Hyvä punaviini etsinnässä

nimba

Kuka osaisi suositella n.10 e punaviiniä vasta-alkajalle? Etsin sellaista punkkua, joka ei vetäisi naamaa väärin päin. En ole kovin voimakkaan ja kitkerän viinin ystävä, vaan jokin helposti juotava olisi parempi. Marjaisa tai hedelmäinen, sillä ei ole väliä.

Kiitos etukäteen vinkeistä!

16

10526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ygfutfu

      Viinisuosituksia on miltei yhtä paljon kuin vastaajiakin. Se mikä ei toiselle ole lainkaan liian voimakas voi toiselle olla täysin juotavaksi kelpaamaton.

      Suosittelen että käyt Alkossa ja pyydät myyjältä neuvoa. Myyjät ovat työssään ammattilaisia ja osaavat varmasti auttaa sinua sopivan viinin valitsemisessa. Samalla saat muutakin tietoa viineistä ja he voivat kertoa kuinka "edetä" viiniharrastuksessa.

      • hyvä neuvo!

        Olisin itse vastanut juuri samoin jo eilen (siis kysy Alkosta), mutta kun se tuntuu olevan loputon suo tällä palstalla, että kysytään "hyvää viiniä". Enpä sitten jaksanut. Nyt selvisin vain tällä lähes "päännyökkäykselläni"...


    • Brownbrothers

      Osta nimba Brown-veljesten Evertonia. Se on alle ysin.

    • .................
      • giulio

      • WinoMan
        giulio kirjoitti:

        No jooo... italialaiset ovat parhaimmillaan vähän kalliimmissa viineissä. Tässä muutama hyvä sekalainen. Kannattaa muuten kokeilla kaikkia.

        Pari chileläistä:

        http://www.alko.fi/tuotteet/fi/437937

        http://www.alko.fi/tuotteet/fi/466207

        ja vielä parempi aussi:

        http://www.alko.fi/tuotteet/fi/465357

        Jos raaskit satsata pari euroa lisää niin tässä ehkä paras mitä saa:

        http://www.alko.fi/tuotteet/fi/005642

        Mutta kuten monta kertaa todettu, makuasioitahan nämä ovat.

        Niin, ei sinusta ainakaan sommelier tule.

        Kirjoittaja pyysi suosittelemaan sellaisia ei kovin täyteläisiä viinejä ja muitahan et alkosta näköjään löytänytkään :)


    • W G

      Pari nyrkkisääntöä alle kympin punaviineistä.

      nyrkkisääntö 1. ns. uuden maailman (Australia, Chile, Argentiina ym.) viinit ovat helppoja juoda ja runsaita. (Ota mikä tahansa Shiraz alta kympin, niin saat juuri sitä kera volttien)

      nyrkkisääntö 2. Eurooppalaiset ovat haastavampia ja kaipaavat selkeämmin ruokaa kaverikseen. Ovat myös arvostetumpia makunsa vuoksi (täysin aiheesta, mutta asiaan). Italia ja Ranska = kovia, hapokkaampia keskitäyteläisiä viinejä. Espanja = helppoja ja täyteläisiä viinejä, jotka ovat kuitenkin vähemmän marjaisia kuin australilaiset.

      Nyrkkisääntö 3. Rypäleen merkitys on vähäisempi kuin valmistusmaan.

      Eli ota joko uutta maailmaa tai espanjaa ekaks, löydä sitten omat mieltymyksesi testaamalla Italian ja Ranskan viinit läpi. Itse päädyin tälläisen parin vuoden dokailun päätteeksi pohjois-italiaan Piemonten alueelle ja sille tielle olen jäänyt, vaikka olen kierrellyt myös fransmanniaa viinihuuruissa.

      Rohkeesti vaan testaamaan äläkä lopeta vaikka löydät yhden hyvän. Alkossa hyviä tai todella hyviä on loppujen lopuksi varmaankin 2/3 kaikista tarjolla olevista...

