossa kaasutankki on tavaratilassa.)

        Biokaasupohjaista metaania ei veroiteta, sehän olisi typerää. Biokaasumetaanin palaessa syntyvä hiilidioksidi on uusiutuvaa, päästöt ovat jopa negatiiviset koska metaani on 20 kertaa pahempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi.

        Vielä, että maa- tai biokaasuauto on turvallisempi kuin bensa- tai dieselauto. Jos joutuu kolariin, niin metaani nousee ilmaan eikä jää kolaripaikalle kaasutankin rikkoutuessa. (tosin auton pitää olla melkoinen rusina jotta kaasutankki hajoaisi.


      • biobönde
        kaasusta kirjoitti:

        Jos kriteeriksi otetaan kasvihuonekaasupäästöt (CO2 metaani), maakaasu ei juuri ole bensiiniä parempi eikä yhtään parempi kuin diesel (dieselmoottorilla parempi hyötysuhde). Jos kriteeriksi otetaan hinta, niin ei veroton bensa tai dieselkään paljoa maksa. Kaasu on halpaa kun sitä ei juurikaan veroteta (ainakaan vielä). Bensiini ja diesel ovat luotettavia siksi, että niitä voidaan varastoida pitkiksikin ajoiksi ja toimittajia on lukuisia. Keski-Eurooppa on jo ollut hädissään kun itäinen kaasuntoimitus katkesi jonkun pantua hanat kiinni joksikin aikaa valtakunnanrajan sillä puolella jonne omat valtuudet eivät riitä.

        Biokaasulla on monta hyvää puolta. Peltoperäisesti tuotettuna iso saanto per hehtaari, ei tarvita järeätä prosessitekniikkaa niin kuin esim. etanolin tekoon, syötöksi kelpaa melkein mikä tahansa paitsi kivet ja lasi. Biomassa kelpaa märkänäkin.

        Mutta kaasun, olipa se bio- tai maakaasu, akilleen kantapää on matala energiasisältö. Varastointi ja säiliöautokuljetukset ovat käytännössä mahdottomia. Kaasu pitää saada tuotannosta käyttöön putkea pitkin. Jos henkilöautossa on 60 kg polttoainetankki (tankin kuoret täysi sisältö), dieselillä ajaa 1000 km mutta kaasulla vain 100 - 200 km. Ja silloinkin pitää olla 200 bar kaasu, minkä teko pyörittää sähkömittaria aika lailla kun kompressoria väännetään. Kaasukäyttöisestä täysperävaunurekasta on olemassa pilakuva: suuri osa nupin kuormatilasta oli kaasusäiliöitä perävaunun ollessa päätila hyötykuormalle. Henkilöautossa kaasutankit vievät ison osan tavaratilasta ja painavat paljon jos meinataan päästä pitempiä matkoja. Siten kaasu sopii hyvin vain lyhytmatkaiseen liikenteeseen, jossa voidaan tankata usein, esim. kaupunkilinja-autot ja kaupunkitaksit.

        Paras biokaasun käyttö olisi energian ja sähkön tuotanto niin että kaasu menee putkea pitkin käyttöön sitä mukaa kuin "soppa tai tunkio muhii". Silloin kaasua ei tarvitse puhdistaa ja kompressoida niin kuin autokäyttöön. Öljyvarojen kokonaiskäytön kannaltahan on sama korvataanko biokaasulla autojen polttoaineita vai polttoöljyä. Sama pätee kasvihuoneilmiöön: helpoin hyöty saadaan jos korvataan kivihiilen ja polttoöljyn käyttöä biopolttoaineilla eikä väkisin jalosteta biopolttoaineita autoihin kelvollisiksi.

        "Jos kriteeriksi otetaan hinta, niin ei veroton bensa tai dieselkään paljoa maksa."

        Totta, ei ehkä nyt, mutta näyttää vain siltä, että fossiilisia polttoaineita ei tule riittämään kaikille kohtuuhintaan.

        "Varastointi ja säiliöautokuljetukset ovat käytännössä mahdottomia. "

        Totta, mutta tämä pätee vain biokaasuun, ei sen raaka-aineeseen. Jos perustetaan mädättämö taajamaan ja huolehditaan mädätysmassan jakelusta, ei biokaasua tarvitse kuljettaa mihinkään. Sama laitos mikä kaasun valmistaa, myy sen myös kuluttajalle. On selvää, että biokaasulaitosta ei voi perustaa läheskään niin joustavasti kuin bensiinin tankkausasemaa, mutta jos taajamassa on yksikin sellainen kohtuullisen ajomatkan päässä, ei tarvita kaasuputkistoa eikä kaasunjakeluautoja. Mutta tietysti tarvitaan autoja, jotka kuljettavat biomassaa maatiloilta ja jätemassan takaisin maatiloille pelloille levitettäväksi. Koska auto on täynnä mennen tullen, kuljetuksien tehokkuus on hyvä

        "Ja silloinkin pitää olla 200 bar kaasu, minkä teko pyörittää sähkömittaria aika lailla kun kompressoria väännetään"

        Tohon ongelmaan olen miettinyt sellaista ratkaisua, että kaasuautossa ei päästettäisi kaasua suoraan paineenalennusventtiilin kautta imukanavaan, vaan se paisutettaisiin pienessä "mäntämoottorissa", jolloin osa kaasun puristamiseen kuluneesta energiasta saataisiin auton liikuttamiseen. Laitteen voisi asentaan pistämällä laturin hihnaan erillisen kiilahihnapyörän sitä varten ja hihnan kautta teho siirtyisi kampiakseliin. Tämä voisi laskea polttoaineen kulutusta ehkä 2-4%.

