Kokoomus jatkaa suurinpana puolueena!

Emeritus

Näin otsikoi YLEN aamu-TV uutisensa.
Minulta meinasi mennä aamukahvi väärään kurkkuun!
Olenko missannut yhdet vaalit? Sitten käsitin, että otsikon taytyy olla valhetta. Kokoomushan ei ole koko historiansa aikana ollut suurin puolue Suomessa, eikä näin olen voi jatkaa mitään mitä ei ole koskaan ollutkaan.

No, asiahan selvisi sitten, kun uutisten lukija selvitti, että kyseessä olikin taloustutkimuksen gallupkyselystä eri puolueiden tämän hetken kannatuksesta.

Tämä on hyvä esimerkki, miten otsikoinnilla ja lööpeillä saadaan aikaan vääriä mielikuvia, kun niin oikein halutaan. Osa ihmisten uutisnälästä tulee tyydytettyä pelkistä otsikoista.

18

1143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emeritus

      Muistutettakoon, että Keskusta jatkaa Suomen suurimpana puolueena jo toista vaalikautta peräjälkeen ja toivon mukaan myös kolmannenkin vaalikauden.

    • Mannertenvälisen nahjuksen Matti Vanhasen johdolla KEPU on hävinnyt jo neljät vaalit peräkkäin - ja lisää seuraa, jos Vanhanen ei saa kenkää.

      • Emeritus

        "KEPU hävinnyt neljät vaalit peräkkäin"
        ----------------------
        Keskusta on voittanut kahdet eduskuntavaalit peräkkäin.


      • voimaa kaikille
        Emeritus kirjoitti:

        "KEPU hävinnyt neljät vaalit peräkkäin"
        ----------------------
        Keskusta on voittanut kahdet eduskuntavaalit peräkkäin.

        Suomi.


      • Emeritus kirjoitti:

        "KEPU hävinnyt neljät vaalit peräkkäin"
        ----------------------
        Keskusta on voittanut kahdet eduskuntavaalit peräkkäin.

        Varsinainen "voitto", jossa kannatus tippuu ja peräti 50,000 äänestäjää on sitä mieltä, että eivät enää KEPUa äänestä.

        Hauska juttu muuten, että KEPUn jäsenmääräkin on lyhyessä ajassa vähentynyt yli 12,000.

        KEPUn kannatus ja jäsenyys laskevat kuin tukiaisilla elätetyn lehmän häntä.

        Mannertenvälisen nahjuksen Matti Vanhasen johdolla KEPU ei ole voittanut yksiäkään vaaleja.


      • HarmaaEminenssi
        Känä kirjoitti:

        Varsinainen "voitto", jossa kannatus tippuu ja peräti 50,000 äänestäjää on sitä mieltä, että eivät enää KEPUa äänestä.

        Hauska juttu muuten, että KEPUn jäsenmääräkin on lyhyessä ajassa vähentynyt yli 12,000.

        KEPUn kannatus ja jäsenyys laskevat kuin tukiaisilla elätetyn lehmän häntä.

        Mannertenvälisen nahjuksen Matti Vanhasen johdolla KEPU ei ole voittanut yksiäkään vaaleja.

        Ja vain yhden paikan turvin. Tuo yksi paikka olisi voinut tulla Pohjois-Savosta, jossa oli vaaliliitto Perus-suomalaisten kanssa. Ilman vaaliliittoa MArkku Estilä olisi mennyt läpi ja KEPUn kanssa tasatulos.

        No tämä on puhdasta spekulointia.


    • Otsikossa hymiö

      HS 19.1.2000 50v. sitten:
      "Paasikiven kannattajille 171 paikkaa
      (=)
      Edistys ja Kokoomus 83 (12 71), ruotsalaiset 24 ja sosialidemokraatit 64 valitsijamiestä
      Maalaisliitolle 63 ja Skdl:lle 66 valitsijamiestä"


      Eurovaalit: Puolueiden suhteelliset äänimäärät

      Puolue Eurovaalit 2004 Eurovaalit 1999
      KOK 23.7% 25.3%
      KESK 23.4% 21.3%
      SDP 21.2% 17.9%

      • Emeritus

        ...vastaan ensin itse, olet!

        Eduskuntavaalit ovat ainoat vaalit missä määritellään Suomen suurin puolue ja se on ollut Keskusta jo kaksissa vaaleissa peräjälkeen.

        Jos nuo 57 vuotta vanhat presidenttivaalit sinun suruasi vähän helpottaa, niin mielelläni sen sinulle suon.


      • .......................
        Emeritus kirjoitti:

        ...vastaan ensin itse, olet!

        Eduskuntavaalit ovat ainoat vaalit missä määritellään Suomen suurin puolue ja se on ollut Keskusta jo kaksissa vaaleissa peräjälkeen.

        Jos nuo 57 vuotta vanhat presidenttivaalit sinun suruasi vähän helpottaa, niin mielelläni sen sinulle suon.

        Entä Unto Ruoste? Mitäs hänelle kuuluu?


      • roknoosiherra
        Emeritus kirjoitti:

        ...vastaan ensin itse, olet!

        Eduskuntavaalit ovat ainoat vaalit missä määritellään Suomen suurin puolue ja se on ollut Keskusta jo kaksissa vaaleissa peräjälkeen.