    • eipä tuu pää kipeeksi:-)
      • Ole tarkkana

        Viini tehdään viiniköynnöksen rypäleistä.

        Käyneet marjamehut, kotiviinit ja marja-/hedelmäpohjaiset ns. tilaviinit erikseen.

        Jos joku niistä tykkää, niin omapa on asiansa.


      • Vitis - tarkoittaa viiniköy...
        Ole tarkkana kirjoitti:

        Viini tehdään viiniköynnöksen rypäleistä.

        Käyneet marjamehut, kotiviinit ja marja-/hedelmäpohjaiset ns. tilaviinit erikseen.

        Jos joku niistä tykkää, niin omapa on asiansa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Viiniköynnös


      • Karpaloviini ON hyvää
        Ole tarkkana kirjoitti:

        Viini tehdään viiniköynnöksen rypäleistä.

        Käyneet marjamehut, kotiviinit ja marja-/hedelmäpohjaiset ns. tilaviinit erikseen.

        Jos joku niistä tykkää, niin omapa on asiansa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Puolukka


      • viitsi!

        Aloittaja kysyy punaviiniä. Tarjoamasi vaihtoehdot ovat jotain vallan muuta.

        Punaviiniä sanan varsinaisessa merkityksessä valmistetaan vain viinirypäleistä. Suomessa ei ole yhtään punaviinin tuottajaa.

        Makeus punaviinissä on kauhistus – ruokapöydässä varsinkin. Jäännössokeria saa olla muutama gramma litrassa, ei enempää.

        Suomalaiset tilaviinit saattavat olla kelpo juomia johonkin tarkoitukseen (seurustelujuomina lähinnä), mutta ruokapöytää ne vierastavat.

        Kuka yrittää sanoa, että tämä mielipide on hienostelua? Jos vitosen rypäleviini maistuu suussani ylivertaiselta kympin-viidentoista suomalaiseen tilaviiniin verrattuna, niin väitteellä ei taida olla pahemmin pohjaa?

        Sovittaisiinko joka tapauksessa, että suomalaisista tilaviineistä keskulteltaisiin Tilaviinit-palstan puutteessa Kotiviinit-palstalla. Jooko!


      • täydellisesti
        viitsi! kirjoitti:

        Aloittaja kysyy punaviiniä. Tarjoamasi vaihtoehdot ovat jotain vallan muuta.

        Punaviiniä sanan varsinaisessa merkityksessä valmistetaan vain viinirypäleistä. Suomessa ei ole yhtään punaviinin tuottajaa.

        Makeus punaviinissä on kauhistus – ruokapöydässä varsinkin. Jäännössokeria saa olla muutama gramma litrassa, ei enempää.

        Suomalaiset tilaviinit saattavat olla kelpo juomia johonkin tarkoitukseen (seurustelujuomina lähinnä), mutta ruokapöytää ne vierastavat.

        Kuka yrittää sanoa, että tämä mielipide on hienostelua? Jos vitosen rypäleviini maistuu suussani ylivertaiselta kympin-viidentoista suomalaiseen tilaviiniin verrattuna, niin väitteellä ei taida olla pahemmin pohjaa?

        Sovittaisiinko joka tapauksessa, että suomalaisista tilaviineistä keskulteltaisiin Tilaviinit-palstan puutteessa Kotiviinit-palstalla. Jooko!

        samaa mieltä!


      • mitä niistä ikinä tuleekaan;-)
        Karpaloviini ON hyvää kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Puolukka

        Biblia 1776 tekstistä hakusanalla VIINA:
        "5. Moos. 14:26
           
        Ja osta sillä rahalla kaikkia, mitä sinun sielus himoitsee, joko se on nauta eli lammas, viina, väkevä juoma, taikka mitä ikänä sinun sielus himoitsee, ja syö se Herran sinun Jumalas edessä, ja ole iloinen, sinä ja sinun huonees.