        "Öljyvarojen kokonaiskäytön kannaltahan on sama korvataanko biokaasulla autojen polttoaineita vai polttoöljyä"

        Totta, mutta sähköntuotannossa ei ole koskaan samanlaista hohtoa, kuin autoissa. Kun on autoista kyse, yrittäjiä riitää, vaikka asiaperusteet sotisivat vastaan.


      • asentakaa/asennuttakaa
        biobönde kirjoitti:

        "Jos kriteeriksi otetaan hinta, niin ei veroton bensa tai dieselkään paljoa maksa."

        Totta, ei ehkä nyt, mutta näyttää vain siltä, että fossiilisia polttoaineita ei tule riittämään kaikille kohtuuhintaan.

        "Varastointi ja säiliöautokuljetukset ovat käytännössä mahdottomia. "

        Totta, mutta tämä pätee vain biokaasuun, ei sen raaka-aineeseen. Jos perustetaan mädättämö taajamaan ja huolehditaan mädätysmassan jakelusta, ei biokaasua tarvitse kuljettaa mihinkään. Sama laitos mikä kaasun valmistaa, myy sen myös kuluttajalle. On selvää, että biokaasulaitosta ei voi perustaa läheskään niin joustavasti kuin bensiinin tankkausasemaa, mutta jos taajamassa on yksikin sellainen kohtuullisen ajomatkan päässä, ei tarvita kaasuputkistoa eikä kaasunjakeluautoja. Mutta tietysti tarvitaan autoja, jotka kuljettavat biomassaa maatiloilta ja jätemassan takaisin maatiloille pelloille levitettäväksi. Koska auto on täynnä mennen tullen, kuljetuksien tehokkuus on hyvä

        "Ja silloinkin pitää olla 200 bar kaasu, minkä teko pyörittää sähkömittaria aika lailla kun kompressoria väännetään"

        Tohon ongelmaan olen miettinyt sellaista ratkaisua, että kaasuautossa ei päästettäisi kaasua suoraan paineenalennusventtiilin kautta imukanavaan, vaan se paisutettaisiin pienessä "mäntämoottorissa", jolloin osa kaasun puristamiseen kuluneesta energiasta saataisiin auton liikuttamiseen. Laitteen voisi asentaan pistämällä laturin hihnaan erillisen kiilahihnapyörän sitä varten ja hihnan kautta teho siirtyisi kampiakseliin. Tämä voisi laskea polttoaineen kulutusta ehkä 2-4%.

        "Öljyvarojen kokonaiskäytön kannaltahan on sama korvataanko biokaasulla autojen polttoaineita vai polttoöljyä"

        Totta, mutta sähköntuotannossa ei ole koskaan samanlaista hohtoa, kuin autoissa. Kun on autoista kyse, yrittäjiä riitää, vaikka asiaperusteet sotisivat vastaan.

           
           vanhaan autoonne bensiini/diesel kaasulaitteet. Biokaasulla kulkeva auto(vanhakin) saastuttaa yli 10 kertaa vähemmän kuin hybridi.
        Biokaasua voit valmistaa vaikka kotona. Tankkauspiste kotiin maksaa n.2000€. Etelä-suomessa on kyllä tankkauspisteitäkin. 2.4 bifuel koneella oleva Volvo päästää hiilidioksidia 13g/km. Ei pysty tiisseli-smartilla samaan.

        Vähän linkkejä:

        http://www.idea-animaatiomlahti.fi/biovoimaa/bioenergia a2005.pdf

        http://www.gaspower.fi/tuotteet.htm

        http://www.prizz.fi/linkkitiedosto.aspx?taso=3&id=219&s id=265

        http://www.arjoheinsola.net/pdf/Biokaasun_puhdistus.pdf

        http://www.fuelmaker.com/

        http://www.arjoheinsola.net/pdf/Biokaasun_hyodyntaminen .pdf

        http://biorealis.com/digester/construction.html

        http://www.google.fi/search?q=pg cng car kit&ie=utf-8&o e=utf-8&aq=t&rls=Swiftfox:fi-FI:unofficial&client=firef ox-a

        http://www.google.fi/search?q=natural gas conversion&ie =utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=Swiftfox:fi-FI:unofficial&clie nt=firefox-a