        Jos nuo 57 vuotta vanhat presidenttivaalit sinun suruasi vähän helpottaa, niin mielelläni sen sinulle suon.

        Pirkkalaistorin köpsäparlamenttiko se on määritellyt, että vain edk-vaaleissa määritellään suomen suurin puolue?

        Vai sovitko Herkku Hernesniemen, aate- ja habitusveljen kanssa?


      • Emeritus
        roknoosiherra kirjoitti:

        Pirkkalaistorin köpsäparlamenttiko se on määritellyt, että vain edk-vaaleissa määritellään suomen suurin puolue?

        Vai sovitko Herkku Hernesniemen, aate- ja habitusveljen kanssa?

        ...se vain on EK-vaalit, missä valitaan eduskunta, se on ihan perustuslaissa määritelty!
        Vaalien jälkeen on helppo homma määritellä Suomen suurin puolue laskemalla vain kunkin puolueen kansanedustajat. Kaksissa viimevaaleissa se on ollut Keskusta.


      • sinun näkemyksesi
        Emeritus kirjoitti:

        ...se vain on EK-vaalit, missä valitaan eduskunta, se on ihan perustuslaissa määritelty!
        Vaalien jälkeen on helppo homma määritellä Suomen suurin puolue laskemalla vain kunkin puolueen kansanedustajat. Kaksissa viimevaaleissa se on ollut Keskusta.

        Ei tuota määrittelyä ole laissa.


      • Otsikossa hymiö
        Emeritus kirjoitti:

        ...vastaan ensin itse, olet!

        Eduskuntavaalit ovat ainoat vaalit missä määritellään Suomen suurin puolue ja se on ollut Keskusta jo kaksissa vaaleissa peräjälkeen.

        Jos nuo 57 vuotta vanhat presidenttivaalit sinun suruasi vähän helpottaa, niin mielelläni sen sinulle suon.

        ...


      • Otsikossa hymiö
        ....................... kirjoitti:

        Entä Unto Ruoste? Mitäs hänelle kuuluu?

        Kokoomukselaisuus ei kestä kritiikkiä.
        Lähettäjä: Unto Ruoste 16.10.2002
        Olen seurannut vasta vähän aikaa tätä keskustelupalstaa ja huomannut sen monimuotoisuuden, mitä pidän myönteisenä asiana. Kuitenkin valtaosa viesteistä käsittelee keskustapuoluetta, sen tekemisiä ja tekemättömyyksiä, vaikka kyseessä on kokoomuksen sivut. Jotkut nimimerkit kuten esimerkiksi ratamo, jäbä ja tuomisjaska ovat pyhittäneet elämänsä ja aikansa vain solvatakseen ja haukkuakseen keskustapuoluetta ja keskustalaisiksi arvelemiaan henkilöitä, puhumattakaan keskustalaisista poliitikoista. Tämä on varsin kummallista, varsinkin kun nimimerkit ovat antaneet ymmärtää olevansa kokoomukselaisia ja kokoomus sentään on ideologisesti lähin puolue kepun kanssa.Vielä ikävämmäksi asian tekee se, että jos heihin tai heidän mielipiteisiinsä kohdistaa kritiikkiä, turvaudutaan jopa weppimestariin, jotta voidaan vaientaa tämä kritiikki.Tästä on hyvänä esimerkkinä hyvän ystäväni, Jorma Laitisen tunnuksen sulkeminen.Toivon, ettei tämä kritiikkini aiheuta käyttämäni tunnuksen sulkemista, koska tänne on niin hankala uudelleen rekisteröityä.


      • HarmaaEminenssi
        sinun näkemyksesi kirjoitti:

        Ei tuota määrittelyä ole laissa.

        www.finnlex.fi ja sieltä haku asiasanoilla. luettelosta löytyy varmasti kaikki tarvittavat.

        Todellakin EK-vaalit ovat ne, joissa "voittaa" suurimman edustajamäärän saava puolue.

        Jälkeenpäin on arvosteltu alueellisia äänikynnyksiä. Ehkä Tarja Cronberg kuitenkin haukkuu väärää puuta, kun yleensä alueilta löytyy se valtapuolue, joka imee ääniä. Maaseudulla se yleensä on KEPU.

        Entäpä, jos koko maa olisi ollut yksi vaalipiiri. Niionistön ääänimäärä olisi nuossut yli 100 000:n. Myös monet muut kärkiehdokkaistamme olisivat lisänneet äänimääräänsä. Todennäköisimmin Kokoomus olisi noussut suurimmaksi. Tämän skenarion peikko on kuitenkin äänestysinto.


    • huolestuu

      Siellä taas herrojen mailapoika Jorma "Mekko" Laitinen Nokian River Golfista on aamukrapuloissaan yskimässä "kahveeta" väärään kurkkuun.

    • Eikö vaan

      Kepunkaan kannatus ei paljoa ole päässyt putoamaan, kun Vanhanen on pysytellyt sopivasti Kataisen linjoilla mm. tasa-arvotupossa ja veronkorotuksissa.

    • Oikea tieto

      Kokoomus oli suurin puolue esim. vuoden 1968 presidentin valitsijamiesvaaleissa.

      Kokoomus on ollut suurin puolue monissa EU-vaaleissa.

      Kokoommus on ollut vaalien jälkeen näissä puoluekannatusmittauksissa suurin puolue.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      159
      497
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    Aihe