        2. Sam. 16:2
           
        Niin sanoi kuningas Ziballe: mitäs näillä tahdot tehdä? Ziba sanoi: aasit pitää oleman kuninkaan perheelle, joilla he ajaisivat, leivät ja fikunat palvelioille, joista he söisivät, ja viina heidän juodaksensa, kuin he väsyvät korvessa.

        Neh. 2:1
           
        Ja tapahtui kuningas Artahsastan kahdentenakymmenentenä vuonna, Nisanin kuulla, kuin viina oli hänen edessänsä, ja että minä otin viinan ja annoin kuninkaalle; mutta en minä ollut (ennen) murheellinen hänen edessänsä.

        Job 32:19
           
        Katso, minun vatsani on niinkuin viina, jonka henki ei avattu ole, joka uudet leilit särkee.

        Ps. 104:15
           
        Ja että viina ihmisen sydämen ilahuttaa, ja hänen kasvonsa kaunistuu öljystä: ja leipä vahvistaa ihmisen sydämen.

        Sananl. 20:1
           
        Viina tekee pilkkaajaksi, ja väkevät juotavat tekevät tyhmäksi: joka niitä halajaa, ei hän ikinä viisaaksi tule.

        Laul. l. 1:2
           
        Hän suuta antakoon minun, suunsa antamisella; sillä sinun rakkautesi on suloisempi kuin viina,

        Laul. l. 4:10
           
        Kuinka ihana on sinun rakkautes, sisareni, rakas morsiameni: sinun rakkautes on suloisempi kuin viina, ja sinun voitees haju voittaa kaikki yrtit.

        Laul. l. 7:9
           
        Ja sinun suus niinkuin paras viina, joka huokiasti menee ystävääni, ja saattaa uneliasten huulet puhumaan.

        Jes. 24:7
           
        Viina katoo, viinapuu surkastuu, ja kaikki, jotka sydämestänsä iloisina olivat, huokaavat.

        Jes. 65:8
           
        Näin sanoo Herra: niinkuin viina löytään viinamarjoissa, ja sanotaan: älä sitä hävitä, sillä siinä on siunaus: juuri niin tahdon minä minun palveliani tähden tehdä, etten minä sitä kaikkea hävitä.

        Valit. 2:12
           
        Koska he sanoivat äidillensä: kussa on leipä ja viina? koska he kaupungin kaduilla nääntyivät, niinkuin surmaan haavoitetut, ja antoivat henkensä ylön äitinsä syliin.

        Dan. 10:3
           
        En minä syönyt mitään herkullista ruokaa. Liha ja viina ei tullut minun suuhuni, enkä ollenkaan voidellut itsiäni siihen asti kuin kolme viikkoa loppuneet olivat.

        Hoos. 4:11
           
        Huoruus, viina ja väkevä juoma hulluksi saattavat.

        Hoos. 14:7
           
        (14:8) Ja heidän pitää taas istuman hänen varjonsa alla, ja jyvistä itsensä ravitseman, ja kukoistuman niinkuin viinapuu. Ja hänen muistonsa pitää niinkuin Libanonin viina oleman.

        Joel. 1:10
           
        Pelto on hävitetty, maa on murheissansa, että jyvät ovat turmellut, viina on kuivunut pois, ja öljy puuttunut.

        Hab. 2:5
           
        Mutta viina tekee ylpiän miehen petolliseksi, ettei hän taida pysyä siassansa; joka sielunsa levittää niinkuin helvetti, ja on niinkuin kuolema, joka tyytymätöin on; hän tempaa puoleensa kaikki pakanat, ja kokoo tykönsä kaikki kansat.

        Sak. 9:17
           
        Sillä kuinka paljo hyvää heillä on, ja kuinka suuri kauneus heillä on? Jyvät siittävät nuorukaiset ja viina neitseet.