        http://www.adelaide.edu.au/biogas/

        http://www.builditsolar.com/Projects/BioFuel/biofuels.h tm



        Biokaasu on melkoinen kuolinisku öljyteollisuudelle, jos se toteutuu. Siksi varmaan biokaasusta ei paljoa puhuta, kun Nesteellä voisi alkaa menemään huonosti. Tosin kaasua on niin helppo tehdä, että olen suunnitellut aloittavani tuotannon omaan käyttöön(alussa talon lämmitys). On myös myytävänä polttimia, missä on suuttimet sekä lämmitysöljylle, että kaasulle.
        Autoon kaasusarja ei ole kallis ja se on helppo asentaa vanhaankin biiliin. Lopulliset kytkennät voi teettää as.auto/-vaunukorjaamossa niin on laillinen ratkaisu. Sitten vaan katsastukseen. Ja onhan niitä käytettyjä kaasuautojakin myytävänä ja myös uusia.


      • asentakaa/asennuttakaa
        asentakaa/asennuttakaa kirjoitti:

           
           vanhaan autoonne bensiini/diesel kaasulaitteet. Biokaasulla kulkeva auto(vanhakin) saastuttaa yli 10 kertaa vähemmän kuin hybridi.
        Biokaasua voit valmistaa vaikka kotona. Tankkauspiste kotiin maksaa n.2000€. Etelä-suomessa on kyllä tankkauspisteitäkin. 2.4 bifuel koneella oleva Volvo päästää hiilidioksidia 13g/km. Ei pysty tiisseli-smartilla samaan.

        Vähän linkkejä:

        http://www.idea-animaatiomlahti.fi/biovoimaa/bioenergia a2005.pdf

        http://www.gaspower.fi/tuotteet.htm

        http://www.prizz.fi/linkkitiedosto.aspx?taso=3&id=219&s id=265

        http://www.arjoheinsola.net/pdf/Biokaasun_puhdistus.pdf

        http://www.fuelmaker.com/

        http://www.arjoheinsola.net/pdf/Biokaasun_hyodyntaminen .pdf

        http://biorealis.com/digester/construction.html

        http://www.google.fi/search?q=pg cng car kit&ie=utf-8&o e=utf-8&aq=t&rls=Swiftfox:fi-FI:unofficial&client=firef ox-a

        http://www.google.fi/search?q=natural gas conversion&ie =utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=Swiftfox:fi-FI:unofficial&clie nt=firefox-a

        http://www.adelaide.edu.au/biogas/

        http://www.builditsolar.com/Projects/BioFuel/biofuels.h tm



        Biokaasu on melkoinen kuolinisku öljyteollisuudelle, jos se toteutuu. Siksi varmaan biokaasusta ei paljoa puhuta, kun Nesteellä voisi alkaa menemään huonosti. Tosin kaasua on niin helppo tehdä, että olen suunnitellut aloittavani tuotannon omaan käyttöön(alussa talon lämmitys). On myös myytävänä polttimia, missä on suuttimet sekä lämmitysöljylle, että kaasulle.
        Autoon kaasusarja ei ole kallis ja se on helppo asentaa vanhaankin biiliin. Lopulliset kytkennät voi teettää as.auto/-vaunukorjaamossa niin on laillinen ratkaisu. Sitten vaan katsastukseen. Ja onhan niitä käytettyjä kaasuautojakin myytävänä ja myös uusia.

        ...jos aloittaisi:http://www.adelaide.edu.au/biogas/anaerobic_digestion/Digesters.pdf

        Tuotanto on helppoa. Kaasun puhdistus ei, mutta omakotitalokäyttöön sitä ei tarvitse puhdistaa:
        http://www.habmigern2003.info/biogas/Baron-digester/Baron-digester.htm

        http://www.builditsolar.com/Projects/BioFuel/biofuels.htm#Methane


      • asentakaa/asennuttakaa

      • Gaasuttaja

        Saksasta saa erittäin hyviä käytettyjä bifuel autoja.
        mobile.de ja erdgas tai cng eli "compressoitu natural gaasu"

        Kokemukset kaasusta on olleet pelkästään positiivisia. Rahaa on säästynyt rutkasti. Ikuiset "kyllä sitä kohta verotettaan" lässytykset naurattaa kun minä elän nyt ja huomenna katsotaan mitä tapahtuu.

        Negatiivisia ennustuksia julkisesti levittävää ihmistä voi vilpittömästi kutsua riidankylväjäksi.

        Kun jollain ihmisellä on aikaa todistella miksi jokin yhteisen edun asia on huono, niin kyllä hieman haiskahtaa...


      • reksa
        Gaasuttaja kirjoitti:

        Saksasta saa erittäin hyviä käytettyjä bifuel autoja.
        mobile.de ja erdgas tai cng eli "compressoitu natural gaasu"

        Kokemukset kaasusta on olleet pelkästään positiivisia. Rahaa on säästynyt rutkasti. Ikuiset "kyllä sitä kohta verotettaan" lässytykset naurattaa kun minä elän nyt ja huomenna katsotaan mitä tapahtuu.

        Negatiivisia ennustuksia julkisesti levittävää ihmistä voi vilpittömästi kutsua riidankylväjäksi.

        Kun jollain ihmisellä on aikaa todistella miksi jokin yhteisen edun asia on huono, niin kyllä hieman haiskahtaa...

        Itselläni on ajatuksissa metaani-auton ostaminen, kun tankkauspistekin on täällä Tampereella melkein naapurissa.

        Saksan CNG-autojen valikoima vaan ei niin kovin auvoiselta näytä.

        Fiat Multipla on - hmm - on hieman ruma.. Puntossa ei tavaratilaa.

        Volvot aivan jees, mutta valmistuksen päättyminen ihmetyttää.

        Volkkarilla olisi IV-korinen farmari ja sitten jotain uusia tilamöhköjä.

        Mersun E-mallissa on vikana ainakin hinta.

        Onko kokemuksia jälkiasennetuista eli ei alkuperäisistä kaasuvehkeistä?


      • Gaasuttaja
        reksa kirjoitti:

        Itselläni on ajatuksissa metaani-auton ostaminen, kun tankkauspistekin on täällä Tampereella melkein naapurissa.

        Saksan CNG-autojen valikoima vaan ei niin kovin auvoiselta näytä.

        Fiat Multipla on - hmm - on hieman ruma.. Puntossa ei tavaratilaa.

        Volvot aivan jees, mutta valmistuksen päättyminen ihmetyttää.

        Volkkarilla olisi IV-korinen farmari ja sitten jotain uusia tilamöhköjä.

        Mersun E-mallissa on vikana ainakin hinta.

        Onko kokemuksia jälkiasennetuista eli ei alkuperäisistä kaasuvehkeistä?

        No uusi multipla on ihan hieno, mutta se vanha on todellakin vähintään erikoinen. Opelilla löytyy ja vaikka Chervolet Nubira tai Fiat Stilo. VW.llä on useampiakin vaihtoehtoja vuosimallista riippuen. Kuulin tuossa juuri että Rellujakin saa, mutten muista mallia. Onhan niitä mutta kun se on hinta ja makuasia, niin suositella voi vaan että tutustuu asiaan. Onhan niitä auton hakijoitakin, mutta kun itse hakee niin osaa sitten hakea uudestaankin.

        Jälkiasennuksia taitaa olla kaikki paitsi Opel, Fiat ja Volvo. Olenpa nähnyt nykykuplankin saksassa asennettuna.
        Toisaalta olen ymmärtänyt että kaikki asennukset on kuitenkin nykyisten cng komponenttivalmistajien osista rakennettuja kokonaisuuksia, niinkuin autot noin yleensäkin nykyään on.


      • reksa
        Gaasuttaja kirjoitti:

        No uusi multipla on ihan hieno, mutta se vanha on todellakin vähintään erikoinen. Opelilla löytyy ja vaikka Chervolet Nubira tai Fiat Stilo. VW.llä on useampiakin vaihtoehtoja vuosimallista riippuen. Kuulin tuossa juuri että Rellujakin saa, mutten muista mallia. Onhan niitä mutta kun se on hinta ja makuasia, niin suositella voi vaan että tutustuu asiaan. Onhan niitä auton hakijoitakin, mutta kun itse hakee niin osaa sitten hakea uudestaankin.

        Jälkiasennuksia taitaa olla kaikki paitsi Opel, Fiat ja Volvo. Olenpa nähnyt nykykuplankin saksassa asennettuna.
        Toisaalta olen ymmärtänyt että kaikki asennukset on kuitenkin nykyisten cng komponenttivalmistajien osista rakennettuja kokonaisuuksia, niinkuin autot noin yleensäkin nykyään on.

        Kyllä Saksasta on tullut haettua autoja eli eipä ole kynnystä sinne lähtemiseen, mutta kaasuautoista ei kyllä ole mitään kokemusta.

        Mitenköhän tuollaisen jälkiasennetun järjestelmän selität suomalaiselle katsurille?

        Olettaisin, että helpommalla pääsee, kun pidättäytyy tehdasvalmiissa autoissa. Silloin pitäisi asiat järjestyä viimeistään COC:n hankkimisella.


        Äkkiseltään IV-korinen farmari Golf voisi olla kelpo vaihtoehto. Sen bensatankkikin on normaalin vetoinen. Toisaalta, samaan hintaan irtoaa Volvojakin ja Volvot olisivat aivan virallisestikin Suomeen tuotuja malleja.

        Onko mitään käsitystä tuollaisen auton myynnin helppoudesta/vaikeudesta?


      • Gaasuttaja
        reksa kirjoitti:

        Kyllä Saksasta on tullut haettua autoja eli eipä ole kynnystä sinne lähtemiseen, mutta kaasuautoista ei kyllä ole mitään kokemusta.

        Mitenköhän tuollaisen jälkiasennetun järjestelmän selität suomalaiselle katsurille?