        Matt. 9:17
           
        Ei myös pane kenkään nuorta viinaa vanhoihin leileihin; muutoin leilit pakahtuvat, ja viina vuotaa pois, ja leilit turmellaan; vaan nuorta viinaa lasketaan uusiin leileihin, ja niin he molemmat tähdellä ovat.

        Mark. 2:22
           
        Ja ei pane kenkään nuorta viinaa vanhoihin leileihin; muutoin nuori viina särkee leilit, ja niin viina vuotaa pois, ja leilit turmellaan; mutta nuori viina pitää uusiin leileihin pantaman.

        Luuk. 5:37
           
        ja ei pane kenkään nuorta viinaa vanhoihin leileihin: muutoin nuori viina rikkoo leilit, ja se vuotaa ulos, ja leilit turmellaan.

        Joh. 2:3
           
        Ja kun viina puuttui, sanoi Jesuksen äiti hänelle: ei heillä ole viinaa."

        ...oliko uutta noi ikivanhat lauseet? Ihminen niitäkin on muokannut, mutta ei pidä ottaa liian vakavasti toisten väärinymmärryksiä;-)


      • joku raja jossakin
        viitsi! kirjoitti:

        Aloittaja kysyy punaviiniä. Tarjoamasi vaihtoehdot ovat jotain vallan muuta.

        Punaviiniä sanan varsinaisessa merkityksessä valmistetaan vain viinirypäleistä. Suomessa ei ole yhtään punaviinin tuottajaa.

        Makeus punaviinissä on kauhistus – ruokapöydässä varsinkin. Jäännössokeria saa olla muutama gramma litrassa, ei enempää.

        Suomalaiset tilaviinit saattavat olla kelpo juomia johonkin tarkoitukseen (seurustelujuomina lähinnä), mutta ruokapöytää ne vierastavat.

        Kuka yrittää sanoa, että tämä mielipide on hienostelua? Jos vitosen rypäleviini maistuu suussani ylivertaiselta kympin-viidentoista suomalaiseen tilaviiniin verrattuna, niin väitteellä ei taida olla pahemmin pohjaa?

        Sovittaisiinko joka tapauksessa, että suomalaisista tilaviineistä keskulteltaisiin Tilaviinit-palstan puutteessa Kotiviinit-palstalla. Jooko!

        http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/6687/index.htx


      • teitä
        mitä niistä ikinä tuleekaan;-) kirjoitti:

        Biblia 1776 tekstistä hakusanalla VIINA:
        "5. Moos. 14:26
           
        Ja osta sillä rahalla kaikkia, mitä sinun sielus himoitsee, joko se on nauta eli lammas, viina, väkevä juoma, taikka mitä ikänä sinun sielus himoitsee, ja syö se Herran sinun Jumalas edessä, ja ole iloinen, sinä ja sinun huonees.

        2. Sam. 16:2
           
        Niin sanoi kuningas Ziballe: mitäs näillä tahdot tehdä? Ziba sanoi: aasit pitää oleman kuninkaan perheelle, joilla he ajaisivat, leivät ja fikunat palvelioille, joista he söisivät, ja viina heidän juodaksensa, kuin he väsyvät korvessa.

        Neh. 2:1
           
        Ja tapahtui kuningas Artahsastan kahdentenakymmenentenä vuonna, Nisanin kuulla, kuin viina oli hänen edessänsä, ja että minä otin viinan ja annoin kuninkaalle; mutta en minä ollut (ennen) murheellinen hänen edessänsä.

        Job 32:19
           
        Katso, minun vatsani on niinkuin viina, jonka henki ei avattu ole, joka uudet leilit särkee.

        Ps. 104:15
           
        Ja että viina ihmisen sydämen ilahuttaa, ja hänen kasvonsa kaunistuu öljystä: ja leipä vahvistaa ihmisen sydämen.

        Sananl. 20:1
           
        Viina tekee pilkkaajaksi, ja väkevät juotavat tekevät tyhmäksi: joka niitä halajaa, ei hän ikinä viisaaksi tule.

        Laul. l. 1:2
           
        Hän suuta antakoon minun, suunsa antamisella; sillä sinun rakkautesi on suloisempi kuin viina,

        Laul. l. 4:10
           
        Kuinka ihana on sinun rakkautes, sisareni, rakas morsiameni: sinun rakkautes on suloisempi kuin viina, ja sinun voitees haju voittaa kaikki yrtit.

        Laul. l. 7:9
           
        Ja sinun suus niinkuin paras viina, joka huokiasti menee ystävääni, ja saattaa uneliasten huulet puhumaan.

        Jes. 24:7
           
        Viina katoo, viinapuu surkastuu, ja kaikki, jotka sydämestänsä iloisina olivat, huokaavat.

        Jes. 65:8
           
        Näin sanoo Herra: niinkuin viina löytään viinamarjoissa, ja sanotaan: älä sitä hävitä, sillä siinä on siunaus: juuri niin tahdon minä minun palveliani tähden tehdä, etten minä sitä kaikkea hävitä.

        Valit. 2:12
           
        Koska he sanoivat äidillensä: kussa on leipä ja viina? koska he kaupungin kaduilla nääntyivät, niinkuin surmaan haavoitetut, ja antoivat henkensä ylön äitinsä syliin.

        Dan. 10:3
           
        En minä syönyt mitään herkullista ruokaa. Liha ja viina ei tullut minun suuhuni, enkä ollenkaan voidellut itsiäni siihen asti kuin kolme viikkoa loppuneet olivat.

        Hoos. 4:11
           
        Huoruus, viina ja väkevä juoma hulluksi saattavat.

        Hoos. 14:7
           
        (14:8) Ja heidän pitää taas istuman hänen varjonsa alla, ja jyvistä itsensä ravitseman, ja kukoistuman niinkuin viinapuu. Ja hänen muistonsa pitää niinkuin Libanonin viina oleman.

        Joel. 1:10
           
        Pelto on hävitetty, maa on murheissansa, että jyvät ovat turmellut, viina on kuivunut pois, ja öljy puuttunut.

        Hab. 2:5
           
        Mutta viina tekee ylpiän miehen petolliseksi, ettei hän taida pysyä siassansa; joka sielunsa levittää niinkuin helvetti, ja on niinkuin kuolema, joka tyytymätöin on; hän tempaa puoleensa kaikki pakanat, ja kokoo tykönsä kaikki kansat.

        Sak. 9:17
           
        Sillä kuinka paljo hyvää heillä on, ja kuinka suuri kauneus heillä on? Jyvät siittävät nuorukaiset ja viina neitseet.

        Matt. 9:17
           
        Ei myös pane kenkään nuorta viinaa vanhoihin leileihin; muutoin leilit pakahtuvat, ja viina vuotaa pois, ja leilit turmellaan; vaan nuorta viinaa lasketaan uusiin leileihin, ja niin he molemmat tähdellä ovat.

        Mark. 2:22
           
        Ja ei pane kenkään nuorta viinaa vanhoihin leileihin; muutoin nuori viina särkee leilit, ja niin viina vuotaa pois, ja leilit turmellaan; mutta nuori viina pitää uusiin leileihin pantaman.

        Luuk. 5:37
           
        ja ei pane kenkään nuorta viinaa vanhoihin leileihin: muutoin nuori viina rikkoo leilit, ja se vuotaa ulos, ja leilit turmellaan.

        Joh. 2:3
           
        Ja kun viina puuttui, sanoi Jesuksen äiti hänelle: ei heillä ole viinaa."

        ...oliko uutta noi ikivanhat lauseet? Ihminen niitäkin on muokannut, mutta ei pidä ottaa liian vakavasti toisten väärinymmärryksiä;-)

        mielisairaita riittää joka paikkaan?
        Kai tämä sairas yhteiskunta tuottaa teitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      90
      1768
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1492
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      995
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      966
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      45
      832
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      728
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      701
    8. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      691
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      676
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      623
    Aihe