        Olettaisin, että helpommalla pääsee, kun pidättäytyy tehdasvalmiissa autoissa. Silloin pitäisi asiat järjestyä viimeistään COC:n hankkimisella.


        Äkkiseltään IV-korinen farmari Golf voisi olla kelpo vaihtoehto. Sen bensatankkikin on normaalin vetoinen. Toisaalta, samaan hintaan irtoaa Volvojakin ja Volvot olisivat aivan virallisestikin Suomeen tuotuja malleja.

        Onko mitään käsitystä tuollaisen auton myynnin helppoudesta/vaikeudesta?

        Kun auto on muutoskatsastettu esim. saksassa pitäisi suomalaisen konttorin asia hyväksyä mukisematta.
        Varmuudeksi voi asiasta tiedustella vaikka kaasuauto.fi infolta. siellä on uusia ja käytettyjä näkynyt ja avuliasta infoa yleensä tullut kun jotain on kysynyt.

        Myynnistä en osaa kommentoida kun ajattelin ajaa omaani niin kauan kuin se kulkee.


      • fobia ,hyvät parannukset
        Gaasuttaja kirjoitti:

        Saksasta saa erittäin hyviä käytettyjä bifuel autoja.
        mobile.de ja erdgas tai cng eli "compressoitu natural gaasu"

        Kokemukset kaasusta on olleet pelkästään positiivisia. Rahaa on säästynyt rutkasti. Ikuiset "kyllä sitä kohta verotettaan" lässytykset naurattaa kun minä elän nyt ja huomenna katsotaan mitä tapahtuu.

        Negatiivisia ennustuksia julkisesti levittävää ihmistä voi vilpittömästi kutsua riidankylväjäksi.

        Kun jollain ihmisellä on aikaa todistella miksi jokin yhteisen edun asia on huono, niin kyllä hieman haiskahtaa...

        vesittyvät verotukseen.Sairas mieli keksii lisää verotuskohteita.Kun siihen vielä lisätään vihreiden päästömaksu ylihinnoittelu into,niin voidaan todeta että yksinkertainen mielistelevä ,manipuloitavissa oleva kansa köyhäksi jää.Suomi on pieni maa eikä sen tarvitse maksaa muiden puolesta,jos se sen tekee voidaan suomalaisia pitää yksinkertaisena kansana,jonka arvostus hupenee realistien silmissä,mitä enemmän maksamme muiden päästöjä.


      • biokaasussa
        fobia ,hyvät parannukset kirjoitti:

        vesittyvät verotukseen.Sairas mieli keksii lisää verotuskohteita.Kun siihen vielä lisätään vihreiden päästömaksu ylihinnoittelu into,niin voidaan todeta että yksinkertainen mielistelevä ,manipuloitavissa oleva kansa köyhäksi jää.Suomi on pieni maa eikä sen tarvitse maksaa muiden puolesta,jos se sen tekee voidaan suomalaisia pitää yksinkertaisena kansana,jonka arvostus hupenee realistien silmissä,mitä enemmän maksamme muiden päästöjä.

        Tällä hetkellä biokaasua ei verot paina. Huomista en vielä tänään ala arvailujen varassa suremaan.


      • Omat kaasuputket!!
        kaasuttaja kirjoitti:

        Ei välttämättä paras, että biokaasu käytetään sähkön- ja lämmöntuotantoon. Myös autokäyttö on järkevää, sillä korvataan bensan ja dieselin käyttöä tehokkaasti. (mm.rahat jää kotimaahan) Liikenne on aika paha saastuttaja.
        Jos Suomen peltopinta-alasta 20 prosentilla tuotetaan biokaasun raaka-ainetta, niin miljoona autoa saisi todella ympäristöystävällisen polttoaineen.
        1m3 maakaasua tai biokaasumetaania vastaa n. 1L kevyttä polttoöljyä.
        Se on totta, ettei kannata kuljettaa rekoilla puhdistettua biokaasua pitkiä matkoja. Vaikka kyllähän isoja kaasunkuljetusperävaunuja on olemassa. Putkessa se kyllä kulkee, mutta toisaalta voitaisiin rakentaa biokaasun tankkausasemia maatilojen, pienten kylien ja kaupunkien yhteyteen yhtä tiheään kuin nyt on huoltoasemia.
        Varastointi onnistuu kyllä.

        Biokaasu on lähes 100% kotimaista biopolttoainetta, ei haittaa paljoa vaikka maakaasuhanat väännetään kiinni. Biokaasulla voisikin korvata EON:n arvioiden mukaan yli 60% Suomen käyttämästä maakaasusta.

        Sanomasi toimintamatka kaasulla 100-200km ei pidä paikkaansa, se on alakantissa. Itse omistan VW Caddy Life Ecofuel auton jolla päästelen n. 440 km yhdellä (bio)kaasutankillisella. Esim. reissasin Kuopioon -> edestakainen matka oli reilu 300km. Tankkasin kotona autoon reilun 3/4 tankkia ja reissun jälkeen oli vielä 1/4 jäljellä. Volvoillakin pääsee noin 250km. Kaasutankit autoissa ei vie tavaratilaa yhtään jos kyse on tehdasvalmisteisista kaasuautoista. (Poikkeus on Fiat Punto, jossa kaasutankki on tavaratilassa.)

        Biokaasupohjaista metaania ei veroiteta, sehän olisi typerää. Biokaasumetaanin palaessa syntyvä hiilidioksidi on uusiutuvaa, päästöt ovat jopa negatiiviset koska metaani on 20 kertaa pahempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi.

        Vielä, että maa- tai biokaasuauto on turvallisempi kuin bensa- tai dieselauto. Jos joutuu kolariin, niin metaani nousee ilmaan eikä jää kolaripaikalle kaasutankin rikkoutuessa. (tosin auton pitää olla melkoinen rusina jotta kaasutankki hajoaisi.

        Heti pitää tehdä omat biokaasupisteet ja Hanat kiinni vieraasta kaasusta. Hölmöä edes TEHDÄ KOKONPUTKISTOO KYL SITÄ P..... A tulee meiltä suomesta tarpeeksi ei tartte tuoda muualta yhtäään. Kalanviljelyskin sujuis kun jätteistä tehtäisiin kaasua!!! Hyvä hyvä kun olette jo toimineet kiva!! Näin jo kauan sitten tv ohjelman ja ajattelin heti et öljy ja bensa hiiteen!!! Onnee edelleen edeltäkävijät . Yhdistys kiinnostas!!!


      • Kent
        kaasusta kirjoitti:

        Jos kriteeriksi otetaan kasvihuonekaasupäästöt (CO2 metaani), maakaasu ei juuri ole bensiiniä parempi eikä yhtään parempi kuin diesel (dieselmoottorilla parempi hyötysuhde). Jos kriteeriksi otetaan hinta, niin ei veroton bensa tai dieselkään paljoa maksa. Kaasu on halpaa kun sitä ei juurikaan veroteta (ainakaan vielä). Bensiini ja diesel ovat luotettavia siksi, että niitä voidaan varastoida pitkiksikin ajoiksi ja toimittajia on lukuisia. Keski-Eurooppa on jo ollut hädissään kun itäinen kaasuntoimitus katkesi jonkun pantua hanat kiinni joksikin aikaa valtakunnanrajan sillä puolella jonne omat valtuudet eivät riitä.

        Biokaasulla on monta hyvää puolta. Peltoperäisesti tuotettuna iso saanto per hehtaari, ei tarvita järeätä prosessitekniikkaa niin kuin esim. etanolin tekoon, syötöksi kelpaa melkein mikä tahansa paitsi kivet ja lasi. Biomassa kelpaa märkänäkin.

        Mutta kaasun, olipa se bio- tai maakaasu, akilleen kantapää on matala energiasisältö. Varastointi ja säiliöautokuljetukset ovat käytännössä mahdottomia. Kaasu pitää saada tuotannosta käyttöön putkea pitkin. Jos henkilöautossa on 60 kg polttoainetankki (tankin kuoret täysi sisältö), dieselillä ajaa 1000 km mutta kaasulla vain 100 - 200 km. Ja silloinkin pitää olla 200 bar kaasu, minkä teko pyörittää sähkömittaria aika lailla kun kompressoria väännetään. Kaasukäyttöisestä täysperävaunurekasta on olemassa pilakuva: suuri osa nupin kuormatilasta oli kaasusäiliöitä perävaunun ollessa päätila hyötykuormalle. Henkilöautossa kaasutankit vievät ison osan tavaratilasta ja painavat paljon jos meinataan päästä pitempiä matkoja. Siten kaasu sopii hyvin vain lyhytmatkaiseen liikenteeseen, jossa voidaan tankata usein, esim. kaupunkilinja-autot ja kaupunkitaksit.

        Paras biokaasun käyttö olisi energian ja sähkön tuotanto niin että kaasu menee putkea pitkin käyttöön sitä mukaa kuin "soppa tai tunkio muhii". Silloin kaasua ei tarvitse puhdistaa ja kompressoida niin kuin autokäyttöön. Öljyvarojen kokonaiskäytön kannaltahan on sama korvataanko biokaasulla autojen polttoaineita vai polttoöljyä. Sama pätee kasvihuoneilmiöön: helpoin hyöty saadaan jos korvataan kivihiilen ja polttoöljyn käyttöä biopolttoaineilla eikä väkisin jalosteta biopolttoaineita autoihin kelvollisiksi.

        Etpä taida tietää luonnokaasusta mitään, saatikka ajomääristä tai hiiliketjujen pituuksista eri polttoaineissa. Kannattaa ottaa selvää ennen kuin puhuu läpiä päähänsä.


    • Nykyaikaa

      Suomessakin valmistetaan kuljetusyksikköjä jolla voi kuljettaa metaania riittäviä määriä jakelupisteisiin tai muuhun käyttöön. Tytärasemia (kaasu kuljetetaan paikalle) on ollut jo kymmeniä vuosia.

      Puheet kaasun tehottomuuksista on täysin perättömiä. Näitä väitteitä on öljyteollisuus tuputtanut aina. Moottoritekniikkaa tuntevat, tietävät asian oikean laidan.

      Biokaasun monopolisointi vaan ei tule onnistumaan koska kuka vaan voi valmistaa sitä edullisesti.

      Biokaasun käytön leviäminen on todellista vaikuttamista ilmastomuutokseen. Kun öljyteollisuus ja lannoiteteolisuus saa vastapainokseen edullisen ympäristöystävällisen vaihtoehdon, jota ei tarvitse keinotekoisesti tukirahoilla elättää, löytyy biokaasun mustamaalamista melkein kaikista optiopiireistä.

      • häkäkaasullakin

        Näin maatalousnäyttelyssä auton, jonka (ainakin väitettiin) kulkevan häkäkaasulla, siis käytti turvetta tai pilkkeitä polttoaineena. Tästä kotimaisesta ja uusiutuvata polttoaineesta löytyy lisää tietoa http://www.ekomobiili.fi

        Kaveri kertoi ison amerikanraudan kulkevan kaasuttimesta saatavan kaasun voimalla noin 3 eurolla 100 km. Olisikohan tästä apua polttoaineongemiin? Auto ja vehkeet olivat ainakin komean näköinen yhdistelmä.


      • häkäkaasullakin kirjoitti:

        Näin maatalousnäyttelyssä auton, jonka (ainakin väitettiin) kulkevan häkäkaasulla, siis käytti turvetta tai pilkkeitä polttoaineena. Tästä kotimaisesta ja uusiutuvata polttoaineesta löytyy lisää tietoa http://www.ekomobiili.fi

        Kaveri kertoi ison amerikanraudan kulkevan kaasuttimesta saatavan kaasun voimalla noin 3 eurolla 100 km. Olisikohan tästä apua polttoaineongemiin? Auto ja vehkeet olivat ainakin komean näköinen yhdistelmä.

        "Häkäkaasu" on vetyrikas seos useasta kaasusta, jossa ilmasta tuleva typpi on n. 50%. Hiilidioksidia n. 10%. Lisäksi palavat komponentit:
        Hiilimonoksidia n. 20%, Vetyä n. 20%, Metaania n. 2%.

        Oikein "tehtynä" ja käsiteltynä kone kestää paremmin kuin bensalla tai dieselillä ajaessa.


      • Gaasuttaja
        häkäkaasullakin kirjoitti:

        Näin maatalousnäyttelyssä auton, jonka (ainakin väitettiin) kulkevan häkäkaasulla, siis käytti turvetta tai pilkkeitä polttoaineena. Tästä kotimaisesta ja uusiutuvata polttoaineesta löytyy lisää tietoa http://www.ekomobiili.fi

        Kaveri kertoi ison amerikanraudan kulkevan kaasuttimesta saatavan kaasun voimalla noin 3 eurolla 100 km. Olisikohan tästä apua polttoaineongemiin? Auto ja vehkeet olivat ainakin komean näköinen yhdistelmä.

        Aivan. On hienoa että suomessa on ihmisiä jotka osaavat ja tekevät. Häkäkaasun poltto tulee aina olemaan tärkeä asia kun jotain poltetaan. Itse en asiaa oikein tunne mutta mielestäni on kehitykselle edellytys että asioita testataan ja kokeillaan.

        Kaasuhybridit ja sähköautot ovat vakavasti otettavia vaihtoehtoja ja dualfuel vähentää merkittävästi dieselin kulutusta raskaassa kalustossa.

        Pääasia on että kehitystä tapahtuu.


      • Gaasuttaja kirjoitti:

        Aivan. On hienoa että suomessa on ihmisiä jotka osaavat ja tekevät. Häkäkaasun poltto tulee aina olemaan tärkeä asia kun jotain poltetaan. Itse en asiaa oikein tunne mutta mielestäni on kehitykselle edellytys että asioita testataan ja kokeillaan.

        Kaasuhybridit ja sähköautot ovat vakavasti otettavia vaihtoehtoja ja dualfuel vähentää merkittävästi dieselin kulutusta raskaassa kalustossa.

        Pääasia on että kehitystä tapahtuu.

        Olematta ironinen, käy tässä ilmi, että raskaan kaluston edellytykset vaikuttaa tuntemattomilta!
        Energiankulutus per kilometri yhdistettynä pitkiin yhtenäisiin taipaleisiin on erittäin hankalaa toteuttaa "matalatiiveillä" polttoaineilla. Toisin sanoen, niin sanottu hyötykuormatehokkuus jää tällaisia polttoaneita käyttäen suhteellisesti heikoksi.
        Toista on vähän kevyemmän liikenteen suhteen, ja lyhkäisemmillä taipaleilla.
        (Kun on "enemmän maksavaa kuormaa", voi varata enemmän kantavuutta polttoaineelle).
        Toistaiseksi on ehdottomasti halvinta ajaa puukaasulla.
        Se antaa ilmeisesti myös suurimman mahdollisen riippumattomuuden, kunhan järjestää itselleen sopivan tankkausverkon.


      • Gaasuttaja
        gasman kirjoitti:

        Olematta ironinen, käy tässä ilmi, että raskaan kaluston edellytykset vaikuttaa tuntemattomilta!
        Energiankulutus per kilometri yhdistettynä pitkiin yhtenäisiin taipaleisiin on erittäin hankalaa toteuttaa "matalatiiveillä" polttoaineilla. Toisin sanoen, niin sanottu hyötykuormatehokkuus jää tällaisia polttoaneita käyttäen suhteellisesti heikoksi.
        Toista on vähän kevyemmän liikenteen suhteen, ja lyhkäisemmillä taipaleilla.
        (Kun on "enemmän maksavaa kuormaa", voi varata enemmän kantavuutta polttoaineelle).
        Toistaiseksi on ehdottomasti halvinta ajaa puukaasulla.
        Se antaa ilmeisesti myös suurimman mahdollisen riippumattomuuden, kunhan järjestää itselleen sopivan tankkausverkon.

        Puukaasuajoa en tunne, mutta dualfuel on jo hyvin toimiva. Hyötysuhteista en osaa sanoa jos niitä verrataan. Raskaan kaluston tankkauksessa on jo päästy 500bar paineisiin joten tilan tarve vähenee. Asiat kehittyy päivittäin.

        Puukaasun tankkaushan on helppoa kun metsiä on pitkin tienvartta.


      • Gaasuttaja kirjoitti:

        Puukaasuajoa en tunne, mutta dualfuel on jo hyvin toimiva. Hyötysuhteista en osaa sanoa jos niitä verrataan. Raskaan kaluston tankkauksessa on jo päästy 500bar paineisiin joten tilan tarve vähenee. Asiat kehittyy päivittäin.

        Puukaasun tankkaushan on helppoa kun metsiä on pitkin tienvartta.

        edistä mitään liikennemuotoa! Tehokas ajaminen puukaasulla edellyttää etukäteen selvitettyjä tankkauspaikkoja. Tällaisia heittoja on jo useaan kertaan koluttu läpi...
        Dualfuel on vanha käsite usealle "parittaiselle" polttoaineelle, eikä viittaa mihinkään uuteen sovellutukseen sinänsä. Se käsittää myös Biodieseliä ja puukaasua. Bensiini/puukaasu, bensiini/petrooli,
        bensiini/alkoholeja, bensiini/metaani, jne.


      • Gaasuttaja
        gasman kirjoitti:

        edistä mitään liikennemuotoa! Tehokas ajaminen puukaasulla edellyttää etukäteen selvitettyjä tankkauspaikkoja. Tällaisia heittoja on jo useaan kertaan koluttu läpi...
        Dualfuel on vanha käsite usealle "parittaiselle" polttoaineelle, eikä viittaa mihinkään uuteen sovellutukseen sinänsä. Se käsittää myös Biodieseliä ja puukaasua. Bensiini/puukaasu, bensiini/petrooli,
        bensiini/alkoholeja, bensiini/metaani, jne.

        Minä tarkoitin diesel metaani dualfuel järjestelmää.


    • kuorma-autoja

      Volvo esitteli seitsemän uutta kuorma-autoa jotka dieselin ohella käyttävät biopolttoaineita kuten esim biokaasua. Hyvä RUOTSI!!!!

    • mersulta

      2008 tulee mersultakin sprintter bifuel.

      • Paljonko maksaisi?

        Nyt kaasun myynti perustuu siihen, että on jo rakennettu paksu putkisto teollisuutta tai energiantuotantoa varten ja otetaan siitä pikku haaroja auton tankkauspaikoille. Kaasua voidaan siis myydä pienellä lisällä sen isoputkikaasun hintaan.

        Jos koko Suomeen rakennettaisiin huoltoasemille yltävä maakaasuputkisto, niin se maksaisi niin julmetusti, että kaasun hinta nousisi taivaisiin. Biokaasun tuotantolaitokset voivat olla paikallisia, mutta nekin vaativat isoja investointeja, niin isoja että eivät meinaa olla kannattavia edes isoille karjaa pitäville maatiloille.

        Kaasumaisen kaasun kuljettaminen säiliöautoilla olisi hölmöläisten hommaa, koska rekkakuormassa saa vietyä niin vähän. Nesteytetyn kaasun kuljettaminen on sitten eri juttu, jossa tulee haasteita huoltoasemapäässä, koska kaasulle pitää olla jatkuva myynti. Muuten kaasu kiehuu itsekseen taivaalle vaikka sille olisi superkylmä säiliö.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2718
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1028
    5. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      1016
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1010
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      299
      908
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      899
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe